**Maalismasut 2009** maaliskuussa

Huomenta!

Ihanalta vaikuttaa tuo vauva-arki!

( . ) Eilen illalla vauva möyri ihan olan takaa ja aiheutti tosi kivuliaita viiltäviä kipuja jonnekkin tuonne alas. Ehkä kohdunkaulaan..? Teki tosi kipeää. Sitten yöllä heräsin pissahätään ja ennenkuin ehdin nousta, housuihin lorahti jotain. Juoksin äkkiä vessaan ja siellä lorahti vähän lisää, jonka jälkeen sain pissattua. Ei tuntunut yhtään valkovuodolta tai limatulpalta. Oli ihan kirkasta ja vetistä. Sen jälkeen ei ole tullut lisää mitään. Supistelut eivät ole säännöllisiä, mutta menkkamaisia kipuja on koko ajan. Ei mitenkään erityisen kivuliaita kuitenkaan. Soitin synnärille ja he käskivät laittaa paperia housuihin ja katsoa, tihkuuko lisää ja seurata vauvan liikkeitä. Voiku alkais vaikka säännölliset supstukset!

Hannami Voiku munkin kilot lähtis sitten tuollain nopeasti!!! Haluaa normaalikokoiseksi taas!! |O

Mimmu ja Furuno 40+3
 
Hip hei! Onnea taasen vauvoista kaikille jotka vauvan ovat saaneet maailmaan :heart:
Täällä vointi on edelleen tukala ja koko ajan odotan että tapahtuisi jotakin merkkiä synnytyksestä... Viime yönä tapahtui uskomatonta, heräsin siihen kun nenästä alkoi vuotaan ihan simona verta... ei meinannut tyrehtyäkään millään... huoh.. mistäköhän sekin johtuu? onko muilla ollut samaa oiretta? yleensä jos on paha anemia niin saattaa vuotaa verta nenästä mutta mulla ei kyllä sitä ongelmaa ole.. veri on ollut ihan hyvä! meillä vauva eilen kanssa vaihtoi kylkeä, sattui niin penteleesti kun mojovasti tuntuu tuolla kyljissä se... ja alas.. huoh.. suppailuja en ole saanut aikaseksi kun yhden päivässä.. elikkäs en enää tosiaankaan usko siihen että kaveri tulisi etuajassa..Täällä on jännät paikat kun iso veljenikin saa toisen lapsen tässä lähi päivinä, ollaanko niiden kanssa samaan aikaan laitoksella... Laskettu aika oli niillä helmikuun lopussa... huoh... jeppistä mutta tässä osittaista merkkailua kun tuntuu tuota tekstiä tulevan tänne maaliskuihin ihan sairaasti!
39+1 maalismamma09 ja bebe Adalmiina "jos tyttö on"
 
Onnea kaikille vauvautuneille :flower: :flower: :heart:

Täällä ei ole kuin kivuttomia suppareita lähes koko ajan, eli taitaa mennä vielä pitkäääään ennen kuin näemme kasvotusten Möhkön kanssa :(
Maha on kivikova, mut ei muita tuntemuksia.

Illalla taas paluu arkeen kun isommat saapuu viikonloppu lomaltaan mummon luota. Lomat ohi taas vähäksi aikaa, mut kohtahan on jo pääsiäinen :) Josko se silloin olisi jo Möhkökin ilmaantunut/häädetty yksiöstään.

Nyt taas ulkoilemaan, kohta saa olla sisällä vaikkei haluaisikaan :wave:

Hömäkkä ja Möhkö 40+3
 
Kaa
Maalismamman tavoin minullakin oli nenäverenvuotoa pari päivää sitten. Viimeksi sellaista on ollut varmaan joskus ala-asteella (ja siitä ON aikaa... :D ). Joten harvinaista minulle sis tuo on. Selitin sen vain viime viikon nuhalla ja raskauden vuoksi ohuilla limakalvoilla.
 
Mulla on ollut melkein joka päivä nenäverenvuotoa, eikä se johdu anemiasta. Vuorotellen on nenä tukossa ja kun niistän, alkaa verta vuotaa solkenaan. Nyt ostin tuollaisia kosteuttavia nenätippoja ja ne on auttaneet verenvuotoon hieman. Tukkoiseen nenään ne ei paljoa vaikuttaneet. Ne on aika ihania tippoja! Tuntuu, kun laittaisi kurkkupastilleja nenään, kun siinä on mentholia. :D
 
Paljon onnea taas kaikille vauvan jo syliin saaneille!! :heart: Ja kiitos paljon synnytyskertomuksista ja yli-ihanista kuvista. :flower:

Täällä ei merkkiäkään synnytyksestä. Pientä menkkamaista jomottelua silloin tällöin, eipä muuta. Tiistaina taas ä.polille kontrolliin, jospa sitten jo vaikka antaisivat käynnistysajan. Tai en usko, kaipa vaan seuraavaan kontrolliin sitten LA:n tienoilla.

Täällä meni tämä sunnuntai ja naistenpäivä ihan pipariksi ja nyt on kyllä niin p*skafiilis... :( Seuraa avautumista ja valitusta, anteeksi.... :snotty: Täällä on tosi kaunis ilma, kevätaurinko paistaa oikeen kunnolla. Ehdotin sitten miehelle et jospa lähdettäis kävelylenkille, kun olokin on oikeen mainio. No ei tasan lähdetty, kun tämän piti asentaa kyprokki seinään, kun meillä edelleen remppa hieman kesken. Siitähän tuli sitten taas niin maan kauhee pöly, kun piti reunoja hioa ja leikata oviaukko. Riehuin sitten taas toista tuntia imurin ja pölyrätin kanssa, että ainakin suurimmat pölyt sain pois. Kun ei tuo ukko tajua, että se pieni hienonojakonen pöly leviää ihan joka paikkaan, eikä vaan justiinsa siihen missä sitä kyprokkia työstetään. Tää remontti on jotenkin mennyt niin päin p:tä. Ei sillä etteikö tuo osais hyvää, siistiä ja mielestä jälkeä tehdä, mutta suunnittelu puuttuu sitten ihan kokonaan. Täällä on tällänen "loppusiivous" tehty jo vaikka kuinka monta kertaa ja aina sitten tulee joku uus kohde jossa pitää pöllyttää. Ja kun kuitenkin kaikki kalusteet ja tavarat on paikallaan, niin sitä siivottavaa pintaa sitten riittää. No, sitten kun mä oon vihanen ja tuskastunut tohon pölyyn ja siivoomiseen niin mies on vihanne mulle kun rutisen kun se koittaa tätä meidän yhteistä kotia remontoida ja laittaa... Ja kun olin suihkussa niin mies häippäs sillä aikaa johonkin. Et sillai. No, kaipa tää tässä taas joskus iloksi muuttuu. Lenkille en kyllä enää jaksa lähteä...
Ja tosiaan sorry tää purkautuminen. Oli vaan pakko. :ashamed:

Riine ja Pallopää 38+5
 
Mun on kans pakko purkautua. Ilma on mahtava, olo ok ja koira kaipaisi kunnon ulkoilua... Mutta mies on krapulassa eikä jaksa lähteä mihinkään. Vaikkei hän olekaan juonut pitkiin aikoihin, harmittaa ihan vietävästi, että luultavimmin viimeinen viikonloppu ennen vauvahäslinkiä tuhlautuu kotona. Kävin sitten mielenosoituksellisesti yksin koiran kanssa ulkona ja reväytin liukkaalla haarani. Eikä koira päässyt juoksemaan vapaana, kun en uskalla yksin lähteä niin kauas, että voisi koiraa vapaaksi päästää. Just nyt ei oo yhtään kivaa :headwall:
 
Kaa
Uskallan avautua kun muutkin avautuvat...

Oma valitukseni koskee myös tuota koiran kanssa ulkoilua. Harmittaa ja ärsyttää kun ei voi ulkoilla niinkuin haluaisi... eli tahto olisi kunnon lenkille koiran kanssa, jäälle ja koira vapaaksi. Mutta kun pienikin kävely on hankalaa ja saa aikaan jatkuvia supistuksia, lenkin jälkeen lantio (häpyluun ja häntäluun ympäristö) on kosketusarka ja loppupäivän saa maata sohvalla. Aaaargh! Tää mamma on melkoinen Mara tuolla ulkona ja se harmittaa. Vauva on iskeytynyt tuonne lantioon niin matalalle, että jalat haralla pitää kävellä että pääsee eteenpäin. Ja askeleet on sellaisia pienen-pienen-pieniä.

Tahtoo jo kunnon lenkille! :kieh:
 
Aurinkoista sunnuntaita!

Joskohan sitä kirjoittelis synnytyksestä, aikaisemmin ei ole ollut oikein inspiraatiota... :)
Heräsin su-aamuyöstä kolmen aikoihin siihen, että lapsivesi meni. Soittelin synnärille ja sieltä todettiin että lähde pikku hiljaa tänne päin, katsotaan mikä tilanne. Ilmoitin miehelle joka oli yövuorossa että lähden laitokselle, mutta totesin että tee ihmeessä vuoro loppuun, tuskin tässä aamuyhdeksään mennessä mitään ihmeellistä tapahtuu. Pääsin puoli viiden aikoihin synnärille, jossa otettiin käyrää puolisen tuntia, lieviä supistuksia piirtyi kymmenen minuutin välein, mutta kohdunsuulla ei ollut tapahtunut mitään. Siitä minut siirrettiin osastolle odottelemaan kunnon supistuksia.
Hölmönä ajattelin synnärille lähtiessäni, että jee, 12 tunnin sisällä tapahtuu jotain. Vielä mitä, 2 vrk ilmoitettiin että odotellaan itsellään käynnistymistä. Siinä sitten tuskailin osastolla sunnuntaipäivän, kun supistukset lopahti totaalisesti, kävin käyrällä neljä kertaa eikä yhtään kunnon supistusta piirtynyt. Asennoiduin jo henkisesti siihen että tiistaiaamuun asti odotellaan, ja mieskin lähti rauhassa kotiin nukkumaan su-illalla. Puolenyön aikaan tunnin unen jälkeen heräsin supistuksiin, joita alkoikin sitten tulla säännöllisesti ja aina vain kivuliaammin. Puoli kahdelta otettiin käyrä, jossa näkyi että supistuksia on, mutta edelleen kohdunsuun tilanne epäkypsä. Lääkkeitä ja suihkuun, neljältä uusi käyrä ja sitten kohdunsuu olikin jo 3-4cm auki ja laskeutunut. Siirtyminen synnärille ja miehelle soitto, että nyt voisi lähteä takaisin päin. Pari tuntia viihdyin vielä suihkussa, kunnes kivut alkoi olla sitä luokkaa että vaihdettiin ilokaasun voimaan. Kymmenen aikoihin aamulla laitettiin epiduraali ja puoli kahdeltatoista kätilö totesi, että kaikki on valmista, päästään ponnistamaan.
Siinä kohtaa alkoikin ongelmat. Selän välilevyongelma ei ollut mitenkään reagoinut raskauteen, mutta ponnistusvaiheessa alkoi helvetilliset selkäkrampit, eli kun olisi pitänyt pusertaa alaspäin, selkä kramppasi kaikki ylöspäin. Itkin hysteerisesti kivusta ja valitin etten ikinä saa punnerrettua lasta ulos, mutta kätilö totesi, ettei yksikään lääkäri leikkaa, kun päälaki näkyy jo, ja mikäli joudutaan pihdeillä tai imukupilla auttamaan, joudun selälleni jalat jalkatukiin.. Päädyttiin laittamaan lisää puudutetta, mikä auttoi kramppiin, mutta kipu siirtyi lonkkaluuhun, ja vaimensi supistukset. Pystyin kuitenkin ponnistamaan hetken, kunnes tunnin päästä taas puudutuksen vaikutus lakkasi ja krampit palasi. Uutta puudutusannosta kehiin, ja sama kuvio toistui - kipu lonkkaan ja supistukset laimeni. Vihdoin ja viimein 14.20 poikamme syntyi kätilön mukaan kuitenkin "helposti" :) Onneksi lantioni oli löysä ja kudokset joustavia, joten ilman kramppeja synnytys olisi todennäköisesti sujunut todella helposti. Krampit helpotti heti kun poika oli ulkona. Kolmen tunnin päästä olimme jo lapsivuodeosastolla ja oloni oli yllättävän hyvä, lapsen täti kävi moikkaamassa kun hän oli neljän tunnin ikäinen, ja siinä vaiheessa minä istuskelin jo sängyllä :)

Osastoaika meni liiankin hyvin, olin ilmeisesti liian hyväkuntoinen ja reipas, koska huomasin kätilöiden käyvän kyselemässä vointeja ja neuvomassa asioita toisille huonetovereille minua enemmän. Pääsimme tosiaan kotiin jo kolmannen päivän aamuna, ja onneksi tuore mummu oli seuranani ensimmäisen yön, kun mies oli töissä ja minä paniikissa :D

Sairaala-ajasta sen verran vinkkinä vielä odottaville, että itsellä ainakin toisena päivänä alkoi sairaalan verkkokalsarit ahdistaa, ne kun itselle oli turhan isot. Mies sitten raijasi minulle omia alushousuja, ja olo helpotti heti :) Samoin aamutakin tilalle neuletakki/huppari yms on mielestäni mukavampi, mutta nämähän ovat täysin makuasioita :D

Arki alkaa pikkuhiljaa löytää rytminsä, poika syö ja nukkuu, ja ehkä nämä rinnatkin joskus lopettaa kasvunsa :D Onneksi alkuviikolla päästään ensimmäistä kertaa ulkoilemaan, tällaiset aurinkopäivät eritoten oikein houkuttelisivat lähtemään kärryttelemään pihalle.

Agda ja pikkumies 6 pv
 
Kiitokset synnytystarinoista minunkin puolestani - ja ihanista kuvista, hassua miten erinäköisiä noin pienetkin on.

Vinkkinä piti sanoa, et hankkikaa riittävästi terveyssiteitä, vähän tavallista suurempia kotiin valmiiksi. Mulla meni äitiyspakkauksen pussi nopeasti eikä muita siteitä ollutkaan. Lähetin sitten mummin ohjeiden kanssa kauppareissulle, luotin enempi siihen, ku mieheen ostosten onnistumisessa.
 
Kiitos Agda synnytyskertomuksesta!

Täällähän on ollut monilla hieman huono päivä..! =) Voisin kyllä liittyä sen verran mukaan tuohon, että olen taas samoilla linjoilla kuin Kaa. Odotan jo tosi paljon, että pääsisin koiran ja rattaiden kanssa lenkille, eikä tarvitse kotinurkilla pyöriä. Kävely on hidasta ja välillä kivuliasta ja sen jälkeen on kauheat kivut. Onneksi kohta pääsee hengittelemään kivuttomasti kevätilmaa metsään vauvan ja koiran kanssa. Kun vain tajuaisi ensin syntyä tämä poika.

Vieraita ovella, täytyy rientää! =)
 
Olen jo niin tuskainen... Taas pesen lattoiota ja imuroin... Taidan käydä reippaalla kävelyllä tytön ja koiran kanssa...... En jaksa tätä mahaa. Voi kun vauva syntyis jo mutta luulen jos sitä toivoo niin ei ainakaan synny :(
 
myymä
Kiitos synnytystarinoista!! Niitä on niin ihana lukea :)

Tänään on ollut kyllä upea ilma. Oltiin tontilla useamman tunnin ja tuli niin upee olo kyllä, että kohta pääsee muuttamaan (vaikkakaan ei vielä ihan siihen omaan kotiin vaan viereen mutta silti omaan kotiin muutto on lähempänä) :)

Supistuksia vaihtelevasti. Ei mitenkään säännöllisesti ja välillä kipeitä välillä aivan turhia :D
Haluaisin vaan niin kovasti jo synnyttämään..

Tänään oliskin hyvä yö synnytykseen lähtemisessä kun mun sisko on meillä yötä kahden lapsensa kanssa :) Ei tarttis omaa herättää kun lähtö tulis ;)

myymä ja pikkuveli 38+3 :)
 
Onnea vauvautuneille ja jälleen kerran kiitos synnytyskertomuksista!

Vähän kenkku aamu täälläkin. Eilen ulkoiltiin kunnolla koko iltapäivä mut mun supistukset on mystisesti kadonneet jonnekin. Pelkkää kuukautiskipuilua illat ja yöt. Ei tämä synny ikinä! :'( Ainoa asia, josta edelleen olen iloinen on, että mä nukun tosi hyvin yöni kivuista huolimatta. Vessatauoilla aina huomaan, että kappas vatsaa särkee mut ei haittaa unia :)

nipsunapsu 40+4
 
heipat

Kiva kun jaksatte synnytyskertomuksianne laittaa =)
Agdan ponnistusvaihe kuulosti rankalta, :hug: jäikö kuitenkin ihan hyvät fiilikset??

Kaan ja Melitan tavoin odotan että pääsisi kunnon reippaalle lenkille!
Tänään kyllä käytiin tunnin lenkki koiran, mihen ja pojan kanssa mutta se mentiin TOSI hitaasti.. välillä poika käveli ja tutki joka risun jne.. ;)
Kaipaisin kunnon rivakkaa lenkkiä.

Riinelle :hug: Ärsyttäs ihteenikin jatkua siivoaminen |O Tämän mahan kanssa tuntuu että jokainen ylimääräinen kumarrus ja kyyksitely on tuskaa..

mitään uutta ei tänne.. yöt menee huonosti ja aamulla unet loppuu seiskaan ois kuinka väsynyt :headwall:
eilisen illan maha kesto kireenä, mutta muuten ei mitään. paitsi että kun vaavi liikkuu niin tekee ihan tajuttoman kipeetä tuonne alas..

danjuska ja vilma 37+1
 
Nettipimennossa olleena tämä kertomusten lukeminen kävis ihan työstä :D Tullut niin monta sivua tekstiä että millään en jaksa kaikkia lukea... taidanpa lukaista viimeisimmät...

Onnea kaikille jo vauvan saaneille :hug:

Omaa (.) viime to oli kasvukontrolli... kotoa lähtiessäni alkoi ihan kamalat kylki/selkä mahd.munuaiskivut. Kun pääsin kättärille asti olo oli jo tosi tuskanen... en pystynyt olemaan yhtään paikoillaan. Lääkäri otti minut sisään onneksi heti... ohi jonon... oma aika oli vasta 30min.päästä. Ajattelin synnytyksen jo käynnistyneen, mutta lääkäri epäili virtsakivikohtausta... Tuntui samalta kun synnytyskivut :headwall: Enpä sitten kotiin päässyt vaan sisälle jouduin taas vaihteeksi. Olin siis kättärillä to-la, painoarvioksi lääkäri sai 2450g, joka tosin ei varmaan pidä paikkaansa... viikkoa aiemmin oli 2045g. Useampi lääkäri sitten tutkiskeli tuossa päivien mittaan ja kipuihin sain piikkinä peppuun litalginia ja petidiniä... petidin teki tosi väsyneeksi ja vaikutti suoraan vauvaankin... sitä en kyllä synnytyksessä ottaisi... vauva vaan nukkui ja sydänäänet laski lääkkeen annon jälkeen. :( Ei kiva. Lääkärit tutki paikat ja nyt olen kolmelle sormella auki, kohdunkaulaa 1-1,5cm jäljellä. Ja paikat kuulema jo valmiina synnytykseen... voi siis tulla koska vaan... nyt limatulppaakin tullut vaaleanpunaista ja kerran ollut selviä veriviiruja :whistle: Välillä painaa tosi pahasti... saa nähdä pysyykö tiistaihin asti, kun on seuraava kontrollikäynti :p

aiti78kerava rv-37+0 :eek:
 

Yhteistyössä