*lainattu yhdestä suomi24 keskusteluketjusta***
OPIN ÄRRÄN -ohjelma (10 harjoitusta)
Puheopetuksen materiaali KOTIHARJOITTELUUN, tukemaan
ohjattua puheopetusta. Tämän materiaalin rinnalla kannattaa
käyttää kaikkea sitä materiaalia joka on kertynyt mahdollisilla
puheterapeutin käynneillä sekä erityislopettajan antamalla
puheopetuksen materiaalilla.
Tätä materiaalia voi käyttää myös laaja-alainen erityisopettaja
työrunkonaan antaessaan periodimaisen puheopetusjakson
koulussa.
Tsemppiä ja intoa harjoitteluun koko perheelle !
Ohjeet:
- Ohjelmassa on kymmenen harjoituskertaa. Ohjelman tekeminen kestää
10 viikkoa, yksi harjoitus viikossa, toistoja voi ottaa päivittäin.
Harjoitukset on numeroitu.
- Kannattaa harjoitella joka päivä n. 10 min, vaikka harjoitukset
tuntuisivat helpoilta tai tylsiltä. Joka päivä viikon ajan on siis aina sama
läksy.
- /r/ :n oppiminen perustuu siihen, että kieli muuttaa uuteen paikkaan.
Kieli ei muuta minnekään, ellei sitä "viedä" uuteen paikkaan riittävän
tiuhaan.
- Kun olet esim. viikolla 6, käytä kaikkia harjoitteita 1-6 välillä.
- Musiikki; rummut, piano tai xylofoni, rytmisoittimet ovat hyviä apuja.
- säkkituoli, patja antavat mahdollisuuden rentouttaa kaulan aluetta ja
avata äänteissä tarvittavia kehonosia.
- Liikuntasalin käyttö
- Laulaminen ja riimittely antavat luonnikasta potkua harjoitteluun.
- Yksilöharjoittelun lisäksi parin tai ryhmän kanssa pelaaminen ja
leikkiminen auttavat äänteen tuomista puheen arkeen.
Miten R muodostetaan?
Kieli on ylhäällä keskihammasvallilla, täry tuntuu ja näkyy kielen
kärjessä.
Sano D. Tunnetko missä kielesi on? Nyt se on oikeassa paikassa!
/r/äänteen kehittely osatoimintojen kautta
Ohjelman tekemisessä käytetty teosta Leena Holopainen: Lokopedian
perustiedot/ Artikulaation ja fonologian häiriöt. Jyväskylän Yliopisto.
Harjoitellaan D-äänteen kautta, sillä D ääntyy samassa paikassa kuin /r/.
Harjoitus 1.
- Selvitä lapselle ero oikean ja virheellisen äänteen välillä. Usein
virheellinen /r/ ääntyy poskessa tai kurkussa.
- Lapsi tutkii peilin avulla äännettä ja opettelee tuntemaan sormellaan
paikan, missä /r/ harjoiteltaessa tuntuu. Aikuinen näyttää oikean mallin.
- Kielen liikkuvuutta harjoitellaan päristyksin ja esimerkiksi tekemällä
kielestä "rulla". Kielijumppaliikkeitä keksitään yhdessä lapsen kanssa.
- Kuvat kielijumpasta hyviä. robert-R ohjelmassa esim.
Harjoitus 2.
- Palauta lapsen mieleen kielen oikea paikka hammasvallilla (peili).
Harjoituksen voi tehdä selin makuulla käsipeilin avulla. Makuuasento
rentouttaa ja kielen kärki liikkuu jouhevammin.
- Opetellaan riittävän ilmavirran avulla kielen hyppelyä ilmavirrassa. Ei
pyritä vielä täryyn.
- Lapsi sanoo D-äännettä ja D-alkuisia tavuja, aikuinen antaa mallia ennen
lapsen ääntämystä ja vauhdittaa harjoitusta
D-D-D-D-D-D-D-D
DEN-DEN-DEN
DON-DON-DON-DON
DAN-DAN-DAN-DAN
DIN-DIN-DIN-DIN-DIN.jne
- Ääntämisen tulee olla melko nopeaa ja terävää.
- Kun lapsi tekee D-harjoituksia, hänen kielensä on /r/ äänteen paikalla.
Harjoitus 3.
- Täryn harjoitteleminen.(Lapsi on makuullaan)
- DEN-DEN yhdistelmä pyritään muuttamaan DRN-DRN-yhdistelmäksi
ilmavirtaa ja painetta lisäämällä.
DEN-DEN-DEN-DRNN
DEN-DEN-DEN-DRNN
Kun kieli on rento, lapsi osaa hyppyyttää kieltään ilmavirrassa D:n (/r/
paikalla) , ja syntyy täry D:n avulla auton päristystä matkien.
- Täry kestää aluksi vain hetken. Yritetään saada se aikaan yhä uudelleen.
- Jos täry ei synny kielen hyppelyn avulla, harjoitellaan täryttömän
pikku/r/äänteen avulla uusi artikulaatiopaikka tavuissa ja sanoissa.
Voimaa lisäämällä ja asennonmuutoksilla pyritään tärylliseen
/r/äänteeseen.
Harjoitus 4.
- Täryn pitkittäminen (laulun sävelen avulla, esim. koska meitä käsketään
tai Jaakko kulta)
DRN-DRN-DRN- DROO
DRN-DRN-DRN-DRAA
DRN-DRN-DRN-DRUU
DRN-DRN-DRN-DREE
DROOO-DROOO-DROO-DROO-DROO DROO. rallatellaan DRyhdistelmillä
tuttuja lastenlauluja.
Harjoitus 5.
- Harjoitellaan DR tavun alussa, keskellä ja lopussa.
draa-dree-drii-droo-druu-dryy-drää-dröö
adrea-edrea-idria-odro-udru-ydry-ädrä-ödrö
adr-edr-idr-odr-udr-ydr-ädr-ödr
- Jos lapsi ei osaa lukea, aikuinen lukee tavut ja lapsi toistaa. Aikuisen
malli tärkeää muutenkin. Antaa puhtia lapsen harjoittelulle.
- Toinen mahdollisuus on etsiä kirjoista /r/-sanoja ja sanoa DR /r/:n
paikalle.
- D-pelit puhevihosta
Harjoitus 6.
- Harjoitellaan konsonanttiyhdistelmiä. Puhutaan siis D-kieltä.
vidrta-podrtti-sitdruuna-vadrpaat-seepdra-kidrkko-kdruunuhedrne-
käädrme-kodrva-kidrja-madrsu-pedrhonen-padruunakadrpalo-
näpdrätä-vadrkaat-okdra-kedrni-kadrmi-todrvi-madrjavadrsa-
vadrhain
Harjoitus 7. - DR/R Harjoitellaan niin, että korvataan DR /r/äänteellä.
dreija-reija
draila-raila
droosa-roosa
druusu-ruusu
madrtti-martti
vedri-veri
kodri-kori
kudrki-kurki
hadrri-harri
hudrraa-hurraa
tatadr-tatar
draha-raha
drapa-rapa
drappu-rappu
kaidraa-kairaa
drima-rima
draimo-raimo
kudra-kura
sadri-sari
kadrtta-kartta
drako-rako
drukka-rukka
mudru-muru
draja-raja
drotta-rotta
kaidra-kaira
sadra-sara
ködröttää- köröttää
driitti-riitti
dranne-ranne
saadra-saara
drätti-rätti
adrpa-arpa
vidrkata-virkata tödrö-törö
drahka-rahka drapsis - rapsis
Harjoitus 8: Yleistäminen sanatasolla.
- Siirretään opittu äänne tavuihin ja sanoihin.
- Vaihdellaan äänteen asemaa sanassa ja laitetaan äänne yhteen
mahdollisimman erilaisten muiden äänteiden kanssa.
- Autetaan /r/ äännettä yleistymään lapsen puheeseen.
porkkana, kirkas, kurki, arkku, pyrkiä, harkita /rk/
mikro, makrilli, lakritsi, okra, makro, sakramentti /kr/
kortti, virta, siirtyä, tarttua, piirtää, Arto /rt/
metri, sitruuna, litra, katrilli, Imatra, kutri /tr/
korppi, kirpeä, norppa, arpi, varpaat, Virpi /rp/
seepra, paprika, aprilli, tupruta, kipristyä, kupru /pr/
kirja, järjestää, hurja, varjo, torjua, marja /rj/
sormi, nurmi, varmuus, paarma, kerma, käärme /rm/
herne, hirnua, saarna, Aarne, kaarna, torni /rn/
korva, hirvi, terveys, orvokki, järvi harvoin /rv/
karhu, murhe, tarha, virhe, turha, varhain /rh/
vihreä, ohra, tahra, kehrä, uhrata, tuhria /hr/
Kirsi, morsian, persikka, torstai, harso, sorsa /rs/
Harjoitus 9.
- Sanojen välisiä /r/ yhteyksiä.
Tatar kasvaa. Kuningatar katsoo ylös.
Aslak rasvaa. Iisak rakensi kirkon.
Tanssijatar tanssii. Sulotar taikoi kauneutta.
Autot roiskuttavat vettä. Kissat raapivat.
Tien penger pettää. Rainer pelaa palloa.
Stop radan edessä! Trip raikastaa suun.
Tanner jyrisee. Haltijatar järjestää kaiken.
Tähdetär mursi taian. Iivar matkustaa.
Suometar nostetaan telakalle. Tytär niiaa nätisti.
Samin raha katosi. Tytön ruusu kuihtui.
Amur virtaa. Zetor vetää peräkärryä.
Laulajatar harjoittelee ahkerasti. Valotar heilauttaa taikasauvaa.
Van Gogh rakasti värejä. Nalle Puh rakentaa.
Wagner sävelsi lauluja. Manner saastuu.
Kaunis ruusu kukkii kukkapenkissä. Rikas Roope laskee rahoja.
Harjoitus 10.
- Lopuksi siirretään äänne lauseisiin lorujen, laulujen ja keskustelun
avulla.
- Luetetaan lapsella tekstiä opittua äännettä käyttäen, jos lapsi osaa
lukea.
Ristiin, rastiin, ristiin rastiin
rohkea ritari ratsastaa,
kauniin prinsessan pelastaa,
ruman ryövärin luolasta.
Kaivuri kaivaa krompsuttaa,
turve pellolla tupruaa.
Kaivurin kauha kiepsahtaa,
turve kärryille putoaa.
Traktori viljaa kuljettaa,
Tero traktoria ohjaa.
Pellolla puimuri huristaa,
viljat laariin ajaa.
Materiaalista lisätietoja antaa:
Mari Haapanen
Erityisopetuksen koordinaattori
KELPO koordinaattori
puh. 02 7784009
gsm 044 778 4009
e-mail mari.haapanen@salo.fi