Kotisynnytys!

85
lisäks mä e missään nimessä ryhtyis siihen vaikka mun lantiossa ei olisi mitään häikkää, sairaalassna on rauhallinen ja turvallinen olo, koska kaikkea tarvittavaa apua on heti lähellä. Ja miksi ihmeessä nina haluaa plussalaisten mielipiteitä, kun kerran on jo sellainenkin palsta, missä samanhenkiset voi turinoida mukavasti tästä?? niin, juurikin sekoittaakseen tikulla muurahaispesää :D
 
"pilvi"
Itse en ehtinyt saamaan synnytyksessä kipulääkkeitä.Tiedossakin oli että lapseni tarvitsee heti syntymänsä jälkeen tehohoitoa.Joten siksi kotisynnytys ei olisi tullut kysymykseenkään.

Mutta niinkuin aiemmin sanoin, voisin ajatellakin kotisynnytystä jos tietäisi kaiken sujuvan hienosti.
 
Non compos mentis
Oksitosiinimäärä on suurempi kotona, monella synnytys on voinut mennä pieleen nimenomaan sen takia, että ollaan sairaalassa. Toiset taas ovat ottaneet ties mitä lääkkeitä ja puudutuksia, makaavat selällään ja ihmettelevät, kun lapsi on väärässä tarjonnassa tai synnytys pysähtyy, ja väittävät kivenkovaa, että lapsi olisi kuollut ellei oltaisi oltu sairaalassa...

Tottakai on tilanteita jotka tapahtuisivat kotonakin ja silloin riski on suurempi - mutta toisaalta sairaalaympäristö luo joitakin riskejä, ja on vaikea arvioida kummin päin on suuremmat riskit. Hollannissa tehdyn tutkimuksen mukaan (siellä kun kotisynnytys on hyvin tavallista) kotonasynnyttäminen ei ole yhtään sen vaarallisempaa kuin sairaalasynnytys.
Hollannissa nuo välimatkat ovat myös hieman toista. Tokan lapsen sain 1-2 minuutissa ulos ponnistettua selälläni maaten, ei se nyt niin vaikeaa ole. Minusta ei olisi siihen vessatuoliin synnyttämään.

Näissä ketjuissa aina glorifioidaan sitä kotisynnytystä. Tehkööt kukin miten tykkäävät, mutta jos jotain ongelmia tulee, sais sitten maksaa itse kaikki jälkiseuraamukset, kun ei sairaala kelvannut. Mikä hienous siinä kodinomaisuudessa on? Itse ainakin olin niin väsynyt, että ei haitannut, vaikka viisi akkaa kuorsasi samassa huoneessa ja sai maata helteillä rapisevilla paperilakanoilla.
 
Niin no joo.. mutta ei siinä nyt kovin kiva olis ollu lähtee minnekään, köysi roikkuen sanonko mistä. Ja tuskin se istukka sen kummemmin olis kotona irronnut itsestään.
No ei se varmaan kivaa ole =) Mutta mieluummin mä synnyttäisin kotona ja lähtisin tarpeen mukaan sairaalaan kun synnyttäisin sairaalassa alusta loppuun :D Eka kerta sujui ihan ok, mutta vain koska mulla oli tuuria. Ensimmäinen kätilö jonka sain oli ammattitaidoton ja yritti painostaa minua olemaan huonossa asennossa. Ties miten siinäkin olisi käynyt jos en olisi saanut toista, asiansa osaavaa kätilöä.
 
Mun esikoinen olis kuollut kotisynnytyksessä, luultavasti myös minä. Siksi ehdoton ei. Raskausaika oli täysin normaali, samoin synnytys siihen saakka, kun huomattiin että vauvan sydänäänet katoaa. Sydänäänistäkään ei olisi koko synnytyksen aikana voitu ennustaa että lapsen kunto on niin huono syntyessään (syntyi siis hätäsektiolla elottomana). Vasta jälkikäteen katseltuna sydänäänikäyrä oli monotoninen. Kuitenkin sydänäänet jatkuvasti olivat hyvällä tasolla ja kuulostivat hyviltä.
 
"juupajuu"
Kuule Nina TT mene muuanne vaahtoamaan tosta kotisynnytyksestä. Olisihan se varmaan toki kivan kuuloista kun kerrostalossa joku huutaa täyttäkurkkua synnytystuskiaan.
 
"vieras"
Mä oon sen verran kummallinen että en oo ees aatellu niitä riskejä, vaan sitä kummonen sotku siitä tulee ja mä en halua sellaista omaan kotiini + nyt kun on jo muitakin lapsia niin en haluaisi heitä paikalle.
Kun oon ilman kivunlievitystä synnyttänyt, kaikki sanomani ei ole ollut ihan painokelpoista, eikä lasten korviin sopivaa (en ainakaan halua että he tietävät äidin edes osaavan niin paljon sanoja).
Mun mies on kyllä sairaalakammoinen joten hälle se varmaan sopisi paremmin kuin sairaalakeikka, mutta toisaalta hän on myös joka kerta pelännyt että jotain sattuu = kotisynnytyksessä meillä olisi varmaan legioona apuja ja ambulanssi hälyytysvalmiudessa.
 
"vieras"
Suomen lääkäriliitto ei suosittele kotisynnytystä. Tästä oli taannoin julkaisukin. Minä en ole niin typerä, että riskeeraisin oman lapseni hengen. Et muuten vastannut ap oletko raskaana.
 
Hollannissa nuo välimatkat ovat myös hieman toista. Tokan lapsen sain 1-2 minuutissa ulos ponnistettua selälläni maaten, ei se nyt niin vaikeaa ole. Minusta ei olisi siihen vessatuoliin synnyttämään.

Näissä ketjuissa aina glorifioidaan sitä kotisynnytystä. Tehkööt kukin miten tykkäävät, mutta jos jotain ongelmia tulee, sais sitten maksaa itse kaikki jälkiseuraamukset, kun ei sairaala kelvannut. Mikä hienous siinä kodinomaisuudessa on? Itse ainakin olin niin väsynyt, että ei haitannut, vaikka viisi akkaa kuorsasi samassa huoneessa ja sai maata helteillä rapisevilla paperilakanoilla.
Välimatkat hieman toista? Mulla on tästä penkiltä n 10-15 minuutin ajomatka kolmeen eri synnytyssairaalaan... Että riippuu varmaan suomessakin siitä, missä asuu? Lapissa kun voi olla satoja kilometrejä lähimmälle.

En minä glorifioi kotisynnytystä, kunhan pohdin mikä olisi turvallisin vaihtoehto minulle ja lapsilleni :)
 
Ajatukista ensimmäinen on APUA! Pelottavaa. En uskaltaisi synnyttää tietentahtoen kotona...jos vauvalle sattuisi jotakin, en antaisi sitä koskaan itselleni anteeksi. Ja vaikka syy ei olisi suoraan kotona tapahtunut synnytys, jäisin silti jossittelemaan.

Sairaalasynnytyskään ei ole riskitön...eihän riskitöntä ole edes käveleminen. Mutta faktaa kuitenkin lienee se, että sairaalassa on kotia paremmat valmiudet, jos jotain sattuu.

Jos takanani olisi 3 oppikirjasynnytystä ilman ongelmia, saattaisin olla hivenen suopeampi kotisynnytykselle. Mutta koska jokaisessa synnytyksessäni on nimenomaan tarvittu sairaalatasoista seurantaa, en uskaltaisi lähteä leikkimään tulella. Enkä ymmärrä miksi joku muu niin tekee.
 
85
Olisit keskeyttänyt kotona synnyttämisen ja mennyt sairaalaan kun synnytys ei edistyisikään sopivaa tahtia.
kyllä oot tyhmä ja ajattelematon provoilija! mä voin kertoa, että huusin henkihädässä jo synnytyssalista leikkuriin, niin tuskallista se oli, luulin, että kuolen siihen paikkaan. Siinä matkassa kesti ehkä minuutti, kotoa ois kestäny vähän enemmän. ja eipä sitä tahdon voimalla keskeytetä, supistukset tulee kyllä, ja pakko on ponnistaa tyhjää vaikka lapsi on jumissa, että helpottaa vähän ja ennen leikkuria saa supistukset pysäyttävää suihketta ja kyllä siinä meni jokunen tyhjä ponnistus, ennenkun se tehos koko suihke, niin ettäs tiedät..vieläkö sulla on tarve provota ja väittää vastaan? oisinhan mä tietty voinu meditoida ne supparit pois :/
 
Non compos mentis
[QUOTE="vieras";22685329]Suomen lääkäriliitto ei suosittele kotisynnytystä. Tästä oli taannoin julkaisukin. Minä en ole niin typerä, että riskeeraisin oman lapseni hengen. Et muuten vastannut ap oletko raskaana.[/QUOTE]

Mutta ap ei ole naimisissa? Miten voisi olla raskaana?
 
"vieras"
Mun mielipiteeni on, että esim. hollannissa tms. tiiviisti asutuissa erittäin pienien välimatkojen maissa kotisynnytys on varmaan ihan hyvä vaihtoehto riskittömissä raskauksissa ja valvotusti tehtynä. Siellä maantieteellisistä seikoista johtuen kotisynnytyksestä on voitu tehdä ihan virallinen vaihtoehto, joten nimenomaan kotisynnytysten kannalta asiantuntevia kätilöitä on runsaasti ja koko synnytyssairaalajärjestelmä on voitu suunnitella sen pohjalle, että myös kotona synnyttäminen onnistuu tietyt rajoitukset huomioiden turvallisesti.

Suomen olosuhteissa en pidä sitä äidin enkä lapsen kannalta tarpeeksi turvallisena vaihtoehtona. Ylivoimaisesti suurimmalla osalla sairaala on liian kaukana että kotisynnytys olisi missään mielessä järkevää. Tästä johtuen synnytyssairaalajärjestelmää ei ole myöskään suunniteltu kotisynnytyksen näkökulmasta, sitä ei ole missään mielessä kannattavaa sellaiseksi suunnitellakaan eikä kouluttaa erikseen nimenomaan kotisynnytykseen perehtynyttä henkilökuntaa, koska pitkien välimatkojen vuoksi näin harvaanasutussa maassa suurin osa synnyttäjistä ei synnytä kotona, jos ajattelee ollenkaan lapsensa etua. Jos Suomessa halutaan lähteä tavoittelemaan kotisynnytysten etuja, täytyisi ennemmin muuttaa sairaalahoitoa sellaiseksi, että näitä etuja olisi saavutettavissa myös sairaalan sisällä, jossa tarvittaessa apu on kuitenkin lähellä. Tässä rajalliset resurssit tulevat myös hyödynnetyksi tavalla, joka hyödyttää suurinta osaa synnyttäjistä.

Itse en synnyttäisi kotona, jos asuisin Suomessa. Ensimmäistä lasta en missään tapauksessa lähtisi synnyttämään kotona. Pyrkisin valmistautumaan sensijaan niihin haasteisiin, mitä sairaalaympäristö voi synnytyksen etenemiseen tuoda mm. harjoittelemalla erityisesti rentoutumaan ympäristöstä riippumatta.
 
viiden mami
Kertokaa ajatuksianne =) Mielipiteitä, kokemuksia, vinkkejä...
Olen synnyttänyt neljä sairaalassa luomusti,ilman apuja. Viides ennenaikaine jouduttiin leikkaamaan. En uskaltaisi kotona synnyttää, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Tosin olisin kuopuksenkin kanssa hyvin kerennyt sektrioon.
On se vaan niin turvallista sairaalassa, vaikkei sekään aina pidä kutiaan.
 
"vieras"
Välimatkat hieman toista? Mulla on tästä penkiltä n 10-15 minuutin ajomatka kolmeen eri synnytyssairaalaan... Että riippuu varmaan suomessakin siitä, missä asuu? Lapissa kun voi olla satoja kilometrejä lähimmälle.

En minä glorifioi kotisynnytystä, kunhan pohdin mikä olisi turvallisin vaihtoehto minulle ja lapsilleni :)
Yksinkertaisesti turvallisin on sairaala tai sun pakkosterilisaatio jolla suojellaan lapsia sun kaltaisiltasi.
 
[QUOTE="vieras";22685319], mutta toisaalta hän on myös joka kerta pelännyt että jotain sattuu = kotisynnytyksessä meillä olisi varmaan legioona apuja ja ambulanssi hälyytysvalmiudessa.[/QUOTE]

En nyt tietenkään tiedä varmaksi, mutta mulla on se käsitys, että jos kotisynnytyksen haluaa, niin se on järjestettävä kaikin puolin itsenäisesti, lähinnä siis niin, että kätilö on hommattava kotiin. Ehkä lääkärinkin saa paikalle, jos tarpeeksi on rahaa. Jotenkin olen ymmärtänyt, että Suomessa ei voi saada ambulanssia odottamaan hälytysvalmiudessa, vaan ongelmatilanteissa se tilataan normaalisti hälytyskeskuksesta. Voin olla väärässäkin, mutta näin olen käsittänyt.
 
Onneksi mä olin sairaalaassa kun likka syntyi koska edessä oli kuulemma jokin kieleke ja piti käyttää lopuksi imukuppia jonkun verran. Tunnin ponnistusvaihe, että ei aivan helposti tullut.

Mulle laitettiin spinaalipuudutus eikä se todellakaan vaikuttanut loppuun asti. Eli kipiää otti ja stanan lujaa. Mä en näe mitään hienoutta siinä, että synnytetään luomuna.
 

Yhteistyössä