*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - LOKAKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Kuiskaten, onkos ensi viikon tapaamiselle kellonaikaa jo sovittu? Vai onkohan sama eli 10.00?

Tänään neuvola ja pitänee kysellä todenteolla possurokotteesta. Olen tosin jo kallistumassa sen ottamisen puolelle...

Esikko77 ja Möhköfantti 36+6
 
Kuulumiset luettu ja onnittelen hyviä kuulumisia saaneita :)

Täällä on odottavan aika edelleen niiiiiin pitkää, niin hakuis jo eroon tästä kuvusta ja vauvan kotiin... Eilen oli synnytysvalmennus, mutta enpä nyt tiedä oliko mitään hyötyä. Eipä siellä mitään uutta asiaa tullut esiin. Ehkä vähän enemmän alkoi jännittää edessä oleva rutistus... :whistle:

Milliz + toukka 37+0
 
huomenta =)

ihanata sain vähän esimakua KIPEESTÄ supistuksesta, viime yönä heräsin tosi kipeeseen supistukseen enkä päässy sen aikana sängystäkään ylös ja tosiaan sattu niin paljon että itku tuli! APUA sattuuko se noin paljon, mä perun sit koko homman :eek: :LOL: en tiiä oliko eilisellä reippaalla kävelyllä osuutta asiaan, ku lenkin aikana supistelee nii et maha menee vaan kivikovaksi mutta kipu on ihan olematonta eikä haittaa reipasta kävelytahtiani ja ku pääsen kotiin nii loppuu sekin heti :/ mut yöllä sit tosiaan tuli tommonen ja ei ollu kiire synnärille enää. nyt jo kipu unohtunut ja kovasti taas toivoisin supistuksia, on tää hullua :D

pitäs jaksaa lähteä kaverille kylään nii kait se on laittauduttava ihmisen näköseks että kehtaa ovesta ulos lähteä :)

tupuna ja pokken 37+4 :heart:
 
Heipä hei! Eilen itsekin olin että tulis jo vauva, mutta nyt meille on tulossa maanantaina takan asentaja ja vauva ei saa syntyä ennen sitä, koska muuten asennus siirtyy. Eli nyt mä toivon että vauva syntyy aikaisintaan sunnuntaina, että pääsee sit vauvelin kanssa kotiin takan lämpöön. Tosin ei tässä mitään viitteitäkään synnytyksestä ole, joten uskon selviäväni yhtenä pallona ens viikkoon. Kiva kuulla Edta että olet jo positiivisemmalla mielellä ja saat kerättyä voimia tulevaan puserrukseen :hug:
t schnappy 39+2
 
Taas nopsaan ilmoittautumassa, että kasassa ollaan, ihan toiveiden mukaisesti tällä kertaa. :D

Viimeistä päivää (toivottavasti viedään) ja olen laittanut mahdollisimman paljon ohjelmaa täyteen, ettei ehdi miettimään tulevaa.

Pieni pelko on, että jos ne kuitenkin jostain syystä päättäisivät olla käynnistämättä huomenna - oikeesti olisi tämän mamman mielenterveys vaakalaudalla! :kieh:

Mutta tulen viellä illalla kuikuilemaan kuulumisia, voikaahan hyvin! :wave:

thor ja rinsessa 39+6
 
Huomenet, kuulumiset kuitattu!

Esikko77 Eiköhän se klo 10 olis hyvä aika kaffitella?

Kysymys SPINAALIPUUDUTUKSEN saaneille: onko se vienyt ponnistusvaiheen kivut kokonaan, vai osittain? Epiduraalihan ei vaikuta loppurutistuksen kipuihin mitenkään, ja nyt toiveissa saada spinaali, mikäli sen ehtisi saamaan :whistle: ja ilmeisesti aiheuttaa jälkioireena päänsärkyä? Epiduraalista vaan kokemusta, mutta se ei ainakaan aiheuttanut mitään oireilua.

Omaan napaan ei mitään uutta, kovasti vaavi jaksaa mönkiä ja on pirteällä päällä massussa :heart: alkaa jo malttamattomana odottaa, koska se lähtö tulee, ja miten tälläkertaa selviää koitoksesta, kuitenkin jokainen synnytys omanlaisensa, vaikka kokemusta löytyykin.

Kuiskaten 36+5
 
Moikka! Possurokote otettu...aikas paljon oli odottajia ottamassa rokotetta eli ei ainakaan meilläpäin ole juttuja pelästytty.
Tiistaina oli neuvola ja neuvolatäti sanoi, että nyt vois olla hyvä aika lopettaa uiminen eli viimeisen kuukauden aikana uimista ei enää suositella. Vauvan pää on niin alhaalla jo ettei saanut kiinni kuulemma kun vähän leukaluista. Sf mitta on 30. Painoa oli tullut n.100g viime viikosta.
Oon tosi väsynyt koko ajan eikä huvita juurikaan tehdä mitään ylimääräistä. Mahaa kiristää ja kivuttomia suppareita tosi paljon. Välillä tuntuu, kun ei sais henkeä kun vauva painaa jonnekkin tonne ylös...ja tuntuu kunolisi pala kurkussa. Seksiä tekis mieli, mutta mies ei oo pätkääkään kiinnostunut musta. En sit tiedä et onko viimeisetkin halut mennyt, kun kuuli et vauvan pää on tuolla alhaalla:) Parin kuukauden sisällä ollaan harrastettu seksiä kerran ja sekin pelkkä pikapano... :headwall:

Ainiin ja onnittelut Emmamma ja haleja Edta

Jaksamisia kaikille odotuksen viime metreillä!

T: Peggy+Emmi 35+6
 
kuiskaten: mie sain spinaalin, mut tosta ponnistusvaiheesta en osaa valitettavasti sanoa, ku kerkes vaikutus lakata just ennen ponnistusvaihetta.. sivuvaikutuksena päänsärky (jo neljättä päivää) ja karmee kutina iholla melkeen koko ajan (mut se oli pientä siihen supparikipuun verrattuna).. kätilö kyl sano mulle et sen pitäis vaikuttaa myös ponnistusvaiheen kipuihin, et ei tuntis ku pientä paineen tunnetta (mut voi myös joiltain viedä ponnistamisen tarpeen kokonaan)
 
Kaikkien kuulumiset luettu!!

thor ihanaa kun saat tytön jo huomenna syliin :heart:

Täällä on taas koko aamun masu tyhjentyny siihen malliin että oksat pois.Supistelee myös tosi kivasti mutta ei ole edelleenkää mitää säännöllisiä.

No joo pitäs varmaa mennä tuo pesukone tyhjentää kun tänää pesen tuon Juhon petivaatteet ja myös pojan sitte illemmalla ja huomenna on sitte tyttöjen vuoro.
 
Kiva kuulla tosiaan Edta, että olet jo rauhallisempi asian kanssa :hug: :)
Kuulostaa ihanalta Jennyli, mä haluun kanssa lunta :xmas:
(.) Vatsa taas/edelleen sekaisin ja tää ei siis ole normaalia, kun ennen raskautta aivan ummessa :x Rautaakaan en enää ole ottanut, joten sekään ei vaikuta. Johtuiskohan siitä, että vauva painaa joka paikkaan? En kyllä muista esikoisesta tämmöistä ollenkaan...ja ei tämäkään paina vielä ihan alas, muuten vaan viepi tilaa. Voishan tää syntyäkin jo, mutta yhtään en ole saanut aikaiseksi alkaa kotikäynnistyksiä yrittämään. Kävelyllä vois käydä, mutta mielummin lepäilen senkin ajan, jospa ois sitten oikein energinen, kun lähtö tulee :LOL: Vinkkinä vaan kaikille, elkää liikaa rehkikö, koska sitä energiaa tosiaan tarvii sitten itse äxönissäkin ;) Ei vaan, Itse olen vaan niin saamaton, että ei jaksa...kyllä se sieltä syntyy ilman yrityksiäkin, viimeistään sairaalan avuin ja ehkäpä mäkin sitten alan yrittämään kaikkea, jos alkavat oksitosiini-tipalla uhkailemaan :kieh: Pari viikkoa enää kuitenkaan :) :heart:

Mimona ja pikkuinen 39+4
 
tyttö Tenonvarrelta Onnittelut kotiutumisen johdosta....ajatella, että joku meistä on jo niin pitkällä =)
Mikä se spinaalipäänsärky on?? Ja onko suurikin prosent. mahd. saada se?....itsekkin tässä olen miettinyt tuota spinaalia otettavaksi, jos kivut kovin äityy...

thor Tsemppiä huomiseen!

Itsellä supparit ovat nyt hieman helpottuneet...tänään on tullut vain 3, kun su -ke tuli vähän alle 40/pv. Hyvä niin, jotta ehdin huomenna juosta asioilla....aamulla on äitiyspolikäynti. Mielenkiintoista saada tietää, onko nää supparit tehneet jotain tuolla. Mun pitää muistaa pyytää tekemään alatietutkimus varovaisesti...että en jää sitten suoraan sinne synnärille ja ehdin asioille :|
Rinnat ovat turvonneet ja tulleet aremmiksi.

Zera 39+4
 
Täällä vielä mukana ollaan vaikka ei ole muutamaan päivään tullut kirjoiteltua. Jotenkin niin kovin väsynyt olo, ja kun jo niin odottaa et syntyis. Kävelemässä olen päivittäin käynyt mut eipä siitä apua ole tainnu olla. Paljon jo supistelee, ei kovin kipeästi mut kuitenkin.

Kaikille vauvautuneille paljon onnea :flower: :heart:

Tänään olisi taasen neuvola, saa nähdä joko olisi viimeinen kerta.

Possurokotteesta ei täällä tietoakaan, vaik täällä seuduin sitä on jo ilmentynyt. Tai lehdessä tais olla juttua et ensimmäiset rokotteet tänne saatu, mut niitä niin vähän ettei edes hoitohenkilökunnalle kaikille ole siitä riittänyt. Saati et sitten joskun meille raskaana oleville tai muille. Pitänee kysellä tänään neuvolassa, en tosin tiedä vieläkö sitä kerkeäis saamaan vaikka voisin sen ottaakin.

Säde ja poitsu 39+4
 
EDTAlle halaus!

Kuiskaten ja Zera Mulla laitettiin (tai yritettiin laittaa) esikoisen synnytyksesä epiduraali. Piikki kuitenkin rikkoi selkäytimen kovakalvon (virhe joka käy helposti, kun nikamien välit on turvonneet raskaana olevilla) ja puudute laitettiin spinaalina. En tiedä kuinka sitten käytännössä toimi, kun jostain luin että spinaalissa puudutetta ei voisi lisätä, mutta kyllä mulle ainakin lisättiin sen kolme kertaa... Tosin en muista pistivätkö joka kerta uudelleen. Epiduraalissa ei kai sitten tarvita uutta pistämistä. Tuo päänsärky siis tulee siitä jos neula rikkoo (kummassa tahansa puudutuksessa) selkäytimen kovakalvon (muistaakseni sitä sanottiin durapunktioksi). Kovasti sanoivat, että päänsärky tulee vain harvoille. Särky alkoi muutaman päivän päästä ja se oli kieltämättä migreenipotilaallekin niin kamala kokemus että en sitä haluaisi uudelleen. Särky oli maatessa ok, mutta heti ylösnoustessa särky painoi kohden lattiaa, maa pyöri ja kipu oli pahempaa, kuin mikään koskaan on ollut. Kipua hoidetaan veripaikalla, eli käsivarresta otettiin verta, jota ruiskutettiin selkäytimeen (samoin kuin puudutetta laitettaessa). Veripaikka auttoi nopeasti. Jälleen asian piti olla kunnossa, mutta taas muutaman päivän päästä särky alkoi uudelleen (mistä taas sanottiin, että on todella harvinaista että näin käy) ja lopulta oli pakko palata sairaalaan kun en kyennyt kääntämään päätäni... Veripaikkaa ei enää kokeiltu uudelleen, vaan sain noin kuukaudeksi neljät erilaiset vahvat särkylääkkeet, jotka kyllä turruttivat, mutta eivät täysin vieneet kipua. Käytännössä en voinut kuin maata ekan kuukauden ja mies hoiti vauvan. Kun tuo kovakalvon neulanreikä oli korjautunut, kivut olivat poissa. Ponnistusvaiheen kivusta en spinaalipuudutuksessa osaa sanoa, kun lopulta päädyttiin sektioon. Kyllähän tuo kivut vei, mutta sekin on kai aika yksilöllistä ja tuon päänsärkykokemuksen jälkeen toivoisin voivani synnyttää ilman puudutuksia, tosin jos synnytys venyy yhtä pitkäksi niin ei taida onnistua...

Neuvlakuulumisia painoa oli tullut + 200 g/viikko, mutta sf mitta huiteli ihan taivaissa (en kehtaa ees laittaa). Vauva on vielä tosi ylhäällä ja aika rauhallisesti suhtautuu maailman menoon köllötellen piilossa... Ei siis toiveita vielä synnytyksestä.

Pomelo ja vauvuli 38 + 0 !
 
Onnea Emmama :flower: :flower:

Täällä ei kummempia.
Eilen sain possupiikin. Piti olla vasta maanataina, mutta oli jäänyt ylimääräistä rokotetta hoitohenkilökunnalta, niin sain sen sitten jo eilen. Ihan tyytyväinen olen.

Pistäminen ei sattunut sen kummemmin kuin muutakaan rokotukset ja käsi on vähän kipeä nyt pistoskohdasta, lähinnä kun kättä nostaa tai yöllä makasin sen päällä..
Muita oireita ei ole ainakaan vielä tullut.

Riskiryhmä rokotetaan viikon päästä, joten yksi meidän lapsista saa sen silloin. Muista ei ole vielä tietoa, mutta alustavasti on sanottu, että 3-24v tulevat avsta vuoroon joulukuun lopulla tai tammikuun alussa eli tosi myöhään
:/

-Fiona ja masu 36-
 
Pomelo Hitto!...huh..huh...kuullostipa kamalalle....ehkä sitten yritän kaikkeni olla ilman noita puudutteita. Mulla kun ei ole tuota miestä edes hoitelemassa vaavia...joten on kyllä ihan pakko itse pystyä siihen....kiitos tiedosta!!!!
 
Kuulumiset luettu =)

Mulle ei tosiaan epiduraalista päänsärkyä tullut, mutta kuulostaa tosi inhottavalle jälkiseuraamukselle :|

Täällä moni on nyt niillä viikoilla, kun molemmat tyttöni ovat syntyneet, eli 39+4,jännitys tiivistyy, kuka tuo seuraavana vauvauutisia :heart:

Närästyspoltot on jokaöinen riesa, mutta lohduttaudun sillä, että sekin tuska loppuu viimeistään synnytyssaliin :saint:

Kuiskaten 36+5
 
Heipsun! :)

Onnea Emmama :flower: :hug:

Edtalle halitukset :hug:

Thorille onnea huomiseen :heart:

(.) Ja voi yök mikä aamu :/ Reippaana herättiin aikasin esikoisen kanssa ja lähettiin hakeen terveyskeskuksesta tälle mammalle sikainfluenssarokotetta. Odotustilassa meitä ennen 3 tai 4 naista, joten ei edes kovin kauaa jouduttu odottaa, MUTTA.... en ollu kuvitellu että tollasen reaktion saan pistämisestä :eek: En nyt halua ketään pelotella, ja luultavasti mulla on ollu tosta rokotteesta niin kovan luokan stressi että laukas ton, mutta siis: Siellä oli kaks terveydenhoitajaa huoneessa, toinen pisti sitte sen piikin ja toinen piti esikoiselle seuraa. Pistos jo tuntui musta häijyltä (oon kyllä neulakammonen, tosin tähän asti vaan verikokeissa). Sitte yhtäkkiä alko oksettaa ja nous kylmä hiki. Sydän alko hakkaa ja ei pystyny puhuu. Terveydenhoitajat nosti mut lattialle ja koitti juottaa vettä ja toi kylmiä kääreitä. Koko ajan kokeilivat pulssia ja luulin oikeesti jo että henki lähtee, niin kamalalta tuntui. Kymmenisen minuuttia makasin lattialla ja kuuntelivat vielä mun pyynnöstä vauvan sydänäänet. Sitte sain soitettua miehen hakemaan meijät autolla, ja toinen terveydenhoitajista tuli aulaan seuraamaan mun vointia siks aikaa ja pitämään seuraa esikoiselle. Totesi siinä odotushuoneessa että alkaa tulla huuliin ja kasvoihin mulla väri takas ja testaili vielä pulssia. Mies haki meijät sitten ja nyt jo ihan hyvä olo, väsynyt vaan. Edes käsi ei vielä kovin kipeä, hiukan arka. Saa nähdä josko pahenee yöksi. Ikinä en ole pyörtynyt mutta tänään ei kyllä kaukana ollut... Miten voi olla että oon näin hirveen neulakammon ittelleni aikuis-iällä kehittäny, kun ei lapsena ollu mitään ongelmaa :ashamed: :headwall: Että näin..tulipa pitkä tarina :snotty: Mutta olen edelleen tyytyväinen että rokotteen otin. Toivon että oli oikea ratkaisu, pitkään mietitty ainakin.

Mies tulee kohta kotiin niin pääsee lepäämään. :wave:

Saya ja (typy) 35+6
 
Kuulumiset luettu :wave: Thorilla on kyl jännät paikat, huomenna!!

Itse hain possupiikin tänään ja oli meidänkin terveysasemalla läjä isomahaisia (ja pienempimahaisiaki) odottelemassa sitä. Piikki ei tuntunut kuin pienenä nipistyksenä. Vähän särki käteen ehkä 4min laiton jälkeen ja sen jälkeen ei mistään huomaa että olisin piikillä käynyt.

Kohta poksuu taas viikot!
Mamacita- 37+5

muoks. luin Sayan kirjoituksen juuri ja kylläpä oli eri kokemus! Kuulostaa tosiaan paniikkikohtaukselta jännityksestä. Huih!
 
Tuntuu et olen kyllä niin ulkona tuosta possutaudista ja rokotuksista :ashamed: ! Täällä ei uutisoida asiasta ollenkaan ja useimpien lääkärien kanta on se et Aasiassa on paljon vakavampia viruksia meneillään noin viisi kappaletta! Monet tahot ovat myös sitä mieltä, että taudin tänne ehtiessä on se muuttanut muotonsa jo aika vaarattomaksi. Mene ja tiedä :| ! Olen kuitenkin päättänyt olla vauvan kanssa aika varovainen, niin sairaalassa kuin ulkona liikkuessa. Isommat lapset ovat jo tottuneet siihen, että kouluvaatteet menee koulusta tullessa suoraan pyykkikoppaan ja kädet pestään huolella. Olen ollut täällä aika tarkka hygieniasta ja ainakin tähän saakka olemme säästyneet taudeilta, jotka ovat vaivanneet muita länsimaalaisia (pitää koputtaa puuta).

Olen alkanut harjoitella oikein urakalla tuota hengittämistä supistusten aikana. Vaikka kaksi synnytystä on jo takana, tuntuu et jotain voisi vielä kehittää. Ihanaa on ollut huomata, et harjoittelu on tuottanut tulosta ja kipu on lieventynyt huomattavasti. Toki sen verran muistan edellisistä kerroista et ne OIKEAT synnytyssupistukset ovat omaa luokkaansa, mutta toivottavasti saan vietyä harjoitusta sitten oikeisiin toimiin. Tavoitteena olisi aktiivinen synnytys, mutta kokemuksesta tiedän että mitään ei kannata suunnitella liikaa, vaan mennä tilanteen mukaan :) . Synnytyslaulustakin olen lukenut, mutta ukolle en ole uskaltanut mainita mitään, sillä tiedän kommentin ja pitäisi mua kuitenkin ihan hulluna. Viime synnytyksessä taisin laulaakin, vaikka en ajatellut niin tekeväni :D .

Hieman on huono omatunto kun en viitsi tällä viikolla mennä sinne lääkärikäynnille. Vauva tuntuu liikkuvan hyvin ja verenpaine oli eilen 106/61, joten kaikki tuntuu olevan hyvin. Vähän mulla on ollut mielessä et pyytää käymään joka viikko ihan rahastuksen vuoksi :| .

Uusia vauvauutisia odotellessa :D

Indo ja Ebba 36+4
 
Kaikkien kuulumiset luettu.

Täällä bongattiin äsken LIMATULPAA! Apua.. Eli siis pistin koneeseen viimeisetkin vauvan vaatteet, kaiken pinkin ja punasen :) ja aloin pistämään sairaalakassia kuntoon kun alkoi tuolla pikkuhousuissa tuntumaan oudolta.. Menin sitten heti vessaan ja niin, lopun voi kuvitellakkin mitä sieltä housuista löytyi :D
Sanoinkin vauvalle siinä ihan ääneen että vaikka kassia pakkaan niin ei vielä tarvitse lähteä :D toivottavasti on syntyessäänkin aina yhtä valmiina lähtöön :D

Vaikka eikös se voi kuitenkin mennä monta, monta viikkoa ennen synnytystä jos edes ollenkaan huomaa? Muistaakseni Thor oli ainakin sitä joskus viikkoja sitten bongaillut?
Niin ja Thor onnea huomiselle, varmasti jännittää jo kovasti! :) <3 me muut tullaan täällä perässä. Toivottavasti kaikki menee hyvin jne. ilmoittelehan sitten uutisia :)
 
Huh sentään kun on saanu taas raataa ku hullu..no oon jo saanu pestyy ja laitettuu sänkyyn pojalle puhtaat petivaatteet sekä oon jo ton pojanki pessy sekä ruokaa olla tehty ja syöty ja kohta pitäs tuo astianpesukone tyhjätä ja täyttää ja on myös jo 3 pyykkikoneellinen pyörimässä.

Selkää täällä taas jomottaa niinku nivusiakin ja masukin menee kovaksi vähän väliä..

kohta rupee varmaa oikee urakalla vauivoja putkahtamaan maailmaan kun kohta ollaa jo marraskuussa
 
Thorille onnea huomiseen koitokseen...

Tää TAHTOO kans jo nyytin syliiiiiiin :wave: kyllästyttää tää vaappuminen ja vihlonta jo, tahtoo hikilenkille ja sulavat liikkeet takaisin, nyt on olo ku barbamamalla :LOL:

Täällä ei supistele, ei tuut tulppia eikä kakaraa :LOL: no pieniä kovettumisia on mutta ei kummempaa, sais jo alkaa tulla jotai niin osais valmistautua, kiva jos kerralla alkaaki vaa hirmuset supistukset ja mie meen vaa iha shokkiin..

ja tylsääki taas on, mites muut, varsinki joilla eka tulossa, saatte päivänne kulumaan???
 

Yhteistyössä