*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - ELOKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Kaikkien kuulumiset monen päivän tauon jälkeen päivitelty jalueskeltu :)

Ammateista: Itse työskentelen lähihoitajana sairaalassa. Vielä olisi reilu viikko kesälömaa jäljellä ja sitten täytyisi taas palailla seitsemäksi viikoksi töihin. Vähän kyllä arvelluttaa miten sitä jaksaa loppuun asti, meidän osastolla raskashoitoisia potilaita. No, sen näkee sitten, mutta mietuityttää kun haluaisin kyllä olla mahdollisimman pitkään töissä..kotona turhautuisin..

Omaan napaan ei erityistä, vatsa vähän painaa jo, mutta muuten olo ihan kohtalainen.

Milliz + toukka 26+2
 
Kiitos kaikille lohduttavista sanoista :heart:

Mieli alkaa pikkuhiljaa olemaan piristymään päin. Oon parissa päivässä lukenu netistä kaiken mahdollisen tiedon (niin suomeks kuin englanniks) vauvamme munuaisviasta ja olen nyt asian suhteen paljon levollisemmin mielin. Mikäli diagnoosi vaan on oikea (eikä mitään yllätyksiä tule) on vauvamme ennuste erittäin hyvä. Kuten täälläkin on todettu, ihminen tulee hyvin toimeen yhdellä munuaisella ja elää sillä ihan normaali elämän.

Onneks vika kuitenkin löydettiin ja sitä seurataan ja tarkkaillaan nyt tiivisti sekä tietenkin myös vauvan synnyttyä. Oon kyllä tämän diagnoosin tehneen lääkärin kanssa samaa mieltä siitä, että kunnan tarjoamat kaksi ultraa on aivan riittämättömät. Juurikin esim tällaiset munuaisviat näkyvät kuulemma ultrissa lähempänä kolmeakymmentä viikkoa :eek:

Joku kyseli ammatista: oon ollu viimiset kolme ja puoli vuotta lastenhoitajana päiväkodissa 3-6 vuotiaden ryhmässä. Oon määräaikasena ja työsopimus loppuu kun äippäloma alkaa. Saa nähä mitä sitä sit keksii kun äippäloma loppuu. Noh, se on sit sen ajan murhe.

Tulipas nyt omanapasta tekstiä, pahoittelut siitä.

Ellen ja vaavi 27+2
 
Jennyli, toivottavasti sinäkin sen kela-korvauksen saat! Tosin sinulla on silloin enemmän viikkoja kasassa kuin minulla oli, voisikohan sillä olla jotain vaikutusta... Kannattaisiko kysäistä lääkäriltä aluksi korvauksesta? Jos siitä olisi vaikka apua.

marihoi79, karhupuvulla tarkoitetaan h&m:n ruskeaa haalaria, joka näyttää ihan pikku karhulta. Muutamien sivujen takaa löytyy kuviakin. Sitä on tähän mennessä saanut ostettua vain netin kautta. Olen kaupoista sitä yrittänyt löytää, kun en millään viitsisi tilata netin kautta.

Itse olin jo aiemmin ihastunut Tutan beigeen nalle vanuhaalariin, jossa on myöskin hupussa pikkuiset korvat ja eilen sen sitten vihdosta viimein ostin. Se on sitten ihana! :heart:
Eli taidan itsekin olla poikkeus ja en osta sitä karhuhaalaria, paitsi jos sen sattuu syksymmällä löytämään kaupasta...

Ammateista oli ollut puhetta. Olen projektipäällikkönä tietotekniikka-alalla.

Esikko77 ja Möhköfantti 26+1
 
Nonni, 4d-ultra käyty!! Ihana pieni mies siellä kellui, aivan täydellinen vauva. Ihana pieni nenä, pienet pusuhuulet ja hieno hymy näkyy dvd:llä jonka mukaamme saimme.

Jennyli, Pertti Kirkinen oli mukava, hieman vanhempi mies. Juron oloinen, mutta asiallinen ja ammattitaitoinen, kertoi mitä katsotaan nyt ja moneen otteeseen otettiin kasvokuvaakin, että tulisi edes yksi tarkka, poika tykkäsi niin pitää käsiä kasvojen edessä :) Mutta saatiinpas napattua muutama kuvakin :)
Itkuhan siellä tuli ja saatiin yksi hieno hymy lääkäriltäkin kun hän tarjosi kättänsä hyvästiksi, mutta minä annoinkin halin :)
Hirmu ihana kokemus ja mikä tärkeintä, rakenneultrassa näkynyttä "golf-palloa" vasemmassa kammiossa, ei enää näkynyt. Kaikki oli näillä näkymin hyvin ja vauva oli niiiiiiin kaunis :heart:

Saamme hakea kelakorvausta minun kilpirauhaseni vasta-aineiden takia ja tuon rakenneultran löydöksen takia, mutta maksoimme ilomielin tuon 230e. Tosin dvd maksoi vielä 3e:)

Meillä takana siis ihana aamupäivä, nyt alan ottaa unta, edessä työyö vielä...Plaah. Olisin enemmän kuin valmis mammalomalle...
Mukavaa lauantaita, karhunkasvattajat =)

Huomenna muuten poksuurv 26 :eek: Jee!!

M. ja Itu 25+6
 
Tähän vähän kuvaa.. sain rattaat ja ne on tosi hyvässä kunnossa, jollei uudenveroisessa :D
400e maksoivat, Gesslein merkkiset..ja koko paketti uutena yli 800e.




Ja sitten masu pari päivää sitten 28+5


CB- tyttönen 29 Poksutaan siis =)
( ja nyt lukemaan muitten kuulumisia )
 
Huoliasiaa! Onko kellään muulla potkujen voimakkuus heikentynyt tai siis että vauvan potkuja tuntee vähemmän ja hennommin ku aiemmin. Mä olen maalannut jo kauhukuvia, että onko mun vauvelilla joku raajarikko tai jotain ku se liikkuu niin vähän. Voiko se johtua siitä että masu kasvaa nopeammin ku vauva, että sillä olis nyt jotenki enemmän tilaa liikkua? Osaako joku kertoa, mistä tämä johtuu. Mulla on kyllä keskiviikkona lääkäriaika, joten varmaan sieltäkin infoa saan, mutta ei malttais odottaa sinne.

Schnappy ja pikkune 28+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Schnappy79:
Huoliasiaa! Onko kellään muulla potkujen voimakkuus heikentynyt tai siis että vauvan potkuja tuntee vähemmän ja hennommin ku aiemmin. Mä olen maalannut jo kauhukuvia, että onko mun vauvelilla joku raajarikko tai jotain ku se liikkuu niin vähän. Voiko se johtua siitä että masu kasvaa nopeammin ku vauva, että sillä olis nyt jotenki enemmän tilaa liikkua? Osaako joku kertoa, mistä tämä johtuu. Mulla on kyllä keskiviikkona lääkäriaika, joten varmaan sieltäkin infoa saan, mutta ei malttais odottaa sinne.

Schnappy ja pikkune 28+4
En tiedä onko sillä merkistystä kuinka kovaa potkii?
Liikkeitä sillon kun vauva liikkuu yleensä vähintään 10 oltava.
Just kävin neuvolasa ja kysyin et eikö 7 esim riitä.. niin sanoi ei. Et jos tuntuu et on hiljasempaa, niin sitten vois laskea liikkeitä. Jos vähemmän niin soitto neuvolaan tai suoraan sairaalaan. Näin sanoi neukkatäti täällä.
 
Kannattaa hypätä tän viestin yli jos ei halua katsella hirveitä kuvia. Nyt kerrankin kuvasin nämä ihanat kohjuiset kipeät jalkani. Katsokaa ja kauhistukaa :eek: Kyllä kauhistuin minäkin kun kuvan näin, vaikka omat jalkani ovatkin. Kuvan laatu melko heikko, mutta kyllä niistä jotain näkee:



Hirveät ovat, eikö vain? Mua ei haittais vaikka olisivat tuon näköiset aina, kunhan eivät särkis :(
Kohju-Jennula ja poju rv27+4
 
ammatista kyselty, muakin on monesti kiinnostanu tietää niin kiva et joku kerkes laittaa galluppia ennen mua :D ite oon ammatiltani lähihoitaja, tällä hetkellä töissä kehitysvammaisten ryhmäkodissa, työsopimus päättyy 20. marraskuuta ja takaisin en enää mammaloman jälkeen haikaile, uusia tuulia kaipailen. Kotona tosin yritän olla niin pitkään kun rahallisesti kestää olla.

Emmama ja muut, mulla kans kipeytyy kyljet pitkään istuessa, maha on melkein rintojen alla tosi korkealla, sf-mitta menee yläkäyrillä ja sen tuntee! nytkin näpytellessä pitää välillä oikaista itteään, muuten tuntuu et kylkiluut vääntyy...

Töissä ollu viime aikoina tosi hyvä mieli kun tajusin että enää 6vkoa töissä! se aika menee kuin siivillä, viikot menee niin nopsaan. (toivottavasti tästä eteenpäinkin) sit saa nähtävästi olla 8vkoa kotona ennen la:ta, riippuen siis milloin vauva syntyy. aion levätä kunnolla... :whistle:

Tiistaina lääkärineuvola, pitää käydä sit kirjoittelee kuulumiset. Teidän muiden jutut käyn kyllä melkein päivittäin lukemassa, kiva lukea toisten masujen juttuja kun itellä ei oo lähipiirissä muita odottajia. =)

Nunneliini & Papuseni 26+5
 


En tiedä onko sillä merkistystä kuinka kovaa potkii?
Liikkeitä sillon kun vauva liikkuu yleensä vähintään 10 oltava.
Just kävin neuvolasa ja kysyin et eikö 7 esim riitä.. niin sanoi ei. Et jos tuntuu et on hiljasempaa, niin sitten vois laskea liikkeitä. Jos vähemmän niin soitto neuvolaan tai suoraan sairaalaan. Näin sanoi neukkatäti täällä.[/quote]

Voi ei...nyt mä saan kyllä hermoromahduksen noitten liikkeiden takia sitten.. :'( Oon lohdutellut itteäni et se istukka tossa edessä voi vaimentaa joitain töytäsyjä..Päivittäin kyllä liikkeitä tunnen mutta en kyllä uskalla sanoa että kuinka paljon....AAAARRRRGGGHHHH... :ashamed:
 
hannanmamma soittaisit synnärille ja pyytäisit päästä varmistamaan että kaikki on hyvin,ettet turhaa murehdi,yökin menee siinä pilalle!!

voi jennulan jalkoja,varmasti ovat kipeät :'(

kaikkien jutut luettu,niinkun aina jokapäivä montakertaa =) omaan napaan ei mitään uutta,puntari näyttää kokoajan enemmän,supistelee ja väsyttää :| eli siis vissiin ihan normaalia raskautta :LOL: eilen tuli äitiyspakkaus..jee,ihana on,tänään niitä sitten olen esikoisen avustuksella pessy,saa viedä yläkerran lipastoon odottamaan marraskuuta.huomenna poksuu :heart:
rv 26+6
 
En kyllä enää viitsi valittaa omista suonikohjuistani nyt kun jennula omansa näytille laitoit!

Onko täällä muita hepatoosista kärsiviä? mulla on taas jo reilun viikon kutissu lähes joka paikka
alat ja asat oli vain vähän koholla ja maanantaina sitten uusiin verikokeisiin jossa otetaan noitten lisäksi sappi, tietää sitten enemmän joutuuko taas adursalia syömään loppu raskauden ajan. Täällä vauva viettänyt tosi hiljasta päivää..hermostuttaa kun ei liiku normaaliin tapaansa.
ke olis neuvola ja toivottavasti terkka ultraa jos vaikka sais tietää kumpi siellä massussa on.

Luettu kaikkien kirjoitukset!

tanjamaa ja vauveli 24+5
 
jennula: Näyttää kyllä tosi kipeille :hug: :hug:

Liikkeet tuntuu täälläkin jotenkin vaimenneen ja uskoisin että tila alkaa käydä niin vähiin ettei ihan tuosta vaan enää kuperkeikkaa tehdäkään :whistle:
Enemmän sellaista pepun/pään työntöä ja jalkojen siirtelyä esiintyy tässä masussa.

Ammatiltani olen lähihoitaja ja työskentelin viimeksi omalla alallani akuutilla vuodeosastolla. Sieltä jäin sitten odottelemaan kuopuksen syntymää, mutta paika ei odota, enkä palaisikaan esimiehen takia.
Nyt tein vuoden osa-aikaista cittarissa. Näin vähän muitakin ihmisiä kuin aina tätä ihanaa perhettä :) Muta siis kaupankassana oleminen ei ole mun juttu, en voisi tehdä sitä joka päivä. Työporukka on kyllä ollut mahtava! =) Jään pois jo elokuun viimeinen päivä. En siis äippälomalle vaan irtisanoin itseni. Aion levätä kunnolla tai miten kunnolla sitä lepää 4 lapsen kanssa..? ;) ennen synnytystä. Ja sitten joskus kun tämä karhunpentunen on parivuotias, niin palaan kyllä oman alan töihin. =)
 
jennula :hug: varmasti on kipeät jalat :( en valita omista säryistä enään....

hannamamma mulla ihan sama, tai siis joinain päivinä on kauhea myllerrys mahassa ja sit saattaa muutama päivä mennä niin hiljasesti, että ei varmana 10 liikettä tunnissa tule, lähinnä just pepun/pään/jalkojen työntämistä.. enkä usko että vauva ees mahtuu samalla lailla mylläämään kun aiemmin, kun hän siellä kasvaa kovaa vauhtia.
mutta jos huolettaa niin sitto lääkäriin, ultraavat sitten varmaankin ja varmistaa että kaikki hyvin..

ja täällä painaa kans mahaa jo kovasti, ja aina kun lähden ajamaan autoa, vaavi päättää heittäytyä poikittain tohon rinnan alle ja sattuu niin helkutisti eikä pysty kunnolla hengittämään sillon.. ja sillon masu näyttääkin hassulle kun maha alkaa suoraan rintojen alta ja työntyy suoraan eteenpäin. mut tosiaan, silloin on tukala olo.. :ashamed:

onko muilla tullut jo raskausarpia ja jos, niin mihin? mulla on tullut, mutta ei mahaan vaan ainoastaan alaselkään :eek: mitä ihmettä.. ja muutenkin kilojahan mulla on tullut aika reippaasti, mutta ei alavartaloon juuri ollenkaan, mut nyt oon huomannu et tietenkin maha on kasvanut mutta siis selkään on tullu fläsää,yäk :$ miten ihmeessä ne sinne kertyy..

onko muuten tietoa auttaako noi kaakaorasvat arpien ehkäisyyn? sillä olen rasvannut välillä, mutta ei huvita rasvata kun on niin kuuma päivisin ja sit se rasva "valuu"...

onpas taas järkevät kysymykset, unta kuulaan ennenku höperöidyn =) öitä!

tupuna ja pokken 26+6 :heart: (vartin päästä poksuu) :D
 
Vieläkö mahtuu mukaan???

Täällä yksi odottaja, joka alun epävarmuuksien jälkeen lähes unohti nämä palstat ja nyt sitten loppua kohden alkoi taas kaivata sitä kuuluisaa vertaistukea :D Laskettuaika olisi 3.11. eli viikkoja on nyt n. 29. En pysy mukana enää B) Kauhean huomaamattomasti tämä on mennyt ekaan verrattuna. Vähemmän kaikkia vaivojakin on nyt ollut, mistä lie johtuu. Jotenkin on kauttaaltaan tosi hyvä olo ja vointi, ei valittamista (vielä)...
 
Nunneliini kyllä jalat on yhtä kamalan kipeät kun näköisetkin, valitettavasti :( Särkee 24/7 toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän, enkä ilman tukisukkia voi olla pystyssä muuta kun pakollisen vessareissun yöllä tai suihkussa käydessä, sielläkin istun saunajakkaran päällä nykyään.
Ja usko tai älä, mutta mulla on viime vuoden syyskuussa leikattu suonikohjut ja alle vuodessa ollaan jo taas tällaisessa tilanteessa :| :| Tosin kyllähän raskaudella on osuutensa asiaan ja vielä ehtivät reilun 10 viikon aikana pahentua paljon, mutta kohjuja tuli lisää jo ennen kun olinkaan raskaana....Ilmeisesti olen vain saantut niin "hyvät geenit", kuten lääkäri sanoi, kun kyselin, että miten niitä voi alkaa tulla lisää jo 2kk leikkauksen jälkeen.
Eli kun raskaus on ohi pääsen varmaan samantein leikkausjonoon, edellisen raskauden jälkeen (jolloin ensimmäiset kohjut tulivat) pääsin imetyksen lopetettuani leikkausjonoon, mutta kyllä nämä jalat on nyt huomattavasti pahemmat kun viimeksi, eli pikapikaa leikkaukseen, kuitenkin niitä on ainakin kaksi tehtävä.
Eihän tässä muuten mitää, kyllä mä sen kivun kestän vaikka sisulla, kun olen tähänkin asti kestänyt, mutta mulla on tietysti vielä isompi riski saada syvä laskimotukos koska jalat on näin pahana. Pinnallisia (onneksi vain pinnallisia) tukoksia mulla oli viime raskauden aikana 3kol ennen ja jälkeen synnytyksen, silloin tutkittiin aina ultralla sairaalassa, ettei ollut kehittynyt syvää tukosta. Ja kun niitä pinnallisia tuli varsinkin synnytyksen jälkeen, niin pistin itseeni hepariinia ja jatkoin 3kk marevanin syönnillä (tämän siis alioitin vasta 2viikkoa synnytyksen jälkeen), jotta saatiin tilanne rauhoittumaan. Nyt sitten pelottaa, että kuinkas tällä kertaa... No, mutta päivä kerrallaan...

Ammateista on ollut juttua. Olen koulutukseltani lähihoitaja, mutta olen ollut konttorissa töissä nyt jo 12v., eli konttoristi olen ja kaksivuorotyötä teen.

Tervetuloa joukkoon mimona :)

Mutta nyt aamupalan tekoon.

Jennula ja poju 27+5
 
POKS Se olis jo 29+0 :eek: Mihin se aika menee =)

mimona tervetuloa joukkoon :flower:

Jennula sympatiat sinne, jalkasi ovat varmasti kipeät :|

Omaan oloon ei uutta, kovaa punkemista tuolla mahassa käy. Vähemmän liikkuu tai potkii kun tilaa alkaa varmaan olemaan jo vähemmän. Potkut on kyllä sitten jo melko kovia, ja sellaista pyllyn punkemista yms. on sitte enemmän.

Tänään olis taas pitkä päivä (n. 10h)( en siis ole vakituiseen töissä). muutamia päiviä teen aina silloin tällöin ku mies kotona lasten kanssa. Haluan hoitaa lapset kotona siihen asti kunnes nuorin 3v., jos vain rahallisesti mahdollista. Tällaiset ykköspäivät tosin tuo pientä lisää, ja talous ei niin tiukilla vaikka kotona olenki kolmen kanssa. Kaupassa puuhailen. Raskasta jo, kun täällä vähän pienemmällä paikkakunnalla nämä pyhät pyöritetään pääasiallisesti kahden hengen voimin, kolmas aina kiireimpänä aikana. Onneksi on niin ihana työkaveri, joka ottaa huomioon tämän mahan et pääsen välillä pois kassalta jos alkaa pahalle yms. tuntumaan. Yksi sunnuntai olisi vielä tän jälkeen. Sinänsä itsellä on hyvä tilanne et enemmänkin saisin töitä tehdä (töitä olisi tarjolla), mutta enempää en enää halua ottaa kun mahan kanssa jo hankalaa ja kun supistuksiakin on ollu en halua itseäni turhaan rasittaa kun ei ole pakko. Tässä samassa paikassa olen jo vuosia pyöriskelly aina tälleen lasten ohella, siis tehny päiviä aina silloin tällöin. Saa nähdä päädynkö sinne sitte töihin kun sen aika tulee.

Säde ja poitsu 29+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja tanjamaa:
Onko täällä muita hepatoosista kärsiviä?
Täällä toinen :wave: tässä raskaudessa ei ole ainakaan vielä puhjennut, arvot olleet erinomaiset. Edellisessä raskaudessa vaiva puhkesi rv 28+, ja nyt arvoja seuraillaan tiiviisti. Mulla toi lääkitys ei sillonkaan auttanut, joten toivon todella että nyt puhkeis myöhemmin taikka jättäis puhkeamatta kokonaan.
Kuukauden välein otetaan verikokeet, tai jos jotain hälyyttävää tulee niin seuranta muuttuu tiiviimmäksi. Tsemppiä sullekkin!


Siten muihin asioihin..

Oon nyt parina päivänä panikoinut, kun tuntuu että jotain lirahtaa housuihin..ei ole pissaa (vaikka meinannut tulla sitäkin kyllä :LOL: ) vaan joko sitten hyvin vetistä valkovuotoa, taikka lapsivettä. Todennäköisestihän se olis valkovuotoa, eikös..Mä oon niin hysteerinen ollut koko odotuksen ajan että tuntuu etten oikeesti KEHTAA mennä näytille taas :ashamed:

Mulla on siis lääkäri äitipolilla 25.8, joten jos sitä pystyis sinne asti odotella. Tietty menen heti jos jotain ihme oireita alkaa tulla. Vauva liikkuu normaalisti(välillä sais vähän rauhottuakkin :D ) supistuksia tulee harvakseltaan eikä oo kipeitä, päivässä tulee ehkä maksimissaan 5 kappaletta. Nekin sillon jos on rakko täynnä, tai vauva myllää kovasti ja itse pitää kättä vatsan päällä. Esikoisen aikaan kätilöt jo sanoivat, että vältä vatsan koskettelua, se stimuloi/pahentaa supistuksia.

Hyvää sunnuntaita kaikille!! Täällä SATEINEN sunnuntai.

Harhis ja Pikku-Ella(?) 26+1
 
Huomenta!

Jennula Kylläpä on kipeän näköiset jalat. :hug:

Ammateista : Täällä myös yksi lähihoitaja :wave: Työskentelen vakituisena vanhainkodissa 2-vuorotyössä.

Raskausarpia ei vielä ole tullut, toivottavasti ei tulekkaan..

Minulla tällähetkellä mietinnässä sitteri, minkäläisen ostaisin. Olen ajatellut Fisher Pricen Newborn To Toddler Rocker sitteriä. Maksaa kylläkin 90? mutta pitkäikäinen, painorajana 18kg. Kokemuksia? Oletteko muut jo miettineet/ostaneet sitteriä?

Vuotaakos teillä muilla rinnoista jo maitoa? Täällä vuotanut jo monta viikkoa. Välillä yöllä herää kun yöpaita aivan märkänä, ei kiva :$

Tervetuloa mimona

Mutta nyt miestä herättelemään :LOL:

Nennii 27+3
 
Nennii: mun esikoiseni ei ainakaan sitterissä viihtynyt enää sen jälkeen kun oppi itse nousta istumaan ja lähti liikkeelle..eli en ainakaan itse satsaa kauheesti sitteriin, kun käytössä se ei meillä ainakaan pysynyt tuohon 18kg asti :D eli meillä käytössä oli reilut puoli vuotta, olisko johonki 8 kk asti ollut.
 
Harhaanjohtaja Sitteristä saa keinutuolin isomalle lapselle. En ajatellutkaan sitteriin enään 18kg painoista lasta laittaa vöihin :LOL:
Täältä kyseinen sitteri löytyy:
http://www.lelunetti.fi/newborn-toddler-rocker-l0539-p-4108.html

Linkki ei nähtävästä suostu näyttämään kuin yhden kuvan. Kuvia pitäisi olla kolme, yhdessä on laitettu sitteristä keinutuoli..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nennii:
Harhaanjohtaja Sitteristä saa keinutuolin isomalle lapselle. En ajatellutkaan sitteriin enään 18kg painoista lasta laittaa vöihin :LOL:
Täältä kyseinen sitteri löytyy:
http://www.lelunetti.fi/newborn-toddler-rocker-l0539-p-4108.html
:LOL: no sitten se ehkä menee pidempäänkin :D meillä ei auttanut mitkään säädöt ja muunnelmat, tenava kun päätti että hän ei enää istu siinä vempaimessa, niin ei todellakaan sitten istunut :p
 

Yhteistyössä