MAALISVAUVAT 2008 *Elo- ja syyskuussa -08*

neuvolassa mekin käytiin eilen..ja pojan mitat(suluissa on sitten 4kk mitat)

8160g(6800g)
67.5cm(62.3cm)
43cm(41.2cm)

meillä menee ihan hyvin,poika söis varmaa purkillisen yhtee menoon sosetta jos vaa antas.
meille soitettiin eilen ja meijät kutsuttiin yhteen tv-ohjelmaan koko perhe..vähän kyllä jänskättää että miten noi tytöt jaksaa olla siellä kun kuvauksiin pitää varata ainakin 3 tuntia ja sinä aamuna meijän pitää lähteä jo ajelemaan tampereelle viimeistään 8.00
 
Taaperot, onnea tv-urasta! Kerrohan sitten, mistä teidät voi bongata! Hyvin ne menee.

Hienoja mittoja on neuvolasta kukin saanut! Hauska huomata, miten samanikäiset lapset ovat todella erikokoisia lukemien varjossa, vaikka sitten luonnossa eroa ei niin paljon olisikaan.

Kotihommiin...
 
Moerri meillä on neuvolassa suhtauduttu ihan rauhallisesti, merkintänä ollut aina "kasvu ok". Kasvaa siis omalla (jollain miinus)käyrällään. Pienihän tuo oli syntyessäänkin, alle kolmikiloinen, ja pieni oli mun mahakin. Kiinteät tosin aloitettiin jo 4 kk:n iässä ja painoa olikin tullut paremmin kuin edellisessä kuussa.

Bellona ja Aava tänään 5 kk
 
pimmi84 Onnea rouvalle! :flower:

Ja kiitos kaikille, hyviä hattuvinkkejä satelee. Täytyypä nyt ottaa ihan asiakseen ja katsoa myös niitä hyllyjä ihan ajatuksella, olen tainnut tohottaa liian kovalla vauhdilla tai sitten oli vielä kesä.. tai missäs vaiheessa se kesä oli?

Ja maalismamma08, hyvä ominaisuus tuo "ei pyöri päässä", meidän herralta meni ainakin aiemmin aina hermot, kun hattu oli silmillä. Menis kyllä multakin.
Niin ja teidän remppa kuulostaa just siltä mitä täälläkin tarvittaisiin. Kaikki on ihan ok, mutta ihan kaikki ei miellytä silmää. Me vaan ollaan niin super hitaita, saamattomia yms, ettei saada aikaseks. Edes tuulikaapin maalaaminen ei tapahtunut ennen pojan syntymää, että siitäkin piti pari kertaa hermostua, mutta ei se auta, ei.

Mutta nyt täytyy lähteä puuhastelemaan jotain tämän huushollin hyväksi.

Kirppu

 
meidän tyttö oli syntyessään 3kg ja 49cm
4kk 5485g 61cm
5kk 5485 63cm
6kk 5930g 64,4cm

että jos tuohon vertaa niin ei mun mielestä mitään hätää. Neiti kans kasvanu omalla käyrällään ja niinku näkee niin 4kk-5kk ei ollut tullu yhtään painoa ja kontrollissa käytiin ja kaikki taasen hyvin. Rypsiöljyä annettiin mulleki ohjeeks mut en ikinä antanu koska oli niin terve ja hyväntuulinen tyttö että ei voinu olla mitenkään aliravittu tai mitään :)

Älä mun mielestä ainakaan kovin hermoile, välillä tulee enemmän painoa ja välillä vähemmän :attn:
Mutta tämä vain mun mielipide :D

Suvitus
 
Heippa, piiiiiiiitkästä aikaa... Jos joku nyt edes enää muistaa. =) Taustalla pyörinyt joskus ja käynyt kurkkimassa kuulumisia..

Meille syntyi 24.2 pikkuinen Erin-tyttö, tasan 1kk ennen laskettua aikaa (rv 35+6). Kaikki meni hyvin ja hyvin nopeasti (1,5h..) Stategiset mitat olivat 2335g ja 45,5cm. Nyt puolen vuoden iässä pituutta on kertynyt 64,1cm ja painoa 7035g, eli ihan hyvin pyyhkii.

:D Emminmamma
 
Rypsiöljystä: joskus olen kuullut puhuttavan, että sitä lisättäisiin lapsen ruokaan ihan jo joidenkin terveyteen vaikuttavien juttujenkin takia. Onko muut kuullet jotain tällaista? Vai onko sitä suositeltu vain jos painon halutaan nousevan enemmän? Itse en ole sitä lisäillyt, mutta tuli mieleen tuo nyt.

Kirppu: juu meilläkin tuo hatun pyöriminen on ollut hieman ongelma aiemmin, joten siksi tuo tuli mieleen heti kun pojan lakista aloin kertoa :D Ja kyllä meilläkin näitä "pitäisi tehdä" juttuja on ja siksipä yleensä inspiksen iskiessä aletaankin tekemään melkein samalta istumalta ettei vain ehitä miettiä liikaa ja taas laiskistua :LOL: Kun kuitenkin tuo remppaaminen on meidän mielestä ihan kivaa hommaa kun sitä tekee sillai hiljalleen ilman pakkoa ja kun vaan pääsee vauhtiin. Nyt onkin sitten melkein koko kämppä käyty hiljalleen läpi, mutta äkkiäkös sitä taas jotain keksii tuon miehen kauhuksi kun täällä päivät viettää kotosalla :whistle:
 
Moips! Meillä kaikki hyvin, ollaan kotiuduttu mun äidin luota. Tänään sain harvinaisen vieraankin, tämä ystävä oli mun huonekaverina synnytyksen jälkeen siellä vauvaosastolla. Meistä tuli ystävät ja on pidetty yhteys s.postilla. Tänään sitten tavattiin ja kyllä oli kivaa! Pojat on ihan samankokoisetkin ja samanoloiset. Oli kivaa vaihtelua meidän arkeen.

Tänään annoin pari lusikkaa perunaa ja broileria. Näkyi maistuvan hyvin, huomenna lisää.

enne
 
Iltaa!!täällä saatiin tytöt just nukkumaan ja poika kierii tossa lattialla..tänään ihan säikähin kun olin hänet laittanu meijän sängyn keskellä ja kun selkäni käänsin hänelle sekunnix niin siinä ajassa hän oli jo sängyn toisessa päässä..onnex ei sentään tippunut..

Juho tykkää kovasti kun häntä kutitellaan tai lörpötellään erilaisilla äänteillä,sillon pikkumies rupee nauramaan ja naurusta ei meinaa loppua tulla :) Ja sitten hän tykkää siitä että hälle annetaan käteen joku lelu jota hän tutkii ja maistelee hetken ja antaa sen sulle sitten takasin..pistin tohon profiiliin uuden kuvan pojasta,eilen otin kun oltiin just neuvolasta tultu kotiin..enkä raaskinut häntä herättää kun nukkuin niin sikeästi :heart:

taaperotx4 ja Juho 5kk+1 päivä
 
pikaisesti 5kk neuvolakuulumiset:
paino 8585 gr
pituus 68 cm
pipo 43,2

"Hurmaava hymyneiti! Hienosti kasvaa. Kasvis- hedelmäsoseita saanut ja maissivelliä. Vatsa toimii hyvin, olo hyvä. Yöllä heräilee, päivällä nukkuu 3x30 min. Hienosti vuorovaikutuksessa, jokeltaa värikkäÄsti. "punnertaa" suoristetuin käsivarsin, pyörii oman akselinsa ympäri, ottaa jaloilleen. Lelua vaihtaa kädestä toiseen, helistimen kuulee."

Niin ja muuten meillä alaetuhammas jo pilkottaa! Eilen illalla huomasin kun neiti niin itkusti. Kohta varmaan helpottaa kun tulee kokonaan näkyviin.

taimi ja Loviisa 5kk 1 vko
 
Moikka!

Me oltu kustavissa mökkeilemässä ja rentoutumassa ennenkaikkea.
Mitään ihmeellistä ei meidän vauva arkeen, nella pyörii, hyörii ja on ihana iloinen itsensä.
Nyt 2vkoa syötetty sosetta. päivällä vähän kasviksia ja illasta hedelmää. Eilen jo ihan aukaisi suuta peruna porkkanaa syödessä -hyvin siis uppoaa!
Kuinkas nopeaa sitä määrää sitten voipi nostaa, nyt menee kolmastosa purkki kerralla ja hiukka luumua vielä päälle. Haluaisin kuitenkin vielä jatkaa sillee et se tissi oon pää ravinto... Syöttääkös kukaan alle 5kk ikäiselle vielä puuroa? millasta puuroa tai miten ootte aatellu sen aloittaa?
Meillä yö syötöt tiivistyneet jopa kahden tunnin välein mikä ei kiva. Vellillä jaksaa eka 4h.
Puuroo tahtois ruveta antaa, et äiskä sais iteki levättyy. Neuvoja siis =)

Eipä sen järjellisempää tällä erää!

minä ja nella 4,5kk
 
Angel: vauva voi ottaa yöllä sen maidon, minkä se ennen sai päivällä eli aluksi meilläkin syötiin vähän tiheämmin yöllä kun kiinteät aloitettiin. Se kyllä tasaantuu ajan kanssa. Me annettiin aluks just toi 1/3 purkkia ja sitten kun oltiin todettu, että ei tuu mitään, nostettiin määrää isommaksi, noin 1/2 purkkiin. Nyt menee jo enemmän. Puuroa en oo antanut alle 5 kk iässä, vasta viikko syöty (kaura tai riisi) ja neiti on nyt 6kk ja risat. Ei auta yöuniin sen kummemmin, 2 kertaa syödään.

Olin eilen kattomassa High School Musicalin, se oli ihan mieletön!!! Ne nuoret oli osuvasti valittu rooleihin ja vetivät loistavasti, aidon tuntuisesti. Kyllä tällaisen jo äiti-ihmisen silmä lepäsi vajaa 20-vuotiaissa nuorissa miehissä, jotka tanssivat todella upeasti ja luonnollisen näköisesti. SUosittelen, siis sitä musikaalia.

Nyt eilisen BB:n kimppuun. MIllaista lie tänä vuonna...

MIsupai
 
Heippa!

Laitetaanpa mekin nyt välillä taas kuulumisia. 5kk neuvolassa käytiin ja uudet mitat oli
pituus : 65cm
paino : 6860g
pipo : 44,5

Pikkunen poika, mutta eipä mekään mitään isoja olla. Ja ihan omalla käyrällään näyttäis olevan. Täällä niitä ei ainakaan toi lääkäri seuraa niin ite oon vaan katellu missä mennään. En sitten tiedä onko samat käyrät kun Suomessa?! Saatiin ohjeet kiinteiden alottamiseen ja vihreillä kasviksilla pitäis alotella eli listalla oli porkkanaa, purjoa, vihreitä papuja, pinaattia, artisokkaa, kaalia, vähän sipulia, salaattia, tomaattia ja vähän perunaa... Hedelmistä ei sais antaa mitään eksoottisia eli esimerkiks mangoa ei sais antaa. Aiemmin maisteltiin vähän perunaa, joka ei ollu hyvää ja porkkana tuli kaaressa pihalle. Nyt sit tein mangososetta ja on ihan herkkua :p Huomenna aattelin kokeilla uudestaan perunaa parsan kanssa.

Viikon päästä pitäis olla matkalaukku pakattuna ja pikkumies lähtee mummon hoiviin ja äiti jatkaa opiskeluja.

Saini ja Elias 5kk ja risat
 
Täällä kans 5kk-neuvolassa käyty :wave: Vaikka poika kyllä 5kkja 6pvää :D

Mutta mitat siis tässä ja suluissa 4kk

8920g (7830g)
68,5cm (64,6cm)

eli hyvinpä tuo vielä kasvaa rintamaidolla! Terkkakin kirjoitti että ihana poika :heart: Rokotteen sai eikä ilmekään värähtäny B) Käynti oli muutenkin taas kaikin puolin kiva! Kysyin että joko alotetaan muuta syöttämään ja sano että ei tartte mutta voi alottaa niin oppii sitten lusikkaan. Päätin sitte että ens kerralla ku kaupassa oon ni ostaa jonkun sosepurkin, ihan millä vaan voi kuulemma alottaa ja pari lusikallista kerralla. Hauskaa, en malttais odottaa =) Vaikka onki haikeeta että alkaa syömään muutaki ku mun maitoa :snotty:

Nyt en jaksa muuta lörpötellä, nälkä ja väsy.

Suvitus+Veeti 5kk+6pvää :heart:
 
Moikka!!

Nyt kirjottelen piiiitkästä pitkästä aikaa,, sattuu olemaan niin harvinainen hetki että kaikki kolme muksua nukkuu yhtä aikaa ja ovat olleet unilla jopa yli puolituntia.. siis juhlapäivä kyseeessä :LOL:

Meillä neiti kasvaa ja oppi tossa just toissapäivänä ryömimään. Nyt sitten harjoittelee kovasti tuota konttausasentoon menoa. Niinköhän lie että vielä on nopeempi oppisempi kun veljensä (pojat lähti 8kk iässä kävelemään)
Meillä kanssa oli tiistaina 5kk neuvola jossa neiti oli
8900g ja 66,5cm

Että tämmöstä tänne!

Amalia ja Moona 5kk5pv
 
Mukavaa viikonlopun alkua tänne!

On muuten metkaa lukea miten eri tahtiin nämä meidän mussukat lähtee liikenteeseen. Toiset jo ryömii tai etenee muuten ja sitten on nämä paikallaan ihmettelijät, kaikki on niin yksilöitä. Tänäänkin nauroin tuolle meidän hepulle, että tarkoitus olisi kääntyä tonne sivusuuntaan eikä yrittää ylös, jäkittää päätään ihan mahottomasti ja yrittää kurkkia mitä muualla tapahtuu.

Anneli-2, kuulostaa niin tutulta tuo muutos nukkumisessa 4 kk iässä. Olipa ihana lukea, että muillakin on tapahtunut siinä vaiheessa jotain kummaa unenlahjojen kanssa. Puuroa menee iltaisin kivasti, mutta ei tosiaan vaikutusta, ehkä sen verran että eka pätkä on ruhtinaalliset kolme tuntia. Tuttia on nyt kokeiltu kahta eri mallia, mutta ei Vetsku siitä innostunut ja enää en edes yritä.
Meillä muuttui myös päiväunet siinä 4 kk iässä. Aiemmin poitsu nukkui ulkona hyvin 2-3 tuntia, 4 kk iästä eteenpäin 30-45 min. joskus harvoin tunti. Sisällä taas nukkuu kevyestä 2,5 tuntia. Usein olen antanut nukkua sisällä, koska minusta uni on kuitenkin aika tärkeä juttu näin pienille ja käynyt sitten näiden myöhempien torkkujen aikana lenkillä, että molemmat saa raitista ilmaa ja joskus jopa iskäkin.

Sitten vielä tuosta syömisestä sellainen kummastuksen aihe, tietääkö kukaan voiko pakastus jotenkin "haitallisesti" vaikuttaa perunaan? Ystävälle oli joku tuttava sanonut, ettei perunaa saa pakastaa, kun siihen tulee jotain haitallisia aineita. Me oltiin sitten yhdessä vähän ymmällämme, koska meillä oli vaan tieto, että pakastus vaikuttaa perunan rakenteeseen ja suositellaan siksi pakastettavaksi jonkun toisen juureksen/vihanneksen kanssa. Onhan sitä valmiiksi pakastettua perunaa tarjolla muutenkin.. outoa.

Meillä on ollut aktiiviviikko ja käyty tutustumassa mll:n ja seurakunnan vauvaperhetoimintaan. Ihan on ollut piristävää nähdä muitakin ihmisiä ja Vetsku on kovasti innoissaan seurannut muita vauvoja ja nauttinut touhuilusta. Vaikka tuokiot ovat lyhyitä, niin vaatii kyllä veronsa, poika nukkuu ja äiti on tööt yhtäkkisestä sosiaalisesta kanssakäymisestä.

Jahas, kauneusunet tuntuvat olevan lopussa eli menoksi taas.
Nauttikaa aurinkoisista päivistä!!

Kirppu ja Vetsku 5kk ja melkein 2 vko
 
Anneli: meilläkään ei ole vielä hampaita, vaikka 2 kk iästä asti kuolaa tullut kuin NIagarasta. Aina kaikki sanoi, että hampaita tekee, hah. Jos ne ennen tulisi kun täyttää 1 vee.

Voin sanoa, että kerhossa on kans tosi hiljaista. AIna tuntuu että molemmilla puolilla on hiljaista lauantaisin. Oisko se sellainen kotikuntoon ja kaupassa käynti päivä?!??! Meillä se ei ole kumpaakaan, koska ne asiat hoidetaan arkena. Viikonloppuna ollaan yhdessä ja humpsutellaan.

Just tultiin ulkoilemasta, oltiin tuossa lähellä sellaisella koskella paistamassa makkaraa ja näytettiin paikkoja neidin kummisedälle. IHana ilma ja tyttökin tykkäsi. Ja makkara tietysti maistui!

Nyt pitäisi mennä neitiä pesemään, tänään saakin kylpeä isukin kanssa. Me aikuiset käydään myöhemmin saunassa. Pääsen ihan yksin saunaan nauttimaan ja tekemään kuorinnat yms.

Misupai
 
Mooi! =)

Täällä aloitellaan huomenna syömään kiinteitä. Maissisoseella ajattelin aloittaa, kuten esikoisellakin aikanaan! :)

Ensiviikolla päästään myös jumppailemaan! Esikoisen kanssa omaan ryhmään ja sit tän meen rinsessan kanssa omaan ryhmään. Kivaa päästä ihmisten ilmoille ja tavata muita. Plussaa on se, että saa sitten keskittyä vaan yhteen lapseen kerrallaan! :heart: Onkos teillä joitakin aikuinen-vauva harrastuksia?

Täälläkin opittiin käntyilemään vasta muutaman päivän päälle 5kk ikäisenä. Mutta sitten ku tyttö sen hokas, ni pyörikin samantien kuin mikäkin vipperä. :D

Hampaita ei oo näkyny ja toisaalta hyvä niin, mutta toisaalta nyt kun oon päättäny ruveta niitä kiinteitä antamaan ja ikenet näyttää kauheasti kutisevan ja vaivaavan, niin en laittais pahitteeks, vaikka sitte niitä hampaita alkais jo ilmestymäänki... =)

Sitte jännä kysymys: Onko kellään tullu vauvakuumetta?! Täällä haluttais kovasti, mut silti on takaraivossa ajatus, että jos vasta ensi kesän jälkeen alkais yrittämään kolmatta. Minä kun olen semmonen liian tiukka itseni kanssa, että en sitten juo enkä mitään niin kauan ku imetän ja esikoisen imetystä kesti kaiken kaikkiaan vajaan vuoden ikäiseksi. Eli jos samalla kaavalla mennään, niin sinne maaliskuuhun asti imettelen tätäkin pirpanaa. Olisi kuitenkin kiva päästä tuulettumaan oikein kunnolla ulos, ennen seuravaa ihanaista "projektia"! =) Onko jollain jo tietoa siitä, että kuinka ison perheen haluaa? Mä olen pienestä asti sanonu, että haluan 5 lasta, mutta tällä hetkellä tuntuu, että kun 4 olis kasassa, ni kaikki olis täydellistä. Katsotaan nyt muuttuuko mieli ja miten elämä etenee.. Nämä ovatkin vain haaveita! :heart:

Mukavaa päivänjatkoa kaikille! :wave:

mamma-miia ja josefiina...
 
Mulla ei oo vauvakuumetta ainakaan kovin pinnassa. Mennään ajatuksella yksi kerrallaan ja ei varmaan kahta enempää tuukaan ellei kaksoset sit ehkä jos joskus... Oon kuitenkin aika omaa aikaa vaativa jne. joten yhdellä mennään aluksi ja haluan myös palata töihin ensi syksynä. Lapset on ihania, sitä en voi kieltää ja oma kaikkien ihanin, mutta suurperhe ja kaksi pientä ei ole mun juttu.

Harrastuksena meillä muskari. Neiti tykkää kovasti, vaikka siellä ryhmässä onkin vain kaksi näitä pieniä. Muut on yli yksi vee. Ei kuitenkaan haittaa, koska ei tartte osata kävellä niissä leikeissä. Tai sit mami kantaa!

Viikonloppu alkaa olla aikas lopuillaan ja mies menee tietty huomenna töihin. Se vie aina jonkin aikaa, että tajuaa olevansa yksin lapsen kanssa kotona. Jotenkin toimin ja jaan aikani eri tavoin yksin ollessani, ehkä tehokkaammin. Miehen ollessa kotona otan enemmän omaa aikaa ja mies leikkii tai hoitaa tyttöä. Tänäänkin sain leipoa ja laittaa ruokaa rauhassa, kun mies vei neidin ulos nukkumisajelulle vaunuilla.

Nyt vielä vähän pyykkitouhuja sitten herättelemään neiti hienovaraisesti. Iltapesut ja puurot, toiveena ois, että unille 21 mennessä...

Misupai ja Siiri 6kk ja 2 vkoa
 
Nostelenpa meitä kun ollaan jo toiselle sivulle tiputtu. Mihinkäs kaikki mammat on hävinneet vai nauttivatko kaikki näistä ihanista keleistä niin ettei koneelle ehdi?

Mekin jo aamu ulkoiltiin kun täällä on niin nätti auringin paiste, nyt poju jäi vielä vaunuihin nukkumaan ja minun PITI tulla sisälle vähän laittamaan paikkoja kuntoon, mutta tästähän minä itseni löysin :D

Täällä oli meidän ulos lähtiessä auringon paisteesta huolimatta vain 7 astetta, joten välikausipuku pääsi testaukseen. Ihan olin kyllä uunona, että mitäs näin kylmällä puetaankaan... Mitäs te muut olette tällaisilla ilmoilla ulos laittaneet päälle?

Vauvakuumeesta... Jaa, kai sitä alkaa ihan oikeasti hiljalleen kaikki alun jutut unohtamaan kun välillä ajatusta kakkosesta pyörii mielessä. Lähinnä siis haluaisin lapsille pienehkön ikäeron, mutta nautitaan nyt ensin kaikessa rauhassa tästä yhdestä ja katsotaan sitten myöhemmin.

Harrastuksina meillä on vauvauinti ja sitten käydään lähellä olevassa kerhossa. Siellä sitten on välillä muskaria jne. Lisäksi ulkoillaan puistossa missä nähdään muita lapsia ja tapaillaan muutenkin kavereita. Keväällä kyllä ajattelin meidän muskariin ilmoittaa kun silloin varmaan jää jo tuo vauvauinti pois. On meinaan ihan sikahintaista...
 

Yhteistyössä