Luterilaisen kirkon plussat ja miinukset

Miksi Echo inhoat kirkollisveroa?
Mun mielestä ei-uskovia ei saa velvoittaa minkään seurakunnan kulujen peittämiseen. En myöskään tykkää koskaan siitä jos joku pappi yrittää sitouttaa kirkon juttuihin semmoisia ihmisiä joita uskonelämä ei voisi vähempää kiinnostaa, sillä verukkeella että "koska olette kastettuja ja yhteiseen uskoon kutsuttuja."

Eikkarien kannattaisi ensin tulla uskoon ja oppia tuntemaan Jeesus, sit vähän aikaa iloita ja lillua pelastuksen tuomassa ilossa, kasvaa uskossa, oppia kristinuskon perusasioita. Sit vasta hommiin, miten nyt Jumala johdattaakaan.

Eli homman pitäisi mennä niin, että
-seurakuntaan saa liittyä vasta vaikka 15-vuotiaana jos haluaa
- seurakunnassa ei olisi kuin uskovia
- ne uskovat rahoittavat itse oman toimintansa.

Toisaalta luterilainen kirkko on saanut paljon ihmisiä Jeesuksen luo sillä kattavalla verkostollaan ja laajalla toiminnallaan. Mutta millaiseen uskoon ihmisiä on kutsuttu? Joidenkin kaapu-piispojen pokkurointiin ja liturgioihin, vai yksinkertaiseen mutta elävään uskoon?
 
vierailijauzkiskoskis
[QUOTE="Echo, post: 31192623, member: 39541"

Eikkarien

Eli homman pitäisi mennä niin, että
-seurakuntaan saa liittyä vasta vaikka 15-vuotiaana jos haluaa
- seurakunnassa ei olisi kuin uskovia
- ne uskovat rahoittavat itse oman /QUOTE]

Sä Kuulostat aika hellarilta...
kuulin tuon eikkari sanan ekaa kertaa ihan pari pvä sitten ja se on jotenkin ärsyttävä...Onko se jotain vapaiden suuntien slangia?
mä oon edelleen utelias, onko miehesi uskossa?
 
[QUOTE="Echo, post: 31192623, member: 39541"

Eikkarien

Eli homman pitäisi mennä niin, että
-seurakuntaan saa liittyä vasta vaikka 15-vuotiaana jos haluaa
- seurakunnassa ei olisi kuin uskovia
- ne uskovat rahoittavat itse oman /QUOTE]

Sä Kuulostat aika hellarilta...
kuulin tuon eikkari sanan ekaa kertaa ihan pari pvä sitten ja se on jotenkin ärsyttävä...Onko se jotain vapaiden suuntien slangia?
mä oon edelleen utelias, onko miehesi uskossa?
Joo, aika hellari tai vapislainen olen teologialtani.
Eikkari=ei-uskova. Eihän suuri osa luterilaisesta ole tunnustavia uskovia.
Jeesus itse teki jaon että on kaksi porukkaa, vasemmalla puolellaan olevat ja oikealla puolellaan olijat.
 
vierailija
Jeesuksen omissa sanoissa on uskominen mainittu ensin. Järjestys on oikea:ensin saarnaaminen, sit usko, sit kaste.
Mark 16:15-16
Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Aivan ja ensimmäisessä evankeliumissa järjestys on ensin kaste siten usko.
 
vierailija
Minä en tiedä, mitä luterilaiset sanovat, mutta tuo on ärsyttävää ja valheellista jankutusta kummin päin kaste ja opetus on, kun Matteuksen evankeliumissa on ensin kaste, sitten opetus ja Markuksen evankeliumissa on opetus ja sitten kaste. Pitääkö riidellä? Se on ihan oma asia, mitkä kenenkin _mielipide_ on, mutta kun se on Jumalan sanan mukaan oikein kumminkin päin. Minulle se riittää ja sen pitäisi riittää kaikille Jumalan sanaan uskoville.
 
vierailija
Ainakin mainitsi kielilläpuhumisen ja parantamisen.


17 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. [Ap. t. 5:16, Ap. t. 8:7, Ap. t. 16:18 | Ap. t. 2:4+]

18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat." [Ap. t. 28:5]
 
Mun mielestä ei-uskovia ei saa velvoittaa minkään seurakunnan kulujen peittämiseen. En myöskään tykkää koskaan siitä jos joku pappi yrittää sitouttaa kirkon juttuihin semmoisia ihmisiä joita uskonelämä ei voisi vähempää kiinnostaa, sillä verukkeella että "koska olette kastettuja ja yhteiseen uskoon kutsuttuja."
Tota... vaikka olis vauvana kastettu, niin ehtii aikanaan erota seurakunnasta jos siellä oleminen ei kiinnosta, eikä tarvitse koskaan maksaa penniäkään kirkollisveroa.

Enkä kyllä muista, että ainutkaan luterilainen pappi olis koskaan yrittänyt mua sitouttaa yhtään mihinkään.
 
Nostan tätä ketjua.

Muutama päivä sitten oli uutisissa siitä, että Risikko otti puhutteluun luterilaisen kirkon pomoja.
Syynä se että kirkko suojelee niitä turvapaikanhakijoita, jotka on saaneet kielteisen päätöksen, ettei heitä karkotettaisi.

Nyt olen Risikon kannalla. Kielteinen päätös on yleensä hyvin perusteltu, mukana voi tph:issa olla mitä tahansa valehtelijaa tai koijjaria. Siinä selvityksessä kartoitetaan tph:n lähtöalue, onko se oikeasti vaarallinen vai ei, jne.

Ei kirkko saa hyysätä rikollisia muslimeja. Mä ymmärtäisin sen jos syyttä käännytetään oikea hädänalainen, mutta jos meidän sinänsä lälly tph-seulonta antaa jollekin hylkäävän päätöksen, niin siinä on todellakin perustelunsa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
Risikko keskustelee kirkon kanssa turvapaikkahakijoiden suojelusta

Arkkipiispa Kari Mäkinen totesi jo keväällä, että kirkko on varautunut suojelemaan turvapaikanhakijoita, jotka saavat kielteisen turvapaikkapäätöksen.

– Olen kutsunut piispat pakeilleni eli tämän syksyn aikana myös tapaan heitä ja käydään tämä asia läpi, Risikko sanoo MTV:n haastattelussa.

Paperittomien määrän uskotaan kasvavan, kun kielteisestä päätöksestä valittaneet turvapaikanhakijat saavat ratkaisun hallinto-oikeudesta.

Sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nerg toivoi tänään Sunnuntaisuomalaisessa, että kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille ei tarjottaisi hätämajoitusta, koska se hänen mukaansa antaa vääränlaisen viestin.

Nerg toivoo yhteiskunnan viestittävän, että paperittomien kannalta on huomattavasti parempi, että he löytävät paluun kotiin.

Ministeri Risikon mukaan käytännössä pyritään välttämään sitä, että vapaaehtoinen työ ei sotke virallista järjestelmää.

Akuutti humanitäärinen apu on aina viranomaisen vastuulla.

– Meidän lähtökohta pitää olla se, että meille ei tule tänne sellaista laittomasti maassa olevien uutta joukkoa tai nykyinen joukko kasva, vaan me saadaan vapaaehtoinen palauttaminen tyylikkäästi hoidettua, Risikko toteaa.

Kirkko ei sulje ovia
Kirkko seuraa turvapaikkakysymyksistä käytävää keskustelua valppaasti. Jääminen yhteiskunnan ulkopuolelle ei merkitse kirkon näkökulmasta ovien sulkemista.

Helsinkiläinen Kallion seurakunta on ollut mukana turvapaikanhakijoiden tukemisessa.

– Meidän tehtävä on täällä auttaa ihmistä luotuna olentona, joka tulee tänne ja pyytää apua, toteaa Kallion seurakunnan pastoriMari Mattsson.

Mattsson korostaa, että kirkko toimii yhteistyössä.

– Meidän kaikkien toive on, että tänne ei tule laittomasti maassa olevien joukkoa. Jotta näin ei tapahdu, niin se edellyttää yhteistyötä ja sitä, että löydetään tapoja uuteen tulevaisuuteen joko täällä tai heidän maassaan, mikäli on turvallista.

Monet suomalaisjärjestöt pitävät sisäministeriön ehdotusta pitäytyä paperittomien auttamisesta kylmänä ja aikovat jatkaa toimintaansa...
 

Attachments

9MM
Nostan tätä ketjua.

En jaksa linkittää tällä kännykällä, mutta muutama päivä sitten oli uutisissa siitä, että Risikko otti puhutteluun luterilaisen kirkon pomoja.
Syynä se että kirkko suojelee niitä turvapaikanhakijoita, jotka on saaneet kielteisen päätöksen, ettei heitä karkotettaisi.

Nyt olen Risikon kannalla. Kielteinen päätös on yleensä hyvin perusteltu, mukana voi tph:issa olla mitä tahansa valehtelijaa tai koijjaria. Siinä selvityksessä kartoitetaan tph:n lähtöalue, onko se oikeasti vaarallinen vai ei, jne.

Ei kirkko saa hyysätä rikollisia muslimeja. Mä ymmärtäisin sen jos syyttä käännytetään oikea hädänalainen, mutta jos meidän sinänsä lälly tph-seulonta antaa jollekin hylkäävän päätöksen, niin siinä on todellakin perustelunsa.
Mites näät juutalaiset ja natsi saksan homamt varmasti oli niissä juutalisissakin koijjareita ja jotka oli tehneet pahaa muille sitä en epäile. mut sit oli niit jotka majoitti oman henkensä uhalal niit ajattelematta mitä he olivat tehneet aiemmin?. nyt jos esi majatellaan että kuoleman mahdollisuus niissä maissa joihin laitetaan on korkea niin eikös tuo oel sama asia jos käydään sotaa maassa? on sellaisia ihmisiä jotak ei halua kuolla minkään fanaaattisen ryhmän takia tai jos kieltäytyy niin menettää silti henkensä. lisäksi jos meittii hallituksen toimia nyt ja menneisyydessä niillä rikos määrillä moraaliset tuomitsemiset on aika kiikun kaakun jos ei itse myönnä mitään
 
Mites näät juutalaiset ja natsi saksan homamt varmasti oli niissä juutalisissakin koijjareita ja jotka oli tehneet pahaa muille sitä en epäile. mut sit oli niit jotka majoitti oman henkensä uhalal niit ajattelematta mitä he olivat tehneet aiemmin?. nyt jos esi majatellaan että kuoleman mahdollisuus niissä maissa joihin laitetaan on korkea niin eikös tuo oel sama asia jos käydään sotaa maassa? on sellaisia ihmisiä jotak ei halua kuolla minkään fanaaattisen ryhmän takia tai jos kieltäytyy niin menettää silti henkensä. lisäksi jos meittii hallituksen toimia nyt ja menneisyydessä niillä rikos määrillä moraaliset tuomitsemiset on aika kiikun kaakun jos ei itse myönnä mitään
Hmm, veikkaan, että aika moni keskitysleirillä kuollut juutalainen kääntyisi haudassaan, jos tietäisi, että heidän tilannettaan verrataan Suomen elintasopakolaisiin.
 
  • Tykkää
Reactions: vinossavain
vierailija
Linkkiä mihin? Todellisuuteen?

Olen psykiatrian kurssini aikoinaan tenttinyt, tietäisin kyllä jos Jumalaa rukoileva kristitty ihminen luokiteltaisiin psyykkisesti sairaaksi sekopääksi. Edes kielillä rukoilua EI luokitella sairaudeksi.
Katos, paula tässä lukee ekaa kertaa sun postausta, kuka lienetkin. Varmaan on totta. Mun kokemus kielilläpuhumisesta oli vieressä oleva nuori tyttö, joka oli helluntailaisten kesäleirillä. Voisin kuvitella, että olis ollut transsissa tai jotain sellaista, mutta valtava joukkohurmos siellä oli ja varmaan aivot pystyvät sellaisen tilan saamaan aikaan, kun on tarpeeksi altis ja tarpeeksi "tyhjä", esimerkiksi adrenaliinin takia moni urheilee, juoksee jne. Olosuhteet vaan olivat sellaiset, että odotettiin jotain tapahtuvan. Itse en odottanut mitään, kun en tiennyt sellaisesta. Mutta asiat ovat selvinneet vuosien kuluessa niin, ettei se mun lapsuuden kaveri enää aikuisena voi olla vanhempien kanssa kahta päivää, kun on pakko - sen uskonnon takia! - päästä pois! Pahalta tuntuu, kun niitä hellunailaisiakin on niin paljon:-(

Kasteen merkitys autiomaassa onkin ihan toisenlainen, mutta ei sitä tiedä, jos ei veden kiertokulkua tunne. Tässä lainalauseita:

"Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?"

Miksi sitä et ottanut mukaan? On se käännetty ihan ymmärrettävästi kuitenkin, tarkoittaen kuukausittaista kiertoa, jolloin uusi elämä voi syntyä.

"38:28 Cuca on saten Isä? cuca on synnyttänyt casten pisarat?

38:29 Kenen cohdusta jää on tullut? ja cuca on härmän synnyttänyt taiwan alla?

38:30 Että wesi on peitos nijncuin kiwi/ ja sywydet pysywät ylhällä.- Biblia 1642 -

Olisko vedet loppuneet välillä ja ainoastaan vanhat viinit ovat olleet juomina ihmisille pahimpien kuivien kausien jälkeen? Tai lampaiden ja vuohien maito, kun ne tulee toimeen aika vähällä vedellä, koska syövät heinää, --mitä ihminen taas ei pysty käyttään hyväkseen ilman eläimiä?
 
vierailija
Joo, aika hellari tai vapislainen olen teologialtani.
Eikkari=ei-uskova. Eihän suuri osa luterilaisesta ole tunnustavia uskovia.
Jeesus itse teki jaon että on kaksi porukkaa, vasemmalla puolellaan olevat ja oikealla puolellaan olijat.
Ei sulla ole teologiaa. Et tunne Raamattua eikä sinulla ole tutkitusti muistissa mitään edes yksittäisiä Jeesuksen käskyjä. Kaikki oppisi on omaa höpötystäsi mukaan lukien *kielillä puhumisesi*. Et kuulu mihinkään kirkkokuntaan hengellisesti. Joskus tosiaan ihmettelen, onko sinussa henkeä ollenkaan.
 
vierailija
vierailija
Lähetyskäsky:

Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Jossakin kolmesta evankeliumista on todellakin toisinpäin eli opettakaa ja kastakaa, mutta joka tapauksessa, Jeesus _itse_ käski 1. kastaa ja 2. opettaa.
Miten tuo on ollut kreikaksi, latinaksi ja vaikkapa korinttolaisten kielellä? Miten kuulopuheet muuttuvat ajan myötä, vaikka ne kuinka kirjoitettaisiin kiviin ja kansiin?
Enpä tiennytkään, että syyskuulla kiinalaisilla on erityinen aihe juhli...
Anne Pöyhönen kertoo nyt.
 
vierailija
Korinttolaisilla on ollut lähdevettä, mutta siellä missä sellaista ei ole, on vettä löydettävä muualta. Havupuut kastelevat itse itsensä joka aamu, kun kaste neulasista putoaa maahan. Se kastepiste muodostuu lämpötilojen vaihtelueroista - mikä on myös viiniköynnöksen kasvulle ehto: liian tasaisessa lämpötilassa ei kasvua tapahdukaan! Mutta se viiniköynnöksen juuri on todella sitkas ja sopivana vuonna saattaa nousta maasta uudelleen, vaikka välillä olisikin poissa - olen nähnyt ihan vierestä muutamalla Zilgalla. Lainaan Wikipediasta sen lähetyskäskyn ilmastosta tietoa. Onko nuo havupuita - -- no kataja ainakin on! Ne ovat hyviä varjoja, minkä suojissa eläimillä on hyvä olla, kasvitkaan eivät paahtavaa aurinkoa siedä - paitsi se viiniköynnös(y)

"Suurin osa Galileasta on kivistä maastoa, 500 - 700 metrin korkeudessa. Alueella on useita korkeita vuoria, mukaan lukien Taaborin vuori ja Har Meron, joiden lämpötilat ovat suhteellisen matalia ja sademäärät suuria. Tämän ilmaston seurauksena kasvillisuus ja eläimistö kukoistavat ja monet linnut muuttavat vuosittain viileämmästä ilmastosta Afrikkaan ja takaisin Hula-Jordanin käytävää pitkin. Virrat ja vesiputoukset, jälkimmäiset erityisesti Ylä-Galileassa, yhdessä laajojen vihreiden kenttien, värikkäiden villikukkien ja monien raamatullisesti tärkeiden kaupunkien kanssa tekevät alueesta suositun turistikohteen.

Johtuen suurista sademääristä (900 - 1200 mm), leudosta ilmastosta ja korkeista vuorista (Har Meronin vuori 1 000 - 1 208 metriä merenpinnasta), Ylä-Galilean alueella on erityistä kasvillisuutta ja eläimistöä:
okakataja (Juniperus oxycedrus),
libanoninsetri(Cedrus libani), joka kasvaa pienessä metsikössä Har Meronin vuorella,
syklaamit,
pionit ja
turkinalppiruusu (Rhododendron ponticum), joka joskus esiintyy Har Meronilla."


---enkä ole sitä itse sinne kirjoittanut. t.paula
 
vierailija
Mitä mielikuvia, kokemuksia tms?

Mä olen toinen koipi lähdössä luterilaisesta koko ajan vapaisiin suuntiin, mutta Jumala on pitänyt vielä luterilaisessa. Sit kun miinusta on liikaa, lähden.

Plussat...
- Rauha. Armollisuus.
- vielä julistetaan pelastavaa uskoa
- Työntekijät mukavia ja fiksuja ja vaatimattomia
- luterilainen työmoraali
- kiltteys, siinä on jotain suomalaista
- diakonia
- hyviä musiikkiesityksiä
- uskovien pitämät tapahtumat on eläviä ja rentoja

Miinukset...
- lapsikasteoppi
- liian komeat pytingit ja liturgiat
- pelokkuus pysyä oman sanoman takana
- etelä-Suomessa liberaalius ja jopa luopumus. Armon avulla etsitään oikeutus synnintekemiseen.
- ei käytetä armolahjoja, ei puhuta Jumalan teoista
- kirkollisvero
Oleellisin miinus minusta on se, että oppi perustuu todisteettomiin uskomuksiin.

Toinen oleellinen miinus on ev-lut. kirkon ja ortodiksikirkon uskonnonvapauden ja vakaumusten tasa-arvon kanssa pahassa ristiriidassa oleva erityisasema lainsäädännössä ja julkisoikeudellinen asema verotusoikeuksineen.
 
vierailija
Oleellisin miinus minusta on se, että oppi perustuu todisteettomiin uskomuksiin.

Toinen oleellinen miinus on ev-lut. kirkon ja ortodiksikirkon uskonnonvapauden ja vakaumusten tasa-arvon kanssa pahassa ristiriidassa oleva erityisasema lainsäädännössä ja julkisoikeudellinen asema verotusoikeuksineen.
Toi on niin totta eikä tule muuttumaan varmaan koskaan?
Äsken kerroin siitä kasteesta, minkä ainakin meidän ilmastossa (ja vuoristossa!) näkee helposti. otin kerran kuvan, kun huomasin, että nuo sulkamaiset ilmestykset heinien päällä ovat kuuraa tai huurretta, joka on tarttunut heiniin silloin, kun ojassa on vielä virrannut ilmaa lämpimämpää vettä: se lämmin kun nousee aina ylöspäin, missä se taas kohtaa yleensä kylmää ilmaa. No, jäätymisessä vapautuu lämpöä ja sen näkee selvästi, kun se ojan pinta on alkanut yön aikana jäätyä:

Mites tuon selität tavalliselle ihmiselle, joka ei edes halua nähdä asiaa? Jäätymisessä vapautuu lämpöä, voi olla outo asia lapsillekin, jos eivät ikinä näe sitä;-)
 
vierailija
1548 on kirjoitettu:
"XVII Lucu.

17:1 NEite puhui Iesus/ ia ylesnosti Silmens Taiuasen ia sanoi/ Ise/ hetki tuli/ kircasta sinun Poicas/ Ette mös sinun Poicas kircastais sinun.

Näitä puhui Jesus/ ja ylös nosti silmänsä taiwaaseen ja sanoi/ Isä/ hetki tuli/ kirkasta sinun Poikassa/ Että myös sinun Poikassa kirkastaisi sinun.


17:2 Ninquin sine annoit henelle Woiman ylitzen caike' Lihan/ ette henen pite andama' ijancaikisen Elemen/ caikille nijlle iotca sine henelle annoit.

Niinkuin sinä annoit hänelle woiman ylitsen kaiken lihan/ että hänen pitää antaman iankaikkisen elämän/ kaikille niille jotka sinä hänelle annoit.



17:3 Mutta teme o'bi ijancaikine' Eleme/ ette he sinu' tundisit ainoan totisen Jumalan/ ia iongas lehetit Iesusen Christusen.

Mutta tämä ompi iankaikkinen elämä/ etä he sinun tuntisit ainoan totisen Jumalan/ ja jonkas lähetit Jesuksen Kristuksen.



17:4 Mine sinun circastin Maan päle/ mine sen Töön teutin/ iongas annoit minun tehdhexen.

Minä sinun kirkastin maan päällä/ minä sen työn täytin/ jonkas annoit minun tehdäksen.



17:5 Ja nyt Ise/ kircasta minua itzes tykene/ sille kircauxella ioca minulla oli sinun tykenes ennenquin teme Mailma olican.

Ja nyt Isä/ kirkasta minua itsesi tykönä/ sillä kirkkaudella joka minulla oli sinun tykönäsi ennenkuin tämä maailma olikaan.



17:6 Mine iulghistin sinun Nimes Inhimisillen/ iotcas annoit minulle Mailmast. Sinun he olit/ ia minulle sine ne annoit/ ia sinun Puhes he ketkit/

Minä julkistin sinun nimessä ihmisillen/ jotkas annoit minulle maailmasta. Sinun he olit/ ja minulle sinä ne annoit/ ja sinun puheesi he kätkit/



17:7 Nyt he tiesit/ ette caiki quin sine minulle annoit ouat sinusta.

Nyt he tiesit/ että kaikki kuin sinä minulle annoit owat sinusta.



17:8 Sille ne sanat iotcas minun annoit/ ne mine annoin heille/ ia he otit. Ja tunsit totisest/ ette mine sinusta wloslexin/ ia vskoit ette sine minun lehetit.

Sillä ne sanat jotkas minun annoit/ ne minä annoin heille/ ja he otit. Ja tunsit totisesti/ että minä sinusta ulos läksin/ ja uskoit että sinä minun lähetit.



17:9 Mine Rucolen heiden edestens/ ia en Rucole Mailman edeste/ waan ninen edeste iotcas minun annoit/ sille sinun he ouat.

Minä rukoilen heidän edestänsä/ ja en rukoile maailman edestä/ waan niiden edestä jotkas minulle annoit/ sillä sinun he owat.



17:10 Ja caiki minun Omani ouat sinun/ ia sinun omas ouat minun/ Ja mine olen heisse kircastettu.

Ja kaikki minun omani owat sinun/ ja sinun omasi owat minun/ Ja minä olen heissä kirkastettu.



17:11 Ja em mine ole sillen Mailmas/ waan he ouat mailmas/ ia mine tulen sinun tyges.
PYHE ISE/ ketke heite sinun Nimes cautta iotcas minun annoit/ ette he olisit yxi/ ninquin mekin.

Ja en minä ole silleen maailmassa/ waan he owat maailmassa/ ja minä tulen sinun tykösi. PYHÄ ISÄ/ kätke heitä sinun nimesi kautta jotkas minun annoit/ että he olisit yksi/ niinkuin mekin.


17:12 Coska mine olin heiden ca'sans mailmas/ ketkin mine heite sinun Nimees/ Jotcas minun annoit/ ne mine ketkin/ ia eikengen nijste cadonut/ waan se Cadhotoxen Lapsi/
Ette Ramattu teuteteisin.

Koska minä olin heidän kanssansa maailmassa/ kätkin minä heitä sinun nimeesi/ Jotkas minun annoit/ ne minä kätkin/ ja ei kenkään niistä kadonnut/ waan se kadotuksen lapsi/ että Raamattu täytettäisiin.



17:13 Mutta nyt mine tulen sinun tyges/ ia nemet puhun Mailmas/ senpäle/ ette heille olis itzesens minun ilon teudheline'.

Mutta nyt minä tulen sinun tykösi/ ja nämä puhun maailmassa/ senpäälle/ että heillä olisi itsessänsä minun iloni täydellinen.



17:14 Mine annoin heille sinun Sanas/ ia mailma heite wihasi/ Sille ettei he ole mailmast/ ninquin ei mineken ole mailmast.

Minä annoin heille sinun sanassa/ ja maailma heitä wihasi/ Sillä ettei he ole maailmasta/ niinkuin en minäkään ole maailmasta.



17:15 Em mine Rucole ettes heijet poisotat mailmast/ waan ettes heite ketket sijte pahast

En minä rukoile että heidät pois otat maailmasta/ waan että heitä kätket siitä pahasta.



17:16 Eiuet he ole mailmast ninquin en mineke ole mailmast.

Eiwät he ole maailmasta niinkuin en minäkään ole maailmasta.



17:17 Pyhite hiete sinun Totudhes cautta. Sinun puhes o'bi se Totuus.

Pyhitä heitä sinun totuutesi kautta. Sinun puheesi ompi se totuus.



17:18 Quin sine minu' lehetit mailman/ nin mös mine lehetin heijet maliman.

Kuin sinä minun lähetit maailmaan/ niin myös minä lähetin heidät maailmaan.



17:19 Ja heide' edesens mine pyhite' itzeni/ senpäle ette hekin olisit pyhitetyd Totuden cautta.

Ja heidän edessänsä minä pyhitän itseni/ senpäälle että hekin olisit pyhitetyt totuuden kautta.



17:20 Mutta em mine waiwoin heiden edhestens Rucole/ waan mös nijnen edest/ iotca heiden Sanans cautta wskouat Minun päleni/

Mutta en minä waiwoin heidän edestänsä rukoile/ waan myös niiden edestä/ jotka heidän sanansa kautta uskowat minun päälleni/



17:21 Senpäle ette he caiki pite ychte oleman/ ninquin sine Ise minus olet/ ia mine sinus/ ette hekin pite mös meisse ychte oleman/ Senpäle/ ette mailma wskois sinun lehettenexi minun.

Sen päälle että he kaikki pitää yhtä oleman/ niinkuin sinä Isä minussa olet/ ja minä sinussa/ että hekin pitää myös meissä yhtä oleman/ Senpäälle/ että maailma uskoisi sinun lähettäneeksi minun.



17:22 Ja mine annoin heille sen kircaudhen/ ionga sine minulle annoit/ Ette hekin pite olema' ychte/ ninquin mekin ycte olema.

Ja minä annoin heille sen kirkkauden/ jonka sinä minulle annoit/ Että hekin pitää oleman yhtä/ niinkuin mekin yhtä olemme.



17:23 Mine heisse/ ia sine minus/ ette heiden pite oleman teudheliset yhdes/ ia ette Mailma pite tieteme'/ ette sine minu' lehetit/ ia Racastit heite/ ninquin sine minuaki racastit.

Minä heissä/ ja sinä minussa/ että heidän pitää oleman täydelliset yhdessä/ ja että maailma pitää tietämän/ että sinä minun lähetit/ ja rakastit heitä/ niinkuin sinä minuakin rakastit.


17:24 Ise/ Mine tadhon/ ette cussa mine olen/ sielle heidhengi pite oleman iotcas minun andanut olet/ ette he minun Cunniani näkisit/ iongas minulle annoit/ Sille sine Racastit minua ennen Mailman alcua.

Isä/ Minä tahdon/ että kussa minä olen/ siellä heidänkin pitää oleman jotkas minun antanut olet/ että he minun kunniani näkisit/ jonkas minulle annoit/ Sillä sinä rakastit minua ennen maailman alkua.


17:25 Wanhurskas Ise/ ei ole mailma tundenut sinua/ Mutta mine tunsin sinun/ Ja nemet ymmersit ettes minun lehetit/

Wanhurskas Isä/ ei ole maailma tuntenut sinua/ Mutta minä tunsin sinun/ Ja nämät ymmärsit ettäs minun lähetit/



17:26 Ja mine tein tietteuexi/ heille sinun Nimes/ ia teenghi tietteuexi/ Senpäle ette se Rackaus/ iollas minua Racastit/ heisse olisi/ ia mine heisse.

Ja minä tein tiettäwäksi/ heille sinun nimesi/ ja teenkin tiettäwäksi/ Senpäälle että se rakkaus/ jollas minua rakastit/ heissä olisi/ ja minä heissä."

Luonnon laeista ja veden kiertokulusta, hiilen kiertokulusta on ollut kysymys silloinkin!
 
vierailija
Mänty ainakin on havupuu ja kastelee itse itsensä siksi, että aamulla sen neulasiin syntyy (ilmestyy?) kastetta, joka pisaroina tippuu alas tai voihan olla, että linnut ehtivät ne nuolaista ensin. Kuusissa taas näkee usein hämähäkin verkkoja, joihin muodostuu myös kastepisaroita.

Kivien alle kastetta muodostuu myös, vaikka suuri osa siitä haihtuukin ilmaan, eikä sitä ehdi aina nähdä. Kivet estävät haihtumista... ja PUUT ovat hyviä varjoja kaikelle elolliselle, mitkä auringon säteet helposti tappaa.
Kuvassa tosin usvakin nousee aamuisin vedestä, kun auringon säteet sinne yltävät - tuossa sitä ei näy kuitenkaan, kun on pilvinen sää. Tuon kasteen lisäksi on olemassa sulamisesta johtuva kaste ja esimerkiksi alijäähtynyt vesi, joka tuohon aikaan on voinut olla aika tuntematon ilmiö. Yökaste on vielä erikseen, mikä nostaa veden maasta ylös aina suunnilleen 19 jälkeen. Miten lienee muualla ne ajat...?
 
Ei sulla ole teologiaa. Et tunne Raamattua eikä sinulla ole tutkitusti muistissa mitään edes yksittäisiä Jeesuksen käskyjä. Kaikki oppisi on omaa höpötystäsi mukaan lukien *kielillä puhumisesi*. Et kuulu mihinkään kirkkokuntaan hengellisesti. Joskus tosiaan ihmettelen, onko sinussa henkeä ollenkaan.
??? Luepa kaikki Raamattu-ketjut mihin olen kirjoittanut. Mulla vilisee siellä satoja Raamatun-lauseita.
Muistan ulkomuistista satoja, tuhansia jakeita Raamatusta, en poikkea siinä asiassa muista uskovista.

Mutta tässä yksi, omistettu ihan sulle. :love:

San.24:4
Älä vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettet olisi hänen kaltaisensa sinäkin.
 
vierailija
Ei sulla ole teologiaa. Et tunne Raamattua eikä sinulla ole tutkitusti muistissa mitään edes yksittäisiä Jeesuksen käskyjä. Kaikki oppisi on omaa höpötystäsi mukaan lukien *kielillä puhumisesi*. Et kuulu mihinkään kirkkokuntaan hengellisesti. Joskus tosiaan ihmettelen, onko sinussa henkeä ollenkaan.
Kukas täällä arvostelee toista? Miksi pitäisi kuulua johonkin, kysyn vaan!
No, mulla on muutakin tekemistä nyt, kun ei sada.
 
Oleellisin miinus minusta on se, että oppi perustuu todisteettomiin uskomuksiin.

Toinen oleellinen miinus on ev-lut. kirkon ja ortodiksikirkon uskonnonvapauden ja vakaumusten tasa-arvon kanssa pahassa ristiriidassa oleva erityisasema lainsäädännössä ja julkisoikeudellinen asema verotusoikeuksineen.
Ekasta vois sanos että se käsittää koko kristinuskon eikä vain luterilaisuutta: joko kristinuskon jutut on totta tai ei. (Ne on tosi kuin vesi. :rolleyes:)

Tokassa olen osittain samaa mieltä, ei kirkon tarvitsisi verottaa ei-uskovia, mutta tietty olen lainsäädännön suhteen iloinen, että jos edes jossain Suomen lain pykälässä ajatellaan kuten kristinuskossa.
 

Yhteistyössä