**Maalismasut 2009** elokuussa

Hö, vieläkin ihmettelen noita np-ultrien ajankohtia, kuinka ne niin heittelee... :/
mimmukka mullakin on noi työasiat aika pinnalla tällähetkellä ja kauheesti mietityttää. Oon ollut samassa työpaikassa jo yli kolme vuotta määräaikasilla sopimuksilla. Nyt työnantaja on vaihtumassa vuodenvaihteessa ja esimies on väläytellyt vakituista sopimusta tässä yhteydessä. Mutta mitäs sitten jos vielä silloin oon onnellisesti raskaana, voiko ne siihen vedoten evätä vakituisen paikan?? Jos mut vakinaistettais vuoden alusta niin ehtisin sen pari kuukautta oleen töissä ennen äippälomaa, jos siis ei tartte jäädä saikulle aikasemmin... En ole vielä kertonut raskaudesta töissä. Epäilen kyllä että jotkut sen onkin jo arvannut, mutta eivät ole ääneen sanoneet. :whistle: Nykynen sopimus on voimassa syyskuuhun ja se kyllä varmasti tullaan uusimaan, kun täällä on aika huono sijaistilanne. Mutta mihin asti...??
Tohon tupakki asiaan vielä. Vaikka en pidäkkään siitä, että raskaana oleva vetelee sauhuja ja saatan sitä joskus ihan ääneenkin paheksua, niin on se mielestäni kuitenkin jokaisen hek.koht. asia. Varmasti kaikki raskausaikana tupakkaa polttavat tietää ne seuraukset ja siis ihan muutenkin polttavat. Tiesin minäkin ja silti sauhuttelin. Lopettaminen oli mulle todella helppoa, mutta varmasti jollekin toiselle se voi olla todella vaikeeta. Ja kyllä arvosta sitä että edes koittaa lopettaa. Tää on tällänen ikuisuus kysymys, josta sais väännettyä sivukaupalla tekstiä. Nyt tsempataan kaikkia jotka haluaa lopettaa!! :heart: :flower:

T:Riine ja toukkanen 9+3
 
myymä
Tupakasta Tässä asiassa oon niin jyrkkä että nyt on pakko kirjoittaa kun tuolta särähti taas korvaan tuo "puolustus stressistä" . MIKÄÄN stressi ei ole niin haitallinen sikiölle kuin tupakan LUKUISAT haitat... Näin se vaan on ja se kuka väittää, että "parempi että poltan kuin stressaan" on vain ja ainoastaan oman selustan puolustelua tupakoinnille.. Tämä siis vain minun mielipiteeni!

Omanapa Olo alkaa helpottaa, toivottavasti ei kuitenkaan siitä "huonosta" syystä... Eli toivon että mun pahoinvoinnit alkaa olla jo ohi :)

Työasiat: Olen aloittanut tässä työpaikassa vajaa vuosi sitten ja minut vakinaistettiin muutama kk sitten. Muuten ei pelota kertoa töissä raskausuutista mutta koska meidän tiimissä on 4 työntekijää joista jo yksi on raskaana, nyt kun minäkin ilmoitan raskaudesta, meidän on löydettävä pikaisesti 2 työntekijää sitten tilalle. Pikaisesti siitä syystä että kouluttaminen tähän hommaan kestää tovin ja työntekijääkään ei ole kovin helppo saada :(
Mutta, ihan hyvillä mielin ylpeänä menen masustani kertomaan ultran jälkeen :)

Ultra Eilen tuli kättäriltä lappu, että joutuvat siirtämään mun ultra-aikaa. Olis nyt sitten 4.9 klo 9.00 ... silloin on 11+6

Myymä ja pikkuvelisisko 8+6
 
Huomenta mammat!

Niskapoimu/-turvoke-ultran ajankohdasta ollut puhetta. Mulle sanoi KYSin äippäpolin apulaisylilääkäri (meniköhn tuo oikein? Muistaakseni on ap.yl.lääkäri) että kaikkein paras ajankohta np-uä:lle on viikkojen 9-11+6 välissä, jolloin otetaan (halutessa) myös tarkempi seerumiseula (PAPP-A ja HCG-beeta).

Sen verran tuohon tupakka-asiaan, että uskoisin, että suurin osa tupakoivista raskaanaolevista ymmärtää ja tiedostaa riskin, jonka ottavat. Osa ottaa riskin piittaamattomuuttaan, osa kyllä haluaisi lopettaa mutta ei yksinkertaisesti pysty. On hirmu kurjaa, että hyvin ankarasti painostaa varsinkin näitä jälkimmäisiä, koska se varmasti lisää syyllisyydentunnetta mutta ei aidosti auta irtautumaan siitä tupakasta.

Äiti ja sikiö muodostaa sellaisen yhteisen kokonaisuuden, jossa on toistaiseksi hankala määritellä, missä menee yksilönoikeudet äidin osalta, ja missä sikiön. Suurempaa huolta minä ainakin kannan niistä raskaanaolevista, jotka käyttävät reilusti alkoholia ja huumeitakin raskauden aikana, vaikka tietenkään ei pidä langeta tupakoivanakaan siihen puolustukseen että "enhän ainakaan huumeita käytä".

Ääh, mulla taas lievempioireinen aamu ja heti huolettaa. Tänään taidan mailata tolle lääkärille, kun ei oo vieläkään np-uä-aikaa kuulunut.
 
myymä
Mutta voitteko kuvitella, että on niitä ihmisiä, jotka polttavat mielellään, JOTTA LAPSI OLISI PIENEMPI ja muka helpompi synnytettävä!
Mulla yksi kaveri poltti raskauden ajan (ei tosin tuosta syystä) ja lapsi tosiaan syntyi 2,5 kg mutta synnytys oli Tuhat kertaa tuskaisempi ja pidempi kuin omani, vaikka oma tyttäreni oli lähes 4kg... Järkyttävää edes ajatella tuollaista motiivia tupakan polttoon.. yh...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niinu86:
Netskuli: Juu kyllä on oikeus mielipiteisiin mutta minusta tuo tupakka asia on vähän niinkuin jokaisen oma valinta miten sen kanssa aikoo tehdä.

"Ihmettelen sun puolustamista?
se koira älähtää johon kalikka kalahtaa?"

Olenko jotenkin puolustellut? Ihmettelen varmaan yhtä lailla sinun kiihkoisaa valistusta tupakasta, sillä uskon että tämän ikäiset ihmiset ovat vähintään kerran tai kaksi lukeneet ja kuulleet tupakan haitoista ja tietäävät itse mitä tekevät. Mutta tuo on aika turhaa, oikeasti...

"Juurihan luultiin että se ei aiheuta keskenmenoa. Vai mitä "

Joo niin luultiin ja sehän on ihan inhimillistä, olla joskus väärässä. Tuskin kukaan meistä ihan kaikkea tietää raskaudesta vaikka tietoa hankkisikin tai on korvat auki.

"Totta kai kannustus opn hyvä, mutta ei nyt ruveta kuitenkaan puolustelemaan sitä tupakointia"

Kuka täällä tupakointia on puolustellutkaan? Olenko maininnut että se olisi hyväksi kenellekään? Kannustaminen ja puolustaminen on kaksi täysin eri asiaa.. Toki on hyvä varmistaa että ihmiset ovat tietoisia näistä haittavaikutuksista, mutta uskon että neuvola hoitaa tämän puolen aika hyvin.

"Suosittelen että sinäkin oikeasti luet erisivuilta mitä se aiheuttaa. Jos joka päivä luet niin varmaan se paha olo sieltä saa aikaan hyvääkin. "

Ei tupakan poltosta pidäkään jäädä hyvä mieli jos on raskaana, siinä olet oikeassa. Minä ainakin olen tasan tietoinen tupakan haitoista sekä itselleni että sikiölle. Uskon että moni muukin on. Oletko kuullut koskaan että stressikin voi tappaa.. Tiedän pari neuvolassa kävijää joille suositeltiin ennemmin 1-2 tupakkaa päivässä kuin stressiä, sen vuoksi hitaammin lopettaminen voi ehkä olla parempi vaihtoehto kuin kerrasta poikki ja pelihousut riekaleiksi kaupanpäälle. Ainakin itse koen asian näin.

Vastapaino esimerkiksi, eräs ystäväni on polttanut kahden raskauden aikana runsaasti ja molemmat lapset ovat terveitä kuin pukit. En halua todellakaan puolustella edelleenkään, mutta kerron vain että ei se sitä takaa että jos polttaa niin lapsi automaattisesti kuolee tai vähintäänkin syntyy kummajaisena. Varmaan ainakin savukkeiden määrä vaikuttaa asiaan.

"toivottavasti pääset tupakasta eroon ja saat pitää nyyttiä sylissä!! "

jep näin teen ja uskon monen muunkin tekevän -kukin aikanaan ja omalla tyylillään.

Toivon että tämä keskustelu jää tähän, ainakin minun osaltani se tekee niin.
jos nyt kuitenkin luet sen keskustelun mihin sotkeuduit.
Jos tulee latelemaan mielipiteitä, kahden henkilön väliseen keskusteluun kannattaa se lukea kokonaan läpi.

Sinä oot kääntänyt tän asian ihan päälaelleen etkä näköjään tiedä mitä kirjotat.

Tämä kyseinen henkilö oli kanssani samaa mieltä, mutta sanoi ettei tupakka aiheuta keskenmenoa. (eli neuvola ei ole hoitanut asiaan? vai mitää)

Korjasin virheellisen tiedon ja laitoin muutakin mitä aiheuttaa.

Hän on ilmeisesti tietoinen ja aikeissaan lopettaa. Ei puolustele tekoaan vaan yritää eroon.

Sulla on ihmeellinen tarve puolustella asiaa.

Mietin myös että mikä oikeus sulla on tänne tulla sanomaan mistä saa ja mistä ei saa kirjoittaa.
JOs koet että tämä on väärä aihe ilmoita siitä ylläpitoon. He voivat sitten kertoa mulle saanko laittaa faktaa tupakan haitoista. En edes tajua mitää haittaa on kopioda fakta tietoa sivuilta...

Koita mennä mitä nyt kattomaan miten siellä puhutaan tupakoinnista ja raskaudesta.

Jos sulla on ongelma tupakoinnin kanssa se on sun ongelma ei mun. Ja mulla kyllä on oikeus siitä kirjoittaa, varsinkin kun en sulle saanaakaan siitä ole laittanut vaan itse pistit nokkasi keskusteluun mikä suoraan sulle ei ollut ja olet sen vielä vääntänyt haukkumiseksi sun muuksi.

Koittappa nyt lukea ne uudelleen ja ajan kanssa niin näet mitä ja mihin oon kijottanut.

Turhaa asiaa hienostelemaan, se vaan on totuus halusit tai et. JOs kerran haluat tupakasta irti älä puolustele sitä.

ja toi stressi asia on paska puhetta. Ihmettelen mikä neuvola antaa tosissaan tuollasia ohjeita. Tuopakointi tulee aina lopettaa raskaus aikana mielummin enne. Kannattaa ottaa selvä että millainen stressi ja kuinka pitkä kestoinen sen pitää olla että on vahingollista sikiölle.
Ihme lupailua että tupakka on hyväksi raskaana olevalle. huh huh.

Ja puolusteletko nyt tosiaan että kaverisikin poltti niin eihän tässä mitään, sillekin tuli terveet lapset. Huomaa kyllä että joku on niin puolustuksen kannalla.

Ei kannatta sanoa kaikkeen aina mielipiteitään.

ja niinkun aikasemmin kirjoitin niin 24 vuotiaana olin puolet elämästäni polttanut.
Mulle toimii faktat eikä selkään taputukset.
Ehkä on myös niitä ihmisiä joillle faktojen lukeminen toimii myös paremmin kun selkään taputtaminen, vai mitää.
pitäisi oppia sunkin hyväksymään että ihmisiä on erilaisia vai mitä.
 
HUOMENTA MAALISMASUT.

Ultrasta pääkaupukiseudulla otetaan eka ultra 10-13+6 viikoilla. Mutta kaikilla on nykyään mahdollista osallistua vapaaehtoiseen veriseulaan, jossa tutkitaan tarkemmin DOWN:n mahdollisuus. Jolloin ultran tulee olla tehtynä ennen viikkoa 12. Jotta pahimmassa tapauksessa jää aikaa hoitokunnalle enemmän tutkia asiaa.

Tupakista ja alkoholista ja muista karvoja nostettavista asioista. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Ei tällä palstalla ole tarkoitus hyökätä ketään vastaaan tahi aiheuttaa mielipahaa. Eikö totta? Olemme kuitenkin kaikki saman iloisen ja onnellisen asian tiimoilta tässä ajatuksia vaihtamassa. Joten ei mammat oteta asioita liikaa itseensä. Kun muutenkin ne Hormonit jylläävät ja elämä saattaa olla osalla meistä aika vuoristorataa. B) Ja jokainen kuitenkin tietää eriasioiden haitat. Ja heh saattaahan se niin ihana asian kuin seksi :p aiheuttaa kovat supistukset ja ennenaikaisen synnytyksen. Mikä on todella harvinaista, mutta ihan mahdollista.

Oma napa. Tänään on hyvä aamu ei edo. Eka aamu ekaan kertaan. JES:) Joten eiköhän elämä tästä voita:) Viikkoja on nyt 7+5. Eilen on meillä auennut uimahalli ja tänään olisi tarkoitus mennä uimaan, kun pikkuneiti nukkuu päiväunia. Ihanaa, uiminen on niin hyvä laji, kun odottaa. Ekassakin raskaudessa uin muutamaa viikkoa vaille lasketun ajan. Kun oli niin hyvä olo ja maha oli pieni. Vaikka otti joka paikkaan kiinni. :LOL:

Jaahas pikkuneiti on syönyt aamupalansa, alkaa mammalla siivousoperaatio.

Ihanaa odotusta kaikille.

Jadekettu ja maalismasu 7+5, työnimeä vailla :LOL:
 
niinpä. Ihmeellistä kimppuun hyökkäämistä. Kun ei lueta keskustelua mihin sotkeudutaan ja otetaan vielä itseensä vaikkei saanaakaan ole kyseiselle ihmiselle kirjoitettu,

No ehkä ne on ne hormonit mutta eipä täällä jaksais asioista vääntää.
 
pötikkä
Huomenta vaan kaikille ja jospas minäkin nyt uskaltaisin liittyä tänne maalismammoihin eli laskettu aika 23.3 ja ikää 24.v ensinmäinen neuvola käynti olisi 19.8 joten sitä tässä odotellaan :) Haluaisin sanoa tuosta tupakoinnista ,että itse olen tupakoitsia ,mutta nyt kun olen raskaana olen yrittänyt lopettaa tupakan polton kokonaan ,mutta tulee hetkiä jolloin otan savut tupakasta ja sen jälkeen tunnen omantunnon tuskia asiasta... lopettaminen on todella vaikeaa ja kaiken tämän muun hormooni mylläkän keskellä tuntuu ihan mahdottomalta. Kuitenkin yritän ja aijon lopettaa ne savujenkin ottamisen. En paheksu silti ketään joka polttaa se on jokaisen oma asia, meillä mies ei voi sietää, että otan edes ne muutamat savut ja kunnioitan hänen mielipidettä asiasta, onhan se hänenkin lapsen terveys kyseessä. Alkoholia en ota enkä siedä jos muutkaan odottavat ottavat. Kaikkea hyvää kaikille odottaville ja ihanaa odotus aikaa :wave:
 
Mä nyt vielä väännän rautalangasta että mihin vastasin ja mitä

"NetskuliAinut asia mistä mä olen tossa sun tekstissä eri mieltä on toi keskenmeno osuus.
Keskenmenoa ei voi itse aiheuttaa eikä estää. (Ellei tahallaan ajele autokolareja tai ota aborttilääkkeitä tms) Keskenmeno johtuu siitä että heikot kuolee pois kun ei kuitenkaan pärjäisi."

eli kun tämä on väärää tietoa, oikaisin asian. Jos joku on saanut väärän ksityksen että alussa tupakoinnista ei ole haittaa ja ajattelee lopettavansa myöhemmin on se mun mielestä korjattava asia.

Jos tuolla omalla komentilla voin estää edes yhden äidin tpakan polton ja keskenmenon niin tottakai sen teen.
Ja kyllä se on jokaisen velvollisuus korjata toisten väärä tieto.

Jos joku ei ole ollut tietoinen että keskenmenon riski on, niin totta kai oletan että ei välttämättä kukaan ole kerennyt kertoa vielä muitakaan vaaroja, ainakaan kaikkia.
Tämän takia laitoin myös muuta meteriaalia, kun siitä keskenmenosta.

Tässä vaiheessa taas joku muu veti herneen nenään ja väänsi asian ihan toiseksi.

Täytyykö tämä vielä tavuttaa vai menikö nyt perille mitä tässä oon tolkutanu.

menee itellä hermot kun näillä palstoilla on tapana vääntää asiat päälaelleen eikä lueta keskusteluja mitä on käyty.
Ja voisi myös lukea että miten on kirjoitettu, onko haukuttu vai ei.

mutta jos jollaikin on vielä epäselvyyttää niin voin koittaa vääntää rautalangasta.
 
Netskuli: Sen enempää enää kommentoimatta, toivottavasti itse olet huomannut oman kirjoitustyylisi joka tuskin hivelee sen enempää silmiä kuin minunkaan. Toisekseen pointti oli se että minusta on turhaa tätä foorumia "tuhlata" tupakka valistukseesi, siitähän voisi keskustella vaikka sen koko 9kk. Mutta kuka haluaa? On niin npaljon muutakin puitavaa mitä kehossa tapahtuu ym. Ja neuvolan papereissa kyl lukee siitä keskenmeno asiastakin. Ja lueppa tuo oma teksti vielä, en ymmärrä miksi pitää alkaa tappelemaan. Niinkuin sanoit, mielipiteisiin on oikeus myös minulla ja siksi puutuin asiaan. Tosin olisit varmaan lopettanut tuon jauhamisen nopeammin jos en olisi koko asiasta kirjoittanut. Hyvä kun tällä foorumilla näyttää yksi ihminen olevan kaikessa oikeassa.. Mut- kiitos riittää.
;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niinu86:
Netskuli: Sen enempää enää kommentoimatta, toivottavasti itse olet huomannut oman kirjoitustyylisi joka tuskin hivelee sen enempää silmiä kuin minunkaan. Toisekseen pointti oli se että minusta on turhaa tätä foorumia "tuhlata" tupakka valistukseesi, siitähän voisi keskustella vaikka sen koko 9kk. Mutta kuka haluaa? On niin npaljon muutakin puitavaa mitä kehossa tapahtuu ym. Ja neuvolan papereissa kyl lukee siitä keskenmeno asiastakin. Ja lueppa tuo oma teksti vielä, en ymmärrä miksi pitää alkaa tappelemaan. Niinkuin sanoit, mielipiteisiin on oikeus myös minulla ja siksi puutuin asiaan. Tosin olisit varmaan lopettanut tuon jauhamisen nopeammin jos en olisi koko asiasta kirjoittanut. Hyvä kun tällä foorumilla näyttää yksi ihminen olevan kaikessa oikeassa.. Mut- kiitos riittää.
;)
tossa yllä sulle laitoin vielä.
Jo koitappa lukea miten vastasin zoelle.
sulle en varmaan oo hienosti puhunut. Ihan sen takia itse sitä kerjäsit.
ÄLä sute vääntämään mun kirjotuksia jotka ei sulle ole osotettu,

millin olen sanonut että olen aina oikeassa? näytäppä mulle se.
Tottakai tässä asiassa puolusta itseäni. sitähän sinäkin teet.

Oot kyllä mahoton vääntämään asioita miten sattuu
Ja älä puhu siitä mitä joku tietää ja mitä ei.

Juurihan tuossaluki että ei tiedetty tupakoinnin aiheuttavan keskenmenoa joten älä nyt rupee väittään vastaan että kyseinen henkilö tiesi.
Nyt et taida enään itsekkään tietää mitä kirjoitat.
Mulla tosiaan oli keskustelu toisen ihmisen kanssa.
JOs koet tarpeelliseksi komentoida asiaa, lue mitä on kirjoitettu ja miten ja komentoi sitten.

ja minkä jauhamisen oisen lopettanut nopeampaa. Sinähän se tulit jauhaan asiasta mikä ei sulle kuulunut!
Eikö täällä saa keskustella muiden kanssa? Mikä palstapoliisi sinä olet?
Kuka on sanonut että jauhaa asiasta 9kk?
Mikä oikeus on puhua sitten ruokien vaaroista?
Kyllä jokaisella täällä on oikeus puhua mistä haluaa.
Eikä täällä kukaan muu ole aloittanut syyttelyä kuin sinä.
Se mun käymä keskustelun alku on vielä siellä sivulla 14 varmaankin. Että jos siitä vedät herneet nenäät se on sun moka ei mun. Ja se oli mun ja zoenvälinen juttu,

Pitääkö tätä oikeesti sulle jauhaa vielä kuinka kauan että ymmärrät?

Äläkä tosiaan rupee inttään vastaan että kaikki tietää mit tupakka aiheuttaa.
lue yllä oleva veisti. Siinä on lainaus, niin ei tarvi vääntää tätä asiaa enään

"NetskuliAinut asia mistä mä olen tossa sun tekstissä eri mieltä on toi keskenmeno osuus.
Keskenmenoa ei voi itse aiheuttaa eikä estää. (Ellei tahallaan ajele autokolareja tai ota aborttilääkkeitä tms) Keskenmeno johtuu siitä että heikot kuolee pois kun ei kuitenkaan pärjäisi."


tämän asian korjasin jne. kirjotin jo aiheesta sivulle 15 miten asia eteni ja missä vaiheessa toit omat mielipiteessi mukaan.,.
 
Alkuperäinen kirjoittaja myhkäri:
netskuli ja niinu voisitteko jatkaa väittelyänne vaikka yksityisviestien muodossa..... |O
en voisi. Koska aion puolustaa omaa kirjoitustani, Enkä ole kenenkään päälle hyökännyt vaan mua syytelty haukkumisesta.
Tottakai silloin myös puolustan itseäni ja korjaan miten asia on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pötikkä:
Raskauden aikaiset tupakoinnin haitat

Tupakointi viivästyttää raskaaksi tulemista ja kaksinkertaistaa keskenmeno- ja ennenaikaisen synnytyksen riskin.
Miehen tupakointi heikentää siittiöiden laatua, määrää ja liikkuvuutta.


Sikiölle haitallisimpia ovat häkäkaasu, nikotiini ja raskasmetallit. Nikotiini supistaa kohdun, istukan ja napanuoran verisuonia sekä pienentää syntymäpainoa 200-400g. Kohdussa tupakansavulle altistuneilla alipainoisina syntyvillä keskosilla on enemmän ongelmia
Tupakointi lisää sikiön sydämen lyöntitiheyttä ja altistaa hapenpuutteen riskille. Sikiön liikkeet vähenevät, sikiön kaikkien kudosten normaali kehitys häiriintyy. 20. raskausviikon jälkeen sikiön aivojen ja keskushermoston nopeasti jakautuvat solut ovat erityisen alttiita tupakansavun haitallisille aineille. Tupakointi lisää istukan vajaatoiminnan, ennenaikaisen irtoamisen ja eteisistukan riskiä sekä verenvuotovaaraa.
Tän tiedon avulla mä ainankin haluan lopettaa tupakan polton, koska tupakointi voi aiheuttaa keskenmenon.
Toivottavasti voisitte lopettaa riitelyn ja jatkettaisiin jostain iloisemmista asioista keskustelemista

:( :hug:
mun ei ole tarkotus riidellä kenenkään kanssa. Varsinkin kun ilmeisesti tämä kirjoittelu saa mun voimaan pahoin. Siis raskaus oireena pahoin.

Kun mua kyseinen henkilö syytteli haukkumisesta sun muusta niin olen sitä yrittänyt oikasta. Vaikka kaikkihan sen mun kirjotuksen voi lukea niin en ymmärrä miksi asiaa täytyy vatvoa ja vatvoa ja kirjoituksia vääristää.

Niinkun aikasemmin jo kirjotin että tällä palstalla vaan on tällainen tapa. Odottavien puolella tietysti tunteet voi käydä vielä kovempina, kiitos hormoonien.
Mutta mun ei ole tarkoitus tapella ei riidellä, mutta ikävä kyllä en hyväksy sitäkään että mua syyttä suotta väitetään haukkuneen jne.
 
Hyvät huomenet tännekin! :)

Nt-ultrasta Eilen neuvolatäti sanoi että paras ajankohta ultralle on rv 11+6-rv 13. Tieto näköjään vaihtelee eri paikoissa.

Tupakasta Itse ehdin polttaa 7vuotta. Loppui kertaheitolla kun aloin odottamaan esikoista eikä ole sen jälkeen enää edes haluttanu. Se hajukin on jotain aivan kamalaa. :$

(.) Juu tosiaan eilen kävin neuvolassa mutta ei se täti halunnu mitään muuta kuin verta. Ja sitäkin kolme putkiloa. Laittoi myös lähetteen Rovaniemelle joten sieltä nyt odottelen soittoa/kirjettä millon on nt-ultra.
Öllö olo on onneksi hellittänyt hieman ja ruokakin maistuu nyt hieman paremmalle =)
 
pötikkä
Sori netskuli en huomannut et olitkin jo kirjoittanut noista haitoista ni laitoin ne uudestaan =) eli ihan oikeassa olet tuossa ajamassasi asiassa. ja minut sait ajattelemaan tupakan polttoa taas todenteolla, jotten vahingoittaisi enää syntymätöntä lastani. Ymmärrän ,että haluat tehdä selväksi ,että kyllä tupakoiti aiheuttaa keskenmenoja ja tottahan se on. :)
 
pötikkä
mutta asiasta kanankasvatukseen onko muilla ruokahalut kadoksissa, mulla paino tippunut 3 kg ja mikään ruoka ei meinaa maistua. Sitten kun tulee se kova nälkä ja rupeaa syömään niin tulee yhtäkkiä stoppi :( toivottavasti olisi ohimenevää :heart:
Niin joo eli mulla kuukautisista laskettuna olisi tänään 8+4
 
Juu kyllä minustaki tuo tupakka asia on käyty läpi. Etusivulle vois vaikka lisätä linkiksi jonku infosivun tupakan haitoista, jotta tietoa etsivät se sieltä helposti löytäisivät? Siis Kaa :lle tämä. Tupakan poltossahan raskausaikana ei ole kyse mielipiteistä vaan tutkitusta tiedosta.

Mulla ei ole ruokahalua yhtään! 4-5kg tippunu paino nyt kuukauden aikana :whistle: Onneksi on jonku verran ylimääräistä mistä se lähtee kun kuitenki saan ruokaa jonku verran alas eikä ne tule ylöskään. Vauvahan repii minusta sen mitä tarvii ja sitte itse jään vähemmälle jos en syö tarpeeksi. Sen kyllä väsymyksestä huomaa!

GALLUPPIA!
Onko kellään uuden tulokkaan vuoksi uuden asunnon hankintaa?

Me asutaan nyt luhtitalon toisessa kerroksessa. Täällä ei voi lasta nukuttaa ulkona kun viereinen ja alakerran naapuri polttaa vuorotellen tupakkaa pihalla niin aina on vaunut täynnä savua! |O Uuden asunnon hankinta siis ehdottomasti edessä myös portaiden takia.

Eeeva ja Äppä 11+0 Äppä nimen keksi minun äiti vaan omasta päästä. Tulee kait Äppäkuhnasta :D
 
Ihan rupeaa itkettämään tämä kinastelu täällä palstalla :'( Eeeva on ihan oikeassa ja yhdyn tuohon toiveeseen. Tuntuu jo ettei huvita tänne mitään kirjoitellakaan kinastelun lomaan. Arvelinkin kyllä jo tuosta gallupista että saattaa tulla tunteikasta tekstiä mutta ihan tätä en arvannut kyllä.

Täällä taas menossa huonommat hetket. Eilen ja tänään on pitänyt käydä oksentelemassa ja mikään ei maistu. Meneehän tämä kesäloma näinkin... Pelottaa vaan kun olisi tulossa kahdet häät että kuinka ne sujuu jos pahoinvointi jatkuu. Kaason hommissa kun olen molemmissa...

Nyt ei jaksa muuta.

Sanni-Maria ja pikkunen 8+1
 
Huomenta!

Minulla tanaan parempi aamu, vaan hiukan kuvotusta, mutten ole oksentanut viela kertaakaan...tosin oksentelin eilen illalla ja viime yona...kuitenkin, aika positiivinen olo nyt!

Odotan kylla hirveasti, etta paasen sille seuraavalle kolmannekselle ja saan alkaa nauttia tasta raskaudesta! =)

Jokos taalla on kukaan tehnyt hankintoja tulevalle pikkuiselle? Mina olen jo muutaman vaatteen ostanut! :D

Paljon voimia meille kaikille oksenteluihin ja vasyneisyyteen, toivottavasti pian hehkutaan kaikki, silla perinteisella raskaustyylilla!
 
Aamupäivää!

Onpas täällä käynyt kuhina ja keskustelu kuumana. Keskustella saa, mun mielestä, vaikeistakin asioista mut ei syytellä ja haukkua. Mun on pakko osallistua tupakkakeskusteluun siinä muodossa, että kerron oman tarinani. Äitini poltti koko raskausajan mua odottaessaan. Hän lopetti heti, kun alkoi odottaa 10 vuotta myöhemmin pikkusiskoani. Mä olen ollut koko pienen elämäni hengitystieinfektioista kärsivä, erittäin allerginen (eläimille, ruoka-aineille, siitepölyille, kosmetiikalle, pesuaineille jne jne), vaikeasti laktoosi-intolerantikko ja nyt aikuisena astma tekee tuloaan. Mun pikkusisko ei juuri ollut kipeä, allerginen hän on koivulle ja heinille eikä ole koskaan kärsinyt minkään sorttisista hengitystieinfektioista. Voi tietysti olla sattumaa mutta jokunen lääkäri on myöntänyt, että äitini tupakoinnilla vois olla tekemistä asian kanssa. Joten, itse ainakin oon sitä mieltä, että kiitos äidilleni, mulla ei juuri normaalia päivää ole elämässä ollut, kun koko ajan pitää kytätä ruoka-aineita, kantaa lääkkeitä mukana tai sit vaan oon todella todella huonovointinen. Ja tätä en kertonut ketään loukatakseni, se vaan oli mun vuodatusta asiaan, joka on mulle vaikea juttu (kun noi olis voinut ehkä välttää tupakoinnin lopettamisella).

Omakohtaisista kokemuksista johtuen oon varmaan liian tarkka kaikkien rajoitusten kanssa. Koskien ihan kaikkea, alkoholia ja ruoka-ainerajoituksia yms.

Asuntoasiasta: Me muutettiin vajaa kolme viikkoa sitten ihka uuteen omakotitaloon maaseudulle :heart:. Tilaa on 178 neliön verran, joten ahdasta ei tule. Autot tosin menee vaihtoon, sillä miehellä on vielä rakennusajan pakettiauto ja mulla on diesel-farmari (joka on 4 hengen perheelle idioottimaisen hankalan pieni). Mies on mulle katsonut Honda crv:tä, kun mä rakastan noita pikkumaastureita ja itselleen Opel Vectraa farmarina. Katsotaan nyt miten niiden kanssa tehdään.

Iines ja Sintti 10+5
 
Iines79: täytyypä tuohon allergiaan liittyen sanoa tämä: olen kanssa erittäin allerginen vähän kaikelle (elukoille, siitepölyille, ruoka-aineille ym.) ja ruokavalio on mitä on. Äitini ei koskaan ole polttanut ainuttakaan tupakkia eikä myöskään isäni. Elämä on...
 
Siis oikeesti!!! Nyt ottaa kyllä niin aivoon toi vauhkoaminen! Jos täällä paasataan SIVUTOLKULLA samasta asiasta ja postaus toisensa jälkeen "väännetään rautalangasta", niin että kaikkien on asiasta pakko lukea, niin joko a) se on avoin keskustelu johon kaikki saanevat ottaa osaa, ja jos ei kerran saa niin b) sen voi käydä yksityisviesteinä! Mua alkanut henkilökohtaisesti rasittamaan netskuli sun tapasi kirjoittaa, olet aivan tolkuttoman hyökkäävä! MIelipiteitä toki saa olla ja niistä tännekin kirjoittaa, mutta... Voisko oikeesti välillä lukaista niitä omia saarnojaan ja hieman uudelleen harkita sanavalintojaan. TÄmä kun ei ole ensimmäinen riita täällä jossa olet suuna päänä! Pähkinänkuoressa purkaukseni: ei se mitä sanotaan, vaan miten.

Näistä tulee paha mieli eikä tee mieli osallistua kirjoitteluun. Tuo Mitäs nyt- palsta olisi varmaan parempi foorumi jos ja kun haluaa välillä tunteitaan tuulettaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inkaliina-83:
Iines79: täytyypä tuohon allergiaan liittyen sanoa tämä: olen kanssa erittäin allerginen vähän kaikelle (elukoille, siitepölyille, ruoka-aineille ym.) ja ruokavalio on mitä on. Äitini ei koskaan ole polttanut ainuttakaan tupakkia eikä myöskään isäni. Elämä on...
mutta eihän se vähennä tupakan haittaa silti vaikka alergiseksi voisi tulla ilman tupakoivaa äitiä.

Ja oon sitä mieltä että asioista saa keskustella ja pitääkin keskustella,
eihän sitä kukaan voi kieltää?
Kyllä ois kova sensuuri muuten.

Mutta esim tuossa mun ja ninnu (muistinko nikin oikein) keskustelussa ei mun mielestä enään keskustella tupakasta vaan jotain muuta... vääntöä..

Että kyllä omia kokemuksia ja faktaa saa mun puolesta kirjottaa eikä kellään voi olla siihen mitään sanomista.
Tupanvaaroista voi keskustella niinkun esim ruokien tai vaarallisten urheilulajien.

Kaikki asiat ei kosketa kaikkia, mutta kaikista asioista pitää voida keskustella, ilman että teilataan heti haukkujaksi tai muuksi ja syytellään sellaisista asioista mitä ei voidakkaan näyttää toteen.
Tottai kaikkeen tähän varmaan vaikuttaa hormoonit.
Mutta ei sekään kaikkeen oikeuta.
Jokaisella on oikeus ilmaista itseään ja mielipiteensä, on myös asioita mitkä ei ole mielipiteitä vaan faktoja.

ja esimerkiksi tuohn tupakka asiaan niin itse en edes muistanut että kohdun ulkopuolisten riski on suuri. ELi aina sitä uutta informaatiota tulee, ja nämä palstat on hyviä paikkoja keskustella, Ja jokainen tietää että neuvola on vain ihminen ei jumala ja aina niiden sana ei ole oikea. Eli tietoa kannattaa myös itse hakea ja lukea.

Ja jos itse on saanut tietoa hyvin neuvolasta, ei sitä välttämättä muut ole saanut. ELi ei kaikkia asioita kannata ottaa itseensä varsinkin jos lukee "muiden" keskustelua.

no mä lähden nukuttaan tyttöä ja koitan ottaa iteki torkut. Sen verran väsy ja pahoinvointia.
 

Yhteistyössä