**Maalismasut 2009** maaliskuussa

Hei!
Onnea täältäkin jo kaikille vauvautuneille paljon! :flower:

Piti tulla tarkastelemaan etusivun listaa, että mitä tarvitsen synnärille mukaan. Tänään on pakko pakata kassi itsellekin (vauvalle on ollut jo vähän aikaa valmiina), kuin näin viime yönä unta, että lapsivedet meni ja synnytys alkoi. Piti myös käydä ostamassa muovitettua froteeta ISO pala omaan sänkyyn, en varmasti heti synnytyksen jälkeen jaksa alkaa sijauspatjaa pesemään, jos sattuu niin huonosti, että lapsivedet sinne sänkyyn hulahtaa. On se hyvä vaan tuo etusivun lista!

Gallupiin
Oon pääasiassa tykännyt olla raskaana, vaikka pikkuvaivoja onkin ollut. Nyt tosin alkaa tuntua samalta kuin monesta muustakin, että olen valas ja maha on liian iso ja irvokas. Onneksi tuntemukset tosin vaihtelee ja välillä vieläkin jaksaa nauttia.

Synnytys on nyt tuon viime öisen unen jälkeen alkanut kyllä tosissaan jännittää. No, täytyy yrittää vielä olla hermoilematta tai odottavan ajasta tulee liian pitkä, kun viikkoja on nyt 38+0. Varsinkin jos menee yliaikaiseksi :LOL:
 
heips!

galluppi Tykkään kyll olla raskaana, mut nyt jo hiukan tuskastuttaa :ashamed: vaikka ei isoja hankaluuksia tai vaivoja...muuta kuin kärsimätön luonne :headwall:

Huomenna olisi sitten viimeinen neuvola(kait) ja käynnistysajan soittelu. Tänään ekoja suppareita, jotka hiukan edes kipeitä eli ehkäpä saadaan Möhkö ulos ennen häätöä :D

Hömäkkä ja Möhkö 40+6 (kohta jo rv41) :headwall:
 
myymä
Iltaa ladyt :)
Täällä ei mitään uutta. Tultiin juuri saunasta...
Kovasti tuntuu aina välillä kuin jotain lirahtais sillain vähän nopeemmalla vauhdilla housuihin mutta jos näin on niin on ainakin niin pieniä määriä että menee kyllä vielä "valkovuodon" piikkiin...

Mun mielestä oli hyvä, että maalisvauva- pino tehtiin jo vaikka en olekaan vielä synnyttänyt :) Synnyttäneitä on kuitenkin jo sen verran paljon!

malttamaton myymä ja PIKKUVELI 38+6 ... huomenna poksuu viikot, poksuispa muutaki..

 
Onnea vauvoista :flower: Mullekin yksi :saint:

Gallup Mä olen ihan tykännyt olla raskaana. Vaivoja on ollut aika normaalisti, mutta kiloja on tullut liikaa. Valas ei ole kiva olla, mutta liikkeet masussa ovat hauskoja vieläkin epämukavuudesta huolimatta.

Tänään on la ja shoppailessa sain aikaiseksi muutaman kipeän supparin. Olin liikkeellä useita tunteja, mutta kotiin tultua ei ole yhtään kipeää supistusta tullut. Tahtoo lisää! On se kumma kun tarvitsee kipua toivoa :| Mulla on iltaisin vaan kovin tylsää. Päivisin jaksan touhuta, mutta illat kuluvat sohvalla ja netissä.

Suunniteltiin tänään siskon kanssa jo ristiäisten tarjoilujakin. Luultavimmin tehdään joku kiva ruoka+salaatti ja täytekakku, juustokakku sekä muuta makeaa. Yhteisristiäiset on hyvät niin säästyy vaivaa ja rahaa. Ja aika ainutlaatuinen tilaisuuskin.

Melita ja Samuel 40+0
 
Raskausgallup Tuntuu, että raskauteni on ollut helppo ilman suurempia vaivoja tai ongelmia. Loppua kohden on kivut lisääntyneet ja mieli ollut välillä alakuloinen. Hyvänä päivänä raskaana olo on mukavaa ja ihanaakin mutta jo seuraavana päivänä olo voi olla ihan toinen. En osaa vielä ajatella milloin olisin valmis uuteen raskauteen vaikka toinen lapsi tuntuukin jo nyt mukavalta ajatukselta. Jos nyt saisi tämän ensimmäisen maailmaan ensin.

Itkuhälytintä ei olla hankittu. Neliöitä on sen verran vähän, että ei tarvita. Ulos ei täällä voi vauvaa jättää hetkeksikään yksin nukkumaan, joten sisällä nukkuu, jos en työntele vaunuissa ulkona. Mies voi mennä töihin liukuvasti, joten voin suihkutella ja hommailla hommani ennen kuin hän lähtee töihin niin ei tarvitse esim kesken suihkun pohtia onko vauva herännyt.

Eilen urheiltiin ylämäkikävelyä synnytyksen käynnistyminen mielessä. Luvassa oli jyrkkää nousua kukkuloille, mikä hirvitti ajatuksena etukäteen. En ollut kävellyt kyseistä reittiä muutamaan kuukauteen kun se tuntui aina liian raskaalta ja valitsin mieluummin tasaisemman maaston. Eilen kuitenkin sitten matkaan lähdettiin ja mies otti kameran mukaan ja kuvaili auringonlaskua kun oltiin kavuttu tarpeeksi korkealle. Mä en saanut matkalla enkä vielä kotona myöhemminkään yhtään supistusta! Ylipäätään lenkki ei ollut ollenkaan niin raskas kuin muistelin tai olin kuvitellut ja mies jo nauroi, että eikö sulla mikään rasitus tunnu missään. No ei näytä tuntuvan! :kieh: Ehkäpä lenkki piristi mieltä kuitenkin hiukan ja tänään mennään uudestaan. Kyllä mun täytyy olla hyvässä kunnossa jo pian synnytyksen jälkeen kun jo nyt voin urheilla melkein entiseen malliin :LOL: Vauhdista ei puhuta nyt sitten mitään ;)

Nyt en enää muista mitä muuta piti kommentoida. Palaan asiaan.

nipsunapsu ja mahassa viihtyvä vauva 41+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Tänään sain tungettua ne pari koneellista vauvan vaatteita vaatehuoneeseen.
Muuten helppo homma jos olis vaa kaikki lätkiny sinne, mutta kun mä lajittelin ne koon mukaan ja sitten eri pinoihin kaikki bodyt ja potkikset yms, että on sitten helppo napata tarvitsemansa, eikä tarvi kaikkia viikattuja availla ihmetelläkseen mikä se on.
Oon jo nyt sitä mieltä että niitä on liikaa, ja varmasti tulee vielä lisää ja meidän vaatehuone poksahtaa..
Mulla on kaapissa vaan kolmekuukautiseen asti pinossa. Muut on viela varastossa...
 
Huomenta taasen!
Ei taaskaan mitään. Välillä tulee sellainen epäuskoinen tunne, että tää ei täältä ulos hengissä selviä. En tiedä, onko se ihan sitä epätoivoa vaan kun ei synny, vai mitä.... :(
Muutaman päivän ajan ollut välillä oksettavaa oloa. Nyt yölläkin heräsin siihen. Tuntuu menevän syömällä ohi. Eilen aamulla tuli kun oltiin kaupassa kaverini kanssa kahvilla oksuolo. Ei muuta kuin eti lähin vessa, no yläkautta ei tullut mitään mutta kun isommat tarpeet sai tehtyä niin helpotti. Painaa ilm tonne suolta sen verran jo pahasti ja on painanut jo 3 kuukautta.
Ja siihen galluppiin: Mä inhoon, suorastaan vihaan tätä raskaana oloa. Menis muuten, mutta nää vaivat, jalka lähtee alta. Ei riitä se, että se kankun puolelta sattuu vaan kun se jo tosta oikean jalan etupuolelta kanssa painaa niin että meinaa lähtä alta ja illat on pahimpia. |O
Onneksi tänään on iltapäivällä nla, saa siellä valittaa ja lisäksi haluan päästä äippäpolille painoarvioon, ainakin kovasti yritän. Mitähän tää paino on jo kun 4 viikkoa sitten oli jo 3 kg...?!? Ja näihin vaivoihin vielä se, että koko raskauden ajan on närästänyt, milloin enemmän milloin vähemmän... :x
Joo, mä siis oikeesti oon väsynyt tähän raskaana oloon, tulis vaan jo ulos sieltä. |O

Aamulla olis tarkotus tehdä kirppiskierros ja sitten ukon kanssa ruokatuntitreffeille.
Muija ja kevätmyrsky 39 + 5
 
pötikkä
Moi kaikille, en olekkaan kirjoitellut tänne melkein 6kk mutta raskaus on jo edennyt 38+5 ja huomenna taas painoarvioon kun 2vk sitten oli vauva vaivaiset 2250g ja painoakaan minulle ei ole koko raskauden aikana tullut kuin 8kg ei turvotusta ei mitään muuta kuin pallomaha =) Olisin halunnut kysellä onko teillä muilla ollut iltaisin mahassa sellaista kivuliasta tunnetta, ikäänkuin vauva ryömisi alaspäin ??
 
Yö oli kyl erilainen mitä yleensä aiemmin. Rupes ihan kunnolla selkä jullimaan ja polttelemaan. Päänsärky iski kunnolla. Paratabsilla meni pääkipu pois mutta sit tilalle tuli alapään vihlontaa säteilevästi tasaisin väliajoin. Mahakin oli kanssa hieman sekaisin ja joutui menee kahdesti vessaan että sai suolen tyhjäks. Nukuin sit jonkuaikaan ja nyt tunti sitten herättyäni jullii maha edelleen. Onko tää tätä ns suolentyhjennystä vai onko masupöpö sit mussa. tiedä sitten. :headwall:

Onneksi sain syötyä nyt edes jtn pientä. Huhhuh.

Tänään on sitten se neuvola.

Pötikkä: On täällä jonkunaikaan tuollai tuntunut. Inhottavan tuntuista kylläkin. :x

Mömmis 38+5
 
myymä
Mömmis: Kuulostais kyllä siltä että synnytys lähenee.. Mä ravasin ennen esikoisesta synnytystä edeltävänä yönä monta kertaa tyhjennyksellä...

Vinkki kaikille: Itse harmitteln kun oon _taas_ unohtanut kirjoittaa raskauspäiväkirjaa. Eilen sitten rupesin käymään läpi näitä meidän pinoja ja kopioin wordiin kaikki mun omat kirjoitukset ja siitähän syntyi täydellinen raskauspäiväkirja kun oon kirjoittanut tänne melkein joka päivä :) Eli otin yhden kk kerrallaan, laitoin joka sivulle hakusanaksi (ctrl+f) oman nimimerkin ja selasin läpi :) Onhan siinä pieni työ mutta sainpas koottua itselleni raskauspäiväkirjan!

Yö meni ihan hyvin. Vessassa ravaamistahan se on, siitä ei pääse mihinkään.
Muuten olo on ihan ok. Mitä nyt nakit ihan turvoksissa..

Tulis nyt äkkiä tää vauva niin en ehtis tuhlaamaan huomenna tulevaa palkkaa :D
myymä ja pikkuveli 39+0 :)
 
Huomenta :flower:

Onpas pimeä päivä. Taitaa lumet lähteä vauhdilla sulamaan, kun on luvattu loppuviikolle plussaaa jopa 3-5 astetta. Mutta toisaalta se on todella mahtavaa, kun kevät ja kesä tulee. Nyt toivon vaan, että tulisi todella lämmin kesä. Niin saisi esikkokin nauttia mekoista ja shortseista. Ekana vuonna oli vasta elo-syyskuussa vasta mahdollista pitää pikkumekkoa päällä, kun kissa-allergian takia oli mm. taipeet visvaa vuotavina. Viime kesä taas oli aikas viileä, että kevyet housut olivat parempi vaihtoehto kuin mekko.

Kävin eilen siis Shoppailemassa lahjaa ystäväni lapselle. Samalla bongasin :saint: HM:stä esikolle aivan sairaan makean näköiset lappufarkkushortsit. Niihin voi keväällä laittaa sukkikset alle. Lisäksi löysin viime vuonna esikolle kirpparilta todella hyvännäköisen farkkutakin, sopii todella hyvin noiden shortsien kanssa. Äiti pääsee taas vauhtiin :LOL: .

Meillä esikko itkeskeli taas miltein samantien viime yönä, kun saatiin nukkumaan. Kun heräsi tunnin sisällä viidennen kerran, niin annettiin särkylääkettä. Johan rauhottui. Nenä hieman vuotaa, mutta muuta vaivaa ei ole. Aamulla katsottiin hampaat, niin neidillä on sitten viime yönä puhjennut tokaksi viimeinen hammas poskeen. Tuon jälkeen puuttuu enää yksi yläposki hammas. Oikein urakalla on tehnyt hampaita. Kun on kohta kaikki kolmenvuoden ikään mennessä tulleet hampaat.

Jadekettu aloitti sitten aamun reippaasti. Tein litran nesteeseen porkkanasämpyläpohjan. On nyt vielä nousemassa. Tarkoitus on siis vääntää pakkaseen sämpylöitä ja osa jää syöntiin.
Sitten pitäisi nyt aamupäivän aikana hieman imuroida, tehdä illaksi makkarakeitto ja pakata oma sairaalakassi valmiiksi. Siinähän se oma-aika sitten meneekin, ennen kuin esikko pitää hakea tarhasta.

Oma olo on yleisesti ottaen hyvä. Tosin kävely vauhti on hidastunut entisestään, eli nyt mummot todellakin kaahavat jo ohitse toista kertaa paluumatkalla :kieh: Eilenkin kun hain esikkoa, niin vartin matkaan menee reilu puol tuntia ja jouduin varmaan viisi kertaa pysähtymään, kun masua sen verran nippasi ja heti veti kovaksi, kun käveli. Illalla oli luut alhaalta sitten todella kipeät.

Huomenna esikolla on vapaapäivä tarhasta. Ollaan menossa Stockkalle ostaa hieman kevät hanskaa ja hattua neidille. Samalla pitää katsoa varmaan jo hieman kevätkenkää. Mies sai projektista jouluna lahjaksi Stockkan lahjakortin, jonka käytämme nyt pois.

Jaahas taitaa olla aika mennä kohta laittamaan sämpylöitä uuniin:)

Jadekettu+masuasukki 37+5 :heart: .
 
Tykkäsin kovasti olla raskaana! :) Olin varustautunut etukäteen kaikkiin mahdollisiin fyysisiin kremppoihin ja olin ihan halolla päähän lyöty, kun oli niin hyvä olla. Vasta ihan lopussa iski selän puutuminen ja jalkaterien turvotus. Psyykkisestikin luulin, että tulisin olemaan aivan romuna, mutta vain hienoista lyhytpinnaisuutta oli ilmassa... Mä ottaisin uuden kierroksen vaikka heti, mutta sektiohaava vaatii vuoden odottelun, harmi! Itse sektiokin oli positiivinen kokemus ja osastolla olo. Olin lukenut ja kysellyt kaikki mahdolliset ongelmat sektioon liittyen ja odotin kaikkea tärinästä hengitysvaikeuteen ja tuskaista toipumista. Kaikki kävi nopeasti ja melkein muitta mutkitta. Ja ruuhkaisesta synnytysosastosta mulla oli aivan tajuttomat ennakkokäsitykset. Mutta vaikka käytävällä oli kolme sänkyä, joista moni (kuin myös me) sai osastolla olon aloittaa ennen huoneeseen siirtymistä, osastolla oli kaiken kaikkiaan rauhallinen ja lämmin tunnelma, ihana henkilökunta, palvelu pelasi, milloinkaan ei tarvinnut tuntea oloaan unohdetuksi. :)

Vauva 10pv
 
4.3 heräsin klo 9.30 ihan hyvin nukutun yön jälkeen, puoli tuntia kerkesin olla kun yhtäkkiä alkoi ihan pieni kipu masussa. Klo 11.00 olin jo niin kipeä että sanoin miehelle että lähdetään tarkistuttaan että onko paikat missä kunnossa.Ei muuta kuin 5v hoitoon mummulaan ja kohti sairaalaa klo 12.Kätilö otti heti vastaan ja mentiin suoraan saliin ja kätilö teki sisätutkimuksen ja olin 7cm auki, klo 12.30 sain mini spinaalin (suosittelen) ja sen jälkeen en tuntenut mitään kipua. Poju syntyi klo 14.23 8min ponnistuksen jälkeen.Koko synnytys kesti 4h ja 30min ja niistä olin ainoastaan 2h kipeänä =) ei ole häpee olla nopee... :LOL:
 
Kaa
Jessulle kiitos kertomuksesta. Nopia kyllä oli! =)

Kysymys jo synnyttäneille; huomasitteko miten aikaisin valkovuodon muuttuneen keltaisemmaksi ja "lorahtelevammaksi" ennen synnytystä? Selvemmin siis; menikö siitä viikkoja synnytykseen vai oliko päivät laskettavissa yhden käden sormilla?

Itsellänikin on ollut tuota melkoista lorahtelua jo joitakin päiviä, nyt kiinnostaa olisiko se merkki lähestyvästä synnytyksestä. Mukaan on tullut myös päivittäinen selän ja etureisien kuumottelu... Peukkuja pidän siis pystyssä , että jotain tapahtuisi nyt viikon sisään.

Kaa 39+2
 
Jessun synnytys kuulosti kyllä helpolta. :) Jos synnytystä nyt voi helpoksi sanoa...

myymä, mulla on kans tarkoitus kerätä raskauspäiväkirja tänne kirjoitetuista jutuista. Mutta en olis osannut tehdä sitä noin yksinkertaisesti ilman sun hakusana-vinkkiä. Olisin tyhmänä vaan selannut kaikki ketjut läpi ja etsinyt omat kirjoitukset niin. Kiitos siis vinkistä. :flower: =)

Meilläkin oli pojalla niin risainen yö, että olin yöllä ihan poikki siihen huutamiseen. Täytyykin tarkistaa jos pojalle olis jadeketun esikoisen lailla tullut hampaita. Tuon väsymyksen takia taidankin lähteä porukoille viettämään päivää, jos sais vähän aikaa levättyä kun isovanhemmat leikkii pojan kanssa. :D

marza ja minimuru 38+4
 
Kaa
Itse olen kirjoittanut raskauspäiväkirjaa aina silloin tällöin, en mitenkään säännöllisesti. Aina silloin kun on jotain erityistä tapahtunut, mutta kuitenkin vähintään kerran raskausviikossaan. Samaan kirjaseen olen sitten keräillyt kaikenlaisia ajatuksia ja listoja hankittavista tavaroista, tärkeitä päivämääriä kun muuta. Nyt uutena on tullut ristiäismietintää... kätevä kirjanen.
 
Sektiokokemus
(Piiiitkä tarina, lukekoon he, joita sektio kiinnostaa... :))

Istukan huomattiin ensimmäisen kerran olevan kohdunsuulla muistaakseni rakenneultrassa. Sen jälkeen sitä ultrattiin muutamaan kertaan, eikä ikinä näyttänyt nousemisen merkkejä. Voi sitä pettymystä, kun tajusin joutuvani suunniteltuun sektioon. Olin haaveillut mahdollisimman "lempeästä" synnyttämisestä pienessä sairaalassa. Ajatus teknisestä operaatiosta loisteputkien alla harmitti, ja varsinkin suuri ruuhkainen sairaala. Pöh, ajattelin. Vähitellen sopeuduin ajatukseen ja aloin ottaa selvää sektiosta lukemalla ja kyselemällä ystäviltä, joille se on tehty. Aikasemmin mulla ei ollut minkäänlaista käsitystä asiasta. Aloin olla tietoinen leikkauksen aikaisista tärinöistä, hengitysvaikeuksista, olkapääpistoksista, mahassa mylläämisestä, pahoinvoinnista ja pitkästä tuskaisesta toipumisesta. No, loppujen lopuksi moneen harmiin henkisesti varauteena melkein kaikki menikin toisin.

Edellisenä iltana otin kotona peräpuikon ja vatsahappolääkkeen. Syödä sain vielä yömyöhään kevyesti. Aamulla otin toisen kerran vatsahappolääkkeet ja vettä, seitsemältä ilmoittauduttiin osastolle. Vaihdoin sairaalavaatteet ja saimme paikan odotteluun käytävän sängyltä. Osastolla oli unelias tunnelma. Aamupalakärry tuotiin käytävälle ja pikkuhiljaa äidit alkoivat hakea siitä tarjottimia huoneisiinsa. Multa otettiin verenpaine, sydänäänet ja tutkittiin vatsan päältä vauvaa. Juteltiin miehen kanssa niitä näitä ja odoteltiin, kunnes noin puoli kymmenen sain juotavaksi puoli kuppia nestettä (taas vatsahappolääke?), jota ei kuulemma kannattanut maistella. Kävelin leikkausosastolle miehen kanssa ja hoitaja toi sängyn mukana.

Leikkaava henkilökunta esittäytyi ja olivat kaikki erittäin mukavan oloisia. Yksi hoitaja piti lakanaa edessäni, että sain rauhassa riisua aamutakin ja housut suojassa muiden katseilta. :) Nousin pelkässä leikkauspaidassani leikkauspöydälle ja sain kanyylin käteen, josta alkoi heti tiputus. Ainakin nesteytystä siinä meni verenpaineen ylläpitämiseen. Mies seurasi pulssiani ja verenpainetta, tokaisi että häntä taitaa jännittää enemmän kuin mua. Eikä mua oikeastaan jännittänytkään. Käännyin kyljelleen ja yksi henkilö etupuolella piti mua asennossa, kun takana yritetttiin tuikata puudutusta nikamien välistä. Se ei ihan heti onnistunut, mua tökittiin muutamaan kohtaan ja neulaakin vaihdettiin. Siinä vaiheessa ajattelin, että tässäkö tää nyt oli, tyssää heti alkuunsa ja mä joudun nukutukseen. Voi harmi. Sitten neula sujahtikin sinne minne piti ja mun käskettiin pian kääntyä selälleen, kun vielä pystyn liikkumaan. Mua valeltiin jollakin märällä rätillä alhaalta ylöspäin ja kyseltiin, missä kohtaa tunnen märkyyden. Siitä seurasivat, kuinka puudutus etenee. Leikkauspöytä oli keinuvaa mallia ja heijasivat mua eri suuntiin puudutusaineen kulkeutumisen tähden. Alkoivat pestä leikkausaluetta, enkä tuntenut yhtään mitään. Edessäni olevan sermin takaa näin käsien huiskivan ja siitä tiesin, että tekevät jotain. Yhtään mitään en tuntenut, en edes sitä tunnetta, että joku myllää mahassa kun kaivelevat... Pääpuolessani oleva henkilö sanoi, että kohta hän painaa ylävatsastani vauvaa ulospäin kun toisessa päässä olevat henkilöt alkavat vetää. Sekään ei tuntunut oikeastaan miltään. Vauva oli maailmassa yhdessä hujauksessa ja näyttivät pientä mulle ja miehelle. Oi, poika tuli! Täysin yllätystä odoteltiin. Mies lähti vauvan matkaan ja mä jäin ommeltavaksi.

Sitten mulle tuli tunne, että oksettaa. Kysyin, onko tässä mahdollista oksentaa, sillä musta tuntuu siltä. Antoivat kaarimaljan pääni viereen ja tein kolme kyökkäysliikettä, mitään ei tullut. Aika voimattomilta ne mun oksentamisyritykset tuntui... Laittoivat pahoinvointilääkettä suoneen samalla ja olo meni ohi heti. Kursivat mut kokoon, kaikki oli ok, verta menetin kuulemma litran ja kolme desiä. Sitten mut nostettiin omaan sänkyyn ja vietiin tarkkailuhuoneeseen.

Siellä mies odotti vauvan kanssa. Vauva nostettiin rinnalle syömään. Kädet mulla toimi, jalat ja alavartalo ei. Se oli hassu tunne, vaikka kuinka yritti liikuttaa, mitään ei tapahtunut. Siellä oltiin yhdessä noin kaksi tuntia ja hoitajat kävi katsomassa tietyn välein mm verenpainetta ja kuinka aloin pystymään liikuttelemaan jalkoja. Sen jälkeen meidät vietiin osastolle kahden hengen huoneeseen, jossa oli toinenkin äiti. Mies oli koko päivän meidän kanssa. Mulla oli kipupumppu, jolla sain lääkettä suoneen aina halutessani, säätö oli tehty niin, että lääkettä pystyi ottamaan korkeintaan 10 minuutin välein. Vauvan vaipan vaihto ja mun rinnalle nosto tapahtui miehen tai hoitajien toimesta. Söin jo samana päivänä puoliksi makuultani. Mulla oli pissakatetri ja hoitajat vaihtoi mulle isoa vaippaa vuotoon. Mulle tuli ihan semmoinen fiilis, että vanhana saatan olla näin sängyn pohjalla muiden autettavana. Eikä se oikeastaan tuntunut pahalta. Lakanan vaihtoivat niin, että käännyin kyljelleen ja pidin heikoilla voimilla sängyn laidasta kiinni. Sitten sama toiselle puolelle sänkyä. Siinä oli todellakin vanhusmainen olo.

Seuraavana päivänä nousin kahden hoitajan avustamana istumaan sängyn laidalle ja siitä ylös seisomaan. Se oli ehkä kaikkein rankin hetki toipumisen aikana. Tuntui, että en saa millään suoristettua itseäni leikkaushaavaan kohdistuvan paineen ja kivun tähden. Mutta niin sitä vaan raahauduttiin vessaan alapääpesulle. Se on jännä kuinka siinä tilassa kaikki kainous kaikkoaa ja minäkin ujona ihmisenä en yhtään hävennyt istuessani siinä verisenä pöntöllä ja riisuin vielä hankalan leikkauspaidan pois päältäni. Istuin siinä täysin alasti kahden vieraan ihmisen edessä ja jos se olisi kerrottu mulle etukäteen, olisin varmasti kauhistunut ajatusta. Pyyhittiin vähän kainaloita ja sain puhtaat vaatteet heidän avustuksella päälleni. Myöhemmin samana päivänä pääsin oikein kokosuihkuun, kipupumppu poistettiin ja siitä piristyminen ja oikea toipuminen lähti käyntiin. Kipulääkitystä jatkettiin suun kautta. Ensimmäinen kerta, kun hain itse ruokatarjottimeni käytävältä, tuntui kyllä maratonilta... Pikku hiljaa, tunti tunnilta, mitä enemmän liikuin ja nostin itse vauvaa, alkoi koko kroppa jaksaa aina vaan enemmän.

Nyt mua naurattaa, että pakkasin sairaalaan omia vaatteita kasapäin mukaan!!!... Ainoa, mitä tarvitsin, oli imetysliivit ja olohousut. Alusvaatteitakin olin ottanut alkkareita myöten monelle päivälle. Olinhan kuullut kuuluisista järkyttävistä verkkohousuista, jotka loppujen lopuksi oli aivan hyvän tuntuiset ja kätevät. Käytin sitä korkeaa mallia. :)

Neljä vuorokautta ja vähän päälle olin sairaalassa. Lämmin muisto jäi ja haikeudella lähdin. Musta ja vauvasta pidettiin hirmu hyvää huolta. Henkilökunta oli ystävällistä, enkä itse ainakaan törmännyt niihin törkimyksiin, jotka napakasti laukovat asiansa herkälle äidille. Suuri kiitos heille. Ja suuri kiitos miehelle. Mies on lomautettuna töistä ja pystyi olemaan päivittäin luonani. Olisin valmis uuteen koitokseen vaikka heti. :)

Kotona ollessa en ole tarvinnut enää mitään kipulääkettä. Haava on parantunut hyvin ja toimin askareissani ihan normaalisti. Painavia en saa tietenkään nostella. Kävelyä saan harrastaa, jumpat sun muut sitten jälkitarkastuksen jälkeen, sanoi neuvolatäti kotikäynnillä, kun kysyin.

Vauva 10 pv





 
helou! Eilen tuli käytyä neuvolassa(toivotaan viimestä kertaa ilman vauvaa) painoa oli tullut +233 fundus mitta 32 elikäs noussut yhdellä pykälällä ylös...Paineet oli vähän kohola mitattiin kaksi kertaa 111/82 ja 116/81 mutta ei hälyttävästi...syke oli +140 kaverilla oli niin vauhti päällä että se adapteri oikein rätisi ettei oikein saanut kunnolla sykettä...:) mutta rauhottui sitten.. Terkka sanoi että ensi keskiviikkona laittavat lähetteen Taysiin yli aika kontrolliin... elikkäs täytyy toivoa että lähtisi luomuna, koska esikko käynnistettiin ja siitä on sitten semmoset kammot!!!Vointi on kyllä tukala että sen mukaan voisi käynnistellä... huoh.. ristiriitaset ajatukset tuon suhteen...viime yönä vihloi taas ihan sairaasti ja aina aamupalalla alkaa tuleen kaksi oikein mojovaa supistusta! mutta loppuu kun seinään!
Miehelläkin saikkua tämän viikon, polven nivelessä (tulehdus) kaamee patti on ja ei kunnolla päässyt käveleen... elikkäs täällä kaksi "liikuntakyvytöntä"... jeps... ei tänne taas kummempia.... pärjäilkäähän... =)
 
Soraya hienoa, että jaksoit kirjoittaa koko pitkän kertomuksen meille muillekin ja erityisesti meille, joilla ei ole vielä nyyttiä kainalossa. Koskaan ei tiedä vaikka joutuisi loppujen lopuksi sektioon kesken synnytyksen. Tälle mammalle tuli tippa silmään lukiessaan. Huomaa, että hormoonit :D hyrräävät.

Jessullahan oli vauhdikas synnytys:)

Itselläni ei ollut kanssa esikoisen aikaan mukana sairaalassa oloa varten vaatteita. Oli ainoastaan sairaalaan vaatteet käytössä, ja ne olivat hyvät. Kun kumminkin hikoilee ja sotkeutuu paikat sen verran pahasti. Loppujen lopuksi ne ovat aivan äärettömän käytännöllisiä.

Nyt olen ahkerana leiponut läjän porkkanasämpylöitä, imuroinut, tein tiikerikakunkin samaan syssyyn, käynyt pesulla, (hieman jauhoja pöllysi, niin hiusten pesu oli edessä) ja tiskanut ne astiat, jotka pitää käsin pestä. Samalla, kun astiakone pyöri. Vielä makkarakeitto pitää laittaa tulemaan. Mutta sen kerkiää ihan hyvin :) .
Sairalakassikin on jo pakattu. Sen takia tulinkin hillumaan taas :LOL: palstalle, kun katsoin etusivun muistilistaa :whistle: .

Jadekettu+masuasukki 37+5 :heart:
 
Heippa!

Nyt on taas lyllerretty maramaisesti mutkin neuvolassa ja yliaikaiskontrolliaikakin saatu. Paino oli tipahtanut hiukan, joten oli pakko kipaista kaupan kautta suklaata hankkimaan.
Nyt olen jo täpinöissä vaik vasta maanantaina meno sairaalaan, ja ehkäpä laittavat vielä kotiinkin mut jospa starttaisivat vaik säälistä :kieh:

Kipeitä suppareita odotellaan, mut vain muutamia pongattu... Tänään taidan pitää löhöpäivän ku ei nuo siivoilut ym. aiheuta muuta kuin v-käyrän nousua ku olen niin väsynyt iltaisin. Tytsätkin odottaa varmaan Möhkön syntymää et äitylin hermot palaisi edes puoleen entisestä eikä joka ilta olis pirttihirmu naama punaisena jostain paasaamassa :ashamed:

Nyt sohvalle hyvän kirjan ja sen parhaan ässän kera eli suklaan :p

Hömäkkä ja Möhkö tasan 41
 

Yhteistyössä