**Maalismasut 2009** maaliskuussa

Jadekettu! Niin oikeassa olet. Sairaalan vaatteet on todella käytännöllisiä. Ja niitä saa vaihtaa niin usein kun tuntuu siltä. Itsellänikin kun maito humahti rintoihin niin että valuin kuin putous, oli kiva saada puhdasta nopeaan tahtiin ylle. :)
 
moiks

täällä hyvin nukuttu yö takana :D
nukuin 6 :attn: tuntia yhtä menoa ja olipas levännyt olo!!
illalla nappasin särkyläkkeen kun menin nukkumaan.. sen verta tujut menkkamaisetkivut oli ja alaselkää särki.

Jessu
llapas ollut nopea synnytys! voi kun itelläki ois ees puolet siitä mitä esikoisesta..

Soraya: Hyvä että jäi hyvät fiilikset tuosta sektiosta :) näin kun lukee niin kuulostaa kyllä rankalta tuo toipuminen.
Itsellä jonkinmoinen pelko että jos sektioon joutuu.. en tiedä miksi kun koskaan mitään oo leikelty mutta kuitenkin pelottaa.

Hömäkkä: Toivotan jämäkämpiä suppareita :D

Jadekettu: Oi, laitas sitä tiikerikakkua tännekkin :p

täällä myös pahaa oloa.. on kyllä yhteydessä tuohon menkkamaiseen kipuun... silloin kun se on pahimmilaan niin on myös tosi oksetusolo.

aamu tässä pojan kanssa touhuttu.. pestiin makkarin pari pientä mattoa ja siivottiin yläkerta. Huomenna pitäis alakerta siivota niin ois taas hetken puhdasta.
kauhulla ootan kun koira alkaa talvikarvaa tiputtamaan :eek:

pitäis lähtee jotain ruokaa miettimään.. jos vaikka makkarakeiton keittäs..
Myymälläkös oli eilen lihaperunasoselaatikkoa.. meillä oli kans :p

noista sairaalan vaatteista.. itse en ota mitään muuta pitovaatetta mukaan kuin imetysliivit ja tietty kotiinlähtö vaatteet. muuten mennään sairaalan vaatteilla, kun tosiaan sotkeutuu ja saa vaihtaa vähän väliä. ne sairaalan liivit vaan ei ollu mitenkään ihannimmasta päästä kun isot rinnat ja maito nousi niin tarvitsi vähän enemmän tukea.

danjuska ja vilma 37+5
 
Danjuska suu auki, nyt tulee tikrikakkua :LOL: Kuten esikkomme sanoo :D

Onko jollain hieman puuduttavaa, kun konella ehtii joka välissä olemaan. Ei vaiskaan, ei tahdo jäädä mistään paitsi.

Mitäköhän Emminemmille kuuluu?

Jadekettu+masuasukki 37+5 edelleen :wave:
 


Tassa viela yksi kuva, vaikkakin kuvattu oudosta kulmasta ja maha nayttaa kumman pienelta...

Supistukset on loppu ja nyt vaan vasyttaa...

Mina ole kanssa miettinyt mita Emminemmille kuuluu... toivottavasti kaikki on hyvin!

Ja joo, Jadekettu- mina myos tylsistyneena kotona ja elama pyorii tassa hyyvin pienella alueella talla hetkella... :D

 
synnytyskertomusta..

keskiviikko iltana alkoi supistuksia harvakseltaan ja sitä veristä limatulppaa oli päivän pari tullut ja iltaa kohti koko ajan vähän paheni supistukset. yöllä sitten puoli 3 aikaan alkoi jo tulla niin kipeitä etä päätettiin lähteä kohti oysia ja lähdettiin. silloin oli tullut supistuksia 7 minuutin välein pari tuntia. autossa supistuksia alkoi tulemaan 3-5 minuutin välein ja kun päästin perille sairaalaan niin laiitoivat käyrille niin kas kummaa taas jälleen kerran supistukset vähän lopahti ja tuli 10 minuutin välein (joka kerta ollut sama ongelma kun 4 senttiä auki niin supistukset hiipuu) ja kätilö katsoi monta senntiä auki niin 4 oli! sitten päästiin kuuminkin synnytyshuoneeseen ja supistukset alkoi pikkuhiljaa taas voimistua mutta ei niin että olisi aukonut kunnolla paikkoja joten kalvot puhkaistiin 8:56 ja lapsivettä tuli kohtalaisesti. sen jälkeen laitettiin oksitosiinitippaa ensin 10ml/h 20minutiin päästä 20ml/h ja taas 20 min. päästä 30ml/h niin sitten alkoi kunnoon supistukset ja tuli 2-3min.välein sitten kokoelitiin ilokaasua: ei auttanut, sen jälkeen lämpöhaudetta..siinä vaiheessa aloin jo vaatimaan puudutusa..katsoi onko auki paikat edennyt että voitaisiin laittaa kohdunkaulapuudutus niin oli 5cm auki, sanoin että pakko saada tai jos ei voi vielä laittaa niin silloin epiduraali puudutus että en enää kestä yhtään..kätilö kävi gynen soittaan ja odoteltiin sitä ja kun se vihdoin saapui 10-15min. odottelun jälkeen oli olo niin tukala että huusin vain puudutuksia..ja kun gyne katsoi kohdunsuun tilanteen oli jo reilu 8 cm auennu eli ei voinut enää oikein laittaa kohdunkaulaa´puudutusta kun kanavaa ei enää ollut kun toisella puolella vähäsen...siinä ne pähkäili että mitä tehtäisiin..sanoin että nyt äkkiä jotain..supistukset oli niin tuskaiset kun lla vaan ja voi..ei ikinä tällästä oo voinu kokoea..päätyivät sitten podinnan jälkeen laittamaanpudendaalipuudutuksen joka vie ponnitus vaiheen kivun pois..no sepä ei auttanu mitään..sen jälkeen laitto toiselle puolelle sen kohdnkaulapuudutteen koska olin niin kipeä ja anestesia lääkäri oli leikkauksessa eikä päässy tulemaan..kätilö kumminkin soitti ja sanoi että heti kun leikkauksesta pääsee niin tänne kun niin kipeä potilas..sekään kohdunkaulapuudute ei auttanut sitten yhtään! ja sitten kun anestesia lääkäri vihdoin tuli ja sai yhessä välissä äkkiä laitettua puudutteen kun ei puoleen-minuuttiin tullut supistusta niin voi sitä onnen päivää..kivut hävis kun tuhkatuuleen ja sanoin että nyt voisin vähän torkahtaa että jaksan ponnistaa sitten niin kätilö sanoi että katsonpa ensin kohdunsuun tilanteen ja sanoi että pää on jo ihan tulossa ala vain ponnistaa niin yhesti ponnistin ilman supistusta ja sitten yhesti supistuksen kanssa niin poika oli maailmassa!! :heart: :hug: kello oli silloin 14:11 ja painoa oli 3625g ja pituus 52cm ja pipo 35.5cm..eli kaa jos kehtaat tuon kellon ajan vielä pistää etusivulle :D
oli kyllä melkein kun luomu synntys mutta onneksi nyt ohi ja vauva ihanasti maailmassa ja koti hommat mennyt hyvin!maitoa tulee jo hyvin!

potut kiehuu..
moikka! :LOL:
 
lisäilyä:
kun päästiin kotiin sain vielä kaupantekijäiseksi kohtutulehduksen..sitä nyt parannellessa!!jos ei kuurilla ohi mee niin ultrataan onko kohtuun jäänyt jotain ja jos on niin kaavintaan vaan! :(
 
Jessun synnytys on kyllä ollu kadehdittavan helppo! Tahtoo kans..

Neuvolasta juuri kotiuduin, vauvalla kaikki hyvin joten ei muuta kuin edelleen odotellaan, jos ei ens viikon torstaihin mennessä oo syntyny niin sitten pitää mennä aamulla yheksältä Kyssiin yliaikakontrolliin. Vauva on kuulemma tosi alhaalla, ei taaskaan tutkittu muuten kun mahan päältä.. nuo suonikohjut alapäässä on räjähtämispisteessä, niin perkeleen kipeet!

Vähän piristää kun ulkona on niin mahtava ilma, aurinko paistaa ja linnut laulaa! B)

Myhkäri+mahamölliäinen 40+5
 
Mä tulin tänne kurkkimaan, että mitenkäs täällä menee. :heart:

Tuossa mietin, että pitäsköhän mun laittaa tänne oma sektio, mutta tulin siihen päätökseen, että jos vaikka vasta sitten, kun kaikilla on oma vauva. Ei ollu oikein mukava sektio, kun kohtu on pahasti arpeutunut ja virtsarakko oli kiinnittynyt kohtuun kiinni. Siinä oli se syy, että miks mä kipeä olin.

Typyn kanssa menee hienosti. Syntymäpaino saavutettu ja yössä herää kerran syömään. Tempperamenttia löytyy silloin, kun vaihetaan vaippa. Ei nimittäin tykkää olla yhtään ilman vaatteita tai vaippaa. :D Ja eikä tykkää vedestäkään, joten pyllynpesu on yhtä huutoa kans.

Viipi ja Typy 8pv :heart:
 
Mun kirjoitus katos :kieh: No uusiks:

Neuvolassa käyty ja mitään erikoista ei ilmenny kuin se että hemo nousi lopultakin 108 => 119 (jesjesss!!). Ja sf pysyny ny samana. Vauvan syke kummasti alempana ku aiemmin (145-160) eli 125. Sanoi silti että normaalia tuo. No ei muuta tässä nyt kuin pitäis syödä päiväruokaa ja kattoo vähä noita kamoja jos laittais järjestykseen. Pyykätäkki pitäis. Ei huvittais. :p

Mömmis 38+5
 
Ai, kuulosti rankalta sektiosta toipuminen. Se voi kuulostaa ehkä lukiessa siltä, mutta itse koin sen helppona. :) Toki siinä ollaan aivan sänkypotilaana ensimmäinen vuorokausi ja sen jälkeenkin vähän aikaa toisten avun varassa. Mutta ei se kyllä niin kauhean rankalta tuntunut. Kuvittelin, että olisin kotonakin vielä aivan kipeä ja muut joutuisivat tekemään kaiken puolestani.

Kivoja masukuvia Myymä ja Halfcafnonfatlatte. Kuvia on kiva kattella!

Kiitos myös muille synnytystarinoista. Niin omanlaisia kaikki ja niitä on mielenkiintoista lukea!
 
Neuvolasta kotiuduttu. Painoa tullut yli kilo lisää :eek: , ei hälyttävää kuulemma mulla kun painoa ei ole tullut neuvolan lähtöpainosta kuin 7 kg. Verenpaineet noususuunnassa, 128/78, jos ne nyt olisi niitä synnytyspaineita,toivoa sopii. Suppareita tullut jkv tänään, ei säännöllisesti. Välillä juilii tonne alamahalle einiinkivasti, ei satu kuitenkaan. Sf-mitta kasvanut 2 cm puolentoistaviikon aikana. Saas nähdä minkäkokoisena hän suostuu sitten syntymään.
Ensi ti uusi aika, jos sitä ennen ei ole tapahtunut mitään ja sitten terkka laittaa lähetteen äippäpolille kokoarvioon, koska kahdessa viimeisessä ultrassa koko vastannut viikkoa edellä olevaa. Ei muuta kuin tulis jo...... |O |O
Muija ja kevätmyrsky 39 + 5
 
Iltoja

Mä alan olla turvoksissa ku pallokala. Sukanjäljet nilkoissa tuntuvat olevan pysyviä ja jos olen hetkeäkään pitempää yhdessä asennossa esim. kyljelläni, voi iholtani lukea vielä pitkään millaisen materiaalin päällä tuli maattua. Olen NIIN kiitollinen siitä, etten ole viimeisilläni keskikesällä. Mulle ei varmaan menisi mitkään kengät jalkaan tai mikään nivel ei kropassa taipuisi. Tämä turvotus tulee vielä kausina (välillä ei ole ja välillä olen :x ). Esimerkiksi jalkojen selluliitit on nyt jotain aivan järkkyä. Kaikki tietävät uimarannoilta sellaisen keski-ikäisen tädin kukkauimapuvussaan ja kokovartaloselluliitissa. No mä näytän nyt juuri sellaiselta :'( Nuo kuopat ihossa ei ole mitään appelsiininpintaan verrattavaa, kuun kraaterit on lähempänä totuutta.

Lisäksi tänään on tullut ässäiltyä kunnolla ja ei perskuttarallaa niin mitään vaikutusta. Shoppailu, seksi, sauna, siivous, sveitsiläinen fondue ja kohta pitää aloittaa morkkikseen vielä suklaakin.

Pari tyhmää kysymystäkin voisi heittää ilmaan: Sisko on nyt viikolla 32 ja neuvolassa alkavat kiusaamaan todenteolla diabetesdiagnoosilla. Sokerirasituksessa hänellä oli paastoarvo jotain 5,5 paikkeilla ja nyt kolme viikkoa myöhemmin pelkässä paastoarvossa oli tulos 5,2. Alkoivat puhua jo pistoshoidoista. Musta tuntuu älyttömältä liiottelulta. Aiemmin ei ole mitään ruokavaliota edes aloitettu yms. Eikä pissassakaan ole ollut sokereita (mitä esim. mulla on ollut reippaastikin). Ollaanko neuvolassa oikeilla jäjillä?

Omasta puolesta voin kysyä todella typerää asiaa: laskeutuuko kohdunkaula synnytyksen lähestyessä? Siis kun se aukeaa ja lapsi laskeutuu, tuleeko se koko ajan alemmaksi? Mähän tutkin omaa tilannetta melkein päivittäin. Viime aikoina siellä on vihdoin hieman tapahtunut aukeamista sormelle, mutta tänään saunassa se oli "karannut" jonnekin niin ylös, etten ylettynyt siihen. Mitäs tää nyt meinaa?

Melita ja S 40+1
 
Moi taas!!

Kyllä tähän palstaan on ihan koukussa. :LOL: Pakko tulla monta kertaa päivässä tsekkaan mitä muille kuuluu ja onko tullu vauvauutisia. :D

Myymän masukuva on aivan ihana. =)

Mä sain taas tänään kuulla kuinka pieni maha mulla on... :eek: Mutta minkäs teet. Itsestä musta kyllä alkaa tuntua siltä, että vauva on ihan normaalikokoinen, mutta on vaan onnistunut kaivautumaan tuonne syvälle mun selän lähelle. Liikkeet kun tuntuu ihan tuolla oikeassa kyljessä, kylkiluiden vieressä. Terkkakin vähän kummasteli miten vauva on päässyt niin taakse.

Melita, mä en ihan tarkkaan osaa sanoa noista sokeriarvoista, mutta yksikin poikkeava arvo riittää diagnosoimaan raskausdiabeteksen. Muistaakseni tuo paastoarvo ei saa olla yli 5,3. Mutta kyllä pistoshoito kuulostaa vähän hätiköidyltä mutta kaipa ne neuvolassa tietävät.
Ja kohdunkaulahan lyhentyy koko ajan synnytyksen lähestyessa ja "häviää" lopulta kokonaan. Joten tuosta sun omasta tunnustelusta vois päätellä että kohdunkaula on hävinnyt ja synnytys alkaa oleen lähellä. Tai näin mä ainakin olen asian ymmärtänyt.

Nyt iltapalalle. =)

marza ja minimuru 38+4
 
pikaiset moikat vielä :)

Soraya: Juu kyllä todellakin kuulosti rankalta just tuo että eka pv vaan vuodepotilaana..siis toisin sanoen kivuliaalta.. Mutta hienoa kun itsellesi jäänyt hyvät fiilikset. Kaippa ite vaan pelkään leikkuu pöydälle joutumista niin paljon että pelottelen itseäni vielä lisää kuvittelemalla kuinka kivuliasta ja raskasta vois olla ;)

Nalle-Puh: Täällä vähän päivästä riippuen pirun kipee selkä (aivan tuolta alhaalta) ja kovaa menkkajuilintaa ymäri selästä alamasuun.. että suht normia..
tai voihan ne tietty olla synnytyskipujakin.. itsellä esikoisen synnytyksen alkaessa oli juuri selkä kamalilla tuskilla mutta löytyy kovaa selkäkipuilua myös nyt.
oletko ottanut panadolia sen sallitun määrän??
muistaakseni grammasen sai ottaa max. 3krt/pv tarvittaessa. Eilen huitasin itse kaksi panadolia kipuihin niin sain yön nukuttua.

nytpä ei muuta.. tämä ilta ollut plajon helpompi mitä eilinne.. eilen tosiaan olin jo niin kipee että teki mieli vaan kiukutella.. toivoin jo että tämä etenis johonkin mutta ilmeisesti kypsytteli vaan paikkoja =)

 
Kiitos synntyskertomuksista! Niitä on mukava lueskella kun omaa kokemusta vielä oottelen.

Neuvolakuulumiset rv 37+5
Paino; 1100g/vk (näemmä kilojen tuloa ei voi estää :( )
Turvotus: -
RR: 116/80 (korkein tähän astisista)
Pissa: puhdas
Sf-mitta: 34cm
Tarjonta: RT
Vauvan syke 146
Liikkeet ++

Supistelee jatkuvasti, mutta kivuttomia ovat. Neuvolassa sanottiin, että lapsi on laskeutunu jo alas. Nyt alkanu vähän tulee sellasta jännitystä, lähtöhän voi tulla koska vaan synnyttää..

Niin ja Onnittelut kaikille vauvan saaneille! =)

Suunnistaja 37+5
 
Melita: Lakanan jäljet näkyy mullakin kanssa ihossa pitkään. :LOL: Joo onneksi ei ole kesä juuri nyt. On meinaan nolon näköisiä nämä jäljet. En saa edes kenkiä jalkaa joten piti löysentää reilusti ne naruja löystämällä. Melkosta hommaa.

Hitto, kun sattuu ihan sikana tohon alapäähän ja liitoksiin. Tuntuu et kuolen vielä kipuun mutta ihmeesti sitä kestää. Maha kovana jo koko päivän muttei kipeitä suppareita vieläkään. Murrrrrr....

Kaukaloon takas, meillähän on se käytetty tuossa jota ei tietenkään voi kantaa vaan pitää pitää sillei sylissä koko kaukalo. <-- Ajatus alkoi pelottaa ja en pysty kantaa sillai kun pitäis nähdä eteen ( kun on huono näkö ). Joten ostamme kyllä tässä jokupäivä Brio Primo.

Hermostuin nyt illalla kovin, onneksi on mies joka rahoittelee hermorauniona olevaa mammaa. :kieh: :hug:

Iltapala on kyllä nyt väännettävä.
 
Iltaa kaikille!

Hirmuisesti tekstiä ois kahlattavana. Kyllä ootte rivakasti jaksanu kirjoittaa :)

Kiitokset synnytyskertomuksista, mukavaa lukea monenlaisista synnytyksistä, sektiot mukaan lukien.

Meille ei mitään uutta, odotellaan vaan.. Maanantaina äippäpolilla vauvan kokoarvio 3,9kg (viikot 39+3) ja eivät nähneet aihetta käynnistykseen.. Supistuksia tulee ja menee, joskus kipeitäkin.. Kuulemma siitä huolimatta, että sokereissa ei oo havaittu häikkää niin kannattaa välttää liikaa sokeria loppuraskaudessa jos on tulossa isohko vauva.. Kiva kuulla nyt vasta! |O

Vauva poraa reittiä alaspäin ja aika viiiiltävää kipua saa kestää joka ilta.. Joten nyt nukkumaan :wave:

annas rv 39+6 (Huomenna POKS eli 40 tasan :D )
 

Yhteistyössä