Lasten hiusten värjäys

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minä olen itse 11v. ja minulle on värjätty viva merkkisellä kevyt hiusvärillä monta kertaa tosin minulla on oikeasti blondit hiukset ja kun olen sillä merkillä koittanut ruskeiksi värjätä on tullut aivan oranssin punaiset.Kun kävin viime kuussa värjäyttämässä kampaajalla kko pään tumman ruskeeks ni eii oo mitään tullu.Kampaajat aina varoittelee ettei se ehkä heti tule mutta siten kun kasvaa aikuiseksi päähän voi tulla vaikka mitä.Jos värjäät itse vältä suoraan päänahkaan menemistä.Minä en suosittele blondausta lapselle koska kampaajat ei tee minun ikäiselleni kosksa blndauksessa tehdään monta kertaa värin poisto ja valkaisut ja siinä käytetän todella vahvoja aineita.Minulle värjättii ensimmäisen kerran 5vuotiaana kevyt värillä ei ole tullut mitään.Kannattaa ensin koittaa raitoja kevytvärillä ja katsoa tuleeko mitään.
 
Martsuli-98
noin 9 vee asti värjätty, sekä kaupan väreillä että käyty välillä kampaamossa. kotivärjäyksellä saa ihan hyvän tuloksen siihen asti kunnes murrosikä painaa päälle ja on pakko viedä kampaamoon.
Lapsena pitäis viiä kampaamoo ennemmi ko murkkuiäs, kun ne siel kampaamos tietää mikä väri o hyvä sen ikäsel ym. :O
Munkaa mutsi ei anna värjätä hiuksii, vaik haluisin joskus kevytvärii kokeilla.. Nytte on raidat (laitettu ain 2kk välei n.2 vee jo..?) Mutsi sanoo ain et hiusväreist imeytyy jotaai mykkyy ja siit voi vanhempan tulla syöpää.. Mut en tiiä onko totta vai ei, mut en saa värjätä hiuksiini :(
 
"Hapa"
Oi miksi, joku vanhempi antaisi pienten lastensa (alle yläasteikäisten) värjätä hiuksiansa? Itse olen vain 24-vuotias, mutta silti tilanne oli ihan eri kun olin itse ala-aste ikäinen. 13 vuotta oli meidän äidin aivan ehdoton alaikäraja hiusten värjäykseen. Eniten sen takia, että ei voi tietää mitä kemikaalit ihmiselle, etenkin lapselle, tekevät.

Muutenkin tuntuu, että nykylapsilla puuttuu valitettavan monessa perheessä sellainen vaalittu ja turvattu lapsuus. Kauhea kiire kasvattaa lapsista miniaikuisia vaatteilla, musiikilla, internetillä, kännyköillä ym. Olen itse työskennellyt lastenhoitajana 12-vuotiaasta asti ja iän ja koulutuksen karttuessa olen työskennellyt niin lastenhoitajana, harrasteohjaajana kuin lastensuojelussakin ja tulevaisuudessa haluan työskennellä jatkossakin lastensuojelussa ja perhetyössä. Jatkuvasti vuosi vuodelta olen nähnyt, miten lapsuus lyhenee. Olen perheissä lastenhoitajana ja lastensuojelussa työskennellessä nähnyt lähietäisyydellä, miten aikuiset kiirehtivät lasten aikuistumista ja harrastetoiminnassakin se näkyy selvästi, vaikkakin vähän etäämmältä.

Lastenvaatteet ovat nykyään monella kopioita aikuisten vaatteista, monet kantavat taskussa älypuhelimia ja meikkejä ja aikaa vietetään pienestä pitäen telkkarin ja erityisesti tietokoneen äärellä. Mihin katosi sellainen lapsuus, kun kesät talvet ollaan leikkimässä ulkona ja leluja ja leikkejä keksittiin vaikka kävyistä???

Kun mietin omaa lapsuuttani, niin suurin ero on varmasti tullut siinä 2000-luvun alussa kun itse aloitin yläasteen ja jo monella luokkakavereistani oli kännykät ja ainakin puolella perheistä, varakkaita tai eivät, oli tietokoneet ja netti käytössä. Meillä (kuten monen ikäiseni perheissä) sinnikkäästi kuitenkin kannustettiin nauttimaan lapsuudesta viimeiseen asti ja siitä olen kiitollinen.

Kiire kasvaa aikuiseksi vaikuttaa lapsiin todella paljon, eikä hyvällä tavalla. Lasten leireillä ohjaajana ollessani olen huomannut, kuinka lapset huokaisevat helpotuksesta kun kännykät otetaan takavarikkoon, meikkejä ei saa käyttää, eikä käytössä ole viihde-elektroniikkaa. Kaikki lapset pääsevät nauttimaan lapsena olosta - kesällä uimisesta ja jalkapallosta, talvella hiihtämisestä ja pulkkamäestä, lautapelitkin innostavat ja vanhat kunnon leikit kirkonrotasta kotileikkeihin ovat mukavia (eikä ole väliä jos verkkarit tulevat vähän hiekkaisiksi, kun merkkifarkut jää laukkuun), keinuminenkin on niin huisin mukavaa ja iltapalan jälkeen on kiva käpertyä sänkyihin kuuntelemaan leirimummon lukemaa iltasatua. :)

ANTAKAA HYVÄT VANHEMMAT LASTEN OLLA LAPSIA! Lapset kaipaavat pitkällä tähtäimellä vain rauhallista yhdessäoloa ja mukavia leikkihetkiä. :)

Terv. lasten oikeuksien puolestapuhuja ja tuleva sossuntäti
 
sen jälkeen kun itse tulin hyvin allergiseksi hiusväreille ja sen jälkeen monelle muullekin asialle tavallisista shampoista ja pesuaineista lähtien, en voisi kuvitellakaan värjääväni lasten tukkaa. oikeesti tuskallista.

isoina tehkööt omat päätöksensä, mutta en todellakaan kannusta värjäämään. toivon että siihen ikään mennessä on kehitelty vähemmän allergisoivia värjäysmenetelmiä.
 
"vieras"
[QUOTE="Hapa";23848033]Oi miksi, joku vanhempi antaisi pienten lastensa (alle yläasteikäisten) värjätä hiuksiansa? Itse olen vain 24-vuotias, mutta silti tilanne oli ihan eri kun olin itse ala-aste ikäinen. 13 vuotta oli meidän äidin aivan ehdoton alaikäraja hiusten värjäykseen. Eniten sen takia, että ei voi tietää mitä kemikaalit ihmiselle, etenkin lapselle, tekevät.[/QUOTE]

Minulta värjättiin hiukset ensimmäisen kerran kun olin 11 tai 12. Ihan vain siksi, että halusin kuollakseni punaiset hiukset. Ei minkään muodin vuoksi, vaan koska tykkäsin väristä. Eipä tuosta mitään haittaa ole ollut ja noin 15 vuotta olen jo värjäillyt.
 
:)
[QUOTE="vieras";23848195]Minulta värjättiin hiukset ensimmäisen kerran kun olin 11 tai 12. Ihan vain siksi, että halusin kuollakseni punaiset hiukset. Ei minkään muodin vuoksi, vaan koska tykkäsin väristä. Eipä tuosta mitään haittaa ole ollut ja noin 15 vuotta olen jo värjäillyt.[/QUOTE]

Pointtini oli se, että oli siitä yksilölle haittaa tai ei, tai tehtiin se muodin takia tai ei, niin hiusvärit eivät ole tarkoitettu lapsille ja ne eivät ole millään tavalla tarpeellisia lapsille. Lasten tulisi keskittyä lapsena olemiseen, enkä ymmärrä miksi kukaan vanhempi värjäisi lapsensa hiukset mm. siitä syystä, että ne on kuitenkin rankkoja kemikaaleja, mitä hiusväreissä on ja lapsi ei siitä loppupeleissä hyödy mitään, oli ne hiukset sitten punaiset, ruskeat, blondit tai vaikka pinkit. Eikä ne väriaineet ikinä hiuksille hyvää tee, oli lapsi tai aikuinen. :) Ihan on todistettu, että kaikki väriaineet vahingoittavat hiuksia. Isompana voivat sitten itse päättää mitä haluavat tehdä hiuksillensa (tai miten haluavat pukeutua jne). :)
 
11 w
Oon 11 ja värjään nyt syyslomalla viiettä kertaa värit on ollu: ruskea, tumman ruskea, punanen ja mahonki.

PPS. tummanruskea lähes musta.. ja tummanruskeeks laitan nytkin. Tukka hyväkuntoinen ja koko päässä on aina värit ollu. Hyvin on onnistunu. Kannattaa kokeilla aina tulee uus ilme ku vaihtaa vähä väriä.. :D
 

Yhteistyössä