¤¤¤LOKAMASSUT -08 Syyskuussa¤¤¤

toiveikasodottaja onneksi äitisi on nyt hoitajien käsissä! vaara varmaanki ohi? :flower: :D

mulla kalvaa koko ajan pelko että "nyt se syntyy, nyt se syntyy" ja kauheat mielikuvat että se joutuu johonki kaappiin makaamaan ja kaikkia piuhoja ja letkuja sitten on sillä.. raukka, ja että o se on sellanen punanen vähä läpinäkyvä niinku oon kuvia nähny tän ikäsistä vauvoista.. :ashamed: pelottaa..
 
Toivotaan ainakin että vaara ohi. toki se sisäinen verenvuoto on voinut aiheuttaa tulehdusta joka oisi varmaan liikaa mutta ilman mitään komplikaatioita pitäisi olla suurempi vaara ohi.

Laiska kun on niin ei jaksa koko nimimerkkiä kirjoittaa. :D
 
satunen: en tiiä miten niin eri linjoilla ovat sairaalasta ja lääkäristäkin riippuen.
Se vihlonta tuolla alapäässä on niitä liitoskipuja, kun paikat löystyy synnytystä varten. Emättimen lisäks mulla tuntuu samanlaista vihlontaa laaja-alasempana tuolla koko alavatsalla supistaessa ja pissalla käydessä. Au!!
Ekalta lapselta vihlomiset alko viikko ennen synnytystä, toiselta aikasemmin ja tältä kolmannelta jo.. tosi hyvissä ajoin. (neljänneltä lienee raskauden ensimmäinen oire:D )
Limatulpaksi minäkin veikkailen tuota limaas. ( Ihanat keskustelut :LOL: )
Sen irtoamisen perusteella ei voi määritellä synnytyksen alkamisen ajankohtaa.
 
huitshapeli voi kiesus..nyt vetää ressiä.. täytyy vaa toivoa parasta ettei vielä synny..
Joo mulla tuntuu sellasena niinkö repeytyis tms. en osaa selittää.. no siltäku eka kertaa pikkulikkana tunki tamponia joskus ku menkat alko ja ei ollu vielä ollu miehen kans sillai ni sehä kävi kipiää, ni samalta tuntuu nyt ajoittain ja ihan sekunnin kestää se kipu..
mulla kans pistelee ja kihelmöi varsinki ku seisoo masua..
Joo limat :D :LOL:
 
huitshapeli: meidän pojan kasvukehitys meni suunnilleen noin ku teidän arvio tästä uudesta tulokkaasta. Meille painoarvio tehtiin ultralla 36+1, silloin se oli 2200g ja tuon laittamasi sivuston käyrän mukaan, samoilla linjoilla menisi. Syntyessään poika painoi 2775g (rv39+2).
Mun mielestä näyttää ihan hyvältä, vaikka pieneltä vaikuttaakin. :hug:

toiveikasodottaja: voi ku mäkin voisin tilata netistä imetysliivit/topin. Ei mitään toivoo, et ne tukis tarpeeks näitä meijereitä. :LOL:
Pitäisikin ens viikolla suuunnata kulku liiviliikkeisiin ja katsastaa tarjonta ja tietty hinta. =)

 
Lohduttavaa lukea, että muillakin mahassa myllertää niin, että paikat on ihan hellänä. Täällä tänään taas sellainen päivä, että tuntuu etten millään jaksa moista touhua tän mahan kans lokakuun loppupuolelle.Kummallista kuinka tämä toinen raskaus voi ollakin näin vaivanen! Olo on kun olis selkään saanut. Ja supistukset tietty päälle(+närästys+peräpukamat+vihlonnat+ym.). Maha on kova pallo. Välillä jo alkaa huolestua et onko tuolla kaikki ok, kun melske vaan jatkuu tunnista toiseen, vain muutama lyhyt tauko välissä.
Sitten sitä lukee täällä teidän huolista ja supisteluista, ja itse saa taas vähän suhteellisuudentajua tähän omaan odotukseen...voimia ja jaksamista Huitshapeli ja Satu ja kiitos teille kaikille kohtalosiskoille!
 
Heipsan

Antakaa anteeks jos en heti ehdi hyväksyä kerhoon teitä, nyt ollu kaks päivää aivan järjetön päänsärky :headwall: :kieh: :'( Ei auta panacodit eikä mitkään. Pissa on kuitenkin puhdas ja paineet ok.

Veetis
 
elsa-72 ehanaa..sinäki kirjotit satu.. :hug: se tuntuu kivalta.

joo täällä myllerretään niin lujaa, että hyvä ettei nahkasta tulla läpi.. Sitte toisena päivänä taas ollaan niin hiljais eloa että. sitteku vähänki saa jotain sokerista tuonne masuun ni taas sambataan masu-discossa illasta aamuun ja aamusta iltaan.. :LOL:

sitä limaa tulee edelleen..ootan vaan kauhulla millo se koko löntti lösähtää..
Voisko joku selventää mikä se limatulppa on ja mikä tarkoitus sillä oikein on? :whistle:

Vaikea kuvitella että kohta meitäkin on täällä kotona se 3.. eivaan enään lähdetäkään noin vain minnekään siltä istumalta, tai tehdä mitä tahansa. ..mutta on se uus elämä sen arvosta uuden tulokkaan kanssa sitten..

vaikuttaako vauvan koko/paino, siihen että kuinka hyvin osaa jaksaa hengittää ja on kehittyny ja kuinka jaksaa syödä? mietin vaan että jos vauva syntyisi ensviikolla niin se varmaa painais sen 3 kg... että oisko kovin hentoinen sitten?
 
moi

veetoheeto voi kurja toivottavasti kipu hellitäis...

Satunen mulla kans noita liitoskipuja ollut nyt niin et ihan kuin joku puukolla tuolla kääntäis kun esim kävelee..tosi kurjaa....pakko oli ottaa panadolia tänään josko ois auttanut mut ei auttanut kuin hetkeksi ehkä
:)

toiveikas jaksuja sulle äitis tilanteeseen

masussa ei ihmeitä, sellainen tunne tuli et ensi viikolla viimeistään vauva vyntynyt, nää suppailut ja vihlomiset ym jotenkin tuntuu et ei täs enää kauan istuta, tai sit istutaan =) kävely ei ota kunnolla sujuakseen kun tuntuu et supistaa niin tai sit muuten vihloo tuolla liitoksissa...autossa istuminen on ihan tuskaa

eipä muuta täytyy lopetella ja käydä iltapuuhiin ennen sairaalan sykettä ja bb:tä

huomenna paukkuu viikot

35+6
 
hui saakeli että äsken suihkussa ollessa meinas panikki iskeä..
Pesin siinä itseä niin sitä "limaa" vaan tuli ja tuli ja tuli ja tuli sormiin. sitte se onneksi loppu kun otin paperia ja pyyhkäisin.. Luulin että "kohta sieltä tulee koko klöntti" muttei tullutkaan.. huh..

nyt viinirypäleiden pariin ja sykettä katsoon. :D (sori ällöjuttu)
 
iltaa keskusteluun :wave:
Oon käyny lukemas juttuja mut en oo saanu aikaseks ite kirjottaa, on menny aina niin kauan lukpuuhissa, hulluna tulee juttua päivässäki jo, mut se on vaan hyvä ja kiva kaikkien kuulumisia on lueksellakki.
Aika monenlaisia kuulumisia ja juttuja on ollu. En muista nyt kommentoida puoliakaan joten en kommentoi mitään, paitsi et naurukohtauksellesuperisti onnea pikku nyytistä :flower:

Olin toissapäivänä suorastaan vittuuntunut. Mulla oli siis synnytystapa-arvio ja tarkastuskäynti äippäpolilla. Mietin jo ennen sinne menoa et onkohan se ihan tarpeellinen ku mitään suppareita mulla ei oo tässä ollu ja vointi on ollu hyvä ja viikkojaki jo nuin paljon. Mut menin silti ku se kerta oli varattu. No, siel oli sit hoitajana sellanen ilmeisesti koko päivän käsidesiä impannut vanha huuhka joka ei tajunnu mistään mitään. Oli ihan oikeesti sen olonen et olis päissään, ei muistanu mitä sen pitää tehä, ehotin siis ite et jospa otettas hemoglobini ja ton mun painonki vois tarkistaa... ja sit se kirjotteli siihen korttiin ihan mihin sattuu niitä tuloksia ja oli tosi hapan koko ajan muutenki.
Sit siitä mentiin puolen reilun puolen tunnin odottamisen jälkeen vihdoin lääkärille (ei ollu jonossa meitä ennen muita ees, ilmeisesti oli pitämässä kahvitaukoa...)
Se oli edellistäki tympääntyneempi. Se luki nasevalla äänellään täysin kyllästynnenä papereista et jaa sul ois niinku tää arviointi nytte? Mie et no niin mulle ainaki viimeksi sanottiin... Sit se käski ottaa housut pois,mennä siihen makaamaan ja sit se vaan tunki sormensa tonne ja tunnusteli et joo, paikat o kiinni ja et joo, mahtuu se tästä sun lantiosta. Sit läträs geeliä mahalle ja alko ultraan. Kysyin et voiko mun mies kuvat siitä näytöltä? se sano et no jos saat sen päälle, mie en osaa sitä laittaa!
Sit se ei puhunu mitään koko ultraamisen aikana, ei kertonu et missä on käsi tai miten päin se on, ei siis mitään, mutis vaan ittekseen jotain ja otti niitä mittoja ja sit sano et nonni, pyyhis pois tuolla ja pue päälle. Meni pöytänsä eteen ja laitto papereihin tulokset ja näytti meille et tos on pääkäyrä, toi on maha, toi jalka. Keksikäyrällä mennään, painoa nyt koneen mukaan 2660g ja et normaalikokonen on.
Onko kysyttävää?
Me oltiin et no ei kai....
Se tokas et nonni, ei tartte tulla tänne enää, vasta sitte ku tuut synnyttään ja heippa.

Lähettiin pois ja mulla oli jotenki niin tyhjä olo... Ottaa helvetisti päähän et tostaki paskasta kohtelusta pitää viel maksaa 26 ?.
Saa lääkäreilläki oll ahuonoja päiviä, mut ei niitä tartte asiakkaihin purkaa siltikään, etenkään ku kyse on tollasesta asiasta.

Nyt sit mennään neuvolakäynneillä siihen asti et beibsi ulostautuu.
Saas vaan nähä kauanko siihenki menee, on siis tähän asti seurattu hulluna tota mun kohdunkaulan tilannnetta ja epäilty et tulee tulee etuajassa, mut nyt näyttäs et ihan mitä vaan voi tapahtua, en ihmettelis vaikka menis yliki. Ainakaan tilanne ei ilmeisesti ollu edenny mihkään suuntaan.
Toisaalta en kyl ihan nyt usko siihen mitä se sano, ku kuitenki tuntuu alapäässä siltä koko ajan et joku ois sinne maiharilla potkassu, kyl siellä jotain tapahtuu.

Ootanki johieman kauhulla niitä oikeita suppareita, ku ilmeisesti sellasia ei mulla oo viel ollu. Mut eipä niihinkään voi etukäteen mitenkään varautua, on oettava vastaan sit ku tulevat vastaan.

Muuten olo on kyllä ollu hyvä. Energiaa riittää paljon enempi ku jotenki vaan puuhastelee enempi, toisaalta väyyki sitte helpommin, mut ei jaksa enää vaan öllöttää ku ei kerta tarvi.
Vaikka silti lähinnä istunki neuletyön parissa tai tietskalla teijä juttuja lukemassa :D

Eilen oli vika perhevalmennus ja siel oli asiaa imetyksestä ja perhe-elämän arjesta. Oli vieraana perhe jolla oli 6kk vanha tyttö. ne puhu melkeen tunnin putkeen vaan kaikkia ja oli kyl kiva kuunnella. Mut joka perhehhän on erillainen ja kaikilla on eri tavat ja jutut.

Nyt on ihan hirvee nälkä ja pakko mennä kaiveleen kaapista jotain syömiskelposta, viimeaikoina on maistunu etenki näkkäri ertyisen hyvälle :p

Hyvvää viikonloppua meille kaikille!
 
niin ja mie aattelin tehä sellasen vaavikirjan ite. Ku haluun kerätä sitä pitempäänki ku vaan täs vauva-aikana. Aatelin et ostan sellasen mapin ja laitan sinne erivärisiä kartonkeja jonku verran jo valmiiksi.
Alotan sen sitten silleen et laitan eka sivulle kuvia meistä, vanhemmista.
Sit jotain kuvia ultrista.
Sit tietenki sairaalasta ja niin edespäin.
Väliin sitte semmosia "faktasivuja" niinku niissä valmiissaki kirjoissa on.
Sit kuhan se lapsi kasvaa voi sinne aina ite lisäillä ihan kaikkia mitä vaan haluaa, piirrustuksia, kortteja, lapsen sanoja ja juttuja, kokemuksia yhdessä, valokuvia ja siis ihan mitä vaan. Tekis siis ikäänku sellasta päiväkirjaa toisen elämästä =)
Ja jos näyttää ettei yks kansio riitä ni sit ottaa vuoden ikäsenä käyttöön vaikka uuden ja kerää aina vuoden kerrallaan.

Mietin et ois ihan mahtava jos omat vanhemmat ois joskus tehny musta sellasen ja antaneet vaikka ku täytin 20. Ihan varmasti muistus mieleen paljonki asioita jotka on unohtanu tyystin ja oishan tollanen muutenki ihan mahtava juttu.
Joten siksi siis (koitan ainaki olla ahkera ) sellasen teen ite =)
 
Poppari - Toi kuulostaa tosi ihanalta tuo itse tehty kansio. Kun vaan itsekin olis jaksanut. Niin helposti sitä unohtaa useimmat tässä matkan varrella sattuneet hauskat jutut. Kun vaan olis niitä tajunnut laittaa muistiin, niin olis varmasti lapsistakin kiva lukea ja muistella nyt isompana :)

Poikasella on tänään ollut sitten varsinainen urheilupäivä. Venytysharjoituksia on tehty koko päivän ajan suuntaan jos toiseenkin. Ihan on joutunut ääneen valittamaan kun on niin tuskaa ollut välillä |O Alkaa ilmeisesti olla todella ahdasta.

Käytiin vielä tänään leffassa katsomassa Matka maan keskipisteeseen, kun ei tiedä koska sitten päästään seuraavan kerran isompien muksujen kanssa, kun vauva kohta syntyy. Ja oli ihan pakko käydä testaa tuo 3D. Meillä on ollut tapana käydä aika usein leffassa miehen kanssa kahden ja lasten kanssa. Vauvan kanssakin ajattelin käydä kaikki mahdolliset babybiot.

rv36+2
 
Huitshapeli ja muut "kohtalon toverit" iso :hug: ja kovasti voimia teille...

Zizilisko: Miltä se 3D näytti? Ois kyllä tosi mielenkiintosta päästä semmoseen leffaan!!

(.) Eilen meillä oli oikein kuntoilu päivä. Käytiin Hiidenkirnuilla täällä kävelemässä (paljon paljon nousua ja laskua sekä portaita) ja sieltä suunnattiin suoraan prismaan ostaan vauvalle tutteja ja tuttipulloja. Illalla tuli muutama kipee suppari mutta ei muuta, eli kyllä nyt on poika päättäny, että tänne jäädään =) . Mutta uskaltaapa nyt ainaki enemmän kulkea kun tietää ettei ihan pienistä hötky...
Nanna + poju 36+3
 
Heräsin vaihteeksi taas 7 aikaan kun koira ei anna mun nukkua pitempään jos mies ei ole kotona! Kyllä noi koirat on ovelia... Hän kävelee sängyn vieressä muutaman askeleen ja pysähtyy kyttäämään heräänkö. Ja jos en herää niin sama uudestaan ja kauhea tuijotus päälle!

Mies lähti hyvissä ajoin aamulla ralleihin kartturoimaan. En jaksa enää mennä niille reissuille mukaan kun väsähtää jo ihan täysin parissa tunnissa saati, että pitäis olla menossa aamusta yö myöhään ;)

Satu pohti tota vihlontaa joka on jossain syvällä rööreissä... mulla on ollut sitä samaa erikoista vihlontaa muutamana päivänä. Se tulee ihan makuullaan ollessakin. Vähän niin kuin kohdun napukan suunnalla se tuntuu. Se kestää pari senkuntia ja on vähän kuin pienellä puukolla viillettäisiin. Mitähän se oikein on???? Muakin kiinnostaisi tietää :/

Nanna aika hyvin jaksoit lenkkeillä! Mulla alkaa pisteleen mahaa jo ihan koiran kanssakin kävellessä niin, että joutuu ihan pysähtymään ja ottamaan lukua :LOL:

Popparin
idea itse tehdystä vauvakirjasta kuulostaa tosi hienolta! Olisi ihanaa saada sellanen =) Olipa sulla kamala lääkärikäynti... pistää oikein vihaksi kun kuulee, että tollasia olemassa!!

Mulla poksuu tänään viikot!!
meela 33+0
 
meela joo tuo röörien syvyys vihlonta, musta tuntuu että oisko se sitte sitä että paikat aukeaa?? |O luojalle kiitos että mulla on tiistaina uus kontrolli äippäpolilla. Se ns"ylimääräinen" :p pitää siellä kysyä että mitä hittoa se on.. siis alko ihan muutama päivä sitten se kipu. Saakeli niinku joku neulalla ja langalla ompelin mun paikkoja tuola :D

Joo! Yöllä taas ku heräsin pissalle niin mahaan sattu ja lujaa. siis ei ollu mikään supistus, mutta vatta oli kivikova ja kipu tuntu sellaselta ku oisit pierua piettäny kauan..pissaaki piti työntää vaikka pissatti ja palio ja seki sattu. Sängylle ko pääsin vedin peiton korville ja nukahdin. Kipu loppu ilmeisesti siihen.. :kieh: minusta tämä raskaus aika on ollu kyllä kaikkea muutako ihanaa. Niinku jotku sanoo että ihanaa raskaus aika..kissan viikset, ei ainakaan minun kohdalla.
Niin ja tänä aamuna ko heräsin ni sitä samperin limaa tuli taas roppatolkulla! Pyyhin varmaan 10kertaa alapään, ja sitä tuli koko ajan saman verran. Sitte se loppu ko seinään.. hui kauhea, sehä lisääntyy päivä päivältä..Ootan vaan kauhulla että jos alanki synnyttään ennen ens sunnuntaita (sillo rv36.)
niin joudun sinne ouluun..ihan outoon paikkaan! Hui kauhia.. |O
Jos muksu yrittää tulla tuolta niin lyön koivet ristiin ja sanon että "en työnnä, et tuu vielä"..
:LOL:

nuhaki oli tullu yönaikana. Kiva.. Kipiänä ja vielä jos räjähdän synnyttään ni TOSI nams räkä poskella ja röörit tukossa puskea muksua ulos. :headwall:

poppari otan osaa miten pottumaisia ne oli siellä äippäpolilla sillon. Nekiku o palvelu ammatissa niin siltikään, niillä ei ole oikeutta kiukutella muille.
On täälläki niitä jotka naama norsunvitulla tekee työnsä. Joo ja tuo käsidesi homma, oon ihmetelly että on se kumma kerta koko ajan pitää sitä pulloa pumpata ja hinkata käsiin. Varsinki mejän neuvolan täti.
:D luulis nahka kuivuvan. Muuten poppari, sulla ei vissii ollu sitä telkkaria? jos sä haluat nähdä eilisen sairaalan syke jakson ni kato tästä: siinä on vauvasta juttua, ja näytetään ku lääkäri tarkistaa vauvan kotiin lähtöä varten.

http://www.sub.fi/netti-tv/index.shtml/ohjelmat/sairaalan__syke <-- tossa, siinä näkyy siinä lootassa jakso 1. ja jakso 2. siinä 2 jakossa on se vauvan kotiinlähtö tarkastus.

nyt banaania poskeen ja lasten ohjelmien pariin..
 
Limatulppa on kohdunsuulla nimensä mukaisesti tulppana. Eli suojaa kohtua, että sinne ei pääse bakteerit. Limatulpan irtoamisen jälkeen esim. uimista ei enää suositella tulehdusriskin vuoksi.

Satusen kokemat supistukset ovat ns. sukkapuikkosupistuksia, täysin vaarattomia, mutta tuntuu tosiaan siltä, kuin joku tökkisi kohdunsuuta sukkapuikolla. Syntymekanismia en tunne, mutta kaikissa raskauksissani minulla on näitä ollut. Ne tulevat ja menevät aika nopeasti, jos kipua on pidempään, on kysmys jostain muusta.
 
Huomenia kaikille! Taas meni kahteentoista ennenkuin pääsi sängystä ylös... :snotty: On tää äippäloma vaan raskasta. Tuntuu välillä kyllä että menee rytmi ihan sekaisin ja laiskuus vaan iskee. Kaipa se siitä sitten muuttuu kun saadaan se vauva kotiin, mutta tämä viimeinen periodi tästä odotusajasta on tuskaa... "odottavan aika on pitkä", näinhän se on. :/

Arvelin lähteä nyt koissun kanssa pihalle ja istuttaa samalla ensi kevään tulppaanit tuonne puun alle :flower: Pitäis kyllä täällä kans siivota, mutta odottelen kiltisti että mies tulee firmalta kotiin, saa sitten sitä rauhassa komennella :D

Viime yö meni taas ihan mukavasti, ei kummempia suppareita, taas vaan se yksi ISO kun kävin vessassa. Mutta muuten rauhallista. Päätin kyllä eilen että tämä kaveri saa luvan syntyä kahden viikon sisään :LOL: Juupajuu... katsotaan nyt mitä tapahtuu :whistle:

Adette & Allu 36+3
 
hymykuoppa75 - kiitos sun tiedoista!! hm..sukkapuikko supistukset, siis nää jotka tuntuu tuolla rööreissä? vai nää jotka tekee niin kipeää ku esim: on pissalla?? |O

meillä syödään ahkerasti kanaa.. nytkin tehtiin miehen kanssa kananfileesuikaleita mandariini marinadissa ja siihe ruokakermaa ja creme bonjouria sekaan kastikkeeksi..nams..ittele kiehautin kasviksia, mieshän ei niitä syö vaikka maksettais.. Lisukkeeksi laitettiin juustokerma perunoita, ku riisi oli näkyy loppunu eikä viittitty lähtiä kauppaan sen takia. :D

mulla menee hermot tän liman kans! osaako joku sanoa että miksi se lisääntyy päivä päivältä? Kestääköhän tuo vaavi tuolla masussa vielä ens viikon sunnuntaihin? olis se rv36 täynnä etten joudu ouluun.. niin ja hei, oliko teillä muilla jotka on joskus synnyttäny ni ollu sillai että eka tuli sitä nestemäistä valkovuotoa ja sitte se loppu kuin seinään ja alkoi tää lima vuoto? kuinka kauan teillä o siitä menny että on muksu alkanu syntyyn?? |O
 
Ensimmäinen äitiyslomapäivä!
toki viikon saikku takana, mutta olikin ainut sairasloma yli vuoteen. Ja ensimmäinen huono vaiva tästä raskaudesta.
-kyselinkin viime viikonloppun, onko muilla samaa vaivaa, mut jäi ton kuun vaihteen alle, niin ei monikaan varmaan ehtinyt lukea..
Eli mulla on tuossa navan ympäristössä tosi repivä kipu, joka tulee, jos oon liian kauan pystyssä tai liikkeessä. Neuvolasta selitti mulle, että siinä navan ympärillä on kohta, josta lähtee vatsalihaksia, ja ne venyessään kiristää jotain jännettä. Siitä kipu.
Tänäänki oon vaan maannu ja nukkunu. Onneksi ukko-kulta on keksiny esikoiselle tekemistä, ku arkena en sit kunnolla pysty lepäämään. Nyt lähtivät elokuviin uutta disneytä kattomaan.

Mukavaa viikonloppua!
 
Heippa kaikille!

Oon ollut ns.taustallaroikkuja jo pitkään tällä palstalla, mutta melkeinpä päivittäin on käynyt lukemassa kokemuksianne ja mielenkiintoisia juttujanne. Paljon oon saanut vinkkejäkin!!=)

Ensinnäkin naurukohtaukselle isot onnittelut tyttövauvan syntymän johdosta!! :flower: :flower: Ihana oli lukea, että kaikki meni lopulta hyvin, vaikka aikaisilla rv:lla vauva syntyikin. Itsellä voi olla sama edessä, ja siksi pakottauduinkin kirjoittamaan... Ajattelin myös, että jos jollain olis samanlaisia kokemuksia tai itse samanlainen tilanne päälle...
Eli mulla on nyt rv 33+3 menosa ja iso vauva olis tulossa luultavasti mun raskausdiabeteksen takia, joka todettiin rv 26. Käytän pitkävaikutteista insuliinia ja näillä arvot on saatu pysymään tavoitteissa. Kuitenkin viime kontrollikäynnillä äitipolilla iski pienoinen paniikki, kun painoarvio oli jo 2.8kg ja ed. käynnistä 3 vkoa taaksepäin vauva oli kasvanut 1 kg. HUH! Lapsivettä oli myös enemmän kuin normaalisti...
Lääkäri ultrasi vauvan sydäntä tarkkaa, koska tällainen kasvuvauhti sikiöllä rasittaa sen sydäntä. Onneks sydämessä oli kaikki ok ja sydänkäyräkin normaali.
Lääkäri jutteli, että nyt olis tulossa lapsivesipunktio rv 35-36 ja sitten aikainen käynnistys...

Kyllä oon miettinyt asioita! Potenut huonoa omatuntoa enkä tiiä, uskallanko syödä kohtä mitään, ettei se vaikuttaisi vauvaan. Lääkäri kyllä jutteli, ettei äidin ruokavalio ole aina pääsyy tällaiseen sikiön painonnousuun, mutta jokatapauksessa aika syyllinen olo mulla on ollut!!

Onko teillä tosiaan kellaan samanlaista tilannetta tai kokemusta...kuinka näin isot vauvat syntyy, normaalisti alateitse vai sektiolla? Ja kuinka isoiksi vauvat päästetään, ennenkuin synnytys todella käynnistetään? Pelottaa ajatella, että joudun punnertamaan 5 kg vauvaa...

Aurinkoista viikonloppua kaikille ja sorry, kun tuli vaan kirjoitettua omista asioista....
 

Yhteistyössä