*** MAALISKUUN 2010 ODOTTAJAT LOKAKUUSSA ***

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
raskausviikkoa 24 pidetään paaluna minkä jälkeen lapsella on mahdollisuudet selviytyä kohdun ulkopuolella jos jotakin sattuu :heart:
Aijaa, ok. Kiva tietää tuollainenkin, en ole edes ajatellut moista ajankohtaa. Taidan itsekin asettaa sen seuraavaksi tavoitteeksi. :D
:flower:
 
Moiksis! En oo taas ehtiny kirjotella, kun ollu kovasti kiirusta. Töissä kunnon loppurutistus ja rupee jo vähän väsyttää.. 2 viikkoa tein putkeen töitä ja nyt sitten pidän kolme päivää lähes vapaata (pakko tehä muutamia pikkujuttuja kyllä) ja viikonloppu on nyt vapaa <3 Sit seuraavalla viikolla Kuopioon työmatkalle. Ja sitten - sitten ei oo mitään erityistä enää, vaan LOMAN ODOTTELUA <3 27.11. mulla siis ensimmäinen lomapäivä ja sit jään pois töistä.

Torstaina olis koulun pääsykokeet, jännääjännää.. En tiiä miten siellä suhtaudutaan raskauteen, vaik koulun kanssa olen asiaa jo selvittäny ja asia ok. Mut onhan niin, et raskaus ei voi olla syynä, et en saa opiskelupaikkaa? Sähköpostissa mulle selitettiin, että myös opiskeluissa äitiysloma on lakisääteinen.

Liikkeitä tuntuu tosi kivasti jo, mutta pääsääntösesti aika alhaalla :eek: Missä teillä tuntuu liikkeet?

Eilen käytiin moikkaamassa kaveripariskunnan pikkutyttöä, joka nyt jo kuukauden vanha! Ei olla sinnekään ehditty ennen tätä :( Mutta voi, pieni oli hurjan pieni! Olinkin taas jo unohtanu, miten pieniä vaavit todellisuudessa on..

Huomenna rakenneultra (kunnallinen, lääkärin määräyksestä) ja vähän jännittää. Tai aika paljonkin. Vaikka oon ihan varma, että liikkeet on oikeita liikkeitä, ni pelkään silti hurjasti.

Mut eipä muuta. Anteeksi omanapaisuus, mutta lueskelin taas niin paljon teidän tarinoita, ettei oikein osaa mitään kommentoida :)
 
marcelina
Rv 24 jälkeen jos lapsi syntyy niin on mahdollisuudet jäädä eloon :) Sitä ennen ei käsittääkseni aleta laittamaan keskoskaappiin tai edes yritetä pelastaa. Taitaa olla sen keskenmenon ja ennenaikaisen syntymän raja?

POKS! 20+0!
 
Moi kaikki! Uskaltauduin minäkin vihdoin tulemaan tänne, kun olen aiemmin vain pyörinyt tuolla sikiöseulonnoista kiinni jääneiden pinossa. Mulla on neljäs lapsi tulossa, laskettu aika 31.3. Perheeseeni kuuluu tällä hetkellä kolme poikaa, joten katsotaan, jatketaanko nytkin samalla linjalla jos kaikki vaan sujuu hyvin. Oikein hyvää odotuksen jatkoa kaikille ketjussa kirjoittaville!

t: Aana ja pirpana

 
Kylläpä tämä aika meneekin nopsaa...
Täällä oltu flunssassa ja sit iski mahatauti, kylläkin tuntuu et ois ohi menossa, kun pystyi syömään normaalisti, yöllä oli ihan hirveä olo tuntu et oksu tulee ja muutenkin!
Huomenna olisi sit kauan odotettu rakenneultra, toivottavasti siellä on kaikki hyvin!Jännittää ja pelottaa ihan hirveenä!Tuo tosin antoi toivoa, kun toissapäivänä tunsin liikkeitä kädelle, kun käsi oli vatsan päällä ja nytkin pikkunen on liikkunut kovasti! =)
Mulla myös nuo liikkeet tuntuu pääsääntösesti aikas alhaalla, mut toisinaan tuossa pikkasen navan alapuolella!
Joo tosta rokotteesta ollut puhetta: luultavasti otan sen...
Täällä myös selkävaivoja: sekä ala että yläselkä vaivaa ja liitoskivut välillä tosi kovia!Mulla ois tukivyö, mut ollut se siskolla lainassa eikä oo muistanut palauttaa sitä...Joillakin ollut supistuksia: niitä myös täällä jonkun verran ollut!
Juu mut täytyy mennä!

anri &vauveli rv 19+6
 
MLL
Hali87 mullakin tuntuu nyt liikkeet tosi alhaalla, aikasemmin tuntui tossa navan alapuolella. Se vaihtelee vauvan asennon mukaan, mutta kunhan sielä kohdun seudulla niin kaikki varmaan hyvin :D

Tää mamma sitten viikonlopun kärvistelyn jälkeen(supparit ja kivut yltyi entisestään) oli jo varman, että vauski on tulossa kovaa vauhtia maailmaan ja painelin päivystykseen aamusta. Neuvolan ja oman tk hoitajan ohjeistamana tosin. Sielä sitten olin ihan sydän syrjällä ja kauhusta kankeena kun alettiin tutkimusta tekemään, ihan varmana että kohdunsuu on aukeemassa jne. Mutta kas, paikat kiinni, kohdunsuu ei ole lyhentynyt yhtään ja vauvaakin kurkattiin sen verran, että painoarvio saatiin: 315 g :heart: :heart: Vauva makoili kohdun pohjalla jalat tukevasti kohdunsuuta vasten ja rummutti, että se voi olla yksi syy miksi sielä on painetta tuntunut :D Nyt sitten odotetaan puolentoista viikon päässä olevaa rakenneultraa, tällä hetkellä suht kevein mielin, saa sitten nähdä mikä fiilis on parin tunnin päästä :D

MLL :heart: 19+5
 
Hyvää maanantai päivää kaikille!
Aanah tervetuloa joukkoon tähän!
Joku kyseli toisten lasten hoitopaikasta. Meillä nuorimmainen on osa-aikaisena hoidossa ollut tähän asti ja nyt keskiviikkona hoitaja jää sairaslomalle kolmeksi viikoksi, jonka ajan kotona on ja sitten on tarkoitus n.12:sta päivänä pitää puolikkaan päivän hoidossa, jotta saan hoidettua omia asioita. Joudun sairaalassa ravaamaan usein jne, niin ei tarvitse miettiä hoitokuvioita. Ja katsoo nyt sitten minne asti on välillä hoidossa, miten oma vointi tästä etenee. Tänään on tosi hankala päivä noiden liitoskipujen kanssa.
Maidon tulosta oli kyselyä myös. Ei ole vielä tässä raskaudessa tullut. Edellistä odottaessa alkoi tulemaan rv 16+.
Illalla leivoin täytekakun ja nyt se odottelee kinuskikuorrutusta. Nautin nyt kyllä sydämeni pohjasta, kun tein todellakin oikein ratkaisun töiden suhteen. Kerkiää kotonakin jotain pientä puuhastelemaan sitä mukaan kun jaksaa.
Eilen illalla vauva potkiskeli niin, että kädellä sen tunsin. Tais masukin ihan heilua. Parina yönä on valvottanut neljän korvilla, kun on huomannut, että patjaa vasten on kiva kylkeen päin rummuttaa. Liikkeet tuntuu pääasiassa kämmenen kokoisella aluellaa navan alapuolella.
MLL, onneksi kaikki oli hyvin supistuksista huolimatta. Nyt vain rauhallisesti otat.

Miiru 20+3
 
Hyvää maanantaita kaikille :flower:

Pitipä munki nyt alkaa nuihin kysymyksii vastailee ku neiti päikkäreillä :)
Liikkeet tuntuu mulla kans pääasiassa alhaalla ja sivulla, mutta ei juurikaan tuossa edessä. Pääasia kuiytenkin että potkii johonki :D
Maidonerityksestä oli kans jotain...mulla sitä on tainu tulla enempi jos vähempi kohta 3v :) Tää on nyt toinen peräkkäinen raskaus missä imetyksen oon lopettanu vasta 1kk plussauksen jälkeen. Kolmos pojasta alotin jota imetin 13kk, siitä 7kk päästä synty neiti jota imetin 11kk ja nyt sit odotellaan tätä seuraavaa sankaria :)
Vanhempien lasten [/b]hoidosta eli meillä pojat 6v ja 2v10kk on hoidossa siten et vanhempi menee eskarista klo 13 jälkee ja nuorempi jo aamulla ennen seiskaa. Iskä hakee pojat hoidosta sit töiden jälkee. Neitille on myös haettu hoitopaikkaa sit 1.2 lähtien et kerkeis alottaa ennen vauvan syntymää. Meillä lapset on mummulla hoidossa joka on pph. Tämää on meillä hyväksi havaittu järjestely. Näin minulle jää aikaa esikoiselle koulun jälkeen tehdä läksyt ja keskustella päivän tapahtumista. Esikoisella on oppimisvaikeuksia ja muutenkin pieniä hankaluuksia koulun käynnissä.

aanah tervetuloa joukkoon :flower:

MLL onneksi kaikki oli pienellä hyvin :heart: Mulla meinaa kans olla supistuksia välillä mut onneks ei vielä mitään ovin pahoja.

Täytyy muuten tuulettaa!! Mulla ei vielä oo ollu liitoskipuja ollenkaan...mut ei huolta kyllä ne sieltä vielä ilmaantuu :LOL:

 
Tervetuloa aanah meidän joukkoon.

Täällä kaiken hiljaiselon jälkeen on masussa alkanut todellinen riehuminen. Eilen illalla moneen kertaan tuntu iskut ja tänäänkin pitkin päivää on työpäivän lomassa tuntunut liikettä. Minulla liikkeet tuntuu oikealla puolella vatsaa suunilleen navan korkeudella. Vasemmalla puolella en muista huomanneeni vielä minkäänlaisia tuntemuksia.

Viikonloppuna uskaltauduttiin ostamaan turvakaukalo, kun saatiin niihin kaupanpäälle matkarattaat mihin sen kaukalon sitten saa kiinni. Ainoo vaan että paketista puuttu adapteri mikä siinä tarvitaan, mutta käydään nyt sitten tänään hakemassa se sieltä liikkeestä kun onneksi niitä siellä oli kun sinne soittelin. Mutta nyt olisi hankittuna sitten kaikki suurimmat tarvittavat kun vaunut ja sänky ostettiin jo aiemmin kun käytettynä saatiin miehen kaverilta. Enää vaan sitten oottellaan että olis joku joka niitä käyttäisi. Mutta ei siihenkään enää nyt niin pitkä aika ole.

minjoh 21+6
 
Glow
Tänään neuvolassa otettiin nimi listaan haluaako sikainfluenssarokotteen vai ei. Jätin nimeni "kyllä" listaan, että ainakin sen saan jos haluan. Vielä on hetki aikaa funtsia, vaikka mihin tämä tästä muuttuu... Olen aika kovasti sen kannalla, mutta toisaalta pelkään kamalasti mitä jos se aiheuttaakin vauvalle jotain. Ja toisaalta koko rokote tuntuu turhalta :attn:

Neuvolassa kaikki ok. Sf-mitta 17cm rv 21+6.
Hb 113, rautaa voisi alkaa syömään, kauheaa... sillä viime raskauden aikana mikään rauta ei tuntunut sopivan, tuli mahakipuja, oksennus jne :x
 
ARGG... Nyt tulee vaan omaa napaa, kun oon ihan paniikissa tosta rokotteesta! Pitäisi ottaa tällä viikolla, mutta PELOTTAA. Tuttu lääkäri sanoi, että ilman muuta otat, mutta sit kun lukee esim. tämän niin alkaa vähän mietityttää:
"Rokotteiden tiomersaalin ja autismispektrin tai autismin kaltaisten häiriöiden yhteyttä tutkittaessa on löytynyt viitteitä siitä, että tiomersaalilla ja muulla elohopealla voi olla yhteyttä tarkasteltuihin häiriöihin. Rokotteen sijaan merkittävä elohopean lähde on kuitenkin ollut lasten äidit. Tutkijoiden mukaan elohopean päälähteet olivat amalgaamipaikat hampaissa, tiomersaalia sisältänyt Rho D -immunoglobuliini jota annettiin Rh -negatiivisille äideillä raskauden aikana ja suuri määrä elohopeaa sisältävää kalaa ravinnossa"

(Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiomersaali)

Jos kerran haukea ei saa syödä elohopean takia, niin tuskinpa se on yhtään parempi, että sitä isketään suoraan verenkiertoon...

Ja: Tällä hetkellä on hyvin rajoitetusti kliinistä kokemusta Pandemrix (H1N1) tutkimusformulaation, jossa
on korkeampi antigeenimäärä, käytöstä terveillä 18-60-vuotiailla aikuisilla (ks. kohta 5.1). Kliininen
kokemus käytöstä iäkkäillä, lapsilla ja nuorilla puuttuu. Olemassa olevan kliinisen tiedon määrä
3
H5N1-antigeeniä sisältävästä rokotteesta ja ajankohtaisen influenssapandemian erityispiirteet on
otettava huomioon päätettäessä Pandemrixin (H1N1) käytöstä alla esitetyissä eri ikäryhmissä. (Lähde: http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h832fi.pdf)

Mua vaan itkettää, kun pelkään, että teen mitä tahansa, niin päätös on väärä.
 
Ja vielä:
http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h832f i.pdf):

4.6 Raskaus ja imetys
Tällä hetkellä ei ole tietoja Pandemrixin käytöstä raskauden aikana. Raskaana olevia naisia on rokotettu erilaisilla ei-adjuvanttia sisältävillä, inaktivoiduilla kausirokotteilla ja tulokset eivät viittaa epämuodostumiin eikä sikiöön tai vastasyntyneeseen kohdistuvaan toksisuuteen.
Eläintutkimukset eivät viittaa lisääntymiseen kohdistuvaan toksisuuteen Pandemrixilla (ks kohta 5.3).
Pandemrixin käyttöä voidaan harkita raskauden aikana, jos tämä katsotaan välttämättömäksi. Viralliset suositukset on otettava huomioon.
Pandemrixia voidaan antaa imettäville äideille.
 
Pk-seudun lääkärineuvola Nyt en muista kuka sitä kysy, enkä löytäny viestiä kun selasin taaksepäin.
http://www.hel.fi/wps/portal/Terveyskeskus/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/terke/fi/Terveyspalvelut/_itiys-+ja+lastenneuvonta/Neuvolak_yntien+m__r_

Tosta linkistä näkee miten neuvolakäynnit ja lääkärit ajoittuu normaaliraskaudessa. Aikasemmin ainakin vielä -05 oli kolme lääkärineuvolaa ja sillon uudelleensynnyttäjillä oli neuvolakäynnit hieman harvemmassa kun ensisynnyttäjillä. Nyt en tiedä miten se asia on hoidettu, täytyy mielenkiinnosta kysyä neuvolassa.

Liikkeet
tuntuu enimmäkseen navanalapuolella joskus on jotain tuntemuksia pikkasen navan yläpuolella, en tiedä heijastuuko potkut jotenkin sinne. Mullakin tuntuu enenmmän oikealla puolella kun vasemmalla ja enemmän on möyrimistä kun kunnon putkuja. Tai sit mä vaan miellän potkut sellasiks paljon isomman vauvan potkuiks ja vielähän tää masuasukki ei mikään iso vauva ole.

Maitoa
on tullu rv 15 lähtien mut ei onneks vielä vuoda itsekseen, eli ei ole vielä tarvinnut käyttää liivinsuojuksia. Viimeks käytin niitä jatkuvasti näiltä paikkeilta siihen asti kun lopetin imettämisen kun poika oli 8 kk.

Hoidosta Poika on tällä hetkellä kokopäivähoidossa pk:ssa ja mun ajatus olis että sais vauvan tultua olla siellä kolme päivää viikossa max. 6 tuntia päivässä niin saisin viikon kaks. Poika on jo 3v9kk kun toinen syntyy joten kaipaa ihan oikeasti pk kavereita.

Liitoskivuista alkaa tulla esimakua, sellasta pistävää tunnetta häpyluussa. Eli ei vielä kipua mut jonkinlainen kivun esiaste menossa ja välillä kävely tahtoo olla hieman vaappuvaa kun ei lonkat toimi ihan normaalisti.

Seuraava neuvola on 11.11 ja sillon otan sikaflunssa rokotteen. Mua ei oikeastaan pelota että vauvalle olis rokotteesta haitaa, lähinnä tuntuu hieman turhalta ottaa rokote kun en usko että mä onnisuisin sen sikataudin saamaan kuitenkaan. Ja söinhän mä jonnekin rv 14 asti malarianestolääkitystä kerran viikossa, sekin on netin mukaan tosi vaarallista vauavalle mut kun matkailulääkärille soitin niin kas kummaa meidän syömä estolääkitys on lääkäreiden mielestä nimenomaan se ainoa sikiölle turvallinen versio.

Ja tänään tosiaan poksu sitten puoliväli.

Fantaihana 20+0
 
Pikaset ultrakuulumiset kahvitauolta ;)

Kaikki hyvin, paino 406g ja muutenkin koko oli isompi kuin viikot (tätä tää on ollut alusta asti). Eivät kuitenkaan muuttaneet laskettua, koska NT-ultrassa ero oli vain 4 päivää (nyt viikon). Oli helpotus kuulla, että vauva on kasvanut hyvin siitä huolimatta, että istukka vuoti viikkoja! Saatiin paljon ihania kuvia ja yhdessä vauveli pyllistää niin, ettei ole mitään epäilystä sukupuolesta. Kätilö sanoi, että 99% poika tulee. Voi siis lisätä sen tuonne etusivulle. Mulla oli vahva poikaolo jo aiemmin ja mies on ihan taivaassa.

Nyt takaisin töihin, kiirettä pitää!

NinaRinsessa 20+2

 
Rakenneultrassa on täälläkin tänään käyty ja kaikki oli hyvin :heart:
Vauvan koko vastasi täysin viikkoja ja sukupuoltakin yritettiin kurkkia, mutta eipä edes ultraaja saanut selvyyttä. No ainakin jännitys säilyy loppuun asti!

 
herkkis täällä lukee ku tuli itku ku luin ninarinsessan tekstin ja varsinki tuon "mies on ihan taivaassa" .... :heart: meilläki mies toivoo kauheeeesti poikaa ja voin kuvitella sen ylpeyden jos sieltä poika tulee :) toki on tytöstäki onnellinen, mut miehelle poika on aina poika :)

 
jannannemaarit
hei kaikki, meillä on esikoinen sikainfluenssan kourissa. Itselläki alkaa pikkuhiljaa oireita tuntumaan, lääkärissäkin oltiin, mutta minulle ei vielä aloiteta lääkitystä kun ei ole "kunnon oireita". silti kuume on jo nousussa, yskittää ja nuha, muutenkin kipeä olo. Toivottavasti pääsen perjantaina rakenne ultraan rovaniemelle.

Jännittää kamalasti, että miten tämä tästä nyt sitten menee. Toivottavasti teistä kukaan muu ei tätä tautia saa.

No jos tästä selvitään ehjin nahoin niin eipä tarvitse miettiä sitten rokotteen ottamista.
:(

Janna ja masuasukki 20+2
 
Glow
Ihana lukea hyviä ultrakuulumisia =) :heart:

Janna, voi kurjuus!! minkä ikäinen sun esikoinen on? onko kovasti kipeä? minkälainen lääkitys tuohon on?
Tästäpä tuli nyt mieleen, että lääkitys tosiaan. JOS kävisi niin huono tuuri että sairastuisi nyt sikainfluenssaan, niin olisiko lääkitys vaarallinen ( vaarallisempi kuin rokotus?? ) masuvauvalle ??? Ai että mikä ressin aiheuttaja tämä tauti rupeaa olemaankaan :headwall:
 
jannannemaarit
Ei testattu, kun esikoinen on vasta 1v ja niin pieniä ei lääkitä eikä testata, koska lääkityksestä on niin pienelle enemmän haittaa kun hyötyä. mutta lääkäri kyllä teki selväksi ettei juuri usko siihen, että tämä muutakaan on, kun kuitenkin lapista ollaan ja täälä epidemia pahana. Eli esikoiselle pelkkä kuume/kipulääke. Kuumetta hällä on 38,5 - 41 yskä limaa kurkusta nuha ja tosi tosi väsynyt, nukkuu vain sylissä kokoajan.

Minut testataan sitten kun ne kunnon oireet ilmaantuu. Tai ainakin lääkitään tamiflulla. Olen jotenkin siinä uskossa, että lääkitys on pahempi, kaikkine kipulääkkeineen kuin se rokote. Terkka ainakin mainosti niin silloin kun markkinoi minulle rokotetta, jonka päätin ottaa, mutta en kerinnyt saada.
 
niin aanah Tervetuloa!

Voi että tympäsee, kun mulla tuota flunssaa ollut ja viime to kävin nieluviljelys, iltapäivällä soittelin tuloksista ja angiinahan siellä oli, tulehusarvot ei tosin ollut kun alle 5...Aiko hoitsu kysyä lääkäriltä tarviiko antibioottia, kun ei nyt pahemmin oireita!Mutta mutta keväällä meil koko perhe oli angiina kierteessä, mulla se oli kolmesti ja muilla kahdesti, niin iik jos taas sama juttu!Anteeksi valitus!
 

Yhteistyössä