*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - ELOKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Sokerirasituksesta selviydytty vaikka mulla vähän tökkikin sen liemen juominen vaikka olikin sitä "limulta"maistuvaa(musta maistu vedeltä,mihin oli laitettu melassia ja hiilihappoa... :$ ) Ja olo oli ihmeen hyvä koko ajan,aamullakin tuli vaan hetkellinen huono-olo..

Poitsu ollut taas pari päivää tosi rauhaksiin..Pari päivää sitten koneella istuessa jo näki vatta nahan läpikin että jumppatuokio oli menossa ja nyt pieniä töytäsyjä ja hipasuja vaan... :/

Likalla viimenen lomapäivä huomenna ja sitten se koulu alkaa..yks päivä sain itteni jo märisemään kun mietin sitä koulukyytiä ja miten se mun pieni siellä taksissa pärjää...ettei vaan kukaan kiusais toista tms.. :'( No eiköhän se siitä,likkahan on kyllä reipas kun mikä :heart:

hannanmamma 25+3 :heart: :heart:
 
Hei kaikille pitkästä aikaa. Tänään saapui hartaasti odotetut äitiyspakkaus ja karhupuku. Olipa hymy herkässä :D Ihania vaatteita oli tosiaankin äp:ssakin ja saa kyllä olla onnellinen kun meillä täällä Suomessa odottavia äitejä huomioidaan näinkin kattavalla setillä.

Meidän kunnassa on eka lääkärikäynti vasta rv 30 jälkeen. Ite jouduin neuvolan lähetteellä viime viikolla keskussairaalalle supistusten vuoksi ja saikkua napsahti... :ashamed: Jotenki tuntuu pahalta olla töistä pois heti pitkän loman jälkeen, mutta eipä kai ne lääkärit kovin kevein perustein sitä saikkua määrää. Kyllähän se on parempi pitää tämä vaavi masussa niin pitkään kuin mahdollista. Huono juttu on vain, että joutuu kuitenkin tekemään sijaiselle työt valmiiksi eli työt pyörii ajatuksissa vähän väliä.

25+2
 
SIIS ARGH!!!

Pakko avautua jonnekkin, kun tuntuu että pää räjähtää ihan just...
Siis MITEN VOI OLLA MAHDOLLISTA...että, kun viime viikon keskiviikkona itse HENK. KOHT. vein raskaustodistuksen kelaan...niin nyt sieltä tulee lappu, että "Käsittelemme hakemuksenne, kunhan olette lähettäneet puuttuvan liitteen...lähettäkää raskaustodistus..." BLAABLAABLAA...

SIIS &!"=#(/??N!!!!=40845!

Että näin...Siis...ensinäkin vielä se on kaikista huvittavinta, että heille ei kuulemma edes kelpaa kuin alkuperäinen raskaustodistus...EI KOPIOT...siis tosi ihanaa mennä taas hakeen uus lappu neuvolasta??? Oon ihan satavarma, että kaikki laput mitä sinne tulee, niin menee suoraa jonnekkin paperisilppuriin ja sitten vaan kirjettä ihmisille, ettäpistäkääs lisää liitteitä tulemaan...

Mutta joo...ei siitä sitten sen enempää...muuten kaikki hyvin...:)

- Kiukku-Annsku 25+4
 
heippsan!!

kaikkien kuulumiset luettu, tuleepa tekstiä parissa päivässä!! kiva kun on aktiivinen pino :)

joku kyselikin miksei uimaan saisi enää mennä : jostain luin, ettei suositella viimeisen kolmanneksen aikana kohonneen tulehdusriskin takia?! tiedä sitten.. tekis mieli itekki uida kun selkä on niiiin kipeä joka päivä ja uiminen ois paras liikuntamuoto selälle..

tämä viikko saikkua vielä, to tai pe pitää mennä taas terkalle, ei tästä tule mitäään kun edelleen supistuksia,vähemmän tosin mutta on silti, selkäsärky on uskomatonta samoin päänsärky ja väsytttäääää!!! valivalivali kun on vaivoja, ei oikeesti jaksais työpäiviä enää.. ja tiedän jo mikä vastaus on: TÖIHIN!!! aion tapella niin kauan kunnes saan tahtoni läpi, itse tiedän etten tule töissä jaksamaan joten en myöskään sinne mene, ehdin kyllä töitä tehdä koko loppuelämäni!!!

kävin kattomassa kelan sivuilla tänään, siellä luki jo että vanhempainraha: asiakirja vastaanotettu (tai jotain vastaavaa) niin kuinkakohan kauan kestää päätöksen tekoon?! ja onko se äitiysavustus tossa samassa, kun ei mitään siitä lukenu ja samassa lapussahan ne oli..?! ei malta oottaa =)

kait se on käytävä nukkumaan kun jo väsyttää, taas.. hyvät yöt :wave:

tupuna ja pokken 26+2 :heart:
 
pitkästä aikaa kirjottelen.

täälä tänään poksuu 28+0 jos oon laskenu oikein. äippälomaa odotellessa... työmotivaatiota ei oo eikä tuu. :headwall: otin äippäloman varhennettuna koska ei mulla oo vakipaikkaa mihin palatakkaan joten aivan sama alottaa heti kun voi niin säästyy paperisodalta. eli 5.9 pitäs äippäloman jo alkaa JEE

toissa yönä aivan säikähin kun tuli maha aivan järkyttävän kipiäksi, mutta kaitpa olin syöny jotain huonoa. mutta luulempa että siinä samassa tuli jokunen supistuski, mutta olin niin kipiä että en niin osannu havannoida. meni parissa tunnissa ohi ja lopen otin panadolia ja sain vähä nukuttuakki sille yölle, eilen sitte ihan selvästi väsymyksestä ja raskaasta päivästä jotuen kyllä tuli illalla supistuksia, vaikkakaan ei kipeitä, lähinnä epämiellyttäviä.

pitäs saada vähä löysätä mutta en käsitä miten se onnistuu. 1,5 viikon päästä lääkärineuvola joten siellähän sitä sitte näkee onko mitään kohdunsuula tapahtunu.

nyt esikoinen kiukuttelee täytyy lopettaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja tupuna21:
joku kyselikin miksei uimaan saisi enää mennä : jostain luin, ettei suositella viimeisen kolmanneksen aikana kohonneen tulehdusriskin takia?! tiedä sitten.. tekis mieli itekki uida kun selkä on niiiin kipeä joka päivä ja uiminen ois paras liikuntamuoto selälle..
kyllähän sitä voi uida vaikka ihan lopussa jos vaan tietää että kohdunsuu on täysin kiinni. siitähän tuo suositus johtuu kun monella alkaa vikalla kolmanneksella aukeamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ludde:
mutta eipä kai ne lääkärit kovin kevein perustein sitä saikkua määrää
tähän mun oli pakko kommentoida, et kyllä meillä ainaki määrätään ;) ei tarvi ku vähän sanoa et ei kiinnosta olla töissä, niin saikkua nasahtaa heti...

ja mieki kommentoin tuohon uimiseen:
mie oon käsittäny sen niin et sit uiminen on "kiellettyä" tulehdusriskin takia, jos paikat on yhtään auennu.. siihen asti kai uida saa niin kauan ku oma jaksaminen antaa periksi...

mulle ei mitään uutta, tänään hierojalle

tt ja pömppis rv 27+2

muoks. miyaki oliki jo näemmä kerenny tuohon uimiseen kommentoida :)
 
Eipä ihmeitä...iltavuoro kutsuu |O
pientä siivoilua tässä tehny ja kääretortun pyöräytin myös :p

Eilen tuli minullekkin postissa, arvatkaa mikä?! ;) :heart:


(.) Vaavi on vissiin kääntynyt masukassa ja olo on ahdistava :/
Aikaisemmin oli pt ja potkutkin tuntui alas, nyt sitten rt tai poikkitila ja potkut tuntuu oikealle yläviistoon sekä välillä jytisee koko masu...tiedä sitten mitä silloin masukassa oikein tapahtuu :LOL:
Mut tosiaan ahdistaa, hengittäminen raskaampaa ja syömään ei pysty nimekskään :x
Masu tuntuu pallona heti rintojen alla ja välillä kylkiluut jumittaa silleen että tarttee venytellä. Välillä närästeleekin :x
Muuten olo ihan hyvä :heart:
 
Huomenia!

tupuna, mullekin ilmestyi Kelan sivuille ensimmäisenä vanhempainpäiväraha näkyviin ja pari päivää myöhemmin äitiysavustus ja lapsilisä. Kaikissa lukee sama: Hakemus vastaanotettu 4.8. ja ilmeisesti aikajakso tuosta päätökseen vaihtelee ihan täysin paikkakunnittain. Ainakin niin olen päätellyt täällä käydystä keskustelusta.
Tulis jo äitiysavustukset, pakkausta olis kiva päästä hypistelemään ja rahat taskussa suuntaan heti Ikeaan ostoksille. :D

Jennyli, täällä kanssa ahdistanut ihan erilailla siitä lähtien, kun B ponkaisi itsensä poikkitilaan ylämassuun. :whistle: Sen jälkeen on myös syömisen kanssa ollut vähän vaikeeta. Liikkeet tuntuu myös ihan ihmeellisiltä, jysähtää samaan aikaan molempien kylkiluiden alla. Liekö kaveri siellä haaraperushyppy-jumpalla vai mitä... A meillä edelleen pää kohdunsuulla odottelee, että koskas täältä pääsisi oikein pois. Eipä ole pikkumies tainnut vaihtaa asentoa enää kuukausiin, nyrkkeilee siellä vaan välillä niin, että meinaa pissit lirahtaa housuun. ;)

uimisesta mä olen puolestani kuullut, ettei julkisessa uimalassa saisi uida viimeisen kolmanneksen aikana. Eikä hajuakaan, mistä tällaisenkin knopin olen tietooni imenyt...

Täällä pestiin eilen illalla ensimmäinen koneellinen junioreiden vaatteita. Vähän väliä täytyy niitä käydä tuolla kodinhoitohuoneessa pyykkitelineessä ihailemassa. :heart: Miehelle myös esittelin valitsemani "kotiintulovaatteet". Ryökäle kommentoi vaan, että eiköhän nuo tässä ehdi muuttumaan vielä monen monta kertaa. :whistle:

Huomenna olisi 26 viikkoa täynnä ja ylitettäisiin virallisesti se raja, jonka jälkeen herra ylilääkärin mukaan aletaan synnytystä harkitsemaan, mikäli ongelmia ilmenee. Hui! :eek:


 
Jippii!! sokerirasituksesta selviydytty puhtain paperein B) En mä nyt enää niitä arvoja muista kun en heti ylös kirjoittanu mutta hyvät oli.

Miks tää lapsi ei liiku??Stressaa..Välillä tuntuu alhaalla liikkeitä mutta mitään tommossia kunnon töytäsyjä ei..Mulla on ens perjantaina onneks lääkärineuvola mutta uskaltaakohan sitä sinne asti odotella,kumminkin pieniä liikkeitä tuntuu päivittäin..ompas taas sekavaa sepostusta :p

Tytön koulukyydistä ei edelleenkään oo mitään tietoa..Menee kyllä hermot.Kait se on jo 8.00 mentävä tohon postilaatikolle odottelemaan että josko se taksi joskus sieltä tulis.. :headwall: Naurettavaa kun kaikki pitää saada mahdollisimman halvalla niin tääkin firma on espoosta joka näitä kyytejä hoitaa,vaikka lopella olis vaikka kuinka monta taksifirmaa ja yrittäjää jotka tuntis tiet ja paikat.. |O
 
Sateista keskiviikkoa Tampereelta! Koulut ja eskarit alkoi sateen saattelemana...
Neuvolalääkäri takana ja kaikki ihan ok, paitsi joudun viemään aamupissanäytteen labraan (prot+bakt), varmuuden vuoksi. Hb oli laskussa 110, suositteli rautapitoista ruokavaliota, ei välttämättä tarvetta rautalääkkeille, koska raskausmultitabsissakin on jonkunverran rautaa.
Painonnousu 500g/vko, joten ei huolta edelleenkään painonsuhteen, eikä tarvetta sokerirasitukseen ole! sf mitta kasvanut edellisestä lukemasta aika paljonkin, eli viimeksi 18cm, nyt 23cm. Mitkään ulkoiluhousut ei mene kiinni... :whistle:
Vauvan syke 145, vilkasliikkeinen, ei selvyyttä tarjonnasta.

Jennylillä ihqut Tikruvaatteet
:heart:

Kuiskaten 25+4
 
heippa!

Tuli postissa Reiman pakettikortti ja mulla kesti tosi kauan ennen kuin tajusin että mikä siellä postissa mua odottaa.. Mietein jo että onko joku tilannut mun nimellä Reimalta jotain :ashamed: :LOL:

nyt syön ja sit pakkausta hakemaan :D
 
JOs sitten mäkin laittaisin lääkärikuulumisia (suluissa edellinen terv.hoit.käynti). Äsken kävin ja olo on niin huojentunut. Kuten aiemmin kirjoitin, olen tällainen turhanmurehtija, ja oli ihana kuulla, että kaikki ok.

Rv 27+6 (23+1)
paino 65,8 (64,7)
rr 103/67 (108/72)
sf 24 (19)
syke 130 (130-150)
liikkeet ++ (++)
pissa ok (ok)

Kysyin muuten joku aika sitten Henkka Maukasta, että tuleekohan noita karhupukuja myyntiin syksyn mittaan ja myyjä oli sitä mieltä, että yleensä netissä on samat kuin kaupoissa, joten uskoi nallepuvun tulevan myymäläänkin. On se kyllä niin lutunen se vauva siellä nettisivujen mainoksessa se puku päällään, että pakko se puku on tilata varmaan, jos ei kauppoihin tule.
 
Uimisesta Mulla eilen neuvolalääkärissä oli kohdun ulkosuu sormelle auki. Lääkäri ei tästä mitään maininnut kun tutkimusta teki, kirjasi vain korttiin ja vasta ulkopuolella korttia luin ja selvisi tämä asia. En siis voinut mitään kysellä, mitä tää ihan käytännössä tarkoittaa.. Estääköhän tämä nyt uimisen jotenkin? Onko tämä uudelleensynnyttäjillä sitten ihan normaalia? Onko muilla ollut? Raivostuttaa kun noi lääkärit pitävät kaikkea itsestään selvyytenä, tuokin oli tosi nuori tyttö ja ei oikeastaan mitään puhunut.. :/ Täytyy perjantaina kysellä terkalta kun sinne soittelen sokerirasitustuloksista..

 
Alkuperäinen kirjoittaja Olivia83:
Uimisesta Mulla eilen neuvolalääkärissä oli kohdun ulkosuu sormelle auki. Lääkäri ei tästä mitään maininnut kun tutkimusta teki, kirjasi vain korttiin ja vasta ulkopuolella korttia luin ja selvisi tämä asia. En siis voinut mitään kysellä, mitä tää ihan käytännössä tarkoittaa.. Estääköhän tämä nyt uimisen jotenkin? Onko tämä uudelleensynnyttäjillä sitten ihan normaalia? Onko muilla ollut? Raivostuttaa kun noi lääkärit pitävät kaikkea itsestään selvyytenä, tuokin oli tosi nuori tyttö ja ei oikeastaan mitään puhunut.. :/ Täytyy perjantaina kysellä terkalta kun sinne soittelen sokerirasitustuloksista..

Näillä viikoilla kun kuitenkin jo mennään niin normaalia on mielestäni kun tosiaan olet vielä uudelleensynnyttäjäkin =) Kyllä ihan varmasti olisi maininnut jotain jos olisi lääkärin mielestä ollut yhtään huolestuttavan paljon auki.
 
Kuiskaten, on se jännä, miten erilaisia ohjeita annetaan neuvoloissa. Mulla oli kuukausi sitten eli rv 23+1 hb 116 ja terkkari suositteli rautaa joka toinen päivä, vaikka syön yhden tabletin sitä raskausmultitabsia. Retaferissahan on 10 kertaa enemmän rautaa kuin tuossa multitabsissa. Mulla ei siis multitabs ollut auttanut yhtään vaan oli pudonnut 141:stä noin paljon alas, vaikka säännöllisesti söin. Mutta tosiaan ollaan yksilöitä ja jokuhan on kommentoinut, että hb on noussut, vaikkei syö mitään tabuja.
 
Täällä arki alkanut virallisesti myös kun tytöt palasivat koulutielle.
Esikoinen jo viides luokkalainen ja kakkonen kolmas luokkalainen.,Hurjaa. :)

Neuvolassa käyty maanantaina ja kyllä masentaa. :( Painoa tullut nyt ihan liikaa,vaikka en syö yhtään enempää kuin ennenkään.2 kiloa kolmessa viikossa.Kymmenen kiloa yhteensä tähän mennessä. :| Ei hyvä.
Olo on raskas ja huh,huh.
Ihania pikku pukuja olitte ostaneet. =)
Tuli kans sellainen tarve että jotain pientä tietyn väristä olis kiva ostaa... :heart:
Jos vaikka piristyis.
Masentaa muutenkin...ei sadeilma vaan läheisten ihmisten selkään puukotus keskellä kirkasta päivää ja ilman varoitusta.
Itseltä vaaditaan maat ja mannut,mutta mua kohdellaan kuin lapasta,joka on eksynyt hankeen.kasvotusten ollaan mielin kielin,mutta ei oo pokkaa sanoa mitä oikeesti ajatellaan tietyistä asioista. :'(

profiiliin laitettu jonkinmoinen masukuva mammasta ja Juniorista rv27.
Nyt siis Rv 28+3
 
Heipä hei pitkästä aikaa!
Kuiskaten Minulla hb 112 ja terveydenhoitaja suositteli ottamaan jopa kahta rauta-tbl päivässä, joten todella erilaisia ohjeita saa neuvolasta riippuen.

Tänään aamulla neuvolalääkäri. Kaikki hyvin, kipeistä supistuksista huolimatta. Kohdunsuu napakka ja kiinni. Tästä huolimatta lääkäri kirjoitti 4viikkoa sairauslomaa supistusten takia :eek: Sairausloman jälkeen olisi töitä enään kuukausi ennen äitiysloman alkua.

Vauvan liikkeet vaihtelevat kovasti päivittäin. Eilen ei tuntunut kuin muutama potku ja tänään on potkinut koko aamupäivän :) Neuvolan tädin mukaan normaalia kunhan joka päivä tuntuu edes muutama liike.

Nennii 26+6
 
Uimisesta olen myöskin lukenut jostain, että uimahallissa ei suositella viimisellä kolmanneksella tulehdusriskin vuoksi...

Joku kyseli synnytyksestä, että joko sitä jännittää. Minä ainakin jännitän (ja välillä pelkäänkin), mutta koitan itteeni henkisesti tsempata siihen. Naapurit sai viikko sitten esikoisen ja synnytys oli ollut tosi helppo ja lähes kivuton :) Eli sekin mahdollista siis, ei kannata pelätä vaan pahinta...

Alkuillasta olis 4d ultra, tuun kertoon kuulumisia siitä sitten, jänskättää....

Ellen ja vaavi 26+6
 
Heippa taas :wave:

Neuvolalääkäri takana ja kaikki ok, paikat täysin kiinni. Sf-mitta oli vähän pompsahtanut
:eek: oli nyt 29cm eli yläkäyränkin yläpuolella taas mennään... Tarkistin muitten lasten neuvolakorteista niin aika samoissa on nuilta 3lta viimiseltä muksulta menty. Esim. kakkoselta kohdunkorkeus oli just sama näillä viikoilla, mutta tyttö painoi silti vain 3100g syntyessään(rv 40+5) eli empä taia nykkään ressata :D Ja kevyesti tuo kuopuskin mahtu syntymään(4100g) joten kai tällä mammalla on paikat jo niin löystyneet että mahtuu vaikka minkälainen jööti tulemaan :LOL: Sokeriarvot oli kunnossa.

Mulla on hyvä määrä jo noita äippäpakkauksen kestovaippoja koossa, joten enköhän nuilla jo pärjää alun. Eilen tein kirppikseltä löydön; uudet äp:n kestovaipat 2?! Mulle tämä kestoilu on siis uus juttu mutta oon alkanut harjotteleen jo tuolla meidän kuopuksella joka nyt 1v8kk. Kirppikseltä oon ostanut hänelle kestoja halvalla, koska ei ole oikeen mitään järkeä enää kovin sijoittaa kestoihinkaan, harmittaa kun en aloittanut heti esikolla käyttämään :/

Meilläkin esikko aloitti tänään koulun...Vähän on mammalla haikee mieli...

Onnea ellen-lle 4D-ultraan!

Minkälaisia sydänääniä teillä jotka tiedätte jo sukupuolen on ollut?
Itse ei tiedetä kumpi tulossa ja vähän vertailin nuita muitten neuvolakortteja ja eipä niistä voi oikein päätellä mitään; kaikilla ollut sydänäänet 130-150, sekä tytöillä että pojilla. Ehkä pojilla vähän korkeemmat kuin tytöillä, mutta eikös sen pitäisi olla just toisin päin??? Nyt oli sykkeet 130.

Tuosta uimisesta; mulle on sanottu että jos kohdunsuu kiinni voi huoletta uida loppuun asti, mutta jos auki niin tulehusvaara. Uudelleen synnyttäjillähän yleensä kohdunsuu aukenee vähän jo kauan ennen synnytystä.

Onni rv 28+1
 
Se on ymmärrettävää jos lääkäri kieltää uimisen jos kohdunsuu alkaa aueta, mutta tämä työkaveri esitti kieltonsa lähes heti kun sai tietää raskaudesta.
Pahasti taas mulkoili tänään, kun kannoin muutamaa pientä laatikkoa.
Minulla vaatteet tulokkaalle valmiina, kaikkea muuta vielä vähän puuttuu. Ei oikein osaa päättää rupeaisiko nyt hommaamaan vai vieläkö odottaisi.
Tänään tulee 28+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Olivia83:
Uimisesta Mulla eilen neuvolalääkärissä oli kohdun ulkosuu sormelle auki. Lääkäri ei tästä mitään maininnut kun tutkimusta teki, kirjasi vain korttiin ja vasta ulkopuolella korttia luin ja selvisi tämä asia. En siis voinut mitään kysellä, mitä tää ihan käytännössä tarkoittaa.. Estääköhän tämä nyt uimisen jotenkin? Onko tämä uudelleensynnyttäjillä sitten ihan normaalia? Onko muilla ollut? Raivostuttaa kun noi lääkärit pitävät kaikkea itsestään selvyytenä, tuokin oli tosi nuori tyttö ja ei oikeastaan mitään puhunut.. :/ Täytyy perjantaina kysellä terkalta kun sinne soittelen sokerirasitustuloksista..

Mäkin olin nvlalääkärissä tänään ja mulla oli kaula lyhentynyt kahteen senttiin ja pehmentynyt. Ulkosuu sormelle auki ja mulle laitettiin lähete äitipolille viikon sisään tarkistukseen. Mulla ollut kyllä suppareita ja välillä kipeitäkin. Mut itse en ainakaan uimahalliin tms. Menisi enää uimaan kun on vähänkin auki...ei sitä tiedä milloinka se sisäsuukin raottuu jolloin voi tulehdus päästä kalvoille. Mut kandee kysäistä tosiaan siltä terkalta vielä.

Muuten kaikki oli hienosti..vauva kyllä istuskeli perätilassa, toivottavasti loppua kohden vielä kääntyy oikein päin. Pää tuntuukin kyllä tuossa kylkiluiden alla kivasti.

Rautaa ei ole tarvinnut popsia vieläkään ja toivottavasti ei tarvikkaan. Nyt oli hb 129

Painoa tullut lähdöstä 10kg :p

JOKU KYSELI SYKKEISTÄ Yleisestihän sanotaan että pojilla on matalammat sykkeet kun tytöillä mutta mun terkka sanoi että hänen kokemuksen mukaan pojilla on KORKEAMPI ja tytöillä MATALAMPI..tytöillä usein kuulema 130 pintaan. Mulla on 2 tyttöä ja sykkeet olleen 130-150. Sukupuolestahan ei ole varmaa tietoa nyt mutta sykkeet on olleet 150-160 ja poikaa terkka sykkeiden puolesta veikkasi ja sainhan sen tk:n ultrankin perusteella sen hataran poitsu- veikkauksen joten pitäisköhän se sitten paikkansa...toivottavasti kurkkaisivat sielä polilla ultralla kun nyt sinne kumminkin tuon kohdunsuun tilanteen takia joudun.


rv 26+6
 

Yhteistyössä