**Maalismasut 2009** elokuussa

hattivatti-09 onnea munkin puolesta :)

jännittää hirveesti.. 27. pv olis eka ultra :heart: jos siellä muuten on mieslääkäri niin saako sieltä kysyä et voisko olla naislääkäri? kun toi äijä ei kuulemma tuu mukaan ultraan jos siel on mieslääkäri. :( :D
miten muilla on ollut?
 
Zoe-F
Hei Moi!
Miä oon kyllä alkoholin kanssa nollalinjalla ollu jo iät ja ajat. Isä on alkkis ja sitä helvettii miä en lapselleni haluu.
Tupakointi onki sit hankalampi juttu. Ennen poltin paljon. Siis tosi paljon. Siitä sitte vähensin alle kahtee kymmenee per päivä. Siinä vaiheessa ku päätettii et lapsi saa tulla ni vähensin kerral alle kymmenee. Eikä se nyt niin iso juttu ollu. Mut sit ku mult otettii kapseli pois ni tyylii pidin miestä sohvalla kädestä kiinni kun katottiin leffaa ja olin heti paksun. Luulin et menis kaks kolme kuukautta ennen ku tulee raskaaks ku kaikki puhu et näin on parhaassaki tapaukses. Sen aikan oli tarkotus lopettaa kokonaa vähentämällä.
Mut sit tuli plussa testii ja vähensin vielä lisää.
Joitaki viikkoi oli ihan kivaa ja olin onnellinen toivotust perheenlisäyksest.
Mut yhten päivän aloin vuotaa verta ja kivut oli niin kovat et miä luulin kuolevani. Romahin ihan täysin ku kaikki lääkärit kelle soitin sano et se on varma keskenmeno tai tuulimuna tai jotaa vastaavaa.
Poltin hermoissani sen viikon enemmän ku kymmenen.
Ajattelin et mitä välii, ei mun tarvi enää ajatella mitää vauvaa ja varoo sitä.
Pääsin ku pääsinki sit viikon päästä lääkärille joka lähetti ultraa.
Mietin et mitä turhaa, ei siäl mitää enää oo.
Oli kuitenki. Nyt miä poltan taas sen noin kymmenen päiväs ja vähennän koko ajan ja tarkotus olis että puoltentoista kuukauden sisällä viimeistään olisin lopettanu tupakoinnin. Koska en haluu sairast ja itkeskelevää lasta enkä varsinkaa imettää sille mitää nikotiini maitoo.

Miä toivoisin tyttöö tai mul on sellanen tunne et se olis tyttö mut tärkeint on et se on terve.
Zoe ja Öttiäinen 8+5 :heart:
 
zoe-f meillä taitaa olla aika samanlainen historia.

edellisessä raskaudessa oli hirvee makean himo. Sain tytön.
nyt makee oksettaa ja suolasen himo on ihan valtava.
Nyt sain 75g sipsipussin ja taco dippiä :p :p :p :p :p :p :p
oi tätä onnea kun saa syötyä... muutakin kun hedelmää.

kaveri sano että makeasta tyttö ja suolasesta poika. No saa nähdä. Mä en ihan näitä juttuja usko =)

 
Zoe-F
netskuli Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu. Kunhan kolmas kuukausi on takana niin alan kyllä sitten (ehkä ) luottamaan siihen että tää napero tulee vielä ilostuttamaan meijän elämää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Tupakan polttoon ja juontiin.

Tupakkaa en edes halua haistaa. En ymmärrä polttavia äitejä. Oksettaa nähdä sellasita, usein vielä näkee että ilman häpää vedetään maha pystyssä.
Siinä on turha itkeä kun saa keskenmenon tai vauva kuolee 36 viikolla kohtuun (tämän olen saanut todistaa ja menettänyt läheisen ihmisen) aikuisen ihmisen typeryyden takia.
Nykyään jokainen tietää tupakoinnin vaaran.
Itse olen 12 vuotiaasta polttanut 12 vuotta eteen päin. Todella vaikeaa oli lopettaa mutta tein sen kun halusin lapsen. Jos "aikuinen" ei ole valmis tekemään sitä lapsen takia olisi mietittävä miten jaksaa muut päätökset lapsen elin aikana mikäli hän syntyy elävänä.
Sen lisäksi jos lapsi syntyy on niin paljon asioita mitä lapsi voi joutua kärsimään.
Yksi hirveimmistä esim. Pojilla lapsettomuus. En olisi valmis kantamaan syyllisyyttä oman lapseni lapsettomuudesta.
No joo tätä voisi jatkaa loputtomiin, mutta hatun nosto niille jotka laittaa lapsen etusijalle.

Netskuli 7+3

Tuo ois voinu olla minun kirjoittamaa..
 
Tänään taitaa ollakin sit virallinen raivo-mama päivä.. täällä kanssa päreet palaa joka asian kanssa, niin miehelle kuin koirallekin (joka on niiiiiiiiiiin kiva kura kelillä kun se tuo puoli kiloa kuraa sisään vaikka kuinka peset ja karvaa on lattialla niin että siinä vois melkein sukeltaa..!!) joo-o, mami siivoaa kaikkien sotkut ja mami tekee ruuat ja kaikki ja muut saa sotkea..mrrrrrh! :kieh: :kieh: :kieh:
 
Zoe-F
NetskuliAinut asia mistä mä olen tossa sun tekstissä eri mieltä on toi keskenmeno osuus.
Keskenmenoa ei voi itse aiheuttaa eikä estää. (Ellei tahallaan ajele autokolareja tai ota aborttilääkkeitä tms) Keskenmeno johtuu siitä että heikot kuolee pois kun ei kuitenkaan pärjäisi.
 
Täällähän on funtsailtu paljon asioita! :)

Alkoholi ja tupakka nollalinjalla. Tupakan polton lopetin kun aloin odottamaan esikoista että tässä nyt ollaan oltu savuttomana 1,5 vuotta :D Alkoholia en muutenkaan käytä paljon niin en nyt sitten sitäkään vähää.

Ihosta Kukkii :flower: |O Mulla tosin on aina ollut aika huono iho,esikoista odottaessa oli aivan unelma iho mutta nyt... :/ Finnejä on vaan kasvoissa,mutta mielummin ottaisin ne vaikka persuuksiin niin ei muut näkis :/ Ja hiukset rasvoittuu aivan megavauhtia!

Käsitöistä:Täälläkin puikot heiluu =) Hainkin eilen pinkkiä Nallea ja ajattelin tehdä tuolle neidille villapaidan. Tuolle masussa kasvavalle en vielä viitti tehdä,mutta äkkiähän nuo pienet vaatteet sitten valmistuu. Mukavaa kun on muitakin samanhenkisiä ;)

Masusta: Ei näy =) Esikoista odottaessa musta huomas kunnolla joskus 7llä kuulla että odotan, oonkin tässä miettinyt kuinka nyt käy kun raskauksien väli on lyhyt että kuinka tuo maha vielä roikkuu :LOL: Saa nähdä.

chromo 8+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
NetskuliAinut asia mistä mä olen tossa sun tekstissä eri mieltä on toi keskenmeno osuus.
Keskenmenoa ei voi itse aiheuttaa eikä estää. (Ellei tahallaan ajele autokolareja tai ota aborttilääkkeitä tms) Keskenmeno johtuu siitä että heikot kuolee pois kun ei kuitenkaan pärjäisi.
tupakointi kaksinkertaistaa riskin keskenmenoon.
ihan on faktaa ei fiktiota!

Siitä saa kyllä tietoa alan asiantuntijoilta ja voi googlettaa netistä. Kunhan lukee asia sivuja =)

Tupakassa on todella paljon eri myrkkyjä ja kaikki menee sikiöön.
Aikuinenkin voi kuolla tupakkaan joten mikse ei sikiö, jos ihan vaan pohditaan asiaa. Jos vaikka ajattelee että paljonko Syanidia tarviii tappamaan muutaman millin sikiön. Ei varmaan paljoa mutta lisäksi tulee vielä muut myrkyt.

Mutta kannattaa tutustua todelliseen materiaaliin, uskon että se varmasti saa miettimään jatkatko enään edes vähällä määrällä.

tiesitkö muuten että sikiö voi altistua suuremmalle määrälle nikotiinia kuin sinä itse....

lisäilen tähän taas....


Kohdun ulkoinen raskaus ja keskenmeno

"Tupakointi lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä 2,5-kertaiseksi. Riskiä voi vähentää lopettamalla tupakoinnin 2-3 kuukautta ennen raskaaksi tuloa. Tupakointi kaksinkertaistaa alkuraskauden keskenmenoriskin. Tupakointi aiheuttaa myös miniabortteja, jolloin raskaus keskeytyy jo ennen kuukautisten poisjääntiä."

Tupakan myrkyt

Nikotiini kulkeutuu istukan kautta sikiöön ja saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa hapenpuutteen eli hypoksian, nikotiini myös hidastaa hermo- ja aivosolujen jakaantumista. Häkä ja syanidi yhdessä nikotiinin ja hapenpuutteen kanssa kasvattavat sikiön hermostovaurioiden riskiä. Myös sikiön sydämen lyönti kiihtyy sekä hengitysliikkeet vähenevät. Syntymän jälkeen lapselle tulee usein nikotiinin vieroitusoireita ja lapsi on itkuinen ja ärtyisä.

Lisäksi tupakansavussa on erilaisia myrkkyjä, kuten kadmium, lyijy ja syanidi, jotka aiheuttavat sikiön kasvuhäiriöitä. Lisäksi syanidi on solumyrkky, joka häiritsee solun elintoimintoja.

Vauvan terveys ja pitkäaikaiset vaikutukset (mm. muualta löytyy lisää pitkäaikaisvaikutuksia, esim odutus lehti 2006 jonka voi tilata kaksplussalta)

Tupakoivan äidin vauva on yleensä itkuisempi ja kärttyisämpi kuin ei-tupakoivan äidin vauva. Myös imetys epäonnistuu useammin tupakoivilla äideillä kuin ei-tupakoivilla. Tupakoivien vanhempien vauvoilla on myös kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla ja äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan. Samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa. Odotusajan tupakointi myös aiheuttaa lapselle oppimisvaikeuksia sekä keskittymisvaikeutta. Lisäksi se voi rajoittaa pituuskasvua ja painonnousua."

tähän siis lisää ne mitä aiemmin kirjoitin eikä ne ikävä kyllä lopu tähän.
Minä en näitä ole keksinyt ja jos se olisi vain mun mielipiteestä kiinni olisin sitä mieltä että ei ole vaarallista kellekkään. Sitten voisi kaikki surutta polttaa. Mutta se ei ikävä kyllä oikeassa maailmassa mene niin.

Ja jos haluaa tupakasta eroon on hyvä tietää mitä se oikeasti tekee eikä huijata itseään tai kuunnella hölönpölöä. Koska tieto mitä se aiheuttaa antaa varmasti lisä voimaa irrottauta tupakasta.

tässä vielä lähde missä on enemmän aiheesta. löytyy myös muita sivuja
http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;220;4720;33404;47391;47392;48867;50544;50566

lisään vielä yhen linkin

http://www.vauvakuume.com/Raskausaika/Tupakointi_ja_raskaus/tupakointi_ja_raskaus.html
 
Iltoja taas! Nyt on np-ultra takana, kaikki oli niin kuin pitääkin siis vauvalla. Niskaturvotus oli 1,2 ja todennäköisyys downin syndroomaan 1:79000. Siis aivan minimaalinen! :D Vauva vastasi viikkoja ja oli todella aktiivinen, tunnin jouduin pöydällä makaamaan että saivat kaikki mitat otettua. Pää-perämitta oli 3,6cm+jalat.

Mulla oli taas verenpaineet ihan järkyttävät, 163/88.... Luulen kyllä että tuossa oli aikas paljon valkotakkipelkoo mukana. Käskivät seurailla ahkeraan kotona. Edellisen raskauden myrkytyksen takia alotettiin aspiriini lääkitys, voi ehkäistä myrkytyksen puhkeamista tai sitten ei, tutkimustietoa ei oo vielä hirveesti. No mä oon aatellu että teen kaikkeni ja kokeilen kaikki maholliset keinot ettei se tauti uusis.
Kysissä muuten lääkäri sano että np-ultra pitäs mieluiten nykytiedon mukaan tehä jo viikolla 10, sillon saadaan kuulemma tarkimmat mittaukset.

Sain jo ajan rakenneultraankin 17.10. Tuntuu aika kaukaiselta vielä. :)

Nyt on väsymys taas ihan tolkutonta, pitäs vielä muutama tunti jaksaa tuota pientä miestä...

Myhkäri+mahamölliäinen 10+4
 
Iltaa!

Meillä on kanssa huomenna ultra! Jännittää! Toivottavasti kaikki on hyvin.

Ihosta Täällä on kanssa yksi, joka kärsii huonosta ihosta. Näppylöitä on ollu enemmän kuin teini-iässä yhteensä! Jotkut lupailee, että saattaa loppua raskauden edetessä. Toivotaan! Oon käyttäny teepuuöljyä (15%) pahimpiin finneihin.

On kauheasti mietityttänyt nuo työasiat. Pelkään syrjintää työpaikalla ja sitä, että määräaikaisuutta ei jatketa, vaikka sitä ihan varmasti jatkettaisiin, jos en olisi raskaana. Löysin tällaisen otteen tasa-arvolaista www.tasa-arvo.fi - sivulta:

Käytännössä säännöksillä on merkitystä erityisesti määräaikaisten työsuhteiden kohdalla. Työnantaja ei esimerkiksi voi syrjäyttää raskaana olevaa työnhakijaa valitessaan työntekijää määräaikaiseen työsuhteeseen. Määräaikaista työsuhdetta ei myöskään voi rajoittaa kestämään vain äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan alkuun eikä määräaikaista työsopimusta saa jättää raskauden tai perhevapaan takia uusimatta, kun työ jatkuu. Määräaikaisellekin työntekijälle voidaan valita sijainen hänen perhevapaansa ajaksi.

Eli taistoon sitä on kai käytävä! :wave:
 
Tervehdys

Alkoholi ja tupakka. Periaatteeni on, että en ota alkoholia laisinkaan raskauden aikana. En ottanut esikoisenkaan aikana. En ottanut edes alkoholitonta siideriä. Miksi ihmeessä ottaisin, kyllä sitä pystyy olemaan ilmankin. Isäni kuoli kymmenisen vuotta sitten viinaan ja äitini on alkoholisti, niin se on suurena syynä miksi en halua edes lapseni näkevän minua humalassa, kun kasvavat. Nytkin kun ollaan oltu jossain reissussa, niin olen saattanut ottaa sen siiderin tai pari vasta, kun lapseni on nukkumassa. Tupakkaa olen polttanut, mutta loppui samantien kun sain esikoisestani plussan ja sen jälkeen ei ole kertaakaan tehnyt mieli. Haluan lapsilleni savuttoman perheen. Itse en oikein ymmärrä sitä, että äidit polttavat raskaana ollessaan mahat pystyssä. Mutta se on kuitenkin jokaisen oma asia.

Finnit olivat esikoisen aikaan järkyttävä ongelma. Naama ja kaula kukkivat kuin pahemmallakin teinillä. Edes teininä ei ollut moista ongelmaa. Mutta niinhän sitä sanotaan, että tyttäret vievät äidin kauneuden raskausaikana ja täällä se piti paikka.ansa :LOL: Saas nähdä, että kuinka käy.

Käsityöt. Olen vasta aikuisiällä ruvennut kutomaan sukkia ja lapasia yms. Muksuna koulussa en voinut edes sietää moista. Oli ihan tuskaa istua kässäntunneilla ja tehdä ala-asteella lapasia, kun jouduin pöytää vasten painaa sukkapuikkoja, jotta sain silmukat pois kudottavaksi
:LOL:. Onneksi nyt on oikean kokoiset puikot, niin kutominen on todella ihanaa eikä pakkopullaa. Olen parasta aikaa kutomassa kummipojallemme sukka+lapas+kaulahuivisettiä:)


Työasiat olen palanut äitiyslomalta helmikuussa 08. Meillä on töissä hieman työvoimapulaa. Joten eivät varmaan hypi riemusta, kun kuulevat, että jaan taas äippärille. Mutta se ei ole minun ongelmani. Jokaisen pitää muistaa miettiä, että se oma elämä on tärkeintä ja masussa kasvaa uusi elämä, joka on etusijalla. Kuinka moni meinaa jäädä aikaistetulle äippärille? Itse aion aloittaa sen tasan tarkkaa 50 päivää aiemmin.

Oma (.). Tänää oli eka neuvola. Ottivat pissan, hempan, paineet ja painon. Hemppa oli 140. Minulla on aina ollut todella hyvä hemppa =) Eka neuvolalääkäri on samalla viikolla kuin minulla on eka ultra. Siistiä:) Etovaa oloa on ollut koko päivän ja yökyök oksu on tullut muutamia kertoja.
Käytiin tänään syömässä appiukon ja hänen naisensa kanssa. Takaisin kotia tullessa junassa mulle tuli ihan sika paha olo. Appiukolle ei olla kerrottu vielä mitään asiasta. Heti, kun pääsimme junasta pois, niin tämä mamma laittoi kirjaimellisesti pään puskaan :snotty: . Tuli sitten merkattua koko kotiin paluureitti suhteellisen tasaisin välein oksuläjillä :LOL: ja :ashamed:
Sydänääniä meillä ei neuvolassa kuunneltu, kun eivät välttämättä kuulu. Mutta kuukauden kuluttua neuvolalääkäri ja ultra selvittää asian.


 
Netskuli: "Ja jos haluaa tupakasta eroon on hyvä tietää mitä se oikeasti tekee eikä huijata itseään tai kuunnella hölönpölöä. Koska tieto mitä se aiheuttaa antaa varmasti lisä voimaa irrottauta tupakasta. "

Juu, ehkä näinkin MUTTA: Uskon että useimmat meistä tietää aika hyvin nuo tupakoinnin haitat ja minusta tuo tupakointi valistus kuuluu jonnekin muualle kuin tänne.. Ei se irti pääseminen ole niin yksinkertaista vaikka niin luulis. Eiköhän tupakoitsijaa kannata pikemmin kannustaa tyyliin "hyvä olet kuitenkin jo vähentänyt, hyvä alku siitä se lähtee" -tyyliin, eikä niin että manataan kaikki tupakoitsijat alimpaan sanonko minne.. Yleensä tupakoivat odottavat äidit häpeävät jo muutenkin polttamistaan ja voivat tuntea alemuuden tunnetta sen takia, luulen että siihen ei enää yleisön haukkumisia tarvita. Ainankin minulle annetuissa neuvolan papereissa luki että huonoimmaksi keinoksi tupakoinnin lopettamiseen on havaittu tupakoitsijan syyllistäminen/painostaminen. Itse koen ainakin että jos ympärillä on ihmisä jotka kannustavat, on lopettaminen sisukkaampaa.
Mutta se siitä, jokainen tyylillään ja eiköhän meistä kaikki tule olemaan varsin hyviä äitejä erilaisuuksistaan huolimatta! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niinu86:
Netskuli: "Ja jos haluaa tupakasta eroon on hyvä tietää mitä se oikeasti tekee eikä huijata itseään tai kuunnella hölönpölöä. Koska tieto mitä se aiheuttaa antaa varmasti lisä voimaa irrottauta tupakasta. "

Juu, ehkä näinkin MUTTA: Uskon että useimmat meistä tietää aika hyvin nuo tupakoinnin haitat ja minusta tuo tupakointi valistus kuuluu jonnekin muualle kuin tänne.. Ei se irti pääseminen ole niin yksinkertaista vaikka niin luulis. Eiköhän tupakoitsijaa kannata pikemmin kannustaa tyyliin "hyvä olet kuitenkin jo vähentänyt, hyvä alku siitä se lähtee" -tyyliin, eikä niin että manataan kaikki tupakoitsijat alimpaan sanonko minne.. Yleensä tupakoivat odottavat äidit häpeävät jo muutenkin polttamistaan ja voivat tuntea alemuuden tunnetta sen takia, luulen että siihen ei enää yleisön haukkumisia tarvita. Ainankin minulle annetuissa neuvolan papereissa luki että huonoimmaksi keinoksi tupakoinnin lopettamiseen on havaittu tupakoitsijan syyllistäminen/painostaminen. Itse koen ainakin että jos ympärillä on ihmisä jotka kannustavat, on lopettaminen sisukkaampaa.
Mutta se siitä, jokainen tyylillään ja eiköhän meistä kaikki tule olemaan varsin hyviä äitejä erilaisuuksistaan huolimatta! :)

siis korjasin vaan tuon zoe-f väärän tiedon.
jos huomasit mihin vastasin


en ole myöskään syyllistänyt enkä painostanut. Aluksi kerroin oman mielipiteen asiasta, sen jälkeen korjasin virheellisen tiedon.

Joku tuntee siitä syyllisyyttä, se on varmasti hyvä? Koska tupaikointi ei koskaan ole lapselle tai sikiölle hyvä asia.
Eikä se ole syyllistämistä jos kertoo totuuden.
En tiedä mistä ihmiset saa tiedon että tupakka ei ole vaarallista, en tarkoita nyt teitä. Joko neuvoloissa ei kerrota mitä haittavaikutuksia on tai sitten uskotellaan itselle.

jos tämä mun kirjotus sai tuntemaan syyllisyyttä tai muuta niin siihen on joku muu syyllinen kuin minä. En minä noita asioita ole keksinyt ja niinkun sanoin vastasin zoe-f ja kerroin muistakin haitoista.
Koska kyllä se totuus niistä haitoista, siis oikea tieto mitä aiheuttaa varmasti antaa lisä pontta lopetukseen.

Ihmettelen sun puolustamista?
se koira älähtää johon kalikka kalahtaa?

En ole ketään huonoksi äidiksi haukkunut, mutta kun leikkiin ryhtyy on oltava valmis kantamaan myös vastuu.
En myöskään ole tupakoivia haukkunut. Mutta mielipiteeni kerroin. Se taitaa olla myös mun oikeus.
Hatun nosto niille jotka tupakanpolton lopettaa.

tiedän mitä se riippuvuus pn ja kuinka tuskaa on lopettaa 12 vuotiaana aloittanut ja siitä 12 vuotta polttanut. Mutta tiedän myös riskit ja joskus on vaan tehtävä lujia päätöksiä. Eli tiedän paremmin kuin hyvin miten vaikeaa irottautuminen on. Ei siitä tarvitse minua valistaa. Kannattaa siis aina lukea kaikki kirjoitukset, varsinkin jos vastaa sellaiseen mihin joku on vastannut. Eli ei tule yhdessä tekstissä koko totuus.
Tiedän myös kuinka retuperällä on ihmisten tietous tupakan haitoista.

Juurihan luultiin että se ei aiheuta keskenmenoa. Vai mitä

Totta kai kannustus opn hyvä, mutta ei nyt ruveta kuitenkaan puolustelemaan sitä tupakointia.

Itse kun lopetin tupakointia luin moneen kertaan mitä se aiheuttaa. Koska inho tupakkaan vaan paheni. Jos ei tiedä riskejä ei voi haluta niistä eroon.
Ja jos tunnet häpeää poltostasi ja tunnet syyllisyyttä niin sehän on hyvä! Eihän tuosta mitään hyvää oloa pidäkkään tuntea. Ja kyllä sitä syyllisyyttä pitää ollakin, se ohjaa oikeaan suuntaan. Siis muissakin asioissa kun tupakoinnista.

Voin kertoa että kun aikasemmin puhuin että tiedän äidin joka menetti lapsensa tupakan takia kohtuun viikolla 36
en usko että sinä tai kukaan muu haluaa kokeasitä. Itse olen kuolleelle lapselle sisko ja todella pahalta tuntu. En voi kuvitellakkaan miltä äidistäni tuntuu. Varmasti tuossa tilanteessa miettii että miksi ei yrittänyt enemmän, miksi ei vaan lopettanut.
Sitä helposti ajattelee ettei omalle kohdalle mitään pahaa satu mutta kyllä sitä voi vaan sattua.
Suosittelen että sinäkin oikeasti luet erisivuilta mitä se aiheuttaa. Jos joka päivä luet niin varmaan se paha olo sieltä saa aikaan hyvääkin.
Se on vain totuus. Ei painostusta tai syyllistämistä. Syyllisyyden jokainen kokee itse.
toivottavasti pääset tupakasta eroon ja saat pitää nyyttiä sylissä!!
 
Tervehdys pitkästä aikaa. En ole viikkoihin kirjotellut, mutta lukemassa kyllä käynyt. Tänne on paljon uusia mammoja tullut, paljon onnea kaikille ja mukavaa odotusaikaa!! :heart:
Suuret pahoittelut joukostamme poistuneille... :'( Suru ja pettymyus ihan pikkuisenkin poismenosta on raskas, antakaa itsellenne aikaa surra rauhassa. Meidänkin ensimmäinen lähti enkeliksi taivaaseen ihan alkumetreillä ja aika kova paikka se oli. Mutta eteenpäin oli jatkettava ja tässä nyt sitten seuraavaa odotellaan saapuvaksi. Päivä kerrallaan. :hug:
Neuvolassa on käyty jo pari viikkoa sitten ja siellä ei mitään kummosempaa. Ajattelin kyllä että saan kauheet saarnat mun ylipainosta ja tietenkin ihan aiheesta... :snotty: Mutta eipä ainakaan tuo terkka mitään saarnoja pidellyt, totesi vaan että niitä kilojahan on niin helppo kerätä, mutta niin vaikee pudottaa. :) Tietty raskauskiloja ei sitten sais kauheesti tulla ja sokerirasitukseen joudun kun viikkoja on vähän enemmän. Alkuraskauden ultraan yksityiselle sain ajan vasta ens torstaiks ja siitä vaan kahden viikon päästä on noevolassa nt-ultra. Mutta varmaan sinne yksityisellekin meen, kun niin kova hinku nähdä on ko siellä mahassa ketään.Viimeviikolla oli yks yö tosi kovia alavatsakipuja ja olinkin ihan varma, että se oli taas sitten siinä, mutta onneks mitään vuotoja ei ole ollut. Eikä kipujakaan enää sen jälkeen.
Pahaolo ja krapulointi on jo hellittänyt. Tissit on todella kipeet ja veskissä pitää ravata tiuhaan. Mulla ei o kyllä tullut yhtään finnejä, itseasiassa ainakin naamaan iho on vähän parempikin kun ennen.
Alko ja tupakki. Lopetin polttamisen päivää ennen kun tein testin enkä ole sen jälkeen polttanu. Eikä ole tehnyt edes tiukkaa, tupakan hajukin on jo niin etova. Alkoholia en ole raskauden aikana käyttänyt enkä käytä.
myhkäri jännästi on eroja noissa np-/nt-ultrissa, kun mulle sanotiin että paras olis tehdä viikkojen 11-13 aikana ja oman ajan sain kun viikkoja olis kasassa 12+1. Mites muille on sanottu?
hattivatille onnea rouviutumisesta!! :flower:

T:Riine ja Toukkanen 9+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiuhtin Äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja myhkäri:
Iltoja! Huomenna ois eessä np-ultra ja viikkoja vasta 10+4, kaipa se onnistuu jo näinkin aikasin.
Kaikkein ideaalisin aika np-ultralle on viikkojen 9-11+6 välillä, eli oikein ihanteellinen aika on sinulle tuo!

Mulle taas neuvolasta ei suostuttu antaa np-ultra aikaa viikolle 11+x vaikka sitä oikein toivon, kun olisin silloin ollut vielä lomalla. Pitää kuulemma olla viikot lähempänä 13, jotta saadaan mahdollisimman oikea tulos. Nyt mulla se on sit 13+0.

Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Eikö lääkärineuvolassa oteta papa jos sitä ei oo vasta otettu? Ja tekee muutenki alapää tutkimuksen ja tunnustelee kohtua.quote]


Mä kysäisin neuvolasta tuota papa-asiaa, kun mulla on viimeks otettu papa v. 2005. Terkka sanoi ettei sitä raskausaikana voida ottaa ja synnytyksenkin jälkeen pitää odottaa n. puoli vuotta ennen kun papaan voi mennä.
 
Netskuli: Juu kyllä on oikeus mielipiteisiin mutta minusta tuo tupakka asia on vähän niinkuin jokaisen oma valinta miten sen kanssa aikoo tehdä.

"Ihmettelen sun puolustamista?
se koira älähtää johon kalikka kalahtaa?"

Olenko jotenkin puolustellut? Ihmettelen varmaan yhtä lailla sinun kiihkoisaa valistusta tupakasta, sillä uskon että tämän ikäiset ihmiset ovat vähintään kerran tai kaksi lukeneet ja kuulleet tupakan haitoista ja tietäävät itse mitä tekevät. Mutta tuo on aika turhaa, oikeasti...

"Juurihan luultiin että se ei aiheuta keskenmenoa. Vai mitä "

Joo niin luultiin ja sehän on ihan inhimillistä, olla joskus väärässä. Tuskin kukaan meistä ihan kaikkea tietää raskaudesta vaikka tietoa hankkisikin tai on korvat auki.

"Totta kai kannustus opn hyvä, mutta ei nyt ruveta kuitenkaan puolustelemaan sitä tupakointia"

Kuka täällä tupakointia on puolustellutkaan? Olenko maininnut että se olisi hyväksi kenellekään? Kannustaminen ja puolustaminen on kaksi täysin eri asiaa.. Toki on hyvä varmistaa että ihmiset ovat tietoisia näistä haittavaikutuksista, mutta uskon että neuvola hoitaa tämän puolen aika hyvin.

"Suosittelen että sinäkin oikeasti luet erisivuilta mitä se aiheuttaa. Jos joka päivä luet niin varmaan se paha olo sieltä saa aikaan hyvääkin. "

Ei tupakan poltosta pidäkään jäädä hyvä mieli jos on raskaana, siinä olet oikeassa. Minä ainakin olen tasan tietoinen tupakan haitoista sekä itselleni että sikiölle. Uskon että moni muukin on. Oletko kuullut koskaan että stressikin voi tappaa.. Tiedän pari neuvolassa kävijää joille suositeltiin ennemmin 1-2 tupakkaa päivässä kuin stressiä, sen vuoksi hitaammin lopettaminen voi ehkä olla parempi vaihtoehto kuin kerrasta poikki ja pelihousut riekaleiksi kaupanpäälle. Ainakin itse koen asian näin.

Vastapaino esimerkiksi, eräs ystäväni on polttanut kahden raskauden aikana runsaasti ja molemmat lapset ovat terveitä kuin pukit. En halua todellakaan puolustella edelleenkään, mutta kerron vain että ei se sitä takaa että jos polttaa niin lapsi automaattisesti kuolee tai vähintäänkin syntyy kummajaisena. Varmaan ainakin savukkeiden määrä vaikuttaa asiaan.

"toivottavasti pääset tupakasta eroon ja saat pitää nyyttiä sylissä!! "

jep näin teen ja uskon monen muunkin tekevän -kukin aikanaan ja omalla tyylillään.

Toivon että tämä keskustelu jää tähän, ainakin minun osaltani se tekee niin.

 
Hattivatille paljon onnea!

Alkoholigalluppiin ilmottaudun ryhmään "silloin tällöin hörpsyt toisen pullosta".

Käsitöitä joskus nuorempana tuli tehtyä enemmänkin, josko innostuisi taas?

Maha näkyy jonkin verran, kun ei sitä aikaisemmin ole kauheesti kumminkaan ollu.

Öitä ja jatkossa parempia unia vaikeuksista kärsiville!

Kaatjuska + Kunto
 
Piti vielä sanomani tuohon tupakka-keskusteluun, että yritettäänkö ettei tuomita toisten tekemisiä, ettei turhaan kukaan pahoita mieltään. Oman mielipiteen saa toki sanoa, mutta musta on ihan turha ruveta ketään valistaan tai tuomitsemaan. Enkä nyt tarkoita ainostaan sua netskuli.

Tää mamma painuu nyt nukkumaan. Öitä.|O

marza ja masuvauva 9+2
 
Eikö olisi hyvä vaan unohtaa tämä aihe, niin ei synny enempä kädenvääntöä? :) Eihän tämmöisitä tarvisi tulla pientäkään riitaa. :) Ollaan täällä yhessä ei toisia vastaan, eikö? :) Annetaanhan olla! :saint:

noora ja 10+1
 

Yhteistyössä