*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - ELOKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

jutut luettu ja aikaa kulutettu :D Facebookissa laitoinkin tuosta meidän palkkatoimiston tädeistä, jotka ei meinanneen kelaan laittaa liitteitä maksetuista yms palkoista ku päivää ennen äippäloman alkua |O |O Pienen ja ehkä hieman vittumaisenkin sähköpostin jälkeen ilmoittivat laittavansa nykyisillä tiedoilla sinne paapperit menemään.. Äskön huomasin, voi tsiisus että voi muuten olla nilkat turvoksissa.. siis jalassa kiristämättömät nilkkasukat ja kuitenki näyttää siltä että sukat uppoutuu jalkoihin..
Muitakin "ongelmia" ilmennyt tällä viikolla.. mm. pyöräillessä rupeaa pistämään tuonne alavatsaan ihan jumpesti (samanlaista pistoa myös joskus lenkkeillessä ) piti ihan pysähtyä kesken kotimatkan tänään kun tuo pistely oli niin julmetonta :/ Huoh ja kaippa se on ruettava pikkuhousunsuojaakin käyttelemään, aivastaessa kun saattaa aina lirahtaa tippa tai pari housuun :D :D

onko muilla vastaavia ongelmia/juttuja tullut ilmi? ja mitähän tuo pistelykin niinku meinaa? :O

pikkuihra ja mörkö 25+4
 
Heipsan!

T??ll? kanssa muiden jutut luettu :)

pikkuihra mullakin tota pistely? kun l?htee rattaitten kanssa k?veleen kauppaan nii aina l?hen sellain reipasta tahtii ihan tottumuksesta ensin, mut puolessa v?liss? aina pit?? pys?htyy, ja sen j?lkee saakin k?vell? tosi hitaasti loppumatkan... en sitten tied? ett? mist? johtuu :whistle:

T?n??n ollu jotenki pinna tosi kireen?, v?sytt?ny hirmuna ja laiskottanu.. kumma p?iv?. Nyt on muuten tullu hirmunen himo punaviinimarjakiisseliin :D s?isin ihan vaikka litratolkulla, nyt kun viel? pakkaseen just perkasin marjojakin niin on mist? sit? valmistaa :) Eip? muuta t?ll? kertaa :)

Saya ja typy(?) 24+5
 
Heipä hei!

Ensiksi neuvolakuulumisia:
Rv: 26+1
RR: 113/60
Hb: 123
Painonnousu: 400g/vko (nyt tullut yhteensä 6.8kg)
SF: 25,5cm

Sf-mitta ei ollut kasvanut kuin 0,5cm, mutta viimeksi se olikin pompannut yläkäyrien yläpuolelle, joten nyt olen enää yläkäyrällä :D

Olen saanut asunnon!! Jee!! :D
Ihanaa päästä muuttamaan!!! Uusi asunto on rivitaloasunto 75m2 3h+k+s! Voitte varmaan kuvitella että tuntuu kuin olisi kartanoon muuttamassa kun nykyinen asunto on 2h+kk 50m2 :D
Ihana päästä sitten viimein valmistelemaan asuntoa vauvankin tuloa varten :)

Kelan päätös minlle tuli muuten viikossa, kun laitoin netin kautta.. Ja äitiysavustus raha maksetaan jo huomenna, tasan 2 viikkoa siitä kun laitoin hakemuksen. Olin tosi yllättynyt että tekivät päätöksen näin nopeaa..

Kyllä tämä kesä on oikeasti ollut inhottavaa aikaa. Ensin tosiaan kuoli kesäkuussa se hyvä tuttavani, heinäkuussa appiukkoni ja nyt maanantaina kuoli isäni koira (joka ollut meillä siitä asti kun olin itse 13v) :'( Pelottaa että kuka ensi kuussa menee...:(

Mutta aattelin tällai pikaisesti kirjoittaa, en ees ehtinyt vielä lueskella muiden kuulumisia kun piti kirjoittaa omat etten unohda mitä piti kirjoittaa :LOL:

Hyviä vointeja kaikille

söpöjooseppi ja neiti salamatkustaja 26+1
 
Täällä palauduttu 4d ultrasta ja tunteet erittäin sekavat. Vauvalla muuten kaikki kunnossa mutta toinen munuainen oli laajentunut ja rakkulainen. diagnoosi toisen munuaisen kystinen dysplasia. Toinen munuainen näyttäs olevan kunnossa. Uus ultra kahen viikon päästä ja loppuraskautta seurataan ja ultrataan tiivisti. Missään aikasemmassa ultrassa ei oo näkyny mitään poikkeavaa! Onneks mentiin ja vika huomattiin. Mikäli toinen munuainen tosiaan on ja pysyy normaalina vauva elää ihan normaalin elämän. Mutta jos toinenkin munuainen tekee saman ku toinen niin se onkin sit huono homma :'( Täytyy vaan toivoo parasta. Lääkäri sano että munuaisen vika johtuu ihan alkion varhaisvaiheessa tapahtuneesta tukoksesta.

Lisäilen kuvia myöhemmin, nyt ei oo voimia. Vauva varmistui pojaksi.

Ellen ja vaavi 26+6
 
kaikkien kuulumiset luettu!
ellen kovasti jaksamista murheissasi,ethän liikoja murehdi,toivon kovasti että kaikki kääntyy parhain päin ja toinen munuainen pysyy terveenä.onneksi pääset ultraan usein :hug: onnea poikalupauksesta :heart:

itseä vaivaa hirmuisen hirmuinen väsy..vois vaan maata ja nukkua
|O
rv 26+3
 
ellenille kovasti voimia :hug: Toivon sydämestä että kaikki olisi hyvin toisen munuaisen osalta :heart: Leikataanko tämä toine munuainen sitten lapsen synnyttyä?!

Nyt seuraa ällöaiheinen kysymys!! :x
Onko kellään muulla tullut limaisia klönttejä v.vuodon seassa?!!? :eek: Muistan että tästä oli puhetta alkuraskauudessa ja aika monella tätä esiintyi (myös itsellä ) ja vaaratontahan tuo tuntui olevan!
Mutta silti mua huolestuttaa kun kummaa olotilaa ollu muutenki nlalääkäristä asti tuolla alapäässä :/
Sellaista kirvelyntyyppistä! Liekkö sitten kuivat limakalvot vai mitä?! Supistukseen ei mielestäni liity eikä nyt oikeen virtsisoireetkaan :/
Mut tosiaan eilen oli pikkareissa 2 otteeseen sellainen TODELLA paksun limainen klöntti. Ihan kirkas ja tosiaan niin sitkee että rikottua ei olis saanu :whistle: :x
Eikai ny vaan limatulppaa?!!?
Onko siis kellään muulla enää tullut?! :attn:

Enempiä en nyt ehdi....työt kutsuu taas |O :wave:

Jennyli 27+2
 
ellen-, älä murehdi liikaa, voi olla että se vaan pahentaa tilannetta. Toivottavasti kaikki menee loppuun asti hyvin. Voima :hug:

pikkuihra, mullakin lirahtelee välillä aivastellessa vähän housuihin. Pitää käydä tiheesti vessassa, että rakko ei ole liian täysi, muuten voi tulla vahinko.

Onnea hyvistä neuvolakuulumisista niitä saaneille!

Kohta 4D:hen. Pikkasen jännittää miltä masussa näyttää. Potkuja kun ei vieläkään kovin voimakkaana päivittäin tunnu. Olisiko se istukka kenties vielä edessä? Tulen kertoilemaan myöhemmin kuulumiset!

Esikko77 ja Möhköfantti 25+6
 
haha :) näin unta että synnytin sellasen oikeen tukkajumalaisen pojan, siis sitä hiusta oli niin julmetusti et wou! ja se vauva oli syntyessään 80cm.. toiv. ei oikeesti :D panikoin koko unen ajan vaan et eihän mul oo niin isoi vaatteita :D
 
jennyli mulla samaa,mutta ilman kirvelyä,välillä ihan hirveen paksua venyvää YÄK :x neuvolalääkärissä sanoin että tulee välillä paljonkin ja paksua valkovuotoo,kun siksi mä olen sen ajatellut.niin lääkäri otti jonkun bakteeriviljelyn, kun mullahan myös niitä supistuksia(kivuttomia)ollut,tulokset saan ens viikon alussa.toivottavasti ei oo mitään kauheeta..!!
onnea esikko 4d:hen =)
 
Mä oon nähny kanssa unta että poika jo syntyy ja että hällä ois tummat hiukset,no sen näkee sitte marraskuussa minkänäköinen poika sieltä tulla tupsahtaa.

Eilen kokeilin ihan huvikseni että mahtuuko mulle vielä tavalliset farkut jalkaan ja kyllähän ne meni hyvin ei tehny ees tiukkaa..aikasemmissa raskauksissa ei ois näillä viikoilla enää mennyt.
 
Täällä kanssa joutuu jalat ristissä olemaan aivastaessa ja nauraessa... :whistle:

JEESUS mikä aamu mä sanon...Tytön taksin piti tulla 8.43, mennään pihalle ennen puolta ja taksi ajaa ohi,juostiin tien varteen ja huidon ja ihmettelen kun näin etuajassa tulee.Kuski vaan totes et hakevat viel muitakin lapsia kyytiin jne..Sanoin mihin kouluun tyttö on menossa ja kuski oli ihan että juu juu..(tunnen kuskin, on pari kertaa ollut kortti kuivumassa rattijuoppouden takia jne muuta kivaa..)

Vähän jäi halju olo kun näin kuka kuski oli..No menee 10min ja toinen taksi kaartaa pihaan,kuski sanoo että tytön nimi on HÄNEN listallaan ja lukee että haetaan pihalta.No 9.00 soitan tytön avustajalle että onhan jo koululla"Juu ei vielä ole tullut,missähän se oikein sitten on" mä paniikissa soitan taksi firmaan ja alan selvittämään missä tyttö oikein on. |O Itku oli jo meinaan lähellä kun pelästyin että on väärään kouluun viety.No vihdoin ja viimein 9.20 oli sitten tullut koululle :p

Toivotaan että huomenna pääsis koululle vähän nopeampaa,kun tänään.. :headwall:
 
Kiitos Tt ja Loveangel vastauksista :hug:
Joo tää on hassu tunne kun ei viittaa oikein mihinkään...ei menkkakipuja, ei supistuksiin yhdistettävissä, ei pissatulehduksen eikä kyllä hiivankaan normaalit oireet!! :/
Mutta silti tuntuu sellaiselta hieman kirvelevältä tossa pimpsaröörin suulla :whistle: :D
V.vuoto ollu muuten nyt taas aika niukkaa (vaihtelee ) eikä haise! Limalönttejä tullu vain eilen, ne 2 kpl (jotain pikkurillin kynnen kokoisia ) ja kirkasta oli, ei veristä!!
Mitähän se nuori neuvolalääkärimies oikein teki kun nuin alkanu oireilla käynnin jälkeen?! :whistle:
Silloin ei ainakaan ollu viitteitä tulehduksesta tm. Mut kai se on kokeisiin vaadittava jos oireet vaan jatkuu...
 
Kuulumiset kuitattu , ellenille voimia ja jaksamista.

Vuodosta... täällä on paremminkin juoksevaa vuotoa, ja sen takia kävinkin viemässä aamupissanäytteen labraan... samalla kun kävin otattamassa vasta-aine-kokeet...

Täällä ei pissata sen kummemmin, ei tarvii öisinkään ravata veskissä kertaakaan, mutta hikoilla saa kyllä ihan kiitettävästi.

Supistukset tuntuu lisääntyneen, hidaskin normikävely siis aiheuttaa heti pinkeen koripallo-massun :| pyöräily taas ei tunnu missään,joten sitä jatkan varmaankin loppuun asti.

Kuiskaten 25+5
 
Kiitos kaikille lohdutuksesta. Mieli on edelleen maassa, vaikka koitan olla huolehtimatta liikoja.

Lääkäri sano eilen, että mikäli sairas munuainen kasvaa kasvamistaan ja tulee kovin suureksi niin sillon voidaan jossain vaiheessa syntymän jälkeen leikkaan sairas munuainen pois. Lääkäri tosin sano että monessa tapauksessa tämä sairas munuainen kutistuu itestään olemattomiin ja leikkausta ei tarvita.

Huoli on silti kova ja varjostaa varmasti koko loppuraskautta. Jatkuva pelko siitä onko toinen munuainen terve ja pysyykö sellasena on jatkuvasti mielessä. Yritän kyllä olla stressaamatta liikoja, mutta minkäs teet. Tällä hetkellä toisen munuaisen tilanne näyttää onneks hyvältä ja vauva muuten täysin kunnossa ja napanuora ja istukka toimii hyvin ja lapsivettä normaali määrä.

Tää tuli kyllä niin puskista kun olla ja voi. Muthan ultrattiin viimeks kaks viikkoo sitten perusteellisesti sen verenvuodon takia ja mitään normaalista poikkeavaa ei löydetty vaikka kaikki sisäelimetkin ultrattiin.

Kyllä taas liika painonnousu ja muut "huolet" tuntuu mitättömiltä kun tämmöstä tapahtuu. Ei auta kun toivoo parasta.

Ellen ja vaavi 27 POKS
 
heippa!

ellen jaksamista!! mutta eiköhän toinen munuainen ole ihan kunnossa, jos kerran toisen on aiheuttanut jo alkuvaiheessa jokin tukos, niin eikö tuo toinenkin munuainen olisi ollut jotenkin poikkeava..?! varmasti kaikki menee hyvin, kyllä 4d:ssä niin hyvin huomataan, että ois varmasti huomattu jos toisessa jotain kummaa.. :hug:

tänään kävin neuvolassa, jouduin taas sille kauheelle ämmälle joka taas sanoi että töihin vaan vaikka supistelee ja selkä katkeaa!! raivostuin ja sanoin että mä en ota sitä riskiä että alan sitte synnyttää kesken työpäivän perkl, saikkua tänne ja sassiin.. sain viikon :D
ens viikolla uudestaan valittamaan jos vointi ei muutu, ja miten ihmeessä se muuttuisi?!

tosta vuodosta jos on kirkasta paksua limaa, niin jostain luin että varsinkin uudelleensynnyttäjillä saattaa limatulppa irrota eikä se tarkoita että synnytys ois lähelläkään vielä?! enhän voi varma olla kun omaa kokemusta ei ole ja itsellä ensimmäinen tulossa, mutta ite turvaudun lukemiini juttuihin kun ei muutakaan tietoa ole.. :whistle:

eipä tässä sen kummempia tällä erää..

tupuna&pokken 26+4 :heart:
 
voi ellen :hug: Toivottavasti kaikki kuitenkin menee parhain päin!

jennyli: mulla kyllä nuo oireet viittaa aina hiivaan :/

Täällä kämppä siivottu ka kyllä on nyt hienon näköistä,kun maalasin ne seinät..ihan kuin ois uuteen kotiin muuttanut :D

Ärsyttää vaan mennä töihin,ku ois niin mukavaa vaan touhuilla kotona ja penkoa sitä äitiyspakkausta :D

ja tänään taa poks poks :eek:

Niina ja vauva 28+0 :heart:
 
ellenille voimia myös täältä! :hug: Ja onnitelut poikalupauksesta! :heart: Onneksi kävitte 4D:ssä :hug: Juuri tällaisten takia suosin tuota ultraa, tulee ilmi paremmin jos jotain onkin. Ja voidaan toimia ajoissa niinkuin pitää.

hannanmamma: kauhistus sentään. Just tuon takia mä pelkään noita taksikuljetuksia,jotka siis meilläkin tytöllä. Viime vuonna eräs kuski meinasi jättää meidän tytön ison tien varteen että tyttö olisi itse kävellyt sieltä kotiin, että siis itse kuski pääsisi helpommalla... No, eipä onneksi jättänyt, jäi vain hänen ehdotuksekseen. Lapsi joka on täysin vahdittava, joka ei todellakaan olisi löytänyt kotiin :eek: Ensimmäisenä päivänä odotin 45min taksia kotiin ja alkoi jo mielikuvitus lentämään mihin tyttö on jätetty :( Kotiin siis koululta n.10min matka. No kaipa kuski vielä haki reittiä, kun uusi kuski. Eilen tuli onneksi 10min tänne. =)

Jennyli: Mulla oli kans kirvelyä ja kutinaa. Otettiin näytteet sairaalassa, kun vietin yhtenä yönä siellä muutaman tunnin järkyttävän oikeanpuoleisen kivun takia. Ei mitään löytynyt kuitenkaan näytteistä eli ei ollut hiivaa. Taisi olla vaan bakteerit sekaisin, kun peittoja heiluteltiin eräänä iltana :p Meni ohi aamuin illoin ja päivisin suihkuttelulla. Apteekista saa kuitenkin sellaista kuin vagi-C joka siis on tarkoitettu luontaisen bakteerikannan tasapainoittamiseen ja ylläpitämiseen. saa siis käyttää raskaudenkin aikana. Ja tätä mulle gyne suositteli silloin kun aikoinaan yritettiin tätä vauvaa ja kerran meni sitten taas liialliseksi kirvelyksi koko homma :ashamed: Herkät on paikat :kieh: Ja raskaana tietysti vielä herkemmät. =) Mua ei kyllä tuon viimeisimmän kutinan ja kirvelyn jälkeen ole petipuuhat paljoa kiinnostaneet. :ashamed:
Valkovuotohan voi olla raskaana paksua ja kirkasta. Itse olen sitä mieltä että sen varsinaisen limatulpan kyllä jokainen huomaa jos se housuun tulee. Mulla se ei ole koskaan ollut kirkas, vaan kellertävä, hieman verinen tai viiruinen ja kunnon möhkäle, sellainen tosi ällö :eek: :D

Eilen oli myös neukkulekuri ja kaikki ok. Painoa tulee näköjään vaikka hillitsee ja hallitsee syömisensä :ashamed: Kohdun kasvukin oli tippunut nyt keskikäyrän yläpuolelle 24cm, kun viimeksi huiteli yläkäyrän yläpuolella :D

Chira ja tyttöpötkylä rv 25+3
 
Jennyli, mulla kanssa eilisen neuvolalääkärin jälkeen ollut tuikkimista samassa paikassa kuin sulla, tuntuu erityisesti, kun kääntyy vaikka sohvalla tai sängyssä, muuten ei niinkään. Hieman punoittavalta näyttää myös iho. Eipä ollut lääkäri mielestäni mitenkään kovakourainen, mutta kaipa sitä vähän on herkät paikat. Tylsää silti, kun ei tiedä, kauanko tällaista jatkuu ja missä vaiheessa pitää soittaa neuvolaan, kun eihän sitä satavarma kai voi olla, että olisi jotenkin tuohon sisätutkimukseen yhteydessä. Erityisiä vuotoja mulla ei ole. Oisipa raskaus vaan vauvan ihania potkuja :)
 
Täällä oli joskus muistaakseni keskustelua siitä, kuinka paljon vaatteita kannattaa olla vauvalle. En muista ainakaan nähneeni mitään konkreettisia lukuja, pahoittelen, jos tulee toistoa. Voisiko joku siis sanoa tällaiselle ensikertalaiselle, että kuinka monta koon 50 pukua aiotte hankkia, entä 56 tai 60/62?? Olisin tosi kiitollinen vinkeistä. En osaa oikein arvioida ollenkaan. Meillä siis ei ole myöskään omaa pesukoneetta, vaan me olemme pesutuvan varassa, joten välttämättä ei ole mahdollisuutta joka päivä konetta pyörittää.
 
Ellen paljon voimia sinulle :hug:

Onnea kaikillle sokerirasituksen läpässeille.
Sain äsken omat sokerirasituksen tulokset ja eka arvo oli pikkusen kohollaan (arvot: 5.4/7.3/8.2) :'( Muistaako kukaan mitkä sokerirasituksen raja-arvot on kun en niitä neuvolantädiltä kerinnyt kysellä, sillä oli niin kova kiire. Aattelin vaan, että kuinka hyvät/huonot noi muut arvot oli.

söpöjooseppi Onnittelut asunnosta!
Meidän tekemä tarjous meni läpi alkuviikosta ja nyt meilläkin on uusi koti kun vaan vielä kaupat saadaan löytyä lukkoon ensi viikolla. Ihanaa kun ei enää tarvi stressata siitä minne muutetaan. Voikin siirtyä seuraaviin stressin aiheisiin: kuinka selvitää muutosta ja remontoinnista yms. :D

Kuinka paljon teillä muilla isovanhemmat on mukana odotuksessa tai jo syntyneiden lasten elämässä? Meillä molemmat isovanhemmat asuu aika kaukana. Eikä apua paljon saada, paitsi jos itse mennään kyläilemään niin silloin kyllä leikkivät lapsen kanssa. Nytkin kun muutetaan niin saa nähdä kerkiääkö kummatkaan apuun, edes lasta vahtimaan :/


Liina ja ötö 27+2
 
Terveisiä sokerirasituksesta :x Tuli sitten oksennettua labran lattialle. Litku nousi sekunnin sadasosassa enkä ehtinyt mitään tekemään kun se vaan ryöpsähti. Varsinaisesti ei edes ollut huono olo. Se hiilihappo varmaan ei siinä litkussa ole ihan mikään viisas keksintö. :ashamed: Parin viikon päästä käyn varmaan taas oksentaan..

 
Liina mulle neuvolantäti sano et rajaarvot on seuraavat: 5.3,10 ja 8.7.. eli ei paljoo ollu koholla siun arvot.. :hug: mulla just ja just alle.. ja ruokavaliota tarkkailemaan..

ellen :hug: paljon voimia.. ja onnea varmistuneesta poikalupauksesta.. :)

kaikkien kuulumiset luettu.. onnea kaikille hyvistä kuulumisista.. :)

TB 27+3:heart:
 

Yhteistyössä