Lokakuun lutuset *Syyskuussa*

Kovasti onnnea malttamaton!!! Ihanaa kun pääsitte jo kotiinkin.

Tänään kävin neuvola lääkärissä. Pissa oli onneks puhdas, jee, eli ei huolta. Lääkäri käski käydäö ostamassa tukisukat, koska jalat on niin turvoksissa. Kävin sitten hakemassa ja kyllä nauratti ittee kun niitä osti, jostain syystä. No sitten poikkesin tuttipullo, tutti yms. hyllyllä. Meinasin napata mukaan tutit ja sitten lasihnolin (vai mitenkä se voide nyt kirjoitetaankaan), ne oli jo korissa, mutta taas ne vaan palas takasin hyllyyn. Mikä siinä on että ei osaa vieläkään ostaa noita tarvikkeita. Aattelee vaan että ei niitä vielä tarvitse.
Lääkärineuvolassa kokoarvio oli että vauva on tällä hetkellä 2900g, eli hyvän kokonen ja kohdunsuu on alkanut pehmentyä ja reippaasti sormelle ulkosuu auki. No toi auki olo ei uudelleen synnyttäjällä mitään merkkaa, muta kai ne supistukset on jotain tehny jos kerran paikat on pehmenny. Tuli sellanen olo että ehkä ois syytä laittaa tavarat pikkuhiljaa valmiiks täällä kotona, vaikka oonkin varma että ei se ajoissa ulos tuu :D. No lisäks lääkäri laitto vielä yhden ajan lokakuun alkuun, että voidaan seurata sitä kokoa. Ja oli sitä mieltä että ei päästetä kovasti yliaikaseks. Neuvolan tätsä sitä sitten hiukan ihmetteli, kun laski että näillä mitoilla la:na vauva ois n.3700g, eli ei ees mikään jättiläinen. NO katellaan katellaan.

Meillä otetaan streptokokki automaattisesti tai siis ainakin mulle annettiin ohjeistus varata aika labraan sen ottamista varten. Täällä se pitää ottaa rv 37.

Kauheen sekavaa tekstiä, kun koittaa kirjottaa nopeesti.
 
(.) piti vielä lisätä, että tänään käytiin läpi synnytys kätilön kanssa ja selvisi, että tuo jämähdys siihen 8-9cm johtui vauvan virhetarjonnasta ja siksi luultavasti ei ne supistuksetkaan alkaneet vesien menojen jälkeen itsekseen vaan tarvitsivat sen cytotec murusen eli vauva oli avotarjonnassa eikä siten päässyt painaa kohdun suuta. Vauvan selkäranka mun selkärankaa vasten eli ei pääse liukumaan alaspäin.
 
Vauvan kokoa mittaillaan täälläkin, toivottavasti teille Exec ja senya ei mitään jättiläisiä uhkaa kohtun kasvaa.

Täällä siis raskauden oireettomuus ja ongelmattomuus lopahti syksyn tullen.

Maha kasvoi hankalan kokoiseksi. Lantio kipeytyi. Raskausdiabetes alkoi kiusata: sokerit kihahti nyt syyskuussa korkealle. RD siis todettiin jo heinäkuussa sokerirasituksesssa, mutta kun koko ajan kotimittauksissa on arvot olleet erinomaiset, ei ole neuvolakaan kummemmin asiaan kiinnitetty huomiota sen jälkeen kun kotimittauslaitteen antoi. Vähän itsekin tuudittauduin huolettomuuteen, enkä ole niin usein jaksanut mitata enkä juuri ruokavaliota noudattaa, kun verensokeri oli reilusti tavoitearvoa matalampi riippumatta siitä mitä söi. Syyskuuhun asti. Nyt on aterianjälkeiset arvot huidelleet yli rajojen.

No eilen kävin polilla: kokoarvio tehtiin. "Pienokainen" on jo nyt 3500 g ja laskettuun aikaan vielä kolme viikkoa. Ei ihme, että minusta maha on tuntunut äkkiä ihan valtavalta nyt syyskuun ajan. Tänään kävin erikseen diabeteshoitajalla ja ravitsemusterapeutilla. Insuliini käyttöön, tiukka ruokavalio, tiuha kasvuseuranta päälle. Ei kuulemma anneta mennä ainakaan yliaikaiseksi: synnytys käynnistetään sitten tilanteen mukaan aikaisemminkin, jos kokoa tuntuu tulevan liikaa.

Huomenna 37+0...
 
Paljon onnea malttamaton jos en ole aikaisemmin muistanut toivottaa!!

Tänään oli äippäpoli. sappiarvot 7 ja alat 8 eli tietysti ne oli nyt sit lähes normaalit. käynnistyspäivä 23.9 jos ei itsestään ole sitä ennen syntynyt tai viikossa tapahdu jotain muutosta. perjantaina taas labrat ja ens keskiviikkona käyrille.
Kokoarvio 3480g vilkas ja pitkä tyyppi.

Ruumää ja tyyppi 37 poks!
 
Onnea uusiäipälle pikku prinsseistä ja malttamattomalle pikku prinsessasta !
en oo nyt pitkää aikaa ehtiny kirjottelee mitää mutta lukemassa oon käyny.
Kummeista meillä on kysytty kummit ajat sitte ja oltiin molemmat samaa mieltä keistä tulee kummeja ja kuka on se ns. Sylikummi.
Nimi on päätetty yhteisymmärryksessä silloin kun selvisi kumpi tulee (Joel), toki nimi saattaa vaihtua kun näkee pikkusen jos ei sit näyttäkkään Joelilta.
Synnytystä oon miettiny haluisin vesi synnytyksen mut sehän ei aina oo mahollista ni jotenki oon päättäny "et jos se ei onnistu ni ei se mitää se on mulle nopeeta ja helppoa ja silti puudutuksia en haluais enkä välilihan leikkausta eli pelkästää ilokaasua" mut toki en voi tietää kuinka hidas ja kivulias se synnytys sitte oikeesti on ja jos sitte sillon haluunki kaikki maholliset kivunlievitykset.
Saairaala kassiin oon pakannu vasta itelle sukkia ja alkkareita, kameran, vauvalle vaatteita, ajattelin viel pakata itelle kotii lähtö vaatteet ja aamutakki. En oikein tiiä mitä sinne pitäs ottaa mukaa.
Neuvola lääkärissä käyty 2viikkoa sitte ja lääkäri totes et hän on sitä mieltä että poika tulee ennen la:ta ja et voi syntyy millon vaa, painoarvio la:na oli 3500g ja kaikki hyvin pikkunen ollu raivotarjonnassa noin viikoilta 27 lähtien ei oo kiinnittyny mutta kuulemma tuskin kääntyy enää toiste päin.
Supistuksia ei oo tullu, paikat oli kiinni ja kiinteät kanavaa jäljellä 2cm. Mitäs muuta.. nään unia synnytyksestä jatkuvasti ja kertaakaa en oo niissä saairaalaan ehtiny. Mun äiti ja mummi näkee myös unia et oon synnyttämässä/synnyttäny ja molempien unissa synnytän aina kaksoset. Mitähän lie mahtaa tarkottaa..
Mites muut näättekö unia synnytykseen liittyen? :)
 
Mä en ole pakannut mitään, pinnasänky on osissa makkarin nurkassa, tutit kaupassa.. Sairaalaan on matkaa 10km ja olen töissä siellä, uskon että jos todella nopea lähtö tulee niin mies pystyy tuomaan tarvittavat tavarat tai sitten jonkun työkaverin. Jotenkin ei jaksa stressata ja olen niin taikauskoinen etten edes halua kaikkea valmiiksi. Sen ehtii kyllä sitten kun vauva on ulkona. Sairaalassa olen kuitenkin hetken ja mies kotona hoitamassa esikoista. Kunhan tää tulis ulos! Närästää, jalkaterät ja kämmenet on aivan turvonnut ja kaikki liikkuminen puristaa, kiristää ja supistaa..
 
Ninni12345: tänään mäkin vasta sängyn laitoin, kodinhoitohuoneeseen hoitokamat, tripp trappiin kaukalon ym ja hienosti ehti :) oli muuten niin huiput kätilöt meillä Lohjalla, että annoin siinä arvostelussa heille täydet 10 pistettä.
 
hei lutuset!
En tiedä muistatteko, mutta olin täällä mukana aiemmin. :) Alan toipua vauvan (Sulevi) menetyksestä hiljalleen. En enää itke kun tulee puheen aiheeksi. Toukokuun loppu ja koko kesäkuu oli niin kauheaa aikaa etten voi teille siitä vielä puhua kun olette niin loppusuoralla. Sen mainitsen, että lääkärin määräyksestä seuraava raskaus on mahdollinen aikaisintaan 7/2015 ja itse punitsen uskallanko enää... Tämä muutti minua paljon.

Tulin kurkistamaan miten täällä menee, ihanaa että vauvojakin on jo syntynyt <3 Oli varmasti osalla teistä tukalaakin, kun oli niin kuuma kesä, ja tuntuu lämmintä riittävän yhä :D Onko kaikilla jo suunnattomasti vaatteita ja tavaraa tulokkaille? Muutama viikko sitren vein äitiys- ja vauvan vaatteet yläkerran varastoon... jos vielä joskus...
 
Hei Hippimamma!

Olen kyllä monta kertaa miettinyt mitä sinulle kuuluu. Kiitokset, että tulit meitä moikkaamaan ja hyvä, jos edes hetkittäin on jo helpompaa.

Toivon sinulle voimia ja uskoa tulevaisuuteen. :) Ei taustoista sen kummempaa, mutta monta vuotta ajattelin itsekin, etten uskalla enää edes harkita raskautta ja tässä sitä ollaan. Mitä sitten päätätkin, niin kaikkea hyvää sinulle!

T. Bola74
 
Hippimamma Voimia kovasti ja kiitos kun kävit meitä moikkaamassa ja kertomassa kuulumiset :)

Senya Mä kävin rv 32 ultrassa jossa selvis myös että isopäinen poika tulossa. Vastasi viikkoja 35 ?! Mistään seurannasta ei kyllä puhuttu. Ensi viikolla neuvolalääkäri, täytyypä siellä kysellä että minkähän kokoinen vauva jo on. rv32 painoarvio oli reilut 2,2kg.

Streptokokki-näyte otetaan täällä itse ja viedään labraan ennen vikaa neuvolalääkäriä.

Tuntuupas hölmöltä kun kaikki muut näyttää saaneen valmiiksi jo kaikki vauvaa varten. Mä en ole muuta kuin pessyt esikoiselta jääneitä vauvanvaatteita, silitellyt vauvan lakanoita ja virkannut vilttiä vauvalle vaikka vaunuihin. Sitteri pitäisi vielä hankkia ja sellaista ruskovillan villateddy-hoitoalustaa olen etsiskellyt, ei vain näytä löytyvän. Netistä pitää tilata :)

Onko muilla ollut huimausta ? Mua on huimannut muutaman päivän koko ajan. Välillä meinaa silmät sumentua ja tukea pitää ottaa jostain :/ Voi varmaan johtua siitä alhaisesta hemoglobiinista. Olen niin huono syömään sitä rautaa kun pelkään ummetusta ja niistä aiheutuvia peräpukamia :(

Hyviä vointeja kaikille ja malttamattomalle vauvan tuoksuisia päiviä kotosalla :heart:

Willarose & Poikanen 35+0 (poks!)
 
Hippimammalle paljon voimia tulevaisuuteen!

Willarose: sähän oot tehny jo paljon vauvaa varten! Mä en ole vieläkään tehnyt yhtään mitään. Kuhan tämä flunssa helpottaa, niin pitää ruveta sitten pesee pyykkiä ym. Tosin meillä vauvalle tulevat hyllyt vaatteita ja tarvikkeita varten ovat vieläkin parin sadan kilometrin päässä Ikeassa. Ois vissiin pitäny käydä jo vähän aikaisemmin...

Täällä tuntuu painoarvioiden mukaan olevan tulossa useammalle isompi kokoisia vauvoja. Minua huolettaa, kun meille arvioiden mukaan olisi tulossa aika pikkuinen. Viime viikolla (34+1) pa oli noin pari kiloinen (vastasi viikkoja 32+6) ja laskettuna-aikana olisi noin 3 kiloa. Ultrannut lääkäri sanoi, että tiedot voi heittää kaksi viikkoa suuntaan jos toiseen. Tosiaan arvioitahan nämä ovat, mutta silti mietityttää että onhan pikkuisella kaikki hyvin.

Tuulia84 ja rv 34+5
 
Hippimamma: Kiva kun kävit tuomassa kuulumisia. Voimia!

Terkkuja neuvolasta.. Viimenen neuvolalekurikin oli tänään ja jäi kyl vähän pettymys siitä, kun en edelleenkään saanut mitään kokoarviota tai synnytystapa-arviota, vaikka niitä kyselin. Sf menee alakäyrillä ja painoa on koko raskausaikana tullut vaan 7,5 kiloa, joten pienehköä vauvaa voi vissiin odottaa. Lekuri ei näistä ollut mitenkään huolissaan kun olen itsekin suht pienikokoinen. Muuten kaikki oli loistavasti, hempparikin pompsahtanu 133 eikä onneks tarvii rautaa syödä. Kokeilin rautalisää hetken tuossa välillä ku hemppari oli vaan 112, mutta siitä tuli niin paha olo ja vatsa sekaisin et lopetin sen..

Nyt ei auta vissiin sit ku odotella :) Kohdunsuuki oli vaan vähän pehmentynyt ja kiinni vielä, joten tuskin lähtö on vielä kauheen lähellä.. Ei malttais kyl enää odotella <3

Vilja 35+4
 
Tsemppiä muillekin oletettavasti isoja lapsia odottaville!

Onko muuten muilla ollut jatkuvasti aivan järkyttävän kuuma? Itse hikoilen aivan älyttömästi, öisin, sisällä, syömässä.. se siitä alkuraskauden palelemisesta..

Toinen mitä vieläkin ihmettelen, että miten paljon lääkärin tekemä sisätutkimus sattui! Rentoudu siinä sitten.. kävi mielessä että jos pelkkä tutkimus sattui niin he***tisti, niin mitä sitten se Grande Finale sitten on.. en kyllä ennen ole näin kipuherkkä ollut.
 
Onnea syntyneistä vauveleista! :heart:

Minulla on ollut hieman hiljaiseloa netin suhteen, mutta ehkäpä nyt aikaa jää enemmän netittelylle ennen vauvelin tuloa kun ei enää kykene samalla tavalla tekemään pihatöitä tai muutakaan harrastuksia vatsan takia. Tänään keräsin puusta tippuneita omenoita ja oli kyllä hankalaa kyykötellä ja kumarrella omenapuiden alla. Täytyy laittaa puoliso asialle kun ei enää itse pysty.

Kasenja, mulla ihan sama juttu noiden sokereiden kanssa. Aamu paasto lähti nousemaan ja edellisellä äippäpoli käynnillä rv34 sain insuliinin käyttöön koska vauvan mahan ympärys oli kasvanut enemmän kuin muu kroppa. Painoarvio oli tuolloin 2,5kg, ja puhuttiin kätilön kanssa että yliaikaiseksi ei anneta mennä vaan synnytys käynnistellään tarvittaessa. Oma paino on lähtenyt tippumaan kun syömisten kanssa on jotenkin niin hankalaa. Tuntuu että mitään ei enää voi syödä kun sokerit pomppaa. Onneksi viimeinen kuukausi menee melko nopeasti ja ei ole enää pitkä aika kärvistelyä tiedossa.

Sf-mitta menee yläkäyrän yläpuolella ja neuvolassa sanoivat että kyllä se siitä pienenee kun vauva kiinnittyy. Istukka on edessä ja maha on muutenkin edessä, joten johtunee kai osittain siitäkin tuo iso Sf-mitta. Takaa päin en näytä raskaana olevalta, edestä päin sitäkin enemmän :LOL:

Viikon aikana on alkanut tulla myös enenevissä määrin nivus kipuja varsinkin öisin ja kyljen kääntäminen sängyssä on melkoista ähellystä. Vauva on onneksi tosi virkeä ja liikkuvainen, joten vielä ei kivut ja iso maha haittaa kun tietää mitä sieltä on tulossa. Ei niin millään jaksaisi odottaa lokakuulle, ihanaa kun täältä saa lukea jo syntyneistä :heart:

Synnytystä en ole jaksanut vielä miettiä, vaikka ehkä syytä jo olisi :D ainoastaan toivon että ei tulisi pahempia repeämiä. Kipulääkettä toivon saavani tarpeen mukaan, vielä ei ole aavistustakaan siitä kuinka paljon kipua kestän. Ainoastaan jännittää reilu 70 km matka synnärille, että milloin lähtö tulee ja onko mies silloin töissä, jolloin joutuisin ottamaan taksin. Ja miten sitä tietää milloin pitää lähteä.

Mukavaa viikkoa kaikille ja kiitos Hippimamma kun tulit kertomaan kuulumisesi :heart:

Terveisin Ankkurinappi ja Pikkunappi rv 35+2
 
Hippimamma kiva kun kävit kertomassa kuulumisia. Voimia tulevaisuuteen.

Kummien suhteen ei ole kovin monia varteenotettavia vaihtoehtoja, mutta mitään varsinaisia päätöksiä ei ole tehty. Jos synnytys menee hyvin tarkoitus on pitää ristiäiset tämän vuoden puolella ja kotona. Vieraita noin 20 kun ihan lähimmissä on paljon lapsia niin ihan pienellä porukalla ei selvitä. Viimeksi tilasin osan tarjottavista pitopalvelusta ja osan mummoilta ja jos vähänkin siltä tuntuu turvaudun samaan kaavaan ja keskityn siivoukseen juhlien suhteen.

Olin tänään neuvolassa. Painoa on tullut hurjasti viime viikkoina ja yhteensä kasassa 11kg mikä tuntuu tosi paljolta, mutta ihan normaalia se kuitenkin on. Sf mitta on tippunut keskikäyrän alle, mutta vauvasta ei ole mitään kokoarviota tms kun täällä on viimeksi ultrattu rakenteita sairaalassa. Hemoglobiini ei nouse mihinkään rautakuurista huolimatta, mutta onneksi on sentään 104. Olen kaiketi ollut viime aikoina niin väsynyt, että kalpeus johtuu siitä.

KoiruuZ 34+0
 
Hippimamma kiva kun kävit kertomassa kuulumisia ja hienoa että pikkasen alkaa olo helpottaa. Paljon olit ajatuksissa silloin toukokuussa <3
Täällä olo tullut jotenkin erinlaiseksi... Väsyttää ja heikottaa vähän väliä, muuten kun on ollut aika energinen fiilis. Liitoskipuilu häpyluussa on alkanut ja välillä aika moinen. Tuntuu että vauva on myös laskeutunut entisestään. Alku viikosta kun käytiin lääkärillä, oli jo lähtökuopissa ja kiinnittynyt..
Muru lähti tänään Nykiin ja tulee vasta alku viikosta. Ollaan esikon kanssa kahden.. Kunhan ei mitään nyt vkl tapahdu niin sitten tulkoon koska vaan. Mä kun olen energioissani saanut kaikki valmiiksi :)
Nimistä meillä on pien lista mistä bebe saa sitten valita omansa. Kummit pyydetty ja pidetään nimiäiset pienen porukan voimin, lähinnä ydin perhe.
Meillä edustetaan kahta uskontokuntaa ja esikonkin kanssa tehty niin ettei mihinkään uskontoon kastetta, valitkoon itse kun aika on kypsä.
Hauskaa vkl kaikille ja hyvät voinnit.
Täällä taas huomenna poksuu:)
CB ja Hippunen 35+6 <3
 
Viimeksi muokattu:
Hippimamma, hienoa kuulla, että hiukan jo helpottaa... :hug:
Meillä päättyi 2011 raskaus viikolla 19+6 kun rakenneultrassa todettiin sikiö kuolleeksi. Silloin ajattelin, että en koskaan enää uskalla yrittää, mutta nyt ollaan tässä jo aika loppusuoralla. Mulla puhuminen auttoi paljon ja kaverit saivat varmaan kyllästymiseen asti kuunnella mun höpinöitä aiheesta. Vieläkin on mielessä usein, mutta ei niin kipeänä enää. Voimia sinne ja uskoa hyvään tulevaisuuteen! :heart:

Elli
 
Hippimamma, hienoa kuulla kuulumisia ja että olet voimissasi edes jotenki. Voima halaus vielä. Ajatuksissa olet ollu monesti. :)

Huimausta on täällä ollu kyl ihan riittämiin tosin luulen et se johtuu insuliinista kun sen pistämisen jälkeen tuntuu et jalat karkaa alta. En vaan koskaan muista polilta kysyy et onki normaalia vai ei.

Meillä painiskellaan flunssan kourissa, kiva tässä just muutamaa viikkoo ennen sitä sektioo mut minkäs teet. Pakko vaan kärsiä ja koittaa olla mahd nopee terve. :) ikinä en opi näkemään varmAn et koska natiainen on tulossa kipeeksi kun aina syytän hampaiden tulo tai jotain muuta vastaavaa... Tää lienee toinen kerta kun onki flunssa tullu sit. :( rääsyli <3
 
Hyvä kuulla sinusta, Hippimamma. Rankka kokemus ollut sinulla. Veljeni perheessä vuosia sitten kuoli lapsi kohtuun n. rv 26. Heillä meni aikaa asiasta toipumiseen. Uusi raskaus otti myös aikansa, se oli vaikea saada alkuun sekä henkisesti että fysiologisesti. Heille kuitenkin iltatähti lopulta syntyi.

Omaa napaa: meni vähän pasmat sekaisin töitten kanssa. Minulle tarjottiin ylennystä töissä. Tehtävä olisi mielenkiintoinen ja ennen kaikkea paremmin palkattu. Mutta aloittaa pitäisi helmikuussa, ja käväistä perehtymässä jo joulukuussa. Olenhan minä suunnitellut joka tapauksessa pian töihin palaavani, kun puoliso haluaa pitää vanhempainvapaata, mutta jotenkin vaikea osata hahmottaa, miten uuden työn kanssa sujuisi kun imeväisikäinen kotona. Mahtavaa joutua tällaisesta asiasta päättämään hormonihuuruissa synnytyksen lähestyessä. No, kiva huomata että ainakaan työnantaja ei syrji perhevapailla olevia.
 
Kiva kuulla susta Hippimamma. Ja voimia tulevaan! :heart:

Täällä äippäpolilla käyty eilen. Ei saanut lääkäri nyt suurta mittaa päästä, vain muutaman päivän isomman ja käyrillä osui keskikäyrälle pää. Helpotus kyllä suuri, vaikka vain arvio onkin! Painoarvioksi meidän poju sai nyt 3.3kg. Laskettuna odotettavissa noin 3.7kg vauva. Saa nähdä miten hyvin pitää sitten paikkansa :heart:

Meillä remonttipaon takia on vielä sänky laittamatta, mutta eiköhän heti maanantaina silitä lakanat ja pistä pienelle pesän kuntoon. Alkaa olla tosi malttamatonta odottelu!

senya ja vili 37+2
 
Täällä on vähän sekavat fiilikset, toisaalta olen täysin kyllästynyt raskaana olemiseen, etenkin närästykseen ja turvotuksiin ja siihen että kädet on niin puutuneet ettei oikeen voi tehdä mitään. Mutta sitten taas pitäisi päättää millä tavalla tämä tulee ja edellisestä vauva arjesta on liki kuusi vuotta.. Ensi viikolla on äitipoli, vähän ilmeisesti koko arviota diabeteksen takia ja sitten nähdään onko kaveri vielä perätilassa.. Sektio vai alatie, kas siinä vasta pulma!
 

Yhteistyössä