Kuka haluaisi...

miun kanssa miettiä meiän pihaa? Siis kun se on nääs mullikolla ja kaikki pitäis laittaa ensi kesänä, enkä oikein pääse itteni kanssa sovintoon mitä tekisi... tonttia sellanen 500 neliöö, siihen pitäis mahtua vaja, kukkapenkkiä, lapsille hiekkalaatikko + nurtsia leikkeihin, laatoitusta ja jotain... ja paikatkii on ihan hakusessaan... apuja ja ideoita! Nii ja edullisestikin vielä pitäis saada.
 
kiinnostas todellakin, mutta aika vaikeaa näkemättä pihaa. Tietämättä ilman suuntia jne.
Just saatiin oma piha syksyllä valmiiksi. Nautin sen laittamisesta. Ja siinähän on joka kesä puuhaa, kun tein ihanat perenna penkit..

Minulla ei ole mitään alan koulutusta, joten en todellakaan voi sanoa, miten ne alan kouluissa ovat opettaneet...

Pieniä vinkkejä:
Hiekkalaatikko sellaiseen paikkaa, johon näkee sisältä (keittiön ikkunasta jos mahdollista), mutta on kesällä 12 jälkeen varjossa. Jos aikoo hankkia leikkimökit(et maininnut siitä) se ihan hiekkalaatikkoon kiinni, niin hiekka ei ole koko pihalla.

Kukkapenkkit muutama iso, ei sinne tänne ripoteltuna. Mielellään lähelle kulkuväyliä, niin koristavat aina liikkeitänne.

Kunnon patio/laatoitus meillä noin 30 neliötä. Se on todella kovassa käytössä. Lähelle taloa, samalla tuulen suojassa, mutta sinne on helppo kantaa sisältä ruoka, ja vielä kovemmassa käytössä.

Loput nurmelle, vaja lähelle kulkureittejä.
 
voi kun olis jo lumeton maa, ni saisit laittaa kuvaa pihastanne... Leikkimökkiä ei tule, ja piha rajoittuu talon kahdelle sivulle + laatoitettu etupiha(paritalo) Kukkapenkeistä itekin ajattelin, et etupihalle ja takapihalle laittaisin sellaiset rajatut, korotetut istutusalueet (reilut sellaiset), ja niiden sisältöäkin oon miettiny tuosta viherpeukaloiden lehdestä, mut kallista hommaa näkkyy olevan tuo istutusten laitto. Mites sitten pensasaita? Kellään kokemusta, mikä olis hyvä, helppo, suojaa antava? Ite ollaan mietitty isotuomipihlajaa tai sitten siperianhernepensasta, olisko hyvät?
 
minä olisin laittanut ehkä siperianhernestä, ei ole kokemusta. Kiinnosti sen kaunis kukinta ja ettei tarvisi joka vuosi olla leikkaamassa. (jos olen samassa pensaassa..) Meillä vain nousi niin paljon kiviä, että saatiin kiviaita..

Ja jos mahdollista kysele tutuiltasi, saisko heidän perenna penkistä käydä jakamassa kukkia. (keväällä) Niitä nimittäin pitää jakaa aina välillä ja silloin ne on oikein hyvä laittaa toisen kukkapenkkiin kasvamaan. Samalla saat sellaisia lajikkeita, jotka ovat hyvin kasvaneet alueellasi. Sitten jatkat ostamillasi. Minä käytännössä totesin, että halvemmaksi tuli käydä ostamassa paikallisesta puutarhasta, kuin tilata viherpeukalosta.
 
meiltä joutas jollekki kukkia, ois ketoneilikkaa, rentoa akankaalia, kultapalloa, kultapiiskua, häränkieltä, vuorenkilpeä, isoa päivänkakkaraa..
Ja sit ois tuomi-pihlajan taimia, myös violetin syreenin taimia vois pari olla :D
Ja angervoakin löytyy valkeana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
meiltä joutas jollekki kukkia, ois ketoneilikkaa, rentoa akankaalia, kultapalloa, kultapiiskua, häränkieltä, vuorenkilpeä, isoa päivänkakkaraa..
Ja sit ois tuomi-pihlajan taimia, myös violetin syreenin taimia vois pari olla :D
Ja angervoakin löytyy valkeana.
Ja asut kaukana?
 

Yhteistyössä