~ Lokakuun lapsoset helmikuussa ~

Tervetuloa uudet ja onnea kaikille mukavista ultrakuulumisista. Jokohan sitä itse pääsisi ultraan ensi viikolla.

Meillä äiti ja sisko otti raskausuutisen iloisesti vastaan. Nyt miehen sisko on tulossa meille viikonlopuksi ja varmasti arvaa että odotan, maha on valtava. Hän varmaan on iloinen, muista sisaruksista en menisi vannomaan. Ja tuskin appivanhemmilta tulee mitään mieltä ylentävää.

Oksenin muuten ekan kerran, hauskaa!
 
Moikka!
Täällä varovasti mukaan liittyisi uusi plussaaja.


Laskettuaika ois omien laskujen mukaan lokakuun vika tai marraskuun eka..EtanaLilli täällä siis huuteloo.. ikääkin on 27 vuotta.. ilmeisesti oisb sit JS .. ja ihka ensimmäinen

On vaan hassu ja epäuskonen olo kun ei oo muita oireita ku se et menkat jäi pois, jännittää et onko tää totta sittenkään.. Hmph.

EL ja masuasukkiko 4+3
 
Heippa!

Äitiyspakkauksesta : Pakkauksen kyllä otan, kun eka on eikä oo mitään noita perusjuttujakaan. :) Ja ainakin tossa 2010 pakkauksessa oli ihana makuupussi ja haalari, kumpa olis 2011 pakkauksesssakin yhtä ihanat. <3

Vakuutuksesta : Tuun kyllä vakuutuksen sitten ottamaan, mutta yhtään en oo vielä miettinyt että mistä sen ottais. Täytyy tässä tuumailla.

Liikunnasta : Harrastin aktiivisesti liikuntaa jonkun puolisen vuotta ennen raskaaks tuloo (about 4-5 kertaa viikossa kävin siis spinnningissä, pumpissa, combatissa, zumbassa jne) ja nyt oon käyny tosi vähän. Spinningissä suunnilleeen kerta viikkoon. Ensin ei jaksanu pahoinvointien ja väsymyksen takia, ja nyt on muuten vaan laiskottanu! Pitää kyllä ottaa nyt ittee niskasta kiinni ja käydä vielä kun pystyy. :)

Mulla alkoi hiihtoloma. Ihanaa, saa vaan kokonaisen viikon laiskotella. Huomenna saan siskon pojan yökylään. Katellaan putousta ja vuokrataan joku leffakin ja herkutellaa. Ihana eskarilainen poika! <3

Muutenkin tuntuu tosiaan että mulle herkut maistuu vähän liikaakin. Jokapäivä voisin vedellä karkkia, sipsiä tms. Hyhhyh! :D Joku roti tähän pitää kyllä saada.

Ens viikolla on sitten se eka neuvola ja siellä ultra!

-Cinderella 8+2
 
onpa ihania kuulumisia :heart: Alkaa itseäkin himottamaan tuo varhaisultra, mut taidan käyttää nekin rahat parempaan tarkoitukseen (uudet rintsikat olis ihan kivat.. ISOMMAT). Ja ultra on kumminki JO 29.3, joten ei ny niin kovin kauaa :D Onneks on yks neuvola-aika siinä välissä.

Ihanaa kuulla, et muut on saanu samantapaisia reaktioita.. Varsinki tuo Hapsiaisen torvet kiinni-juttu oli tosi törkee :O En ikinä kehtais sanoo sellasta kenellekään, enkä kyllä muutenkaan arvostele toisten valintoja. Vaikka appikset asuu samalla paikkakunnalla niin sinne en ensimmäisenä lastani vie, jos ei ole aivan pakko (eli pakolliset juhlapyhäkäynnit ja tommoset :p) ellei ääni kellossa muutu. Mä kun oon appiksien mielestä muutenki kamala ku sain heidän pikkupoikansa menemään naimisiin ja jopa vaihtamaan sukunimensä. Ja varmaan pakotin lapsenki tekemään :D Voi voi.. Toivottavasti musta tulee vähän viisaampi vanhempi.

Ja kun mietin omaa äitiäni, niin hänellä on viisi lasta vuosimalleja -76, -81, -84, -88 ja -89, lisäksi -81 syntynyt veljeni on kehitysvammainen, hänellä on Down. Ja vielä minut (88) ja veljeni pyöräytti vuoden välein, tasan vuosi ja 7 päivää syntymästäni syntyi perheemme kuopus. Että kyllä sitä muutkin mammat on pärjänneet, ei tarvitse kenenkään tulla sörkkimään lastentekotiheyteen (tosi hyvä ilmaisu)..

Jaaa-a, tän mamman väsymys sen kun jatkuu.. Onneksi tänään alkoi hiihtoloma!

fannie ja örkki 7+4
 
Tänään onkin ollut jo päänsärytön päivä, mutta oikea silmä on jotenkin kosketusarka, tuon parin päivän silmänpohja säryn jälkeen... :confused:
Tänään on alkanut sitten vuorostaan tuo ällötys nostamaan päätään!! Ei tee mieli mitään muuta kuin Turkinpippuri-karkkeja, DR. pepper limua ja paahtoleipää jossa on Violan Paahdettu Chili-tuorejuustoa.... ja näistähän mikään ei ole suositeltavien listalla!?!? Miksi juuri tämmöset mastuu?????
Huomasin tänään kun olin kaupassa, että mun villakangastakki pullottaa!! "pientä" turvotusta siis ilmoilla?:whistle: Viimeksihän mulla tuli maha näkyviin vasta reilusti puolen välin jälkeen, ehkä rv 23 tai jotain.... NO onneksi kerkesin ostaa syksyllä sellaisen "kellolinjaisen"-takin, johon mahtuisi isompikin maha, eli saan kuin saankin sen käyttöön!:heart:

Ei olla vielä kerrotu kuin parille kaverille. Viimeksi, keskenmenneessä, kerettiin kertoo kaikille läheisille, eli eivätköhän ne jo odottelekin uusia ilo uutisia. Kaikilta tuli niin ihana vastaanotto silloin ja olivat myös ihanasti mukana surussa keskenmenon jälkeenkin!!
Ainoastaan äitini on sellainen tilannetajuton, että kun raskaudestani hänelle ilmoitin, tokaisi vain; " pitääkö tässä onnitella vai pahoitella?" kun sanoin itku kurkussa, että no onnitella tietenki, niin hän siihen; "no yrität nyt ettet iha hirveesti sitten lihoa"!!! Että tällästä meillä:kieh:
Mieli tekisi odottaa, että on käyty neuvolat ja labrat, mutta saa nyt nähdä osataanko olla hiljaa!
 
RR
Tervetuloa uusille :wave:

Juu, siis mulle sanottiin neuvolassa, että myös kotimaiset tuorejuustot ovat kiellettyjen listalla. Samoten raejuuston kanssa pitää olla varovainen, että ei säilytä sitä avattuna montaa päivää.

Turvotuksesta: Mä kävin jo tänään ostamassa ekat mammahousut, kun farkuista menee enää tasan yhdet kiinni :LOL:
Samalla tarttui mukaan pari pikkuruista bodya :heart:

RR ja Pähkinä 7+3 (tai 8+1) ??
 
Tervetuloa uudet!:wave:

EtanaLilli, meillä on sama synnäri. Olin tosi yllättynyt, kun neuvolatäti kysyi puhelimessa, että mihin oon menossa synnyttämään... Öö. Sanoin vaan, että Jorviin kai... :)

Aika tympeitä reaktioita joillakin teillä tullut kertomisesta! :O

Juustoista. Vai että ihan kotimaiset tuorejuustot ois kiellettyjen listalla. Ja tuo avatun raejuuston kanssa varovaisuus oli myös uutta.

Mietin, että saakohan suuvettä käyttää raskaana? Pullossa ei ollut kieltoa, enkä oo kuullut aiheesta puhuttavan. Tiedättekö te?

Mukavaa viikonloppua!

bola ja 7+3 :heart:
 
Tervetuoloo uudet odottajat.

Tunnen itteni ihan ei-raskaana olevaks. Kyllä tosin tein eilen raskaustestin jonka mukaan olisin edelleen raskaana :D Tänään tais kyl alkaa väsymys, nukuttaa niin perkuleesti. Ja hajut on kyl herkässä mun nokassa.

Ikäeroa tulee meille 1v8kk. Haluisin pärjätä ilman tuplarattaita, mitenköhän käy... Onneks on rintareppuu ja kantoliinaa. Väliin kyl hirvittää ajatus kahdesta niin pienestä. Mut elämä kantaa eikös juu :)
Mies sit kerto isälleen. Oli vkl sanonu pojan synttäreillä meillä lainassa olevasta hoitopäydästä, et saatetaan tarvii sitä vielä niin ei palauteta(appiukon avovaimon tyttärelle). Sit mies meni isällään käymään ja kuulemma appi oli jo kahden ihmisen kaa ehtiny pohtii et oonkohan mä raskaana ku siitä hoitopöydästä silleen sanottiin. Joo, ja mies myönsi sit. Mut ei kuulemma ollu oikeen mitenkään reagoinu. Tais onnitella... Mut esikoisen suhteen puhkes oikeen kyyneliin.

Tämmönen lyhyt nyt. Janottaa kauheesti, ja esikko penkoo tos askartelulaatikkoa... :kieh:
 
Täällä kanssa oma perhe ja itselle tosi läheiset serkkulikat sai tietää tästä raskaudesta ihan alkumetreillä. En vaan malttanut pitää suutani kiinni :D. Töissä mullakin oli pakko kertoo, kun ensi syksyn kuvioita suunnitellaan jo tässä vaiheessa. Nyt meni sitten koko pakka sekaisin. Mutta hyvin asian ottivat. Varoitin kylla, et homma on niin alussa, et riski on vielä aikansa olemassa. Toisaalta, jos en olis kertonu, niin siinä olis sitte tehty taas turhaa työtä. Onneks on pieni työyhteisö, joka sanoi, et tätä uutista on kyl jo vähän odoteltukin :) Käskin kyllä vielä heitä olemaan hiljakseen asiasta :$. Onneks ei viel oo keltään tullu tollasia reaktioita, kun joillekin teistä. Jaksamista ja uskoa omaan itseen teille!! Anopille on tosin vielä kertomatta eli sen verta vielä joutuu jännittämään, et miten hän sen asian ottaa...

Liikunnasta Onko kellään teistä tietoa/ kokemusta, että kuinka pitkään saa tai uskaltaa ratsastusta harrastaa?? Ajattelin kyllä lopetella heti, kun masu alkaa tulla näkyviin, mutta voinkohan siihen asti huoletta harrastaa, kun esteitä en hyppää.
 
Viimeksi muokattu:
Ratsastuksesta: Esikoisen odotusaikana kysyin tästä lääkäriltä ja sain seuraavanlaiset ohjeet:
Puoleen väliin asti voi ratsastaa kuten ennen raskauttakin. Sen tultua täyteen tuli lupa ratsastaa niin kauan kuin itse pääsen selkään.. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että ratsastin viimeisen kerran rv32. Näin siis ohjeistettiin 16v sitten..
 
Onnittelut hyvistä ultrauutisista :heart:

Dreamer lisäilin sinut listalle :) Meillä onkin sama synnäri.

Pantalaimon Tutulta kuulostaa… Esikoista odottaessa sain rv 16 kiellon, että en saa nostaa mitään kolmea kiloa painavampaa. Sillä mentiin loppuraskaus. Samoin ihan tavallinen kävely teki tiukkaa, kun supistukset alkoivat heti… Toivottavasti tässä raskaudessa menisi paremmin, tuota 2v:tä kun ei oikein voi jättää nostelematta ja perässä on juostava : /

EtanaLilli Tervetuloa kyytiin, hassua, että nyt jaellaan jo marraskuunkin laskettuja aikoja

Väsyttää ja harjoitussuppareita tulee edelleen. Samoin olin eilen tuntevinani ekat liikkeet :O Onko tuo edes mahdollista :confused: tuossa alavatsalla luun takana tuntui ihan selviä hipaisuja. Ultrassa kyllä sanoi, että kaksisenttinen alkio siellä jo jumppaa... Ja esikoisesta tunsin liikkeet jo rv 14, mutta siti kuulostaa jännältä? Ilmavaivoja ne eivät kuitenkaan olleet... Koska te olette aikaisemmista tunteneet liikkeet?

Ultra-aika tuli eilen postissa, mutta yritän sitä siirrellä toiselle päivälle maanantaina. Mies on työmatkalla sen pari viikkoa, ja en saa lapselle tuohon annettuun aikaan vahtia.

Branwen ja sissi 9+0
 
RR
Ratsastuksesta: Mä ymmärsin neuvolassa niin, että selkään ei olisi hyvä mennä enää lainkaan. Suuren tippumisriskin takia, joten en aio ottaa mitään riskejä, ainakaan itse. Tosin itse raskaushan ei estä ratsastamista, joten omalla vastuulla voi ratsastaa aina siihen saakka, kun se tuntuu hyvältä.
 
Täällä on kyllä niin oireetonta kun vaan voi olla. :O Enää ei ole edes rinnat kipeät. :O Kyllä vähän jänskättää onko tää paha enne vai voisko olla vaan niin hyvä tuuri etten sitten oireilis mitenkään tässä raskaudessa, tai ainakaan näin alussa.

Kamala flunssa vielä kaiken lisäks päällä, vähän sekin jännittää että mitä tekee sille pienelle alkiolle jos sellainen tuolla matkassa on. Kuume varsinkin kauhistuttaa vaikka ei KAI sen pitäis haitata jos ei nyt ihan hullun korkeelle nouse.

Eli kyllä tässä jännätään nyt se reilu viikko, sitten pääsee sinne varhaisultraan. Toivottavasti siellä nyt olis kaikki kunnossa. :)

Pantalaimon Toivottavasti täälläkään ei tarttis nyt käydä kahdesti sokerirasituksessa jos vaan arvot ekassa kohdallaan. Viimeksi se tuntui niin turhalle mennä sinne uudestaan!

Ikäerosta Meillä tulisi siis 1vuosi ja 7 kuukautta ikäeroa. Ja en ole kyllä ajatellut ainakaan heti hommata tuplarattaita tms. Ajattelin että niin talvea vasten kuitenkin syntyy että nopeasti tulee (ehkä) lumet maahan niin esikoinen pääsee vaikka pulkassa kulkemaan. Saa nyt sitten nähdä miten käytännössä menee syksyllä.

fannie Anopit on ihania. ;) Meillä anoppi vähän kauhisteli sitäkin kun vähän ollaan suunniteltu taloprojektia. Ei nyt tähän toisen vauva-aikaan varmaan vielä ryhdytä rakennuspuuhiin, mutta parin vuoden sisällä. Vähän oli anoppi sitä mieltä että kannattaako se. Vissiin se on niin kamalaa kun oma poika on saanut oman elämän eikä olekaan enää mikään äidin pikkupoika. ;)

Nyt lähden telmimään esikoisen kanssa, jos olo sallis sen hetkeksi. Esikoinen opettelee parhaillaan kävelemistä ilman tukea ja ai että kun siitä ollaan onnellisia, niin äiti kuin tytärkin. :heart:

- Hapsiainen
 
Kermaperuna: Mitä lääkettä sait pahoinvointiin? Työterveyslääkäri väitti kivenkovaan että yhtään mitään lääkettä tähän ei ole. Mulla alkaa tää olo olla niin hurja että kohta syön vaikka rautanauloja jos ne vaan auttaa :D . Aamulla aloin oksentelun kuudelta ja neljältä iltapäivällä sain ensimmäisen kerran pysymään mahassa yhtään mitään. Harkitsin jo päivystykseen lähtöä mutta olen yksin kotosalla enkä yksinkertaisesti kyennyt lähtemään...
Mullahan tästä raskaudesta nyt sattuneesta syystä tietää jo aika moni, oksentelu on paljastanut, tänään kerroin omille vanhemmilleni ja siellä se äiti taitaa vieläkin ilosta itkeä :D Hassu.

Pikkubertta ja "Yrjö" 8+2
 
En ole kermaperuna, mutta noista pahoinvointilääkkeistä. Mulla oli esikoisen raskausaikana Primperan -suppoja. Ja ne kyllä auttoi, ne kirjoitettiin mulle sen jälkeen kun makasin toista kertaa tipassa, sitä ennen lääkäri oli vähän sitä mieltä että pitää vaan kärvistellä, mutta kun ei tosissaan yhtään mikään pysynyt sisällä ja jouduin viikon sisällä kahdesti tippaan niin johan alkoi lääkettäkin löytymään. Sitten laitoin supon aina kun alkoi olo käymään ihan ylivoimaiseksi. En muista paljonko siinä paketissa oli, mutta aika paljon niitä jäi käyttämättäkin. Apua niistä kyllä oli.

- Hapsiainen
 
Hapsiainen
No onpas sulla mukava anoppi :| Meillä anoppi oli kuulemma toisesta miniästä sanonu et steriilisaatioon nyt ja pian ku oli kuullu että on toinen lapsi tulossa... :O Mulle ei kyllä auta tommosia laukoa :kieh:

Tervetuloa uusille :wave:

Dreamer :wave:
Toivottavasti saatte tämän pienokaisen syliin asti :)
Kurjaa että sulla oma äiti on suhtautunu tuolla tavalla :O
Varsinkin omalta äidiltä luulis saavan tukea ja ymmärrystä :|

kolmenmutsi
Onnea ihanista ultrakuulumisista =) :flower:


Tänään ei ole ku pienen pientä etomista ollu. Selvästi koko ajan vain vähenee *koputtaa puuta* =)
Maha sen sijaan et on pullahtanu jotenki, kauhee piilottelu... ;)
Kertoa tekis mieli mut ootellaan vielä... :)

Salainen toive ja Torsti rv.10+1 (9+1) :heart:
 
Branwen Täällä kans samat tuntemukset nuiden hipaisujen suhteen, mut olen lähinnä pitäny itseä harhaluuloisena :LOL: Mut ihan selkeästi olen tuntenut "liikkeitä", mitä sitten lieneekään :confused: Mutta vahvistaa kyllä omaa ajatusta siitä, että olisin jo pidemmällä mitä kuvittelen. Onneksi on torstaina neuvola, jospa se kurkkaus tuonne sisälle :)

Tätä ei enää pysty salailemaan, maha on pompsahtanu esiin oikein kunnolla :) Äitini sanoikin, että ei tuota nyt enää pysty turvotuksen piikkiin laittaa.. Pystyyhän?!? :D

Anopit on niin ihania. Minä saan olla onneksi rauhassa kun anoppi pitää yhteyttä tyyliin kerran puolessa vuodessa jos sitäkään. Sääli lapsosten puolesta, mutta itseppä on tiensä valinnu.. :stick:

Tervetuloa uusille :wave:

Dacapo ja pieni 9+1
 
Heippa!

Kertomisesta : Mä aion kertoa mun vanhemmille tuossa ens viikon aikana. Oon hiihtolomalla ja menossa nyt tänään sinne pariksi yöksi. Vähän kyllä jännittää kertoa, tää tulee niillekin niin yllärinä, ja kun tuo isäkään ei oo kuvioissa mukana, niin on siiä sulattelemista asioissa... Mutta ne on semmosta tyyppiä, että ei ne pitkään "vihottele", tiiän että viimestään kun vauva syntyy niin ne on varmasti ihan sulaa vahaa :D Toivottavasti ensireaktiokin olis ihan lempee. Oon jo nähny niin monta unta tuosta vanhemmille kertomisesta, saas nähdä oliko joku enne! :DD

Unista : Muutenkin mun unet on ihan outoja nyt raskaana ollessa. Osa jopa oikeesti sairaita! :D Oon nähny monta unta että tulee kaksoset. Yhdessä unessa ne kaksoset tosin oli kissoja????? Niitä sitten imetin.... Hyi hitto :D

Branwen : Oonkin miettiny, et tuleeko sieltä kutsu vai pitääkö sinne ite soitella aikaa. Koska se sulla olis? Ja mitkä viikot sillon siis? Mua toisaalta jännittää se ihan kauheesti. Pelottaa jos se niskaturvotus onkin kauheita määriä ja sitten tuun olee ihan paniikissa jos kaikki ei olekkaan hyvin. Mutta toisaalta ootan sitä ihan kauheesti, että pääsee näkee pikkusta <3

4D-ultra mua kiinnostais ihan kauheesti, mutta kun Seinäjoella siihen ei taida olla mahiksia ja muutenkin kun sekin on sen verta hintava, etten tiiä oikeen onko siihen varaa.... :/

Mulle on tullu ihan järkyttävä nälkä nyt about viikon ajan YÖLLÄ! Vaikka söisin ihan tukevasti iltapalaa, niin silti. Eilenkin just ennen nukkumaan menoo söin kaks ruisleipää, juustolla, salaatilla, kinkulla, kurkulla ja jugurtin vielä päälle. Olin aivan täynnä jo sillon. (nämä siis tyyliin kymmeneltä) niin sitten heräsin kolmen maissa niin järkyttävään nälkään että oli pakko mennä syömään, toisen kerran kudelta ja sama juttu! :D Täytyn ruuasta paljon nopeammin mitä ennen, pienemmästäkin määrästä oon ähkyssä, mutta se nälkä tulee myös aina paljon nopeammin! :D Jos en mitään söis yöllä, niin sitten mulla olis ihan törkeen oksettava olo, eikä se unikaan kyllä enää tulisi.

CInderella ja "Nuutti" 8+4
 
Branwen ja Dacapo, miksei nuo hipaisut voisi olla jo liikkeitä? Kyllä mä ainakin muistelen, että jo tokassa raskaudessa liikkeet tuntui tosi aikaisilla viikoilla =) Kyllä omiin tuntemuksiinsa kannattaa luottaa, se äidinvaisto on useimmiten oikeassa. Ihan rupesi ääneen naurattamaan, kun katselin uudestaan kotona varhaisultran kuvaa. Siitä nimittäin näkee, että alkio on kiinnittynyt kohdussa vasemmalle puolelle - juuri siihen kohtaan mistä tunsin viiltävän piston n. 5-6 päivänä hedelmöittymisestä. Ja jotkut ovat edelleen sitä mieltä, että kiinnittymistä ei voisi tuntea ;)
Huonovointisuus tuntuu aallottain lisääntyvän, täytynee hakea se ranneke käyttöön. Myös närästys on päivittäinen "kaveri". Asidofilus-piimä auttaa siihen vaivaan, ei liene kiellettyjen listalla? Eilen mentiin kuopuksen ja keskimmäisen lapsen kanssa nukkumaan jo ennätysaikaisin, ennen klo 21.00...Ulkoiltiin jo aikaisin aamusta luistelukentällä, raitis ilma helpottaa vähän tähän huonohkoon oloon.
 
Dreamer korjasin, pahoitteluni :ashamed: Välillä tulee näitä näppäilyvirheitä :)

cinderella Tuosta nt-ultrasta vissiin kysyt :) Ekan neuvolan jälkeen laittaa terkkari lähetteen sairaalalle, ja sieltä tulee kirjallinen kutsu joskus oisko viikon kuluttua. Minulle tuo aika olisi 23.3. ja siis rv 12+4, mutta täytyy yrittää aikaistaa se edelliselle perjantaille – lapselle ei ole vahtia tuolle viikolle ollenkaan. Ja kun ei saa ottaa ultraan mukaan (enkä tuota elosalamaa olisi sinne viemässäkään :D) niin soittelen sitä huomenna. Mutta tosiaan terkkari hoitaa ja posti tuo kutsun kotiin. Verikoe pitää käydä viikkoa-kahta ennen ultraa, niin sen seulatuloksen saa sitten saman tien siinä ultrassa. Kiva näin, Helsingissä käytiin samalla se verikoe ja kotona kytättiin pari viikkoa postia sitten seulatuloksia.

kolmenmutsi olen kanssa tuntenut molemmista kiinnittymisen :) Ekassa tuntui tuolla kohdunsuulla kunnon puukkopisto, ja olikin sitten ihan siihen viereen kiinnittynyt, tässä toisessa taas tuolla oikealla sivulla tuntui sellainen puristuskipu ja siellähän se kölli :D

Liikkeistä kiva, etten sentään ole ihan hullu ;) :D Uskoisin, että ne jotain liikkeitä ovat. Ilmavaivoista ei ole kyse, samoin ovat selvästi erilaisia kuin ”elohiiret”, sellaiset lihasnykäykset mahassa. Ja tuntuvat nimenomaan tuossa oikealla, mihin on kiinnittynyt.

Aamulla tuli taas verta : / Johan tässä menikin melkein viikko ilman vuotoja... Ihan kunnolla tälläkin kertaa, mutta kipuja tai hyytymiä ei ole. Täytyy vaan pitää sormet ristissä, että olisi jotain vaaratonta. Ei muuta kuin punkan pohjalle päiväksi lepäämään, onneksi miehellä on lomaviikko.

Branwen ja sissi 9+1
 
moi,

Onneksi nuo pakkaset jo hellittivät.. meinasi välillä usko loppua. Autot temppuili ja ulkona ei pahemmin voinut viettää aikaa. Uudessa työpaikassa olen ollut nyt kolmisen viikkoa, ja viihdyn todella hyvin ja työ on todella mukavaa =)

Oireista välillä tuntuu että oireita ei ole ollenkaan. Välillä on ollut huono olo, kun on ollut pidempään syömättä. Rinnat ovat kasvaneet ja on arat. Välillä tuntuu että onko joku huonosti kun ei ole oksettavaa oloa.. : / Toisaalta pahoinvointi voi alkaa koska vaan. Paineentunnetta on ollut koko raskauden ajan alavatsalla ja väsymystä. Huomenna on eka neuvola ja varhaisultra on torstaina 3.3. Sitten saa varmuuden onko kaikki hyvin. Sitä odotellessa.

Kertomisesta tuon ultran jälkeen voisi kertoa kun tilanne varmistuu. Tosin minulla on nyt ajoittain turvotusta, että itsestäni tuntuu että mahaa ei voi olla näkemättä. Osittain tämä raskaus voi olla lähipiirille yllärtys, mutta toisille ei. Tämä on kuitenkin meidän toinen ja viimeinen yhteinen, sitten lapsiluku on täynnä. Tosin vannomatta paras, mutta näin on ajateltu.

Lumihiutale ja 8+0
 
Täällä tänään 7 viikkoa täynnä. :) Jos tuolla mahassa jotain eloa siis on. Pahaolo on pahentunut nyt päivä kerrallaan ja väsymys on hirmuinen. 8.3. on eka neuvola ja samaksi päiväksi nyt myös varattuna alkuraskauden ultra. Reilu viikko siis pitää vielä tässä epätietoisuudessa elellä. Kahdelle ystävälle ja siskolle olen raskaudesta kertonut, mutta laajemmin ei vielä ole minkäänlaista haluakaan asiasta kertoa. Ja mahaa mulla on valmiiksi jo sen verran, että sen kasvamisesta en kyllä ihan heti kiinni jää. Varsinkin kun jo viimeisten kuukausien aikana se on ollut erityisen kasvusuhdanteinen ihan muusta syystä kuin vauvasta. :(

Ekan ja toisen välissä meillä 1v 5 kk ja samaa sukupuolta ovat. Haluttiin lapset mahdollisimman pienellä ikäerolla ja mielestämme tuo ikäero on ollut tosi hyvä koko ajan tähän mennessä ainakin. Nyt kun ovat vajaan kahden ja reilun kolmen niin leikkivät ja touhuavat jo ihan hirveästi yhdessä ja pitkiäkin aikoja tosi hienosti ilman, että pitää jostain syystä mennä väliin. Ei mielestäni mitenkään erityisen raskasta ole ollut, vaikka suht lyhyt ikäero kahdella ensimmäisellä ollut, mutta on sen silti huomannut, että lasten kasvaessa homma on selvästi kyllä jo helpottunut eli ei se nyt ihan huomaamatta sentään ole mennyt. ;) Mun onneni se, että mies on todella tasavertaisesti koko ajan kantanut hoitovastuun lapsista sekä kodista. Kakkosen ja kolmosen väliin tulee nyt vajaat 2,5v, joten saa sitten nähdä, että pääseekö tulokas yhtä hienosti mukaan isosiskojen touhuihin. Toivottavasti, kun ei seuraavaankaan kuitenkaan tuon isompi ikäero tule. Jos nyt kaikki masussa hyvin. Koko ajan pitää jossitella, kun tuntuu, että jos tätä menisi liian varmana pitämään, niin sitten ainakin tapahtuisi ikäviä. Syntymävuosia ajatellen meillä kuitenkin tulee kumpaankin väliin 2 vuotta eli ainakin myöhemmin varmaan nuo ikäerot alkaa varmasti tuntumaan aika tasaisilta, kun esim. kouluun menevät aina parin vuoden välein.

Täällä oli mietitty tuplarattaita, jos lapsille tulossa lyhyt ikäero. Meillä tuplat oli ihan ehdottomat, koska esikoinen nukkui päikkärit aina ulkona ja näin mun ois ollut mahdotonta saada tyttöjä nukkumaan samaan aikaan ilman että olisin voinut heitä tuolla ulkona työnnellä. Vähän vanhempanakin vielä tuplat olleet tosi hyvät esim. asioilla kulkiessa, kun muuten isompi ois pyrkinyt ties minne oman päänsä mukaan tai 'en kävele!' -kohtauksissa ois sitten ollut aika hankala kantaa toista ja toisella kädellä työntää rattaita jne. Tietty jos on hyvin tottunut esim. liinalla kantamiseen, niin sitten ehkä tuplille ei ole samalla tavalla tarvetta mitä meillä oli. Tuplia ei ole vielä myyty, mutta ne oli tarkoitus laittaa kesän jälkeen myyntiin, mutta eipä nyt sitten laitetakaan. Uskon, että niille on ihan tarvetta vielä kolmenkin kanssa liikkuessa.

Ajatus tällä hetkellä nyt on, että jos tuohon alkuraskauden ultraan mennään yksityiselle, niin sitten mentäisiin vasta viikolla 14. tai 15. ekan kerran julkisen puolen tarjoamaan ultraan eli ei osallistuttaisi np-seulontaan. Täällä ainakin, jos ei halua mittauttaa niskaturvotusta, niin ultraan pääsee vaikka vasta tuolloin muutaman viikon myöhemmin kuin jos osallistuisi seulontaan. Np-seulonta kuin kuitenkin paljastaa vain pikkuriiikkisen osan kaikista niistä ongelmista, mitä syntyvän vauvan terveydessä voi olla ja seula hälyttää jo vaikka todennäköisyys kromosomipoikkeavuuteen ois vain 1/200 eli siis 199 tuon tuloksen saaneista vauvoista on kuitenkin normaali ja vain yksi tältä osin poikkeava eli suurella suurella todennäköisyydellä hälytys aiheuttaisi vain turhaa huolta. Ja vaikka sitten esim. down seulan kautta todettaisiinkin, niin ihan yhtä paljon tuon lapsen haluaisimme. Rakenneultra on sitten jo toinen juttu ja siinä jos jotain poikkeavaa löytyy, niin silloin tietysti pitää tilannetta tutkia tarkemmin. Toivottavasti ei meistä kukaan joutuisi siihen tilanteeseen, että joutuisi löydöksien takia tekemään suuria päätöksiä suuntaan tai toiseen.

Tosi jänskää kyllä, jos täällä pidemmällä olevat alkavat jo tuntemaan liikkeitä. :) Ekasta tunsin ekat liikkeet vasta 19. viikolla ja toisesta noin 15. viikolla ja jossain niillä main varmaan niitä alkaa tälläkin kertaa odottelemaan.
 
mä kävin perjantain varhaisultrassa, vasta nyt päivittelen kuulumisia kun olin viikonlopun reissussa.
siellä oli pieni ihmisenalku, jolla sydän sykki. laskettu aika siirtyy päivän tai pari eteenpäin, mutta vielä tarvitse listaan muuttaa, katsotaan sitten seuraavan ultran jälkeen mihin la asettuu.

omille vanhemmille ja siskolle kerroin raskaudesta melkein heti plussauksen jälkeen. Ne oli kyllä aika yllättyneitä mutta suhtautu ihan positiivisesti. anopille kerrottiin viikko sitten ja hän alkoi heti hössöttään. vähän täytyy topputella, kun raskaus kuitenkin vielä niin alussa.
 
Syyskuisista tulin kurkkimaan, mitä Gabriellelle kuuluu???? Kaikki hyvin?

Kommentoinpa samalla ratsastuksesta kun olitte puhuneet, itselle neuvolassa sanottiin että hyvä kun säännöllisesti liikkuu, ja aion ratsastaa kyllä niin kauan kuin se siltä tuntuu. Oma turvallinen hevonen alla, vieraiden selkään en kiipeä. Mutta ihan maastoillaan ja mennään kuten ennenkin kun emme hypi muutenkaan :)
 

Yhteistyössä