Lokakuun -08 kullannuput

Sunnuntaita!

Piti tulla kertomaan,että Miro sai voimakkaan reaktion 3kk yhdistelmärokotteesta.
torstaina pistettiin ja illalla nousi kuume,perjantai aamuna kuume oli 40 asteen tietämillä ja soitin/mentiin lääkäriin.
Kaikki ok hengitys,korvat yms..
Perjantai iltana ei kuume enää noussut,mutta eilen Miro oli vielä kovin kiukkuinen.
Johtui siis rokotteesta,oireet hävisivät(kuume)vuorokauden sisällä mitä esim. sairaslapsi.comin sivuillakin kerrotaan näistä sivuvaikutuksista.

Ärsyttää vaan niin paljon kun kysyin neuvolan eukolta,että voiko tästä nousta kuume(kun esikoisella on noussut joka ikisestä rokotteesta!)
Ja kun lapset ovat niin yksilöllisiä..
niin vastaus oli.."En oo kuullu kyllä keltään,että näistä mitää reaktioita tulisi,nää on niin paljon muuttunut 6 vuodessa"(eli siitä kun esikoinen niitä sai)
Noh sairaslapsi.comissa kuitenkin oli hyvin selkeästi mainittu ainakin 2 näistä rokotteista saattavan nostaa kuumeen 39,5..

Onneksi meni kuitenkin ohi,olin ihan huolesta sekaisin ja viime yökin meni vielä tarkastellessa Miron unta.. :|

Mammatuun galluppiin:Asutaan Espoossa,olen 27-vuotias ja 2 lasta.


:wave:
 
Meillä on nyt joku tiheän imun kausi. Tyttö on nyt pari päivää ja yötä viihtynyt aika tiuhaan rinnalla, toivottavasti pian tasoittuisi. Unirytmikin päivisin näyttäisi menevän uusiksi.

gabrielle: meillä pulauttelu tuntuu olevan kausittaista. Väliin puklaillaan reilusti, vaatteita saa olla vaihtelemassa koko ajan, sitten taas on pidempi jakso, ettei pulautella.

jasmara: hiukan on alkanut hiukset lähtemään, mutta ainakaan vielä ei isoja määriä. Selvästi on huomannut siivotessa, kun ei ole lattioilta löytynyt hiuksia. Iida on usein hiuksissa kiinni ja irtohiuksia saa kiskoa pois nyrkeistä.

mammatuu mä olen ikäloppu 33 v Espoosta ja lapsia on vain tämä yksi

samperin puusilmä onneksi Miro voi jo paremmin.

Viihtyykö teidän vauvat vaunuissa? Iida on alkanut parin viikon sisään itkemään vaunuissa eikä oikein rauhoitu sinne. Kun ottaa pois, huuto loppuu. Olen koittanut laittaa tytön vaunuihin väsyneenä, pirteänä ja puoliunessa, väliin kuomu ylhäällä väliin alhaalla, mutta huuto alkaa silti. Ulkoilut on sitten vähentyneet, kantoliinan kanssa ollaan käyty. Olen ajatellut, että kun voi alkaa istumaan, niin alkaa varmaan viihtymään rattaissa.
 
galluppiin: Asutaan Tampereella, ikää "jo" 32v, 3 lasta.

Vega: Meillä viihdytään yleensä vaunuissa, mut vien pojan ulko-ovelle sylissä ja laitan vaunuihin vasta siellä (asutaan siis kerrostalossa ja vaunut on meillä eteisessä ) . Oon todennu,et pienelle tulee ensin kuuma ja sit menee hermot... =)
Jos Jere on hereillä eikä hirveen uninen, laitan kuomun alaspäin ja sairaalasta saadusta Liberon kassista tulleen kukkasen roikkumaan vaunujen lippaan. Sitä se yleensä tuijottelee kunnes nukahtaa ja kuomun voi nostaa.. Yleensä en lähde vaunuilla liikenteeseen, jos poika on just nukkunu. Tää toimii ainakin meillä. :)

jasmara ja Jere 3,5kk huomenna
 
Meillä Milo on räkätaudissa ja kuumekin kävi 37,7*C parina päivänä. Nenää on saatu tyhjennellä vähäväliä, parempaan päin ollaan jo menossa. Ei päästy eilen vauva uintiin :'( , kerran on vasta käyty.

Meillä mennään nukkumaan klo 22-23.30 välillä ja herätään siinä klo 10.30. Muutamana yönä Milo on nukkunut 8-9 tuntia ennen ekaa syöttöä, mutta yleensä klo 4 aikaan eka syöttö. Nyt kun on ollut sairas tankkaa öisin tiheämmin. Hyvää niin!!

Galluppi: Kokkolasta, ikä 26vee, ensimmäinen lapsi.

3 kuukauden neuvolassa vaavin pituus oli 64cm ja paino 6950g. Nyt jaloista näyttää 62cm vaatteet käyvän pieneksi, no sopihan ne sentäs yhden kuukauden.

Rääkäiseekö tiedän vaavi, kun laskette sängylle tai hoitopöydälle...? Meillä rääkäisee. En tiedä mikä avuksi paitsi tutti suuhun.

Milo 3kk 3 viikkoa
 
Heipsan pitkästä aikaa!

Meillä oli tuossa torstaina 3kk neuvola, painoa oli kertynyt 5920g ja pituutta 61,5cm. Rokote saatiin ja sisi ei tykänny yhtään. Ei onneks kuume noussu ja ihan normaali ilonen ittensä oli. Meillä mennään nukkumaan klo 20 aikoihin ja heräillään sit 7.30-8.30 ja kerran syödään siinä 05 aikoihin. Mulla loppu kokonaan maidon tulo joten pullolla mennään.

Heräileekö muiden vauvat useesti yöllä ja nukahtavat sit kun saa tutin? Meillä herätään joskus monestikin, ei pitäs kuitenkaan nälkä olla. Tuttia saa nostella muutaman kerran ja sit taas nukahtaa hetkeksi.

Galluppi: Jyväskylässä asutaan, 21 vuotta, mun eka lapsi, miehellä myös 6v. poika.

Jenksu & Sisi 3kk 2pv
 
mammatuu, meillä on aika samanlainen rytmi kuin teillä. Poika nukahtaa 20-21 aikaan ja herää 5.30-6.00. Eikä sitä saa millään viihtymään sängyssä pötköllään enää ainakaan 6.30 jälkeen, siis kitinä alkaa jos yrittää vitkutella. Eipä se arkisin niin haittaa, mutta viikonloppusi kyllä harmittaa, kun joutuu nousemaan ylös kuuden aikaan. Pakko mennä itsekin siis oikeesti klo 21 unille, että jaksan. Poika syö yöllä edelleen kaksi kertaa, viime yönä tosin vain kerran. Toivottavasti siirtyisi taas pian yhteen syöttöön, kuten välillä oltiin jo. Tai voi kun alkaiskin nukkua aamuisin pidempään vähitellen, vaikka sitten söiskin tavallaan kaksi kertaa yöunien aikaan.
 
heippa

mammatuu me asutaan jännevirralla, et ei ihan kuopiossa, siilinjärven puoltahan tää virallisesti =) ja mulla ikää kohta (arg) 30v ja myös täällä on eka lapsi vasta :heart:

Siiri-82
meillä rupee kyllä itkeen jos on todella väsynyt. ei muuten itke eikä rääkäise, mutta silloin kun on väsy ja haluaa olla vaan sylissä niin mikään paikka ei kelpaa, sitteri eikä sänky eikä mikään... joskus tuntuu pahalta huudattaa kun pitää pukea vaatteet päälle kun laitan ulos nukkuun, mut sit kun pääsee vaunuihin ni melkein heti hiljenee ja rupee nukkumaan...

Meillä Saana taas nukkui koko yön... Iskän syöttövuorolla taas!
:x :x :x Mua alkaa ihmetyttään kun mä nukun toisessa huoneessa ni tyttö ja iskä kuorsaavat koko yön syömättä. Mä taidan nostaa vaan liian aikaisin saanan sit syömään, kyllähän se kitisee kuulemma isinkin yövuorolla... en tiedä pitäskö munkin pidentää hermoja ja antaa vaan olla jos ei itke....

Odotatteko te muut niin kaan et vauva itkee ennen kuin yöllä annatte ruokaa?? Meillä kun saana ei ole ikinä itkenyt vaan mä nostan sen jo kun ei viiteen minuuttiin rauhoitu kun tuhistaa koko ajan vaan sängyssään ja väliin ääntelee kovemmin. Ei yleensä ole edes silmät auki koko aikana kun nostan syömään, syö ja nostan takas omaan sänkyyn....
 
Mikä normaali lämpö on näillä vauvoilla? kun siiri kirjoitti että 37,7 ollut jo kuumetta ja meidän neidillä on ollut hyvin 37,5 enkä oo pitänyt sitä kuumeena. Muistan että laitoksella kun sitä piti Jenniltä useaan kertaan kuumetta mitata niin jos oli 37,4 tai joskus ylikin niin sanottiin että hyvä, ei hätää... Mä kun oon aina luullu että jos yli 38 niin sitten on vasta kuumetta. :ashamed:

jenksu meillä on joskus kanssa sitä että herätään yöllä ja kitistään ja kun käy pari kertaa laittaa tuttia niin nukahtaa taas. Yleensä herää kyllä johonkin ääneen sitten vain (esim. miehen herätys kello tai jos itse menee nukkumaan myöhemmin kuin Jenni) ja silloin joutuu hetken juoksee tuttia laittamaan.

Meilläkin on sitä että kun alkaa puettaa ulos niin useasti itkee ja muutenkin kun alkaa olla väsy niin usein itkeskelee hetken ja sitten nukahtaa. Yleensä kun ulkovaatteet on päällä niin nukahtaa siihen tai viimeistään kun laittaa vaunuihin niin nukkuu jo.

saikku itse ainakin odotan aika pitkään ennen kun annan ruokaa yöllä. Kun useasti meillä on tuota että tuttia vaan kaipaa tai muuta kitinää niin en niihin anna mutta jos ei tunnu rauhoittuvan ja imee oikein kauheasti tuttia niin tiedän että nälkä on. Yritän muutenkin aina odottaa hetken ennen kun meen, etten joka kitinää edes mene lohduttaa. Se vähän riippuu aina millä äänen sävyllä neiti kitisee, että mitä sitä tekee. :D

Kuvapäivitys. Jenni 3kk. :heart:
 
Hei kaikille äideille ja pikkukuolakoneille...

En ole ehtinyt minnekkään kirjoittelemaan/ edes lukemaan... arki tuli niin nopiasti ja päivätkin kuluvat ihan hirmu nopeasti... Meidän vauvveli sai nimekseen Joona Mikael tuossa viattomien lastenpäivänä ja hän on kasvanut ihan hirmuisesti, viime mittauksissa oli 60cm ja painoi 6500g (ikää on reilut 2kk:ta), eli punttisalia ei hirmuisesti tarvita, kun painovastus on omasta takaa...

Yritän ehtiä lukemaan tekstejänne...

Minkä ikäisinä olette uskaltaneet antaa jo velliä?? entä soseita (esim pottuloita??)

terv. melena + Joona
 
sunnuntai-iltaa... :)

meillä sukellettiin tänään ekan kerran vauvauinnissa, hienosti meni :)

saikku meillä neiti yleensä herää 4-5 aikoihin syömään, enkä mä silloin paljon odottele itkua vaan nousen lämmitteleen maitoo... aattelen, et jos oikein kovasti joutuu itkeen, niin voi olla vaikee nukahtaa uudestaan... muulloin yöllä jos tuhisee, puhisee ja kitisee yritän ensin tutilla rauhoitella ja yleensä se tepsiikin, kun yhdellä yösyötöllä on menty jo pitkän aikaa... ja kovasti odottelen ensimmäistä kokonaan nukuttua yötä!!!

mammatuu me asutaan siis pohjois-pirkanmaalla, ikää 32v ja tyttäriä löytyy 2 :heart:
 
Saikku: kyllä mäkin syötän ennen kuin alkaa itkemään tms. Herään yleensä siihen, kun vauva ähisee ja maiskuttaa, ja nostan sitten omasta sängystään rinnalle. Sitten syö lähes heräämättä ja nostan takaisin sänkyynsä. Näin ainakin on sujunut hyvin. Ja sen pari kertaa yöunien aikaan herää syömään.
 
Gallupiin: Mä täytän maaliskuussa 30 ja Joonatan on kolmas lapsi. Isommat jo koululaisia. Asutaan Vantaalla.

Yöunia Joonatan nukkuu n. 10 tuntia. Syömään havahtuu 1-2 kertaa. Itekkään en aina muista, että kuinka monta kertaa se on syönyt, kun puoli unessa ollaan molemmat.
Mä teen yöllä niin, että jos Joonatan alkaa kitisemään niin annan tuttia ensin ja monesti rauhottuu siihen. Jos ei niin sitten rinnalle.

Päivärytmikin meillä on jo aika vakiintunut. Jollain muullakin täällä oli samanlainen rytmi, että kahdet lyhyet päikkärit aamupäivällä ja illalla ja yhdet pitkät siinä välissä.

Vaunuissa poika viihtyy ihan hyvin, mutta yritän ajoittaa menot, niin että alkaa olla jo väsynyt. Pirteänä yritän vaunuja välttää. Päiväunet sisällä Joonatan nukkuu suurimmaksi osaksi vaunuissa, kun nukkuu sielä paremmin. Mutta mä nukutan aina syliin ja sitten vasta lasken vaunuihin kun on nukahtanut. Ulos mennessä nukahtaa tietty sinne vaunuihin itekseen.

Jasmara tosi hienosti Jere osaa ottaa lelusta kiinni vatsallaan :) Joonatanillakin sujuu ihan hyvin selällään maaten, mutta vatsalla ollessaan vain katsoo ja ihmettelee, että miten noi sais käteen ja suuhun :D

Huomenna olis sitten 4kk täynnä ja neuvolapäivä.
Tässä tämmönen suht tuore kylpykuva. Joonatan vähän pelästy paparazzia :)
 
Piti vielä kysyä, että onko teidän vauvoilla jo silmien väri alkanut muuttumaan mitenkään, sitten syntymän?
Joonatanilla edelleen ihan tummanharmaat silmät, mutta ihan kuin olisi vähän alkanut tuolta pupillin vierestä väri vaihtua. Ei kuitenkaan vielä mitään selkeetä muutosta.
 
samperin puusilmä: Onneksi Miro voi jo paremmin. Mulle sanoi kans neuvolan täti ettei ole kuumetapauksiin törmänny tän uuden rokotteen myötä.... Ei varmaankaan sais yleistää ettei kellekään tule mitään, juuri itellähän saattaa olla se yksi lapsi sadasta joka reagoi :/

saikku: Taitaa meidät äidit olla luotu reagoimaan lapsen ääntelyyn paremmin ku miehet. Tunnetusti miesten unenlahjat on naisia paremmat jolloin eivät herää joka inahdukseen. :D
Ite huomasin kans nostavani Jeren sängystä liiankin aikasin eli silloin ku liikkui enemmän. Nyt oon yrittäny hillitä itteeni ja ottaa vasta ku ääntely alkaa mennä itkuun päin eli en pelkästä liikkumisesta nosta pois. Pelkästä äheltämisestäkään en nosta pois...

toiveikasäiti: Mun tietääkseni vauvalla kuumeen raja on se 38 astetta...
Nätti tyttö tuo teidän Jenni...

melena: Mä annoin velliä ekan kerran n.2,5kk iässä. Soseita alotetaan nyt 3,5kk ikäsenä. :)

zizilisko: Kiitos kehuista. Meillä tosiaan alkuun kans ihmeteltiin miten lelun saa käteen ja suuhun, mut jotenkin ne kädet alko sit liikkua eteenpäin ja tarrautu leluun. Nyt tuo on jo automaattista, tosin hiukan vielä vaatii käden ja silmän yhteistyön harjotusta. :)

Hiukan on "säikähtänyt" ilme Joonatanilla, ihan ku muillakin "staroilla" jotka yllätetään.... :D
Silmien väristä: Mun mielestä Jeren silmät on nyt sinisemmät ku vastasyntyneenä, silloin ne näytti siniharmailta. =)

jasmara ja Jere 3,5kk tunnin päästä ;)
 
meille neuvolantäti sanoi jo 2kk neuvolas, et kannattaa varata kuumesuppoja valmiiks, ku seuraavalla käynnillä rokotetaan... ja sanoi rokotuksen annettuaan, et vuorokauden sisällä nousee kuume jos on noustakseen... mun mielestä on ihan ok "varottaa" vaik kuinka olis vähentyny ne kuumeilut yms. oireet uuden rokotteen myötä, jotta jokainen äiti vois siihen varautua!!
neuvolantäti oli täällä sitä mieltä, että vellejä on turha antaa!!?? on kuulemma vaan vatsanvenyttäjiä... et mieluummin sit alottaa soseet, jos on tarvetta muullekin kuin maidolle... ja puhu jopa purkkiruuan puolesta, mitä suuresti ihmettelin!!!

toiveikasäiti mä oon kans käsittäny, et 38 ois se kuumeraja ja lääkettä viimeistän un kuume nousee 38,5... söpö tyttö teillä :heart:

maisalla on ollu alusta asti ruskeat silmät, syntyessään ne oli melko mustat, mut nyt on muuttunu oikein kauniin tumman ruskeiksi :heart:



m & m 3kk
 
Emman yöunet on sitä 11h-12h luokkaa.

Millos olette aloittaneet kiinteet ruuat ?

Meillä on sujunut hienosti,ei ole vaan ehtinyt oikein kirjoitella,menemistä suuntaan ja toiseen ja lapset ja kotihommat viennyt todella hyvin ajan,facebookissa tulee helpommin sitten käytyy pikasella käynnillä ;)



Aleksiina - Niin meillekkin on varotettu valmiiksi rokotuksen jälkeisestä kuumeesta...,ja minustakin hyvä että varottavat valmiiksi jo...

Jasmara - Ei ole hiuksia lähtenyt ainakaan vielä,edellisillä lähti pois mutta aikaslailla siinä 1kk iässä sitten,että toiveissa jos Emmalla pysyisi sitten ;) hih.

Likan vierastuksesta - Joten se sitten on suht normaalia että alkoi jo vierastaan hih,ok =) Mulle kun aivan uus juttu vaikka kolmas onkin,että alkaa niin aikaseen.Mä kun ajattelin että mummu kun on niiiiin kova ääninen ;)

Puuhailuista - Emmaa sylitetään aikaspaljon,on mukana monissa asioissa ihan,peilistä Emma tykkää kamalasti ja viihtyy puuhamatolla,juttelu on Emman mielestä ihan In juttu... meillä ei mitenkään sen enempää kuitenkaan leikitä tms 2kk vanhan kanssa ;)Mä olen muutenkin sellanen juttelu persoona niin tulee höpötettyä Emmalle myöskin kaikenaikaa.. mun kaikki likat on sellasia höpötätejä.Likat myös paljon viettää Emman kanssa aikaa ja nehän nyt yrittää leikkiä sitten Emman kanssa :D

Zizilisko - Meidän likalle on tulossa aikas-samanlaiset kun Norallakin,eli sellaset jään vaalean siniset,ihanat silmät kyllä,käy hyvin silmään noin ulkona varsinkin ;)

Gabrielle - Emma on muistaakseni puklannut sen 2 kertaa koko vähän yli 2kk aikana... Ei tosiaan paljoa mitään siis....

Niin ja kyseltiin mistä päin jne - eli olen Porvoolainen,Kolmen lapsen mamma,Likat 2002,2004 ja 2008 ja 26v. ( tänävuonna 27.. )


 
FPI
Moikka!

Ekana tuohon gallupiin eli ikää on 31v ja Joensuussa asustellaan ja eka lapsi.

Meillä meni lennot hienosti Minnin kanssa! Perjantaina lennettiin joe-hki ja Minni nukkui koko matkan ja sunnuntaina sitten ensin tre-hki ja sit hki-joe, pientä kiukkua tuon tre-hki lennon alussa, mutta sitten ihan hyvin ja hki-joe taas nukuttiin =) Yksin Minnin kanssa oli tietty rankka matkustaa, mutta nyt ainakin tietää, että siitä selviää ja seuraavalla kerralla on iskäkin sitten mukana.

Mukavaa maanantaita!

Milla ja Minni 3,5 kk :heart:
 
aleksiina: Mulle neuvolassa sanottiin ettei nykyään suositella velliä jos on rintaruokinnalla. Jos saa muutenkin pullolla maitoa, niin vellien antoa ei "kielletä". Meillä kun on kaks tätiä, toinen alkuviikon, toinen loppuviikon, niin neuvot ja ohjeet oli heillä erilaiset. Uudempi kielsi vellit kokonaan ja vanhempi täti sano ettei haittaa, vaikka annettas.
Mielenkiinnolla ootan kommenttia ku "nyt jo" alotetaan soseet, vaikka olettavat, et vasta ens neuvolakäynnin jälkeen... :)
Nätti tyttö teilläkin!

Pöppiäinen: Kai ymmärsit oikein, et äidillä lähtee hiuksia, ei lapsella... Sun kirjotus vaikutti siltä, et tarkotit toisin päin...
Hymyileekö Emma kuvassa vai höpöttääkö???

Vierastuksesta: Meillä sano neuvolantäti viimeks, et taitaa olla pojalla jo hieman vierastusta havaittavissa. Mitenkään selkeesti en ole huomannu, mut tosi tarkkaan Jere kyllä kattoo kaikkia ei perheeseen kuuluvia, tutkailee ensin... ;)

jasmara ja Jere tasan 3,5kk :)
 

Yhteistyössä