~ Lokakuun lapsoset helmikuussa ~

Täällä olis nälkä ihan kokoajan!! Musta tuntuu, et mun pitää olla popsimassa kokoajan jotakin ja sitä varten olen hommannut paljon hedelmiä ettei tulis ainakaan syötyä rasvaista mielitekoihin! Töissäkin pöytä notkuu hedelmiä ja äsken rouskutin näkkäriäkin kun olevinaan nälkä kurnii :confused: Toivottavasti kukaan ei täällä töissä ihmettele tai toki voivat ihmetellä kunhan eivät tule siitä mulle sanomaan koska olen todella huono valehtelemaan ja huhtikuuhun asti olen koeajalla ja aijon pitää raskauden visusti omana tietonani mahd pitkään!

Muuten olo on ihan hyvä eikä kuvotus vaivaa niin paljoa kun aluksi pelkäsin. Tietysti voi vielä tästä muuttua, mutta sen näkee sitten.

Varhaisultra meillä on ensviikon ke yksityisellä, jota jo kovasti odotan! Raskaudesta ei olla kerrottu edelleenkään kun parille ihmiselle ja itse odotan ton ultran ja sit aijon kertoa ainakin omalle isälle, joka on mulle erittäin läheinen!

Pahoittelut menetyksiin :(:hug:

Muutosta & Helvi 6+3
 
Terve,

Onnea odottajille ja osanotto suru-uutiset saaneille!

Meillä odotellaan esikoista ja nyt rv 5+5. Tyks on sairaala ja LA 20.10. Jänniä aikoja elellään, kun ei olla kerrottu vielä kellekään eikä siksi voi jutella kavereiden kanssa. Kivaa siis kun voi täällä jakaa ajatuksia. Mulla ei ole kummempia oireita vielä kun vaan turvotusta ja väsymystä. Koskahan sitä pahoinvointia saa odotella ;)

Tsemppiä kaikille!

Tytsy81
 
Varhaisultrasta Täällä ultrataan ekassa neuvolassa, joka on rv 9+. Johtuu siitä, että tekevät ultran vatsan päältä, ja sitä ennen ei näy vielä mitään. 7+ viikolla suositellaan aikaisintaan.

Irmeli np-ultran seulat voi käydä viikolta 9+0 lähtien, mutta ainakin täällä itse ultra on rv 12+. Silloin kuulemma saadaan tarkimmat turvotusmitat tai jotain :)

äitykkeliini muutin la:n :) Täällä ei saa ottaa lasta ultraan mukaan, koska tutkimustilanne halutaan rauhoittaa. Ei ole ylimääräisiä häiriötekijiötä ultraajaa häiritsemässä ja äitiä
heiluttamassa...

Astre ja Thessa :hug: Voimia!

Tervetuloa Tytsy, lisäsin listalle :)

Oireita ei edelleenkään ole, mitä nyt väsymystä. Tänään oli vielä lääkärin varmistusultra vuodon takia. Pieni vastasi viikkoja 7+6 (nyt 8+3), sydän löi eikä vuodolle löytynyt mitään uutta syytä. Vuoto on jo hiipunut ihan pieneksi tuhruksi. Keskenmenoriski on nyt lääkärin mukaan sama kuin normaalisti edenneessä raskaudessa :)
 
Moikka kaikille!!

Ja oikein paljon tervetuloa ja onnea kaikille uusille! :) Kivaa kun täällä onkin iso porukka kasassa ja juttua rittää, hurjasti taas tullut tarinaa viime käynnin jälkeen ja näitä oikeasti kaivataan. Kyllä täällä tää vertaistuki on ihan mahtavaa!

Branwen:
kylläpä sulla on ollut varmasti tuskailemista, mutta onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin! :)

Oskari Olematon: oi, kaksoislupaus :) Onnea! Itsekin vähän hirvittää että montako tuolla mahassa köllii. Oliko teillä muuten tarkoitus että tää jäis teijän viimeiseks lapseks? Teillä tuleekin aikamoinen katras olemaan, mutta varmasti ihanaa kun on monta lasta! Tsemppiä sulle odotukseen!

Hapsiainen: Uskon kyllä että suututtaa tuommonen! :( Tosi inhottavaa, jos kerta on huono olo ni kyl sillo pitäs jäädä kotiin eikä lähteä tartuttamaan muita. Minuu itteeni ärsyttää suunnattomasti ku esim. kylään tullaan sairaana tai sitten kouluun tai hoitoon viedään sairaita lapsia tai tullaan itse sairaana. En ymmärrä, ku sit kaikki pöpöt vaan leviää...

Onko teiltä muuten kyselty suoraan että ootatko vauvaa? Miulta yks ystävä kysyi ja mie en osaa valehdella tai siis miun ilmeet ei osaa valehdella, miun naamasta pystyy suoraan lukemaan vastauksen, voi apua. Nyt minuu ihan hirvittää että tää pahoinvointi paljastaa miut joillekin ennen ku oon kerenny perheelle kertoa.. Miten teillä muilla pitää pokka?

Täällä tulee edelleen aika ajoin huonoa oloa. Eilen oksensin ensimmäisen kerran, joten ei tarvitse vähään aikaan jäätelöä syödä.. Viime yönä myös mahassa kiers ihan hulluna ja oli maha sekaisin :( Meni kuiteski olo sit aamulla.. tän päivää taas yököttäny heti jos tulee pitempi väli ruokailujen väliin. Kaveri muuten sanoi että jos syö rautalisää raskauden ekan kolmanneksen aikana niin se voi aiheuttaa pahoinvointia. Tuli sitten tarkistettua se raskausvitamiini ja siinähän onkin rautalisä.. mutta sitten taas hb oli 129, joten ei luulisi liian korkealla kuitenkaan olevan että pahoinvointia aiheuttaisi.. Mietin siis pitäiskö ottaa käyttöön pelkkä foolihappo ja d-vitamiini ja pitää taukoa tuosta raskausvitamiinista...

Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille!

Mimmu ja pikku-apina 6+0 *poks*
 
Np-ultra varattu, se on 16.3. ja kysyin voinko pojan ottaa mukaan, sanoi että kyllä kun on niin nuori ja että lähinnä siksi ei saisi tähän ottaa koska tutkimus tehdään alakautta niin ei ole sitten järkytys. Sanoin vielä, että poika pärjää hyvin kun otan sille tekemistä ja köytän rattaisiin kiinni niin pärjää kyllä, eikä ymmärrä tutkimuksesta muutenkaan vielä mitään. Eli on ihan ok, että otan mukaan. Yritän vielä saada jonkun hoitajaksi, mutta enpä usko että saan ketään, kun päivällä kaikki töissä. :/

äitykkeliini, 8+1
 
Moikka!

Tervetuloa uusille! :wave:

Astrelle jaksamista! :hug: Jaksamista myös vuodon kanssa jännittäville! :hug:

Tämä on niin mahtavaa, että on paljon luettavaa ja vertaistukea! =)

Ajattelin huomisen poksumisen (7+0) vuoksi varata ensimmäisen neuvola-ajan. Tallensin puhelinnumeron kännykkään, ja soittoaika onkin sitten 12-13. Jänskää! Juuri tutkin, että meillä on vaan ne kaksi ultrausta raskauden aikana, mutta eipä ensimmäiseen ultraan ole kuin pari viikkoa, kun se tehdään viikoilla 10-12, joten minä jätän varhaisultran väliin.

Tänään ostin pienelle kirppikseltä muutaman jutun. Voi minua! :ashamed:

Aijotteko ottaa äitiyspakkauksen? Me elellään aika tiukasti, ja tällä hetkellä mietin, ettei otettaisi sitä, kun kirppikseltä saa halvalla tarpeelliset jutut. Voisi laittaa sitten äitiyspakkauksesta saadun rahan esim. siihen vakuutukseen...

Olo on väsynyt, välillä ällöttää, mutta onneksi hyvin vähän. Kiukuttaa, turvottaa ja röyhtäyttää, minkä takia mieli on välillä matalalla...

bola ja 6+6 :heart:
 
Äkkiä piti vaan tulla lukasemaan kuulumisia, ja ikäviä uutisia täältä löytyi! :( pahoittelut surun kohdanneille :hug:

Itselle ei mitään ihmeitä uusia, niskat tosin veti jumiin tänään ja nyt sitten ketuttaa sekin! Ei taida saada syödä noita lääkkeitä mitä niihin syön normaalisti! :| Hyvin tosin oon koulinut tuon kuusi vuotiaan hieromaan niitä!! ;)

Äitiyspakkausta oon tässä itsekin miettinyt... viime kerralla ei tullut käytettyä mitään niistä vaatteista, mitä siellä oli! ja vaatetta tulee ovista ja ikkunoista isovanhemmilta, eli senkin puolesta. Jostain katsoin, että ainakin viime vuoden paketissa oli jo enemmän käyttökelpoista tavaraa, mutta pitää nyt vielä kattoa!? Tällä hetkellä ainakin raha vie voiton...

Miina ja möntti 5+2
 
Nukahdin tänään tietokoneelle koulussa! xD voi elämänkevät... mun väsymys on pahinta luokkaa ikinä. Soitin miehelle et nyt lähdet tunnilta vähä aiemmin, et mä en oikeesti jaksa, pakko päästä nukkumaan. 1,5 tunnin päikkärit ja vieläkin väsyttää. Liikkuminen ulkonakaan ei helpottanut tätä huonoa oloa ja väsymystä.

Bola: Tottakai otetaan äitiyspakkaus. Tiukasti täälläkin, mutta kaiken tarpeellisen ensimmäiselle tuosta saataisiin, eikä sitten tarvitse ostella juurikaan (tosin anoppi hoitaa sen puolen varmana pyytämättä). Lisäksi se pahviloota saa toimia varasänkynä kylään lähdettäessä, jos rattaita ei ota mukkaan. :p Jos nyt tähän asti päästään :) Tuntuu vielä niin piiitkältä ajalta.

Vertaistuki täällä on kyllä mahdottoman hyvä, kun muualla ei vielä viitsi puhua ja ei uskoisi että näin monella ihmisellä on sama olotila samaan aikaan. Kiva tietää ettei yksin yökötä :D

LA olisi mitä ilmeisemmin 23.10 (mun ensimmäisen haukun 7 vuotispäivänä <3), mutta varmistuu siis neuvolassa joskus. Esikoista ootetaan.
 
Carriina, esikoista täälläkin odotellaan, joten ennestään ei ole lainkaan vaatteita tai tarvikkeita. Puolensa olisi ottaa kattava äitiyspakkaus, jossa kaikki olisi uutta, mutta toisaalta tänään näin kirppiksellä tosi hyväkuntoisia ja edullisia vaatteita, esimerkiksi oli muutamassakin pöydässä vaaleanbeige toppahaalari halvimmillaan 4e. Varmaankin jonkin vuoden äitiyspakkauksesta... Äitiyspakkauksen pahvilaatikolle en usko olevan käyttöä, kun tulee olemaan pinnasänky sekä yhdistelmät, joissa kova kantokoppa. Siis näin olen suunnitellut. :p Ja totta, tuntuu pitkältä ajalta päästä tuonne asti, mutta parasta toivotaan, tietenkin. =)

Ainiin, mun kahvinjuonti loppui muutama päivä sitten. :x

bola ja 6+6 :heart:
 
Hahhah, reissusta selvitty hengissä.. Mitä ny yks matkaseurueessa oleva sinkkuplikka päätti yrittää huulikontaktia erittäin humalaisen mieheni kanssa.. Ja mies kuulemma vastasi suudelmaan ennen "järjen" ääntä :p Joo-o. Sanoin vaan et jumaleissöni.. Minen kestä tollasia juttuja tässä tilassa enkä muutenkaan! Mulle parisuhde on ns pyhä, tuntuu likaiselta.. Mies lupas kyllä olla juomatta hetkeen, onneksi.

Neuvolakuulumisia on luvassa sitten.. Sain ihan tosi mukavan neuvolatädin, jee! Hän myöd puhu asiallisesti mun painosta eikä tyyliin "sä oot kyl toooosi ylipainoinen!!" Ja synnytysasiaan sain rauhan myös: kerrottiin miehen kans tädille tästä traumasta yms ja hän oli toosi ymmärtäväinen =) Tuli ilon ja helpotuksen ja kaiken kyyneleitä siitä vaiheessa kun sain kuulla sen, että asia hoituu kyllä. Muuten kaikki olikin hyvin, hemppa vähän alhaalla mut mut.. 7.3. seuraava neuvola ja 29.3. ultra!

Pahoittelut suru-uutisista :hug: ja Branwenille onnittelut myöskin siitä, että toinen beibi voi hyvin! :flower:

Carriina, sulla on aika kiva l.a, meidän hääpäivä ;)

Äitiyspakkauksen aion ottaa. Jotenkin haluan sen ja kaiken"kliseisen" niinku hoitopöydät ja muut ;)

Nyt kun jaksaisi käydä koulua.. Pöh.

fannie ja örkki 7+1
 
Täällä ilmoittautuisi yksi odottaja mukaan! Olen 21-vuotias ja ennestään on jo 07/09 syntynyt tyttönen, synnäri on NKL ja la olisi 20.10 :) Olen lueskellut monesti ja nyt päätin sitten "avata suuni"...

muoks. unohdin laittaa la:n :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja voisin vielä jatkaa vähän...
Huomaa kyllä tosiaan olevansa raskaana kun on tunteet niin pinnassa. Nytkin kuin luin täällä suru-uutisia niin itkuhan siinä tuli :( paljon voimia teille. Valitettavasti tiedän tunteen, sain keskenmenon 09/10 :( Nyt sitten pelkään koko ajan, että vuoto alkaa. Oispa se eka ultra jo...eka neuvola on 11.3, siihenkin tuntuu olevan ikuisuus!

Täällä olikin jo puhetta tuosta terveydenhoitajan omasta käsityksestä la:sta, eli mullakin terkkari totesi puhelimessa la:n olevan 19.10 vaikka olen itse laskenut sen eri laskureilla 20.10...vikat menkat 13.1 kierto 28pv...pitäisikö vaan huijata terkkaria kun menen että vikat kktiset olikin 14.1? :saint:
 
Tervetuloa uusille odottajille!! :flower:

Pahoittelut kaikille, joille on suru-uutisia tullut :hug:

Mun olo täälä sahaa hyvästä todella huonoon. Välillä elämä hymyilee oikein kunnolla, välillä taas pönttöä halaillaan urakalla. Pakastemarjoista oon nyt löytäny hyvän helpottajan. Mieskin eilen katteli vähän kummeksuen kun vedin jäisiä mansikoita ja vadelmia kuin karkkia, noh sellaista se on... :D

Äippäpakkauksesta: Me ei oteta. Meillä on kaikki vaatteet tosi hyvässä kunnossa edellisen jäljiltä. ÄP:n toppahaalaria ei oo kertaakaan käytetty, kun silloin kun esikoinen tarvitsi toppapukua niin ÄP:n haalari oli jo liian pieni. Esikoinen nukkui siinä laatikossa ensimmäiset kuukautensa, ja laatikko on hyvässä talessa, joten tuleva vauva pääsee kanssa siihen köllimään. Ainoa mitä ÄP:sta haluaisin on ne kestot, niitä kiinnostaisi kokeilla (Esikoisen kanssa mentiin kertiksillä).

Kai sitä täytyisi alkaa töitäkin välillä tekemään... :headwall:

Hemmi 8+6
 
Isot pahoittelut ja paljon voimia kaikille suru-uutisen kohdanneille!
Ja tervetuloa uusille taas, tännehän tulee koko ajan lisää väkeä, kivaa!

Äitiyspakkausta ei varmaankaan oteta. Esikoisen kanssa otettiin ja saatiin se 2008 vuoden malli jossa beige haalari, jne. Mun mielestä se oli ihan kiva ja käytettiin sitä tytöllä eka talvi. Vaaleenpunanen myssy päähän vaan, siitä toppahatusta en tykänny. Muutenkin on ollut nuo pakkauksen kamppeet käytössä. Eihän ne vaatteet mihinkään riitä mutta siinä ovat meneet muiden lisänä. Tuo haalarikin on sellanen että menee värinsä puolesta hyvin molemmille. Nyt vaan voi olla että joutuu ostaa pienemmän haalarin tuohon alkuun. Tuo äitiyspakkaus on niin hyvässä kunnossa muutenkin että haalarit, makuupussit jne saa mennä tälle toisellekin. Toisaalta taas olis kiva ottaa äitiyspakkaus ihan vaan siks että mun mielestä oli ihan huikeeta saada sellanen määrä vauvanvaatteita ja ihan ilmaseks. Esikon kanssa ei käytetty sitä laatikkoa mutta luulen että nyt laitan siitä vauvalle sängyn ihan alkuun ja se laatikko sitten pinnasänkyyn niin ei lattialle tartte kuitenkaan pyöritellä.
Mä niin odotan sitäkin että saa nähdä kuinka tyttö reagoi tulokkaaseen. Hän on niin reipas hoitamaan nukkejaan ja on ihan innoissaan omasta 6kk ikäisestä serkustaan ja antaa tälle tuttia, nallea ja pussailee ja paijailee. Luulen että saan tuosta tytöstä piene hoitoapulaisen:)
 
Ensiksi, onnittelut uusille odottajille ja tervetuloa! :wave:

Pahoittelut Astrelle ja muille! :hug: Paljon voimia ja tsemppiä tulevaan!

Äitiyspakkauksesta: Meillä on tallessa esikoiselta kaikki äitiyspakkaustarvikkeet. Siskoni sai juuri vauvan ja hänkin otti pakkauksen, joten meillä kiertää tässä jo kahden pakkauksen vaatteet ja tarvikkeet. Tuskinpa siis otetaan enää "kolmatta" pakkausta. ;) Rahat käytetään uusiin kestovaippoihin ja tosiaan ne uudet vaunut pitää ostaa.

Tällä kertaa aion panostaa vähän laadukkaampiin menopeleihin. Erityisesti aion kiinnittää huomiota siihen, millaiset ne ovat rataskäytössä. Se vaunuaika jää niin lyhyeen, mutta rattaissa lasta kuskataan vielä monta vuotta.

Huonovointisuus on näin keskiviikon kunniaksi taas huipussaan. En kyllä käsitä, miten nää mun olot voi vaihdella sen mukaan, onko arki vai viikonloppu. :confused: Joku mainitsi turvotuksesta. Mulla on maha turvonnut ihan älyttömästi! Äitiysfarkuilla mennään jo toista viikkoa, ja vähän täytyy jo piilotella tätä pötsiä. :kieh: Onneksi nyt voi kietoutua isoihin villatakkeihin. Muutenkin täytyy varmaan vaihtaa keväämmällä look vähän löysempiin, liehuviin yläosiin, että saa raskauden pysymään piilossa mahdollisiman pitkään. ;)

-Pantsu ja möykky rv 8+1
 
Tervetuloa uusille:wave:

Pahoittelut suru-uutisista:hug:

Äitiyspakkauksesta: Tälle uusimmalle tulokkaalle varmaan otetaan pakkaus. Esikoiselle vuonna 08 otettiin ja kuopukselle 09 ei otettu. Kummatkin tyttöjä, eli kaikki vauvankin vaatteet on aika puhki kulutettuja niin seuraavalle ois mukava jokunen uusikin vaate saaha.

Ei vieläkään mitään mikä viittais raskauteen. Olo normaali yms : / ja eka neuvola on vasta maaliskuun lopussa. Sinne on vielä ikuisuus, saa niin kauan miettiä onko kaikki ok..

Maria ja toukka 5+2
 
Lortsy
Heis,

Vähän varovaisen iloisesti liikkeellä. Toinen raskaus, eka päättyi km 10/10. Ensimmäinen lapsi, LA 17.10. en tiedä vielä missä synnytän mutta todennäköisesti TAYS, 27v ja mitäs vielä sitten.

Ei kennelläkään ole hyviä vinkkejä pahoinvointiin? Maanantaina alkoi ja tuntuu siltä ettei ensimmäiseen 4 tuntiin oikein mikään pysy sisällä..
 
Roikun kuitenkin vielä hetken täällä mukana... (tai siis toivottavasti pitkään:D). Ei oikein mitään vuotoa enää, tuhrua lähinnä ja mahaa vähän juilii kyllä. Tein tänään aamulla uuden testin (liuskamallin) ja ainakin siihen tuli hieno vahva viiva, joka tuli siis heti näkyviin. Vahvempi oli kuin sunnuntaina. Kai tässä voi vielä olla toiveikas...

Äitiyspakkauksesta: jos niin pitkälle päästään, niin en kyllä tällä kertaa ota. Tuntuu että melkein kaikki vaatteet jäi esikolta käyttämättä :ashamed:
 
Äitiyspakkauksesta esikoisesta otettiin 2009, niin nyt ei ole tarvetta. Tallella on tärkeimmät, eli laatikko, kynsisakset ja harja :) Äitiysavustusrahan voi sitten käyttää vaikka turvakaukaloon, joka tuli esikoisesta myytyä.

Auto vaihdettiin jo nyt isompaan, mulla oli kolmiovinen malli ja esikoisen laittaminen sinne takapenkille oli jo ilman mahaa hankalaa. Nyt on sitten viisiovinen malli.

Äklöttää ja öklöttää ajoittain, syödä pitää usein. Painoa en ole edes uskaltanut katsoa, varmasti on noussut. Onneksi nyt vähän hellittää nuo pakkaset, niin pääsee taas käymään lenkillä.

Lisse ja Viljami 7+5
 
Äitiyspakkausta ei mekään oteta enään, esikoiselle otettiin. Hyvässä tallessa on tärkeimmät; makuupussi, kynsisakset, kylpymittari, toppahaalari, peitto...mitään muuta emme edes ikinä käyttäneet. Minä kun tykkäsin(tykkään) pukea prinsessame pinkkiin ym. söpöön eikä ainakaan meidän pakkauksessa ollut ainuttakaan söpöä vaatetta. Ja ihan kertisvaipoilla mennään jatkossakin :)
 
piti kans eilen viel lisätä et oon tosiaan 23-v ja yks laps ennestää (04/08)... synnytyssairaala K-PKS.... ja mitäs viel =D äitiyspakkaus tänne ainakin otetaan, mä joskus taisin olettaa etten omaa vauvakuumetta PITKÄÄN aikaan ja oon jakanu kaikki vauvakamat oikeestaan pois :D no onpa hyvä syy taas soppailulle jos tässä kaikki hyvin menee=)
 
Äitiyspakkausta en ole vielä miettinyt, esikoisesta on kyllä kaikki hankitutkin vaatteet vielä tallella… Voi olla, että otetaan tällä kertaa rahana, tulee kuitenkin noita turvaistuin- ym. hankintoja. Täytyy miettiä… Ja muuten noista pakkauksen kestoista, meille ne ainakin olivat täysin surkeita :headwall: Kestoja käytettiin, mutta ostettiin kirppikseltä käytettynä fuzzin taskuvaippoja niin ne pitivät paremmin.

Helistin, Princess ja Lortsy tervetuloa, lisäilin teidät listalle :)

Hemmi eihän nuo pakastevadelmat ole ulkomaisia? Ne pitää keittää 2 min ennen syömistä, raskaana kypsentämättöminä kiellettyjä : /

Branwen ja sissi 8+4
 
Pakastemarjoista: Tosiaan, kannattaa kuumentaa ne (>70 asteisiksi) hyvin ennen syömistä. Etenkin ulkomaisissa pakastevadelmissa on todettu paljon listeriaa, joka voi raskaana oleville aiheuttaa mm. keskenmenon tai vakavia sikiövaurioita.

Todennettuja listerioositapauksia oli muuten Suomessa viime vuonna kaksi kertaa enemmän kuin aiempina vuosina (normaalisti n. 30, viime vuonna 70). Viime vuonna kuoli 15 ihmistä listerioosiin, tosin he olivat joko iäkkäitä tai heillä oli joku perussairaus. Ei siitä siis ihan turhaan varoitella, ei ole mikään pikkujuttu.
 

Yhteistyössä