Kotisynnytys!

"vieras"
Tätä se on, kun pitää raskaudesta ja synnytyksestä ja äitiydestä tehdä extremeä. Synnytetään kotona, istukka roikkuu 3 kk perässä kuin omenanröntti. Mitä vielä??
 
[QUOTE="vieras";22686019]Tää on nyt toisen käden tietoa kun en oo tarkkaan ees kysynyt, mutta hän kävi koko raskausajan ykstyisellä lääkäriasemalla niissä raskausajan tarkastuksissa ja esikoisen kohdalla oli myös jonkunmoista synnytyspelkoa.
Pyyteli omien sanojensa mukaan alusta lähtien sektiota, tämä lääkäri ja kätilö saivat hänet rauhoittumaan ja hän oli kysynyt moista mahdollisuutta.
Se sitten onnistui (kustannuksista en tiedä), mutta silläkin voi olla merkitystä että ko lääkäri oli myös tämän sairaalan lääkäri ja piti tuolla yksityispuolella lisäksi vastaanottoa (niinkuin moni muukin).
Kun h-hetki läheni hän (tai sit mies) oli soittanut jommalle kummalle ja he olivat sairaalassa vastassa - kukaan muu ei häntä synnytyksen aikana eikä sen jälkeen hoitanut.[/QUOTE]

Oi :) Tämä olisi mulle ihanteellista, siis että saisin itse valita kätilön mutta silti synnyttää ympäristössä jossa on valmiudet hoitaa mahdolliset poikkeustilanteet. Mieluiten se paikka olisi synnytyskoti, mutta sairaalakin kävisi paremman puutteessa.

Ja ennen kun joku alkaa motkottamaan niin kyllä, olisin myös valmis maksamaan lystistä jos se kohtuuden rajoissa olisi, esim 2000€.
 
Mun ajatukseni on se, että synnytyksen ei ole tarkoitus toimia elämysmatkailuna mulle vaan mahdollisimman turvallisena maailmaantulona lapselle (ja mulle). Tämän tarkoituksen valossa mielestäni on tärkeää että se tapahtuu mahdollisimman hyvin vauvan terveydentilaa valmistavassa paikassa.

Joitain puhtaasti itseeni kohdistuvia toimenpiteitä voisin harrastaakin kotona, vaikkapa fysioterapeutti vois niksautella niskoja takkahuoneessa kynttilänvalossa tai hammaslääkäri vois tehdä hammastarkastuksen samalla kun lillun vesialtaassa hymisten alkusointuja,
:D hupaisa ajatus. Joskin itse en haluaisi lillua vesialtaassa hammastarkastuksen aikana, ja niitä alkusointujakin saisi hyristä koku muu, sillä suustani tulisi vain riitasointuja ja kauhunkirkunaa.

Itse asiaan, itse en omalle kohdalleni olisi halunnut kotisynnytystä. Kovin perusteellisesti en ole asiaa miettinyt tosin, sillä pelkkä ajatuskin herättää epävarmuutta ja pelkoa. Ainakaan esikoistani en olisi missään tapauksessa halunnut synnyttää kotona. Enkä muitakaan lapsiani- tärkeimmäksi syyksi synnyttää sairaalassa ajattelin, että apu on lähellä, jos jotakin sattuu lapselle / minulle synnytksen aikana. Ja toisaalta koti on minulle jotenkin niin "linnani" ja oma erakkoluolani, että olisi tuntunut jotenkin oudolta päästää kotiinsa kätilö / synnytksen ajaksi. Vaikka synnytys yksi maailman luonnollisimmista asioista tulisi ollakin. Ja vaikken synnytksessä mitään epäluonnolista näekään, enkä miellä sitä miksikään haarojenväliesittelyksi-liittyy siihen kuitenkin joku sellainen tekijä, että mielluummin synnytän ja levitän jalkani vieraalla lavitsalla kuin kotonani. En haluaisi myöskään gynekologia tekemään minulle kotitarkastusta. En vaikka saisin maata sängyllä ja hyristä sointuja:D
 
Miksi joillakin on pätemisen tarve äitiydessä? Miksi haetaan sitä kirkkainta kruunua? Mitä vatun valiä miten se lapsi tulee maailmaan kunhan syntyy hengissä.

Mun mielestä tuo äitiydestä pätemisen tarve ei kerro mistään muusta kuin siitä, että elämässä ei ole mitään muuta. Hei haloo tämä on elämää ja täällä eletään aivan hyvin ilman nipotuksia.

Enkä avaa sateenvarjoa.
Mun mielestä on omituista, jos joku äiti ei halua tehdä niin kuin parhaakseen näkee. Ihan sama millainen äiti olen, kunhan olen äiti (ja lapsi saa ruokaa ja katon päänsä päälle)? Mitä pätemistä on siinä, jos tahtoo luomusynnytyksen tai kotisynnytyksen?
 
Oi :O Kerro lisää! Pitääkö olla omasta takaa sekä lääkäri että kätilö?
Näin on tosiaan ainakin ennen voinut tehdä, silloin ollaan sairaalassa ns. erityismaksuluokan potilaana. Silloin maksetaan erikseen palkka kätilölle ja lääkärille, ja lisäksi sairaalalle siitä potilaspaikasta jonkun erityisen maksuluokan mukaan. En tiedä onko tämä vielä mahdollista ja onko kaikkialla. Olen yhden tällaisen potilaan tavannut, ja käsittääkseni lasku oli tuhansia euroja.
 
"vieras"
Oi :) Tämä olisi mulle ihanteellista, siis että saisin itse valita kätilön mutta silti synnyttää ympäristössä jossa on valmiudet hoitaa mahdolliset poikkeustilanteet. Mieluiten se paikka olisi synnytyskoti, mutta sairaalakin kävisi paremman puutteessa.

Ja ennen kun joku alkaa motkottamaan niin kyllä, olisin myös valmis maksamaan lystistä jos se kohtuuden rajoissa olisi, esim 2000€.
No jos et vielä oon hetkeen synnyttämässä niin ehdit varmaan ottaa asiasta selvää, tää oli muualla kuin Helsingissä. Kaverillani on nyt 4v ja 1v8kk ikäiset
 
tt ei kirj
Ei ole mun juttuni. En olisi itse selvinnyt edes omasta syntymästäni, jos äitini olisi valinnut kotisynnytyksen.
Sullakin meinasi käydä sama kohtalo, kun minulle. Meinattiin molemmat menehtyä, sekä äiti, että minä. Johtunee vissiin siitä, että olemme tällaisia...olen ainakin lukenut, että synnytyksessä tapahtuu joskus sellaista, mikä osaltaan vaikuttaa tuohon älyyn sun muuhun...
 
Oi :) Tämä olisi mulle ihanteellista, siis että saisin itse valita kätilön mutta silti synnyttää ympäristössä jossa on valmiudet hoitaa mahdolliset poikkeustilanteet. Mieluiten se paikka olisi synnytyskoti, mutta sairaalakin kävisi paremman puutteessa.

Ja ennen kun joku alkaa motkottamaan niin kyllä, olisin myös valmis maksamaan lystistä jos se kohtuuden rajoissa olisi, esim 2000€.
Englannissa on independent-katiloita, joiden pavelut saa n. £2000 punnalla, mutta rehellisesti sanottuna ma en edes pahinta ystavaa nataisi heidan hoidettavaksi. Yleensa kyseessa pelottavan radikaalit katilot, joiden kliinisissa taidoissa ja tiedoissa olisi paaaljon tovomisen varaa. Ja olisihan se ihanaa kun tietaisi, etta saa tietyn katilon, mutta meilla katiloillakin on elama ja one-to-one katiloilla yleensa noin 40 naisen caseload, eli millaan ei ehdi ihan jokaiseen synnytykseen jos omaa elamaa on yhtaan.
 
ei ole minun juttu. jokanen riskeeraa sen mitä halvaa, en halua lapsien kärsivän omista valinnoita jokka ei meniskään oikein. en pystyis elämään asian kans jos lapsi vammautuis tai kuolis oman itsekkään ajattelun takia. koska vaihtoehtona on kuitenki sairaala ja sielä on välineet ja keinot hoitaa synnyksen jälkeisiä ongelmiä, niin äitin ku lapsen.

ja jos oikein tarkasti miettii. pitäs olla valmis ottaan vastuu jos kotona käyki jotaki.. ei meniskään sairaalaan vaan antais luonnon hoitaa... koska sehän on tarkotus kotisynnytyksessä..
 
[QUOTE="vieras";22686081]No jos et vielä oon hetkeen synnyttämässä niin ehdit varmaan ottaa asiasta selvää, tää oli muualla kuin Helsingissä. Kaverillani on nyt 4v ja 1v8kk ikäiset[/QUOTE]

Juu en ole vielä edes raskaana :) Kaikenlaisia vaihtoehtoja vaan pohdin!
 
ja jos oikein tarkasti miettii. pitäs olla valmis ottaan vastuu jos kotona käyki jotaki.. ei meniskään sairaalaan vaan antais luonnon hoitaa... koska sehän on tarkotus kotisynnytyksessä..
Kertoisitko hieman lisää tästä mielipiteestäsi? Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että jos ei heti ole ryntäämässä sairaalaan on valmis luopumaan modernista lääketieteestä kokonaan? Ja että se olisi jotenkin se "pointti" koko touhussa?
 
Englannissa on independent-katiloita, joiden pavelut saa n. £2000 punnalla, mutta rehellisesti sanottuna ma en edes pahinta ystavaa nataisi heidan hoidettavaksi. Yleensa kyseessa pelottavan radikaalit katilot, joiden kliinisissa taidoissa ja tiedoissa olisi paaaljon tovomisen varaa. Ja olisihan se ihanaa kun tietaisi, etta saa tietyn katilon, mutta meilla katiloillakin on elama ja one-to-one katiloilla yleensa noin 40 naisen caseload, eli millaan ei ehdi ihan jokaiseen synnytykseen jos omaa elamaa on yhtaan.
Suomessa tilanne on hieman eri ;)
 
"vieras"
Ninatt kasva aikuiseksi ensin ennenkuin tuut tänne faktoina ja tosina mitään väittämään! Elämät ei mee tutkimusten mukaan! Kyllä sen elämän tarvii oppia ja elää ihan niinkuin se menee eikä minkää vitun tutkimusten. Aika surkeeta on jos tarvii tutkimusten mukaan elämäänsä viettää huoh!
 
ja jos oikein tarkasti miettii. pitäs olla valmis ottaan vastuu jos kotona käyki jotaki.. ei meniskään sairaalaan vaan antais luonnon hoitaa... koska sehän on tarkotus kotisynnytyksessä..
No tavallaanhan sitä joutuu ihan kaikissa päätöksissä ottamaan sen vastuun, että jotain tapahtuu, tai ylipäänsä siitä, millainen vaikutus omilla päätöksillä on omaan elämään. Sen päätöksen joutuu tekemään sairaalasynnytyksessäkin kun tekee päätösiä vaikkapa kivunlievityksen suhteen.
 
"Vieras ap"
Miten kotisynnytyksessä hoidetaan istukkaverinäytteet yms? Laitetaanko istukka vain roskiin?
Mietin vain tätä, koska istukkaverinäytteestä saa paljon tietoa vauvan esim. sairauksista, meidän tapauksessa vauvalla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta jolloin lääkitys osattiin aloittaa 2vrk päästä syntymästä...
 
[QUOTE="vieras";22686135]Ninatt kasva aikuiseksi ensin ennenkuin tuut tänne faktoina ja tosina mitään väittämään! Elämät ei mee tutkimusten mukaan! Kyllä sen elämän tarvii oppia ja elää ihan niinkuin se menee eikä minkää vitun tutkimusten. Aika surkeeta on jos tarvii tutkimusten mukaan elämäänsä viettää huoh![/QUOTE]

Tässä taas näemme yhteiskunnan kermaa äksönissä :D Miten eletään "tutkimusten mukaan"? Kerro ihmeessä. Se, että mä pohdin synnyttäisinkö kotona vai sairaalassa tuskin tarkoittaa sitä, että mä "elän tutkimusten mukaan" tai luulen, että elämä menee "tutkimusten mukaan" mitä ikinä sä sillä tarkoitatkaan :D Tää oli kyllä niin nollakommentti että pisti vähän hymyilyttämään! =)
 
Kertoisitko hieman lisää tästä mielipiteestäsi? Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että jos ei heti ole ryntäämässä sairaalaan on valmis luopumaan modernista lääketieteestä kokonaan? Ja että se olisi jotenkin se "pointti" koko touhussa?
jos tahtoo kerta leikkiä sankaria ja hoitaa homman itte niin miksi pitäs yhtäkkiä kääntää kelkaa ja ottaaki se apu vastan mikä alunperin oli tarjolla? vasiten riskeerata vauvan henki, pitäs senverta hollata pienestä
 
jos tahtoo kerta leikkiä sankaria ja hoitaa homman itte niin miksi pitäs yhtäkkiä kääntää kelkaa ja ottaaki se apu vastan mikä alunperin oli tarjolla? vasiten riskeerata vauvan henki, pitäs senverta hollata pienestä
Leikkiä sankaria ja kääntää kelkkaa....

Oi voi. Aivosolu etsii kaveriaan, mutta turhaan. Ja ei, en puhu nyt itsestäni tai ap:stä.
 
"vieras"
Tässä taas näemme yhteiskunnan kermaa äksönissä :D Miten eletään "tutkimusten mukaan"? Kerro ihmeessä. Se, että mä pohdin synnyttäisinkö kotona vai sairaalassa tuskin tarkoittaa sitä, että mä "elän tutkimusten mukaan" tai luulen, että elämä menee "tutkimusten mukaan" mitä ikinä sä sillä tarkoitatkaan :D Tää oli kyllä niin nollakommentti että pisti vähän hymyilyttämään! =)
No eläthän sä niin aina lyömässä kun mitkäkin tutkimukset sanoo niin ja niin.
 
"Jaska Jokunen"
Lueskelin ja löysin noista lapsivuodekuolleisuus hollanti vs suomi asioista tälläisen, tosin siinä ne luvut on vuodelta 2003, kai tuolta löytyisi joku tuoreempikin tilasto.

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&tl=fi&u=http://www.demographic-research.org/volumes/vol11/13/11-13.pdf&anno=2

Lukekoot ken jaksaa.
 
"pilvi"
Vastausta kaipailen... Mikä siinä kotisynnytyksessä on sitten niin hienoa ja tavoiteltavampaa verrattuna sairaalassa tapahtuvaan synnytykseen?
Onko se pelkästään äidille mukavampaa vaiko myös lapselle?Onko tutkittua tietoa?
 

Yhteistyössä