*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Helmikuussa

Sone Meillä tuo kuopus on kohta viisi vee ja ollaan huomattu että hakee tosi paljon huomiota nyt. Vähän väliä tulee ja sanoo "äiti arvaa mitä tekis mieli? Syliin" :heart: ja paljon tykkää sylitellä ja muutenkin on tosi huomionkipee. Mitään uhmaa en ole huomannut että olis ainakaan nyt vauvan tulon lähestyessä lisääntynyt.


Niin ja tervetuloa uusille mukaan!
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea Santzuu ja Zuza pienokaisista. :)

Minx: Mikäs siellä tilanne?? Joko kotiin päästävät?

Meillä aamuisessa lääkärintarkastuksessa kaikki ok. Syntymäpaino nyt saavutettu ja siirrytään 7 ateriaan/vrk... Tällä hetkellä pullosta syöminen yöllä jo parantunut, mikä sinänsä hyvä jos se jouduttaisi kotiutusta... Nyt menee jo 30ml pullollakin ja yöllä oli herännyt 1,5h ennen seuraavaa ateriaa jo vaatimaan lisää, se on hyvä merkki se. :) Nyt oon ens yön täällä ja saan pitää vauvan koko ajan lähellä, josko se rinnan syöminenkin lisääntyisi, hyvin siis rinnan huolii mut ei ruoka määrä jää viel liian pieneksi. Kotiuttamisesta kyselin ni meinas ettei kauheen kaukana oo, mut ens viikkoon menee kuitenkin. Ma aamuna viel verikokeitakin otetaan... Ja koskaanhan ei tiedä ennen ku luvan antavat kotiin lähteä. Vielä siis v.lopuksi on jätettävä pikkuinen tänne, itse on pakko jo käydä kotonakin esikoisen luona ja muutenkin. Sunnuntaina taas sitten takaisin ja toivottavasti ei tarttisi enää sitten olla kauheen montaa yötä. Esikoinenkin jo alkaa oireilla, ruoka ei maistu jne. ku ikävöi... Noh, nyt óon menossa 2 yöksi jopa kotiin, josko se vähän auttaisi ja tämä kaikki loppuisi pian. Kunhan pikku mies ei unohtaisi rinnan syöntiä kahdessa yössä... se mua pelottaa ku en oo läsnä ku joutuvat pullolla antaan. : / Mut ei voi olla 24/7 kuitenkaan paikalla. Ja vauva on kuitenkin hyvässä hoidossa täällä vaikka on niin paha mieli lähteäkin. :'(

Mutta kyllä se tästä, pikku hiljaa kotiutuminen lähestyy. Olo on vaan malttamaton.

Nopponen ja poika 12vrk
 
Nopponen ihana kuulla, että siellä koko ajan parempaan päin menette. Jotenkin ihanan realistisesti sie jaksat suhtautua tuohon kaikkeen. Vauva varmasti pärjää sairaalassa viikonlopun. Se on ihan totta, että kyllä esikoisellekin on annettava huomiota. Ihan tippa tuli silmään sun kirjoituksesta! :heart: Pian olette kotosalla koko perhe.

Miiu tervetuloa! Hui kauhistus, miten vauva on murtuman saanut potkittua?
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut uusille vauvaantuneille!!

Ja tervetuloo joukkoon Karoanna!

Täällä kans tuo koko vähän painaa mieltä. Eilen mittasi neuvolassa 35+1 sf mitan 37. Siitä sitten mainitsin kun huolettaa niin aikoi laittaa viestiä neuvolalääkäriin ensi viikolle että katsoisi ultralla kokoa. Vaikka tuo mitta ei nyt aina kertoiskaan sitä totuutta, mutta täällä voi tulla noita pituusgeenejä miehen puolelta niin paljon että jotenkin arveluttaa. Täällä ei edes varmaan katsella missään vaiheessa mahtuuko koko tyyppi tulemaan normaalia kautta ulos niin onpa kiva lähteä soitellen sotaan :O aikasempaakaan kokemusta ei oo että osaisin arvella edes itse kokoa, ekaa kun tässä odotellaan.

Täällä on kans joku kumma mammasyndrooma iskeny tai ollu jo oikeastaan pitemmän aikaa. En yleensä leivo koskaan, ja ruokaakin teen vaan ne ”pakolliset” perusruoat, nyt tullut hirvee tarve leipoo ja leipoo ja leipoo ja kokeilla sellaisten ruokien tekoa mitä ei oo koskaan ennen ees ajatellut tekevänsä… Tein tässä yks päivä esimerkiksi karjalanpiirakoita itse joita en oo eläissäni ees miettiny tekeväni. Ja eräs kaunis aamu mulla taas oli pullat kohoomassa jo ennen aamu kuutta. :x Niin ja kaapit ja jopa kellari (!!) on saanu uutta järjestystä ja vauvalle on neulottunaki vaikka ja mitä.. Vielä kun saisi tuon lattioiden kunnossapidon siis imuroinnin ja luuttuamisen mahtumaan tähän mammasyndroomaan mutta se ei näytä meikäläisellä siihen uppoavan. Taidan pakottaa itseni silti viimeistään kolmen viikon päästä konttaamalla luuttuaan näitä lattioita nurkkia myöten, jos se vähän jouduttais sitten sitä nyytin saamista. :D

Turvotus on ollu kohta jo sen 7 kk aivan kaameeta, tuotti aika lailla tuskaa saada sormukset pois tuossa taannoin. Kaikki keinot on kokeiltu, enkä kyllä usko että tämä minusta päästää irti ennen kuin oma elimistö palautuu ennalleen. Jotenkin niin tottunu jo katsomaan peilistä tätä shrekkiä (nippatätikö se asian niin ilmaisi :LOL: ) Huonosti nukutut ja ei nukutut yöt jatkuu ja plaah, en ees jaksa enää valittaa kaikista vaivoista :headwall:

Päivän jatkoa kaikille!

Marionetti 35 + 2
 
Sone: Joo siis tän hetken painoarvioksi saatiin JO 3200g eli jos ne meinaa pitää sitä tuolla mahassa vielä kauan niin en mä ainakaan sitä sieltä ulos saa :ashamed:
Virallisessa viime mittauksessa vauva oli tosiaan ollut keskikäyrillä ja painoarvio oli sillon 1800g ja siitä ei oo kun maximissaan kolme viikkoa... Eli todella vauhdilla on toinen kasvanut.

Ihmettelen tosiaan sitä kun täällä palstalla oli joku (nyt en muista nimeä kun noita tekstejä on ehtinyt sen verta tulla siihen väliin) jolle ei löydy kokoarvio aikaa kun vasta monen viikon päähän... Jos vielä oikeesti on tuo diabetes niin toivon että sen kokoarvion saisi todellakin järjestymään. Mullekin tuli kyllä yllätyksenä että tämä kaveri täällä vatsassa oli kasvanut niin kovasti vaikka tosin tunsin että nyt on pyrähdys tapahtunut ihan omasta olosta, mutta että noin paljon :|
 
Tervetuloa kaikille uusille!

Sannamary olen utelias vauvasi kokoarvion suhteen; jos haluat kertoa sen :) yksäriäkin voit laittaa...

Me on tähän saakka menty siellä käyrällä +1,5 ja jännittää mitä perjantaina sanotaan jolloin viikkoja 36+1... Naikkarilla minäkin kontrolleissa käyn, eikä valitettavasti joka kerta eri lääkäri :( Näin oli myös edellisen raskauden aikana. Viime käynnillä ensimmäistä kertaa sattui mieslääkäri joka olikin tosi mukava ja huolellinen; kertoi olevansa erikoistumassa ja mielellään ultraili ylimääräistäkin ilman kiirettä, tuo taisi ollakkin kestoltaan pisin kontrollikäyntini.
 
Onnea Minx, Zuza ja santzuu!:flower: Voi, miten paljon pieniä onkaan tullut jo maailmaan. Alkaa omankin tuleminen tuntua vähän todentuntuisemmalta...

nippatädinleipomiset sai sukat pyörimään jaloissa. Porkkanakakkua....Nammmm. Itse en uskalla leipoa yhtään mitään pakkaseen, koska todistetusti meillä asuu kaksi suurikokoista rottaa, joiden suihin KAIKKI vierasvarat katoavat hyvin, hyvin nopeasti:ashamed: En usko, että hirmuisia leipomuksia jaksan synnytyksen jälkeen vieraille tehdä. Toivotaan, että on on hyvät rotinat vierailla tuomisina;) (totuus on, että en varmasti malta olla täysin leipomatta, sekun on niin mukavata..)

Särö78 Täälläkin asuu vatsassa yksi alien. Liikkeet on ihan mahdottomia ja etenkin aamuyöstä jumppaus on niin kovaa, etten saa nukuttua en sitten millään. Viime yönä taas istuin sohvalla ja mietiskelin neljän aikaan, jotta mitähän seuraavaksi keksisi....|O

Vierailijoista Täällä saa muistaakseni käydä isät ja lapset. Niin ja isovanhemmat! Viimeksi miehen vanhemmat kävivät sairaalassa, mutta tällä kertaa en sitä halua. Suoraan sanottuna ahdisti... Etenkin kun yli-innokas appiukko otti meistä kielloista huolimatta toooosi hehkeen perhekuvan. Aattelin, et tällä kertaa saavat malttaa odotella siihen saakka kunnes kotia päästään.

Tervetuloa Karoanna ja Miiu!=)

Meidän 2 1/2 vuotiaalla on jonkin verran uhmaa, mutta vauvasta puhuttaessa, on aina tosi innoissaan ja odottavin mielin. Tänään kirppiksellä bongaili vauvanvaatteita ja leluja "Äiti, kato, täähän ois Millille aika ihana!":heart: Mutta mutta...Uskon et mustasukkaisuuttakin tulee ilmenemään. Tyttö on ollut nyt pari kk mun kanssa kotona ja saanut paljon huomiota. Vie varmasti vähän aikaa, et tottuu siihen, ettei kaikki huomio kohdistukaan häneen. Perusluonteeltaan meidän neiti on kyllä tosi "helppo" ja kiltti, joten en usko et mitään hirveitä kriisejä tulee, kun vauva saapuu maailmaan. Jää nähtäväksi...

Raskauden jälkeiseltä ajalta odotan oman kropan palautumista,ihon parantumista(?..), kunnon treeniä ja juoksulenkkejä. Niin ja saunasiideriä ja punaviinilasillista kera suklaapalan...Ja jossain hamassa tulevaisuudessa kunnon yöunia. Ja ehkä vähän petipuuhiakin...Ne on viimeisen kuukauden aikana jääneet pois. Masutyyppi pistää heti hirveet bileet pystyyn, kun jotain yrittää tehdä ja fiilikset menee samoin tein...

Äidinmaidon luvutus Onko kellään kokemusta? Koitko kovin kuormittavaksi? Esikoisen kohdalla maitoa ois varmaan riittänyt muillekin, jos oisin vaan alkanut pumppailla. Tästä johtuen oon miettinytkin, pitäisikö kokeilla luovutusta jos imetys käynnistyy tällä kerralla yhtä kivasti kuin viimeksi. Voisi olla muille avuksi ja toki rahallinen korvauskin lämmittäisi mieltä... Tissit on joka tapauksessa tän lapsen jälkeen tyhjät rukkaset (kun sitä ne oli jo ekankin jälkeen), joten ihan sama sen puoleen. ..

Mullakin on alkaneet alakerran vihlomiset ja hitusen kipeitä supistuksiakin on tullut. Etenkin jumpan tai muun kuntoilun jälkeen. Mut johan tässä ollaan niin pitkälläkin, et osaa vaivojen ilmaantumista odottaakin...

Ruokahalu on mulla ennallaan eli suuri. Miten muilla? Voisin syödä koko ajan. Ei närästä, eikä ahdista, joten menis vaikka mitä ja vaikka miten paljon. Etenkin liikkumisen jälkeen. Oonkin yrittänyt nyt kattoo tarkemmin mitä syön, ettei tulis ihan mitä tahansa suuhun viskottua. No mut painon nousu oli onneks vähän tasaantunut, joten ehkä jatkan syömistä samaan malliin...Tosin yölliset ilmavaivat saan syömisen seurauksena:ashamed: Onneksi mies tekee jonkin verran yötöitä:D

Triida ja Milli 33+6 ?

p.s. Apuapapua, jo noin paljon. Meillä on pinnasänky vielä mummilassa, sairaalakassit pakkaamatta ja ties mitä muuta tekemättä...Jokohan tässä uskaltaisi ryhtyä tuumasta toimeen...
 
Viimeksi muokattu:
Onpas kiva huomata, että täällä otetaan näin hyvin vastaan uusiakin :)

Kylkiluu murtui tosiaan joulukuussa, kun poitsu potkaisi siihen tarpeeksi napakasti. Päivystykseen tuli lähdettyä, kun kylki turposi ja hengittäminenkin sattui. Istumisesta pystyi vain haaveilemaan. Yli 2h sai seistä perjantai-iltana juopuneiden keskellä päivistyksessä ja purra hammasta. Eipä sille luulle oikein mitään voinut tehdä. Ensimmäinen viikko oli tuskaa, mutta pikkuhiljaa lähti paranemaan. Vieläkin huonossa istuma-asennossa kylki vihoittelee, mutta ainakin tulee opeteltua istumaan suorassa :D Harmi vain, että poitsun lempihengailupaikkoja tuntuu olevan juurikin tuolla kylkiluun vieressä ja siihen paukuttelu on mukavinta puuhaa.
 
Patulikki: Joo, eli tossa just Sonellekin laitoin että tän hetkinen painoarvio oli 3200g eli huimasti pompannut siitä edellisestä virallisesta mittauksesta joka ei ollut kun max kolme viikkoa sitten. Sillon painoarvio oli 1800g ja mentiin vielä keskikäyrillä...
 
Tervetuloa uusille!!

Miiu ihan murtuman?! :O Hui, kauhia, kunnon temmeltäjä sitten tulossa! :D

Nippa kaikkia herkkuja teet, vau! :) Itsekin meinaan leipoa, mutta täytyy tehdä silloin kun ukkeli ei ole kotona. Meillä jostain syystä kaikki aina häviää miehen suuhun, niin jahka ei ole kotona niin mulla on leivontatalkoot, että saan jotain pakkaseenkin! :D

Sairaalassa olosta Toivon, että päästäisiin sitten vauvan kanssa mahdollisimman pian kotiin, en ole ihan polikliinistä synnytystä ajatellut, mutta että ei tarvitsisi olla kamalan monta päivää sairaalassa.

Vierailijoista Pakko oli käydä katsomassa se Helmikuisten pino. :D Mä jaksan kyllä aina ihmetellä, miksi asioista pitää tehdä taistelu, miksi ei voi vain hyväksyä, että ihmisillä on eri mielipiteitä ja tapoja..
Viimeksi olin perhehuoneessa niin kävi moni ystävä ja sukulainen meitä siellä katsomassa. Minua se ei haitannut lainkaan, oli vaan mukavaa kun kaikki halusivat tulla pian katsomaan. Jyväskylän sairaalan sääntöjen mukaan isä ja vauvan sisarukset saa vierailla klo 8-20 ja isovanhemmat yleisissä tiloissa klo 17-19. Kunhan kotiudutaan, niin mun puolesta saa aika pian jo tulla kyläilemään, itselle ei siitä ole mitään haittaa. :)

Mukava kuulla Nopposen kuulumisia! Toivottavasti pääsette pian jo vauvan kanssa kotiin.

Isompien lasten reagointi vauvan tuloon. Miehen poika ei paljoa ajatuksiaan asiasta ilmaise, ei ainakaan minulle. Kyllä on äidilleen ja isälleen sanonut odottavansa innoissaan. Menee poika kyllä välillä vähän vaikeaksi kun vauvasta puhutaan, ei varmaan oikein vielä tiedä miten reagoisi. Kyllähän tuo esipuberteetti mikä hällä alkaa olla varmasti vaikuttaa asiaan. Mun tyttö taasen puhelee vatsalle ja antaa suukkoja, odottaa kovasti. Kun pesin vauvan lakanat hän katseli niitä ja totesi, että "eipä mun tartte käyttää tollasta tyhmää lakanaa", että vähän alkaa tulla sitä odotuksen ja uudenlaisen tulevan jännitystä esiin. Kyllähän me käytiin hänen kanssaan pitkä keskustelu kun toinen kertoi pelkäävänsä, että hänet unohdetaan kun vauva tulee eikä hän tule saamaan huomiota. Puhuttiin sitten, että ei häntä mihinkään unohdeta ja aivan varmasti tulee saamaan huomiota, saa olla apuna vauvan hoidossa ja äiti lukee hänelle kyllä edelleen iltasadun joka ilta vaikka vauva on olemassa.

Neuvolasta Täällä käyntiin menee aina n. 30-45 min. Mitataan kaikki ja jutellaan kaikki. Th kyselee ja kuuntelee ja itse saa kysellä jos jotain on mielessä. Musta aina ihan mukavia käyntejä ja th:kin on mukava. Lääkärillä käynti on kyllä liukuhihna meininkiä ja lääkäri on sellainen, että tuntuu olevan aina ihan pihalla kaikesta....

Neuvolakuulumisia Mulla oli juuri neuvolalääkäri, kun tarkistettiin kohdun suun tilanne, koska edellisessä synnytyksessä harjoitussupistukset avas kohdun suuta.

Painon mutos/vk +117g
Turvotus -
RR 138/75
pissa -/-
Hb 121
Vauvan syke +155
Liikkeet ++
Sf-mittaa ei lääkäri mitannut
Kohdun suu on kiinni
Kohdunkaulaa jäljellä 2cm, että se on lyhentynyt 1cm

Tuo meidän neuvolalääkäri tuntuu aina olevan vähän pihalla asioista. Meinasi unohtaa kokonaan kuunnella vauvan sykkeet ja taisi sen tarkia jäädä se sf-mittakin ottamatta. Kysyin mitenköhän päin vauva on kun siitä ei olla osattu sanoa varmuutta, niin totesi ettei hän oikein osaa kokeilla miten päin se vauva siellä on. :O Sanoi, että epäilee vauvan kyllä olevan rt. Ensi kerralla varmaan katsotaan sitten ultralla miten päin vauva on, näin puhuttiin ainakin th:n kanssa ja sitä se lääkärikin suositteli.

(.) muuta omaa napaa mies on tänään taas koulutuksessa ja esikoinen meni kaverilleen koulun jälkeen, eli mulla on ollut luksus yksinoloaikaa! :D Eli mitä sit oon tehny, niin tottakai piti siivota ja laittaa ruokaa. Nyt pitää vähän kyllä käyttää aikaa ihan yksinolosta nauttimiseenkin! :D Mies lähtee joko huomenna tai perjantaina hakemaan poikansa meille viikonlopuksi niin taitaa olla mulla leivontapäivä! Viikonloppuna on tarkoitus laittaa meidän makkari lopulliseen järjestykseen ja kuntoon, sitten voi pedata vauvan sängynkin valmiiksi! Niin, ostinhan tänään 1 tuttipullon, tutin ja 4 prk Nan:ia kaappiin odottamaan tulokasta. Vielä pitää ostaa toinen tuttipullo, vaipat, peppupyyhkeet ja liivinsuojat, sitten alkaa olla kaikki valmista vauvaa varten!

CandleLight ja poju 36+3
 
Juu ihanaa että on niin aktiivinen palsta :)

Miiu88: Hurjalta kuulostaa tuo murtuminen mutta onneksi nyt voit jo paremmin!

Olitte keskustelleet sf-mitasta: Mulla oli nyt rv34+0 sf 32 ja edellisessä raskaudessa noilla viikoilla 26 (joka tosin päättyikin sit sektioon myrkytyksen takia) et must on ihan hyvä et sitä seurataan et kasvaa normisti. Hyvä Como(sama LA) että pääset lisäseurantaan. Mä muistan vaan niin hyvin sen kun se sf mitta jopa laski edellisessä raskaudessa ja polilla sanoivat että olisi pitänyt neuvolan aiemmin reagoida siihen ja lähettää mut jo ainakin 2 vkoa aiemmin tutkimuksiin sen takia. Nyt kyllä todellakin tuntuu että on isompi kaveri tulossa kun vatsa on tietysti nyt jo isompi. Mutta en jaksa uskoa että kovasti yli 3,5kg tulee olemaan..

Nopposelle edelleen tsemppiä sinne pikkuisen kanssa! ja kyllä pikkunen pärjää siellä hoidossa vaikka tuntuukin varmaan tosi kurjalta jättää sinne :(
Mun esikko oli 5 päivää vastasyntyneiden valvonnassa ja 5 päivää oltiin sit yhdessä osastolla harjottelemassa imetystä yms. Tyttö ei jaksanu imeä rinnasta niin jouduin pumppaa kaikki maidot, otti hän rintakumin kanssa muutamia imasuja mutta siinä se..'
että tämä mamma tietää kyllä mitä se maidon pumppaaminen on!! Huoh sitä aikaa..
Mulla kyl meinas pää hajota siel sairaalassa ne loppupäivät kun odotti vaan sitä että koska päästään kotia..mutta tietenkin olin mielusti vauvan lähellä joka hetki. Sit oiski eri tilanne jos sairaala pitkällä ja ois ollu kotona vanhempia lapsia..

Kotitöihin mars...
 
Zuzalle paljon onnea pienestä tytöstä!:flower:

Santzulle onnittelut pienestä pojasta:flower:

Nanna Et kyllä näytä yhtään valaalta! Kauniin pyöreä masu :)

Iso vauva mahassa Mulla esikoinen oli yli 4kg syntyessään ja tästä on edellisen kokoarvion mukaan tulossa saman kokoinen, hitusen pienempi. Mun kohtu on tosi iso ja sf-mitta kasvaakin kaukana ylimmästä käyrästä. Mä en tiedä miltä tuntuu pientä vauvaa kantaa sisällään, joten en oikein osaa vastata. Tunteehan sen, että masu on yhtä vauvaa. Mutta tosiaan ei ole oikein mihin verrata.

Sairaalassa olosta Mä toivon, että pääsisin vauvan kanssa pian kotiin. En ihan polikliinista synnytystä halua kuitenkaan. Vierailijoita en kauheasti haluaisi, viimeksi olin ainakin tosi väsynyt ja halusin keskittyä vain vauvaan. Esikoisen ja miehen toki haluan sinne tueksi ja vähentämään ikävää. Taysissa saa vierailla vauvan isä ja sisarukset muistaakseni 10-20 välillä, vauvan isovanhemmat 18-19 välillä. Mä toivon, että muutkin äidit kunnioittaa noita vierailuaikoja ja ketä vierailijoita sinne pyytää.

Nallu ja pikkuveli 35+4
 
Onnea vauvan saaneille Santzuulle ja Zuzalle

Teretulemast uudet mammat

Itse luulin jo kans päässeni synnyttämään, mutta ei. Viime viikolla kävin kaksi kertaa kontrollissa polilla ja ma jälleen josta jäin osastolle korkean verenpaineen takia. Muita raskausmyrkytyksen oireita ei kuitenkaan tullut ja korkea verenpainekin laski sairaalalevossa. Käynnistämisestä on puhuttu jo viime viikosta lähtien ja sain sentäs jonkun päivämäärän. Ensi ti kun tulee täysiaikaisuus eli 37 viikkoa täyteen, on mahdollinen käynnistyspäivämäärä (ellei taas ole synnytyssaleissa ruuhkaa, kuten alkuviikosta). Käynnistyksen ei luulisi olevan vaikea, paikat on jo ainakin 4 senttiä auki ja kalvorakko pullistelee, eli pienestä on kiinni että lähtisi ittellään käyntiin. Supistuksia on ollut viime viikon torstaista maanantaihin, välillä parikin tuntia säännöllisiä, mutta johonkin ne aina on hävinny. Painoarviot nyt ma oli vauvoille 2400 g/2700 g... Nyt jännätään kuusi päivää vielä että koska vauvat tulisi :heart:

SoonFab ja pesässä pysyjät 36+1
 
Sannamary kauhee, miulla tuli ihan kylmä hiki kun kerroit minkä veran oli kasvanu tuo painoarvio :O, kun meillä oli Paavon kokoarvio rv 32 2700 g :O Mie alan itkee, jos se on nyt ylihuomenna yli 3500 g! Rupeen tikistämään sitä pihalle siinä samassa, siinähän kahtoovat sitten äippäpolilla kun hullu savolaisnainen alkaa synnyttää tahdonvoimalla keskelle lattiaa!:LOL:
 
Onnea uusista vauvoista!!

Täällä on paikat auki, pehmenneet ja kaulaa ei ollenkaan jäljellä. Tänään sain jo neuvolaläälärin kontrollikäynniltä lähetteen vauvan keuhkojen kypsytykseen. Päättivät kuitenkin sitten äitipolilla olla vielä kypsyttämättä, odotetaan ensi viikkoon että tulee tuo rv34 täyteen. Voi kyllä tulla jo hetkenä minä hyvänsä ja olenkin siitä syystä vuodelevossa. Onneksi sain vetkuteltua sen kuitenkin niin, ettei sinne tarvinut jäädä. Vaan antoivat luvan kotona maata! Tässä sitä nyt jännitetään, milloin tää putkahtaa.

Semmoista tänne. Mikä teillä muilla on kohdunkyspyys ollut?


greentea1 33+2
 
Viimeksi muokattu:
nippatäti kiitos ohjeesta!:flower: tulostin sen samantien, pitää kyl tehä noita täs joku päivä, vaik saunan päätteksi iltanaposteluksi. tosiaan voi myös käyttää omaa mielikuvistusta täytteeseen!=)

tervetuloa karoanna ja miiu88!

miiu88 täällä olen muitten kanssa järkyttynyt siitä miten vauva voi potkaista kylkiluun murtumiseen saakka, en oo ikinä kuullutkaan tollasesta. onneks se on jo parempi!

kiva kuulla nopponen et koko ajan menee paremmin vauvan syönnin kanssa!
jaksamisia sinne itsesi jakamiseen kahteen paikkaan.

marionetti suhunkin on purassut mammakärpänen, paljon olet puuhaillut!:)

sannamary no, huh,huh, minkä spurtin toinen on ottanut, uskon et paniikki iskee.

mustasukkaisuudeta on puhuttu. esikoinen (tyttö) oli 2v. kun sain pojan nii hän ei pahemmin ollut mustasukkainen, kovalla mielenkiinnolla aina katsoi miten hoidan vauvaa ja parhaiten on jäänyt mieleen kun yritin imetystä nii toinen haki nukkensa huoneesta, istuuttui viereeni ja pisti sen omalle tissille!:heart: muutenkin halus olla kovasti auttamassa hoidossa.
kuopuksen kun sain nii tyttö on ollut ihan samanlainen, halukas auttaa ja hoitaa, silloin oli jo 6v. mut tää meidän keskimmäinen poika joka oli silloin 4v. nii kovasti odotti itelleen pikkuveljeä mutta auta armias mikä mustasukkaisuus kohtaus iski kun toinen syntyi... kesti tosi kauan ennen kuin se hyväksyi sen ja tarhassakin haukkui pikkuveljeään, kesällä kiukutteli kun mun piti hoitaa vauvaa enkä päässyt mukaan uima-altaaseen riehuu et mun pitää mennä takas sairalaan ja laittaa vauva takas mahaan... 4v. sai silloin erityisen paljon huomioo mut se ei auttanut, pikkuhiljaa se alkoi hyväksyä toisen mut aikaa se vei. nykyään tykkää kyllä ihan mielettömästi pikkuveljestään.
mitenköhän on, osaako 1v. olla sit mustasukkainen kun tää syntyy?:rolleyes:

soonfab4 kiva kuulla sinustakin. eipä sullakaan kauan mene kun on pienokaiset sylissä!:D hyvän kokoiset pikkuiset ovat ja hyvinpä olet auennut jo, olisko lähtö kummmiskin jo ennen käynnistystä...;)
nyt saa jännätä oletko seuraava joka ilmoittelee lapsukaisista!:)
 
Onnittelut uusille vauvautuneille Santzulle ja Zuzalle :flower:! Ja tervetuloa uudet :wave:

Jotain tekstiä olin minäkin lukeneeni eilen illalla sängyssä vaan aamulla olivat sitten kadonneet.. Hmm.

Ihana, kun SoonFab4(5) olet päässyt kaksosten kanssa noin pitkälle! Molemmat jo hyvän kokoisia kavereita. Varmaan alkaa kohta riittää ja toivotaan, että synnytys lähtisikin pian käyntiin.

Nannalla*83 ihana masu! Pitäisi itsekin kuvata vielä, nyt ei ole vissiin joulun jälkeen kuvan kuvaa otettuna.

Isompien lasten suhtautumisesta: kovasti täällä esikoinen 2 v 7 kk vauvaa odottaa. Puhuu mahasta ja mahalle, kuuntelee ja tunnustelee liikkeitä. Eilen kuunneltiin hikkaa dopplerilla ja hauskaa oli :LOL: Epäilen kyllä, että mustasukkainen tulee olemaan, kun on kovasti äitinsä perään. Siskon lapsen kanssa huomasimme sen, että tuo meidän tyyppi hoiti ja hellitteli serkkuaan niin kauan kuin tämä oli vauva. Sitten, kun serkkupoika nousi pystyyn ja lähti kävelemään, koki meidän lapsi tämän jotenkin enemmän uhkaksi ja alkoi välillä tönimään ym. Eli ehkä tähänkin on hyvä sitten varautua. Ja, kyllä, uhmaakin on välillä päällä, viimeksi eilen viskasi lautasen lattialle, mitä ei ole tehnyt sitten vauvaiän vahinkojen jälkeen koskaan. Sitten kyllä tuli heti halimaan ja pyytelemään anteeksi äiti, ollaan taas kavereita.

(.) Täällä kanssa leipominen maittaa, mutta toistaiseksi kaikki on päätynyt omiin suihin. Eipä meillä pakkasessakaan liialti tilaa ole, että mitään kunnon arsenaalia sinne ei valmiiksi tehdä. Joka päivä olen nyt nukkunut päikkärit ja kyllä tekee hyvää :) Yötkin menee edelleen yllättävän kivuttomasti. Ehkäpä se peppu ei niin kovin paina siellä alhaalla, niin ei tarvitse vessassakaan ravata kuin kerran. Mutta sais nyt prkl kääntyä muuten! Esikoisenkin takia jännittää jo nyt, jos joutuu sektioon. Että miten sitä sitten osaa varoa nostelemista ja sylittelyä ym. Onko täällä muuten kellään kokemusta perätilasynnytyksestä alakautta? Yksi tuttu on synnyttänyt esikoisensa niin, eikä pitänyt sitä mitenkään sen kummallisempana kokemuksena. Ehkä haluaisi itsekin yrittää, jos tosiaan peppu edellä tuonne jämähdetään. Mikäli näyttäisi mahtuvan. Vaan päivä kerrallaan nyt...

kwaidan ja Puh *poks, poks* 35+0
 
Enpäs olekkaan aikaisemmin kuullut et vauva voi potkullaan kylkiluun murtaa, eikä ole kyllä tullut pieneen mieleenkään. Onneksi miiu88:n kylki jo parempaan päin.

Sannamary on kyllä vauva spurtannut kasvun suhteen - jännittää entistä enemmän perjantain kontrolli.. meidän vauvelin paino oli 2100g viikolla 32. Vertasin tytön painoon samoilla viikoilla ja nelisen sataa grammaa oli eroa, eli painavampi.
No, perjantaina sitten kuulee missä mennään - ja mitä tehdään :)

Ihana toi Nippatädin kommentti "siinähän kahtoovat sitten äippäpolilla kun hullu savolaisnainen alkaa synnyttää tahdonvoimalla keskelle lattiaa!", mahaa pidellen saa nauraa :LOL:
 
Painoarvioista olen minäkin kiinnostunut? Minähän kävin polilla viikonloppuna viikkoja oli tuolloin 33+3 ja lääkäri sai painoarvioksi äkkiseltään mitattuna 2000g. Silloinhan käväsin siellä noiden liikkeiden takia ja varsinaiseen kasvukontrolliin menen perjantaina. Napanuora on kiinnittynyt osin kalvokiinnitteisesti ja sen takia tuon koon seuranta polilla. "Normaalin" kokoiseksi sanoi lääkäri. Ei siis iso, vaikka sf-mitta huitelee aivan pilvissä! :O ja vatsan koko, HUH! Täytyykin laitella teille aamusta vaikka poksumis-kuvaa, siinä teillä onkin ihmeteltävää! :LOL:

Mutta siis, teidän muiden painoarvioista olen kiinnostunut. Kun ei jotenkaan osaa hahmottaa vaikka 4 tulossa :)

Viestejä tosiaan on kadonnut. Heti kun päätin aktivoitua niin poistetaan puolet viesteistä. Mua sensuroidaan! :LOL:
 
Kiitokset zemppauksista! Tosiaan on kyllä jännä, miten monel sitte kuitenki tulee aikasempaa ku mitä pitäis. Ite olin ihan varma et tää tulis vasta huhtikuun alussa. :D Toisin taitaa olla..

Vierailuista, meillä täällä saa vauvaa sairaalaan tulla katsomaan ainoastaan vauvan isovanhemmat ja sisarrukset.

Tervetuloa uusille!

greeneta1 33+2
 
Hui, alkaapas täällä olla jännät paikat greantealla ja SoonFabilla!! :)
Miten tässä enää itse malttaa odottaa, että oman pienen saa syliin, kysynpähän vaan!!! :LOL:

Tervetuloa uusille! :wave:

(.) Liitoskivut ovat löytäneet tiensä myös tänne. Tänään ollut sellasta vihlontaa häpyluussa että. Jotenkin naiivisti kuvittelin selviäväni ilman, kun ei ollut tähän päivään asti näkynyt, mutta pah. No, tietääpä ainakin, että kroppa jo valmistautuu synnytykseen. Kohta alotan myös taas sellaset liikunnat, että supistukset vois ruveta jo pehmentämään paikkojakin (jos vaan noilta kivuilta kykenee)! :) Kohta saunavuoro, jee jee!

Nanna 33+1
 
Viimeksi muokattu:
Onpas täällä jännät paikat useammalla! :)

Kokoarvio Mulla vauvan kokoarvio oli 33+4 2480g, eli vähän keskikäyrän yläpuolella kasvaa. Ensi maanantaina on uusi kokoarvio (36+2), saa nähdä miten on jatkanut kasvuaan..
 
Kokoarvio oli 2.2 - 2.3kg viikolla 32 + 4. Tosiaan nykyisellä paikkakunnalla ei uutta kokoarvioultraa enää järjesty, vaikka raskausdiabetes onkin. Mulla ruokavaliohoito ja kotimittaukset on olleet ihan ok. Entisessä kaupungissa ultra olisi silti tullut automaattisesti diabeteksen vuoksi olipa sitten lievä taikka insuliinihoitoinen.

Täällä mulle tosiaan sanottiin, että koko on normaali edellisen ultran ja eilisen käsikopelon perusteella eikä ultra-aikaa heru, jonot 2-3viikkoa. Toki yksi pointti oli se, että näyttäisi siltä että lapsi ei pysy sisässä kuin pari viikkoa enää. Kuulemma katsotaan uusiksi jos ei lähdekään syntymään etuajassa, silloinhan "pullahdusaikaa" on enemmän jos majailee masussa maaliskuulle saakka. Jännää että muutettiin pienemmältä paikkakunnalta tänne, mutta siellä olisi kyllä kontrolli järjestynyt.

Sannamaryn tilanteesta lukiessa alkoi kyllä vähän ahdistaa, jos noin äkkiä voi koko räjähtää...

Mä nyt rupesin vähän hermoilemaan tätä asiaa, että voinko sittenkään luottaa siihen eiliseen käsikopeloon ja lekurin sanaan, että kaikki ok. Ei ole ihan fiilis, että ois hyvissä käsissä ja homma hoidossa?

Nopposen tilanne kuulostaa sydänstäsärkevältä. Voimia ja tsemiä hirveästi sinne!
 

Yhteistyössä