Lapselta pyydettiin rahaa leikkipuistossa

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Oon varmaan outo, mutta minusta tuo ei ollut kovinkaan kamala asia tai edes varsinaista kiusaamista.
Oho. Mitäs se oli?
Minusta aika harmitonta - sellaista, johon törmää usein ja josta lapset selviää itsekin, päiväkodin pihassakin on paljon tuollaista "et saa tulla tänne ellet maksa pääsymaksua tai sano taikasanaa"- juttua.

Eli minä en ottaisi asiaa kovinkaan vakavasti, ja mun lapsetkaan ei varmaan ottaisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Oon varmaan outo, mutta minusta tuo ei ollut kovinkaan kamala asia tai edes varsinaista kiusaamista.
Oho. Mitäs se oli?
Minusta aika harmitonta - sellaista, johon törmää usein ja josta lapset selviää itsekin, päiväkodin pihassakin on paljon tuollaista "et saa tulla tänne ellet maksa pääsymaksua tai sano taikasanaa"- juttua.

Eli minä en ottaisi asiaa kovinkaan vakavasti, ja mun lapsetkaan ei varmaan ottaisi.
Musta se taas on kiusaamista, jos ei päästetä keinuun, kiipeilytelineeseen, liukumäkeen ym., vaan seistään edessä. Ihan älyttömän ärsyttävää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Oon varmaan outo, mutta minusta tuo ei ollut kovinkaan kamala asia tai edes varsinaista kiusaamista.
:LOL:
Joo, sä oot outo.
Niin oon :D mutta oikeesti; ketään ei uhkailtu, lyöty, haukuttu, kenenkään päälle ei heitelty kiviä, kenellekään ei haistateltu.

Ja silti ko. lapset on järkyttäviä penskoja, veemäisiä lapsia joilta puuttuu kotikasvatus, pikku nilkkejä, terroristeja....
Sitähän ei tiedetä, mitä ne muuta sanoivat, sanasta sanaan ei ollut aikuinen kuulemassa. Tuskin kovin nätisti esittivät kiristykseksensä.

Oliko tuo sun jatko niin kuin tulkitsen, että sinun mielestä eivät ole, mutta niiden mierlestä joista tuo on kiusaamista, on...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Musta se taas on kiusaamista, jos ei päästetä keinuun, kiipeilytelineeseen, liukumäkeen ym., vaan seistään edessä. Ihan älyttömän ärsyttävää.
Ärsyttävää, ja pientä lievää kiusaamista, mutta lasten maailma nyt vaan on sellainen, ja kaikesta ei kannata syvästi järkyttyä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Sitähän ei tiedetä, mitä ne muuta sanoivat, sanasta sanaan ei ollut aikuinen kuulemassa. Tuskin kovin nätisti esittivät kiristykseksensä.

Oliko tuo sun jatko niin kuin tulkitsen, että sinun mielestä eivät ole, mutta niiden mierlestä joista tuo on kiusaamista, on...
Kai lapsesta näkee, oliko hän itkuinen, pelästynyt, tms?

Noilla nimillähän ko. lapsia ketjussa kutsuttiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Musta se taas on kiusaamista, jos ei päästetä keinuun, kiipeilytelineeseen, liukumäkeen ym., vaan seistään edessä. Ihan älyttömän ärsyttävää.
Ärsyttävää, ja pientä lievää kiusaamista, mutta lasten maailma nyt vaan on sellainen, ja kaikesta ei kannata syvästi järkyttyä.
Mä en pysty olemaan noin hälläväliä-meiningillä. Pienestä lievästä kiusaamisesta on lyhyt matka vähän isompaan, ja taas isompaan kiusaamiseen.

Lasten maailmassa sitä on paljon, ja omaa lasta on hyvä myös siihen valmistaa että jotkut lapset vaan käyttäytyvät typerästi. Pahalle se silti tuntuu lapsesta varmasti joka kerta. Aina niille jutuile ei voi mitään, mutta jos mahdollista, niin siihen on puututtava.

Jos lähdetään aikuista karkuun, niin se on jo aika selkeä merkki että lapset tietävät itekin tehneensä väärin. (Ap:n tapaukseen viitaten).
 
No eiköhän teidän lapsenne saanut sen positiivisen kokemuksen, että vanhemmat ovat hänen puolellaan kun puutuitte asiaan...vaikkakin vieraat kersat juoksivat karkuun. Nyt vaan sitten muistuttamaan, ettei kelleen rahaa anneta ja kantsii tulla kertomaan teille jos joku yrittää jatkossa muiluttaa fyffet omiin taskuihinsa... B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
No eiköhän teidän lapsenne saanut sen positiivisen kokemuksen, että vanhemmat ovat hänen puolellaan kun puutuitte asiaan...vaikkakin vieraat kersat juoksivat karkuun. Nyt vaan sitten muistuttamaan, ettei kelleen rahaa anneta ja kantsii tulla kertomaan teille jos joku yrittää jatkossa muiluttaa fyffet omiin taskuihinsa... B)
Jep, peesi tälle. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Mä en pysty olemaan noin hälläväliä-meiningillä. Pienestä lievästä kiusaamisesta on lyhyt matka vähän isompaan, ja taas isompaan kiusaamiseen.

Lasten maailmassa sitä on paljon, ja omaa lasta on hyvä myös siihen valmistaa että jotkut lapset vaan käyttäytyvät typerästi. Pahalle se silti tuntuu lapsesta varmasti joka kerta. Aina niille jutuile ei voi mitään, mutta jos mahdollista, niin siihen on puututtava.

Jos lähdetään aikuista karkuun, niin se on jo aika selkeä merkki että lapset tietävät itekin tehneensä väärin. (Ap:n tapaukseen viitaten).
Minä taas en usko porttiteoriaan.

Uskon siihen, että kaikkia pikkukiviä ei voi eikä kannata alkaa lapsen tieltä lakaisemaan, ja lapsen kannattaa oppia selvittämään pieniä ristiriitoja itsekin - siten toimitaan mm. poikani päiväkodissa (toimittiin myös silloin kun tyttäreni oli ko. päiväkodissa). Lapsi on hyvin pian eskarissa ja koulussa, ja joutuu selvittämään monia tilanteita ihan itse.

Ja uskon myös siihen, että jokainen lapsi jossain vaiheessa tekee esim. sitä, että yrittää määrätä kuka saa tulla liukumäkeen tai kiipeilytelineelle.

Aika usein lapset itse on ihan cool asioiden suhteen, mutta vanhemmat ottavat jutun tosi raskaasti. Esimerkkinä vaikkapa päiväkotiaamu ja "mä en leiki sun kaa tänään"- puheet. Lapsi saattaa todeta että "ei haittaa, mäkään en leiki sun kaa kun mä leikin Ellan kaa" ja äiti suunnilleen itkee...
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Joillakin on tosiaan kotikasvatus vähän miinuksen puolella... tai ei oo oltu seuraamassa näitä "terroristejä" puistossa.

Onko tuo teidän vakipuisto, onko mahdolisuutta saada selville,missä asuvat?
On meidän vakkaripuisto. Kai niitä nulikoita voisi lähteä seuraamaan ensi kerralla kun näen :D

En tiedä minkä ikäisiksi lapset yleensä viihtyvät puistoissa leikkimässä (kun itselläni on vielä lapset pieniä ), mutta musta tuon ikäiset (7-v) voisivat tehdä jotain muutakin? Sellaisia pikkuhoppareita olivat, kuulokkeet kaulassa jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
En tiedä minkä ikäisiksi lapset yleensä viihtyvät puistoissa leikkimässä (kun itselläni on vielä lapset pieniä ), mutta musta tuon ikäiset (7-v) voisivat tehdä jotain muutakin?
Tarkoitatko että 7 v on liian iso leikkipuistoon vai mitä tuo meinaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Oon varmaan outo, mutta minusta tuo ei ollut kovinkaan kamala asia tai edes varsinaista kiusaamista.
Oho. Mitäs se oli?
Minusta aika harmitonta - sellaista, johon törmää usein ja josta lapset selviää itsekin, päiväkodin pihassakin on paljon tuollaista "et saa tulla tänne ellet maksa pääsymaksua tai sano taikasanaa"- juttua.

Eli minä en ottaisi asiaa kovinkaan vakavasti, ja mun lapsetkaan ei varmaan ottaisi.
Selvishän tuo itse, mutta ei ollut rahaa taskussa. En tiedä olisko antanut, jos olisi ollut.

Lapsi on kyllä päiväkodissa (nyt lomalla), mutta luojan kiitos ei oo oppinut tuollaista kiusaamista siellä niin että se olisi täysin tavallista meillä. Tuota "et pääse tänne"-juttua on ollut toki, muttei rahaan yhdistettynä.

Jos omani sanoisi noin ja kuulisin, niin varmaan tulisi jonkinlainen rangaistus (joku kiva juttu pois, reissu tai muu).
 
myö
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Mä en pysty olemaan noin hälläväliä-meiningillä. Pienestä lievästä kiusaamisesta on lyhyt matka vähän isompaan, ja taas isompaan kiusaamiseen.

Lasten maailmassa sitä on paljon, ja omaa lasta on hyvä myös siihen valmistaa että jotkut lapset vaan käyttäytyvät typerästi. Pahalle se silti tuntuu lapsesta varmasti joka kerta. Aina niille jutuile ei voi mitään, mutta jos mahdollista, niin siihen on puututtava.

Jos lähdetään aikuista karkuun, niin se on jo aika selkeä merkki että lapset tietävät itekin tehneensä väärin. (Ap:n tapaukseen viitaten).
Minä taas en usko porttiteoriaan.

Uskon siihen, että kaikkia pikkukiviä ei voi eikä kannata alkaa lapsen tieltä lakaisemaan, ja lapsen kannattaa oppia selvittämään pieniä ristiriitoja itsekin - siten toimitaan mm. poikani päiväkodissa (toimittiin myös silloin kun tyttäreni oli ko. päiväkodissa). Lapsi on hyvin pian eskarissa ja koulussa, ja joutuu selvittämään monia tilanteita ihan itse.

Ja uskon myös siihen, että jokainen lapsi jossain vaiheessa tekee esim. sitä, että yrittää määrätä kuka saa tulla liukumäkeen tai kiipeilytelineelle.

Aika usein lapset itse on ihan cool asioiden suhteen, mutta vanhemmat ottavat jutun tosi raskaasti. Esimerkkinä vaikkapa päiväkotiaamu ja "mä en leiki sun kaa tänään"- puheet. Lapsi saattaa todeta että "ei haittaa, mäkään en leiki sun kaa kun mä leikin Ellan kaa" ja äiti suunnilleen itkee...
Peesi. Mie olen paljon enemmän huolissani siitä, että lapsestani tulisi kiusaaja kuin kiusattu. Meillä päikässä oli tyttö, joka yritti aloittaa järjestelmällistä syrjimistä. Mie sanoin meidän esikoiselle, että sinä et lähde tuohon mukaan, et ikinä. Tästä seurasi tietty se, että tyttö alkoi syrjiä meidän tyttöä. Taas keskusteltiin kotona, ja mie annoin sen neuvon, että sie voit aina leikkiä pikkusiskon kanssa tai muiden kavereiden kanssa. Kun tyttö oli välittämättä asiasta, tämä syrjijätyttökin lopetti syrjintänsä ja ovat edelleen parhaita kavereita.

Miun pointsi on se, että vanhempien kannattaisi todella paneutua kiusaamisen ehkäisyyn aloittamalla omista lapsistaan: painottamalla kerta toisensa jälkeen, että ketään ei kiusata/syrjitä/jätetä yksin eikä kiusaajan mukaan myöskään mennä. Voi hyvät leijonaemot, tämä miun mielestä auttaisi enemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
En tiedä minkä ikäisiksi lapset yleensä viihtyvät puistoissa leikkimässä (kun itselläni on vielä lapset pieniä ), mutta musta tuon ikäiset (7-v) voisivat tehdä jotain muutakin? Sellaisia pikkuhoppareita olivat, kuulokkeet kaulassa jne.
Täällä on keskustan tuntumassa iso leikkipuisto ja olen nähnyt siellä 10-vuotiaitakin leikkimässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Oon varmaan outo, mutta minusta tuo ei ollut kovinkaan kamala asia tai edes varsinaista kiusaamista.
Oho. Mitäs se oli?
Minusta aika harmitonta - sellaista, johon törmää usein ja josta lapset selviää itsekin, päiväkodin pihassakin on paljon tuollaista "et saa tulla tänne ellet maksa pääsymaksua tai sano taikasanaa"- juttua.

Eli minä en ottaisi asiaa kovinkaan vakavasti, ja mun lapsetkaan ei varmaan ottaisi.
Musta se taas on kiusaamista, jos ei päästetä keinuun, kiipeilytelineeseen, liukumäkeen ym., vaan seistään edessä. Ihan älyttömän ärsyttävää.
Joo, se on sitä kiusaamista. Tuo rahan pyytäminen on kiristämistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Lapsi on kyllä päiväkodissa (nyt lomalla), mutta luojan kiitos ei oo oppinut tuollaista kiusaamista siellä niin että se olisi täysin tavallista meillä. Tuota "et pääsevtänne"-juttua on ollut toki, muttei rahaan yhdistettynä.
En usko, että noista asioista edes raportoidaan vanhemmille päiväkodista :). Se kun on oikeasti ihan perussettiä tietynikäisten elämässä. Joko rahaan, lahjukseen (keppi, kävyt, tms), taikasanaan tms yhdistettynä tai sitten ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Olemisen riemu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
En tiedä minkä ikäisiksi lapset yleensä viihtyvät puistoissa leikkimässä (kun itselläni on vielä lapset pieniä ), mutta musta tuon ikäiset (7-v) voisivat tehdä jotain muutakin? Sellaisia pikkuhoppareita olivat, kuulokkeet kaulassa jne.
Täällä on keskustan tuntumassa iso leikkipuisto ja olen nähnyt siellä 10-vuotiaitakin leikkimässä.
Jep, lapsia kun ovat 10-vuotiaatkin vielä. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Sitähän ei tiedetä, mitä ne muuta sanoivat, sanasta sanaan ei ollut aikuinen kuulemassa. Tuskin kovin nätisti esittivät kiristykseksensä.

Oliko tuo sun jatko niin kuin tulkitsen, että sinun mielestä eivät ole, mutta niiden mierlestä joista tuo on kiusaamista, on...
Kai lapsesta näkee, oliko hän itkuinen, pelästynyt, tms?

Noilla nimillähän ko. lapsia ketjussa kutsuttiin.
Ei hän ollut kuin harmistunut, kun ei päässyt. Ei oo niin pumpulissa kasvatettu että tuosta itkisi.

Mä tai sen puoleen myöskään mies ei järkytetytty siitä, että joku omii jotain leikkipuiston telinettä (ollaan sen verran kyllä käyty puistoissa), mutta tuo rahalla kiristäminen on meistä askel ikävämpään suuntaan siitä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
En tiedä minkä ikäisiksi lapset yleensä viihtyvät puistoissa leikkimässä (kun itselläni on vielä lapset pieniä ), mutta musta tuon ikäiset (7-v) voisivat tehdä jotain muutakin?
Tarkoitatko että 7 v on liian iso leikkipuistoon vai mitä tuo meinaa?
Niin, minkä ikäiset puistoissa vielä leikkivät? Ei ole muita noin isoja lähipuistoissa näkynyt. Koulussa tietysti päivät ovat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Musta se taas on kiusaamista, jos ei päästetä keinuun, kiipeilytelineeseen, liukumäkeen ym., vaan seistään edessä. Ihan älyttömän ärsyttävää.
Ärsyttävää, ja pientä lievää kiusaamista, mutta lasten maailma nyt vaan on sellainen, ja kaikesta ei kannata syvästi järkyttyä.
Mä en pysty olemaan noin hälläväliä-meiningillä. Pienestä lievästä kiusaamisesta on lyhyt matka vähän isompaan, ja taas isompaan kiusaamiseen.

Lasten maailmassa sitä on paljon, ja omaa lasta on hyvä myös siihen valmistaa että jotkut lapset vaan käyttäytyvät typerästi. Pahalle se silti tuntuu lapsesta varmasti joka kerta. Aina niille jutuile ei voi mitään, mutta jos mahdollista, niin siihen on puututtava.

Jos lähdetään aikuista karkuun, niin se on jo aika selkeä merkki että lapset tietävät itekin tehneensä väärin. (Ap:n tapaukseen viitaten).
Joo, seurasivat varmaan mihin meidän lapsi juoksi, ja kun mies nousi ja lähti heitä kohti, niin hävisivät heti. Joten kyllä tiesivät, että ei ollut vaan viatonta leikkiä ja että mies voi jotain heille asiasta sanoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
En tiedä minkä ikäisiksi lapset yleensä viihtyvät puistoissa leikkimässä (kun itselläni on vielä lapset pieniä ), mutta musta tuon ikäiset (7-v) voisivat tehdä jotain muutakin?
Tarkoitatko että 7 v on liian iso leikkipuistoon vai mitä tuo meinaa?
Niin, minkä ikäiset puistoissa vielä leikkivät? Ei ole muita noin isoja lähipuistoissa näkynyt. Koulussa tietysti päivät ovat.
Meidän 6½ v ekaluokalle menevä leikkii ainakin ihan täysillä puistoissa ja leikkipihoissa vielä. Pihassa 10-11 v lapset vielä kiipeilee, liukuu yms, toki sen ikäiset jo "hengaileekin" kavereiden kanssa ja tietty pelaa sählyä, futista, korista, kuten pienemmätkin jo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
En tiedä minkä ikäisiksi lapset yleensä viihtyvät puistoissa leikkimässä (kun itselläni on vielä lapset pieniä ), mutta musta tuon ikäiset (7-v) voisivat tehdä jotain muutakin?
Tarkoitatko että 7 v on liian iso leikkipuistoon vai mitä tuo meinaa?
Niin, minkä ikäiset puistoissa vielä leikkivät? Ei ole muita noin isoja lähipuistoissa näkynyt. Koulussa tietysti päivät ovat.
No esim. täällä koululaiset tulevat leikkipuistoihin iltapäivähoitoon, joten ovat siellä iltapäivisin, iltaisin ja viikonloppuisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Olemisen riemu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
En tiedä minkä ikäisiksi lapset yleensä viihtyvät puistoissa leikkimässä (kun itselläni on vielä lapset pieniä ), mutta musta tuon ikäiset (7-v) voisivat tehdä jotain muutakin? Sellaisia pikkuhoppareita olivat, kuulokkeet kaulassa jne.
Täällä on keskustan tuntumassa iso leikkipuisto ja olen nähnyt siellä 10-vuotiaitakin leikkimässä.
Jep, lapsia kun ovat 10-vuotiaatkin vielä. =)
Niin. sehän oli mun vastauksen pointti.
 

Yhteistyössä