*** MAALISKUUN 2010 ODOTTAJAT LOKAKUUSSA ***

Sikalunssasta ja rokotteesta: Aion kyllä tällä viikolla käydä sen rokotteen ottamassa. Täällä Lapissahan aloitettiin jo tänään raskaana olevien rokottaminen.

Tänään sitten alkoi kurkkukipu yhtäkkiä päivällä töissä. Mies on ollut vähän flunssainen viime viikolla ja työkaveri myös, joten empä ihmettele jos se sama mullekin iskee. Kummallakaan ei kuitenkaan ole kuumetta ollu, joten jospa tämä ois vaan normiflunssaa :/ . Hitto kun tämän sikajutun pitikin sattua tähän raskauden aikaan. Ihanko ei jo muutenki huolestuttaisi pienen masukaisen vointi ja sitte vielä tämmönen epidemia! :(

Uusille palstalaisille: Tervetuloa vaan joukkoon! :flower:

Ensimaidosta: Mulla on kans n. 19+ viikolta alkanut hieman "tippasemaan" suihkun/saunan jälkeen ensimaitoa. Ihan pikkiriikkisen vain, mutta kuitenkin. Jännää! :D

Rakenneultrista: Vai on teille taas ultrassa käyneille pääosin poikia lupailtu! Missäs ne maaliskuiset tytöt luuraa? Saa nähä selviääkö meille sukupuoli ylihuomenna. Jännittää jo niin peevelisti! Onneksi se on ke heti aamusta klo 9 niin ei tarvi koko päivää venttailla.

Nyt pitänee alkaa kokkaileen sapuskaa ja levähtään. Josko tämä flunssan alku tyrehtyisi heti alkuunsa. Paranemisia jannannemaaritille ja muille joilla lenssu tai muu vaiva.

Mimmurainen & touhukas ötikkä 20+3

 
MLL
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmurainen:
Alkuperäinen kirjoittaja MLL:
Täälä on nyt rokote haettu, syteen tai saveen! Vielä ei ainakaan tunnu miltään, kädessä eikä muuallakaan. Varmaan aamusta sitten tietää jos se meinaa oireita pukata.
Oliko pahat jonot? Mie aattelin mennä varmaan keskiviikkona jonotteleen sinne.. :saint:
Mua ennen oli sata naista, olin nro 371 :D Sielä oli pallomasujen kokoontumisajot. Hoitaja veikkasi että loppuviikkoa kohden hiljenisi, miä hain jo tänään kun suojan muodostuminen kuiten kestää sen pari viikkoa.
 
Meillä tuota rokotetta alettas pistää odottaville perjantaina...pitänee vielä lukee paikallislehestä tarkemmin sit huomenna eiku keskiviikkona :) kumma ku päivätki jo menee sekasi. Jännä nähä kuinka paljon sit on odotushuoneessa väkee jos sinne ite suuntaa...kiva siel ei ees oo ku muutama hassu penkki ja jos porukkaa ku pipoa ni voi sitä jonotusta ja seisomista. MIhinköhän pistäs siks aikaa ton junnun...
 
Juu mulla kans rokote nyt otettu ja mulla oli 328 nro,et tosiaan ollaan MLL:än kans jonotettu samoihin aikoihin.Aika nopeaa se meni kuitenki,siis koko homma :)
Mimmurainen me tullaan rakenneultraan teidän jälkeen :D ylihuomenna klo 10 on aika.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nystymuikio:
Juu mulla kans rokote nyt otettu ja mulla oli 328 nro,et tosiaan ollaan MLL:än kans jonotettu samoihin aikoihin.Aika nopeaa se meni kuitenki,siis koko homma :)
Mimmurainen me tullaan rakenneultraan teidän jälkeen :D ylihuomenna klo 10 on aika.
Hehee, hienoa! Ehkäpä me sitten nähdään siinä äitipolilla. Tuutko miehen kanssa sinne? Ehtiiköhän siinä sanasen pari vaihtaa :LOL: ? Mehän voitas Rollolaiset kyhätä joku miitinki joku viikko?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmurainen:
Alkuperäinen kirjoittaja nystymuikio:
Juu mulla kans rokote nyt otettu ja mulla oli 328 nro,et tosiaan ollaan MLL:än kans jonotettu samoihin aikoihin.Aika nopeaa se meni kuitenki,siis koko homma :)
Mimmurainen me tullaan rakenneultraan teidän jälkeen :D ylihuomenna klo 10 on aika.
Hehee, hienoa! Ehkäpä me sitten nähdään siinä äitipolilla. Tuutko miehen kanssa sinne? Ehtiiköhän siinä sanasen pari vaihtaa :LOL: ? Mehän voitas Rollolaiset kyhätä joku miitinki joku viikko?
Joo niin voitais :) Näillä näkymin tulen joo miehen kans,kyllä siinä aulassa varmaan nähdään,ku tuntuu aina vähän venyvän yli ne ajat.Ku sie tuut huoneesta niin me venaillaan,et päästään sisään.Toivottavasti kaikki hyvin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja nystymuikio:
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmurainen:
Alkuperäinen kirjoittaja nystymuikio:
Juu mulla kans rokote nyt otettu ja mulla oli 328 nro,et tosiaan ollaan MLL:än kans jonotettu samoihin aikoihin.Aika nopeaa se meni kuitenki,siis koko homma :)
Mimmurainen me tullaan rakenneultraan teidän jälkeen :D ylihuomenna klo 10 on aika.
Hehee, hienoa! Ehkäpä me sitten nähdään siinä äitipolilla. Tuutko miehen kanssa sinne? Ehtiiköhän siinä sanasen pari vaihtaa :LOL: ? Mehän voitas Rollolaiset kyhätä joku miitinki joku viikko?
Joo niin voitais :) Näillä näkymin tulen joo miehen kans,kyllä siinä aulassa varmaan nähdään,ku tuntuu aina vähän venyvän yli ne ajat.Ku sie tuut huoneesta niin me venaillaan,et päästään sisään.Toivottavasti kaikki hyvin :)
Samat sanat, toivotaan että molemmille tulee hyviä uutisia =). Mie oon kans miehen kans liikenteessä. Huijjuij, kun jännittää! :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmurainen:
Alkuperäinen kirjoittaja nystymuikio:
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmurainen:
Alkuperäinen kirjoittaja nystymuikio:
Juu mulla kans rokote nyt otettu ja mulla oli 328 nro,et tosiaan ollaan MLL:än kans jonotettu samoihin aikoihin.Aika nopeaa se meni kuitenki,siis koko homma :)
Mimmurainen me tullaan rakenneultraan teidän jälkeen :D ylihuomenna klo 10 on aika.
Hehee, hienoa! Ehkäpä me sitten nähdään siinä äitipolilla. Tuutko miehen kanssa sinne? Ehtiiköhän siinä sanasen pari vaihtaa :LOL: ? Mehän voitas Rollolaiset kyhätä joku miitinki joku viikko?
Joo niin voitais :) Näillä näkymin tulen joo miehen kans,kyllä siinä aulassa varmaan nähdään,ku tuntuu aina vähän venyvän yli ne ajat.Ku sie tuut huoneesta niin me venaillaan,et päästään sisään.Toivottavasti kaikki hyvin :)
Samat sanat, toivotaan että molemmille tulee hyviä uutisia =). Mie oon kans miehen kans liikenteessä. Huijjuij, kun jännittää! :D
Niin jännittää,nyt peukut pystyssä,et vauvoilla kaikki hyvin,enää kaks yötä! :D
 
Kiitos kaikille kovasti tervetulotoivotuksista! :flower:

Lähdin myös vastailemaan noihin kysymyksiin: Liikkeet tuntuvat mulla myös alavatsassa. Tässä raskaudessa aloin tuntea liikkeet jo aika aikaisin, mutta kai se johtuu siitä kun kyseessä on neljäs kerta :) . Väkisinkin tässä kai alkaa oppia... Jostain syystä tunnen liikkeet aina helpoiten autossa istuessa - ehkä asento on otollinen tai sitten vauveli nauttii huristelusta. Liikkeet ovat olleet vielä aika kevyitä, kuin pieniä hipaisuja. Mylläävätkö muiden vatsa-asukit mieluiten illalla, niin kuin yleensä odotusoppaissa kerrotaan? Mun vauveli on kyllä tällä hetkellä aktiivisin iltapäivällä.

Maitoa ei ole vielä alkanut erittyä, mutta "imetyssuoni" on ilmestynyt näkyviin. Mulla on jokaisessa raskaudessa alkukolmanneksen aikana tullut esiin vahva tumma verisuoni rintojen väliin. Se pysyy näkyvissä siihen saakka, kun imetys on aikanaan lopetettu ja sitten suoni katoaa näkyvistä. Ihan lupaavalta vaikuttaa siis sen suhteen. Onko kukaan muu huomannut samanlaista ilmiötä?

Liitoskipuja ei ole vielä ollut, luojan kiitos. Toisessa ja kolmannessa raskaudessa luulin jo loppuvaiheessa, että lonkat irtoavat - oikeasti välillä tuntui siltä että koko jalka tippuu paikaltaan. Kauhulla odotetaan, mitä nyt on luvassa... Toivottavasti asiaa helpottaisi se, että tässä raskaudessa joudun pitämään tiukasti kii ruokavaliosta, eikä koko odotusaikana saisi tulla painoa kuin mielellään 5 kg, max 8 kg. Mun verenpaineet ovat poukkoilleet jokaisessa raskaudessa ja lopulta niiden välilläkin, joten nyt koko raskausaika pitäisi noudattaa painonvartijoiden pisteohjelmaa... Tiukkaa tekee nyt, kun pahoinvointi hellitti ja koko ajan tekisi mieli nakertaa jotain. :p Onneksi motivaatiota lisää se, että paineet ovat nyt keskiraskauden alkaessa hiukan laskeneet, enkä ole vielä joutunut aloittamaan lääkitystä.

Sikainfluenssarokotteen otin tänään, eikä käsivartta särje vielä ainakaan kovasti. Saa nähdä, mikä huomenna on tilanne, tuleeko flunssaoireita... Päätin ottaa rokotuksen jo ihan sen vuoksi, että mun stressikiintiö oli täynnä: alkuraskaudessa jäin kiinni veriseulasta, mutta riski oli onneksi vain 1/150, eli pian 39 v naiselle ikäryhmätasoa. Pitkällisen pohdinnan jälkeen päätin jättää menemättä lv-punktioon, koska keskenmenoriski oli siinä suurempi kuin tuo kromosomipoikkeavuuden riski. Sen sijaan sijoitin yksityiseen ultraan, missä kaikki oli onneksi kunnossa - suosittelen kaikille yksityisiä ultrapalveluja, tosi perusteellinen tutkimus ja ihana lääkäri. Ultraa joutui kuitenkin odottelemaan yli kuukauden, ja se oli piiiiiiiiitkä aika se... Samaan aikaan sikiöseulontajuttujen kanssa stressasin pomppivasta verenpaineestani ja sitten sikainfluenssasta. Se riitti ja päätin, että mun on pakko lakata pyörittämästä asioita päässäni ja luotettava lääkäreihin - muuten mulla oikeasti posahtaa verisuoni päässä. Anteeksi että tästä tuli nyt tällainen vuodatus, mutta on kyllä ollut sellainen olo viime aikoina että mitähän vielä... :kieh:

Toivon, että jokainen odottaja - otti sitten sikainfluenssarokotteen tai ei - pystyisi saamaan oman päätöksensä kanssa mielenrauhan. Kukaan ei varmastikaan pysty antamaan takeita siitä, onko rokote turvallinen ja kauhua kyllä lietsoo sekin, että sairastuneiden määrä on melkoisesti alkanut kohota viimeisen viikon aikana. Kaiken kaikkiaan mun mielestä tämä tilanne on hirveä, kun tällaisia asioita jokainen odottaja joutuu pohtimaan ja stressaamaan. Mulla oli aiemmin sama olo kuin muutamilla muillakin täällä ketjussa kirjoittaneilla, että teet niin tai näin, niin aina väärin menee... Nyt on omalta osalta päätös tehty ja yritän rauhoittua ajattelemaan niin, että mulle tämä ratkaisu oli oikea. Tsemppiä kaikille oman päätöksen tekoon ja tulevaan flunssakauteen, otitte sitten rokotteen tai ei!

Jannannemaarit,
toivottavasti lapsesi paranee pian ja itse pääsisit mahdollisesta sikainfluenssasta vähällä! Voimia ja jaksamista!!! :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja katariina00:
herkkis täällä lukee ku tuli itku ku luin ninarinsessan tekstin ja varsinki tuon "mies on ihan taivaassa" .... :heart: meilläki mies toivoo kauheeeesti poikaa ja voin kuvitella sen ylpeyden jos sieltä poika tulee :) toki on tytöstäki onnellinen, mut miehelle poika on aina poika :)

Oli vielä tähän pakko lyhyt kommentti kirjoittaa: meillä mies on toivonut AINA tyttöä. Tulos: kolme poikaa tähän mennessä :) . Tässä raskaudessa sukupuolesta ei ole vielä edes puhuttu ja jotenkin itsekin olen koko ajan asennoitunut niin, että poikahan se tulossa on, kuten ennenkin. Varmasti oikeasti järkytymme kumpikin, jos tulokas onkin tytär. Saa nähdä, miten hupsuksi mies siinä tapauksessa heittäytyisi, jos pitkäaikainen toive nyt toteutuisi. Että näin meillä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja MLL:
Oliko sulla nystis minkä värinen takki tai paita? Mietin vaan, että jos tunnistaisin sut kun sulla on toi kuvakin :)
Musta takki ja musta neule,mut mulla on vähän erivärinen tukka nykyään,tämmönen punaruskea :) <ja mie istuin siellä sivussa ikkunalaudalla ja sit menin seisoon siihen lähelle,ku tuli oma nro lähemmäs :D Minkäs värinen takki sulla oli,jos satuin vaikka kyyläileen muita siinä odottaessa :LOL:
 
Huolestutti vauva kun ei tuntunut vuorokauteen. Kävin neuvolassa kuuntelemassa sydän-äänet ja siellä todettiin vauvan liikkuvan paljon ja sydän-äänet oli n. 150 ja vaihtelivat ( se on hyvä juttu ) :heart: Helpotuksen kyyneleet tulivat. Toiseen np ultraan vielä 1vk aikaa.
 
ÄitiysLomaIainen; Mäkin olin tosi huolissani vkl, kun ei tuntunut mitään, mutta nyt taas tuntuu!!

Rokotteessa en niinkään pelkää niitä sivuvaikutuksia, joita voi tulla heti, niitähän on kaikilla rokotteilla. enemmän mua huolestuttaa mahdolliset pitkällä aikavälillä ilmenevät ongelmat kuten hermosairaudet, adhd yms.
 
Huomenta! :flower:

aanah Tervetuloa! :flower:

jannannemaarit Pikaista paranemista itsellesi ja lapsillesi!! Jos sulla tosiaan on nousemassa kuume, niin mun mielestä sun pitäisi hakeutua vaikka pakolla lääkärille ja saada testatuksi, että on sikainfluenssa (mikä se luultavasti on jos se perheessä on jo vahvistettu) ja saada Tamiflu.

Samoin muille flunssaoireisille, pikaista paranemista ja hakeutukaa lääkäriin ainakin heti jos tulee alkaa nousemaan kuume. Ehkä pitäisi mennä jo heti kun tuntuu sairastuvansa, jotta testaavat onko sikaflunssa.

Ninni-74 Voimia päätöksen tekoon rokotteen ottamisesta. :hug: Sullahan on oikeus kieltäytyä, jos et sitä halua. Tärkeätä kuitenkin on muistaa, että jos sairastuu ja on niin epäonninen, että saa ne vakavat komplikaatiot, silloin on oma henki vaarassa. Sikaflunssa ei ole sama kuin kausi-influenssa.

Mä alan jo melkein hermostua, kun täällä ei kuulu rokotetta. Kävin just lääkärinvastaanotolla kysymässä, mutta he eivät tienneet milloin se olisi tulossa. Tulossa jossain vaiheessa on ilmeisesti, mutta onkohan liian myöhään. Ottivat sentään mun puh.nron että soittavat, kun se saapuu.

Kiinassa ei ole samaa systeemiä kuin lännessä; täällä ei oteta huomioon mitään lääketieteellisiä riskiryhmiä. Ne on paikoittain rokottanut terveydenhuoltoalan hlökuntaa ja koululaisia. Siten se ehkä on loogista, koska kouluissa voi epidemiat levitä nopeasti. Muuten varmaan on Puolueen jäsenet rokotusten etunenässä :headwall: Ei vaan, en tiedä, tuo viimeinen oli mun kyyninen oletus. :x

Just tapasin kahvilla yhden norjalaistytön, myös raskaanaolevan. Häntäkin on alkanut huolestuttamaan, että saapuko se rokote vai ei, hänkin haluaa sen. Hän on hyvin päättävainen ja toimelias hlö, ja suunnitteli alkavansa soittaa Norjan Pekingin suurlähetystöön, ja pyytämään/vaatimaan, että hankkivat rokotteen tännekin. Saa nähdä, kuinka käy :whistle:

Taas täytyy imuroida kämppä ja niin likaantuu lattiat, että taas saa pestä... Eikä tietenkään huvittais yhtään.

Oikein hyvää päivänjatkoa!!

Minna ja pikkuinen 21+3
 
Sikainfluenssarokotteesta: tässä lisätietoa Amerikan malliin. Siellä neuvotaan ko. rokote ottamaan, ekaksikin siksi, ettei vastasyntynyt piltti saisi tautia äidiltään ja toisekseen siksi, etta influenssan sairastaminen raskaana ollessa lisää keskosuutta, kohtukuolemia jne. Taidan siis itse kallistua rokotteen ottamaan. Hkissä rokotukset alkavat neuvoloissa torstaina. Sinne sitten vaan jonottamaan...

Lääkärikäynneistä: Itse sen verran tiesinkin, että eka lekurikäynti pk-seudulla on korvattu tuolla np-ultralla. Kiitos tuosta linkistä, sen mukaan seuraava lääkäri on noin viikolla 26. Eli äipät saavat porskuttaa reilusti yli puolen välin, ennen kuin joku lääkäri tsekkaa tilanteet! Kyllä on erikoista. Ulkomailla lääkärikäyntejä on monessa maassa joka kuukausi, ja aina otetaan ultra. Vahvasti seuraavassa raskaudessa alan kallistua yksityiseen neuvolaan...

Meillä taitaa olla Minna77:n kanssa samana päivänä lasketut ajat, täällä tänään rv 21+3 =)
 
MLL
Alkuperäinen kirjoittaja nystymuikio:
Alkuperäinen kirjoittaja MLL:
Oliko sulla nystis minkä värinen takki tai paita? Mietin vaan, että jos tunnistaisin sut kun sulla on toi kuvakin :)
Musta takki ja musta neule,mut mulla on vähän erivärinen tukka nykyään,tämmönen punaruskea :) <ja mie istuin siellä sivussa ikkunalaudalla ja sit menin seisoon siihen lähelle,ku tuli oma nro lähemmäs :D Minkäs värinen takki sulla oli,jos satuin vaikka kyyläileen muita siinä odottaessa :LOL:
Ollaan siis oltu ihan lähekkäin, miä istuin sielä niinku hissiä vastapäisessä nurkassa, ikkunoiden lähellä :D Mulla oli keltanen liina kaulassa ja musta paita&housut ja mustatakki, missä on karvareunus, sellanen punertavan ruskea tukka. Kittailin hermostuneena vettä ja vapisin :LOL:
 
Merkkausta...

Nyt on possulenssurokotteelle varattu aika huoiseks klo.11.10 olin ensin sitä mieltä etten rokotetta ota mutta kummasti kallistuu ottamisen kannalle kun miettii että minkälainen infulenssa on kyseessä ja jos se miten rajuna tulee.. Toivottavasti siitä ei ole lapselle haittaa.. :ashamed: Kun ei tiedä niin ei tiedä..
Tää menee nyt makuuhuoneen maalailu hommiin...

--BabyHope ja Tigu rv 21+2--
 
Heippa!
Täällä muuten kaikki hyvin, no lukuunottamatta lantio-nivus-selkä- ja jalkasärkyjä jotka välillä äityvät melkein sietämättömiksi, mutta kovasti ahdistaa monenlaiset eri ajatukset ja mm. tuo sikaflunssa. Olen edelleen siinä ajatuksessa etten rokotetta ota vaikka ajatukset sahaa puolesta ja vastaan.

Oikein hyvää tiistaita kaikille!
Alina ja 22+3 :heart: =)
 
Täällä yks laiska kommentoija :ashamed: Uusille tervetuloa ja paranemisia ja halauksia kaikille jotka niitä tarvitsevat! :flower:
Eilen kävin ä-polilla rakenneultrassa, kaikki ok, onneksi.Polilla sitten keskusteltiin siitä että laitetaanko mulle possurokote vaiko eikö kun kuulun hoitohenkilökuntaan, on vaikea astma, allergioita ( aikaisempi reaktio influenssa rokotteeseen), lopulta infektiolääkärikin kutsuttiin paikalle. Oma terveyskeskus ei suostunut mua rokottamaan kun lopulta tultiin siihen tulokseen että mut rokotetaa. Menin sitten synnärille polilta, laitettiin tippa ja kaikki välineet hommattiin ympärille ja rokote laitettiin. N. 20 minsaa rokotteesta sain sitten astmakohtauksen ja suoraan suoneen laitettiin sitten kortisonia ja mua seurattiin useampi tunti. Illalla oli kotona kova päänsärky ja nyt on käsi kipeä ja nuha ja huono olla.
Mietin pitkään että kirjoitanko edes kuulumisiani teille ettei kukaan nyt säikähtäisi ja jättäisi sen takia rokotetta ottamatta! Perusterveellä odottajalla ei ole sellaista riskiä kuin minulla jolla on vaikeita allergioita. Jos rokote mietityttää niin kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä esim infektiolääkäriin, mulle oli ainakin suuri apu saada kysellä suoraan ihmiseltä joka on perehtynyt näihin asioihin.

Ai niin la otti takapakki hitusen eli LA on nyt 11.3


 

Yhteistyössä