Lestadiolaisten syntilista?

  • Viestiketjun aloittaja Robinhood
  • Ensimmäinen viesti
Unohtuiko jotakin?
periaatteessa ei voi olla "kahden maan" kansalainen. joko tai. sooloilu pahitteeksi. "väärillä" teoillaan kielletään usko,
Raamatun mukaan ihminen ei pysty välttämäään "vääriä tekoja", sillä teemme syntiä joka päivä. Juuri siksi Jeesus kuoli ristillä että sovitti meidän syntitaakan, jota me emme pysty välttämään vaikka miten olisimme ehkäisemättä ja kieltäisimme itseltämme korvakorut... Lestadiolaisilal on unohtunut mitä Raamatussa ja Lutherin katekismuksessa sanotaan.
 
"Jutta"
Tämähän on hauska... luulin että tässä "syntilista" ketjussa olisi aiheena mitä vahinkoa lestadiolaisuudesta saattaa ihmiselle olla. :) Mutta tässä onkin kyse siitä mitkä asiat on heidän mielestään syntiä / kiellettyä heille.

Miksi muuten lestadiolaisilla on eri synnit kuin tavallisilla luterilaisilla?
 
Summertime
[QUOTE="Jutta";26605377]Miksi muuten lestadiolaisilla on eri synnit kuin tavallisilla luterilaisilla?[/QUOTE]

Tätä olen myös minä monesti ihmetellyt!

Suvussani puolet on vanhoillislestadiolaisa. En tunne ketään niin lälheisesti että kehtaisin kysyä mikä se syy on. Haluaisin ymmärtää mihin heidän syntilista-ajattelunsa oikestaan liittyy ja mistä ne kiellot kumpuavat.

Jos ketjua lukee joku lestadiolainen ehkä voisi kirjoittaa vastauksen? Olisin kiitollinen...
 
"..."
Pähkinäkuoressa vanhoillislestadioilaiset pyrkivät elämään kymmenen käskyn mukaan ja näillä ns kielloilla suojelemaan uskoaan. He eivät kuitenkaan itse ajattele, että heillä olisi kieltolista, kyllähän kaikkea voi tehdä, mutta esimerkiksi alkholi ei heidän uskoaan tue, jolloin ovat sen käytön jättäneet pois. Tässäkin ihmiset ovat erilaisia, jotkut juovat saunakaljan, toisen omatunto ei kestä sitäkään.
Eli, periaatteessa yhteisössä on ns säännöt, mutta jokainen ihminen on erilainen, joten jokainen kokee eri asiat synniksi, joten ei voi sanoa että kaikki vl:et toimisivat samalla tavalla.
Itse olen vl perheessä kasvanut, ja kyllä meillä ainakin on painoitettu (ja niinhän asia onkin) että usko on jokaisen oma ja omakohtainen asia, eikä kukaan voi toisen puolesta uskoa, ainakin minua ympäröivät vl:et ovat järkevää sakkia :)
tiedän kuitenkin niitäkin perheitä, jossa touhu menee ihan yli, ja jossa ollaan aivan yli-uskovaisia, vanhemmat tukahduttavat lapset uskoonsa, ja jos lapsi kieltää uskonsa, onkin sitten musta lammas. Tämä ei ole millään lailla lestadiolaisen opetuksen mukaista, ja tuollaiset ylihihhulit pitäis viedä hoitoon.
 
"Stina"
[QUOTE="...";26605564]Pähkinäkuoressa vanhoillislestadioilaiset pyrkivät elämään kymmenen käskyn mukaan.[/QUOTE]

Olen lapsestsa saakka seuroissa käynyt ja on kyllä pakko sanoa tuohon, että hyvin harvoin seuroiss apuhuja on käskyistä ja niitten sisällöstä mitään saarnannut. Eniten itte olen kuullut varoituksia milloin siitä että pitää synnyttää kaikki lapset joita vaan tulee, eikä saa hankkia televisiota kotiin, ei saa mukautua maailman mukaan eli ei saa käydä elokuvissa eikä konserteissa. Ei edes klassisen musiikin konserteissa kärsi käydä, paitsi jos konsertti kuuluu pakollisena musiikinopiskleijan opintovaatimuksiin...
Mielestäni annat virheellisen kuvan vanhoillislestadiolaisten kiellettyjen asioiden listasta, se on todella olemassa. Alkaesn siitä että korvakorut on syti mutta ei koru kaulassa. Tarkoitukseni ei ole loukata ketään mutta minusta ei kannata teeskennellä näissä asioissa vaan rehellisesti kertoa millainen on uskon opillinen sisältö liikkeessä.
t. Eräs 2 v sitten liikkeestä irtautunut
 
"Bettina"
[QUOTE="Stina";26607944]Olen lapsestsa saakka seuroissa käynyt ja on kyllä pakko sanoa tuohon, että hyvin harvoin seuroissa puhuja on käskyistä ja niitten sisällöstä mitään saarnannut. Eniten itte olen kuullut varoituksia milloin siitä että pitää synnyttää kaikki lapset joita vaan tulee, eikä saa hankkia televisiota kotiin, ei saa mukautua maailman mukaan eli ei saa käydä elokuvissa eikä konserteissa. Ei edes klassisen musiikin konserteissa kärsi käydä, paitsi jos konsertti kuuluu pakollisena musiikinopiskelijan opintovaatimuksiin...

Mielestäni annat virheellisen kuvan vanhoillislestadiolaisten kiellettyjen asioiden listasta, se on todella olemassa. Alkaen siitä että korvakorut on syti mutta ei koru kaulassa.

Tarkoitukseni ei ole loukata ketään mutta minusta ei kannata teeskennellä näissä asioissa vaan rehellisesti kertoa millainen on uskon opillinen sisältö liikkeessä.
t. Eräs 2 v sitten liikkeestä irtautunut[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Tuo sanontatapa että "emme vain halua meikata, ehkäistä, emmekä laittaa korvakoruja" on peittelyä, puhetta jolla salataan se kiellettyjen asioiden luettelo.
 
Zumbaaja
[QUOTE="Bettina";28372731]Olen samaa mieltä. Tuo sanontatapa että "emme vain halua meikata, ehkäistä, emmekä laittaa korvakoruja" on peittelyä, puhetta jolla salataan se kiellettyjen asioiden luettelo.[/QUOTE]

Miksi uskovaisilla olisi tarvetta salata se mikä on heidän ryhmässä kiellettyä?
En oikein näe tähän motiivia.

Esim. islaminuskossa sanotaan kaikille suoraan että naisen pitää pukeutua huiviin ja alkoholi on kielletty.

Ulkopuolisen joka haluaisi kääntyä lestadiolaiseksi, olisi varmaan kiinnostusta ja tarve tietää ennakolta, millaiseen elämäntapaan siellä pitää asettautua.
 
vierailija
oon lestadiolainen ja suurin osa tän keskustelun viesteistä puhuu täyttä paskaa! kaikki 'säännöt' on vaan semmosia että jos itse haluaa nii niitä saa noudattaa ainakin itse niitä noudatan.
esim. paska ja perse on sallittuja sanoja
pesukonehuhussa ei ole mitään totta
hiuksia saa pitää auki toisinkuin monet luulevat
tummahiuksiset on samanarvoisia kuin vaaleat
siinä muutama :) me ollaan ihan samanlaisia ihmisiä kuin te jotka ette usko! ärsyttävää kun ihmisillä on hirveitä ennakkoluuloja
 
näinkotona
Kotona oli tiukka uskonnollinen ilmapiiri/kasvatus. Radion kuuntelu ja maallisen musiikin kuuntelu, meikkaus,hiusten värjäys, tupakka yms, kaikki ei-uskovaisten nuorten menot ja tapahtumat oli kiellettyjä minulta. Harrastuksia ei ole ollut, siitä en muista, kiellettiinkö, ei ainakaan rohkaistu. Nämä eivät olleet omia valintojani vaan äitini.

En koe, että ne millään tavalla olisivat suojelleet minua vaan aiheuttaneet lähinnä kapinointia, melkein vasta aikuisena, koska en uskaltanut kertoa kotona omia mielipiteitäni.

Itse muistan lapsuuteni yksinäisenä ja olin eristäytynyt muista, yläaste aikana kotonaki kävi tasan yksi kaveri, hän oli lestadiolainen.
 
vierailijajaa
Täällä myös lestoilla oli kiellettyä pitää verhoja ikkunoissa ja mattoja lattialla.
Samoin piti olla päältä täytettävä pyykkikone.
Naiset saa käyttää vain hametta, ei housuja.
 
vierailija
Täällä myös lestoilla oli kiellettyä pitää verhoja ikkunoissa ja mattoja lattialla.
Samoin piti olla päältä täytettävä pyykkikone.
Naiset saa käyttää vain hametta, ei housuja.
Nuo säännöt ovat toisen pienen lestadiolaisen ryhmän sääntöjä, käsittääkseni esikoislestadiolaisten.
Vanhoillislestadiolaisilla ei ole mikään noista voimassa. Vanhoillislestadiolaisten kieltolista on luettavissa tässä:

http://scratchpad.wikia.com/wiki/Synnit

Monet ihmiset tuntevat vanhoillislestadiolaisuutta, koska se on 1850-luvulla syntyneen lestadiolaisen herätysliikkeen suurin suuntaus. Vanhoillisia on noin satatuhatta Suomessa, ja muutama tuhat muissa Pohjoismaissa ja Amerikan mantereella.

Lestadiolainen liike on kuitenkin jakaantunut lähes 20:een eri alaryhmään, jotka tuomitsevat toinen toisensa kadotukseen. He eivät pidä siis edes toisia lestadiolaisia oikeina uskovina.

Siirtolaisuus Amerikkaan vei sinne myös lestadiolaisia, ja sielläkin he ovat jakaantuneet moniin ryhmittymiin. Vanhoillislestadiolaisia siellä on vain noin viitisen tuhatta.
 
Vanhoillislestadiolainen
oon lestadiolainen ja suurin osa tän keskustelun viesteistä puhuu täyttä paskaa! kaikki 'säännöt' on vaan semmosia että jos itse haluaa nii niitä saa noudattaa ainakin itse niitä noudatan.
esim. paska ja perse on sallittuja sanoja
pesukonehuhussa ei ole mitään totta
hiuksia saa pitää auki toisinkuin monet luulevat
tummahiuksiset on samanarvoisia kuin vaaleat
siinä muutama :) me ollaan ihan samanlaisia ihmisiä kuin te jotka ette usko! ärsyttävää kun ihmisillä on hirveitä ennakkoluuloja
Näinpä! Suurin osa ketä luulee tietävänsä meistä, ei oikeesti tiiä muuta kun huhuja jotka ei pidä paikkaansa. Kyllä mä saisin vaikka värjätä hiukset tai ottaa korvikset, mutten vaan halua. Meillä ei mitään syntilistaa oo, vaikka niin aina väitetään!
Sori vähän myöhään vastasin ja näin, mutta halusin sanoa tän.
T. Vanhoillislestadiolainen
 
vierailija
Näinpä! Suurin osa ketä luulee tietävänsä meistä, ei oikeesti tiiä muuta kun huhuja jotka ei pidä paikkaansa. Kyllä mä saisin vaikka värjätä hiukset tai ottaa korvikset, mutten vaan halua. Meillä ei mitään syntilistaa oo, vaikka niin aina väitetään!
Sori vähän myöhään vastasin ja näin, mutta halusin sanoa tän.
T. Vanhoillislestadiolainen
Eihän Suomen laki sinua kiellä tekemästä niin, mutta toisaalta kun vaikka suviseuroissa katsoo, niin ei niitä meikattuja naamoja, värjättyjä tukkia tai korvakoruja vaan naisilla näy. Eli selkeästi joku siinä on mikä saa lestadiolaisnaiset toimimaan näin, joku muukin kuin yksilön satunnainen oma arviointi.
 
vierailija
Eihän Suomen laki sinua kiellä tekemästä niin, mutta toisaalta kun vaikka suviseuroissa katsoo, niin ei niitä meikattuja naamoja, värjättyjä tukkia tai korvakoruja vaan naisilla näy. Eli selkeästi joku siinä on mikä saa lestadiolaisnaiset toimimaan näin, joku muukin kuin yksilön satunnainen oma arviointi.
En ole lesta, enkä tiedä heidän synneistä enkä säännöistä, mutta oletan, että heillä on samat synnit kuin muillakin, mutta yhteisön säännöt ovat erikseen.
Jokaisessa organsaattiossa on omat säännöt.
 

Yhteistyössä