Kotisynnytys!

<niin
Mun ajatukseni on se, että synnytyksen ei ole tarkoitus toimia elämysmatkailuna mulle vaan mahdollisimman turvallisena maailmaantulona lapselle (ja mulle). Tämän tarkoituksen valossa mielestäni on tärkeää että se tapahtuu mahdollisimman hyvin vauvan terveydentilaa valmistavassa paikassa.

Joitain puhtaasti itseeni kohdistuvia toimenpiteitä voisin harrastaakin kotona, vaikkapa fysioterapeutti vois niksautella niskoja takkahuoneessa kynttilänvalossa tai hammaslääkäri vois tehdä hammastarkastuksen samalla kun lillun vesialtaassa hymisten alkusointuja,
 
heipat
Noh, ennen vanhaan ne, jotka olivat kapealanteisia, eivät jatkaneet geenejään eteenpäin vaan kuolivat synnytyksiin. Ihmiset tekevät vähemmän ruumiillista työtä ja kropat kehnommassa kunnossa, luulisin. Olen kuullut lukuja, että ennen vanhaan joka neljäs synnytys koitui kuolemaksi äidille/lapselle.

Sitä en ymmärrä, miksi moisessa asiassa otetaan yhtään riskejä. Onko oma mukavuus tärkeämpää kuin lapsen henki? Todella tiukassa paikassa aivovamma tms. syntyy minuuteissa, nopeammin kuin edes helikopteri hakee kotoa.

Kun lukee tätä palstaa, selvinnee, että oppikirjan mukaista synnytystä harvoin on. Synnytyksen kulkua ei voi ennustaa ja ne ovat aina erilaisia. Itse olin vuotaa kuiviin ekaa lastani saadessa; kotona ei olisi ollut kuutta pussia plasmaa saatavilla. Syntyessäni lapsiveteni oli vääränväristä ja tuli hirveä haloo - kotiin olisin ehkä kuollut vastasyntyneenä. Olin pitkähkön ajan sairaalassa, vaikka äitini pääsikin jo kotiin.

Kuinka moni antaa lapselleen tehdä vaikka kitarisaleikkauksen kotona tai hoidattaa hampaansa keittiössään tms.? Miksi se vauva on niin vähäpätöinen asia, ettei ansaitse sitä suurinta mahdollista turvaa, mitä voi olla?
Kiitoksia perustellusta kirjoituksesta. Tuo "ennen vanhaan joka neljäs kuoli" voi hyvinkin pitää paikkaansa jossakin maassa jonakin ajanjaksona. "Ennen vanhaan" on kuitenkin varsin laaja käsite. Suomessa pelkästään kunnankätilöiden yleistyminen 1900-luvun alussa paransi huikeasti äitien ja lapsien elinmahdollisuuksia - ja meikäläinen saunahan on aina ollut hygienialtaan paljon parempi paikka kuin keskieurooppalaiset synnytyslaitokset. Tilastoja en nyt ryhdy kaivamaan.

Sinänsä en halua mitenkään väheksyä synnytyksiin liittyviä riskejä. Ja kuten sanottu, itsekin valitsen epäröimättä sairaalan. Mutta jos tutkitaan vaikkapa perinataalikuolleisuutta Suomessa ja Hollannissa, en näkisi nykyaikaista kotisynnytystä valikoitujen ja motivoituneiden äitien kohdalla millään tapaa riskeiltään verrattavaksi entisaikojen kotisynnytyksiin.
 
[QUOTE="vieras";22685726]Sä puhuit siitä että kätilö pakotti sut makaamaan ....ja siksi oli huono kätilö

Ja SUOMESSA saa sen kätilön jonka haluaa, sä voit joko synnyttää yksityissairaalassa tai ottaa sairaalaan oman kätilön mukaan - kätilön huonous ei siis ole syy siirtää synnytys kotiin[/QUOTE]

Yksityissairaalassa ei voi Suomessa synnyttää. Kätilöstä voi esittää toiveita, mutta käytännössä kätilön valitseminen voi osoittautua vaikeaksi. Kun menet sairaalaan, siellä on tietty porukka vuorossa, ja joku heistä on otettava. Ja kun vuoro vaihtuu, niin he lähtevät kotiin, ja sitten on siitä uudesta porukasta valittava. Eli sinänsä valinnanvaraa on, mutta ei aina kovin paljon.
 
Ensimmäistä lasta en missään nimessä synnyttäisi kotona mutta tällä kokemuksella mikä jäi esikoisen synnytyksestä,voisin harkitakin kotisynnytystä.Ainoa asia miksi en synnyttäisi kotona on se että lähimpään sairaalaan on matkaa 65kilometriä eikä se ole edes meidän sairaanhoitopiirin sairaala eli "omaan" sairaalaan matkaa olisi 130km.
Mikäli siis asuisin lähempänä sairaalaa niin en missään nimessä sulkisi pois kotisynnytyksen mahdollisuutta.
 
Kuinka moni antaa lapselleen tehdä vaikka kitarisaleikkauksen kotona tai hoidattaa hampaansa keittiössään tms.? Miksi se vauva on niin vähäpätöinen asia, ettei ansaitse sitä suurinta mahdollista turvaa, mitä voi olla?
Synnytys ei ole leikkaus tai muutenkaan sairaanhoidollinen toimenpide...
 
85
Juu, mutta luitko sä sitä kirjotusta mihin vastasit? Sanoin, että sairaalassa sattui kohdalle ammattitaidoton kätilö - ken tietää mitä olisi voinut tapahtua jos en olisi vastustellut ja jos ei kätilö olisi vaihtunut. Sinä kommentoit siihen jotain äidin menehtymisestä ja isättömyydestä. Kertoisitko ystävällisesti mitä tarkoitat? Ei, ei olisi hyvä jos sairaalassa ammatittaidoton kätilö olisi onnistunut painostamaan minua tekemään niin huonoja päätöksiä, että joku olisi kuollut...
ok, jos nyt tällee ruvetaa kaivelee ni kommentoi mun synnytyssalista leikkuriin viestiäni. siihen sulla ei toistaseks löytyny mitään epärealistista, fanaattista paasausta. Ja provoamaanhan sä tänne tulit, kuitenkin täälähän oli se kotisynnytyslinkki, jossa voitte rauhassa ylistää sitä. Ja arvaa mitä? se on ihan psykologiaa, ihminen sulkee epämiellyttävät totuudet mielestään vahvistaakseen omaa teoriaansa, tässä tapauksessa sä et jaksa kuunnelee mitään "apuaapua vastuutonta lapsi kuolee juttuja" koska ne on sun ihanteita vastaan.

Sä saat vaikka synnyttääkin siellä eduskuntatalon portailla, ihan sama mulle, mä vain sanoin oman mielipiteeni, etten tosiaankaan lähtis ite kotisynnyttää, ja niitähän sä kyselit, mielipiteitä. ja tätähän sä halusit, väittelyjä, ja tässä niitä nyt on
 
"miljoonakala"
Kolme synnytystä takana, kaksi ekaa tuli ilokaasun voimalla ja kolmanteen sain kohdunkaulanpuudutteen.
Voisin synnyttää kotona tai missään nimessä se ei minulle ehdoton ei olisi. Mä kammoan kokeita ja tutkimuksia ja pistoksia ja silloin musta ei tunnu hyvältä. Onneksi mulla on olleet aivan ihanat kätilöt ja ymmärtäneet että tahdon synnyttää, mikäli mahdollista, mun kropan voimalla enkä epiduraaleilla yms. Kolmannen kohdalla halusin kokeilla tätä puudutetta mutta varsinaista isoa helpotusta en siitä kokenut saavani.
Kotona ehkä olisi rennompi olo ja tutut paikat missä olla ja itkeä.
Mutta toki sairaalassakin pystyy luomaan turvalisen ympäristön mikäli apujoukko (minulla oma mies) on turvallista ja mahdollistaa sen.
 
:LOL: Mitä VITTUA sä höliset? Mitä äitiydellä pätemistä se on, että miettii asioita monelta kantilta? Missä kohtiin minä olen tässä ketjussa ns pätenyt äitiydelläni? :D

Ja kiitos vaan, mulla on PALJON muutakin elämässäni kun äitiys, vaikka se toki on iso osa elämääni :heart:
Tuo oli ihan yleesesti kaikkia kohtaan tuo viesti.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22685686]Sitä vaan mietin, että jos lapsi esim. syntyy elottomana, eikö sairaalassa ole huomattavasti suuremmalla todennäköisyydelle oikeat laitteet ja lääkärit tekemään parhaansa lapsen eteen? Aivovamma syntyy jo parin minuutin hapenpuutteen aikana, veikkaanpa ettei 99% suomalaisista synnyttäjistä ehdi kotoa sairaalaan hätätilanteessa alle neljän minuutin...[/QUOTE]

Toivoisin Nina sun vastausta tähän..
 
Non compos mentis
Kysytäänpä niiltä naisilta, joilla ei ole mahdollisuutta synnyttää sairaalassa, synnyttäisvätkö mieluummin matalassa majassaan vai steriilissä sairaalassa, jossa lääkäreitä, lääkkeitä yms.? Mitä luulette, että valitsisivat?
 
Sitä vaan mietin, että jos lapsi esim. syntyy elottomana, eikö sairaalassa ole huomattavasti suuremmalla todennäköisyydelle oikeat laitteet ja lääkärit tekemään parhaansa lapsen eteen? Aivovamma syntyy jo parin minuutin hapenpuutteen aikana, veikkaanpa ettei 99% suomalaisista synnyttäjistä ehdi kotoa sairaalaan hätätilanteessa alle neljän minuutin..
Mä alotin jo kerran vastauksen mutta sitten jätin kesken... Vaikea aihe, toki. En usko, että pystyisin antamaan itselleni anteeksi kuoli vauva sairaalassa tai kotona. Kyse onkin loppujen lopuksi siitä, että kummassa on isommat riskit. Jos saisin synnyttää ympäristössä jossa ei tarvitsisi taistella henkilökuntaa vastaan synnytyksen ajan niin synnyttäisin oikein mielelläni sellaisessa paikassa. Tammisaaressa esimerkiksi olisin ehkä tuntenut oloni turvalliseksi.

Nykyisissä vaihtoehdoissa ei mikään kuulosta hyvältä. Synnyttäjät jonottavat salipaikkaa käytävillä maaten, jotkut käännytetään ovelta kun onkin täyttä, rutiinitoimenpiteet ovat kolmessa isossa (NKL, Kättäri, Jorvi) pikemminkin lisääntymään päin jotta saataisiin nopeasti sali seuraavan käyttöön. Pelkään, mitä tuollainen ympäristö voi tehdä itse synnytykselle ja toisaalta sitä, että onko henkilökunnalla samanlaisia resursseja valvoa synnytystäni kuin kotiinpalkatulla kätilöllä.
 
Nykyisissä vaihtoehdoissa ei mikään kuulosta hyvältä. Synnyttäjät jonottavat salipaikkaa käytävillä maaten, jotkut käännytetään ovelta kun onkin täyttä, rutiinitoimenpiteet ovat kolmessa isossa (NKL, Kättäri, Jorvi) pikemminkin lisääntymään päin jotta saataisiin nopeasti sali seuraavan käyttöön. Pelkään, mitä tuollainen ympäristö voi tehdä itse synnytykselle ja toisaalta sitä, että onko henkilökunnalla samanlaisia resursseja valvoa synnytystäni kuin kotiinpalkatulla kätilöllä.
Mä olen jollain lailla samaa mieltä siitä, että sairaala ympäristönä lisää toimenpiteitä. Tai niiden tarvetta. Toimenpiteiden määrä on kasvussa, mutta niin on myös synnyttäjien keski-ikä. Olisi mielenkiintoista tarkastella toimenpiteiden määrää esim 18-25-vuotiaissa synnyttäjissä. Uskon, että tuo synnyttäjien iän nousu vaikuttaa myös paljon toimenpiteiden määrän kasvuun. Silti edelleen olen valmis toteamaan, että sairaala sairaaksi tekee. :D Mutta sitä kieltäydyn ehdottomasti uskomasta, että kätilö mitenkään hoputtaisi synnytystä saadakseen seuraavan synnyttäjän saliin. olen itse ollut läsnä kymmenissä synnytyksissä opiskelija roolissa, ja koskaan ei ole ollut painetta edistää synnytystä muun kuin vauvan tai äidin voinnin vuoksi. Tokikaan en ole ollut Jorvissa, Kättärillä tai NKL:lla.
 
"vieras"
Tietääkseni suomessa ei yksityisiä synnytyssairaaloita ole? Eikä todellakaan saa ottaa omaa kätilöä mukaan kätilökseen, doulaksi tms käy kätilökin, mutta ei hän sitä työtään saa tehdä sairaalassa.
Sori kesti vähän, mut toi yksityissairaala oli väärin kirjoitettu, ystäväni on kaksi lasta synnyttänyt yksityispotilaana, ns tavallisessa sairaalassa, yksityisestä sairaalasta tulivat lääkäri ja kätilö mukaan ja saivat toimia työssään, molemmilla kerroilla.
 
heipat
Tuli mieleen erään pitkän uran tehneen suomalaisen kätilön elämäkerta, jonka luin. Hän auttoi lapsia maailmaan 20-60-luvuilla, suurelta osin kotisynnytyksissä.

Kirjassa kuvattiin sekä istukan käsinirroitusta että elottoman lapsen elvytystä normaaleina työtehtävinä. 42 vuoden työuralle mahtui hänen mukaansa "pari onnettomasti päättynyttä synnytystä, jotka nekin olisi voitu välttää, jos apua olisi haettu ajoissa". Sen tarkemmin hän ei yksilöinyt, oliko kysymys äidin vai lapsen vai molempien menehtymisestä.

Edelleenkään en halua vähätellä synnytyksen riskejä tai väheksyä nykyaikaisen lääketieteen saavutuksia. Mutta ajattelin vain todeta, että pelkästään ammattitaitoinen kätilö pystyi 1900-luvun alussa tekemään kotisynnytyksistä jokseenkin turvallisia. Kaikki kunnioitukseni noille kätilöille.
 
[QUOTE="vieras";22685946]Sori kesti vähän, mut toi yksityissairaala oli väärin kirjoitettu, ystäväni on kaksi lasta synnyttänyt yksityispotilaana, ns tavallisessa sairaalassa, yksityisestä sairaalasta tulivat lääkäri ja kätilö mukaan ja saivat toimia työssään, molemmilla kerroilla.[/QUOTE]

Oi :O Kerro lisää! Pitääkö olla omasta takaa sekä lääkäri että kätilö?
 
Kotisynnytys ei olisi mun juttuni.

Mutta uskon, että jonkun toisen juttu se voi olla. Ja aivan turvallinenkin vaihtoehto JOS raskaus ei ole riskiraskaus, paikalla on ammattitaitoinen kätilö tai vaikka kaksikin asiansa osaavaa avustajaa, sairaalaan ei ole pitkä matka, yms. Yllätysmomenttihan on aina olemassa, ja joskus 10-15 minuuttia voi ratkaista kaiken, mutta suurin osa synnytyksistä varmaankin sujuu ongelmitta ja osa ongelmistakin on synnytyksen luonnolliseen kulkuun vaikuttamisesta johtuvaa.

Hollannin malli on ihan hyvä, vaikka siellä lapsivuodekuolleisuus kuulemma on länsimaiden mittapuussa korkea. Mun mielestä kotisynnytyksen pitäisi olla oikeasti vaihtoehtona myös Suomessa, nykyisinhän se on ituhippi-ekohörhö-sateenkaarityyppien juttu :xmas:
 
olen itse ollut läsnä kymmenissä synnytyksissä opiskelija roolissa, ja koskaan ei ole ollut painetta edistää synnytystä muun kuin vauvan tai äidin voinnin vuoksi. Tokikaan en ole ollut Jorvissa, Kättärillä tai NKL:lla.
Mä en usko, että tota tietoisesti tai avoimesti tehdään, mutta kätilö joka hoitaa useampia synnytyksiä samanaikaisesti ja jono taloon on hyvin tiedossa, saattaa kokea helpommaksi suositella jotain toimenpidettä kuin odotella ja seurailla tilannetta.
 
"vieras"
Oi :O Kerro lisää! Pitääkö olla omasta takaa sekä lääkäri että kätilö?
Tää on nyt toisen käden tietoa kun en oo tarkkaan ees kysynyt, mutta hän kävi koko raskausajan ykstyisellä lääkäriasemalla niissä raskausajan tarkastuksissa ja esikoisen kohdalla oli myös jonkunmoista synnytyspelkoa.
Pyyteli omien sanojensa mukaan alusta lähtien sektiota, tämä lääkäri ja kätilö saivat hänet rauhoittumaan ja hän oli kysynyt moista mahdollisuutta.
Se sitten onnistui (kustannuksista en tiedä), mutta silläkin voi olla merkitystä että ko lääkäri oli myös tämän sairaalan lääkäri ja piti tuolla yksityispuolella lisäksi vastaanottoa (niinkuin moni muukin).
Kun h-hetki läheni hän (tai sit mies) oli soittanut jommalle kummalle ja he olivat sairaalassa vastassa - kukaan muu ei häntä synnytyksen aikana eikä sen jälkeen hoitanut.
 
Kotisynnytys ei olisi mun juttuni.

Mutta uskon, että jonkun toisen juttu se voi olla. Ja aivan turvallinenkin vaihtoehto JOS raskaus ei ole riskiraskaus, paikalla on ammattitaitoinen kätilö tai vaikka kaksikin asiansa osaavaa avustajaa, sairaalaan ei ole pitkä matka, yms. Yllätysmomenttihan on aina olemassa, ja joskus 10-15 minuuttia voi ratkaista kaiken, mutta suurin osa synnytyksistä varmaankin sujuu ongelmitta ja osa ongelmistakin on synnytyksen luonnolliseen kulkuun vaikuttamisesta johtuvaa.

Hollannin malli on ihan hyvä, vaikka siellä lapsivuodekuolleisuus kuulemma on länsimaiden mittapuussa korkea. Mun mielestä kotisynnytyksen pitäisi olla oikeasti vaihtoehtona myös Suomessa, nykyisinhän se on ituhippi-ekohörhö-sateenkaarityyppien juttu :xmas:
Mä olen muistavinani, että Hollannin luvut ovat samankaltaisia kuin muittenkin euroopan maitten, mutta että pohjoismaiden luvut olisivat vielä pienemmät?
 

Yhteistyössä