*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - SYYSKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Kiitos MIMONA infosta! :) Mites kun tuossa lukee että "aiheutuneet sairaudesta, raskaudesta tai synnytyksestä" niin olisinko kerran esim korvausta voinut hakea kun jouduin yöllä taksilla supistusten takia lähtemään lääkäriin? Myöhäistähän se nyt olisi vaikka saisikin mutta oppiipa aina uutta :)
 
Jaksamisia kaikille kovista supisteluista ja muista vaivoista kärsiville! :hug: Koittakaahan yrittää lepäillä tarpeeksi!

Tänään käyty taas neuvolassa (viikot vierähtää ihan käsittämättömän nopeasti) ja kaikki oli kunnossa. Mitään valittamisen aihetta en neuvolatädille keksinyt ja hyvä niin. Kai ne vaikeudet on vasta edessäpäin...

Esikko77 ja Möhköfantti 30+6
 
Kaikkien kuulumiset luettu! Jotenkin ihanalle kuulostaa, että pikkuhiljaa ä-lomat alkaa ja jotkut jo tietävät saavansa vauvansa kuukauden sisällä syliin :heart:

Kurja kuulla, että toisilla supistelee jo kovastikin, se rajoittaa takuulla elämää, kun yrität pitää tilanteen stabiilina mahdolisimman pitkälle.

Painonnousustakin oli puhetta ja mulla painoa siis tullut jo 18kiloa ja siihen neuvolantäti nyt sanoi, että saisi nyt pysähtyä, mutta minä vastasin, että olen saanut edellisissäkin 23 kiloa, joten ihan jo tiesin että ainakin se tulee nytkin. Ja sitäpaitsi, niin kauan kun mulle ei gintonic ole sallittu herkku, jäätelösyöntiin ei puutu kukaan :LOL: Neukkutätiäkin huvitti... Mulla oli painoindeksi mielestäni ihan hyvä 23 ennen raskautta ja siihen pyrin takasin raskauden jälkeen joten en jaksa ottaa stressiä. Toki olisi kiva että tulisi vaan vaikka se 10 kiloa, mutta minä nyt olen näköjään tällainen hylje-emo, kerään hirmu rasvat vauvan ympärille, että vaikka pommi räjähtäisi tyyliin vieressä, meikä vaan vähän tutisee ja vauva voi hyvin :)

Toivottavasti synnytys menee tässä kolmannessa jo joutuisammin, ekaa väännettiin 33h ja siitä tuli kiireellinen sektio. Toista tein 13 ja risat ja normaalisti alakautta. Ehkä tätä toivottavasti enää reippaasti alle kymmenen tuntia *toivoo peukut pystyssä*

Minäkin jään ä-lomalle ensi viikolla, valitsin varhennetun sellaisen, tiedän etten kehtaisi jäädä saikulle kuitenkaan vaikka alkaisi jo tuo seisomatyö käydä kunnon päälle ja ajaisin itseni ihan piippuun jos jäisin vasta kuukautta ennen laskettua aikaa.

Meillä seksi luistaa ihan entiseen malliin, minun on tehnyt toistaiseksi mieli kovastikin ja onneksi mies rakastaa masua kovasti. Surettaa niiden puolesta jotka eivät saa mieheltään hellyyttä tai mies ei ole kiinnostunut masusta, edellinen suhteeni oli sellainen ja kamalan paha mieli oli raskaana kun miestä ei masu kiinnostanut ollenkaan. Tuntui monesti että odotan lapsia yksin... Ja siksi nyt osaan olla kiitollinen tästä tilanteesta kyllä, joka päivä saan kuulla jotain kaunista ja paljon paijausta osakseni.

Semmosia tänne, kovasti toivon että joutuisasti menisi loppuaika, olen muutaman kerran jo synnyttänyt unissani ja imettänyt useasti, hirveästi jo pientä kaipaan.

Kivaa loppuviikkoa kaikille =)

M. ja Itu 30+4
 
kohdunkaulaa ei enää ole yhtään, tai siis sitä synnytyskanavaa, ei mitään :| . Supistaa ja on paha olla. Tämä on ihan erilainen raskaus kuin kaksi edellistä. Moni kai on passitettu sairaalaan jo, en sitten tiedä, lääkäri sanoi että tays siin jos olo siltä tuntuu ja kun kolmas raskaus niin luuli että tiedän, no ajattelin jos jotain vuotoja tulee tai supistukset muuttuu ihan mahdottomiksi niin mennä, täytysköhän se kassi pakata. Häpyluut on niin kipeet ettei käveleen pääse. Anteeksi valitus, harmittaa niin vaan maata mutta tiedän että päiväkin mahassa on aina plussaa.

Haleja kaikille, ja jaksuja loppuun.

Mamizuukkeli ja toivo 31+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annsku:
Ärsyttävää, kun kaikki puhuu supistuksista, ja itellä ei oo hajuakaan miltä tuntuu supistus ! :|
Oonkohan ainoa...
Ite en niitä kyllä suosittele "kokeilemaan" ennenaikaisesti, harjoitussupparit tietenkin erikseen.

Minulla kieltämättä pelottaa, että nämä supistukset rupeavat avaamaan paikkoja ja pikkuinen sen vuoksi syntyy ennen aikojaan. Sairaalassa sanottiin, että ennen rv 34+0 niitä ei tarvis tulla, koska siihen asti tekevät kaikkensa, ettei vauva lähde syntymään.

Varmasti ehdit tuntemaan niitä ihan tarpeeksi sitten kun on h-hetki. =)
 
Voi MAMIZUUKKELI kumpa ei nyt ihan vielä tulisi.. Kannattaa kyllä varmaan osastolle lähteä jotta oikeanlaista hoitoa saa sitten ajoissa, viikkoja kuitenkin niin vähän vielä..
Tuo pelkkä makaaminen ei todellakaan ole hauskaa, itselläni myös suurinosa ajasta menee vaakatasossa. Mutta lohdutan itseäni ajatuksella, et kun lapsi oppii kävelemään niin sen perässä saa sitten juosta sitä vauhtia et toivoisi välillä saavan vaan makoilla :D
 
LUDDE siis onko toi vaan sun kohalla toi rv 34 jälkeen saa syntyä vaan yleensäkin kaikilla et jos rv34+ alkaa syntyä nii antavat syntyä? olen ollu siinä uskossa, että ennen rv37 tekevät kaikkensa jottei vauva syntyisi :eek:
 
Kaikille teille joilla jo kovin supistelee toivon et tilanne vähän helpottaa ja vauvat sais kasvaa viel hetken masussa.

Oma vointi on ollut hyvä, välillä tuntuu "ihan pelottavalle" kun tuntuu ettei mikään vaivaa, kieroutunutta tiedän!! Tämä on neljäs raskauteni ja kaikista helpoin, jokaisessa aikaisemmassa olen saanut kärsiä tosi ikävistä liitos- ja repäisykivuista ja nyt ei sitte mitään, *koputtaa puuta*. Ainoa vaiva on kellon ympäri vaivaama närästys, toki masu kovottelee välillä napakastikin mutta ei kipeästi. Pitäisi olla varmasti enemmän kuin tyytyväinen ettei entiset vaivat kiusaa, mut jotenki on niin epäluuloinen olo. Maha on jo valtavan iso et kyllä huomaa siitä raskaana olevansa ja vauva liikkuu tarpeeksi, mut en tiedä.

Synnytyksistä täällä ollut puhetta. Itseäni on alkanut stressaamaan koko synnytys, tai ei synnytys itsessään vaan se etten kerkeä sairaalaan. En haluaisi synnyttää kotona tai ambulanssissa.
1. synnytys kesti n. 8,5h (ponnistusvaihe 1h37min, meinasin täysin uupua mutta hyvin meni kuitenki, muutaman tikin sain.)

2. kesti 5,5h josta ponnistusvaihe enää n. 30min

3. oli 3h4min, ponnistus 4min.

Meiltä on sairaalaan matkaa tunnin verran niin jos synnytys hyvin lyhenee (kuten joka kerta on) niin enhän minä sairaalaan kerkeä. Ja kun itsellä on synnytys joka kerta alkanut heti säännöllisillä supistuksilla, n.5minuutin välein niin sitä pitää olla melkein heti puhelin kourassa (raskauden aikana ei ole tullut kertaakaan niitä "ihan oikeita" supistuksia. Yhtään kertaan en ole osannut odottaa (tai sitähän sitä nimen omaan odotetaan :LOL: mut kuitenki ku tilanne alkaa täysin yllättäen ja viimeksi ekasta supistuksesta kolmen tunnin päästä tyttö oli jo maailmassa). Ekassa taisin saada kohdunkaulan puudutteen, mutta joka ei juurikaan vaikuttanut, uutta ei keretty laittamaan kun tilanne kehittyi niin nopsaan. Ilokaasua henkäilin, mutta siitä tuli silloin äärettömän pahaolo. Toisessa myös laitettiin kohdunkaulanpuudute, mutta en kokenut että olisi tälläkään kertaa auttanut yhtään. Ilokaasun voimin sit mentiin kun mutakaan ei voinut enää antaa. Kolmannessa ei ollut mahdollisuuksia saada ilokaasun lisäksi mitään koska reilu puol tuntia sairaalaan tulon jälkeen tyttö jo syntyi. En tiedä miten te muut olette kokeneet sen ilokaasun, mut minusta tuntui ettei se vaikuttanut juuri mitenkään. Mut kuitenki oli jotenki helpompi supistuksen aikaan keskittyä siihen sen hengittelyyn, vaikkei juuri tehonnut.Neuvolassa ollan jo keskusteltu tulevassa synnytyksestä ja ohjeeksi sain et kun supistuksia on tullu puol tuntia on ambulanssa soitettava. Ei pitäisi stressata mutta minkäs teet.

itse saan kuulua myös heihin onnekkaisiin joiden mies tykkää silitellä ja jutella vauvalle. Kovasti silittelee ja paijailee mahaa, itse tykkään kovasti tästä hellyydestä. Mies olisi myös valmis petipuuhin, mut itse en ole kovin niistä innostunut. Itsellä menee paikat jotenki tosi kipeiksi ja maha on sitte niin kireä. Mutta silloin tällöin aina muistin virkistämiseksi puuhaillaan. Muuta hellyyttä on sitte ihan riittämiin, ja ihania kommenteja saa kuulla mieheltä vauvamahasta ja muusta päivittäin.

Säde ja poitsu 33+4
 
tupuna21 Meillä neuvolatäti viimeksi sanoi et ainaki täällä meilläpäin pidetään rajana viikkoa 35, eli kun se on täysi niin sitte ei estellä. Huisia ajatella et itsellä siihen rajaan olisi enää reilu viikko :eek:
 
Pitkästä aikaa jotakin tännekin raapustelen...

Eli neuvolassa kävin alkuviikolla.
Rv 29+4
Paino oli pysynyt täsmälleen samassa kuin viimeksi eli yhteensä on tullut nyt 2kg painoa.
Verenpaine 102/68
Hemppa 125
Pissa puhdas
vauvan syke 124-134
tarjonta rt
liikkeet ++
sf 29

Muuten on mennyt tavalliseen tapaan. Vauva liikkuu kovasti. Selkä on enemmän ja enemmän kipeänä. Tänäkään aamuna , kun 07 heräsin, en lähtenyt pissalle , vaikka kova hätä olikin :whistle: kun otti selkään niin kipeää, että kääntyminen sattui älyttömästi. Päätin kärvistellä kahdeksaan, kun silloin oli pakko nousta koululaisia herättelemään.

Tuolla oli jotain synnytysgalluppia. Eli mulla on mennyt näin:

1. poika 10h 30min, ponnistus 13min (3440g ja 51.5cm)
2. poika 10h, ponnistus 2min (4660g ja 53cm)
3. tyttö 8h, ponnistus 2min (3969g ja 52)
4. tyttö 1h 52min, ponnistus 1min, (4360g ja 52cm)
5. poika 1h 9min, ponnistus 1min (4100g ja 50.5cm)

Yhdessäkään en ole ottanut kipulääkkeitä, kun en ole ollut mitenkään kipeä. Ylivoimaisesti helpoin oli viides synnytys, oli periaatteessa kivuton alusta loppuun.

Nyt on sitten vähän flunssainen olo, nenä vuotaa ja kurkku on kipeä. Muillakin perheestä on ollut samanlaisia vaivoja. Kuumetta ei ole kuitenkaan ollut.

Mutta eipä muuta tällä kertaa.

-Fiona ja masu rv 30-
 
säde83 Piti tulla kommentoimaan tuota, kun sanoit että pelottaa miten ehdit sairaalaan kun synnytys alkaa. Itseäni pelottaa sama juttu. Minulla on vasta 1 lapsi, mutta hänen synnytyksensä kesti vain 4h 20min, josta ponnistus 12min. Olen täällä itsekseni miettinyt että miten ihmeessä ehdin saada pojalle hoitajan ja hommattua itseni sairaalaan, vaikka matkaa ei minulla ole kuin pari kilometriä :LOL: Mutta kun olen yksin pojan kanssa niin sitä tulee sitten mietittyä tällaisia..


Tämä pikku prinsessa alkaa olla jo aika kova venyttelemään :D Ihan selvästi tuntuu peppu tuossa pallean sivussa kun neiti on hereillä :D Aika jännän tuntuista :D

Vielä olisi vaatteiden pesua ja vaunujen ja turvakaukalon pesua tiedossa ennenkuin neiti saapuu maailmaan. Plus sitten ne kaikki extrahärpäkkeet (vaipat,rasvat ynnä muut) pitäisi ostaa.. Mutta kyllä kai sitä ehtii :D Esikoinen syntyi rv 40+2 joten olen tuudittautunut siihen uskoon ettei tämäkään pirpana näe päivänvaloa ennen laskettua aikaa :) hih... Ei varmaan pitäisi olla liian varma :LOL:

Minua on vaivannut kamalat selkäkivut ja supistelut kävellessä nyt aika kauan. En ole oikein minnekään jaksanut kävellen lähteä. Mutta tänään laitoin äitiyssukkahousut hameen kanssa kun lähdimme pojan serkun synttäreille, niin huomasin että kävely sujui PALJON paremmin! Varmaan ne sukkahousut antoivat jotenkin tukea selälle ja masulle, koska ei tullut supistuksen supistusta koko reissulla, jee :xmas:

söpöjooseppi ja nti sm 31+2
 
söpöjooseppi sekin on myös mulla et miten nopsaan saan lapsille (kolme siis) vahdin kun lähdön aika koittaa. Vaikka mies on puhelimen päässä hälytysvalmiudessa, niin hälläki menee noin puol tuntia et ehtii töistä kotiin. Äitini on toinen vaihtoehto, mut jos hänkin sattuu olemaan töissä niin ei ehdi ihan heti paikalle. Viimeinen vaihtoehto on siskoni (asuu eripaikkakunnalla), lupasi tulla tänne meille muutenkin avuksi, mutta pääsee tulemaan 2 päivää ennen LA. Ja itsellä kun lapset on syntyneet niin ennen kuin jälkeen lasketun niin ei ole varmaa et ehtii tulla. Vaihtoehdot on oikeastaan tuossa joten jonkun olisi vain kerittävä tai sitte vauva syntyy kotona =)
 
Tupuna Täällä ei keskussairaalassa aleta hoitaan synnytystä, jos ei ole tuo 34 viikkoa täynnä, vaan pistetään suoraan yliopistolliseen. Siihen asti siis yrittävät lääkitä ja makauttaa osastolla, jos olo/oireet sitä vaatii.

Jos vaadittavat viikot on täynnä, niin sitten eivät kätilön mukaan käytä niin järeitä toimenpiteitä, että vauva pysyis vielä mahassa.
 
Tuolta joulukuisista halusin tulla mamizuukkelia lohduttamaan :hug: Mulla esikoista odottaessa hävisi kohdunkaula lähes kokonaan rv 30 ja levon avulla vauva pysyi vielä 7 viikkoa sisälläni. Eli syntyi huonoista ennusteista huolimatta melkein täysiaikaisena! Joten muista sinäkin levätä ja tarvittaessa mene ehdottomasti osastolle niin saat supistusta estävää lääkettä!

Ja tuosta synnytyksen estämisestä - ainakin Kätilöpistolla ja Naistenklinikalla rv 34 on se raja, jonka jälkeen synnytystä ei enää estellä. Noilla viikoilla tapahtuu keuhkojen kehityksessä tärkeitä juttuja.

Tsemppiä supistelijoille ja lepäämään joutuneille! Supistusten takia olen sairaslomalla minäkin ja moni muukin meistä joulukuisistakin.

Sonja ja vaavi rv 25
 
Täällä on taas supistellu koko illan saas nähä saako sitä ees nukuttuu kun selkä on ihan tulessa ja maha kokoajan ihan kovana sekä tuota paksua sitkeetä ja venyvää limaa näyttää nyt piisaavan vaikka muille jakaa,mut nyt on kyllä ees mentävä yrittää sitä nukkumista.

Hyvät yöt kaikille!!

Supistelijoille ja muillekkin :hug:
 
huomenia :wave:

taas huonosti nukuttu yö takana, nyt ei ollut kipuja lainkaan, mutta heräilin jostain syystä kokoajan ja tuntui ettei mikään asento ole hyvä :| onneksi ei tarvitse töihin lähteä, vaan saa jäähä kotiin lepäilemään =) jos rv 34 on "rajana" synnytykselle, tarkoittaako se nyt siis viikkoja 33+0 vai 34+0? (kun eikös tuo 33+0 ole jo viikko 34?, hömelö minä...) jokatapauksessa hui, ei siihen montaa viikkoa minullakaan enää ole.

ens viikon perjantaina ois se aika äitipolille ylimääräiseen ultraan jossa vauvan kokoa syynätään.. toisaalta toivon, että hän olisi jo sen verta yläkäyrillä, että käynnistettäisiin aiemmin (koska maha on valtava ja olo melko tukala..) kauheeta ajatella näin :ashamed: koska tietenkin toivon, että vauvani voisi kaikin puolin hyvin ja olisi "normaali" ja terve.. mutta ei se yhtään haittaisi vaikka saisin hänet syliini jo ensi kuussa :)

tosta seksistä piti sen verta kommentoida, että mies vasta nyt myönsi, että häntä siis tosiaankin peloittaa että hän vahingoittaa vauvaa harrastuksemme aikana.. selitin kyllä ettei pikkunen siitä vahingoitu mitenkään mutta ymmärrän kyllä pelonkin.. nooh eihän tässä pitkään enää ole tämä tilanne :D

vaikka olenkin saikulla, tuntuu että joka päivä olen menossa jossain ja touhuamassa, nyt ajattelin pitkästä aikaa vaan löhötä kotona koko päivän, otan peiton sohvalle ja laitan leffan pyörimään ja syön tietenkin hyväskää, minä laiheliini :D :p

mukavaa päivää kaikille :wave:

tupuna ja pokken 31+5 :heart:
 
tupuna21, mulle kans sanottiin tiistaina äitipolilla, että kunhan päästään rv 34, niin alkaa olla hyvä.. Siihen asti estellään..
Mulla on siis tilanne se, että sektioita on tehty kaksi, ja viime leikkauksessa jotain repeämääkin tuli. Nyt käyn viikon välein äitipolilla, ja sektio tehdään viim. rv 36-37, jolloin lääkäri sanoi raskauden olevan täysiaikainen.. Eli ei siis enää kauaa :heart:

Synnytyksistä oli gallppia, mulla eka käynnistettiin ja heti ku sain tabletin, niin vauvalla laski sydänäänet, ja eiku leikkaukseen.. :(
Kakkosta pakersin 16h, ja kun tuli aika ponnistaa, niin taas meni sydänäänet, ja eiku leikkaukseen..
Tää on sitte automaattisesti sektio..
pikkuruinen ja poitsu 33+4 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tupuna21:
rv 34 on "rajana" synnytykselle, tarkoittaako se nyt siis viikkoja 33+0 vai 34+0? (kun eikös tuo 33+0 ole jo viikko 34?
Siis 34+0 eli 35. raskausviikko täytyy olla menossa. (On kuulemma niin tarkkaa, että täällä laitetaan vielä 33+6 sinne yliopistolliseen synnyttämään)

Olen tässä miettinyt ja harmittaa vähän, ettei synnytysvalmennusta järjestetä enää, vaan sen nykyään korvaa lyhyt tutustuminen synnäriin. Eli tuntuu, että tässä lähdetään vähän soitellen sotaan. Onneksi voin kuitenkin luottaa mieheen, joka varmasti tukee ja tekee parhaansa tosipaikan tullen. :)
 
3-kymppinen kiittää onnitteluista. :D

Olo ollut jo vähän parempi..mitä nyt tuntuu että kohta näkyy jalka tai jotain.Pulppuaa tuolla alhaalla siihen malliin. :)
Huomenna tulee sellainen viikko lukema täyteen kun mun esikoinen on syntynyt painaessaan 2kg400gr.
Mukavan kokoinen keskonen oli syntyessään,mutta raskas kaks viikkoinen kulkea sairaalassa.
Vielä kun jaksais sinnitellä edes pari kolme viikkoa.
Sitten voisi jo Junior nähdä mun puolesta päivänvalon. =)
Viikon päästä lauantaina alkaa mammaloma...ihan uskomatonta!! :eek:
Tuntuu niin kaukaselta että seuraavien rahojen maksupäivä on on lokakuun viimeinen ja silloin pitäisi olla jo vauva kainalossa. :heart:
Tietty ens viikolla maksetaan hikinen kotihoidontuki..sekin vajaalta kuulta kun mammaloman alkaminen veroittaa muutaman maksupäivän.
Ei pääse näillä tulilla rikastumaan. ;)
Olipas siinä taas marmatusta.....

Mukavaa viikonloppua kaikille!
Marihoi ja junior 33+5
 
Heipä hei... ja terveisiä täältä sairaslomalta. Olin kyllä ihmeissäni, että sellaisen hakeminen olikin yllättävän vaikeaa. Neuvolasta eivät saikkua kuulema kirjoita, toisin kun luulin... vaan minut ohjattiin työterveyslääkärin vastaanotolle. Nyt jo pari kuukautta kestänyt pistos oikealla puolella noin 10cm navasta viistoon yltyi eilen kovaksi ja säikähtäneenä siitä ajoin aamulla suoraan neuvolaan. Vauva olikin viikossa kasvanut, ainakin mun painon mukaan yli kilon ja kohdunpohjan korkeuskin oli sentin kasvanut viime viikosta. Tuntu, että kovasti silti epäilivät sairaslomani tarvetta, kun "voit niin hyvin". Tällaisena tunnollisena työntekijänä jouduin ihan tosissaan vakuutelemaan ja sanomaan, että se istuminen ei nyt oikeesti tunnu kivalta! Sain saikkua nyt pari päivää... ja olo oli ihan paska sen vuoksi, että tunsin etten ole oikeutettu siihen, kun olen niin "hyvävointinen" :'(

PlanBaBy 30+5
 
täälä kanssa yksi jolle lääkäri sanoi viimeksi sairaslomaa kirjoittaessa,että kun rv 34 päästään niin sitten ei enää estellä jos vauva on tullakseen. =) tietysti minä ainakin haluaisin pitää pienen mahdollisimman kauan masussa kasvamassa.rv37+1 on sektionpäätöspäivä =)
rv 31+5
 

Yhteistyössä