Kotisynnytys!

[QUOTE="vieras";22685637]Vaikka synnytys sujuis ok, niin entäpä jos vaikka istukka ei irtoaiskaan normaalisti?[/QUOTE]

No se ei varsinaisesti ole mikään ongelma kotisynnytyksessä. Silloin mennään vain sairaalaan irroittamaan se.
 
"vieras"
Kysymys on nimenomaan kulttuurista. Hollantilainen ystäväni synnytti kotona, vaikka hän asuu huomattavasti kauempana synnytyssairaalasta kuin minä täällä Suomessa.

Eli tarkennetaan: Hollannissa yhteiskunnan tukema kotisynnytys on tapauskohtaisesti mahdollinen. Täällä Suomessa se ei ole mahdollinen missään tapauksessa. Mitä maantietoa se on?
Hollannissa synnytyssairaalajärjestelmä on erilainen, koska siellä suurin osa äideistä asuu sairaaloiden läheisyydessä. Se on kehitetty aivan eri pohjalta kuin suomessa, jossa kotisynnytyksestä ei pitkien välimatkojen vuoksi ole ollut järkevää tehdä normia. Suomessa sairaaloilla ja ambulansseilla ei ole samanlaisia valmiuksia hoitaa kotisynnytysten hätätilanteita kuin hollannissa. Tällaista valmiutta ei täällä olisi myöskään järkevää ylläpitää, koska joka tapauksessa suurin osa naisista asuu liian kaukana sairaalasta että kotisynnytys ei aiheuttaisi suuria riskejä hätätilanteessa. Maantieteelliset seikat ovat vaikuttaneet sairaalakulttuurin muotoutumiseen.
 
[QUOTE="vieras";22685663]Tähän on pakko sanoa, että mä en oo koskaan kuullu et lapselle olisi jotain sattunut tai lapsi olis kuollu siihen että äiti synnyttää makuuasennossa - siis että se kuolema olisi siitä johtunut.
Mut aina palstalla oppii jotain uutta[/QUOTE]

Et ole koskaan kuullut siitä, että synnytyksen hidastuminen olisi johtanut ongelmiin?
 
"vieras"
Sitä vaan mietin, että jos lapsi esim. syntyy elottomana, eikö sairaalassa ole huomattavasti suuremmalla todennäköisyydelle oikeat laitteet ja lääkärit tekemään parhaansa lapsen eteen? Aivovamma syntyy jo parin minuutin hapenpuutteen aikana, veikkaanpa ettei 99% suomalaisista synnyttäjistä ehdi kotoa sairaalaan hätätilanteessa alle neljän minuutin...
 
Non compos mentis
Hei kiitos, tällasta mä just pyysinkin! Eikä yhtään alentuvasti sanottukaan tai mitään :D

Miesjutut olen jättänyt toistaiseksi, nou hätä ;) Lapsia ja opiskelua osaan tasapainotella ihan hyvin. En mä enää valmistuttuani halua jäädä kotiin niin parempihan ne on nyt tehdä...
sinä olet minua nuorempi, joten voin kokemuksen rintaäänellä noudattaa vanhaa kaavaa "tee niin kuin sanon, älä niin kuin minä tein".
 
Miksi joillakin on pätemisen tarve äitiydessä? Miksi haetaan sitä kirkkainta kruunua? Mitä vatun valiä miten se lapsi tulee maailmaan kunhan syntyy hengissä.

Mun mielestä tuo äitiydestä pätemisen tarve ei kerro mistään muusta kuin siitä, että elämässä ei ole mitään muuta. Hei haloo tämä on elämää ja täällä eletään aivan hyvin ilman nipotuksia.

Enkä avaa sateenvarjoa.
 
"vieras"
Et ole koskaan kuullut siitä, että synnytyksen hidastuminen olisi johtanut ongelmiin?
Sä puhuit siitä että kätilö pakotti sut makaamaan ....ja siksi oli huono kätilö

Ja SUOMESSA saa sen kätilön jonka haluaa, sä voit joko synnyttää yksityissairaalassa tai ottaa sairaalaan oman kätilön mukaan - kätilön huonous ei siis ole syy siirtää synnytys kotiin
 
"vieras"
Miksi joillakin on pätemisen tarve äitiydessä? Miksi haetaan sitä kirkkainta kruunua? Mitä vatun valiä miten se lapsi tulee maailmaan kunhan syntyy hengissä.

Mun mielestä tuo äitiydestä pätemisen tarve ei kerro mistään muusta kuin siitä, että elämässä ei ole mitään muuta. Hei haloo tämä on elämää ja täällä eletään aivan hyvin ilman nipotuksia.

Enkä avaa sateenvarjoa.
ninaTT kyselee mielipiteitä ko. aiheesta, ja sä tuut tähän toitottamaan äitiydellä pätemisestä. Joskus ois sunkin syytä kattoa peiliin!
 
"niina"
NinaTT! Miten voisit ikinä antaa itsellesi anteeksi, jos synnyttäessäsi kotona tapahtuisikin jotain odottamatonta, jokin komplikaatio, joka vaatii välitöntä tehohoitoa, sellaista mitä ei ole mitenkään mahdollista kotona saada ja sairaalaan ei ehdi riittävän nopeasti? Jos lapsesi menehtyisi tai vammautuisi tämän seurauksena?
 
"pilvi"
[QUOTE="vieras";22685686]Sitä vaan mietin, että jos lapsi esim. syntyy elottomana, eikö sairaalassa ole huomattavasti suuremmalla todennäköisyydelle oikeat laitteet ja lääkärit tekemään parhaansa lapsen eteen? Aivovamma syntyy jo parin minuutin hapenpuutteen aikana, veikkaanpa ettei 99% suomalaisista synnyttäjistä ehdi kotoa sairaalaan hätätilanteessa alle neljän minuutin...[/QUOTE]

Kyllä on.Omani olisi menehtynyt jos emme olisi olleet sairaalassa.
 
[QUOTE="kipinä";22685707]Jollei ennen irroitusta ole mennyt 3 ltr verta...[/QUOTE]

Totta, mutta yleisimmin istukan irtoamatta jääminen ei aiheuta massiivista verenvuotoa. Suurempi on ongelma, jos sattuu olemaan placenta accreta, placenta increta tai placenta percreta.
 
AnniHelena71harmaana
Kotisynnytyksen ja sairaalasynnytyksen suurin ero mun mielestä on se, että sairaalassa en tiedä yhtään minkälainen kätilö sieltä tulee eikä mulla välttämättä ole mitään valinnanvaraa. Mulla se eka kätilö nimenomaan painosti makaamaan selälläni täysin liikkumatta siksi, että saisi hienoja käyriä piirrettyä paperille. Mä sanoin, että asento on huono, että painan lasta kasaan ja kätilö siihen jotain, että lapsen sydänäänissä näkyy häikkää, pakko olla paikallaan jne. No tottakai näkyi kun oli huono asento :D Asiansa osaava kätilö tuli paikalle ja vapautti mut piuhoista, laittoi langattoman sykemittarin ja kaikki olikin ihan jees. Mä en halua, että mä joudun läpi synnytyksen taistelemaan jonkun imbesillin kanssa. Haluan valita kätilöni etukäteen.
Tämä on kyllä ihan sun omaa tulkintaa siitä miksi häikkää tuli sun vauvan sydänkäyrään/ääniin- eikö vaan? kysehän on saattanut olla ihan siitä ettei anturi saanut kunnon kosketusta. Ei millään pahalla.

Mun kuopus olisi vähintääkin aivovaurioinen jos olisin synnyttänyt kotona. Esikoisen synnytys meni ihan normisti ongelmitta, ei ollut odotettavissa mitään erikoista toisessakaan- toisin kävi.... Toisessa synnytyksessä olin kotona niin pitkään kuin kivulta jaksoin- siis niin pitkään että kun saavuin NKL:lle olin 10cm auki ja mentiin suoraan saliin ponnistamaan. Poika oli kuitenkin ylhäällä lantiossa ja 20min ponnistuksen jälkeen sydänäänet romahti 80/min palaamatta normaalitasolle. Hätäsektioon siis ja olin siis leikkauspöydällä nukutettuna 40 min kuluttua sairaalaan saapumisesta- ei voi siis puhua että synnytykseni olisi pitkittynyt sairaalassa synnyttämisen vuoksi! Pojan napaverinäyte kertoi omaa tarinaansa- hapenpuutetta oli, onneksi lyhytkaikaista koska sektioon päästiin nopeasti (vauva siis syntyi 8min. kuluttua päätöksestä).

Tämän oman kokemukseni vuoksi oma mielipiteeni kotisynnytyksiin on ehdoton ei. Yksikin vammautunut/kuollut lapsi on liikaa.
 
[QUOTE="vieras";22685726]Sä puhuit siitä että kätilö pakotti sut makaamaan ....ja siksi oli huono kätilö

Ja SUOMESSA saa sen kätilön jonka haluaa, sä voit joko synnyttää yksityissairaalassa tai ottaa sairaalaan oman kätilön mukaan - kätilön huonous ei siis ole syy siirtää synnytys kotiin[/QUOTE]

Tietääkseni suomessa ei yksityisiä synnytyssairaaloita ole? Eikä todellakaan saa ottaa omaa kätilöä mukaan kätilökseen, doulaksi tms käy kätilökin, mutta ei hän sitä työtään saa tehdä sairaalassa.
 
[QUOTE="vieras";22685726]Ja SUOMESSA saa sen kätilön jonka haluaa, sä voit joko synnyttää yksityissairaalassa tai ottaa sairaalaan oman kätilön mukaan - kätilön huonous ei siis ole syy siirtää synnytys kotiin[/QUOTE]

Höpön löpön. Suomessa ei yksityissairaaloissa hoideta synnyttäviä äitejä ja toisekseen sairaalat ei tasan päästä tiloihinsa toimimaan kätilöä joka ei ole heidän palkkalistoillaan.
 
älkää vähätelkö tätä asiaa
No se ei varsinaisesti ole mikään ongelma kotisynnytyksessä. Silloin mennään vain sairaalaan irroittamaan se.
pakko kommentoida tähän että itselläni ei esikoisesta istukka irronnut tunnin odottelun jälkeen ja sitten alkoikin tulla ihan tulvimalla tulla verta. juoksun kanssa hoitajat työnsi mut leikkuriin sillä synnytyssängyllä. kokonaisvuoto olikin sitten 3,2 litraa. siinä oli minuuteista kiinni. kotoa olisi ollut 30 kilometriä matkaa.

noin 7 % istukka jää kiinni ja joutuu istukan käsinirroitukseen.
 
Kotisynnytys on aina kiehtonut minua ja mikäli raskaudet olisivat aina loppuun asti sujuneet täysin ongelmitta /käynnistyneet itsestään olisin varmasti jossain vaiheessa päätynyt moiseen ratkaisuun. (Edellyttäen että olisin onnistunut ylipuhumaan Mayvorin ja Juhanin, kätilöni ja synnytyslääkärini)

Asiat ovat kuitenkin menneet niin kuin ovat menneet ja lopulta olen saanut kolme semikotisynnytystä eli kolme synnytystä, jossa läsnä olemme olleet vain minä, puoliso ja syntyvä lapsi - kuitenkin sairaalan seinien sisäpuolella eli hoitohenkilökunta yhden kellonsoiton päässä.

Se on ollut meille turvallinen, mutta samalla henkisesti erityisen palkitseva tapa.
JOS saisin vielä vauvan ja JOS kaikki menisi raskausaikana hyvin ja synnytys käynnistyisi itsestään jne. niin toki nauttisin kovin kotisynnytyksestä.
Olisi upeaa juhlia läheisten kanssa jokaista supistusta.
;)
 
Viimeksi muokattu:
Miksi joillakin on pätemisen tarve äitiydessä? Miksi haetaan sitä kirkkainta kruunua? Mitä vatun valiä miten se lapsi tulee maailmaan kunhan syntyy hengissä.

Mun mielestä tuo äitiydestä pätemisen tarve ei kerro mistään muusta kuin siitä, että elämässä ei ole mitään muuta. Hei haloo tämä on elämää ja täällä eletään aivan hyvin ilman nipotuksia.

Enkä avaa sateenvarjoa.
:LOL: Mitä VITTUA sä höliset? Mitä äitiydellä pätemistä se on, että miettii asioita monelta kantilta? Missä kohtiin minä olen tässä ketjussa ns pätenyt äitiydelläni? :D

Ja kiitos vaan, mulla on PALJON muutakin elämässäni kun äitiys, vaikka se toki on iso osa elämääni :heart:
 

Yhteistyössä