Lokakuun -08 kullannuput

Hei

Eilen käytiin neuvolassa. Neidille oli viikossa tullut 290 g painoa lisää. Ihan hyvä, kun olen stressannut imetystä, riittääkö maito. Nyt ainakin näyttäisi tulevan ihan hyvin.

Meillä tytön pitäisi nukkua omassa sängyssään, mutta käytännössä nukutaan samassa sängyssä. Illalla tyttö alkaa nukkumaan omassa sängyssään. Kun ekan kerran herää syömään, nostan viereeni. Itse nukahdan, tyttö syö ja nukahtaa aikanaan =) Nukahdan vaan väkisin, vaikka yrittäisin pysyä hereillä :p Jos herään syöttöjen välissä, niin väliin nostan tytön takaisin omaan sänkyynsä. Meillä on unipussi käytössä, niin se vähän helpottaa, kun ei tarvi peittoa.

Tuttia tyttö ei huoli, sylkee heti pois. Alussa ei annettu, jotta imetys ei kärsisi. Nyt tutti olisi väliin
kätevä, niin ei tarvitsisi itse toimia huvituttina.
Kunpa itsekin mahtuisi pian vanhoihin vaatteisiin. Synnytyksestä pian kolme viikkoa ja yhä edelleen on pakko käyttää äitiyshousuja, kun omat vanhat eivät mene jalkaan. Äitiyshousut taas ovat sen verran isot, että meinaavat pudota jalasta :p

Vega & tyttö 2 vkoa 4 pvä
 
|O :ashamed: :snotty: täällä taas rintatulehdus. Nyt vaan oikee rinta tulehtunu :snotty: Tää on melkosen kurjaa. Taas altistaa vauva antibiooteille, ketuttaa aika vietävästi.
Kuume nousi taas 40 c:een eilen ja olo ja kipu taas IHAN järkyttävä! Oon kyl kaikkeni tehny, suihkutellu, lämmitelly, pitänu kaalinlehtiä ja huolehtinu ettei rinnat oo saanu kylmää. Ja silti taas tulehtu, vaik ei ollu taaskaan tämäkään rinta edes pakkautunu.
Vakavasti harkitsen jo koko touhun lopetusta! Joo, kamala olen, mut tää kipu on ihan kamalaa ja tää kuumeki on melko korkee kestettäväks. Enkä tosiaan usko et vauvan on hyvä jatkuvasti saada äidinmaitoa joka on myrkytetty antibiooteilla. Antibiootit kuitenki tappaa kaikki elimistön hyvät omat pöpöt pitkäks aikaa aikuiselta, entä noin pieneltä sitten...
Toivottavasti ei tule nyt kanssa sisarilta kovia moralisointeja. Olen meinaa tarpeeks loppu ja väsyny tähän kipuun ja kuumeeseen. Ja kukaan ei voi ainaka väittäny etten oo yrittäny, tää on kuitenki jo toinen tulehdus. Ja aluks oli niitä paino ongelmia. Viime tulehduksen kestin ku sissi, nyt en tiä jaksanko sellast rääkkiä enää :ashamed: Enkä tiä tarviiko. Pitäis muutaki kuitenki jaksaa...

Liina ja pimpula 1kk ja risat
 
Liinalle kovasti jaksamisia :hug:
ei oikein edes osaa kuvitella kuinka tuskanen olo sulla on... mutta on se sitten mikä tahansa paikka kipee tai kuumeessa, niin eihän se vointi koskaan niin häävi ole :( eikä varmaan jaksa vauvankaan kanssa touhuilla, kun kuumeessa on.. itse ainakin oon aina tosi kipee, vaik kuumetta ois ihan vaan vähänkin!!
jos vaan jaksat vielä, niin odota parantumista ja mieti sitten vasta sitä imetyksen lopettamista, jos vaan on nyt hankala alku... ja eihän siihen maailma kaadu jos päätät lopettaa!!
toivottavasti paranet pian :flower: voimia ja jaksamisia :hug: :heart:
 
:wave: heissan.

onnea jälleen nyytin saanneille :flower:

kiitos vastauksista tuohon vuoteluun.. nyt muutama päivä vain pientä tiputtelua että josko loppuis. :headwall:
täällä on monella ristiäisiä viikonloppuna =) meilläkin 8 päivä kun poikakin 7 viikkoa tasan.
pidetään anoppilassa ja luonnollisesti ei tarvitse mitään muuta kuin ilmaantua paikalle anopin tuntien. olisi ollut kiva edes valita kakun päällinen mutta ei.. :kieh: liian väsynyt hankaamaan vastaan, vaikka olisi kiva jotenkin ollut osallistua järjestelyihin. pojalle pitäisi vielä nimi keksiä mut ei vieläkään päästy päätökseen. ihanan kastepuvun poika saa, harmi että kerran vain käytössä ja sitten myydään kun ei sillä sitten enää tee. kellariinkaan en viittisi hamstrata enenpää, toki käytetynkin olisi voinnut mut eipä tähän hätään enää..
jos joku haluaa varata itselleen niin voin myydä. :) babystylestä, sinisillä nauhoilla.

nukkumisesta meillä poika nukkuu perhepedissä ja hyvin toiminut meillä. masu on vaivannut välillä, yölläkin röyhtäytän niin nukkuu paremmin.
täällä oli jonkun muunkin vauva ilmeisesti pulauttanut limaoksennusta näin myös vähän väliä meillä. yleensä pulautusta tulee kyllä kaaressa lattialle, ylensyömisestä en osaa sanoa kun vain 3h välein syö. :eek: olisiko sitten kun noin puolet rinnoista ja puolet korviketta?! että se vaikuttaa pulautteluun..

tänään ollut hulivili päivä. 5 ylös ja kahvia. tehdä aamu toimet, syöttää vauva, pedata ja laittaa tiskit, herättää lapset ylös 7 jälkeen ja puol 8 kodinhoitaja haki hoitoon. sitten siivousta ja puol 9 kävellen vauvan kans kauppaan. sitten kotiin ja pyykkiä, imurointia, lattian pesua, tahrojen pyyhintää lastenhuoneesta yms. kahvia ja pikku purtavaa vauvan hoidon ohessa ja nyt hetkeksi tähän. :) pitää mennä pian laittamaan palapaisti uuniin ja lisää pyykkiä ja astiat koneesta pois, täyttää papereita ja tunnin päästä katras kotiin ja sitten puistoon jne. :| eipä tässä juuri kerkeä mitään itsekseen kuin harvase päivä, tänäänkin päivä luultavasti venyy 11 iltaan ja aamu 5 ylös jos yösyöttöjä ei lasketa.
olis kiva ottaa nukkumismaratooni :D

tuttia ei meilläkään paljoa nassuteta. eipä se sitä huoli paitsi jos oikein masua kipristää niin voi hetken imeskellä tuttia muuta muuten ei..



liina81 voi että! :hug: voimia sinnepäin. harmi että ei noista keinoista ole paljoa apua. itsellä tokan kohdalla 3 rintatulehdusta melkein peräkanaa ja siihen loppu imetys, nyt vain kerran ja osittaisella mennään. toivottavasti paranet pian ja imetys/pumppaus helpottaisi, älä kuitenkaan stressiä ota kyllä se vauva hyvin pullollakin.. :)

nyt pakko liueta..

triple ja jätkä kohta 7 viikkoa :heart:
 
Kiitos kaikille tsemppailuista :hug:
Illalla tk:sta soitettiin et mun oli tulehdus arvo 89. Käskivät tulla aamulla uudellee lekurille. No nyt aamulla ku menin se arvo oli jo noussu 130:een :eek: Siinä sit 2 hoitajaa ja lääkäri kaikki mun rinnoissa kiinni, ihmettelivät ja tutkivat et mitä nyt tehdään.
Lääkäri vaihto ton nykysen kefexin kuurin johonki ihmeelliseen vahvaan lääkkeeseen minkä kanssa ei sit suositella imetystä. Apteekissa ei koko lääkettä ollu, saan sen kuitenki tänää tässä iltapäivällä. Jos perjantaihin mennes ei oo tulehdusarvot laskenu alemmas, ni sit sairaalaan ultraääneen. Lääkäri sano et miettivät sitte joutuuko rinnan avaamaan :eek:
Että voi olla vaikeeta yks tulehduksen paraneminen! Tais imetys nyt sit loppua mun kohdalta... Ajattelin et JOS jaksan ni pumppailen jos sais sillä pysyy edes vähän maidontuotantoa yllä. Jos sitä sais sit viel jatkettua ku tästä selviää.
Olo on kyl aika väsy, et en tosiaa tiedä jaksanko. Ristiäisetki sunnuntaina. Toi kuuriki on kuulemma aika vahva ja voi tehdä olon heikoks. Toivottavasti ei!
Onneks neiti on nyt nukkunu hyvin, saan sentää yöllä levättyä. Vaikkaki kivut välillä herättelee, mut kaipa ne nyt sitte vihdoin lähtis helpottaa...
Lääkäri suositteli korvikkeeksi tuttelin omneota. Ei kuulemma tee ilmavaivaa niin helpolla ja siinä on maitohappobakteereja mukana. Onko kokemusta teillä kellään ko. tuoetteesta?

Liina ja pimpula 1kk ja vähän päälle :heart:
 
Limaoksennus - meilä neuvola täti sano että vielä 2kk iässäki voipi tulla sitä lapsivesi jäämiä joita o keuhkoissa. Ja rohina joka kuuluu vauvan hengittäessä joskus, meillä yleensä nukkuessa johtuu maito limoista yms. Normia.

Jälkitarkastus se mullaki oli ja meni 30.10.08.
- siellä oli alapäässä paikat normit ja hyvin kohtu laskeutunu. Se tutkimuskaan ei enää käyny kipiää niinku eka kerrala sillo alku raskaudessa!! Oli meinaa alapää levinny synnytyksessä..
Seksi elämäki o paljo parempaa ku ennen!!! mites muilla?? :D pillerit aloitan seuraavassa kierrossa.Mulla nyt ekat menkat menossa ja kohta viikon vuotanu ku seula!!!

ristiäisistä

meillä tarjolla oli: Kahvia,Teetä,Omena ja karpalo kivennäisvettä, kääretorttua, keksiä, niitä mini karjalanpiirakoita ja munavoita, täytekakku jonka itte tein, broileri ja jauheliha pasteijoita, kierrepullia ja kirsikkasilmä-pullia. Kaikki meni, mittää ei jääny yli!!!

Tässä kuva täytekakusta:



Pohjana käytin niitä neliön muotosia kakkupohjia oliko se merkki boström vai mikä lie. Kostutin appelsiinimehulla..
Niitä pohjia laitoin kaks vierekkäin ja yhestä paketista ladoin tasasesti yhet kerrokset vielä molempien päälle näin ollen kakkuun tuli 4 kerrosta.
Väliin laitoin : http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuoteryhma/Tuote?productId=4239&tuory=171?ad=adwords tuommosta jonka sekoitin samanlaisen mutta sitruunanmakuisen kanssa sekaisin ja levitin väleihin. Yhteen väliin tuli sitten omenahilloa jossa oli pehmeitä pieniä omenanpaloja...
Päälle laitoin helmen värisiä kuula nonparelleja ja kermavaahtoon sekoitin marianne muru pussin ja koristelin kakkuun nimen koristelugeelillä ja vielä tuo haikara. Kaikki tuotteet ostin Prismasta :D

perheelämää

juups.. Käytiin äsken pojan kans puolentoista tunnin mittainen vaunulenkki. Kävelin koko matkan kauheaa vauhtia ja koti ovella tuntu ku pysähdyin etten jaksa enää kävellä! |O Nyt o lihakset ihanan vetreät. Vois vaikka jumpata ajan kuluksi..

Huomenna täällä vietetään kauppakeskus rinteenkulman avajaisia ja anttilan avajaisia.
Sinne rysikseen en maha hyökätä ainakaa pojan kans kaksin vaunuilla..Aattelin että jos oottais sen ajan että mies tulee töistä ja sitte mentäis yhessä käymää sielä että mies kantais poikaa turvakaukalossa. Mulla ei käsivoimat siihen touhuun riitä!
Täällä on lumi maassa ja pieni pakkanen. Meillä poika nukkuu tosi hyvin yönsä jos on päivällä nukkunu tunteroisenki vaunuissa!!
Nyt poika vaa o alkanu syömään melk.200ml kerralla. Ja silmissä tuo kasvaa!! Melkone tankki.
Tänään huomasin että sillä o kunno kaksoisleuka! :whistle: Hyvin syöpi. ei siinä mittään..
Meillä syödään Semperiä, Nannista meni vatta sekasin pojala ja tutteli aiheutti vattan väänteitä!!
Sempereihin on lisätty omega 3 ja omega 6... Siis niihin uusiin mitä eilen ostin.. vanhoissa ei oo..
Nuo vaunut kulkee kuin unelmat lumessa! Kevyempi työntää entäku sulalla maalla..Ihme kyllä en tiiä miksi!!
Meillä muuten käytetään jo 62-68cm vaatteita. Poika oli neuvolakäynnilä 56cm pitkä ja mä vähän luulen että kohta menee rikki tuo 60cm ku itesää 60cm vaatteet o tosi tiukkoja.
Podeja vain pitäs ostella lissöö.. Niitä menee muutama päivässä ku poika puklaa ja sitte ku o jonki aikaa ollu pody ni se puklu kovettuu siihen ja alkaa hankaan vauvan herkkää ihoa.
minä saan puklun hajun siten vaatteista pois että pesen samat pyykit 2 kert. Eli eka pistän pyörimään koneellisen vauvapyykkiä ja ku se o pessy ni pesuaine uuestaan ja huuhteluaine ja pyörimään ni joha hajut lähtee..
Iteleki alkaa mahtuun pian entis aikaset vaatteet päälle! Mutta vielä olis matkaa..

:heart: nyt katseleen itteki päivä unia, ku poika nukkuupi. Ihana jakaa taas ajatuksia täällä..Muina viikkoina tuntu ettei mitään jaksa tehä!
 
Liinalle voimia tulehdukseen :hug: Ikäviä tuollaiset.Mutta eipä se maailma kaadu jos pullolapsi sittenkin tulee =) Kyselit siitä tutteli omneosta meillä esikoisella käytin sitä mutta luovuin kun oli niin työlästä sen perkuleen jauhon kanssa pelata.Niin himassa kuin julkisilla paikoilla.Nan on korvikkeista kaikista vatsaystävällisin ja siitä ei tullu edes esikoiselle mitään vaikka koliikkilapsi olikin.Nyt annan Saralle Tuttelia kun se maistuu paremmalta ja vatsavaivoja ei oo tullu.Mutta kokeilemmahan tuo selviää =)

Luin tänään netistä että Vantaanjokeen on päässyt aikas suuret määrät jätevettä :x Ja meille Espooseen tulee nyt joulukuuhun asti vesi Vantaanjoesta.Netissä oli kehoitus että jos perhe oireilee niin vesi tulisi keittää ja meiän esikoisella on ollut vatsa löysällä lauantaista asti :eek: Nyt sit kokeilen pari pvää keitettyä vettä ja jos esikoinen sillä paranee niin sit mun pitää soittaa sinne ja kertoa asiasta.Käskivät soittaa heti jos joku perheestä oireilee.Ei kai tästä mitään Nokian vesikriisiä ole kuitenkaan tulossa mutta kyllä ottaa päähän jos juomavedestä on esikoinen sairastunut :/ Uskaltaako tässä enää mitään juoda suoraan hanasta :headwall:

Kummilapseni oli tänään kylässä ja just lähtivät.Nyt esikoinen on päikkäreillä ja Sara touhottaa sitterissä.Kohta tulee miehen kummipoika ja isonvanhemmat kylään.Huh,touhupäivä taas.

-Laura ja Sara 2kk ja rapiat-
 
Alkuperäinen kirjoittaja satunen89:
naurukohtaus juotatko lapsellesi keittämätöntä hanavettä? |O
En minäkään 2-vuotiaalleni vettä keitä :whistle: Eli esikoisesta puhui naurukohtauskin..

Tulin lukaseen viimesimmät jutut ja kommentoimaan sitten jossain kohtaa enemmän, nyt tää lähtee kaupungille ostoksille ja kuppilaan kaverin kanssa muutamaksi tunniksi :wave:

Tissien panttaamisella sainkin tänään lypsettyä 90ml/per rinta :D
 
Moro pitkästä aikaa!:)

Liina, voi kuinka kurja tilanne sulla. Ja toistamiseen vielä.....toivottavasti nyt alkais helpottamaan, ettei sitä paisetta kehitä ja et joutuis avaukseen. :hug: Söitkö sen edellisen kuurin loppuun? Kun sitä varten noita ei just kannata/saa jättää kesken, jäljelle jää vaan ne kaikkein ärhäkäimmät bakteerit jotka sitten aiheuttaa kahta kauheempia tulehduksia. Aina pitäs syödä se kuuri loppuun, vaikka oireet helpottaiskin. En siis tarkota että sulla johtuis siitä, mutt noin yleensä...Joka tapauksessa kurja juttu. Mikä sen antibiootin nimi muuten on, minkä ne nyt määräs?

Meilläkin on ristiäiset sunnuntaina. Nimi valmiina, tai on ollut jo ennen raskausaikaakin jo:) Ja sopii meidän mielestä kun nenä päähän tytölle. Ihanaa kun saadaan se virallistettua, ettei tartte muiden lasnäollessa puhua vauvasta tai "Murusta". Porukkaa tulee vaan omat perheet avokkeineen, mummot ja mun yks kaveri miehensä kanssa, ja siinäkin jo parikymmentä henkeä. Pidetään juhlat meillä, onneksi molemmat tuoreet mummot auttaa hurjasti järjestelyissä. Anoppi tulee perjantaina meille siivoomaankin koko kämpän, ihanaa....Tarjolle laitetaan paria lajia voileipäkakkua, täytekakkua, pullakranssi, pikkuleipiä, keksiä, karjalanpiirakoita, mansikkapiirakkaa. Kastepöytään ja kahvipöytään kävin just tilaamassa kukat. Pappina on mun lapsuudenystävä :heart: Onko muuten tapana hankkia kummeille jotain lahjaa? Tuli vaan mieleen, kun en oo kauheesti ristiäisissä aikoihin ollu, eikä itellä kokemusta kummilapsista...Ristiäismekko on tytölle vartavasten tehty, kummitätin mummon neulomana semmosesta ohjeesta jonka löysin. Meinasin ite tehä, mutta aika loppui kesken. Ja varmaan ois loppunut taitokin...:LOL:

Meillä nyt mennyt viime yöt yhdellä syötöllä noin 3-4 aikaan yöllä. Illala syö vielä 23-24 aikaan ja sitten aamulla taas 7-8 aikaan. Ei vaan yösyönnin jälkeen rauhotu omaan sänkyyn, vaan on hereillä ja tutin avulla nukahtais, mutta kun tutin p**k*le tippuu aika suusta niin pitää kähistä äiti apuun...:LOL: Aikani jaksan nousta antamaan tutin takasin kunnes lopulta aina luovutan ja otan tytön viekkuun, jossa helpompi palauttaa tutti suuhun. Siitä sitten aamulla herätään.... Masuvaivaa ollut nyt viikon ajan, ajoittain kovasti kipristää masua ja itku on sen mukainen. Öisin ei kumma kyllä vielä ole masu vaivannut, onneksi....Cuplaton on käytössä, mutta en oo oikein huomannu ett ois hirveesti auttanut...
Rintamaidolla mennään vieläkin, vaikka jatkuvasti mielessä että loppuuko tuo maidontulo. Ennen söi aina vaan toisen rinnan kerrallaan ja toinen ehti täyttyä aina kahden syöttökerran välit, ja aina oli siis jommassa kummassa ravintoa tarjolla. NYt on pari päivää vaatinut molemmat tissit ennen kun on tyytyväinen, ilmeisesti kasvuun tarttee enemmän maitoa. Saa nähä, tajuuko tissit vastata haasteeseen vai onko kohta tarjota ei oota.....

Pari kertaa oon nyt päässyt kodin ulkopuolelle asioille tytön kanssa, kun hankittiin matkarattaat, joihin saa kätevästi ton turvakaukalon laitettua. Huippua..tänäänkin meni pari tuntia kivasti shoppaillen!:)


Ahaa, kitinä alkoi, tyttö siis ruokaa vailla...Palaillaan! :wave:

Kirppiina ja neitinen kohta 6 viikkoa
 
heippa kaikille!
Välillä terveisiä tännekin kirjoitteleen.
Liina koeta jaksaa, kauheeta toi on mutta kyllä ne saa sut kuntoon :hug:

Ristiäisistä on täällä ollut kovasti puhetta ja sainkin hyviä vinkkejä tarjoiluun. Meillä on kans 23.11, jollain muullakin on tuo sama päivä...

Meillä neiti on kohtalaisen tyytyväinen tyttö. Kasvanut oli viime viikolla 280g viikossa joten ei tarvitse huolehtia etteikö oma maito riittäsi. Saan pumpattua päivästä riippuen tytölle pakkaseenkin 120-240 ml. Kai se riippuu et miten tuo tyttö syö...

Tänään kävin ekaa kertaa poissa kotoo yksin ilman neitiä. Kävin kasvojen puhdistuksessa kun en saanut ennen synnytystä käytyä kuitenkaan. Mut ihana oli päästä hemmotteleen itseään vähän.

onnea vauvansa saaneille!
 
Hip hei.

Liinalle voimia kovasti. Toivottavasti sinut saataisiin kuntoon ja kykenisit vielä tuollaisenkin jälkeen rintaruokkimaan pientäsi. :)

Ristiäiset jouduttiinkin siirtämään kun minä hätähousu en tajunnu kysyä ennen kirkon varausta kummeilta että onko heillä mitään ja yhdellä kummilla oli sitten koulutus viikonloppu juuri tuolloin 29päivä. siirrettiin sitten 13.12 lauantaille klo 11. oikein aamukaste mutta kirkko oli varattu klo 12-17 ja mulla periaate että vauva kastetaan kirkossa piste niin oli sitten aamuaika otettava. :D Kauhea ressi noista vieraista että paljonka nyt sitten kutsutaan ja missä juhlat pidetään. nooh onneksi nyt on aikaa vähän miettiä kun ovat vasta joulukuussa. Nimi sentään valmis jes jes. :D

pimu alkaa olee tosi paljon hereillä. nytkin on ollut 7 asti hereillä, syötiin ensin ja sitten vaippa vaihdettiin ja syötiin lisää ja sitten oltiin hereillä. välillä nukkuu hetken ja taas ollaan hereillä. Ihana. <3

Vaipanvaihdosta tuli mieleen kun siitä joku myös keskustellu. meillä vaippa vaihdetaan melkein aina syötön välissä, koska jos ennen syöttöä alkaa vaihtaa on seurauksena karmea huuto konsertti kun tyttö on "kaikki tänne heti mulle nyt ja äkkiä"- tyyppiä ja myös siksi että syötön aikana vasta sinapit alkaa vaippaan tulla. :D Onkohan se ihan normaalia että meidän vaavin kakka on vieläkin aika tosi löysää? usein on nyt vaippakin falskannu kun tavara on niin löysää. Voiko se olla ripulia?

Huomenna mennään sitten kauppaan ensi kertaa. saa nähdä uskallanko ottaa sen ihan kauppaan mukaan vai saako isi kattoa typyä reissun ajan ihan vain autossa. :p

no nyt se taas ähisee tuolla, taisi tutti tippua tai sitten seuraa vailla. :)
 
Moi!

Liina: tuo rintatulehdus on tosi inhottava, toivottavasti paranet pian. Minullakin on juuri sellainen päällä. 38 asteen yli nous kuume, ja toinen rinta puoliksi ihan punainen ja kosketusarka. Ja toista kättä en sitten voinut yhtenä päivänä käyttää lainkaan. Mun allergioiden takia mulle määrättiin surlid-kuuri, ja siinä luki että erittyy äidinmaitoon, ei tulisi imettää....mutta lääkäri vannotti, että voin silti imettää....kyllä inhottaa. Mutta nyt jo parissa päivässä vointini on parempi, ei enää kuumetta, ja onneksi tämä on vain 5 pvää. Vauvalle aloitettiin relatipat. Minkäniminen Liina se sun kuuri on? Mä olen kans hieronut kipeää kohtaa nänniin päin imetyksen aikana jotta tyhjenisi, lämmitellyt kauratyynyllä ja suihkussa jne. Harmi, että ulkona on niin kylmä jo ja näitä rintoja pitää suojella. Leikkasin fleecepeitosta rintsikoihin palaset lämmittämään ja sen lisäksi pidän vielä fleece kaulahuivia rintojen päällä...
Mäkin nyt olen sitten alkanut röyhtäyttelemään vauvaa ja pukluja ei tule niin paljon. Ihmetyttää vaan ne synnytysvuodeosaston neuvot...
Onko teidän vauvoilla hikkaa miten paljon??? Siis mä kanssa stressaan koko ajan että jotain on vialla...mutta ihan joka kerta kun syötän, ni ekaks tulee puklu/röyhtäisy ja sitten alkaa hikka joka kestää 5-10 min joka kerta. Inhottaa kun se muuten juuri nukahtaisi ja sitten kun ei voi auttaa siinä. Rintamaito ei auta.
Meillä vaavi on huomenna 2 vkoa, ja me ei meinata uskaltaa lähteä pöpöjen vuoksi oikein minnee...erityisesti mies on suojelevainen. Miten te ootte kulkenut vauvan kanssa? puolen tunnin lenkillä ollaan käyty, mutta ei muuta. Tekisi mieli jo kaupoille vähän isompaan kauppaankin....
 
moi

Kirppiina ,meillä ollut tapana tehdä kummeille aina sellainen taulu massasat missä komeilee pienokaisen jalanjälki :heart: just tossa maalailin niitä valmiiksi..musta ihan kivananäköisiä ja ollaan tehty itselle samalla kans,lapset tutkii aina välillä et kuinka pieni jalka heillä on ollukaan... :)

kiireinen

pw ja nukkuva muru tasan 6 vkoa...
 
en olekkaan tälle puolelle vielä kirjotellu,mutta jos nyt alottasin.
tytsy on nyt siis tasan viikon ja ainakin toistaiseksi ihan tyytyväisen ja helpon oloinen. ainoa mikä äitiä huolettaa on tuo kova puklaaminen.. ruokamäärää yrittänyt kokeilla ja muutella sopivaksi,mutta pulauttelee edelleen kovasti,onko muilla moista ongelmaa?
 
Mäkin yritän päästä pikkuhiljaa kärryille tämän puolen jutuista... en yhtään tiedä mistä ootte kirjotelleet, mutta yritetään kiriä jutut kiinni!

Onnittelut kaikille vauvansa saaneille ja tsemppiä niille jotka vielä omaa nyyttiänsä odottelevat <3

Meidän pikkumies syntyi 2 päivää ennen laskettua aikaa 39+5, eli 23.10. klo 4.38
Painoa oli 4140g ja pituutta 52,5. Vähän meinasi tehdä tiukkaa saada mahtumaan ulos, mutta kunnialla selvittiin! Sairaalassa oltiin n. 4 h ennen kuin poika syntyi. Tässä tärkeimmät. Odotuspuolelle kirjoittelin pienen synnytyskertomuksen joku aika sitten, mutta pistän paremman kunhan kerkeän.

Meillä on lähtenyt arki rullaamaan tosi hienosti. Vauva on niin helppo ja kiltti tapaus etten olisi ikinä voinut edes uskoa :heart: Meillä kävi tänään neuvolatäti toisen kerran kylässä. Pikkumiehelle oli tullut mukavasti lisää painoa (syntymäpaino 4140g-> viikon vanhana 4160) ja nyt tasan 2 viikkoa vanhana painetaan jo 4480!!! Ei ainakaan oo nälkää nähty :D Mulla on imetys sujunut alusta asti oikein hyvin, vaikka ensin jostain syystä pelkäsinkin ettei siitä tulisi mitään. Vauvan rytmi on muuten hyvä, paitsi yöllä klo 3 maissa valvotetaan äitiä pari tuntia ;) Ei oikein hanki pystyä tajuamaan kuinka paljon sitä pikkuista rakastaa <3 On hän niin ihana <3

Me oltiin tänään ekan kerran kärryttelemässä ruhtinaalliset 15 min! Tähän liittyen kysynkin, että miten te muut ootte lisänneet sitä kärryttelyaikaa? Ja toinen tärkeä kysymys, että suojaatteko te jotenkin vaunujen suuaukon???? Mä en tiä mistä oon saanut päähäni, että ulkoilua aloittaessa ja talven tullessa (ja tietysti sateella) tarvis käyttää sadesuojaa ja esim harsoa suuaukon edessä??? Käyttääkö joku niitä vai onko mulla joku raskauden jälkeinen dementia kun en muista?

Sgäige pohti pulauttelua. Itse en osaa siihen oikein mitään sanoa. Meilläkin välillä pulautellaan ja välillä taas ei...

Onko kaikkien vauvoilla tutit käytössä? Meillä pikkumies ei huoli sitä sitten millään, enkä viitsi sitä enää tuputtaakaan. Hyvä se on toisaalta jos pärjää ilmankin. Toivottavasti ei kuitenkaan alkaisi imemään sormiaan :/

Kaipaako kukaan muuten raskausmahaa? Mä en hanki millään tottua tähän normaaliin vartaloon! Selvisin raskaudesta ilman "vaurioita", raskausarpia, roikkuvaa nahkaa yms ja nyt saakin nauttia unelmieni vartalosta eli isot rinnat ja muuten luuta ja nahkaa!!! :LOL: Mulle ei tullut odotusaikana kuin reilut 6 kg ja nyt on lähtenyt jo 10 kg :| Meinasin pyörtyä kun kävin ekan kerran vaakalla ja se näytti 54 kg. Vähän alkaa huolestuttamaan kuihdunko kuiviin, mutta onneksi mies kyttää koko ajan mun syömisiä :whistle: Ei tämmönen laihtuminen oo yhtään hauskaa :eek:

Tulipas juttua... yritän saada pikapuoliin luettua mitä ootte kirjoitelleet niin en ole ihan pihalla!!

Voisiko Nanna lisätä etusivulle vauvan pituudeksi 52,5 cm ja pipo 37 cm? kiitos kaunis ;)

Meela & Pikkumies (tasan 2 viikkoa)
 
Unohdin kysyä, että mitä tippoja käytätte masuvaivoihin? Mulle nlatäti suositteli relatippoja. Onkohan niissä paljon eroa? Entäs mitä d-tippoja? Me saatiin tänään Jekovittejä, mutta eikö niitä ollut jotain toistakin merkkiä? Onkohan niissä paljon eroa?

mä oon kysely päällä tänään..... huomaa etten oo kerinnyt päivittään juttuja

Gibbon ei stten oltu samaan aikaan Satks! Mä pääsin 27. päivänä pois!
 
Liina - Toivottavasti sulla olis jo rintatulehdus helpottanut. Voin vaan kuvitella mitkä on ollut fiilikset. Toivottavasti jo paremmat :hug:

Meillä oli eilen neuvola. Joonatanin paino on noussut kahdessa viikossa 820g ja pituutta tullut lisää 3 cm. Nyt siis mitat 5680g ja 56cm. On niin paksu tuo poika. Katsoin juuri isompien lasten vauvakirjoista, että he on kyllä olleet pienempiä ja hoikempia samanikäisenä.
Pieni napatyrä on myös ilmestynyt ja naama on täynnä näppyä. Mutta se kai kuuluu asiaan tässä iässä. Mulla oli myös jälkitarkastus ja kaikki ok.

Vatsavaivoista meillä kärsitään edelleen ja nukkuminen käy jatkuvasti vaan vaikeammaksi. Yöt menee onneksi vielä ihan ok. Nukahtaminen on vaan niin hankalaa. Päivisin poika itkee ja kitisee melkein koko ajan. Syliin nukahtaa välillä ja kun siitä siirtää sänkyyn tai rattaisiin, niin hetken päästä on taas hereillä. Vatsallaan nukkuu välillä hieman pidempiä unia. Kantoliinassa huutaa pää punaisena pysty ja makuuasennossa. Vaunuissa nukkuu tasan sen ajan kun ne ovat liikkeessä.
Itsekin olen karsinut syömisiäni aika paljon. Syöttövälit olen pitänyt nyt aina vähintään 2 tuntia, että kerkeisi vatsa välillä rauhottumaankin, kun ennen en ikinä katsonut kelloa. Ja syöttänyt mahdolisimman pystyssä asennossa, ettei ilmaa menisi niin paljon vatsaan.
Eipä ole ainakaan sellaisia hysteerisiä huutokohtauksia enää saanut, että edes jotain positiivista :D Varmaan loppu kuulle varaan sen vyöhyketerapian, josko siitä olisi apua.

Mulla lähti synnytyksen jälkeen painoa joku 13 kiloa. Vielä olisi joku 8 kiloa pudotettavaa entisiin mittoihin. Kovasti jo odotan että pääsisi spinningiin ja pumpiin, mutta vielä en ole valmis olemaan erossa pikkuisesta. Tiedän kyllä että mies täällä pärjäisi pojan kanssa, mutta silti. Pakkaseenkin olen jo ihan reilusti saanut maitoa pumpattua, ettei ainakaan ruuasta ole pulaa :D Mutta mulla on aikaa käydä salilla vähän myöhemminkin. Toistaiseksi tyydyn kävelylenkkeihin :)

Onnea kaikille vauvautuneille :flower:

Zizilisko & Joonatan 6 viikkoa :heart:
 
Huomenia.
satunen tosiaan niinkuin emilynkin tuossa mainitsi niin mun esikoisesta oli kyse joka on siis jo 2v9kk eli vedenkeitot on jääny iät ajat sitten ;)

ONNEA KAIKILLE VAUVANSA SAANEILLE!!!! :flower:

elämänperhonen Meillä Sara nikottelee ties kuinka monta kertaa päivässä.Yleensä just ruoan jälkeen.Laitoksella jo oli kova nikottelija,samaten masussa.Kätilö sanoi että on sen merkki että vauvan masu on täys eli ei kai sen suurempaa huolta :D

meela Onnea pojasta :heart: Virallisesti se ulkoiluhomma menee niin että joka päivä 15min enemmän eli ekana päivänä 15min,sit 30min jne.mutta mä olin kyl saran kaa heti ekalla kerralla tunnin :whistle: Tosin sillon oli vielä loppukesä.Ja käytän nyt varsinkin kun ilmat kylmenny niin harsoa aukon edessä.Heti jos ei sitä ole ollut niin typyllä nokka tukossa.Käy tuo kylmä niin helposti rööreihin :whistle: Mutta kyllä mä voisin olla vähä pidempää siellä ulkona ettei tarvi munakello laittaa soimaan ku sisään pitää mennä :LOL: Vauvahan on ihan uppeluksissa siellä vaunuissa ja jos laitat vielä harsonkin eteen niin eipä se kauheasti eroa sisällä olemisesta.Eri asia sitten jos on kova pakkanen.
Niin ja Relatipat meillä käytössä sekä d-vitamiineista Jekovit joka on vatsaystävällisin.Kannattaa alottaa ekana päivänä yhellä tipalla,tokana tokalla jne.kunnes on se 5tippaa täys.

Meillä tänään sitten se eka rotarix-rokote.Vähän jänskättää että millaset reaktiot tulee.Meillä kun nuo yöt menny niin hyvin tähän asti :whistle: *ai miten niin mukavuudenhalunen* :whistle: Nyt Saralla ollut nokka tosi tukossa viime päivät ja kiukkua on riittänyt.Kuhan ei sen vakavemmaks mene.itelläki kurkku ihan karheena,flunssaa taitaa pukata :/

Mites teillä vietetään isänpäivää? Joillakin se taitaa olla eka niinkuin meilläkin.Tosin esikoisen isällä se on jo toinen.
Mun oma isä kuoli toukokuussa joten sen puolesta ikävä päivä :'( Mä ajattelin ostaa miehelle sellasen tyynyliinan missä on ihana värssy http://www.sinelli.fi/product_details.php?p=11569 tossa kuva mutta siinä ylhäällä lukee tietysti isi tai isä.
Ja sit Seppälästä löysin sellanen iskä-pyjaman joka oli kiva.Ja sit tietysti kakkukahvit sänkyyn :heart:
Nyt syöttämään tytteliä :wave:

-Laura ja Sara 2kk ja rapiat päälle-
 
Huomenta!

Pikkuneiti nukkuu ja esikko on kipeenä niin viihdyttää tuota kolmosta, ehtii ehkä tässä jotain kirjoitellakin.

sgäige Meillä kanssa neiti pulauttaa välillä ihan kaaressa maidot pihalle. Nyrkkisääntönä tuossa on että jos paino nousee normaalisti niin ei ole aihetta huoleen. Mie oon huomannu että meillä ainakin tuo liittyy siihen, kun yöllä en jaksa tyttöä alkaa röyhtäyttämään niin aamulla sitten on lammikot lattialla. Nyt kun ikääkin alkaa jo olla niin on kyllä vähentynyt tuo pulauttelu paljon, mutta juuri ensimmäisten viikkojen aikana oli melkein päivittäistä.

meela Mie oon Helmille käyttänyt Disflatylia ja Rela-tippoja, hyvin ovat tepsineet kun ensin ei meinannut röyhdyt millään tulla. D-vitamiinina on meillä Jekovit, noitahan on Devitol ja DeeTipat mitä voi kanssa kokeilla.

Liina Toivottavasti nuo siun rintatulehdukset helpottaa. On tosi inhottavia, itselläkin on 3 kertaa ollut aikaisempien vauvojen kanssa, mutta nyt oon selvinnyt ilman.

Ristiäisiä on täälläkin suunniteltu. Meillä on juhlapäivä 6.12. ja kotosalla Helmi nimen saa. Vieraita on tulossa n. 20. Siskojen kanssa tarjoilut järjestetään kun kaikki meistä tykkää kovasti leipoa. Tarkoitus on siis pitää ihan pienet ristiäiset, tuossa 20 vieraassa on lähinnä pelkät lähisukulaiset ja kummit. Meillä on vaan niin hassusti että kummallakin on vielä omatkin isovanhemmat elossa, niin kun suvun kutsuu niin onkin melkein 20 henkeä jo kasassa. :)

Sitten vielä onnittelut kaikille vauvan saaneille ja vauvoille jotka ovat jo nimetkin itselleen saaneet. :heart: :flower:

Vielä lopuksi Helmin kuulumisia. Elikkä käytiin 1 kk neuvolassa maanantaina. Hienosti oli tyttönen kasvanut, eikä enää ollut epäilystäkään että maito ei riittäisi. Painoa oli neidillä 4690 g ja pituutta 52,5 cm. Edellisellä kotikäynnillä painoa oli 3750g eli 940g tullut lisää 2,5 viikossa. J Tyytyväinen olin tuohon ja siihen että luotin itseeni ja en sitten alkanut sitä lisämaitoa antamaankaan. Pituuttakin oli tullut 2,5 cm eli ihan mukavasti. Helmi on alkanut hymyillä, viime viikonloppuna tuli ensimmäiset ihan oikeat hymyt kun iskän sylissä oli. :)
Ulkoilemassakin ollaan yritetty kerran päivässä käydä, varsinkin kun nyt on hyvä ilma. Välillä tuo onnistuu ja välillä taas ei. Olen noita pitempiä unia sitten vaunuissa nukuttanut, että vähän saa raitista ilmaakin vauva.

Kolmosen kanssa onkin sitten vähän hankalampaa, kun hakee huomiota vaikka millaisilla tempuilla. Uusin villitys on kiipeillä pöydällä, kaivella kaapeista kaikki miun lasiesineet, kaivaa roskista ja napata siskon tutit omaan suuhunsa. Sitten kun neiti kiukustuu niin hän sanoo että "Hakkaa" tai "Heittää" ja tutit lentää kaaressa. Edelleen siskoaan hän kuitenkin hellästi hoitaa, että onneksi tuo mustasukkaisuus purkautuu sitten tuohon tavaroiden heittelyyn ja pöydän paukuttamiseen.

Tälläistä täältä tällä erää, romaanihan tuosta taas tuli, mutta toivottavasti jaksatte lukea.

AngelEyes ja Helmi 1 kk


 
Moikka taas.
Meela: Lisätty on. Jekovitiä käytetään me myös, se kuulemma on masuystävällisin. Noita rela-tippoja kans suositeltiin ja alotettiin myös ne. Niistä tosin kuulemma saattaa tulla joillekki masuvaivoja. Lisäksi pojulle menee nyt Distafyl(?) kun oli ilmavaivoja ja masukipuja. Se helpotti muutamassa päivässä pojan oloa.

Liina :hug: , ikäviä nuo tulehdukset. Toivottavasti pääset niistä eroon pian.

Sgäige: Meillä on tuo pullauttelu ollut alusta asti vaivana ja ollaan käyty sen kans jopa osastolla vkl viettämässä. Ei siihen oikein mikään näytä auttavan. Yrittää vain röyhtäytellä... Tosin meillä sekään ei auta. 2-3kk kohdalla aletaan kuulemma sitten tutkimaan tarkemmin jos jatkuu samallaisena. Jos sinua huolettaa niin soita neuvolaan ja pyydä että pääsette punnitukselle, koska niin kauan kun paino nousee normaalisti niin hätää ei ole ja vauva saa ravintoa tarpeeksi. Meki olemma nyt 2 viikon välein käyty puntarilla kattomassa ja onneksi lukuun ottamatta yhtä kertaa paino onki nyt ollut nousussa.

Eilen oli siis taas neuvolassa punnitus ja poju paino nyt 4790g. Kyllä tuntuu jo käsiinki ku pojua kanniskelee aikansa =) . Ja nyt pieni riemun tanssi tähän väliin! Poju nukkui viime yönä 3h putkeen omassa sängyssä, heräs syömään ja nukku loppu yön hyvin! Eli yhdellä herätyksellä päästiin aamuun asti. Jospa pikku hiljaa alkais meneen näin nämä yöt :) .

Nanna + poju 6vko
 
moi

ihana lukea teidän muiden vauva-arkea =) ja onnittelut vauvan saaneille :flower:

ihana ilma ulkona mut ulos ei pääse tai siis nykyää tää onki suuri ongelma kun en oikeesti pääse milloinkaan ulos :headwall: , aamut menee nopeasti sisällä kun ruoka laitettava ajoissa kun pitää eskarilainen hakea puolen päivän aikaan, siten vauva menee yleensä vaunuihin nukkumaan mut en voi lähtee työntelemään kun 2 v pitäis saada unille ja pojat myös hetkeksi lepäämään...miehellä kun on vapaapäivä niin se meneekin yleensä asioiden hoitelemiseen kun muutoin en pääse tai en viitsi 3-4 lapsen kanssa =) ...ja kyllä ton ulkoilun puutteen huomaa, päätä särkee jne...pakko lähtee ulkoilemaan heti kun miehen vapaapäivä koittaa eli taidankin ulkoilla koko isänpäivän.. =)

meidän pojalla siis 4 v:llä nousi eilen kuume ja tänään itki vielä 2 h korvaa, no korvatulehdus löytyi, ihan mielenkiintoisen työlästä oli käydä kolmen lapsen kanssa terv.keskuksessa ja sit vielä apteekissa :whistle: , hikeä meinas pukata, no onneksi esikoinen oli eskarissa...

meillä on ristiäiset 16.11 eli viikko vielä aikaa valmisteluihin...onneksi..

meela meillä relat ja cuplatonit käytössä, jekovit menee d-vitamiineista..meillä teke suklaa pojalle masuvaivoja selvästi ja arvatkaa onko kauheaa olla ilman =) , tänään oli pakko ostaa pikku patukka :ashamed: ..

mut nyt muihin hommiin

pw ja muru 6 vkoa :heart:
 
AE & Nanna käytättekö te vielä Rela-tippojen lisäksi sitä Distafyliä? Mitä se sitten on? Mulla on kauhea aukko sivistyksessä :ashamed: Meillä on pojulla kans ollut niitä masuvaivoja niin antaisko vielä sellasia lisäksi? hmmm...
Nla täti neuvoi antamaan Jekovitin heti aamulla. Olen antanut myös relatipat samalla kerralla. Onko sillä väliä antaako ne samalla kertaa? Tyhmiä kysymyksiä, mutta kun ei huomaa aina kysyä kun olisi vastaaja vieressä :ashamed:

Me oltiin äsken 45 min ulkoilemassa pikku miehen kanssa. Oli kyllä ihanaa päästä ulos, vaikka normaalisti ei paljoa lenkkeilyt kiinnosta :LOL:

Nanna mäkin kovasti yritän saada poikaa nukkumaan omaan sänkyyn, mutta äidin vieressä hän nukkuu paremmin :heart: Olen huomannut itsestänikin nukkuvani paljon paremmin kun vauva on vieressä. Nukkumaan mennessä laitan vauvan syötön jälkeen omaan sänkyyn, mutta kun ekan kerran herätään syömään/mahavaivoihin niin hän ei "suostu" nukkumaan omassa sängyssä... Onko kellään hyviä vinkkejä tähän "vaivaan"?

Naurukohtaus kyseli isäinpäivän vietosta. Meillä se on ihan ensimmäinen laatuaan. Isä toivoi aamupalaa sänkyyn... Siinä tarvis olla kaikki munakkaat, pekonit, paahtikset, marmeladit, tuoremehut, kahvit yms ja sen ajattelin toteuttaa kun mies ei kakuista yms makeasta välitä :heart: Lahjaksi annamme pikkumiehen kanssa iskälle Diorin uuden tuoksun. Menemme myös käymään kummankin kotona ja viemme vaareille lahjaksi valokuva-albumit pikku miehestä.

Ihanaa viikonloppua kaikille!!!

meela & pikkumies 2 viikkoa 1 pvä
 

Yhteistyössä