**Maalismasut 2009** elokuussa

m a r z a : itte voin ottaa muutaman hörpyn, tai puoli pulloo sillon tällön (kuukauden välein tai harvemmi), mut kyllä äijä aina sitte mainittoo ku on liikaa juotu :D
niin joo ja neuvolatäti sanoi et laskettu aika muuttuu 3.3 :p
lähetekin laitettiin jo ultraan ja ensimmäinen lääkäriaika 4.9 :) jänskättää :heart:

tiinahuu ja peipi 11+0
 
Moikka taas kaikki!

Pieni gallup: onko teillä vatsat jo kasvaneet huomattavasti? Mulla viikkoja 7+1 ja vatsa on jo aika hurjan kokoinen vanhaan (litteään vatsaan) nähden! Ei siis niin iso, että kukaan tuntematon voisi sanoa olenko raskaana, vai onko muuten vaan iso maha, mutta tutut kyllä jo huomaavat! IHan hullua... Olen kyllä todella lyhyt, kai sekin voi vaikuttaa...? Edelleen pohdin sitä kaksosmahdollisuutta, kun en oo vielä neuvolassa enkä ultrassa käynyt ja kun niitä äidin puolen suvussa on...

Pahoinvointia ja väsymystä täällä myös edelleen havaittavissa...

-dask ja pikkuinen 7+1
 
Tervetuloa uusille!

m a r z a Aika harvoin otan pari hörppyä olutta saunan jälkeen ja edellisessäkin raskaudessa aina totesin että eipä se hääviä oo..

Huomena olis toinen neuvola ja toivottavasti olis myös se ultra kun viimeksi siitä puhuttiin. Olis muutenkin kiva nähdä tuo pieni masuasukki. =)
 
Zoe-F
Gallupiin: En juo alkoholia ollenkaan. Tietysti joskus voisi lasin viiniä juoda mutta eipä tule juotua. Poltan kyllä tupakkaa mutta olen vähentänyt paljon heti kun labrasta kerrottiin plussa ja aion lopettaa kokonaan ennen viimeistä kolmannesta.
Galluppiin: Maha ei ole kasvanut niin että huomaisi mutta pömpöttää aika paljon välillä. Housut kiristää pahasti istuessa jos juo lasinkin vettä tms.
Zoe ja Öttiäinen 8+4 :heart:
 
Galluppiin: Alkoholia en ole koko raskauden aikana ottanut, enkä usko että otankaan, en mielellään halua ottaa mitään tai edes sellaista missä on pieni riski näitten mun pelkojen takia.. Kuten jo sanoin että olen ihan tarpeeksi neuroottinen. :/ :LOL:

Minulla ei minkäänlaista mahaa ole, :'( tänäänkin katselin ihan kateellisena kun kaupungilla tuli ainakin 30 raskaana olevaa naista vastaan aina vähän väliä! :ashamed:

Noora ja unelma 9+6
 
Huomenta taas tasapuolisesti kaikille! :)

Galluppiin: En ota alkoholia raskauden aikana, tosin alkuvaiheessa otin ja vieläpä monta kertaa kunnolla kun en vielä edes tiennyt olevani raskaana... Ja ei ole täälläkään masu yhtään kasvanut, paino vähän laskenut oikeastaan.. Innolla jo odotan kunnon raskausmasua!! :)

Tässä yksi pätkä kopioituna joltain raskaussivuilta, jos vaikka helpottaisi jotakuta:
"10. raskausviikon tietämillä odotus on edennyt helpottavaan vaiheeseen, jolloin sikiön kehityksen kannalta kriittisimmät vaiheet alkavat olla takana. Epämuodostumien syntyriski vähenee ja keskenmenot harvinaistuvat." Itsellä juuri 9. viikko takana ja 10. alkamassa..!
:saint:

rv 9+0
 
pitihän sitä tännekin tulla kurkkaamaan, kun vihdoin sisäänkirjautuminen onnistui. Tiedä, mikä näitä sivuja vaivaa kun harvoin pääsee sisään... :(

En jaksanu koko ketjua lukea, kun on jo nii-iin paljon sivuja, joten tuijottelen omaan napaani B)
Meillä on viikkoja nyt 10+4 ja kutsua ekaan ultraan odotellaan. Pahoinvointia ei ole ollut, mut väsymystä senkin edestä. Eikä tilannetta helpota ton 5kk:n ikäisen korvatulehduksesta johtuva valvominen... No eiköhän se pahin ole kohta jo takana...
 
Alkuperäinen kirjoittaja myhkäri:
Iltoja! Huomenna ois eessä np-ultra ja viikkoja vasta 10+4, kaipa se onnistuu jo näinkin aikasin.
Kaikkein ideaalisin aika np-ultralle on viikkojen 9-11+6 välillä, eli oikein ihanteellinen aika on sinulle tuo! Minä täällä hermostuneena odottelen omaa aikaani, jos ei ala kuulua, laitan yksityisellä alkuraskaus-uä:n ultranneelle lääkärille mailia, ettei vaan ole unohtanut asiaa. Uskoisin, että kollega ottaa mut vaikka sitten jossain välissä ultraukseen :D

Mua kuvotti yöllä ihan tosissaan eikä nyt aamullakaan olo hehkein ole. :snotty: Lisäksi oon normaalia itkuisempi ja liikutun ihan älyttömästi ihan pienistäkin asioista. Ah, tätä ihanaa hormonimyrskyä :D Ja synnytyksen jälkeen vaan pahenee :p

Ai niin, tuohon alkoholi-asiaan. Raskauden aikana mulla on ehdoton nollalinja, mutta imettäessä voin silloin tällöin saunasiiderin ottaa, kunhan seuraavaan imetyskertaan on useampi tunti aikaa.
 
Minä rupean myös yhä neuroottisemmaksi mitä lähemmäksi np-ultra tulee!!
Se on ensi viikon tiistaina ja välillä tulee tunne,että ei siellä mitään elämää ole ja
toisena hetkenä uskon vahvasti, että on.....oireet ovat vähentyneet väsymystä lukuunottamatta. Tänään tuli
täyteen 11.viikkoa, joten PITÄISi olla jo paremmalla puolella keskenmenon suhteen, mutta en halua uskoa mitään ennenkuin
näen viikon päästä todisteita :)
Maha on minulla selkeästi kasvanut, mutta ei niin paljon, että sitä ulkopuoliset ilman lähempää tarkastelua huomaisivat.
Mies kyllä sanoo, että maha ja rinnat ovat selkeästi isommat. Johtuneekohan siitä, että olen ennestäänkin
melko pienikokoinen ja maha on aina ollut litteä.

Alkoholista oli puhetta täällä...itse pidän nollalinjaa. Jos ei saa juoda, niin ei sitten. Ei oikeastaan
tee edes mielikään, kun tietää miksi ei juo;) Ja kerrankin kuski-asia on selvä, kun lähdetään
miehen kanssa iltaa viettämään!!
Tulipas nyt paljon omaa tilannetta, mutta nyt jatkan töitä ettei tule ihmettelyjä mitä mä oikein touhuan :)

Genet ja oli 11+0
 
myymä
Huomenta :)

Gallupista: en juo tippaakaan alkoholia raskauden aikana, kun en näe siihen mitään tarvetta! Sama tupakoinnin kanssa, että yhtäkään sauhua ei mene. Näiden kanssa olen ehdoton!

Omaanapaa: Ensimmäinen aamu kun olo on siedettävä. Pieni paha olo kalvaa koko ajan takaraivossa mutta sain vinkin kaverilta joka samoilla viikoilla, että hänelle auttaa salmiakki ja niin mä tässä nyt oon aamun imeskellyt salmiakkeja :) Ja vallan hienosti on auttanut (jos siis siitä johtuu). Toivottavasti tämä olo myös jatkuu näin!

Leenuski Ei voi kuin ihmetellä ja ihailla, että sinulla on vasta 5kk ikäinen pieni ja nyt jo odottelet toista! Uskomatonta miten toisilla jaksaminen riittää :) Wau!

Tänne ei muuta uutta :) Mukavaa päivää kaikille!

Myymä ja pikkuvelisisko 8+5
 
Heipähei! :wave:

Mahankasvusta sen verran, et kyl mulla ainaki kohtu tuntuu jo tossa alhalla,vaikkei se nyt mikään iso vielä olekaan mutta kohonnut normaalitilasta kuitenkin. Iltaisin masu on pallo, ihan kuin olisin jo puolessa välissä raskautta ja aamuksi se taas laskee.

Alkoholia en käytä raskauden aikana ollenkaan, kerran miehen kanssa saunassa otin kahdet hörpyt sen kaljasta, mutta omaa pulloa en kouraani huoli. Tupakasta pitäis nyt pikkuhiljaa päästä ihan lopullisesti eroon. :ashamed: Oon vieläkin polttanut n.2/pv.. Hyi minua..

Niinu & itiö pikkarainen 10+6 :heart:
 
Kaa
V***tukseen: Hormonit ovat kyllä sotkeneet tämänkin pariskunnan elämää... välillä itkettää ja välillä tekisi mieli huutaa ja raivota (ja sen jälkeen taas itkeä...). On tämäkin.

Alkoholiin: Olen ollut nollalinjalla nyt jo pari kuukautta, ja aion sellaisella jatkaakkin. Kuitenkin niin, että loppuvaiheessa raskautta sallin itselleni hörpyn tai maistiaisen jonkun toisen lasista/pullosta jos niin haluan. Omaa lasillista tai pulloa esimerkiksi siideriä en kuitenkaan aio raskauden aikana juoda. Jos tuosta nyt jotain selvää sai. Tupakkaa en polta, viimeisin tupakka oli suussa joskus kymmenen vuotta sitten.

Vatsa: juu, ei ole näkynyt vielä meillä mitään muutosta vatsan alueella. Itseasiassa olen laihtunut pari kiloa ja vaatteet alkaa olla jo melko löysiä keskivartalon seuduilta. Pitäs äkkiä saada sitä apetta kuvun alle, jotta kroppa toimisi jatkossakin. :/

Ja sitten uusia kysymyksiä; onko joukossa käsityöihmisiä? Tai sitten niitä, jotka tekee vaikkei tiedä oikein mitä tekee. Niin kuin minä. :D Mitä olette aikoneet tehdä vauvalle ítse tai oletteko jo jotain tehneet? Itse olen neulonut muutamia välipukuja kavereiden vauvoille, joten varmaan jonkun sellaisen teen itsekkin kunhan selvillä vesillä ollaan. Sitten tottakai kaikki pikkutilpehööri tulee tehtyä itse (sukat, lapaset). Noiden lisäksi ajattelin käydä kangaskaupan alekoreissa katsomassa kankaita ja ommella lakanat, rätit, harsot sun muut itse. Siinäpä sitä tekemistä sitten... tälläiselle Tosi-Harrastelija-Käsityöharrastajalle!
 
Moikka pitkästä aikaa. Tähän hätään ehdin lukea vain eiliset ja tämänpäiväiset tekstit kun niin paljon pukkaa juttua.
Alkoholista: Join jossain 7. viikon paikkeilla lasin punaviiniä ruoan kanssa, mutta sen jälkeen en ole ottanut mitään koska ajatuskin alkoholista kuvottaa. Mies kun välilllä ottaa saunaolutta ja tunnen sen hajunkin nenässä niin yököttää. Sama punkun kanssa joka ennen oli mun lempparia. Mutta hyvä näin. Sama tupakan kanssa, vaikka ennen polttelin silloin tällöin, niin nyt sen röökin löyhkä on niin hirveä, että en vois kuvitellakaan polttavani.
Mahan kasvusta: Mulla nyt viikkoja 11+1 ja maha on selvästi kasvanut, kerroin yhdelle työkaverille raskaudesta ja hän sanoi, että olikin jo viime viikolla katsonut että nyt on jotain meneillään...Vaatteilla saa kyllä vielä piilotettua, mutta ei kyllä kauaa. Äitiysvaatteita onkin jo hommattuna parit housut ja paidat.
Uusi gallup: Onko teillä muilla ihon kanssa ongelmia? Mä elän uutta puberteettia näköjään, koska naama (tai lähinnä kaula) on kuin perunapelto eli finnejä riittää :/ Ärsyttävää kun yleensä ei ole tätä ongelmaa ollut sitten murrosiän. Hormonit on siis tehnyt tehtävänsä.

Pöttis ja Aatu 11+1

 
Eternal-life: puhuit aikaisemmin tuolla unettomuudesta. Mulla on monta yötä mennyt valvoessa, kunnes tajusin siirtyä lattiamajoitukseen. Nyt tulee nukuttua paljon paremmin.

Muty: pahastaolosta, oon monesti ehtinyt miettiä, kuka hullu haluaa vapaaehtoisesti voida pahoin. tuntuu että oli ilta tai aamu niin aina on huono olo.

Kaa: aika ajoin tulee tehtyä kaikennäköisiä käsitöitä. tosin yleensä ne jää kesken, kun on olevinaan niin kiire. Ja aina löytyy uusi ihastuttava ohje, jota pitää kokeille. Nyt olen ajatellut että vois tehdä valmiiksi muutamia, joita joskus aloin värkätä kaverin muksulle. KÄsityölehdet jo odottaa... muutamia malleja olen valmiiksi katsonut mm. yhden makuupussin ja kestovaippojen ohjeet. Ne odottavat tekijäänsä.

Kävin maanantaina ekaa kertaa neuvolassa. oli aika turhauttavaa. Siellä oli joku sijainen, joka ei tiennyt mistä löytää kaikkia matskuja, mitä lukea. Eikä se saanut verikokeita otettua. Laskettuaika todennäköisesti tulee vielä muuttumaan, koska terkkari arpoi sen. Keskenmenon jälkeen ei ehtinyt olemaan menkoja, joka tuotti pään vaivaa hänelle. Puhelimessa aikaa varatessa vakituinen terkka sanoi et pitäis tehdä varhaisultra, jotta sen voi määritellä. Mutta tämä oli sitä mieltä että odotellaan. Varmistus tulee sitten varmaan 9. syyskuuta ultrassa.

Inkaliina ja AnniAapeli 8+3

 
Heips kaikille!

Heti ekaks nukkumisesta: Mä oon iltaisin järkyttävän väsynyt, joten uni tulee muutaman minuutin päästä, kun oon mennyt sänkyyn. Mutta ne heräilyt. Siis kun heräis vaan pissalle mutta kun tuntuu että mä heräilen 5 kertaa yössä ihan muutenkin. Ja aamulla väsyttää senkin edestä.

Hormonimyrskyt vaivaa täälläkin :/ . Viimeksi tänäaamuna lähdin töihin miehelle kiukkuisena :ashamed: ja tuntuu että mä nalkutan pienistäkin asioista koko ajan. Mikään ei tunnu olevan hyvin.

alkoholi-gallup: En juo, en polta. En ennen raskautta enkä nytkään. Mulla on alkoholi tavallaan kielletty, koska pienikin määrä aiheuttaa järisyttävän kamalan migreenin, joten ilman alkoholia oon ollut jo marraskuusta 2005. Enkä sitä kyllä kaipaakaan :) .

iho-oireista: Täällä yksi joka kärsii finneistä :wave: ! Kamalinta tässä on se, että murrosikäisenäkään en kärsinyt kuin muutamasta finnistä siellä täällä, nyt on ihan järkyttävä määrä just kaulassa ja olkapäissä. Kiva kiva, en mä ole näihin tottunut, miten niitä kuuluu edes hoitaa :eek: ?

Omaa napaa: Olo on kohtalaisen hyvä :eek: :D ! Ruoka ei juuri maistu ennen kun on kova nälkä mutta ei okseta. Jippii! Ehkä tässä sittenkin alkaa elämä voittaa.

Iines ja Sintti 10+4
 
Käsitöitä olisi kiva tehdä, jotain ei-liian-vaikeeta, koska siitä on ikuisuus kun olen viimeksi mitään värkännyt. Onko kellään ideaa mistä voisi saada hyviä vinkkejä ja kaavoja käsitöiden tekemiseen vauvalle?

Kaa: minulle vois lisätä iäksi 22v. kunhan joudat, kiitos. =)
 
Onpa täällä nopeeta toimintaa. Ei siihen kauaa mennyt kun mut oli lisätty. Se laskettuaika on tällä hetkellä 22.3., mut toisaalta ei sillä o väliä kun tulee kuitenkin muuttumaan.

Niinu86: Kirjastosta löytyy käsityölehtiä, joissa on ohjeita. Myös suht iisejä löytyy. Netistä löytyy kanssa, jonkin verran (jos ehdin niin voin katsella jotain sivuja). Onko sulla jotain erityistä mitä haluisit tehdä?
 
Inkaliina, tervetuloa joukkoon!

Galluppia: alkoholille ja tupakalle on myös täällä ehdoton ei. Tupakkavastainen olen muutenkin enkä näe mitään hyvää syytä polttaa joten ennen raskauttakaan ei ole tupakkaa suussani nähty. Saatan jopa mulkaista pahastikin jos näen jonkun odottavan äidin polttamassa, mutta jokainen tehköön tavallaan. Myöskään alkoholia ei ole tullut pahemmin juotua ammatinkaan takia, koska katson että olisin hieman ristiriitaista puhua terveellisistä elämäntavoista jos itse olisi usein esim. baarissa humalassa. Eikä kyllä pahemmin maistukaan joten helppoa on olla juomatta. Ja sitäpaitsi, tämän takia ei ole varmaan monikaan ihmetellyt miksi en juo esim. juhlissa joita on nyt alkuraskauden aikaan ollut useammatkin. :LOL:

Mahaa turvottaa joten kait siinä jotakin muutosta on tullut. Ja finnejä, joo-o löytyy kyllä! Erityisesti juuri kaulalta ja rinnalta. Naamaan tullut onneksi toistaiseksi vain sellaisia ihan pieniä mutta rinnasta ja kaulalta eivät tunnu häviävän ikinä. Kasvovedellä olen koettanut niitä kuivatella ja lisäksi dermosilillä on sellainen kätevä anti-spot voide joka tuntuisi ainakin minulla auttavan. Kaikki keinot täytyy kokeilla koska kahdet häät on tulossa ja mekko on olkaimeton...
 
Käsitöistä: Olen aina ollut kova tekemään käsitöitä, tuttujen vauvoille olen paljon ommellut ja löytyypä kätköistäni muutamat vaatteet jo ennestäänkin odottamassa omaa vauvelia. Lisäksi olen nyt muutaman vaatteen jo ommellut, 50cm ja 56cm.. Ja kestovaippoja myös olen jo ommellut vastasyntyneen kokoa muistaakseni 5. Eipä tarvi tähän perheeseen juurikaan itse ostella vaatteita.. Tosin huutonetistä olen jo huutanut pari kivaa velourasua.. :ashamed: Minulle on jo monen vuoden ajan tullut kestotilauksena Ottobre-lehti, missä on kaavoja ja ompeluohjeita vauvoille ja lapsille. Ja on muuten tosi hienoja vaatteita!!

rv 9+0
 
Voi huokaus, pojalla on känkkäränkkä-päivä ja ruoka ei maistu-päivä, ja mua väsyttää ja etoo ja tekis mieli vaan itkeä :'( Varmaan miehen vanhemmat (taas) arvaavat, missä mennään, eilen oltiin heillä käymässä. Pojastakin arvasivat ennenkuin oli tarkoitus julkistaa heille (ja muille lähimmille).

Käsitöistä, poikaa odottaessani tein paljon pieniä lapasia (ilman peukkua tosin :D ), sukkia ja kaksi villa-asua, näitä tulee varmaan tulokkaallakin käytettyä. En tiedä, ehdinkö ja jaksanko nyt kovin neuloa, marraskuussa palaan hetkeksi töihinkin ennen seuraavanm äippäloman alkua.

Iho mulla on nyt hyvässä kunnossa, poikaa odottaessa oli tosi paljon finnejä.

Tiuhtin Äiti & Viuhti H7+5
 
Kaa
Tiuhtin Äiti: millä ohjeella olet tehnyt noita pikkulapasia? Itse teen tälläisellä: http://kadentaidot.blogspot.com/2006/04/siljan-lapaset.html . Onko samantyyppinen vai olisiko parannusehdotuksia? *nimim. vapaapäivää viettävä, pahoinvoiva neuloja*

 
Kaa, mä en suoraan sanottuna muista! Oliskohan ollut, että Seitsemän veljestä-lankapaketissa tuli ohje, jota vähän sovelsin.... muistelisin näin. Ja tein tosiaan tositosi yksinkertaiset, eli ihan vaan x määrä silmukoita, x kierrosta joustinneuletta (1 o 1 n), sitten muutaman silmukan lisäys ja oikeeta sopiva määrä kierroksia ja sitten kavennukset ja päättely. Tosi helppoja tehdä!
 

Yhteistyössä