liian lyhyt luteaalivaihe?

Kertokaa viisaammat tosta luteaalivaiheesta. Mulla oli ovis kp 13, ja tänään alkoi menkat dpo 10. Luteaali oli siis 9 päivää. Sehän liian lyhyt, vai? Mitkä lääkkeet, mikä lääkäri ja koska? Monenko kierron jälkeen ottavat vakavasti? Mitä lääkkeitä teille on määrätty (oon ymmärtänyt että terot tai luget) tuleeko aina clomitkin, varsinkin kun 40 tulee syksyllä mittariin?
 
Minulla on aina ollut luteaalivaihe 9-11 päivää. Olen saanut kaksi lasta helposti luomuna, mutta nyt kun on enemmän ikää kysyin kierukan poiston yhteydessä gyneltä teroja. Sain ne, mitä eivät auttaneet yhtään ekassa kierrossa. Nyt toka kierto menossa ja syön tuon kolmen kuukauden paketin loppuun, mutta tuskin haen lisää. Clomeista en tiedä mitään.

Tästä tuskin oli apua? Paitsi, että ei välttämättä haittaa.
 
Eikös luteaalivaiheen olisi hyvä olla vähintään 12pvä? Itsellä pahimmillaan tiputellut 2pvä oviksesta ja sitten 9pvä joten sain keltarauhashormonin. Lugesteronkin pidentää luteaalivaihetta!
 
Ja yksityiselle kannattaa mennä, siis omalle gynelle ja kertoa. Ja ovista tikuttaa, että tapahtuuko se. Clomifenia ei määrätä ihan tosta vaan, sitä pitää ultrata kerran kuussa. Mutta toisaalta, kun ikää jo ton verran ja jos yritystä kauemmin takana varaisin gynen asap :)
 
Me alotettiin yrittään toista lasta 8/15. Tammikuussa 1/16 menin ekaa kertaa yksityiselle gynekologille ja hön otti perus papat ja ultrasi. Kerroin tiputtelusta, mitä alkoi jo siis kesken kierron. Sillon en ovuloinut, vaikka sain aina plussan testiin. Siitä sitten määrättiin 3kk keltarauhashormonikuuri, auttoi tiputteluun mutta raskautta ei tuonut. Sitten olin omalla kierrolla 4 kiertoa kunnes menin taas gynelle, määrättiin Clomifen 50g. Yllätykseksi ekalla clomikuurilla tiputtelin 6 päivää ennen menkkoja eli määrättiin Clomifenin lisäksi myös taas Terolut tukemaan luteaalivaihetta ja samalla nostettiin clomi normiannokseen 100mg. Eli viime kierrossa ei tiputtanut yhtään, nyt kolmas Clomikuuri ja Terolutia toinen. Ens kuulle aika lapsettomuuspolille, Taysiin. Ja eka lapsi tuli luomuna 4 kierrosta :( En tiedä mikä on kun vauvaa ei kuulu.
 
Mistä sen tietää ettei ovuli jos kumminkin saa tikkuun plussan? Eli yksityiselle gynelle eka ja hän sit määrää mitä määrää? Mulla on isommat mukulat tullu kaikki 1-3 kierroista, ja nyt alkoi toinen kierto (ekat menkat) pillereiden jälkeen. Käytössä oli minipillerit joten ns tyhjennysvuodosta ei ole kyse. Ovisplussan sain 13 päivää pillereiden lopetuksesta. Tokihan lyhyt kierto voi johtua niistä pillereistä, mutta kun pian paukkuu pyöreät 40v mittariin niin ajattelin että kuinka pian tarvii hakea ulkopuolista apua iltatähden saamiseen.. :)
 
Se, onko ovulaatio tapahtunut, voidaan todentaa ainakin testaamalla progesteroni verikokeella n. viikko ovisplussan jälkeen. Voi olla muitakin tapoja. Mulla on suht lyhyt luteaalivaihe, n. 10 pv, mutta lapsettomuuden ja keskenmenojen hoitoon erikoistunut gyne ei ole ollut tästä yhtään huolissaan.
 
Mulla on luteaalivaihe 8-9 päivää. Kierto 23-25 päivää. Ikää on 37 vuotta. Pillerit jätetty pois viime vuoden marraskuussa ja esikoista odotellaan.

Olen tämän jälkeen raskautunut 3 kertaa, joista yksi päätyi keskenmenoon ja yksi oli kemiallinen raskaus. Nyt mennään viikoilla 7+2. Kaikissa kolmessa raskaudessa on alkanut tuhruvuoto 8-9 päivän kohdalla ja oon ajatellut, että menkat alkavat. Mutta se onkin ollut kenties kiinnittymisvuotoa tai sitten menkat ovat meinanneet alkaa. Tuhruvuoto on loppunut yhden-kahden päivän päästä näissä raskauksissa.

Kun raskautta ei ole tapahtunut, niin tuhrua on tullut pari päivää ja menkat ovat kestäneet 6-9 päivää. Nämä ovat tosiaan tietoja vasta vajaalta vuodelta, sillä söin pillereitä vuosina 1997-2015. Myös keskenmeno ja kemiallinen raskaus ovat sekoittaneet kiertoja, joten otantaa ei ole paljoa. Ovikset olen aina tikuttanut Cb:n testeillä ja olenkin ne bongannut. Se on eri asia onko sitä tapahtunut, kerta ovistestit voi näyttää plussaa vaikka ovista ei olisi tulossa.

Olen lukenut paljon netistä luteaalivaiheen lyhyydestä. Joillakin onnistuu raskaus näinkin lyhyellä vaiheella. En ole asiaa vielä kysynyt lääkäristä, kerta nyt ollaan taas raskaana. Lapsettomuuspolille on aika vajaan kahden viikon päästä ja ajattelin kysyä asiaa siellä.
 

Yhteistyössä