Lokakuun -08 kullannuput

Jasmara: En syö pillereitä...joten en voi sen piikkiinkään laittaa... :D

Pillereistä puheenollen, toiveikasäiti, mun piti alottaa minipillerit ja kävin apteekista ostamassa 3kk paketin maksoi 32 euroa, mutta en niitä sitten alottanutkaan vaan hankin kierukan jossain vaiheessa... meillä kun tämä lapsiluku on täynnä =)
Eikös se kierukka maksa jotain alle 200e?? Ja se kestää sen 5 vuotta...
 
mammatuu joku 160? se kierukka muistaakseen maksoi. ainakin niin sanoi lääkäri kun reseptin mulle siitä kirjoitti. kai se vähän riippuu apteekista. Ja joo se "vaikutus" sanotaan kestävän sen 5vuotta mutta ennemminkin saa ottaa pois ja vaikutus lakkaa samalla tavalla kuin normi yhdistelmäpillereissä eli perjaatteessa heti.

omaa pohdintaa: Ja tuolla pilleri hintaa silti kannattaisi ottaa kierukka vaikka sitten poistattaisin sen tuossa 2010 loppu vuodesta... kun se maksaisi nyt sen 160? ja pillerit sinne asti tekisi jo reilusti yli 200?...
 
Käytiin eilen 3 kk neuvolassa. Pituutta oli 61,7 cm ja painoa 7,4 kg eli aika patukka, paino menee ihan omilla käyrillään :kieh: Terkkakin kutsui emännäksi :p Kaikki oli muuten kuten pitää. Sai toisen rotarokotteen ja Pentavacin. Puol tuntia rokotteiden jälkeen puklasi kunnolla ja jo mietin, menikö ketuiksi rotarokotus, mutta ei tainnut, kun tänään on saanut useamman pahanhajuisen kakkavaipan vaihtaa ;) Illalla tyttö oli kiukkuinen ja vähän sama jatkuu. Yöllä herättiin muutama ylimääräinen kerta. Kuume on nyt siinä ja siinä, on just siinä rajoilla, toivottavasti ei nyt nousisi.
Poskissa olevien näpyjenkin syy taisi selvitä. Iho vaan reagoi pakkaseen ja viimaan. Eilen käännyttiin muutaman kerran selältä kyljelle ekan kerran.

elämänperhonen rintaraivareita on täälläkin väliin. Enemmän niitä on toisen rinnan kanssa. Tyttö väliin alkaa huutamaan, kun vasen rinta ei ole vielä suussakaan, kun vaihtaa oikeaan, niin siitä syödään tyytyväisenä. Tosta rinnasta nyt tuntuukin tulevan vähemmän maitoa. Muutaman kerran illalla on tyttö huutanut naama punaisena ja rinta ei ole kelvannut, vaikka onkin ollut nälkä. Kantaen on sen verran rauhoittunut, että on huolinut liikkeessä rinnan ja sitten on voinut istahtaa. Mutta en tiedä, mikä noihin auttaa.
 
Hei pitkästä aikaa

Ei tullut rotarokotteesta oireita. Puklailusta sen jälkeen, Vega, meille neuvolantäti sanoikin, että se ½ tuntia riittää sen ottamisen jälkeen, ettei puklaile, niin ehtii imeytyä.

Keittelystä, tosiaankin on niin, että pullojen/tuttien keittelyt voi lopettaa, kun soseet kunnolla menossa, tuolloin saa jo soseiden mukana "pöpöjä" yms sen verran ettei keittelyä tarvita, normaali pesu riittää. Näin siis sanoo asiasta tehdyt ohjeet ja neuvolan tätikin taisi tuosta mainita.... Tuttia keittelen harvakseltaan mutta pullot päivittäin.

Kierukasta, se ainoa markkinoilla oleva hormonikierukka Mirena maksaa noin 160 euroa, siitä saa KELA-korvauksen, jos se on kirjoitettu sairaudenhoitoon, esim runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin. Muuten korvausta ei saa. Joissakin kunnissa ensimmäisen kierukan saa tk:sta ilmaiseksi, kuten täällä meillä. Sen voi laittaa ihan miten lyhyeksi ajaksi vain, pois sen saa milloin vain lääkärissä käymällä. Mutta siis kustannusta kannattaa siinä miettiä...Ja onhan sitten olemassa kuparikierukat...=)

Rintaraivareita on ollut välillä täälläkin, mennyt ohi sitten kun sitkeesti vaan tarjonnut rintaa. Meillä imetetään aamuisin, kerran päivällä ja illalla, muuten tyttö syö Nania, imetyksen lisäksi noin 500-600ml/vrk. Eilen me aloitettiin maistelemaan perunaa, aika veikeitä ilmeitä oli :kieh: Tänään sitten lisää.....Kun tota on joku päivä maisteltu ja jos ei tuu mitään allergian oireita, maistellaan seuraavaksi porkkanaa...

Meillä ei vielä kääntyillä, tarttuminen alkaa olla selvästi tarkotuksenmukaista nyt ja esineet kiinnostavat koko ajan enemmän. Äitin touhujen seuraaminen myös E:n lempipuuhaa, ja äiti saa ihanasti palkinnoksi aina leveän hymyn ohikulkiessaan :heart:

Ai niin, ja tyttö nyt vihdoin melkein 4 kk iässä oppi rintakumista eroon! Enää ei sitä olla tarvittu, vaikka aina sen mukaan vierelle otankin, varmuuden vuoksi :LOL: Onpa ihanaa, luulin, ettei koskaan päästä siitä eroon..... (Täytyy heti koputtaa puuta, että tämä uusi taito säilyy...)
 
Huomasin, että täällähän on piiitkät sivustot samanikäisistä vauveleista joten rohkenen kysyä teiltä suoraan itseäni vaivaavaa asiaa.

Kysymys koskee yöunia: kuinka pitkiä yöunia teidän lokapalleroiset nukkuvat? Meillä herätään syömään 2-3h välein joka yö ja päivä. Vauva on kasvanut kyllä hurjasti (6,8kg) joten kyl se jotain ravintoa tissistä on saanutkin mutta silti ihmettelen että kuis meillä ny noin usein heräillään (juu, ei sais vertailla esikoisiin mut nukkui alusta asti 8h pätkiä). Itse olen miettinyt, että olisko niin et vauva ei saa tarpeeksi imetyksi takamaitoa joka olisi tuhdimpaa tavaraa - imee 5-10min/rinta. Heittää irti rinnasta itsestään, eli ilmeisesti silloin kun sitä takamaitoa alkaa hitaammin herumaan :/ En tiiä, kai tää sit on itsekästä ajattelua, että tahtoisi pikkasen pidemmäksi noita yöheräämisiä...Mitään muuta ravintoa vauva ei siis saa kuin rintaa.

Mielelläni kokemuksianne kuulisin jos sopii...
 
Meillä syödään tuttia päivät pitkät :wave: Ja en ole keittänyt pitkään aikaan,hyvä et muistan välillä edes pestä :ashamed: Ja jos lattialle tippuu kotona niin emmä sitä pese :ashamed: Eri asia jos julkisilla paikoilla mutta ei tulis kotona mieleenkään mennä keittelee jos lattialle pudonnut :ashamed:

Mulla oli hormonikierukka ennen Saraa ja kerkes olla puolisen vuotta ja tulin tokasta kierrosta raskaaks kun kierukka otettiin pois.
 
Meillä on kovia rintaraivareita aina iltaisin. Yöllä ja aamulla imetys sujuu hyvin, mutta yleensä kellolleen viideltä iltapäivällä alkaa rintaraivarit. Välillä pelkkä imetysasentoon ottaminenkin on liikaa tytölle ja saattaa parkua kuin syötävä puoltuntia. Yleensä pieni tauko tai huomion kiinnittäminen toisaalle helpottaa tai tutti jonka sitten salaa koitan vaihtaa tissiin. Joskus sen joutuu toistamaan useastikin, ennenkuin tissi maistuu. Sitten saattaa alkaa syömään ihan kuin mitään ei olis tapahtunut. Muutenkin iltaisin on poikkeuksellisen usein kiukkuja. Voiko rotarokote tehdä kiusaa vielä viikonkin päästä?

meidän kaupunki tarjoaa ekan kierukan ilmaiseksi jos sen haluaa laittaa. Samoin kuin 3kk minipillerit. Mietin kanssa ensin kierukan laittoa, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että ei kannata laittaa jos esim. kolmenkin seuraavan vuoden sisällä suunnittelee lisää lapsia. Kierukan laittaminen voi kai tuntua aika ikävältä. Näin ainakin jotkut sanoneet. Otin sitten pillerit. Viikko pillereiden aloittamisesta alkoi vuoto, jota kesti n. 10 päivää. Sen jälkeen ei ole vuotoja näkynyt ja siirryn kohta kolmanteen pillerilevyyn. Ihan hyvin ne ainakin mulle sopii, vaikka kyllä kieltämättä välillä miettii että mitä jos....
kun ei kuukautisia ole näkyny :whistle:

Pihla tarttuu myös jo kovasti tavaroihin, harsoihin, hiuksiin ja oikeastaan iihan kaikkeen mihin yltää. Selältä mahalle kääntyminenkin on ihan vähältä vaille kun niin nostelee peppuaan ja kierähtää oikein kunnolla kyljelleen.

Uutena meille on tullut alahuulen imeminen. Mitä lie tarkoittaa, vai onko huuli vain "löytynyt". Kun se on suussa kokoajan =)

Pituutta kasvetaan kokoajan hurjaa kyytiä ja tuntuu, että joka viikko saa inventoida tytön vaatevarastot. Pieniä pois ja isompia tilalle. Huh! Justhan se oli vielä alle 50 senttinen :heart: Mihin tää aika menee niin nopeeta!

Nyt Pihla on nukkunut ulkona päikkyjä jo kolmatta tuntia. Ihanaa kun saa ihan rauhassa siistiä kodin ja hetkeksi istahtaa koneen ääreen. Näin hyvien päikkäreiden jälkeen on kiva hakea _toivottavasti_ hyväntuulinen tyttö sisälle syömään.
Josko rintaraivarit olis jo tänään helpottanut...
 
Vilhelminna, meillä neiti (viikon päästä 4kk) on nukkunut nyt 2 kk ikäisestä kaikki yöt putkeen, nukahtaa kello 22-23 ja herää 07-09 välillä, yleensä. Päivällä nukkuu yhdet 3-4 tunnin päikkärit, ja lisäksi muutamat lyhyet torkut (aamulla+kello 20.00, noin). Tämä rytmi oli silloinkin 2-3 kk ikäisenä, kun ei ilmeisesti saanut kunnolla maitoa, kun tuossa iässä kuukauden aikana paino oli noussut vain 200g. Sen jälkeen ruvettiin antamaan Nania lisäksi joka imetyksen jälkeen, ja heti sitä meni noin 5-6 dl. Ilmeisesti oli siis melkoisesti vajausta ollut, mutta uniin tai tytön vointiin/käyttäytymiseen ei tuo maidon lisäys vaikuttanut mitään.

Lisäksi, itsellä on kaksi äitikaveria, joilla toisella nyt 8kk ikäinen poika ja toisella 5,5kk ikäinen tyttö. Molemmat ovat pelkällä rintamaidolla, kasvavat hyvin (tuhteja tapauksia molemmat), mutta, äitien harmiksi, heräilevät öisin tunnin-parin välein "syömään". 5,5kk ikäisen tytön äiti aloitti 4 kk iässä unikoulun, ja selvisi, että tyttö kyllä nukahtaa ilman tissiäkin jos sitä ei vaan anna, eli ei heräämiset aina olleet ruoasta kiinni....Jos sun pikkuinen kasvaa hyvin, niin varmasti saa riittävästi unta ja sitä takamaitoakin. Sen mittareitahan on ne märät vaipat ja riittävä kakan tulo, ja hyvä kasvu, ei niinkään läheskään aina unien pituus...Jotkut vauvat kai vaan "tottuvat" yölläkin heräämään syömään, joillakin se voi olla myös temperamenttikysymys..Rankkaahan se on kyllä.
 
moi

Pihla kyllä se rota voi vielä viikon päästäkin tehdä itkuja ym kun oliko se just 7 päivän tienoilla sitä erittyis sen kakan mukanakin eniten...korjatkaa jos muistan väärin

meillä ei tutti kelpaa, ei sit millään, poju oikein pamauttaa sen ulos suusta jos yrittää =) ..sormet maistuu hänelle kai paremmin...nyrkit kalutaan kyllä hyvin tarkkaan...

leluihin tarttuu jo aika kivasti,välillä tuntuu et hermostuu kun ei saa jostain kiinni mistä haluais =) :heart: ...eilen otti molemmilla käsillä mua kasvoista kiinni, oli jotenkin niin hellyttävää, kädet kun haparoi vielä niin ihan kuin ois halannut poskista :heart:

meillä vielä täysimetyksellä mennään ja yritän niin pitkään mennäkin et selviäis onko noita allergioita mitä ennenkuin soseita aloitellaan..

mut nyt odottaa vieraita :wave:

pw ja Nooa
 
toiveikasäiti: Mulla on menossa eka 3kk satsi minipillereistä, viimenen levy alkaa huomenna. Täällä sai myös kaupungin puolesta tuon ekan satsin. Pitänee siis varailla ens kuulle aikaa lääkärille reseptiä varten.
Mulle sano lääkäri jälkitarkastuksessa, et oikeestaan kierukka tulee halvemmaks ku pillerit jos sitä pitää enemmän ku vuoden... =) Jos nimittäin laskee sen hinnan per kuukausi, niin ei kovin paljoa kustanna.
Ite en vielä raaskinu kierukkaa ottaa, musta on tavallaan hölmöä laittaa se maks. kahdeks vuodeks, vaikka siis tuliskin halvemmaks. Meillä kun ei olla ihan varmoja jääkö lapset tähän kolmeen. Sit ku en enää lapsia halua, otan varmasti hormonikierukan. Niin hyvät kokemukset jäi edellisestä. Se laitettiin siis mulle toisen lapsen jälkeen ja otettiin pois lokakuussa -07, oli yht 4,5 vuotta. Toisesta kierrosta tulin raskaaks ja siitä synty Jere.
Mulle sano sen kierukan poistanu lääkäri, et oikeesti hormonikierukka voi olla jopa 7 vuotta. 5 on se papereihin merkattu aika, koska sen aikaa sitä on tutkittu, eikä voida siis markkinoida pidemmällä ajalla. Tuossa 5 vuoden paikkeilla tilanne arvioidaan ja katotaan onko ehkäsytehoo jäljellä. En kyllä tiedä miten, mut kuitenkin. =)
Mulle minipillerit on aiheuttanu lähinnä kasvojen ihon rasvottumista, mustapäitä on hiukan enemmän ku ennen. No, ehkä kiukustun helpommin ku ilman lisähormoneja. Menkat alko viikko pillereiden alotuksesta ja kesti 11 päivää :whistle:
Nyt on menossa toiset ja kesto on jopa pidempi, tänään 12. päivä.... Vuoto on kyllä melko inhimillistä jos vertaa ennen kierukkaa olleeseen. :)
 
Vilhelmiina: meidän typy on juuri sen 3 kk ja kokoajan on öisin herännyt syömään 4-3h välein. päivisin syö 1,5-3,5 h välein. Yöunille saadaan yleensä 23-00:00 välillä ja herää yöunilta 08-09 välillä.
Rintaraivareita ei nyt taas ole ollut....
Vuodoista...mulla ei onneksi vielä ole kuukautiset alkaneet...kyllä jo inhottaa etukäteen, kun ne alkaa. Toivon, että toinen raskautuminen alkaa uudestaan ennen niiden alkuakaan :)
Meidän typy tarttuu kyllä hyvin kaikkeen ja kaikki menee suuhun nyrkkien lisäksi. Ja myös maiskuttelee alahuultaan. Hyin nousee itse jo istumaankin sitteristä, kun ottaa käsistä kiinni. elikkä ilmeisesti aika hyvät vatsalihakset :) Kyljeltään vatsallee osannut mennä muutaman kerran.
Vauva juttelee kovasti - erityisesti kun laulan niin innostuu juttelemaan
Ihan paras lelu on peili, joka on tuossa leikkimaton kaaressa. se nauraa ja juttelee peilikuvalleen kovasti.
 
Meillä emma tutii yöuntaan,nukahtaa helposti petiin,ei tarvi mitenkään nukutella..
Kyllä on helppohoitoinen.
Ensikuussa alankin antamaan jo maistiaisia kiinteistä hih,niin se aika vaan meneepi.





Näin hienosti meillä näytetään kieltä takaisin päin ;)




Pöppiäinen ja Emmaliini 2kk
 
toiveikasäiti
"Mä se aina pääsen ihmettelemään näitä tissien toimintaa kun välillä tuntuu että yöllä kun neiti herää on tissit niin täynnä (tai ainakin se tissi josta syötän seuraavaksi) että meinaavat ratketa ja välillä taas tuntuu että tuleekohan sieltä edes mitään vaikka samat tuntimäärät on ollu välissä kun aina. kummallista. " Täytyy peesata ja ihmetellä samaa!!!
Nyt on tuntunut ettei maito välillä riitä ja toisinaan on sit oikein suihkut kun on täynnä :headwall:

Meillä vellikokeilut ovat menneet hyvin ja Saana on jo tottunut vellin makuunkin. Ensi viikolla ajattelin aloittaa kiinteiden maistelut maissilla, katsotaan mitä sitten tuumataan...
Muistaako kukaan jolla vanhempia lapsia että paljonko oli maitomäärä mikä pitää saada kun syö kiinteitä?? Ajattelin että josko saisi pumppailtua pakastimeen jonkin verran jos tuo maitomäärä rupeaa hiipumaan kun kiinteät on käytössä, nyt jo taitaa tuo velli olla vaikuttanut tuotantoon....

Meillä tuli pentavac-rokotteesta kauhea punainen paukama jalkaan ja se oli monta päivää kipeä ja arka. Inhottava kun aina vaipan vaihdolla piti osua siihen ja sitten tuli itkukohtaus kun osui kipeeseen kohtaan... onneksi meni kuitenkin ohi ja päivässä oli punoituskin laskenut. Rotasta on tullut molemmilla kerroilla masuvaivoja :/

Meilläkin ollaan vähän hyljeksitty välillä oikeaa tissiä. Muutaman kerran päivällä ei ole suostunut syömään siitä ollenkaan. Ja sit kun on tarjonnut toista niin eipä ole sekään kelvannut.... Ihme syömälakkoa on pitänyt parina päivänä, kyllä sitten tunnin päästä ruokaa taas huudetaan ja itketään ja sitten jo syödäänkin. Tätä meillä on ollut muutaman kerran päivässä! Sitten illalla kelpaa kyllä kaikki ja lussutetaan tankata puolikin tuntia....

Onko muut huomanneet et olis ruokailu aika vähentynyt? Eli nopeemmin imee maidon minkä tarvii?? Ku mä olen miettinyt et kun Saana väliin syö vaan pariminuuttia että saako tarpeeksi maitoa vai onko oikeesti jo masu täysi... Ei huoli tissiä enää takaisinkaan vaan leikkii sillä mikä on ollut täyden masun merkki ennen... Ja tuntuu kohtalaisen tyytyväinen olevan oloonsa sillä hetkellä, joskus ei kuitenkaan mene kuin 1 1/2h kun on jo nälkä taas..........
 
Ainiin ja piti tulla kertomaan vielä et eilen kävin lääkärissä kun tuo mun leikkaushaava olikin auennut ja päästänyt sellaisen "kudospampulan" pulpahtamaan sieltä sisältä :kieh:
Nyt on siis taas suihkuttelua ja antibioottivoidetta laitettava. Ihme juttu kun väliin jo oli parantunut hyvin, ja en ole mitään ihmeitä tehnyt että olis revennyt....

Anteeksi kun näin kerron, mut haluaisin tietää onko muilla käynyt koskaan vastaavaa???
 
Hei!
Osaako joku teistä auttaa? KUn siis meillä alotettiin nyt soseet perunalla, ja eilen tein sitten isomman määrän, soseutetun perunan joukkoon laitoin Nania, jotta siitä tulisi juoksevampaa, ja sitten pakastin pienissä määrissä jääpalakuutioissa. Vasta nyt tuli mieleen, että oisko Nania saanut pakastaa ollenkaan? Kärsiikö siitä jotenkin? Miten ootte muut tehnyt kun ootte ite tehny soseita? Pitääkö korvikkeet lisätä vasta juuri ennen syöntiä soseeseen?
 
Jaahas, ja herätys taas 05.30....

Mä olen kanssa miettinyt tota maidonnousua rintoihin. Niinkuin joku sanoikin, välillä tuntuu että rinnat on ihan pinkeet ja välillä tuntuu että ihan "kuivat" rukkaset....outoa...

Ja mä olen ainakin huomannut, että imetysajat ovat todellakin lyhentyneet! Päikkäreiden jälkeen poju imee n. 5min. ja sen jälkeen on kovin tyytyväinen ja hymyilee vaan... Joten oletan et masu on täys :) Mutta noin tunnin päästä syö sitten toisen rinnan ja sit valvotaan noin tunti ja menee uusille päikkäreille.
Meillä edelleen on se 2h max minkä jaksaa valvoa...

Poju puree välillä raivosasti nyrkkiään...onkohan jo hampaita tulossa??
 
Pöppiäinen: Mainioita kuvia! =) Meilläkin osataan tuo kielen näyttäminen, varsinkin jos kuvataan... ;)

saikku: Tuosta maidon määrästä jos saa kiinteitä... En kyllä yhtään muista millanen määrä olis suositus. Varmaan riippuu paljon minkä verran soseita saa, sehän vähentää kuitenkin maitona tarvittavaa määrää. Jos pelkää maitoa annetaan esim. 1000ml, niin uskoisin, et soseet vähentää määrää ainakin 200ml... En edes muista oonko aiemmin kiinnittäny mitään huomioo noihin määriin, oon vaan antanu sen verran ku tarvii. Kyllähän sen huomaa, ku vauva on nälkänen... =)

kirppiina: Mulla on sellanen käsitys, et korviketta ei sais pakastaa. Muuttuisko koostumus jotenkin, en ole ihan varma. Ehkä kannattais lisätä maito vasta sinä vaiheessa kun on antamassa sosetta. :)
Mä oon aina pakastanu vaan pelkät soseet ja sit tarvittaessa lisänny maitoa.
Vinkkinä muillekin:perunaa ei kannata pakastaa. Nimittäin peruna muuttuu rakeiseksi pakastettuna ja maku kärsii. Kannattaa keittää peruna samana päivänä kun sen antaa. Muita vihanneksia voi soseenakin pakastaa, ite oon tehny sosetta porkkanasta, kukkakaalista ja parsakaalista. Myöhemmin sit lihasta.

Tuon pakastusjutun takia, oon muille lapsille antanu usein (alkuvaiheessa) perunan purkissa olevassa muodossa (on paljon sileempää ku mitä ite saa soseutettuna) .

jasmara ja Jere 3kk+risat
 
Kiitti mammatuu ja Jasmara vastauksista=) Näin nyt muistan itsekin kuulleeni. Eli korvike vasta juuri ennen syöntiä.
Ei tosiaan kovin sileetä saa tuosta perunasta ite, en vaan kaupasta löytänyt valmista sosetta pelkästä perunasta, aina oli mukana joku muukin, esim porkkana. Pitää käydä vielä etsimässä...
 
kirppiina: Joo, valmiissa soseissa ei taida olla pelkkää perunaa, varmaan sen koostumuksen takia... Siksi alotinkin soseiden annon noille isommillekin porkkanalla ;) Sit kun se maistui hyvin, niin lisäsin joukkoon peruna-kukkakaali tai peruna-parsakaalisosetta.
Toki tein itekin sosetta noista kaaleista...
Näytti kaupassa olevan porkkana-perunasosettakin, tuota ei silloin vuosia sitten ollut. :)
 
kirppiina: Vielä palaan aiheeseen... Semperin nettisivuilta löysin tiedon, et niillä olis "perunamuusi"- niminen sose. Näytti olevan perunaa, vettä ja kasviöljyä.... Kantsii kattoo löytyiskö sitä teidänkin kaupasta ;)
 
Aamulla herättiin vasta 7.45 |O On kuin uusi ihminen, kun on saaanut nukkua pari tuntia kauemmin kuin normaalisti. Olihan noita herätyksiä taas välissä.

vilhelminna meillä ollaan täysimetyksellä. Päivällä ruokaväli on 1,5-3 h, yöllä väliin 6 h (ei kylläkään nuku noin pitkää pätkää, herätään muuten tuossa välissä muutaman kerran).

saikku79 imetysajat ovat lyhentyneet. Ennen tuntui, että hereilläoloajat olivat yhtä syömistä, mutta nyt yleensä ei kauaa mene, muutama pidempi syömiskerta on päivässä.
 
:flower: Kiitos vastauksista!
Mielenkiinnolla jäin lukemaan kuulumisianne, täällä siis lokakuun lapsonen myös. Ekasta aikoinaan koukutin itseni näillä palstoilla ja nyt meillä onkin ollut jo monta vuotta suljettu yhteisö jossa keskustellaan nyt jo 4,5v lastemme asioista (ja toki muustakin ;) ). Mutta, todella ihana juttu ett vertaistukea löytyy - ja teillä onkin täällä mahtavat sivustot jo kertyny =)

Aurinkoisia hetkiä ja iloisia talvipäiviä kaikille!
 
moi

täällä kans imetysajat selvästi lyhentyneet, syödään hetki ja sit etsimään muuta tuijotettavaa, esim telkkaria =) ...kai saa massun nopsemmin täyteen...oon muuten ihan pihalla noiden teidän sosepuheiden kanssa, en oo itse vielä ajatellut koko soseiden antoa, en vissiin oikein pysy perässä ja haluakaan tajuta et kasvavat näin nopsaan =) ...mietin vaan just eilen kun meillä selvästi noita masuvaivoja joku aiheuttaa ja en oo saanut viikon dietillä ainakaan vielä selvyyttä niin joskushan noi soseet vois lopettaa nuo vaivat, äh tää on niin vaikeaa kun ei tiedä mikä masua ärsyttää....onneksi ei kuitenkaan pahemmin itke masua,joskus selvästi kipristää...no helmikuun alussa on neuvolalääkäri ja toinen rota-annos :/ ...

tässä mun aurinkoinen pikkuhurmuri leikkien lomassa





pw ja Nooa
 
Moikka!

Täällä on taisteltu kuumeen kourissa viikonloppu, sekä minä että mies, ja nyt alkaa muuttua ilkeäksi yskäksi. Voittopuolella onneksi ollaan siis. Meinasi olla tosi kurja olo ja vaikea imettää tietenkin.

Rintaraivareita on meilläkin, edelleen. Nehän alkoi jo joulun jälkeen, ja välillä on hyviä päiviä, välillä huonoja niin että joka syötöllä huudetaan. Jollain tapaa on kuitenkin selvitty, vaikka se tosi ikävältä minusta välillä tuntuukin, että vauva oikein kokee jotain kauhun hetkiä, kun äiti vaan yrittää ruokaa tarjota. Heruminen ei taida aina pojan mielestä tapahtua tarpeeksi nopeasti, ja hermot menee. Joskus tuntuu myös, että huuto alkaa juuri sillä hetkellä kun maito alkaa herua. Ehkä sillon tulee sitten suihkuamalla, eikä sitä taas ehdi niellä rauhassa. Joskus poika vetää maidot väärään kurkkuun ja huuto alkaa, joskus työntää omalla kädellään tissiä pois suusta eikä tajua sitä jne... On tosi monenmoista ongelmatilannetta siis ollut ja ne tuntuu vaan toistuvan ja jatkuvan, vaikka mitä yritän. On kanniskeltu, pompoteltu jättipallon päällä, yritetty istualtaan ja makuultaan, laulettu ja hyräilty. Joskus joku noista auttaa, joskus ei. Itse olen osittain oppinut jo sietämään imettämisen vaikeuden -meillä tämä nyt vaan menee tällä hetkellä näin - mutta välillä tuntuu edelleen tosi pahalta.

Tuttia poika syö aina sillon, kun rauhotellaan nukkumaan. Ja esim. kaupassa, jos meinaa itku tulla. Tutti se vaan auttaa rauhottumaan. Keittänyt en kyllä ole kai kun yhden kerran :ashamed: Jos tippuu lattialle, huuhtasen vain vedellä ja kuivaan paperiin. Joskus huuhdon vedenkeittimen ylijäämillä. Yritän kyllä vaihtaa tuttia uuteen noin kuukauden välein.

Piti jotain muutakin kai kommentoida, mutta en enää muista mikä juttu se oli...Meidän 3 kk neuvola on myös tällä viikolla. Kiva nähdä taas, miten on pituutta ja painoa tullut.

Novelle
 

Yhteistyössä