~LOKAKUUN lapset **2010** elokuussa <3~ 2 vauvaa syntynyt !

täällä olo on outo jokseenkin. Mitään ei voi tehdä kun on heti niin kipee. Vessaan on pakko koittaa lyllertää ja voi leivän tein äsken. olo on heti kun olis maratoonin juossut. Supistusten aikana saa puuskutella ja kyyneleet valuu pitkin poskia kun ottaa niin kovaa kipeetä. keskiviikkona vasta on neuvola. Synnärille en... jaksa enää mennä kun ne vaan sanoo et kuuluu asiaa. Sattuu selkään ja tuo alapää alkaa olla niin hellänä jo että pissaaminenkin jo sattuu. vauva on todellla rauhoittunut. Kyl se välillä tuntee liikkuvan, mut ei mitää jumppatuokioita. Ei oo mitää kovia hikkojaka. Alaselkää polttelee ihanasti. sain onneks nukuttua tuos pari tuntia.

Palaa niin vahvasti taas tämä sairaalassa ramppaaminen mieleen kuten 3v sittten. Ihan samoilla viikoilla alkoi kovat polttosupistukset ja kivut. Ja viikolla 37+3 poika on kännistetty.

Miten helposti sinne pelkopolille pääsis? Pelottaa niin josko ei aukeekkaan taaska. Paljon on kysymyksiä synnytyksestä....

Auroora ja viivinen 34+4
 
nanalle onnea hirmuisesti!

sit omia neuvola kuulumisia:
rv30+4
painoa 875g/viikko paljon on joo tiedetään mut turvotusta ihan selvästi osa...
rr 115/70
hb 109 ja rautaa lisää naamaan..
sf 30
rt
sykkeet 138--144

oli eilen sellainenkin työpäivä että huh huh! ei kerinny istua ei ees syödä kuuteen tuntiin! nyt sit varattiinkin lääkäri torstaiksi joka ottaa kantaa kannattaako enää itteensä ressata noilla töillä, kun olen sit sellainen et en osaa jättää töitä sinne työmaallle vaan mietin niitä kotonakin ja jatkan unissanikin niitä töitä... viime yönä kunnon unta varmaan 4h... nyt sit ihan poikki! ja tuo hemppakin kun on aika alhaalla niin se ei ainakaan auta asiaa... no nyt on 4 vapaata et voi olla et saa ittensä viel kerättyä viimeisiin työpäiviin, mut en kyl väkisten itteeni viitti töihin tunkea, jos olo on kurja jo valmiiksi mut torstai sen sit näyttää...


 
Voi, onnea Nanalle!

Auroora voikohan toi nyt olla enää ihan asiaankuuluvaa. Pitäisköhän kuitenkin soittaa sinne?

Ja Lara-, en ottais kyllä ihan tosissani tota lääkäriä.

Me ollaan nyt kotiuduttu mökiltä ja jää nähtäväksi mennäänkö enää takaisin. Vähän hirvittää olla siellä syyspimeällä veneen varassa merellä. Ei ole oikein varustelu sitä tasoa että näkisi pimeässä ajella jos pitäisi johonkin päästä.

Kiitos vastauksista tohon "keltaiseen maitoon" liittyen. Kuvitelkaa että neuvolan lääkäri ei siihen osannut mitään sanoa kun asiasta muutama viikko sitten mainitsin..!

Mahan yläosaa sattuu nyt jo niin paljon että 15 minuuttia pystyy ylhäällä olemaan ja sitten pitää päästä makuulle. Myös istuminen alkaa jo sattua jos ei pääse istumaan niin että nojaa taaksepäin. Ärsyttävä riesa mutta onneksi vaaratonta. Mistähän mahtaa johtua :eek: Ja kuka silittää pienet vaatteet? En usko että saan vakuutettua miehen sen homman tärkeydestä :LOL:

Sofiia 30+6
 
Onnea Nana09 prinsessasta! Nyt meillä on jo kolme vauvaa, vau!! :flower: :hug:

Ja sitten ei-niin-hyviä neuvolakuulumisia...

Verenpaine: 150/99 ja 139/94 mittaukset :/
Hb: ei otettu
Pissa puhdas
sf: 31cm eli yläkäyrä rikki :|
Painoa +442/vko, vähän siis liikaa. 2,4kg 4 vkossa...
Tarjonta: täysin perätila
Sykkeet ja liikkeet ok.

Nyt siis tuo verenpaine joutui seurantaan. Kai pelkäävät sitä raskausmyrkytyksen kehittymistä, kun tuo painokin nousee noin. Mittaan nyt päivittäin verenpainetta kotona, ja jos alapaine rikkoo 100, niin täytyy mennä heti neuvolaan ottamaan pissa.
Vauvan koko on huolestuttanut minua koko ajan, koska isä on ollut 4,6 kg ja pappa 5,2kg. Nytpä totesi jo tervydenhoitajakin, että pakko kai tässä on ryhtyä miettimään miten vauva ulos saadaan.. ja nyt vielä tuo täydellinen perätila, niin ei edes lähdetä yrittämään alakautta, jos ei vauvaa saada käännettyä tai käänny itse nyt parin viikon sisällä.

Kahden viikon päästä siis seuraava neuvola, ja jos vaavi ei ole kääntynyt, niin sitten meno TAYSiin. Terveydenhoitaja sanoi, että jos nuo mun verenpaineet ei laske ja tulee riskiä raskausmyrkytyksestä, niin voidaan joutua leikkaamaan poju ulos jo ennenaikaisena. No, luotan siihen että viikoja alkaa jo kohta olla ihan tarpeeksi. :)

Riski keskosuuteen on minulla muutenkin, olen itse 5 vkoa etuaikainen. Sanoi terkkari myös sen, että jos näillä oloilla ja arvoilla supistukset muuttuvat tosi kipeiksi, niin taysiin vaan synnärille arvoimaan tilannetta.

Eli elämme nyt mielenkiintoisia viikkoja vauvan kanssa. Saapas nähdä miten tämä päättyy.. Töissä yritän jaksaa tehdä puolta päivää tämän viikon, niin saan sitten jäätyä lomalle ensi viikon alusta.

Mutta eipä jäänyt turhan kiva mieli noista neuvolakuulumisista, vaikka toki on hyvä että asiat tuli tietoon ja selitys huonolle voinnillekin aika pitkälti.

Nyt siis vaan jänskäillään kääntyykö vauveli, laskeeko verenpaineet ja pysyykö pissa puhtaana.

Nappula-10 32+2
 
Onnea nana09 :flower:

Noista painoarvioista voisi sen verran, että nehän heittää helposti ainakin 500 g suuntaa/toiseen. Riippuu niin paljon mittaajasta yms.

Mulla on huomenna lääkärineuvola, painoarvion saa silloin ja parin viikon päästä pitäis päästä sitten synnytystapa-arvioon Taysiin.

Palailen sitten huomenissa kertomaan kuulumisia.


Zeena 34+1
 
Suuret onnittelut Nana09 perheineen!

Kultasiipi: Salmonellasta ei ole vauvalle vaaraa, bakteeri on vain suolistossa. Joten ei siis ole tarvinnut jatkuvan purkkiin paskomisen lisäksi mitään ylimääräistä :D Ja iloiset uutiset sain viime viikolla, ensimmäinen puhdas näyte, jihuu! Eipä tässä olekaan kun vasta lähes neljä kuukautta sitä odoteltu... Vielä kaksi puhdasta ja saan taas "terveen paperit" ja pääsen töihin. Tosin viikokoksi vaan, sitten alkaakin loma+äippäloma :) Mutta pääasia, että vihdoin poistuu pöpö, synnytyksessä saattaisi nimittäin olla vaara tarttua lapseen.. Neuvolassa en asiasta juurikaan kysellyt, oletin että nopeasti ohi menee. Viimeksi oli sitten tarkoitus ottaa puheeksi kun ei tuntunut laantuvan, mutta sainkin hyvät uutiset juuri ennen sitä, joten ei tarvinnut sotasuunnitelmia laatia. Nyt saa vihdoin huokaista helpotuksesta. Tosin mulla on ollut tosi hyvä tilanne, täysin oireeton alusta asti, joten ollut oikeastaan "lomailua" tämä aika. Meille molemmille varmasti parempi näin, on saanut levätä eikä ole töistä tarvinnut stressata!

Mitäs meille muuta... Täällä tuntuu yhdellä jos toisellakin olevan monenlaista vaivaa ja ongelmaa, kaikille niiden kanssa kamppaileville paljon jaksamista! Itse olen tuntunut päässeen tosi helpolla, supistellut kyllä, muttei pahasti ja siinäpä sitten onkin kaikki. En edes esimerkiksi tiedä miltä närästys tuntuu.. :p Joten saan kyllä olla onnellinen!

Lintunen 31+4
 
Onnea Nana09!! :flower:

Viime viikolla käytiin 3d-ultrassa ja siellä oli oikein hyvät näkymät. Kaikki rakenteet oli kunnossa ja vauva voi hyvin. Mutristeli ihanasti suutaan kuvauksen aikana :heart: On se uskomatonta kuina tarkkaa kuvaa vauvasta voidaan nykyään saada! Vauva oli tuolloin siis rv 29+2 ja kokoarvio oli reilu 1,5kg. Lääkäri arveli, että jos jatkaisi kasvua samaan malliin niin olisi syntyessään reilu n.4kg. Kohtuu iso vauva taitaa siis olla tulossa... Esikoinen oli syntyessään 3370g ja tämän hetkinen kuopus 4210g. Oon ehtinyt kyllä jo miettiä, että josko vielä kuopustakin isompi tulee ja se vähän jännittää.

Mehän mentiin tuohon tarkemaan ultraan sen vuoksi, kun rakenneultra oli hieman huono kokemus eikä jäänyt ollenkaan varma olo, että kaikki olisi kunnossa.... Sukupuolta emme halunneet tietää ja sepä jäikin edelleen salaisuudeksi! Vauva istui niin tiukassa inkkari-istunnassa, että ultraava lääkäri sanoikin ettei olisi uskaltanut sukupuolta lähteä kertomaan, kun niin hyvin piti salassa :D


Nukuttamisesta sen verran, että väsymys on täälläkin palannut taas kuvioihin. Työpäivän jälkeen oon aivan tokkurassa ja kun ruuan on saanut syötyä niin kylläpä vaan unia maistuu... Tänäänkin töiden päälle torkahdin reilu tunnin unet.

Puhuin viime lääkärineuvolassa kuopuksen kohdalla sattuneesta huonosta synnytyskokemuksesta, jossa emme voineet vaikuttaa oikein mitenkään synnytyksen kulkuun eikä toiveitamme kuunneltu lainkaan. En saanut pyytämääni kivunlievitystä jne... :/ Lääkäri teki lähetteen pelkopkl:lle saman tien ja aikakin tuli jo ollen 27.9. Oon niin tyytyväinen päästessäni käymään juttelemassa edellisestä huonosta kokemuksesta ja toivon todella, että tämä synnytys sujuu kaikilla tavoin paremmin. Että saisin kipulääkettä ja kätilön kanssa synkkaisi. Esikoisen synnytys oli niin mahtava kokemus etten kuvitellut muunlaisia olevankaan :)

En ole pessyt vielä ensimmäistäkään vauvan vaatetta. En ole vielä edes penkonut niitä varastosta esille. Äitiyspakkauksen sisältöä olen toki ihaillut, mutta pakkauksessa ovat nekin vaatteet ja tavarat vielä. Olen ostanut paketillisen vaippoja, pari tuttia ja tuttipulloa. Pitänee tässä pikku hiljaa alkaa tekemään inventaariota vaatteista. Ajattelin kyllä sitten äitiyslomalle jäätyäni laitella kaiken valmiiksi. Sairaalakassin sisältöäkään en ole vielä juurikaan miettinyt...

Vauvan liikkeistä: Mun mahassa tuntuu myös asuvan aina hereillä oleva tapaus ;) Kova myllerrys käy ja tunkee välillä kättä jalkaa vatsan läpi! Ei voi kieltää etteikö olis käynyt mielessä, että kuinkahan vilkas on syntyessään.


Jaksamista kaikille teille, joilla on jotain kremppaa ja sen vuoksi sairaslomalla :hug:

syksyinen ja kyytiläinen 30+2
 
Onnea Nana09! Ja paljon voimia ja jaksamisia sinne :heart:

Tänne ei kummempia, muuta kun että iski se flunssa sitten :/ kuumetta ei oo onneksi ollu,pientä lämpöä yhtenä päivänä. Kurkkukaan ei ole enää niin kipeä, tukkoisuus vain vielä vaivana ja päänsärky. Onneksi vapaat töistä menossa niin saa paranneltua itsensä kuntoon.

Kuulostaa tuo Lara-:n lääkärissäkäynti aika oudolta, vois itellä olla ristiriitaset tunteet tuommosen jälkeen. Pääasia kuitenkin että kaikki ois hyvin!

Tää päivä on menny kyllä ihan hukkaan, en oo oikein saanu mitään tehtyä..Ei sitä kyllä kipeänä jaksakkaan, turhauttaa vaan.. Jospa huomenna ois jo parempi päivä :)

Nyt teetä keittelemään ja sit tv:n pariin

miraaz ja vaavi 31+5

 
Minulle sanottiin toiseksi vanhimmasta, että kun näillä viikoilla (rv. 28) supistelee, niin sitä se vaan tietää, että yli menee. Joo-o. Syntyi sitten 42+3.

Painoarviot on menneet pieleen yleensä. Joko ylä- tai alakanttiin. Taysissakin sektioita ed. päivänä molemmilta pojilta 400 g yläkanttiin. Tältä reilusti yliaikaiselta alakanttiin Kys:issä lähes kg.

Paineet koholla (158/97). Sokerit kävi 2,8. Meinas taju lähteä. Huh !

Discovery 33+1
 
Hei!

Ja onnea vielä Nana09 ja koko perheelle!!!! :flower:

Ryöminkäinen puhui ajankulusta... Mä olen kanssa miettinyt et nyt ku olen ollut saikulla ja kotona niin aika käy kyllä vähän pitkäksi kun esikoista odottaa... me asutaan maalla et tässä lähellä ei asu ketään kaveriakaan eikä muutenkaan ole hirveesti aktiviteettejä (esim.kauppoja) lähistöllä... mut enemmin mä toki kotona olen kuin töissä kiireen keskellä näiden vaivojeni kanssa ja kohtahan sitä on varmasti kädet täynnä työtä kun vauva syntyy =)

Vitsit kun on ollut toi toinen rinta ihan TODELLA kipeä tänä päivän..siis aivan kosketusarka ja kun kävelee niin sattuu... voisinpa jopa kuvitella et tää kipu vois hipoa kipua mikä on rintatulehduksessa vaikka toki siihen liittyy paljon muutakin yms... mut siis tosi kipee toi rinta... oiskohan siellä jokin maitorauhanen puhkeamassa tms... ?!?

Mut nyt voisin mennä nukkuu...jos sais unta =)

-Kultasiipi & Pikku-Ilmari 33+3
 
Kultasiipi: Jos rinta on kipeä, koita suihkuttaa sitä lämpimällä vedellä! Voi olla, että sinne on tullut maitotiehyeeseen tukos! Älä missään nimessä hiero sitä, se voi aiheuttaa supistuksia! Mulle nous maito synnärillä kun olin vuodelevossa niin tuonlaisen ohjeistuksen sain kätilöltä... :) Jos ei auta ja rinta punottaa niin sitten voisi olla kyllä tulehdus!
 
Niin voi se rintatulehus tulla ennen synnytystäkin, kun sielä sitä maitoo on. Et jos ei meinaa mennä ohi ni kanstii käyä näytillä.

Mulla esikoisesta tehtiin painoarvioo 4 kertaa ja kaikki kyllä osu tosi kohilleen, siis syntymäpaino oli niinku arvioitiinki ja aikasemmat mitat siihe verrattuna oli varsin järkevästi aateltuna kans osunu kohalleen. Kokoo mittailtiin siis synnytystapa-arviossa, sit siitä viikko eteenpäin ku mulle oli kääntöyritysaika ni tarkisti sitä mittaa, sit yliaikaskontrollissa rv 41+0 ja sit just ennen ku käynnistettii rv 41+4. Mulle se et pääsee ees kerra ultralla kattoo painoarvion on miljoona kertaa parempi ku käsikopelolla saatu painoarvio, siks oon erittäin helpottunu et pääsen sinne ultraan :)

MissHappy rv 33+1
 
painoarvioista Esikoisesta saatiin tosi hyät ja paikkaansa pitävät arviot käynnistyspäivänä. Ultralla lääkäri veikkas 3700g ja kätilö käsikopelolla 3600g ja tyttöhän painoi 3645g :D

Parin viikon päästä ois sitten ultra ja sais pitkästä aikaan veikkausta mahdolliseen syntymäkokoon, kyllä vähän pelottaa, en haluis 4,4kg:stä ylöspäin olevaa vauvaa synnyttää :/ Hyvin varmaan mahtuis tulemaan, mut repeämät vois olla sit sen näköset..

Menhit ja Mr. Hyde 33+3
 
Nana09 Paljon onnea! Voi miten pikkuinen sieltä tulikaan maailmaan!

Neuvolakuulumisia: 32+4

Paino +600/vko
Paineet 110/80 toi alapaine mulla on noussut, aina ennen ollut n.70. Ei ole liian korkea ainakaan vielä.
Pissat puhtaat
Hemppa 112 mulla sahannut tasaisesti 110-112 väliä ja obsidania olen syönyt rv18 asti.
Sf 30
Raivotarjonta (ollut kaikissa ultrissa pää alhaalla ja tod. näk. pysyykin)
Sykkeet ja liikkeet plussaa

Hikka: Vauva hikottelee monta kertaa päivässä, tuntuu välillä inhottavalta kun sykkii tuolla alavatsalla.
Äippäloma alkaisi reilun kahden viikon päästä, juhuu!
Harjoitussupistuksia mulla oli eilen vähän liiaksikin asti. Koko illan supisteli ja rauhoittui vasta saunan jälkeen. En tiedä mistä johtui, mutta rupes vähän pelottaa ettei nyt vielä lähtisi tulemaan. Tänään onneksi ollut rauhallisempaa sillä saralla.
Perhevalmennus: meillä oli 5 iltana neuvolassa tuossa heinäkuussa. Sairaalaan ei päästä ollenkaan tutustumaan kun on jotakin bakteeria liikenteessä tms. Myöskään osastolle ei pääse "ulkopuoliset" (paitsi isovanhemmat) vauvaa katsomaan synnytyksen jälkeen samasta syystä. Ihan hyvä, en olis halunnutkaan että kaikki tulevat heti vierailemaan.

Seuraavat neuvolat on sitten parin viikon välein ja kuukauden päästä viimeinen neuvolalääkäri. Onkohan siellä tuota painoarviota sitten kun en ole kuullut rakenneultran jälkeen enää mistään sitä, hmm..

Ilolintu ja ilona 32+4
IHANAA kun on viileät kelit!
 
Jaa has. Omituiseks muuttu nääkin sivut mutta kaippa näihin tottuu kun aikansa käy. Taidettiin löytää neidille jatkettava sänky mutta ei viellä ostettu. Pitää vähän kattella muualtakin jos löytys viellä edullisemmin mutta näillä näkymin päädytään anttilan sänkyyn kuukausimaksulla niin ei tunnu niin pahalta.
 
POKS !!=) Ja viimeinen työpäivä oli tänään joten äippälomalle LOMPS :flower:

Virallisesti alkaa 31.8 mutta otin pienen varaslähdön..
Huomenna neuvolaan ja jännityksellä odotan mitä Mr Neuvola-setä sanoo, oli viimeksi vähän huolestunut sf-mitasta. Yläkäyrillä menee - mutta niin meni esikoisenkin kanssa ( rv 32 sf 33.. ).
Onko muilla joilla sf yläkäyrillä ? Olisi kiva kuulla mitä teille on sanottu tms..

Perlage 34+0
 
Koitetaas tuleeko tästä mitään kun on niin uudistunut että!!!

Neuvolakuulumisia:
Rv 34+2
Paino 74,7kg ( 2kg tullut 3viikossa )
Turvotus -
Verenpaine 110/66
Proteiinit + : /
Hemppa 105,jee,se nousee ( viimeksi oli 102 ) :D
SF 30
Tarjonta rt?
Syke +145
Liikkeet ++

Nyt tarvii men saunaan,palaan lähipäivinä :cool:
 
Eilen oli neuvolalääkäri ja kaikki vaikutti olevan ok.

Painoa oli tullu 1kg/viikko :O
Muuten kaikki arvot oli kohdillaan. Ilmeisesti turvotusta, pakko olla :LOL: Vaikka ruokakin maistuu ja olin kyllä juonu ihan hirveesti just ennen punnitusta. Seli seli :D

Painoarvioksi vauva sai 2470g. Voi pitää paikkaansa tai sitten ei. Reisiluuta ei saanut mitattua kunnolla, että se oli joku ~noin~ arvio. Keskikäyrillä siis menisi tuon mukaan. Se kelpaisi kyllä.

Kauhee jano nykyään kokoajan. Siis pitää olla jatkuvasti juomassa jotain. Ja jos oot päivällä vaikka kaupungilla ja et juo, niin illalla kyllä huomaa. Ja viimeistään yöllä kun mulla kramppaa molemmat pohkeet. Tai sit se on suonenvetoo tai jotain. Mutta se tulee vaan jos en oo juonu tarpeeks.

Mä saan ajan kulumaan saikulla vallan mainiosti. Osan viikkoa lapset on kotona ja 3 päivää päiväkodissa. Niinä päivinä hoidan asioita, käyn kauppareisuut, neuvolat ja hoidan miljoonaa raksaan liittyvää asiaa. Tää on kyllä ollu hyvä kun on voinu hoidella raksa-asioita nyt ihan urakalla, kaikki päivät menee puhelimessa, keittiöliikkeessä, netissä etsien tietoa.... :rolleyes:
Että jotain hyötyä...

Zeena 34+3
 
Viimeksi muokattu:
:LOL: repesin kun näin nää uudet sivut!! Joo, mutta siis tänään poksumispäivä eli poks* 35+0!

Tänne ei kummempaa, eilen kaaduin aika lahjakkaasti tontilla kun satoi, oli savea maassa joka muuttu sitte tosi liukkaaksi, hiukset tarttu johkin perskeleen koivunoksaan kiinni ja nykäs mut persiilleen siihen maahan ja just kivasti kannon päälle, aaah kun tuntui ihanalta. Puol tuntia kotimatkasta meni ok, mut sit alko aika kovat menkkajomotukset mutta nekin meni ajan kans ohi, eli nou hätä tällä akalla.

Onnea Nana09 multakin!!


[/url][/IMG]
 

Yhteistyössä