Lokakuun -08 kullannuput

Kiitos kaikille nukuttamiskyselyyn vastanneille!

Me alettiin nukuttaa poikaa omaan sänkyynsä, ja muutaman yön jälkeen alkoi yöt rauhottua. En tiedä auttoiko tuo paikka, vai muutenko vaan meni ohi joku heräilyvaihe. Hyvä kun taas nukutaan paremmin!
 
joo tosiaan oon ollut niin pitkään poissa enkä oo ees käynyt lueskelemassa teidän kuulumisia :(
No mutta täällä taas ja oitan tossa lueskella vähän teidän kuulumisia kunhan aika antaa myöden...aina on vaan hetki aikaa koneella kun Mia nukkuu...
Neuvolassakin juuri oltiin ja meillä neiti on hyvissä mitoissa...siis 5kk...
pituutta oli 68cm ja painoa 8,470kg...minkä kokosia vauvojateillä muilla on??
Kun moni kauhistelee milan painon nousua niin aattelin että onko täällä muita kellä mennään samoissa lukemissa...
En oo mitenkään huolissani koska tyttö ei ole mitenkään lihava...ihan normi vauva...mutta välillä se kauhistelu ÄRSYTTÄÄÄÄ... :kieh:

vaatteet meillä menee hujauksessa pieneksi...nyt on menossa bodeissa 80cm...huh...housuissa menee 74cm...

Mitenkäs syömiset??? meillä ollaan vähän maistettu 5kk puuroja ja jugurtteja(siis piltin =) ) Mites noi lihat??? millä ootte alottanut tai aiotte alottaa???

Kyllä aika kuluu niin nopeesti, toivois välillä et sais vähän jarrua tähän.... :heart: :heart:
Mutta ihanaa on katsoa kun tyttö kehittyy :D

Toivottavasti on muuallakin suomessa ollut yhtä ihana päivä kun täällä hämeessä B)

-cristiina ja mila :wave:
 
Cristiina: Ihan sopivan kokoinen tyttö teillä eikä yhtään liian "iso". Meillä Jere on lähes samoissa mitoissa, tosin ikää oli silloin neuvolassa 4kk eli 68cm ja 8245g... :)
Käyrillä paino meni +9% eli ihan ok. Lääkärikin sanoi, et sopivan "pullea", niin kuin vauvojen kuuluukin olla =)
Syömisten suhteen ollaan vihannes ja hedelmä linjalla vielä. Parin viikon aikana aletaan puurojen ja niiden jogurttien syönti. Liha sit ehkä pari viikkoa viljan jälkeen. Mä alotan jauhelihalla jonka tiedän olevan tuoretta ja hyvää (ei siis mitään kaupan vakuumipakattua lihaa) .
Aika isoja bodeja käytätte, onko teillä kestovaipat käytössä???
Meillä menee vielä joistain 68cm, pikkuhiljaa siirrytään 70cm.

FPI: Aivan ihastuttava tyttö teillä =)

Meillä on melko rauhallista nyt kun on hiihtolomaviikko ja isommat lapset on mummin luona Helsingissä. Nyt saa taas tuntumaa siihen millasta elämä olis yhen lapsen kanssa. Pakko myöntää, et tuntuu kuin jotain puuttuis. On sitä vaan niin tottunu, et noita lapsia on enemmän kuin yksi ;)

Jerellä syömiset sujuu mallikkaasti. Parina päivänä ollaan syöty porkkanan kanssa bataattia ja poika veteli sitä niin kuin olis aina syöny :D Kaks sosesyöttöä on nyt päivässä. Eka vihanneksia ja myöhemmin hedelmää. Luumua syödään joka kerta, pysyy masu kunnossa. Kerralla Jere syö n. pilttipurkillisen verran ja lisäks maitoa 30-80ml riippuen ruuan määrästä. Iltasin menee vielä purkki velliä ja tänäänkin maitoa lisäks 80ml. Näillä sit pärjää tuonne 3:een tai jopa 4:ään. Maitoa ja velliä menee yhteensä 800-900ml ja tosiaan 2 purkin verran sosetta. Kyllä näillä pysytään mitoissa... :D

jasmara ja Jere 4,5kk
 
FPI ihania kuvia. :)
Itsekkin olen ajatellut että ostaisko tuon bumbo istuimen kun Jenni niin kovaa aina sylissäkin pönkää itseään istumaan ja jos yrittää sylissä pitää vähän alhaalla niin alkaa heti raivoo että istumaan istumaan. ajattelin että toi istuin voisi olla sitten hyvä että voisi istua muutenkin turvallisesti kun siitä kerran tykkää.
Voiko sitä käyttää jo 4kk ikäisellä?

Palasimme tänään lomareissulta kotoseuduiltani. Hyvin meni reissu, nukuttiinkin oikein mallikkaasti. VIime yönä nukkui 22-7 putkeen!!!! puoli 5 aikaa olin jo ottamassa sen tissille syömään mutta kerkes nukahtaa ennen kuin pääsin itse ylös. Muutenkin on nukkunut tosi hyvin.

Kuva päivitystä täältäkin.
aurinkoinen päivä keskisillä. :D


olimme lähtöä tekemässä, pakkailua suoritin ja kummastelin että onpas Jenni hiljaa taljalla jonka tv:n ääreen laitoin. Yleensä huudahtelee ym kun kattelee tv:tä. menin katsomaan ja löysin neidin tälläisenä:

rakas oli nukahtanu ihan kesken katselun.

Ja sitten yritys "taiteellisesta" kuvasta.


jahas. nyt potkimaan toi mies tuolta sohvalta kuorsaamasta. :p pitkä ajomatka+ shoppailureissu keskisellä vie vähän voimia. :p
 
Moikka pitkästä aikaa! Ihania kuvia ootte laittanu =)
Meillä oli viime viikolla 4kk neuvola, tässä mittoja: pituus 64cm, paino 6735, py 45
Ne on vissiin ne isot aivot, ku lisää tota päänympärystä, niinku äidilläkin. :LOL: Painoa oli tullu vaan puol kiloa 3kk mittoihin, mutta terkkari sano, että ei mitään hätää. Ja niin mä oon itekin ajatellu, kun kyllähän tuo poika syö ja on tosi virkeä. On se hyvä, että joku edes tässä perheessä on hoikka =) Kaikki siis neuvolassa hyvin, iloinen poika.

Ollaan jonkun verran soseita annettu, peruna ja maissi on ihan peetä poitsun mielestä, ruusunmarja taas tosi hittituote.

BTW, missä on pöppiäinen? Pitkään aikaan ei ole täällä näkynyt...

Lisään tähän muutaman kuvan, jos taas muistan miten toimii..



Oon miettiny, et toivottavasti ei kesällä mee kärpäsiä poitsun suuhun, ku suu on apposen ammollaan niin usein, sekä nauraessa että jutellessa.. =)


Nyt kuuluu kutsuhuuto... :wave:

Sinisin ja poitsu 4kk 11pv


 
FPI, toiveikasäiti & Sinisin: ihania kuvia!

Mä kanssa mietin ton bumbon hankkimista, mutta luovuin sitten, kun jostain luin, ettei siihen paksureitiset vauvat oikein mahdu ja Iidalla on paksut reidet :)

cristiina: Iida oli 4 kk neuvolassa 65,5 cm ja 8140 g eli vähän paksumpi kuin teillä ;) Ja ei ne kommentit koosta aina kivoja ole :/

Iida on ollut flunssassa tämän viikon, tiistaina oli vähän kuumettakin :( Eilen ei oikein jaksettu olla hereillä vaan nukuttiin pieniä pätkiä. Yöllä yski aika ikävän kuuloisesti. Mutta aamulla oli silti hiukan paremman oloinen kuin eilen, toivottavasti olisi nyt menossa ohi.

Iida kääntyi maanantaina kaks kertaa mahalta selälleen, tiistaina kerran. Voikohan sitä nyt sanoa, että kääntyy noinkin päin... Tai sitten Iida vaan näytti, että kyllä mä osaan, jos vaan haluun, mutku ei kiinnosta :kieh:

Itsekin olen ihmetellyt, mihin pöppiäinen on kadonnut.

Vega & Iida 4 kk 1 vko
 
Ainiin, piti vielä tuohon vauvan painoasiaan kommentoida.. On se jotenkin niin hassua, että kun olin raskaana, ihmiset (vieraatkin) kauhistelivat vatsani kieltämättä suurta kokoa.. Ja iso poikahan sieltä tuli, 4225g. Nyt, kun poika kasvaa melko hitaanlaisesti, mutta kasvaa kuitenkin, niin multa kysytään, että syötänkö lapselleni ollenkaan ruokaa.. Ei, en syötä, ei kuulu tapoihini, ruokailu on yliarvostettua! Vaikka kommentit tulevat varmasti osittain huumorilla, kyllä se silti kirpaisee... Kun tosiaan tuo poitsu syö ihan tarpeeksi, aika paljonkin välillä. Mutta ilmeisesti on hyvä ruoansulatus tms. Yhdelle kaverille joku aika sanottiin, että hänen pitäisi pistää 8kk ikäinen poikansa laihdutuskuurille (siis lääkäri sanoi), kun on niin pullea. Ihan käsittämätöntä mun mielestä... Eiköhän jokainen lapsi kasva ihan omaa tahtiaan.. Ja ne "liikakilot" varmasti sitten lähtevät sulamaan, kun lapsi enemmän liikkuu.. Ja toisaalta, hoikatkin lapset varmasti ovat ihan normaaleja.

Tulipahan paasausta.

Sinisin
 
Huomenia!!
Taas pitkästä aikaa tänne kirjoittelemassa. On ollu kaikenlaista kiirettä taas ja siihen lisäksi päälle sain selkäni rikottua tammikuun lopulla. Pieni välilevyn pullistuma on ja on kyllä ollut niin kipee, että en edes halua kuvitella miltä se isompi mahtais tuntua. Onneksi minulla on ollu täällä paljon auttajia pojan kanssa. Nostelut eivät nimittäin onnistuneet aluksi ollenkaan. Pikku hiljaa fysioterapian avulla alkaa usko palautumaan selän kuntoutumiseen.

Pojalla on kaikki mallillaan. Ruokailu määrät menee aikalailla samoissa Jasmaran pojan kanssa, eli pari sosepurkkia päivässä ja maitoa noin 800ml, joskus enemmän, joskus vähemmän. Lihan maistelu aloitettiin eilen ja kyllä näytti hyvin maistuvan =) . Painoa oli 5kk neuvolassa 7,9kg ja pituutta 66cm. Pari päivää sitten taas haikeana pieniä vaatteita laatikkoihin pakkailin.

Sinisin: On kyllä minustaki ihan käsittämätöntä, että lääkäri sanoo noin 8kk ikäisestä vauvasta!! Johan se pulleus tosiaan alkaa hävitä kun liikkeellä alkaa olla enemmän (ainaki minun maalaisjärjen mukaan, henkilökohtaista kokemustahan ei vielä ole =) )...

Kestovaippa-innostus se tuli sitte lopulta tännekki aikani mietittyä. Olen nyt saanut hommattuakin ihan hyvän varaston. Osa-kestoilua meinattiin koittaa.

Ja nyt tuli näköjään kutsu tuolta pojan suunnalta =) . Pitää palata taas piankoin! Tervehtymisiä kaikille jotka sairaana ovat.
 
FPI
Ihania kuvia toiveikasäiti ja Sinsin!

Bumbo-istuinta voi käyttää 3-14 kk eli heti kun lapsi osaa kannatella päätään!

Jaaha, muru tuolta huutelee, gotta go!

Milla ja Minni 4,5 ja jotain kk :heart:
 
Heippa vaan!

Eilen loppui Mirolla toinen kuuri korvatulehdukseen.
Saa nähdä miten käy....
Vauvan paino asioista-Ite en ota niistä mitään stressiä.
Esikoisen aikaan sain niin kauheeta kohtelua kun tyttö oli vauvan pyöree,mikä mun mielestä kuuluu asiaan.
Nykyään sitten tarkastuksissa tyttö on pituuteen nähden hoikka :whistle:
Että näin....
Meillä on molemmat lapset olleet yli 4kg tyttö 4020g ja Miro 4375g ja ruoka maistunut molemmille ja kasvu on ollut hurjaa.. :D
Olen tosiaan oppinu tässä vuosien varrella,että neuvolan tädit ei oo jumalia..


Minäkin laittelen kuvan pojusta :heart:

 
Moi

aivan ihania kuvia...mulla oli tuo bumbo istuin tytöllä ja oli hetken aikaa kiva mut sitten kun alkoi liikkua niin jäi nurkkaan pölyyntymään eli myin pois enkä nyt aio enää hankkia...Nooa pyörii lattialla aika paljon jo ja liikkuu jotenkin salakavalasti lattialla :heart: ..paksureitisille muuten voi tehdä tiukkaa tuossa bumbossa =) , muistelin et oli aika napakka siitä kohdin mut niin tietty pitääkin...

meillä vielä ollaan täysimetyksellä ja mun dietti pitää..en viitsi edes kertoo mitä onnen tunteita tuli kun masu tuntui olevan kolmen päivän ajan ok, mut sit taas...mut ei siitä sen enempää...

ihana ilma ulkona,pakko yrittää lähtee ulos..miten sitä vaan ois tuhat asiaa tehtävänä kun pieni menee nukkumaan ja se ulkoilu jää..nytkin kestiksien pesuun.. :wave:

pw ja Nooa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cristiina:
...opastaa tyhmää....mä haluaisin laittaa tänne kuvia Milasta mutta EN OSAA :headwall:
Tulee vaan ne kuvien koodit näkyviin... :ashamed:
Profiili vaihdoin tytöstä kuvan noin kk sitten otettu :heart:
Lataat kuvan vaikka aijaa.comiin. Sitten kopioit sen pitkän rimpsun siitä "pieni kuva" -tekstin perästä ja liität sen viestiin.

 
gabrielle: Mä käyttäisin soseen samana päivänä kun on sulanut. Sosetta antaisin sen mukaan mitä vauva tuntuu tarvitsevan. Yksikin kerta kyllä riittää. Meillä annettiin kaks kertaa ekan kerran kun Jere oli 4kk vanha.

jasmara ja Jere 4,5kk
 
gabrielle mä oon pakastanu soseita sellasia pieniä annoksia jääpalamuotis ja sulatan niitä sit tarvittavan määrän.. perunaa en oo pakastanu... meillä on annettu alusta asti (3,5kk) kaks kertaa päivässä sosetta. :)
eipä meidän neiti vielä ainakaan paljoo kerrallaan syö :ashamed: muutamia lusikallisia... toisin kun ne potrat pojat jotka syö jo parikin purkillista päivässä :p
 
Saako vauvalle antaa sipulia? Tein eilen kasvissosekeittoa ja otin ennen maustamista Joonatanille siitä osan. Söi ihan hyvällä ruokahalulla, mutta tuli näin jälkeenpäin vaan mieleen, että onko tuossa sipulissa jotain, että sitä ei suositeltaisi vauvoille. Hyvä äiti syöttää ensin ja miettii vasta jälkeenpäin :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja jasmara:
zizilisko:Eiköhän sipulissa ole vaan se kaasunmuodostusmahdollisuus eli saattaa aiheuttaa ilmaa. Kuulin hiljattain, et 5kk ikäsen valmisruokapurkissakin oli sipulia eli ei vaarallista. ;)
No niinpä mä vähän ajattelinkin, että ei ole sen kummempaa. Meillä ei ole ikinä ollut tuota kaasuongelmaakaan sipulin suhteen, joten poika saa sitten jatkossakin vähän maukkaampaa ruokaa. Oli niin hyvää tuo sose, että olisin voinut syödä sen itse :D
 
Käytiin vaasa reissulla ostamassa Jennille bumbo istuin sitten. :) Hienosti se siinä kyllä istui. jonku 10min pidin sitä pari kertaa ja sitten otin pois kun ajattelin että väsyy selkä jos oikein pitää kauan. Näytti tykkäävän. Sylissä puskee koko ajan ylös, huuta aina kun yrittää laittaa makuulle sylissä. Ihana keksintö. :)
 
Huomenia :wave:

Tänään lähdetään miehen siskon ja hänen perheensä kanssa Flamingon vesipuistoon :D Jihuuu!!!Äiti on varmaan enemmän innoissaan kun esikoinen.Sara jää mummilleni hoitoon kun ei tuosta vielä ole vesipuistoon riehumaan :D

syömisistä Meillä ateriarytmi nyt puolivuotiaana on suurinpiirtein tällainen:

Aamu:1,5dl puuroa ja 100ml maitoa
Lounas:purkki kasvis tai kanasosetta ja 100ml maitoa
Välipala:Iso purkki hedelmää ja n.50ml maitoa
Päivällinen:Lihasosetta purkillinen ja 100ml maitoa
Iltapala:1,5-2dl puuroa ja 100ml maitoa.

Ja yöt nukutaan läpeensä.Olis se kumma jos tolla ruokamäärällä vielä heräiltäis syömään :whistle: Yhtenä iltana Sara vetäs 2dl puuroa ja ison(2dl) purkin hedelmäsosetta ja 100ml maitoa päälle!Mä olin että :eek: :eek:

Olen antanut maistaa noita ´vauvojen´maissinaksuja.Sara ei vielä oikein tajua ideaa mutta hyvää harjotusta sormiruoan maisteluun.
Ja meillä ei ole tuttipullo enää käytössä ollenkaan vaan pelkkä nokkis.

Mekin saatiin mun kaverilta toi Bumbo mutta sara ei ole oikein koskaan tykännyt istua siinä joten annoin sen takasin kaverille.Nyt pitäs lähipäivinä hakea äidiltäni esikoisen vanha syöttötuoli,mulla on täällä kotona siihen se pehmuste.

Ens viikolla olis sitten 6kk neuvola.Aika tuhti tapaus näyttäs olevan tuo neiti.Ihana tunne,kun esikoisen kanssa sai aina tapella ruoan suhteen :/

Mun menkat on melkein viikon myöhässä :/ :/ Toivon todella hartaasti että kierto on vielä vähän sekaisin synnytyksen jäljiltä,koska kolmas lapsi näin äkkiä olisi suoraan sanottuna kamalaa :/ Ehkäisynä ollaan käytetty kumia ja mielestäni kyllä joka kerta mutta ainahan tuo voi pettää.....Argh.En uskalla tehdä testiä :/ Luultavasti lääkäritkin sanoivat painavan sanan kun kaksi sektiota jo takana ja edellisestä vasta puoli vuotta.Inhottavaa :headwall: :headwall: Mä taidan tästä lähin pitää jalkani vaan sievästi ristissä ettei tarvii tällasilla päätään vaivata :headwall:

Mutta nyt lähden valmistautumaan kun pitää käydä ostaa uudet uikkarit :wave:

-Laura ja Sara 6kk-
 
Meillä nukuttiin kanssa ekaa kertaa koko yö. Johtui varmaan siitä, kun Sisi heräs 23 aikaa huutamaan joko syötyä kukkakaalia tai sitten hammasta, niin rauhotin sen sitten antamalla 50ml maitoa. Sit se nukku puol kasiin asti :) Normisti se on heräilly viiden maissa ja olen sillon maitoa antanu. Mut vaikka nukkuikin koko yön niin mulla on ollu pää kipee ja hirmu väsy. Ja ens yöks olis taas töihin meno!

Menkoista, mietin itekkin että mihin ovat jääneet.. Alotin noi minipillerit ja joulun tienoilla tuli menkat viikon välillä ja nyt tammikuun alun jälkeen ei ole kuulunu. Eipä tuo mua haittaa :) Yhen R-testinkin jouduin tammikuussa tekee kun oli pahoinvointia mut oli kuitenkin nega.

Maanantain neuvolaa odotellessa..
Jenksu & Sisi 4kk 4pv
 
Heissan.

En ole ehtinyt aikoihin kirjoitella.
Facebookissa viettelen pikaset ajat mitä koneella istun ja huutiksessa tietysti ;)
Emma kasvaa hyvin ja naureskeleekin yms kaikkea oppinut.

Tässä Emmasta kuva...







Täytyy paremmalla ajalla lueskella teidänkin tekstejä ;)

 
Istuimesta

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=525&toimittajaid=59

Mä en pakasta vauvan soseita,peruna menee sellaseksi yökkis makuseksi vaan,teen jokapv satsin.

Mitään mausteita ei suositella annetavaksi vauvalle ei edes sipulia.

Tuttelia täälläkin olen antanut ja kaikille likoille myös muutenkin,massu ei oireile olleskaan.

Sosemäärä - Emma syö pari lämmintä ateriaa päivässä ja yhden hedelmäsose purkin sekä aamuisin 200ml maitoa ja joka aterian jälkeen sekä illalla kun menee yöunille niin 200ml maitoa.


 

Yhteistyössä