Maistamaan vaatiminen pahasta?

"annika"
mää oon kyllä sitä mieltä että maistaa pitää, mutta meillä maistamiseksi lasketaa myös nuolaisu, tai se että antaa pusun ruoanpalaselle. harvoin silti tarttee moiseen valtapeliin ryhtyä, ja keskustelevalla asenteella ollaan liikkeellä. silloinkin kun siihen valtapeliin ryhdytään.
 
"vieras"
Meidän 4v ei koskaan, ikinä maistaisi mitään jos ei häntä "pakotettaisi". Siis ei nyt mitään natsimeininkiä, että maistamattomuudesta rankaistaisiin tms., mutta kovasti kyllä kannustetaan maistamaan. Yleensä vaan kävisi kurkkaamassa mitä "pahaa" taas on ruokana ja lähtisi jatkamaan leikkejä. Mutta sen verran pitää malttaa pöydässä istua, että edes lusikan kärjellä vähän maistaa. Usein jopa tykkääkin ja jää syömään lautasensa tyhjäksi.
 
No pakottaminen ja pakottaminen. Meillä ainakin painostetaan maistamaan ruokaa ja joo olen kyllä havainnut tuon, että se saa ruoan lapsen mielessä entistä pahemmaksi. Eli jatkossa sitten varmaan toisin. Ihan hyvin kuitenkin syövät, mutta vois tosiaan ottaa sen maistamisen kanssa vähän iisimmin noitten nuorimpien kanssa.

Nykyään lähinnä suositellaan maistamaan, mutta tuon olen kyllä pitänyt, että ei tarvi syödä, mutta ei voi sanoa ruokaa pahaksi, jos ei ole maistanut.
 
  • Tykkää
Reactions: tytsi-89
hahaha
Meillä on maistamispakko, aika jännä että joka kerta kun on ollut pakko maistaa, lapsi onkin hihkaissut että onpa hyvää ja alkanut syömään, että se siitä tutkimuksesta joka on?? Missä?? :D

Tiedänpähän tekeväni oikein. ;)
 
No me käytetään sellasia keinoja mitkä ikinä koetaan hyviksi/toimiviksi, en yleensä katsele kieli poskella mitään tutkimuksia ja toimi sokeasti. Jos maistamispakko toimii, käytetään ja jos ei, ei käytetä.
Mammat on niin lampaita, menee miten joku tutkimus osoittaa vaikka yksilötasolla niillä on harvoin mitään merkitystä, koskaa ei käytetä sitä omaa päätä. Oon niin kyllästyny näihin. :D Hyh.
 
"Neith"
no meillä on vaadittu maistamaan ja on vaadittu syömään lautanen tyhjäksi, seurauksena meillä on likipitäen kaikkiruokainen poika joka ei närpi ja nirsoile
toki ilmaisee jos ei jostain niin pidä, mutta ei niitä ronki pois ruuasta eikä myöskään näytä traumatisoituneen tästä kohtalostaan
 
Khimaira
Mä laitan tarjolle kaikenlaista, esim. salaatin aina ainekset erilleen niin jokainen voi koota oman annoksensa. Samoin jos on vaikka pastaa juustokastikkeessa lisäkkeenä, niin pasta ja kastike on erikseen. Hamppari, tortillo -ja pitsapäivänä saa itse täyttää oman annoksensa. Samoin jos on pihviä + lisäkkeitä, niin saa itse valita lisäkkeensä ( maissintähkää, couscousta, riisiä, wokkivihanneksia..).

Mä en usko siihen että maistamispakko edesauttaa yhtään mitään. Kuten joku sanoi että riittää että nuolaisee/ antaa pusun ruualle :O Eikö aikuinen siinä näytä valtaansa: "kun sanon että maistat niin sitten maistat!"
Mjoo..jokainen tavallaan..
 
Eikö aikuinen siinä näytä valtaansa: "kun sanon että maistat niin sitten maistat!"
Mjoo..jokainen tavallaan..
Noh, eikös ne aikuiset kuitenkin määrää mitä lapset tekee? Jos lapsi ei suostu syömään kuin ranskalaisia, eikö missään tilanteessa saa pakottaa syömään muutakin?

Tuli vaan mieleen naapurin vapaa kasvatus, heillä oli kuudelta iltaruoka ja äiti kysyi lapseltaan haluaako tämä tulla syömään. Lapsi kieltäytyi eikä syönyt iltaruokaa ollenkaan, ajeli vaan pyörällä puoli yhdeksään. Ei sekään ihan paras mahdollinen tapa ole.
 
Khimaira
Noh, eikös ne aikuiset kuitenkin määrää mitä lapset tekee? Jos lapsi ei suostu syömään kuin ranskalaisia, eikö missään tilanteessa saa pakottaa syömään muutakin?

Tuli vaan mieleen naapurin vapaa kasvatus, heillä oli kuudelta iltaruoka ja äiti kysyi lapseltaan haluaako tämä tulla syömään. Lapsi kieltäytyi eikä syönyt iltaruokaa ollenkaan, ajeli vaan pyörällä puoli yhdeksään. Ei sekään ihan paras mahdollinen tapa ole.
Mun mielestä vaihtoehtoja pitää olla- eikä aina samaa ruokaa. Meillä saa syödä vaikka pelkkiä hedelmiä ruoka- aikana jos ruoka ei maistu.
Varsinkin näin kesäaikaan ruoka maistuu paljon huonommin ja ulkoillaan enemmän, joten en ymmärrä miksi se olisi huono asia että lapsi ulkoilee ja syö sitten vain iltapalan?

Ei se mun mielestä ole vapaata kasvatusta vaan lapsen kuuntelemista.
 
"..."
Jos jossain voi vähän lesoilla kasvatustaidoillaan, niin nimettömänä netissä! Joten:

Uskon että vanhemmat usein myös aiheuttavat huomaamattaan tota ruuan pelkoa. Sillä ettei suhtaudu ruokaan neutraalisti, ja jo etukäteen hössöttää että 'et sä varmaan tykkää tästä, syö ees vähän, tää on tällästä aikuisten ruokaa, ota nakki' aiheuttaa kyllä lapsessa suurta epäluuloisuutta ruokaa kohtaan. Myös olen vauva-aikana suositusten vastaisesti syöttänyt lapselleni soseina vikka mitä makuja ja ruokia, en millään usko että pelkkää bataattia maistelemalla tottuu ruuan monimuotoisuuteen.Ymmärrän kyllä huolelliseman asenteen jos lapsi osoittaa allergisuutta. Ikinä ei tulisi mieleenkään tarjota erikseen lasten ruokaa. Edes juhlissa.

Poikani on tämän asian suhteen varmasti syntyjäänkin reipas, mutta syö mukisematta mitä vaan, vihanneksia myöten, ja todella nauttii ruuasta ja sen tekemiseen osallistumisesta. Viimeviikolla syötiin lihapulla-toasteja, joka oli ttämän 3,5 vuotiaan keksimä resepti. : )
 
Khimaira
Kasvattakoon jokainen kuinka haluaa lapsensa. Meillä syödään ruoka-aikaan yhdessä koko perhe eikä 4-vuotias itse päätä koska syö ja koska ei.
on meilläkin ruoka- ajat jolloin tullaan sisään syömään. Hiukan eri asia jos lapsi on 4-v, mä en anna sen ikäisen edes yksin pyöräillä/ leikkiä pihalla :snotty:

Mutta, joustaa voi. Jos meidän lapsilla on pihalla kivat leikit eikä nälkä yhtään, niin
en ole pakottanut syömään ( riippuu onko kouluaika, viikonloppu, loma, tms.). Saahan sitä ruokaa lämmitettyä myöhemminkin. Loma, yms. aikoina mennään aika rennoin rantein, kouluviikolla tarkempaa.
 
"Vierailija"
Miten te käytännössä PAKOTATTE sen lapsen syömään? Huutamalla ja painostamalla, kiristämällä ja uhkailemalla vai miten? Herkemmälle saattaa tulla tuosta traumoja, jos joka päivä sama meininki ja jos on vaikka aisteiltaan niin herkkä, ettei siksi rohkene kaikennäköistä ja -hajuista suuhunsa tunkemaan.
 
on meilläkin ruoka- ajat jolloin tullaan sisään syömään. Hiukan eri asia jos lapsi on 4-v, mä en anna sen ikäisen edes yksin pyöräillä/ leikkiä pihalla :snotty:
Okei, on tosiaan eri asia vanhempien lasten kohdalla. Mä puhuin oman ja naapurin ikäisistä, ne on 3-4 vuotiaita eikä mun mielestä noin pienelle voi antaa valtaa päättää ruokailustaan.
 
[QUOTE="...";26282308]Jos jossain voi vähän lesoilla kasvatustaidoillaan, niin nimettömänä netissä! Joten:

Uskon että vanhemmat usein myös aiheuttavat huomaamattaan tota ruuan pelkoa. Sillä ettei suhtaudu ruokaan neutraalisti, ja jo etukäteen hössöttää että 'et sä varmaan tykkää tästä, syö ees vähän, tää on tällästä aikuisten ruokaa, ota nakki' aiheuttaa kyllä lapsessa suurta epäluuloisuutta ruokaa kohtaan. Myös olen vauva-aikana suositusten vastaisesti syöttänyt lapselleni soseina vikka mitä makuja ja ruokia, en millään usko että pelkkää bataattia maistelemalla tottuu ruuan monimuotoisuuteen.Ymmärrän kyllä huolelliseman asenteen jos lapsi osoittaa allergisuutta. Ikinä ei tulisi mieleenkään tarjota erikseen lasten ruokaa. Edes juhlissa.

Poikani on tämän asian suhteen varmasti syntyjäänkin reipas, mutta syö mukisematta mitä vaan, vihanneksia myöten, ja todella nauttii ruuasta ja sen tekemiseen osallistumisesta. Viimeviikolla syötiin lihapulla-toasteja, joka oli ttämän 3,5 vuotiaan keksimä resepti. : )[/QUOTE]

Katotaan mitä on tulossa, meillä kans vauvasoseet olleet jo ties mitä ja itse tehtyjä joten ei maistu samalta(en kyllä tiedä miltä purkkiruoka edes maistuu:Dmutta ne haisee ainakin samalta), ei todellakaan pelkkää bataattia. Mulla on kärkäs mielipide noita häitten tms lasten ruuista, ellei nyt ole sellaista jota lapsi ei voisi oikeasti syödä...esim...öö?? :D
Nyt on välillä sellasta nirsoilua, mutta tällaisia "kausia" on ollut jo pari, ettei ole pariin viikkoon oikeastaan mikään maistunu, ehkä hampaiden takia, en tiedä.
Lapsi kuitenkin vielä alle 2v niin en ole vielä aloittanut mitään "pöydästä ei poistuta ennen kuin..." tehdään sitten kuten parhaaksi näemme, huulille olen laittanut ruokaa jos on pudistellut päätänsä, suurimmaksi osaksi onkin sitten kas kummaa maistunut ja vielä todennut "NAM NAM". Jatketaan näin niin kauan kun se toimii... :D
 
[QUOTE="Vierailija";26282334]Miten te käytännössä PAKOTATTE sen lapsen syömään? Huutamalla ja painostamalla, kiristämällä ja uhkailemalla vai miten? [/QUOTE]

Pienestä pitäen on maistellut eri makuja, koskaan ei ole kieltäytynyt. Harvoista ruuista ei pidä, lähes kaikki menee alas iloisesti. Ei ole tarvinnut huutaa tai riidellä, kun ajoissa aloittaa eri makuihin totuttelun.
 

Yhteistyössä