**Maalismasut 2009** maaliskuussa

Onnittelut kaikille vauvan saaneille ja erityisesti voimia niille, joilla vauva on vielä sairaalassa!! Ja tietty tsemppiä kärvistelijöille!

Tyyppi syntyi sitten samana päivänä, kun vedet meni klo 4.20 yöllä eli 2.3. klo 21.25. Kokoa: 52 cm, 3650 g, pää 34,5 cm. Kuten äiti tokassa ultrassa havaitsi, poika tuli. :) Onni ja huoli vuorottelevat, ilo ja onni kuitenkin päällimmäisenä. Tulimme eilen kotiin, synnärillä olis voinut olla vaikka kuinka kauan. Siellä oli ihana henkilökunta, apu lähellä ja hyvää ruokaa!!

Synnytyskertomus Synnytys lähti vähitellen liikkeelle, 28.2 tuli lusikallinen limatulppaa ja samalla alko vatsantyhjentyminen (ihan itekseen), joka kesti synnytyspäivään asti. Eli tarvetta muulle tyhjennykselle ei tullu. Käynnistymiseen liittyen en usko, että oli mitään tiettyä tekijää, joka sen sai aikaan, mut saunoin ahkerasti ja koirien kanssa jaksoin tehdä pidempiä kävelylenkkejä kuin aiemmin ja seksiinkin sain miehen innostettua edellisenä päivänä. Joku mainitsi ananaksen ja söinkin puolikkaan ananaksen ihan lähipäivinä ennen synnytystä (en kyl muista koska).

Supistukset alkoi vähitellen aamun mittaan, yritin pysyä rauhallisena, ettei oltais kauheen aikasin sairaalassa,mut mies oli malttamaton lähtemään. Vihdoin, ku supisteli 6-10 min välein, lähettiin rauhallisesti ajelemaan (matkaa 1h 15 min). Autossa supistukset alkoi jo tuntumaan ja aattelin, et oon varmaan 5 cm auki, ku ollaan perillä (ja helpottunut, et lähettiin suht ajoissa, koska autossa oleminen alkoi olla tukalaa). Noh, kun päästiin perille olin 1 cm auki!! Se oli aika järkytys. Hengailin sängyllä joitakin tunteja ja jossain vaiheessa tuli kätilön kaa puhetta ammeesta ja kysyin, koska siihen vois mennä. Sitä alettiin täyttää sit heti ja olin siellä kunnes supparit tuntu liikaa, jolloin siirryin nelinkontin sänkyyn ja otin ilokaasun käyttöön. Mulla ei menny pää siitä sekasin, supistukset vaan sattu vähän vähemmän (jos sen otti ajoissa, supistuksen just alkaessa). Myöhemmin, kun alko olla tosi vaikeeta kätilö ehdotti kohdunkaulan puudutusta, joka sopi mainiosti. Puudutettaessa aloin katua päätöstäni (en tykkää pistämisestä ja mm. sen takia välttelin epiduraaliakin), mutta seuraava tunti oli ihana. Ajattelin, et täähän menee helpolla. Tunnin jälkeen supistukset koveni tiuhaan tahtiin ja vedin ilokaasua huolella. Kätilö oli ihana tsemppari ja kehui tasaisesti ja tuki vaikeilla hetkillä. Miehen läsnäolo ja silittely oli iso juttu. Loppuavautuminen oli tuskaisaa, sain vielä akupunktioneulat selkäkipuun (supistukset tuntui pitkään lähinnä selässä). Kätilö alkoi kyselemään, että joko tekisi mieli ponnistaa ja siitä sit aloin ponnistella. Ponnistusvaihe kesti 30 min, en ollut tajunnut, että ponnistaminen on niin kovaa hommaa ja nimeäisin sen uudelleen puristusvaiheeksi. Pään tuleminen tuntui kestävän ikuisesti, aina oli vähän leveämpi kohta tulossa, kun oli saanu päätä hieman syntymään. Voimia antoi ajatus, että paluuta ei ole (pakko synnyttää loppuun asti ja että Tyypin pää on mun sisällä puristuksissa - halusin päästää raukan pinteestä). Syntymän jälkeen olin vielä kivuissa ja se harmitti, kun luulin, et kivut loppuu syntymän hetkeen. Olo kuitenkin helpottui jonkun lääkkeen ja ajan kanssa puolessa tunnissa ja sit pystyin keskittymään tulokkaaseen. Pisteitä tuli aluksi 8, Tyyppi menetti väristä ja jäntevyydestä, mut vikat pisteet oli 10. Kokonaiskesto oli 11 h 25 min.

Nyt täällä vaan nautitaan ja ihmetellään mitten kukaan voi olla noin ihana. Synnytys oli suht rankka, mutta kipu unohtuu nopeasti ja lääkitystä voi ottaa enemmänkin. Joku kyseli supistusten tuntumisesta, enää sitä ei meinaa muistaa, mut varsinkin selässä ne mulla tuntui. Jotenkin kokonaisvaltaisesti vaikee olo supistaessa... Repeämiä ei tullut ja palautuminen on mun mielestä ollut nopeaa.

Hannami ja Tyyppi kohta 5 päivää.
 
Paljon onnea Hannamille ja perheelle! :heart: Minkas kokoinen suloisuus sielta syntyi?
Muistan makin ajatelleeni viime kerralla, ettei enaa koskaan- oli synnytys niin kamala, mutta taalla sita taas ollaan... Palkinto on niin ihana! :heart:

Taalla taas supistelee, otan kohta Panadolia ja toivon, etta selkakipu laantuu...

 
mahottoman paljon onnea kaikille jo vauvan kainaloonsa saaneille!!!!! :heart: Nyt niitä onkin siunaantunut jo ihan urakalla!

Omissa oloissa ei mitään uutta, tänään laskettu aika eikä mitään tuntemuksia. Flunssa vaan vaivaa..

Myhkäri+mahamölliäinen 40 POKS!
 
Onnea Hannami ja Jessu vauvoista! :heart: :heart:

Ihana lukea noita synnytyskertomuksia!

Täällä ei ole oloissa mitään uutta paitsi se, että eilisen kovan liikehdinnän seurauksena vauva on vaihtanut kylkeä! :eek: Viimeiset neljä kuukautta vauva on potkinut oikealle kylkeen ja nyt yhtäkkiä potkut tuntuvat vasemmalla! Taisi vähän kyllästyttää samalla kyljellä makoilu ja päätti vaihtaa maisemaa, mutta ei tajunnut tulla ulos kuitenkaan. Onko muita, joilla vauvat vielä kääntyilevät kyljeltä toiselle?
 
Kaa
Täällä kaveri käänsi kylkeänsä pari viikkoa sitten. Sittemmin on pysynyt samassa asennossa. Sen kyllä huomasi, kun kaveri päätti vaihtaa puolta. Ei sattunut, mutta melkoinen möngerrys kävi masussa. =)
 
Tyttö syntyi 4.3 klo 14.12 pituus 46cm, paino 2975g ja pipo 35cm. :heart:

Tulen kertoilemaan sektion ja kuulumiset paremmin. Tultiin nimittäin tänään kotiin ja esikoinen piti heti lähteä viemään päivystykseen kuumeen takia. Korvatulehdus. :headwall: Onneksi on mies apuna.
 
Ja ei mitään oo tapahtunut, taaskaan. Painaa niin tonne, että iskias meinaa vielä jalan alta oikealta puolelta |O . Kävin ottamassa jo vauhtia keskussairaalanmäelta, kävin katsomassa kaverini vauvaa. On ne niin pieniä ja suloisia.
 
Onnea Iines, myrna, Viipi, Ellip, Hannami ja Jessu vauvoista!! :flower: Ja toki muillekin jos unohdin jonkun :ashamed:

myymä
lle osanottoni, :hug:
Mulla kuoli ukki 2v sitten samana pv:nä kun kaverin vauva syntyi.

Mökinmuijalle jaksuja iskiaan kanssa.. TOSI inhottava vaiva!! Lisäksi mulla on alkanut vasemmassa jalassakin joku hermo oikutella :headwall:

täällä minun vanhemmat käymässä ja poika ihan tohkeissaan. saa äiti levätä kun mummon kanssa touhuaa ;)
ulkoiltu on paljon ja mitään kummepia ei ole omassa voinnissa.

danjuska ja vilma 37
 
onnea kaikille vauvan saaneille :heart:
oman synnytyskertomuksen käyn kirjoittamassa kuhan pääsen kotiin paremman koneen ääreen.
jossu84 se jalkahieronta oli sellainen vyöhyketerapia. niitä on monenlaisia mutta tämä hieronta tehtiin juuri niille pisteille mitkä käynnistää synnytyksen. tais minun kohdalla tepsiä tämä keino.
 
myymä, osanotto!

onnea kaikille vauvan kainaloonsa saaneille!

Meillä poika edelleen keskolassa...tänään ei ole ollut pulssinlaksuja!

Joku puheli tyksin ruuhkista...mä makasin synnärillä 4 päivää, noista 3 sektion jälkeen. Huomasi kyllä hyvin milloin siellä oli kiire ja milloin ei! Yrittivät pitää mun naapurihuoneen tyhjänä aina kun oli mahdollista, koska mulla piti olla mahd. hiljainen ja rauhallinen ympäristö toipuessani myrkytyksestä. Vain yhtenä päivänä naapurihuoneessa oltiin tositoimissa. Tosin muisti on hiukan huono sektiopäivältä ja sitä seuraavalta mutta näin muistelen. Viimeisenä synnäripäivänä kuuntelinkin jo itku kurkussa vauveleiden ensiparkaisuja kun itse en ollut päässyt omaani vielä näkemään.

Mä uskoisin että tyksissä kyllä hoidetaan homma kotiin kiireestä huolimatta sinne vaan luottavaisin mielin. Tänään oli turun sanomien liitteessä Sari Tammisen haukut tyksin äippikselle, mä sain siellä kyllä ihan loistavaa palvelua ja muutaman kerran oli jopa peräkkäin sama lääkärikin. Kätilöt oli ihan huippuhyvin huolehtivia niin äippiksellä, synnärillä kuin vuodeosastollakin. Lapsivuodeosaston henkilökunta kaiketi kärsii kiireestä niin paljon että ovat hiukan kireitä kuulemma. Keskolan hoitajat ja lääkärit on aivan ihania. Siellä otetaan kyllä huomioon koko perheen fyysinen ja henkinen hyvinvointi!
 
Huomenta!
Onnea kaikille uusille vauvaantuneille!
Tuo yks vaan möyrii mahassa ja uni loppui kesken taas tältä yöltä, plääh! Sattuusattuu kun liikkuuuuuu. keltään ei oo aiemmin mulla ollut näin vastaavia kipuja |O , syntys jo!
Pääsisköhän sitä tänään raksamessuille miehen kera, toivoa sopii ainakin. Muuten menee hermot tähän olemiseen! Sattuu liikkuminen sitten vaikka kuinka paljon niin mieluummin liikkuminen kuin kotona paikoillaan olo.
Muija ja kevätmyrsky 39 + 1
 
Jossu84 hyvää matkaa, jos lähdit vauvan hakuun!! :)

Halfcafnonfatlatte Tyyppi paino 3650g, pituus 52 cm ja päänymp. 34,5 cm. Ja 4D:ssä ennustus oli 4500 tai enempi. Kiva, et meni pieleen! Neuvolantäti arvioi kädellä 3600g, samoin yks kätilö kokoarviossa 3600-3800g.

Ja painosta munkin täytyy hehkuttaa, et Tyypin ollessa 6 päivää, mun paino on kilon vähempi kuin alussa (mutta siitä onkin varaa pudottaa 10 kiloa). Toivottavasti sama linja jatkuu ja saan pidettyä painon kurissa imetyksen jälkeenkin. Nyt meen kokeilemaan nukkumista, viime yö oli rikkonaisin tähän asti.

Hannami ja Tyyppi
 
Onne vauvaantuneille! :flower:

Me saatiin Mimosa kotiin perjantaina ja nyt ollaan päästy elämään vauva-arkea. Mulla sama homma kuin Mutyllä: tissit ovat valtavat ja pinkeät ja rintakumia on käytettävä jotta vauva saisi kunnon imuotteen. Imetyksen jälkeen on vielä lypsettävä tissit tyhjiksi, mies vei eilen sairaalaan mun maitoa kun meillä on jo pakkanen täynnä joten aloin luovuttajaksi. Maitoa tulee litrasta puoleentoista ''ylimääräistä'' per vuorokausi.

Mimosa on (ainakin toistaiseksi :D ) todella helppo vauva, ei itke turhia ja syö hyvin 3-4 tunnin välein. Olen kyllä niin rakastunut tuohon pikku pakkaukseen, ei tällaista tunnetta voinut kuvitellakaan ennen kuin sain tämän kokea :heart: Iskästä on kovasti apua vauvan hoidossa, yöllä kun imetän niin mies röyhyttää Mimosan niin pääsen lypsämään ja nopeammin takaisin unten maille. Mies on myös ihan sekaisin onnesta.

Toivotaan että muutkin saisivat omat nyyttinsä pian kainaloon!

upupa ja Mimosa 11vrk
 
Oi että, onnea Hannamille, Jessulle, viipille suloisista vauvoista! :flower:

Täällä yö ei taaskaan mennyt ihan putkeen. Vasen käsi piruilee kahta kauheammin. Olo edelleen sama mitä yleensä nämä pvät. Plaa.

Mömmis 38+1
 

Yhteistyössä