*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Helmikuussa

(.) Anteeksi omanapaista valitusta, mut tänne nyt sit ilmeisesti iski rintatulehdus, tissi ollu eilisestä lähtien kipeä, kosketusarkuutta ja siihen on sattunu kun se on tässä heilunu ja jos oon esim kumartunu. Vauva on siitä kyllä imeny eli tyhjennystä se on saanu. Äsken mittasin kuumeen ja ekal mittauksella 38 ja toisella 38.4, kainalo on kyl vähä hikinen mut mies sano ettei asiaan vaikuttas. Miten mä nyt muka osaan toimia, tyhjentää sitä oikeasta kohasta jne :'( Vai tarviisko nyt jo soittaa lääkäriin? Ihan avuton olo. Ja ärsyttää koko imetys ja sen hehkuttaminen kaikissa oppaissa jne, jos se tällasta aiheuttaa..

Omppu ja vauva 10 vrk
 
omppulimu tsemppiä :hug: netissä löytyy aika hyvin tietoa miten voi helpottaa (imetysasento, suihkuttelu, hieronta..) esikoisen aikana mullla oli kerran ja kyllä oli kipeä. Kivun muistan mutten sitä miten sen sitten sain hoidettua. Kai tuossa tapauksessa voi synnärillekin tai sinne osastollekin soittaa, ettei aamuun asti tarvi odottaa..? viisaammat voi taas kertoa enemmän. Koita kestää :(
 
Onnea vauvautuneille, en malta oottaa, että saisin oman käärön syliin. :heart:

Mulle ei väliä, kirjotetaanko täällä vai salaisessa ryhmässä. =)

Mies on ollut alusta asti mukana raskaudessa, joka solullaan. :D Huolehtinut niin mun kun vauvankin voinnista. Lukenu netistä kaikkea mahdollista tietoa, ravinnosta ja vitamiineista raskausaikana, mitä tapahtuu milläkin viikolla, ollut neuvolakäynneillä mukana aina kun töiltään päässyt, kaikki lääkäri-/ultrakäynnit hoitanut vapaaksi. Lisäksi hankkinut tavaraa ja selvittänyt mitä tarvitaan. Silittelee masua ja juttelee, kyselee mun vointia päivittäin. Täyden huomion oon siis saanu. :D

Viime yönä näin ekaa kertaa unta, että synnytin, autossa ja helppoa oli ku heinän teko. Ei sattunu yhtään. :D Meniski niin. :D Yö oli muutenkin tosi jännä, mulle iskostu päähän, että mä todella synnytän pian, ei mee enää montaa viikkoa, nyt pitää ottaa ittiä niskasta kiinni, että huomenna pakkaan sairaalakassin. Eihän sitä koskaan tiiä koska lähtö tulee, vaikkei niitä supistuksia oo tullukkaan. :)

Minttu ja kääpiö 38+2 :heart:
 
Onnea Särö, Bingo ja Pepponen!

Jälkeisvaiheesta taisi Nippatäti kysellä. En enää muista ihan tarkkaan, mitä kyselit, mutta vastaan silti. Mulla oli nyt lyhyt ja helppo jälkeisvaihe, mutta esikoisen kohdalla istukka ei meinannut irrota. Monta kerta yrittivät, mutta tuloksetta. 3h jouduin odottamaan ennen kuin vietiin leikkaussaliin käsin irrotukseen. Leikkaussalissa oli kolmoset syntymässä, muuten olisin päässyt jo aiemmin. Siellä laitettiin katetri ja kokeiltiin kerran, josko istukka lähtisi irti. Niin se lähti eikä muita toimenpiteitä tarvittu. Sain jostakin syystä rauhoittavia, joten toimenpide ei tuntunut pahalta.

Mies ei osoittanut olevansa erityisen innostunut raskaudesta. Ilmeisesti syynä oli pelko. Vauvanhoitoon osallistuu paljon.

Nippa mua niin ärsyttää sun puolesta, että pitäisi olla valmis lähtemään heti ilman vauvaa ties minne. Mulla oli esikoisen kanssa sama juttu ja oli vielä monta kuukautta vauvan syntymän jälkeen. Ihmiset eivät ymmärtäneet, etten halunnut olla erossa vauvasta. Nyt se on helpompaa, mutta en vieläkään aio pitää kiirettä. Olen ollut jo vähän erossa, mutta vain lyhyitä aikoja. Jokainen tekee omalla tavallaan ja mun mielestä toisten ratkaisua on kunnioitettava. Esikoinen ei ole montaa kertaa ollut muualla yökylässä, vaikka on jo reilu 2. En näe sille tarvetta, vaikka en sitä vastustakaan. Tee niin kuin parhaimmaksi näet.

Kwaidanille kiitos uuden pinon päivittämisestä. Mä kannatan salaista ryhmää jo nyt. Mulla on asioita, joista olisin voinut kirjoittaa, mutta halusin jättää kirjoittamatta tänne.

Annacarolille paljon tsemppiä huomiseen!

Lexiina jep, juhannusvauvoja :)

Sahi toivotaan, että vauva kääntyi rt!

Tervetuloa uusille! :wave:

Posteljoonille onnittelut näyttötutkinnon suorittamisesta! Vauva ei ole este tehdä asioita, mutta toisinaan vaatii sumplimista :)

Jee Siskolisko hyvistä yöunista, luxusta. Hyvä uni sulla :D

Pepponen mä tiedän tuon tunteen, kun saa mässätä. Hassua miten pystyin kurinalaiseen syömiseen raskausaikana, mutta nyt siitä ei ole mitään jäljellä :D Hyvä, että sinulla on. Minäkin ajattelin nimiäisten jälkeen olla kurinalaisempi, mutta en tiukkis.

CL:n eka synnytys oli tosi nopea, joten luulisi tämän toisenkin olevan/olleen. Missä siis Candlelight on? CL on ollut täällä aktiivinen, joten odottelen kuulumisia.

Täällä oli jossakin vaiheessa puhetta hormoonihuuruista. Mulla oli muutama päivä synnytyksen jälkeen kauhea olo. Kaikki asiat harmitti ja itketti. Ennen kaikkea miehen käytös. Se ei muistanut mua mitenkään synnytyksen jälkeen. Olisin toivonut edes kukkia, suklaata tai kiitosta. Sanoin sille asiasta, mutta ei sillä ollut vaikutusta. Minä makasin kuukausia ja söin hyvin kurinalaisesti yli 4kk (herkkuja vain muutaman kerran). Tein kaikkeni vauvan hyväksi, mutta mua ei muistettu mitenkään. Onneksi pahin v****** on jo haihtunut, mutta pientä harmitusta on vieläkin.

Meillä alkaa huomenna uusi vaihe. Esikoinen oli tänään vikaa päivää hoidossa, joten huomisesta lähtien molemmat lapset on kotona. Harmi vain, että esikoinen taitaa olla tulossa kipeäksi :( Onneksi vauva ei vielä vaadi paljon, joten rahkeet riittävät paremmin esikoisen hoitoon. Vauvalla kaikki on hyvin. Tänään käytiin neuvolassa. 3kg meni rikki. Nyt vauva painaa 3,2kg, jee :) Mulla kanssa asiat hyvin. Raskausaika oli mitä oli, joten nyt haluan hemmotella itseäni. Kampaaja ja kosmetologi varattu ennen nimiäisiä.

Raskaus ja synnytys ovat isoja ja rankkoja, joten jokainen meistä ansaitsee hemmottelua. Muistakaa pitää itsestänne huolta niin vauvatkin voivat hyvin! Nopposelle kivaa tyttöjeniltaa!

Minx ja poika 1kk!!!
 
omppulimu rintatulehdukseen auttaa mm. lämpimän kauratyynyn pitäminen rinnassa, lämmin suihkuttelu, riittävä tyhjentäminen pumpulla. Pakkautuminen on usein lähellä kainaloa, joten hierominen nänniin päin kainalosta samalla kun vauva imee auttaa, myös imetysasennon vaihto niin, että vauvan jalat on selkään päin auttaa. Myös haarukalla pistellyt kaalinlehdet rinnan päälle helpottaa oloa.
 
Viimeksi muokattu:
Omppulimu jos sulla on rintapumppua, niin kannattaa pumpata rinta ihan tyhjäksi. Monesti se poistaa jo tulehduksen. Ja kannattaa syöttää vauva makuu asennossa, niin että vauva on ylösalaisin, varpaat juuri eri suuntaan kun sulla. Ja kaali auttaa ihan oikeesti, vaikka tuntuu hiukan hölmöltä laittaa se lehti liiveihin.
Mulla on ollut kaikkien lasten kanssa muutama rintatulehdus ja silloin kuume nousee tosi nopeasti, mutta lähtee myös äkkiä. Rinta on muutaman päivän kipeä tulehduksen jälkeen ja tulehduskohtaan on jäänyt mustelman näköinen punottava jälki. Tsemppiä!
 
Meille syntyi poika 27.2.-13 klo 03.55. Kokoa poitsulla oli 51cm ja 3850g. Sairaalassa ei netti toiminut, niin en päässyt aiemmin päivittämään, tänään päästiin kotiin. :) Synnytys meni hyvin ja nopsaan, kesti 3,5h kaiken kaikkiaan. Lueskelen ketjua ja teen paremman synnytyskertomuksen myöhemmin, nyt ruokaa pikkumiehelle ja sitten loppuperheelle.

CL ja poika 2vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Zuza
Paljon onnea Bingo ja Pepponen tyttövauvoista!!
Paljon onnea CL poikavauvasta!!
Uusille tervetuloa!!
Kwaidan, pysytään vaan tämmöisenä synnytyksiin asti ;)

Kirpusta: eilen neuvolassa paino oli noussut 2334 asti. Eli viikko sitten oli 2150g. Hienosti kasvaa kirppunen ja juokin maitoa 60-80ml kerrallaan.
Jaksoi toissapäivänä ekaa kertaa ottaa jo tissistäkin kiinni. Herkutteli siinä puolisen tuntia ja sit tuli uni.

Zuza ja Kirppu
 
Meille syntyi poika 27.2.-13 klo 03.55. Kokoa poitsulla oli 51cm ja 3850g. Sairaalassa ei netti toiminut, niin en päässyt aiemmin päivittämään, tänään päästiin kotiin. :) Synnytys meni hyvin ja nopsaan, kesti 3,5h kaiken kaikkiaan. Lueskelen ketjua ja teen paremman synnytyskertomuksen myöhemmin, nyt ruokaa pikkumiehelle ja sitten loppuperheelle.

CL ja poika 2vrk
Taidettiin olla samalla osastolla, olin ainakin bongaavinani sinut parilla kertaa ;)

Me siis vielä sairaalassa. Vauva joutui tänään valoihin kohonneen bilirubiiniarvojen takia. Mikä tietysti oli tiedossa kun hiukka ennenaikaisesti syntyi. Paino on myös laskussa ja imetys takkuaa kun pikkuinen on aika väsy :/ plääh... Huomenna EHKÄ aikasintaan illalla kotiin. Kova on ikävä miestä ja muita lapsia vaikka täällä käyvätkin :( mutta jospa tämä tästä.

Vauvautuneille onnea ja muille tsemppiä!

Terkuin, väsynyt muumis ja superihana miinulin 4vrk
 

Yhteistyössä