Leikki-ikäisen päiväunet

Mikähän siinä on, että nykyään tuntuu siltä, että täytyy puolustautua, kun käy ilmi, että 3,5-vuotias nukkuu päiväunia? Tänäänkin puistossa poikaa kutsuttiin naapuriin, mutta kun kävi ilmi, että poika nukkuu vielä päiväunia, tuli sellainen tunne, että pitää puolustella. Nukkuu päiväunia, koska tarvitsee unta päivisinkin. En ole hirviöäiti, joka väkisin nukuttaa lasta, vaan hän nukuttaa n. 10 minuutissa ja on ärkkyäkeä iltapäivällä, jos ei nuku. Meillä kaikki lapset ovat nukkuneet päiväunet ainakin 5-vuotiaaksi asti enkä ole pitänyt sitä kummallisena. Vissiin se kuitenkin sitä on...
 
dd
meil kans eskarilainen nukku vielä silloin tällöin, nyt 4v4kk poika, nukkuu ainakin 5xviikossa, mutta jos tilanne vaatii niin voidaan mennä ilman unia, ja sit nukutaan päivällispöydässä.. :/
 
"jaa"
No eiköhän se aina ole kummin päin tahansa vähän "outoa", jos toisen lapsi tekee eri tavalla kuin oma saman ikäinen. Mulla taasen esikoinen jättänyt päikkärit kokonaan (myös päiväkodissa) alle 3-vuotiaana ja sitä sitten vasta saakin selitellä. Mutta kun ei nuku niin ei nuku. Mielelläni minä tuon isommankin tuonne kuopuksen viereen päikkäreille kaataisin...
 
No ei siinä mun mielestä mitään kummallista ole. :) Mä sensijaan olen paljon törmännyt siihen, että sitä on taivasteltu, että esim. kolmevuotias ei nuku päiväunia. Ei, minä en väkisin valvota lastani ja estä nukkumasta, kotioloissa vaan ei meillä lapset mun mielestä tarvitse välttämättä päiväunta. Eivät ol väsyneitä tai kiukkuisia päivällä, mutta menevät kyllä illalla ajoissa nukkumaan. Nyt kun päiväkodin aloittivat, niin 3-vuotias ja 4-vuotias nukkuvat molemmat siellä kyllä päiväunet.
 
meillä on 2v9kk joka ei jokapäivä nuku, ja 4v jos koettaa olla nukkumatta niin nukkuu vaikka sohvalle illalla kuudelta... eikä edes nukuteta, vaan hän ilmoittaa että väsyttää ja menee päiväunille, tunnin jälkeen herätellään.
näin raskaana olisi varsinkin mukavaa jos pienempi nukkuisi myös, saisi itsekin levättyä vähän päivällä.
 

Yhteistyössä