**Maalismasut 2009** maaliskuussa

hemptulle ja Cattitudelle onnittelut vauvasta!

Väsyttää vieläkin, päiväunet otettu ja olo senkun vain pahenee. Sattuu 24/7. Murh.
Nuo nivuskivut on kanssa tuttuja täällä. Tsiissös kun saa kiljua joka kerta ku vähänkin vikaliikkeen tekee. Para-tabsia tulee ny vedettyä jokapvä ihan pakosta. Kroppa alkaa olla niin sairaan väsy tähän. Huolestuttaa. :S Ja rupee nyt pelottaa että entäjos en jaksakkaan ponnistaa enää.

Mulla paino nousee niin semisti paljon etten kehtaa sanoo lähtöpainoa ja nyk. painoa.... :ashamed:
 
Terveisiä Kätilöopistolta!

Meille syntyi sunnuntaina 1.3.2009 klo 8.10 pikkuinen poika, strategisilta mitoiltaan 2825g, 49cm ja pipo 33cm.

Meidän sairaalamatka alkoi jo pe-la (27.-28.2.) välisenä yönä, kun lapsivedet meni klo 01.15.
Lähdettiin siitä sitten samantien kohti Kätilöopistoa ja jäin lopulta sinne päivystysosastolle "makoilemaan" vaikka supistuksia ei juuri vielä ollut. Kätilö sanoi kyllä, että olisin voinut mennä takaisin kotiin, mutta tunsin kuitenkin parhaaksi jäädä sairaalaan turvallisiin käsiin.

Lauantai kuluikin todella sitten makoillessa ja supistuksia odotellessa. Vauvan sydänkäyrää seurailtiin parin tunnin välein. Illalla kahdeksan aikoihin supistuksia viimein alkoi ilmaantua, mutta ne eivät olleet vielä kauhean kipeitä eivätkä myöskään kauhean säännöllisiä. Kymmenen aikoihin supistukset muuttuivat vähän säännöllisemmiksi ja tulivat noin 10-15 min välein. Tällöin pyysin kätilöltä särkylääkettä ja nukahtamislääkettä, jotta saisin edes hetken aikaa nukuttua. Meitä kun oli vielä kolme potilasta samassa huoneessa, joista toisella oli synnytyksen käynnistäminen jo päällä.
Puoli kahden aikoihin yöllä heräsin sitten siihen, että supistukset olivat jo kivuliaampia ja niitä tuli noin 2-5 min välein. Kätilö sitten siirsi mut seurantasuoneeseen ja otti vauvasta jälleen kerran sydänkäyrää.
Puoli neljän aikaan kohdun suu oli auki jo 4cm ja vihdoin mut siirettiin synnytyssaliin.
Mies oli tähän asti ollu nukkumassa kotona ja nyt sitten soitin, että viimein päästää tosi toimiin ja että alahan "raahautua" tänne sairaalaan. :)
Heti synnytyssalissa vauvan sydänkäyrässä näkyy suurempi lasku ja mä sitten hengittelin happea sängyssä konttausasennossa, jotta tilanne normalisoitui. Tässä vaiheessa aloin hengitellä myös ilokaasua, koska supistukset oli jo tosi kivuliaita. Mulle myöskin aloitettiin antibioottitiputus, koska lapsiveden menosta oli aikaa jo yli vuorokausi.
Vauvan sydänkäyrä näytti sitten jatkuvasti supistusten jälkeisiä laskuja ja toisaalta normaali syketaso oli koko ajan hieman korkeammalla tasolla. Näiden takia lääkäri otti synnytyksen aikana kaikkiaan kolme kertaa vauvan päästä mikroverinäytteitä, joilla seurattiin vauvan hapetuksen tasoa. Lisäksi vauvan vointia seurattiin STAN-rekisteröinnillä.
Epiduraalipuudutuksen sain puoli kuuden, kun ilokaasu ei enää riittänyt kivunlievitykseksi. Tässä vaiheessa kohdunsuu oli auki noin 6cm. Kuuden aikaan supistuksia voimistettiin oksitosiinitipalla.
Puoli seitsemän aikoihin kohdunsuu oli auki jo 8-9cm ja vauvan sydänäänissä edelleen ongelmia. Siten puoli kahdeksan aikaan kohdunsuu oli jo täysin auki ja mulla alkoi olla ponnistamisen tarvetta. Ponnisteleminen aloitettiinkin sitten heti, ilokaasun avustamana.
Noin kahdenkymmenen minuutin ponnistelemisen jälkeen STAN-laite antoi hälytyksen, että vauvalla ei ole kaikki hyvin. Tällöin lääkäri kutsuttiin paikalle ja he aloittivat valmistelut imukuppiulosauttoa varten.
Mulle tehtiin sitten episiotomia ja kolmella imukuppivedolla syntyi vihdoin klo 8.10 pieni poika. Vauva oli syntyessään kiertynyt napanuoraan ja hengitysteistä imettiin myös veristä ja vaalean vihreää lapsivettä. Vauvalla oli hieman hengitysongelmia ja niinpä hänet siirrettiin lastenosastolle infektioseurantaan.

Vauva kuntoutui periaatteessa todella nopeasti. Lastenosastolla hän kuitenkin vietti ensimmäiset kolme päivää. Ja mä tosiaan makoilin sitten yksin lapsivuodeosastolla. Kävi vielä sellainen tuuri, että osastolla oli todella rauhallista ja mä sain olla huoneessa aivan yksin.
Keskiviikkona sain vauvan sitten omiin hoiviin, mutta edelleen käytiin lastenosastolla kaksi kertaa päivässä hakemassa antibioottia.
Ja lauantaina sitten vihdoin pojan tulehdusarvot oli laskenu sen verran alas, että saatiin lupa lähteä kotiin. :)

Ai niin, ja sairaalareissusta pitää mainita vielä sen verran, että meillä kävi tosi mainio sattuma. Oon joskus aiemmissa keskusteluissa maininnut, että miehen sisko oli myös raskaana. Sattuipa sitten niin, että hänen vuoronsa tulla Kätilöopistolle synnyttämään tuli torstaina. Olin kätilölle maininnut asiasta aiemmin ja me päästiin lopulta sitten samaan huoneeseen. Siellä meidän neljän päivän ikäerolla syntyneet serkukset sitten tutustuivat toisiinsa ja uuteen elämään. :D

Tästä tulikin sitten näköjään oikein synnytysromaani.
Oli pakko ihan alkuun kirjottaa omat kuulumiset. Sitten alan pikkuhiljaa kahlata teidän kirjoituksia läpi. Mulla on siis tosiaan koko maaliskuun pino vielä korkkaamatta, eli 22 sivua olis lukemista edessä. :eek:

Tähän loppuun vielä täytyy onnitella muita jo vauvan saaneita, meitä näyttikin olevan jo aika monta. Ja tietysti tsemppiä sitten kaikille vielä omaa h-hetkeään odottaville.

Hendu ja pikkuherra 8 päivää
 
onnea vauvoille ja perheille :flower:
ihanaa lukea noita synnytyskertomuksia! en muista mitä oon viimeksi kirjotellut joten varoitus: saattaa tulla toistoa..
täällä ei erikoisia "oireita",muutama kipeä supistus välillä ja eilen ajattelin että kokeillaampas miehen kanssa yhtä "ässää" josko supistukset voimistuisivat MUTTA ne lakkas sit kokonaan :eek: eli meillä ei näytä toimivan nuo ässät..tosin limatulppaa on varmaan irronnut nyt kolmena päivänä ku on semmosta kerman väristä ja sitkeetä..noh,mene ja tiedä sitten..
Kyselyistä mulla meinaa lähtee järki; äiti on nyt tänään soittanu 4 kertaa joko on lähtö lähellä? :headwall: "voinko leipoo pullaa,vai onko merkkejä lähdöstä" siis kivahan on että ovat asiasta kiinnostuneita ja äiti tieten silläkin kyselee kun ottaa sitten esikoisen luokseen hoitoon että mieskin pääsee mukaan laitokselle mutta kuitenkii..koitinkin selittää että soitan varmasti kun sille tuntuu että nyt tuli lähtö :)
jeps,eiköhän tossa nyt ollutkii pahimmat purkaukset..perjantaina ois neuvola ja sillon myös LA..
TSEMPPIÄ KAIKILLE
terveisin Angelia ja vaavi 39+3
 
Cattitudelle ja Hendulle onnittelut kääröistä!! :flower: =)

Riinelle onnea matkaan vaikka saatatkin olla jo tositoimissa kun iltapäivällä jo lähtöä teitte :) Tai vaikkapa vaavi sylissä jo :D

Mimmukka: Itse en tuota tiedä miten pitäisi toimia jos lapsivettä tihuuttelee mutta täällä on kans ihme lorahduksia ollut.. sellaista ihan kirkasta ja ohutta limaa.. aika ajoin tulee paljonkin.. luulisin että kuulunee asiaan. valkkaria ei kyllä ole.

Kävin koiran kanssa kävelyllä ja puolessa välissä tuntui että maha halkeaa.. semmoinen ihme paineen tuntu aivan kuin mahaa vedettäs alaspäin ja samalla hirveä puristus..

Mökinmuija
: mulla siirtynyt vasempaan jalkaan/kankkuun kipu joka meinaa viedä jalan alta.. onko sekin sitten issias (vaii iskias :LOL: :ashamed: ) aiemmin mullakin vaivas selvästi oikealla puolella..

Pojalla ollut tänään niin paljon virtaa että en osannut enää illasta kun nauraa ihan hysteerisena toisen metkuille... mahaa aivan kiristi kun sain viimein pokan pitämään ja pojan iltapalalle :whistle:

mulla oli joku kysymyskin mutta dementtia vaivaa... eli jää kysymättä :whistle:
 
Kaa
Aaargh! Kävin äsken suihkussa ja huomasin aivan tajuttoman turvotuksen molemmissa nilkoissa. Sellainen sentin kova kuoppa sukan resoreista. Ei ole ollut aiemmin... verenpaineeni mittasin ja se oli 145/93, eli mulle suurinpiirtein "normaali" viime viikkoina. Nyt vaan alkoi huolestuttamaan kun en oikein koko päivänä ole isompia liikkeitä tuntenut. Voihan tuo vekara olla tänään lepopäivällä, mutta silti. Täytyy siis nyt syödä jotain herkullisen makeaa ja juoda kylmää (kokista olisi kaapissa) ja lähteä liikelaskentaa suorittamaan. Pissatikkuja olisi kaapissa, jos vaikka seuraavalla vessakäynnillä katsois senkin. Huolestuttaa vaan, vaikka varmaan turhasta... kaikki on varmasti ihan ok, mutta varmistus ei tee pahaa. (Käväisin siis viime pe juuri tuon verenpaineen nousun ja päänsäryn takia tarkistuksessa synnärillä ja oltiin kahden vaiheilla aloitetaanko verenpainelääkitys vai ei. Ei aloitettu, käskettiin vaan seurata tarkasti näitä toksemia-oireita.)

Ihan vaan tuonkin takia haluaisin jo synnyttämään...

Kaa 38+6 vielä pari tuntia
 
myymä
Tässä olis tän päivän tuoretta masukuvaa:

http://www.aijaa.com/v.php?i=3766192.jpg
Rv 38+4 :)

Kaa: soita synnärille tosta turvotuksesta ja verenpaineesta, on meinaan aika korkea alapaine..
 
Kaa
myymä; juu, alapaine on koholla. Niin se on ollut jo pari viikkoa. Puolen tunnin liikelaskennalla sain liikkeitä tarpeellisen määrän. Nyt nukun yön yli ja aamulla mittaan uudestaan verenpaineen, katson proteiinit ja lasken liikkeet. Jos turvotusta on aamulla vielä normaalia enemmän tai muita oireita on tullut, lähden synnärille.
 
Iltaa kaikille!

Onnea uusille vauvautuneille :flower:

Tänään sitten oli tuo kauan odotettu lääkärineuvola.. painoa oli tullut 946g/vko.
Hemppa 125, SF-36, RT, syke 158,liikkeet +
Verenpaine taas oli noussut, nyt oli 151/91, on se kk sitten ollut 145/82.. pissa puhdas.. Käskivät seurailla verenpainetta ja ottaa heti yhteyttä äippäpolille jos ilmenee päänsärkyä,ylävatsakipuja tai näköhäiriöitä.
Kohdunsuu oli pehmeä, kaulaa jäljellä 2cm, us sormelle auki ja sanoi että pää tuntui :)

Eilen voitin kenossa vakkaririvilläni 100e,joten tänään tuli sitten käytyä mammuttimarkkinoilla :D
Tässä nyt jännätään että koskas sitä pääsis synnyttämään.. pikkuveljellä ois TO 9v synttärit ja lupauduin leipomaan mokkaruudun sinne.. toivottavasti pienokainen päättäis syntyä PE-> sitten sitä vois olla jo valmis :heart:
Välillä kauhistuttaa ja tuntuu että ei vielä tarvis syntyä pitkiin aikoihin.. mutta toisaalta taas joskus kaikenmaailman oireet vaivaa niin että vois jo tahtoa masuasukista eroon ja saada käärö syliin.

Täällä on kans tuota nilkkojen turvotusta,ja huomaa varsinkin kaupassa kävellessä kun alkaa kihelmöimään jalkoja jos liikaa niiden päälle on.. onhan tuota painoakin kertynyt tän raskauden aikana noin 15kg :kieh:
niin ja huomasin että sormetkin ovat hieman turvonneet.
Väsymys vaivaa, aamulla sitä nukkuu pitkään, nukkuu päikkärit ja illala vois nukahtaa jo ennen 22.

Täti sanoi hyvin tuosta yöllä pissalle heräämisestä.. että luonto on järjestänyt sen niin hyvin että äiti totutellaan pikkuhiljaa tulevaan vauvan rytmiin,kun yöllä herätään sitten syöttämään pikkuista ja vaipanvaihtoon =)

Kivuliaita supisteluja ei ole ollut, ainoastaan vatsan kovettumisia tunnettu, häpyluu naksuu edelleen yöllä kun kylkeä kääntää, hikoilu lisääntynyt..

Viime yönä näin jo unta että olin synnyttämässä, salissa oli ainoastaan minä ja kätilö, kuulin muka vauvan itkun vaikka pääkään ei ollu ulkona, sit kätilö hätääntyi ja pihdeillä veti toisen ulos mun ponnistaessa,sit imi lapsivesiä pois hengitysteistä ja kapaloi tyttelin ja sain lapsosen kainalooni, tirautin siinä pari kyyneltä myös ja jäin ihmettelemään että missä lapsen isä oikein on.. :LOL:
Ihmeellisiä unia sitä näkeekin.. ja olin osannut soveltaa vielä siihen pienokaisen huulihalkion joka hällä on todettu.. eikä se yhtään niin kauhistuttanut..

Linda ja vaavi 38+3
 
Täällä yks yökyöpeli, joka on täysin hermostunut ja väsynyt tähän olotilaan. Viime yönä ei supparin supparia. Mä en enään jaksa. Tää kasvaa koko ajan ja mua pelottaa ihan oikeesti, että sitten kun mennään noille yliviikoille, niin sitten tenava onkin joku 4,5 - 5 kg ja mietitään miten se sitten saadaan maailmaan. :( . Se kun on painanut tonne alas jo 3 kk niin hermo menee. Ja mitkään ässät ei tunnu auttavan.

Danjuska, tod.näk muksu on niin alhaalla ja jotenkin vasemmalla puolella, että painaa niitä hermoratoja. Tosi kipee vaiva, se että jalka lähtee alta ja polttelee, ARGH.

Täytyy lähtee tonne jotain pientä ottaan, tuntuu siltä kuin olisi aamupalan aika.

Muija ja kevätmyrsky 39 + 3
 
täällä on takana vähäuninen yö :( manattiin siskon kans että tulis kivut yms. että pääsisin synnyttämään.kivut tuli mutta supistukset ei..pääsin nukkumaan 10 vajaa kuus,puol 7 aikaan oli herätys että jippii
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle-Puh:
Moikka

Paljon teillä ollut nyt lopussa verenpaineet?
MIlloin lääkäri on käkenyt tarkkailla?
Mulla tänä aamuna 129\90
onneks on neuvola aamusta :(
Mulla pahimmillaan 163/111, protskut kahdella plussalla, kävin äitipolilla, mutta kaikki kuulemma ok. Lievää turvotusta ja päänsärkyä, mutta ei muuta. Kolmeen otteeseen ollut alapaineet yli sadan, yleensä 95-98. Alkuraskaudessa 79-85. Nyt ollut pissa puhdas useaan otteeseen, taitaa vain olla taipumusta verenpaineennousuun :/

rv 41+2, eikä merkkiäkään vauvasta :saint:
 
myymä
Huomenta!

Nyt on sitten taas Seksiäkin koitettu ja sillä hätistelty vauvaa. Yöllä tuli muutamia satunnaisia aika kipeitäkin supistuksia mutta sille tielle jäi... Olin siis turhaan antelias :D
TAidan siis vaan pysyä siinä _syömisessä_ ;)

Nyt olis lähtö tytön kummitädin luokse kyläilemään :) Saadaan sisältöä päivään!

myymä ja pikkuveli 38+5 :)
 
Ihanaa, onnea kaikille vauvautuneille!
Lista senkun kasvaa.
:)





Perhe on paras, sä meetkin jo pitkällä... :)


Cadillac, onnea isosta pienestä miehestä! Lueskelin synnyttäneiden listaa ja meidän ipanat taitaa olla ainoat, joiden paino alkaa nelosella! :) (Ja hei, hieno auto profiilissa! Sellaisen mäkin huolisin!)


Nilkat ja jalkaterät turposi mulla viimeisellä kuukaudella. Sairaalassa ne turposi vielä vähän lisää ja oli sellaiset pehmeät pullat! Nyt alkaa pikkuhiljaa helpottaan.


Tissit on rähähtänyt täysin käsiin! Kattelin suihkussa itteäni ja tirautin muutaman kyyneleen... Joskus hoikimmillani kuppikoko oli pieni sievä B. Vähitellen lihoessani se kasvoi kokoon D. Raskaana ollessa kuppikoko kasvoi taas ollen E. Ostin myyjän avustuksella imetysliivit kokoa F, nyt rinnat pursuaa niistä! Järkyttävää. Oon onnellinen, että maitoa tulee, mutta tää turbotissiys ei oo kivaa. :/ Mä en voi kuin hämmästellä niitä, jotka haluaa otattaa megasilikonit, huh!

Vauva 8 pv
 
Moikka
38+0!!! 2vk la:han. Niin ja 4vk synnytykseen ;) .
Kävin eilen neuvolassa pitkän tauon jälkeen. Eli viimeksi rv25+. Ei olis kannattanut mennä taaskaan...
pissa prot+-
rr 146/88 (lähtö 117/70mmHg)
liikkeet ok, äänet ok
painoa 360g/vk
sf 27!!!!!!
-> lähete äitipolille kokoarvioon.

Pitäis varata aika, mut en taida mennä. Omasta mielestä vauva mahassa on hirmu iso ja mula on kokemusta 2 aikaisemmasta jotka olleet melko pieniä eli 3100g syntyessään molemmat rv 40+ ja rv42. Nyt kotona mittasin ja sain sf mitaksi 32cm ja rr 117/78mmHg. Mies kuunteli talouspaperirullan kanssa sydänäänet ja ne hyvät. vauva liikkuu vilkkaasti... Musta kaikki on hyvin, joten taidanpa tyytyä taas kotiseurantaan kunnes tarvitsen yliaikaisuuskontrollia äippäpolilla.

lunta sataa ihan sikanaan. Paistaispa aurinko, vähän piristäis ja ei tarvis täällä sisällä kykkiä.
jaksuja.
 
Täälläkin kärsimättömyys eksponentaalisessa kasvussa! TULISI JO ULOS! Olo sinänsä oikein mainio, pieniä vihlovia kipuja ja öisiä vessareissuja lukuun ottamatta. Optimistisesta kulmasta katsottuna maha on ehkä vähän laskeutunut, mutta muuten masukki tuntuu viihtyvän ahtaudessa liiankin mainiosti.

Minä olen aina ollut huono odottaja ja nyt odottamisen pituuden epävarmuus rassaa tosi pahasti. Tekemistä kyllä riittäisi (gradu, neulominen, lukeminen, kaupungilla kävely), mutten oikein saa keskityttyä mihinkään, varsinkaan tuohon ensimmäiseen.

Viikonloppuna saatiin mun vanhempien Saksasta vauvalahjaksi tilaama turvakaukalo ja laitettiin se paikoilleen. Isä ja äiti ihastelivat Isofixin helppoutta ja kaukalon keveyttä ja muistelivat järkälettä, jossa me aikoinaan matkustettiin. Kotona pakkasin sitten kaukaloon valmiiksi vauvan kotiutumisvaatteet, varmuudeksi neutraaleissa väreissä, jos Ada paljastuukin Adaniksi :)

Tänä aamuna olen sentään ollut ahkera ja pusertanut yhden sivun gradua. Nyt rentoutumaan vaavihaalarin kimppuun ja sitten kaupungille kermavaahtokaakaolle.

Jaksamisia ja sylillinen onnitteluja kaikille vauvautuneille!

Minilla ja Ada 39+0 (tasan viikko laskettuun aikaan!!!)
 
Yö menikin muutama tunti supistelujen kanssa. Oli suht tujuja ja jopa kipeitä jälleen kerran, loppui hiljalleen sitten joskus yhden kahden maissa.

Nyt tuli hieman pahoinvoiva olo, on pakko saada heti aamupalaa. :x

Mömmis 38+3
 
Neuvolassa käyty jälleen. Nyt jo puhuttiin yliaika kontrollista. Varataan ensi viikolla aika jos ei sitä ennen ole vauveli päättänyt tulla maailmaan. Kaikki muuten hyvin.

Verenpaine: 115/79 (105/76)
Paino: +233g/vko (-700g/vko)
Hieman sokeria pissassa
sf: 33cm (33cm)

Ainoastaan taju meinasi lähteä kun sydänääniä kuunneltiin. Oli sitten tosi huono olo kotiin asti. Muutenkin potkurilla oli tosi vaikea tulla takaisin, liitoskivut taas alkoivat vaivaamaan. Nyt menee loppupäivä toipuessa. Tosi hankalaa nyt liikkuminen.

Eilen käytiin kanssa potkurilla kävelemässä ja varmaan sen takia oli nyt niin hankalaa myös tuo neuvolassa käynti. Mutta kun on niin paljon sisällä niin on pakko saada raitista ilmaa.

Eilen tuli saunottua. Onneksi ei alkanut supistelemaan vaikka sitä pelkäsinkin. Mutta kova hinku käydä saunassa kun ei tiedä koska seuraavan kerran pääsee.

Vois ottaa päiväunet ennenkuin lapset pääsevät koulusta.

Lotta rv 39+6 ja apua huomenna laskettuaika!!!
 

Yhteistyössä