Luterilaisen kirkon plussat ja miinukset

Mitä mielikuvia, kokemuksia tms?

Mä olen toinen koipi lähdössä luterilaisesta koko ajan vapaisiin suuntiin, mutta Jumala on pitänyt vielä luterilaisessa. Sit kun miinusta on liikaa, lähden.

Plussat...
- Rauha. Armollisuus.
- vielä julistetaan pelastavaa uskoa
- Työntekijät mukavia ja fiksuja ja vaatimattomia
- luterilainen työmoraali
- kiltteys, siinä on jotain suomalaista
- diakonia
- hyviä musiikkiesityksiä
- uskovien pitämät tapahtumat on eläviä ja rentoja

Miinukset...
- lapsikasteoppi
- liian komeat pytingit ja liturgiat
- pelokkuus pysyä oman sanoman takana
- etelä-Suomessa liberaalius ja jopa luopumus. Armon avulla etsitään oikeutus synnintekemiseen.
- ei käytetä armolahjoja, ei puhuta Jumalan teoista
- kirkollisvero
 
vierailija
Mitä mielikuvia, kokemuksia tms?

Mä olen toinen koipi lähdössä luterilaisesta koko ajan vapaisiin suuntiin, mutta Jumala on pitänyt vielä luterilaisessa. Sit kun miinusta on liikaa, lähden.

Plussat...
- Rauha.
- vielä julistetaan pelastavaa uskoa
- Työntekijät mukavia ja fiksuja ja vaatimattomia
- luterilainen työmoraali
- kiltteys, siinä on jotain suomalaista
- diakonia
- hyviä musiikkiesityksiä
- uskovien pitämät tapahtumat on eläviä ja rentoja

Miinukset...
- lapsikasteoppi
- liian komeat pytingit ja liturgiat
- pelokkuus pysyä oman sanoman takana
- etelä-Suomessa liberaalius ja jopa luopumus
- ei käytetä armolahjoja, ei puhuta Jumalan teoista
- kirkollisvero
Pelkkiä miinuksia, ei plussia.

http://sarastuslehti.com/2013/02/07/totuuden-henki-johda-sina-meita-harhaan-eli-kuinka-kulttuurimarxismin-henki-taytti-valtionkirkon/
 
vierailija
Mitä mielikuvia, kokemuksia tms?

Mä olen toinen koipi lähdössä luterilaisesta koko ajan vapaisiin suuntiin, mutta Jumala on pitänyt vielä luterilaisessa. Sit kun miinusta on liikaa, lähden.

Plussat...
- Rauha. Armollisuus.
- vielä julistetaan pelastavaa uskoa
- Työntekijät mukavia ja fiksuja ja vaatimattomia
- luterilainen työmoraali
- kiltteys, siinä on jotain suomalaista
- diakonia
- hyviä musiikkiesityksiä
- uskovien pitämät tapahtumat on eläviä ja rentoja

Miinukset...
- lapsikasteoppi
- liian komeat pytingit ja liturgiat
- pelokkuus pysyä oman sanoman takana
- etelä-Suomessa liberaalius ja jopa luopumus. Armon avulla etsitään oikeutus synnintekemiseen.
- ei käytetä armolahjoja, ei puhuta Jumalan teoista
- kirkollisvero
Itse ihmettelen matujen paapomista. Islamilaisten päätarkoitus on levittää islamia ja Suomen ev.lut. kirkko auttaa heitä tässä tehtävässä. Lisäksi kuvitteleeko kirkko, että ne tulisivat joskus maksamaan kirkollisveroa? Esimerkiksi olen itse käynyt rippileirin Turun heinänokassa. Nyt siellä on matujen täyshoitola airiston rannalla.
 
vierailija
Itse ihmettelen matujen paapomista. Islamilaisten päätarkoitus on levittää islamia ja Suomen ev.lut. kirkko auttaa heitä tässä tehtävässä. Lisäksi kuvitteleeko kirkko, että ne tulisivat joskus maksamaan kirkollisveroa? Esimerkiksi olen itse käynyt rippileirin Turun heinänokassa. Nyt siellä on matujen täyshoitola airiston rannalla.
Pahoittelut sekavasta tekstistä, vituttaa vaan kuin pientä eläintä...
 
Itse ihmettelen matujen paapomista. Islamilaisten päätarkoitus on levittää islamia ja Suomen ev.lut. kirkko auttaa heitä tässä tehtävässä. Lisäksi kuvitteleeko kirkko, että ne tulisivat joskus maksamaan kirkollisveroa? Esimerkiksi olen itse käynyt rippileirin Turun heinänokassa. Nyt siellä on matujen täyshoitola airiston rannalla.
Niin...kirkon väen on hankala sanoa turvapaikanhakijoille "ei", koska sitten saisivat noottia siitä. Mutta voisivat katsoa mitä uskontokuntaa tänne olisivat avosylin ottamassa.

Tai sitten jokainen irakki/syyrialainen pitäisi viedä voimalliseen evankeliointikokoukseen...:whistle:
 
vierailija
Ainoa syy miks kuulun vielä kirkkoon on hyvä, halpa KRISTILLINEN kerhotoiminta lapselle. Seuraavakin lapsi kastetaan.

Ja pitäisi kyllä tehdä jonkun sanavalmiin ihmisen valitus tuomiokapituliin.

Luterilaisella kirkolla on vain kaksi sakramenttia, jotka Kristus on asettanut itse. Ne ovat kaste ja ehtoollinen.

"Jeesus on itse asettanut kasteen. Matteuksen evankeliumin mukaan Jeesus antoi kaste- ja lähetyskäskyn opetuslapsilleen ylösnousemisensa jälkeen.

Kaste- ja lähetyskäskyyn tutustutaan muun muassa rippikoulussa.

Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin:

"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Matt. 28:18-20"

Lähde: https://www.tuusulanseurakunta.fi/730-kaste-ja-lahetyskasky#

Nyt kuljetaan niin vahvasti kirkon oppeja vastaan, että on pyhäinhäväistystä ja harhaoppisuutta.
 
http://mvlehti.net/2016/02/03/ev-lut-kirkko-on-suomen-kansan-vihollinen/

Ev.lut kirkko on Suomen kansan vihollinen
Ensin kirkko haukkui Rajat kiinni -ihmiset rasisteiksi. Nyt kirkon edustajat hyökkäävät presidentti Niinistön puhetta vastaan!
Jahas, tuossa linkissä oli linkki Irja Askolan ja piispa Ambrosiuksen tammikuussa HS:lle kirjoittamaan mielipidekirjoitukseen jossa muslimeille pitää saada järjestettyä tiloja "uskontonsa yhteisölliseen harjoittamiseen".

Että tuo Askola on pihalla kuin lumiukko. Erottaa pitäisi kirkosta.

http://mvlehti.net/2016/01/15/ev-lut-kirkon-askola-ja-ortodoksien-ambrosius-meidan-kristittyjen-ja-kirkkojen-tehtavana-on-nyt-tukea-muslimeja/
 
vierailija
Ainoa hyvä puoli on se, jos joku kokee saavansa apua tms. ko. taholta. Siis näitä tapauksia, kun joku kokee jotain tosi kovia, ja sitten on aivan rikki ja maassa, sitten ryhtyy uskoon ja ehkä kokee ko. tahon auttavan jollain tavalla. Ja muutenkin jos nyt joku saa jotain positiivista kirkosta vaikka irti, niin plussaahan se vaan on (on nyt sitten kyse jostain mummosta joka menee kirkkoon kuuntelemaan kivoja vitsiä tai jostain miehestä joka kokee että isäpappansa sai kauniit hautajaiset ja arvoisensa jäähyväiset). Eihän sitä voi negatiiviseksi asiaksi millään muotoa sanoa, jos joku oikeesti jotain hyvää irti saa.

Muuten sanoisin että kaikki uskonnolliset tahot ovat aikalailla miinuksia täynnä.
 
vierailija
Ja pitäisi kyllä tehdä jonkun sanavalmiin ihmisen valitus tuomiokapituliin.


...
On kuule muutamat tehneetkin ja minä muiden mukana, mutta siellä on kirkon puolesta samanlaiset kulttuurimarxilaiset saatananpalvojat vääntelemässä kirkkolakia kuin mitä ovat piispatkin, että ei johda mihinkään.

Meillä onkin käytetty tätä linkkiä:

https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/

Yksi alaikäinen lapsi vielä kuuluu kirkkoon, mutta hänetkin käyn todennäköisesti tänä vuonna kirkosta erottamassa kun tuttu pappi sanoi, että rippikoulunkin voi käydä vaikka kirkkoon ei kuuluisi.
 
Hyvä kirjoitus. Sitä ei usein puhuta että jokainen kirkon jäsen ja varsinkin työntekijä tuo sinne oman taustansa, ja 60-luvun kulttuurimarxismissa kirkkokaan ei välttynyt vaikutteilta, vaikka kirkon linja pitäisi olla muuttumaton.

Sinänsä vähän liian paljon äärioikeistoa ylistävä kirjoitus, ja olin eri mieltä kirjoittajan kanssa siitä v.-98 mielenosoituksesta: piispa Huovisen "rasismi on syntiä" on ihan hyvä lause, vaikka kirjoittaja oli eri mieltä.

Mutta mitä olen aina hokenut niin pitäisi erottaa toisistaan ihonväri-ja synnyinpaikkarasismi (jotka ovat syntiä) sekä teot, eli jonkun kulttuurin pöljät uskomukset ja normit joita saakin vastustaa.
 
vierailija
Kirkko kumartelee nykyään liikaa joka suuntaan, eikä pidä omaa linjaansa. Siinä käy sitten niin, että jokaiselle samalla myös pyllistellään vuoron perään, ja lopulta jäseniä on jäljellä 50 000.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Jahas, tuossa linkissä oli linkki Irja Askolan ja piispa Ambrosiuksen tammikuussa HS:lle kirjoittamaan mielipidekirjoitukseen jossa muslimeille pitää saada järjestettyä tiloja "uskontonsa yhteisölliseen harjoittamiseen".

Että tuo Askola on pihalla kuin lumiukko. Erottaa pitäisi kirkosta.

http://mvlehti.net/2016/01/15/ev-lut-kirkon-askola-ja-ortodoksien-ambrosius-meidan-kristittyjen-ja-kirkkojen-tehtavana-on-nyt-tukea-muslimeja/
Muslimitkin järjestäisivät kristityille omassa maassaan moskeijoissaan tiloja.
 
vierailija
Ev.lut. on uskonto jossa ei tarvitse varsinaisesti uskoa. Riittää että maksaa kirkollisveronsa ja elää kuten pakana. Kerran vuodessa voi käydä joulukirkossa, mutta ei kukaan katso pahalla vaikkei kävisikään. Voi tulla kummiksi vastaamaan ystävän lapsen kirkollisesta kasvatuksesta ja hoitaa sen velvollisuuden vain ostamalla synttäreinä uusimman lelun. Voi olla uskossa koko elämänsä, lukematta kertaakaan Raamattua ja käymättä kertaakaan kirkossa häiden ja joulun ulkopuolella. Harva ev.lut. uskontokuntaan kuuluva myöskään rukoilee iltaisin tai edes kuuntelee jumalanpalveluksia radiosta/televisiosta.

Ev.lut. uskonnon hyvä ja huono puoli on tiivistettynä juuri tuo. Uskonto ikään kuin ostetaan valmiina palveluna. Ihminen ei siis usko jumalaan, mutta uskoo sen verran mitä siitä nyt saa kivoja juttuja kulttuuriinsa. Voi siis jouluna hyvällä syyllä nauttia joulusta ja ristiäisissä paistatella kummin roolissa.
 
vierailija
Ev.lut. on uskonto jossa ei tarvitse varsinaisesti uskoa. Riittää että maksaa kirkollisveronsa ja elää kuten pakana. Kerran vuodessa voi käydä joulukirkossa, mutta ei kukaan katso pahalla vaikkei kävisikään. Voi tulla kummiksi vastaamaan ystävän lapsen kirkollisesta kasvatuksesta ja hoitaa sen velvollisuuden vain ostamalla synttäreinä uusimman lelun. Voi olla uskossa koko elämänsä, lukematta kertaakaan Raamattua ja käymättä kertaakaan kirkossa häiden ja joulun ulkopuolella. Harva ev.lut. uskontokuntaan kuuluva myöskään rukoilee iltaisin tai edes kuuntelee jumalanpalveluksia radiosta/televisiosta.

Ev.lut. uskonnon hyvä ja huono puoli on tiivistettynä juuri tuo. Uskonto ikään kuin ostetaan valmiina palveluna. Ihminen ei siis usko jumalaan, mutta uskoo sen verran mitä siitä nyt saa kivoja juttuja kulttuuriinsa. Voi siis jouluna hyvällä syyllä nauttia joulusta ja ristiäisissä paistatella kummin roolissa.
Uskossa ei voi olla lukematta Raamattua. Sitähän sinä et tiedä etkä näe, mitä se suhde Jumalaan ihmiselle sisäisesti antaa. Kannattaa lukea Katekismusta, niin selviää, mitä luterilainen uskonto on. - Tosin piispana voi olla, vaikkei lähetyskäskyä noudata tai pidä arvossa.
 
lesta
Uskossa ei voi olla lukematta Raamattua. Sitähän sinä et tiedä etkä näe, mitä se suhde Jumalaan ihmiselle sisäisesti antaa. Kannattaa lukea Katekismusta, niin selviää, mitä luterilainen uskonto on. - Tosin piispana voi olla, vaikkei lähetyskäskyä noudata tai pidä arvossa.
Meidän lestadiolaisten ei tarvitse lukea raamattua koska seuroissa saarnamiehet selittää meille mitä siellä kerrotaan. On tutkittu että raamatun sanoma sisäistetään parhaiten juuri korvien kautta.
 

Yhteistyössä