**Maalismasut 2009** maaliskuussa

Kärvistely jatkuu. Eilen illalla kavuttiin vielä hieman korkeammalle kukkuloilla ja vihdoin tuloksena yksi kunnon supistus ja paluumatka maha kivikovana. Pienestä pitää olla iloinen näköjään =) Kaikki kuitenkin loppui kun päästiin kotiin ja loppuilta meni sohvalla kun ylösnouseminen ja liikkeelle lähteminen oli melkoisen tuskaista. Uni ja lepo auttoi ja aamulla olin lähes kivuton taas. Mies on uhannut vielä mut joka ilta lenkillä sunnuntaihin saakka yhä korkeammalle ja korkeammalle, joten yritystä supistusten aikaan saamiseksi ei ainakaan tule puuttumaan. Maaanantaina saan kuulemma levätä, että jaksan tiistaina alkaa pukata vauvaa ulos :LOL:

nipsunapsu 41+1

Vähiin käy ennen kuin loppuu päivät onneksi B) Enää 5 päivää käynnistysiltaan!
 
Kaa
Huomenta kaikille!

Itse kärvistelen synnärillä seurannassa... eli päivityksiä teen sitten kun pääsen kotia. Verenpaineiden ja liikehälytyksen takia tulin eilen iltapäivällä neuvolasta tänne ja tännehän sitä jäätiin yön yli. Muutaman veriarvot ovat hieman koholla. Josko nuo päästäisivät tänään kotiin, tai sitten tekisivät jonkun oikein hyvän päätöksen... :D

Mutta hyvää perjantainta 13. päivää kaikille, josko tämä olisi monelle onnenpäivä?
 
Ääh, nukun jo yö yöltä vähemmän. Nytkin vaivaiset 5tuntia. Hajottaa tämä käsi. Puutuu vaan niin että pistelee killeristi.

Blah, aukenis jo kaupat niin pääsis shopshoppailemaan. Niin ja pitäis nyt ihan oikeesti alkaa pyykätä täällä. Siirtynyt kokoajan tuonnemmaksi.

Mömmis 38+6
 
huomenta kaikille!
täällä rv 40+0 ja ei vieläkään tietoo synnytykseen lähtemisestä :/ esikoinen syntyi rv 39+5 ja neuvolantäti sanoi että varmasti syntyy tuosta +/- 2 päivää,noh ei oo syntyny..tänään sit neuvolaan meno..
terveisin Angelia ja vaavi
 
Kotiuduin eilen illalla sairaalasta. Tällä kertaa kotiintuomisena aivan iki-ihana tyttövaavi, joka syntyi tiistaina 10.3. rv.37+2 klo.19.20. 47cm ja 3020g.

Painoarvio ultralla vaaville vielä tiistaina oli 2450g ja käsikopelolla n.2300g, pieni ylläri siis että vauva oli yli 3kg, kun kaikissa miljoonassa ultrassa jossa olen käynyt vauvan kasvu on ollut kasvukäyrän alalaidassa tai sen alla :whistle: mistäköhän sekin johtui... olisi varmaan ollut aikasta jättiläinen jos loppuun asti olisi mennyt.

Tiistaina menin kättärille kontrollikäynnille, jossa todettiin lapsivettä olevan vähän + kipujeni takia synnytys päätettiin käynnistää+ istukka vähän kalkkeutunut, mutta lopulta ei edes ollut yhtään kalkkeutunut vaan aivan ok.... Lääkäri sanoi että keskiviikkona, mutta kysäsin että miten olis tänään :LOL: lääkäri kattoi että synnärillä olisi tilaa, niin kalvojen puhkaisuun siis samana päivänä. Kalvot puhkaistiin kello 16, tunti odotettiin alkaisiko omat supistukset, mutta eipä alkanut niin tipalla sitten polttoja lisättiin. Tipan suuruutta sitten lisättiin, kunnes supparit oli aiiiivan sietämättömiä ja koko ajan. Alussa sanoin että yritän ilman kivunlievitystä, mutta siinä vaiheessa tuntui että :x |O kätilö tutki kohdunsuuntilanteen 7cm auki... lähti hakemaan jotain kipulääkettä, mutta pääsi ovelle asti, kun sanoin et nyt kyl ponnistan. Kätilö kurkkas ja sanoi että ponnista vaan 10cm auki... meni siis varmaan 10-20s.kun aukes 7cm-10cm :whistle: Hiukka oli vaikea jarrutella ponnistamista, kun kätilö välillä sanoi että ponnista vähän, nyt odota, ponnista taas pikkasen jne. pää syntyi ja se helpotti oloa todella paljon. Olin sellaisessa asennossa että näin vauvan tumman tukan ja pääsin silittelemään sitä :) Ponnistin taas vähän ja syntyi lisäksi toinen olkapää... vauvalla oli napanuora kerran kaulan ympärillä, jonka ottivat pois. Kun pää ja toinen olkapää oli syntynyt vauva parkaisi jo ensimmäisen kerran :D Hassua kun ei ollut vielä edes kokonaan syntynyt. Kaikki meni kuitenkin hyvin... ja onneksi aikasta nopsasti. Vauva narisi syntymän jälkeen, mutta kaikki arvot oli ok. Vieläkin vähän välillä narisee, mutta vähentynyt todella paljon. Ensin sanoivat että kotiin pääsee perjantaina, mutta synnyttäjiä taisi tulla ovista ja ikkunoista, niin pääsimme kotiin jo eilen. Nyt tämä iki-ihana arki alkoi sitten kolmen lapsukaisen kanssa... saa nähdä miten päivä menee... tänne ei varmaan ehdi pahemmin lueskelemaan.

Onnea kaikille muillekkin vaavin saaneille... jos heitä nyt on ilmaantunut lisää... nyt ei ehdi lukemaan... ja vielä kärvistelijöille.

aiti78kerava... ja odotus loppui 37+2 :heart:
 
Aiti78kerava, Onnea!!!




Melita. Mulla oli paastoarvo 5.3 ja halusivat mun tekevän siksi kotiseurantaa. Mittasin verensokeria 58 kertaa, joista 6 ylittyi hiukan rajoista. Sain ruokavalio ohjeistusta ja siinä se.
 
aiti78keravalle onnea rinsessasta!! :heart:

Syntyis jo omakin... Tuli nyt taas huono olo. Ollut jo muutaman pvän semmosta masun jullintaa ( ihankuin ois syönyt jtn sopimatonta vaikkei ole ) ja kakki tavallista löysempään. (tärkee fakta :D )
 
joo oli kyllä niin vauhikas synnytys että meni pari päivää ennen kuin edes älysin mitä tapahtui... =) neuvola täti sanoikin että kun esikoista synnytin 9h että selviäisin nyt puolella mutta en voinut uskoa sitä...mutta kylläpäs täti oli oikeassa tasan puolet kesti... :LOL:

pikku poju voi tosi hyvin on niin kiltti että syö vaan ja nukkuu, maanantaina tulee neuvolan täti kattoon niin sit näkee paljon poju on kasvanut.

Meillä kuumeisesti mietitään pojulle nimeä kun oletettiin että tulee tyttö niin eihän me raskaus aikana mietitty kuin tytön nimiä... :LOL:

Jessu85 ja poju 1vk ja 2pv
 
Huomenta!
Eilen illalla supisteli ihan oikeesti, jes! Kipeitä kiristyksiä mahalla. Seurasin niitä tunnin puoltoista ja ehin sanoon miehelle, että kohta soitat äiteelles.... ja arvatkaa mitä tapahtui....? Ne ei loppuneet vaan rouva nukahti kesken niiden seuraamisen. Heräsin pari krt yöllä kääntämään kylkeä ja silloin suppasi jälleen kipeesti. Mutta siis toi, että mä nukahdin, voi taivas :LOL: :LOL: |O !!!! En aikaisemmissakaan synnytyksissä muista, että supparit olis olleet sen kivuliaampia mutta tää oli paras tähän astisista....
Ehkä ensi yönä, ehkä ei....
Tänään otetaan vähän vauhtia ja aletaan tekeen sellaista tavan viikkosiivousta.
Muija ja kevätmyrsky 39 + 6
 
Huomenta , onnittelut synnyttäneille ja kiitokset synnytyskertomuksista!

Voi sitä pettymyksen määrää, kun yöllä herää kipuihin, mutta kivut eivät johdu supistelusta. Mä jotenkin odotan, että synnytys alkaa yöllä ja herään joku yö oikein kipeisiin suppareihin. Tähän mennessä kivut ovat kuitenkin olleet lonkissa, käsissä ja haaroissa.

Mulla ei onneksi tule montaa puhelua päivässä, että joko oon synnyttämässä. Äiti on intoa täynnä ollut koko raskauden aikana, muttei kuitenkaan soita kuin parin päivän välein. Ystävät tietävät, että ilmoittelen kyllä. Anoppi on soittanut kerran viikon sisällä ja olen oikein tyytyväinen ettei tarvitse koko ajan olla selittelemässä.

Tänään olisi niin hyvä päivä synnyttää. Perjantai ja 13. päivä ei haittaisi ollenkaan. Täytyy siivota raivolla, jos saisi jotain aikaiseksi.

Melita ja Samuel 40+2

 
Heips!

Tänään olis mun onnen päivä (perjantai 13pvä), mut Möhköä se ei näytä liikuttavan niin paljoa et sanoisi vuokrasopimuksensa irti :headwall:
Muutamia suppareitakin havaittu ja täytyy sanoa et mulle on muutaman yönä käynyt just niin ku sulle mökinmuija. Eli uni on korjannut omansa eikä supparit ole estäneet nukahtamista |O

Nämä päivät menee vauhdilla vaik aluksi tuntui et aika matelee, saas nähdä kun Möhkö on syntynyt et ehdinkö mihinkään.

Pienellä paikkakunnalla asumisessa on hyvät puolensa, mut tällä viikolla huonot puolet on voittaneet ku kaikki (kaupankassatkin) on udelleet et milloin lähden laitokselle...ihan kuin minä sen itse päättäisin :kieh:

V-käyrä on aika-ajoin korkealla ku ei mitään tapahdu vaik ottaisi kaikki ässät käyttöön, no jospa lopettaisi tämän teille vinkumisen ja lähtisi vaik katsoon jonku leffan :wave:

Hömäkkä ja MÖhkö 41+1
 
perjantaita!

ÄitiKeravalle ja perheelle suuret onnittelut tyttösestä!! :flower:

MökinMuija:
Toivottavasti siivous saisi aikaan kunnon suppareita! Mut hyvähän se on että oot saanu nukuttua/levättyä ;) :D

Kaalle tsemmppiä sinne! Jospa ne keksis jonkun hyvän ratkaisun ;)
Tulehhan päivittelemään tilannettasi sitten kun kerkeet.

Jessu:
Oliko teille annettu ennustetta kumpi ois tulossa vai oliko vaan tyttö fiilis?
Itseä jännittää kun ultrassa sanottiin viikolla 22 että tyttö tulee mutta itse olin ihan varma toisesta pojasta.. että jännitystä on vaikkakin tullut violettia ja pinkkiä osteltua :LOL: en usko ennen kuin näen ;)

poika kerhossa joten kirjan pariin vielä hetkeksi.. viime yö meni taas mitä ihmeellisimpiä unia nähdessä ja vessassa juostessa |O

danjuska ja vilma 37+6
 
Perjantaita!

Kaalle tsemppiä sinne sairaalan vuotelle.

äitikeravalle isot onnittelut! :flower:

Mä oon nyt muutaman yönä nähnyt unta että mulla supistelee, ja kun aamulla oon herännyt en ookaan ollut varma onko se ollut unta vai onko supistellu oikeesti. Eilen kyllä juili selkää taas niin paljon, mutta kunnon suppareita ei tullu. Ootteko muuten ottaneet kipulääkettä supisteluihin? Danjuskakos se kertoi ottaneensa panadolia? Mulla on jotenkin iskostunut päähän etten ota mitään särkylääkkeitä raskausaikana, mutta nyt oon alkanut miettiin et pitäiskö käydä ostamassa panadolia valmiiks kaappiin. Ekaa odottaessani olin synnärillä käynnistyksen vuoksi, joten ei tarvinnut miettiä kipulääkkeitä, mutta kyllä niitä varmaan olen sielläkin saanut.

Ja mulla on tullut näin raskauden loppuvaiheessa muurosikä uudestaan. :LOL: Finnejä pukkaa kroppaan, mutta onneks ei naamaan. Masuun on tullut muutama ja yks on tuolla erittäin ikävässä paikassa, eli nivusissa juuri siinä missä pikkuhousujen sauma menee. Arvatkaa vaan onko kipee... Hormonit taitaa vähän jyllätä kropassa. Ja siitä varmaan johtuu myös se että mies ärsyttää mua jatkuvalla syötöllä. Ollaan taas riidelty niin paljon, ettei todellakaan kiinnostais synnyttää ennen kun riidat saadaan sovittua. Eilen sitä yritin, mutta mies halusi nukkumaan... Ja sekin sai mut ärsyyntymään entisestään.

Oli nyt vähän valivali-kirjoitus, mutta koittaka kestää. Nyt täytyy alkaa valmistautumaan muskariin lähtöä varten.

marza ja minimuru 38+5
 
Tänään oli lääkärineuvola.

Kaikki arvot hyvät. Oma kasvuni on mennyt hyvissä rajoissa vaikkakin vähän ollut heittelyä... No se on tavallaan melkeimpä selvää että hevosen jälkeen, kun elämä muuttui niin tradikaalisti, painoa tuli vähän enemmän kun oli enemmän aikaa syödä ( =en ole koko aikaa menossa). Eli viime punnituksessa viikkopainoa oli tullut n.1000g ja nyt oli viikossa tullut n.200g...

Nyt sitten neuvolassa aletaan rampata kahden viikon välein!!

Sain lähetteen sokerirasitukseen jonne menen maanantaina... Kauheeta, että joutuu siellä istumaan kaks tuntia paikoillaan... eihän siitä tuu mittään... :)

No joo... Lääkäri mittas sf-mitan ja tunnusteli. Hänen mielestään on vauva kasvukäyrien alapuolella. Sanoi kuitenkin että voi myös johtua siitä että olen itse "pieni" ja kohtukin oli jonkinlainen, en muista sanaa millä sitä kuvasi. Varattiin kuitenkin ultra aika parin viikon päähän (VASTA!!) jossa sitten katsotaan onko kaikki menossa ihan hyvin. Kaikista lääkärin rauhoitteluista huolimatta on fiilis vähän pelokas. Kuitenkin rakenneultrassa kaikki oli ok ja siellähän lääkäri sanoi että poika on viikkoa pienempi lasketusta ajasta.

Soittelin siskollekin ja kysyin miten hänen odotuksessaan oli. No hänellä oli ollut sama tilanne että oli "päässyt" ylimääräiseen ultraan kun tyttö oli ulkoisten mittojen mukaan kasvukäyrien alapuolella mutta nyt tyttö on kymmen vuotiaana kuitenkin luokkansa pisimpiä :) Vauvana oli vaan ollut keskiverto vauvoja pienempi. Hänen lääkärinsä oli vaan ilmoittanut asian vähän toiseen tapaan, eikä sisko ollut kerennyt edes huolehtia. Vasta ultrassa hänelle oli selvinnyt että hän on siellä kasvukäyrien takia.

Onko muilla kokemuksia?

L&Jätkä 27+3 (28+3)
 
Alkuperäinen kirjoittaja m a r z a:
Ootteko muuten ottaneet kipulääkettä supisteluihin? Danjuskakos se kertoi ottaneensa panadolia? Mulla on jotenkin iskostunut päähän etten ota mitään särkylääkkeitä raskausaikana, mutta nyt oon alkanut miettiin et pitäiskö käydä ostamassa panadolia valmiiks kaappiin. Ekaa odottaessani olin synnärillä käynnistyksen vuoksi, joten ei tarvinnut miettiä kipulääkkeitä, mutta kyllä niitä varmaan olen sielläkin saanut.
En ole syönyt särkylääkkeitä. Jotenkin haluan tietää että missä mennään ja mikä kipu on milloinkin. Tosin mun päätäkään ei ole raskausaikana särkenyt juuri yhtään normaaliin verrattuna. Supistuksetkin ovat olleet kivuttomia, ainoastaan vaan kiristyksen tunnetta.
Todennäköisesti samalla linjan jatkan. Synnärillä sit otetaan kipulääkitystä :)

 
Paljon onnea Aitikerava pienesta tytosta! :heart:

Panadolia ainakin mina olen ottanut ja sita voi ottaa ihan hyvin. Sita ainakin meilla suositellaan sairaalasta otettavaksi, kun supistukset alkaa kotona ja jos haluaa jotain ottaa kipuihin.

Pian sit naat Danjuska, kumpi on oikeassa- sina vai ultra! =)

Voi ei Homakka- uskon, etta arsyttaa tuo jatkuva kysely, multa myos kysytaan usein ja mina aina sanon, etta yli kuukausi viela... sit ei ainakaan tutut kysele ihan heti uudelleen! :D En myoskaan ole kenellekaan kertonut tarkkaa laskettua aikaa, kun ei se vauva kuitenkaan sina paivana tule!

 
Heipsan,

Ja paljon onnea synnyttäneille vauvoista! :flower:

Enää ei ehdi joka päivä kirjoittamaan, joten kaikki viestit ei ehkä mene mun tajuntaan kun kiireellä yritän kaikki kuitenkin lukea.

Hiukan omia kuulumisia: Sintti-poika syö hyvin ja nukkuu paljon. Meillä on ollut nyt parina yönä kiusana vatsanväänteet, joten hiukan on väsymystä ilmassa. Pahimmat ähinät poika pitää siinä klo 4.00-6.00 aamuyöstä, juuri silloin kun uni maistuis mulle parhaimmalta. Eilen aloitimme Cuplaton-kuurin ja se selkeästi auttoi, viime yö oli paljon parempi. Tänä aamuna mies nousi pojan kanssa 6.30 ja mä sain mennä takas nukkumaan :heart: . Luin imetysoppaasta, että noi vatsanväänteet voi johtua siitä, että vauva saa paljon etumaitoa. Öisin mulla on tissit niin täynnä, että eipä tuo lapsiparka varmaan muuta maitoa saakaan, kuin sitä etumaitoa. Pumppaamaan en rupea keskellä yötä, ellei ole ihan pakko :/ .

Tässäpä muuten meidän pieni tulokas viikon ikäisenä. Hiukan heikkolaatuinen kuva, kun on kännykällä otettu.



Jaahas, kyseinen pikku veijari alkoi kitistä, pitänee lopetella.

Iines ja Sintti-poika 10 pvää
 
Marza: juu minä noista särkylääkkeistä juttelin.. Itselläkin on sellainen periaate että mahdollisimman vähän särkylääkettä mutta kyllä jos alkaa siltä tuntua niin otan enkä kärvistele. Nuo menkkamaiset säryt jotka säteilee selässä asti on aivan tuskaa ja vetää pinnan kireälle ja ei voi paikallaan olla.
Kuitenkin yhden käden sormiin mahtuu laskettavaksi montako kertaa olen jotunut ottamaan koko raskauden aikana.
En muista että esikosta ois tämmösiä ollut.. Tosin eipä suppailut tai mitään muutakaan ennen kun sitten tuli synnärille lähtö.

Ja niin sitä kai ne suosittelee kotona otettavaksi kipuihin kun synnytys alkaa ja jos tosiaan kotona pystyy olemaan, niin kuin Latte sanoikin.

Lissuli:
pikku vika :D ihmettelin ekaks että kyseessä joku joka on vaan alussa kirjotellut kun nimimerkki ei sano mitään ;)

Iineksellä niin suloinen ja tyytyväisen näköinen poika :heart:

Hömäkälle
pitkää pinnaa :hug: =)

Jospa Marza saisitte sovittua välinne niin ei kaivertelis, :hug:
Tässä vaiheessa varmaan monia ärsyttää moni asia joka muutoin saattais tuntuakkin aika vähäpätöiseltä.. ne on ne hormonit :whistle: ;) ja varmasti kun kovasti jo odotetetaan että millon alkais tapahtua niin turhauttaakkin jo voi, mistä ketutus saa vaan lisä pontta :whistle:

jahas.. poika uinahti taas päikyille kun heräs aikaste.. jos lähtis itse pölyt pyyhkimään ja aloittamaan siivoilua.
 

Yhteistyössä