*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - SYYSKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

:wave: Huomenta päivää ja mukavaa viikonloppua kaikille!

tupuna21 :D ! Uskon kyllä että on ärsyttänyt ja on paha mieli, mutta hieman hassultahan toki kuulosti... Paljon parempaa päivää toivottelen sinne joka tapauksessa ja sano miehellesi että aikuistuu ja viettää sun kanssa mukavan laatuaikapäivän ja lakkaa kiukuttelemasta :hug: .

Synnytyksistä oli puhuttu, onpa tosiaan ollut nopeata toimintaa täällä ihmisillä! :eek: Eipä meidänkään poika kauaa viivytellyt, vedet menivät illalla yhdeksän aikoihin, mutta koska minkään näköisiä suppareita ei tullut, käynnistettiin tipalla puolen päivän aikaan seuraavana päivänä. Poika oli sylissä viiden jälkeen, ponnistusta 42 minuuttia.

Lääkäri tuossa tiistaina varoitteli kovasti, että en millään ehdi täältä Espoosta 100 km Tammisaareen ajamaan, kun on niin paikat kypsiä ja muutenkin kuulemmä lähes aina toinen synnytys on ensimmäistä nopeampi. :| No, katsotaan tilanne ja käyn nyt sitten varmuuden vuoksi tutustumassa tuohon viereiseen Jorvin sairaalaan, jos tulee kiirus. Ei vaan mitenkään toivottavaa, että sinne joudutaan, kun Tammisaaressa on kuitenkin niin ihanan rauhallista ja kodinomaista synnyttää + viettää perhehuoneessa lapsivuodeaikaa miehen kera. :heart:

thor ja rinsessa 34+1
 
Lauantaihuomenia! mulla ollu tota pissalla ramppuuta ja píkkulirahtelua jo kuukausia ja oon jo tottunu siihen. Nyt mulla on yks uusi "vaiva", nimittäin sormien puutuminen. Mulla on oikean käden kaksi sormea koko ajan puuduksissa eli sormia sirisyttää koko ajan, aivan kuin olisin nukkunut käden päällä. Yöllä se vaan pahenee, jolloin koko kämmen on puuduksissa. Tää siritys ei siis lakkaa vaan päivälläkin koko ajan puuduksissa. Sormien tunto on heikko ku puudutus on päällä. Siskoni, fysioterapeutti yritti auttaa ja neuvoi niskalihasten ja käden venytysliikkeitä, joiden pitäis auttaa, mutta ei. Kuulemma turvotus käy johonkin hermoon, joten voi olla että synnytykseen asti tämä sama vaiva. SE on ärsyttävää ku kättä väsyttää koko ajan. Ja mullahan sitä turvotusta on ku paino on noussu koko ajan vauhdilla, söipä tai ei. Aamuni alkoi siis valituksella. Olis kiva kuulla onko muilla kokemusta puutumisesta (ei siis uupumisesta, joka liene kaikille tuttua :LOL: )
 
Voi onneksi Thor selvisit säikähdyksellä kolarista.. Kyllä tuolla ruuhkissa on tosi usein "läheltä piti" tilanteita, mutta onneksi ei tarvi siellä enää ajella (pahemmin ainakaan), kun ei tarvi töihin enää ..

Puutumisesta, tuttua on, mulla kyllä jalat puutuilee enemmän kun kädet, ne on tosi usein ihan tunnottomat päivälläkin ja joudun oikein ihmetellen nousemaan että mihin mun oikea jalka taas hävisi.. Kädet puutuilee öisin kyllä, se on ikävää.... Mulleki terkka sano että helpottaa sitten synnytyksen jälkeen.. ei auta kun kestää..

Pissatauti: vaivannut mua jo rv 20 alkaen.Ihan koko ajan hätä, ja kaikki kolme tippaa saattaa sitten tulla. Nyt vaiva pahentunut taas niin että viime yönäkin kävin vissiin 7 kertaa vessassa yöllä, melkosen rasittavaa..

Kauheeta valitusvirttä tulee nyt täältäkin. mutta kivojakin juttuja; sain tällä viikolla tulevan lastenhuoneen laitettua melkein kuntoon, maalasin, ostin verhot ja pesin+laitoin kaikki pienet siniset vaatteet sievästi kokojärjestyksessä kaappiin odottamaan tulokasta:) Enää pitää joku kaappi hommata sekä tietty pikkusälää (vaipat, tutit, voiteet, sun muut).. :) Ihanaa kun huone on jo ihan lastenhuoneen näkönen ja vauvakuume vaan nousee!!!

Mukavaa viikonloppua! Myös Tupunalle! :hug:
t.Sandy 33+2
 
Aurinkoista aamupäivää marraskuisille!

Täällä ei pissata eikä puuduta, mutta ne muut vanhat oireet kyllä seuraa uskollisesti mukana.

Täällä poksutaan 31+0 *poooooks*
Aika hurjaa ajatella, ett tästä päivästä lukien se olis sitten 9 vkoa h-hetkeen.

Kuiskaten 31+0

:heart:
 
Mulla on vierähtänyt kaikki vapaa-aika remontti- ja muuttohommissa, eikä uudella asunnolla vielä edes ole nettiä, etten ole täälläkään kerinnyt roikkumaan piiitkiin aikoihin. Vierähti aika tovi teidän juttuja lukiessa =)

Tervetuloa mukaan uusille :flower:

Tarrasukat jalkaan kaikille supistelijoille. Onneksi aika pitkällä jo mennään. Kohtahan on lokakuu!

Synnytyksistä oli puhetta ja taidan vetää pohjat siinä, sillä ensimmäinen synnytykseni kesti 29 h. Jonka lisäksi supistukset alkoivat kaksi vuorokautta ennemmin ja tulivat melkein koko sen ajan säännöllisesti 10 min välein. Haluaisin silti synnyttää luomuna, ilman kivunlievityksiä, koska pahimmat kivut olivat silloin kun epiduraalin vaikutus lakkasi, eikä sitä enää annettu lisää (yritettiin vauhdittaa synnytystä). Ekassa synnytyksessä epiduraali oli pakko ottaa, että sain nukuttua vähän aikaa. Olin siis valvonut kaksi vuorokautta putkeen.

Sektiosta vielä sen verran, ettei se välttämättä ole pahempi vaihtoehto kun synnytys alakautta. Ainakin itse olin tosi nopeasti kunnossa sektion jälkeen (johon siis eka synnytys loppujen lopuksi päätyi). Ja kun vertasi sairaalassa ollessa moneen alakautta synnyttyneeseen niin olin yhtä hyvässä/paremmassa kunnossa kun monet heistä. Eli ei se leikkauksesta toipuminen vältämättä ole hankalaa ja kivuliasta. Toki oma kunto ja se kuinka nopeasti nousee ylös leikkauksen jälkeen vaikuttaa siihenkin.

Ai niin, meinasi ihan unohtua (on niin paljon kommentoitavaa kun ei ole pitkään aikaan käynyt), että vietin sitten minäkin Kätilöopistolla yhden yön tarkkailussa. Ei minulle ihan yhtä hurjia tapahtunut kun Thorille. Onneksi olette molemmat kunnossa. Mutta onnistuin kaatumaan esikoisen perässä juostessani asfaltille suoraan kasvoilleni/masulleni. Otin kaatuessani käsillä esikoisesta kiinni, enkä siis saanut käsiä ollenkaan suojakseni. Tuloksena oli haljennut huuli ja katkennut hammas, mutta onneksi masussa kaikki oli kunnossa.

Liina ja ötö 32+4

 
Schnappy79 Se puutuminen on minullekin tuttua. Onneksi kätilö sanoi, ettei se ole vaarallista, vaan johtuu lisääntyneestä verimäärästä. Osastolla kun makasin, niin puutui varpaatkin kaiken lisäksi :D
 
Täällä myös tota pissaongelmaa. Öisin en ole viel joutunut ravaamaan vessassa kun tiedän ettei sieltä tule ku se muutama pisara niin yritän kestää tunteen.. Se on tosiaan ärsyttävää kun on päällä melkein koko ajan. Vessassa kun käyn niin vääntelen ja venyttelen itteäni siinä pöntöllä että jos nyt vähän tulis vielä :D :D
 
Liina- AUTS! :hug: Onneksi ei teillekkään pahemmin käynyt, vaikka ihan varmasti pelästytti, huh.

Schnappy79 juu tuttua on! Tässä raskaudessa ei vielä niin paha, kuin viimeksi, mutta alkaa taas pikkuhiljaa. Rannekanavaoireyhtymällä löytyy tilasta tietoa ja siis raskaus ja turvotus aiheuttaa sitä myös. Apua ei ole oikeastaan kuin tukilastasta (apteekista neuvovat) ja synnytyksestä, kortisoonipiikillä hoidetaan tilaa joskus harvoin, mutta eivät oikein anna sitä raskaana olevalle. Se voi yltyä loppua kohdin tosi pahaksi, eikä mikään lääkkeet auta, mutta onneksi lähtee muutaman viikon sisällä synnytyksestä itsestään pois. :whistle:

thor ja rinsessa 34+1
 
Liina auts miten sulle on käyny,mutta onneksi vauvallekkaa ei sattunu kuinkaan :hug:

Täällä senku vaa supistaa eikä tiedä miten päi olis niitte aikana mut osastolle ei pääse kun aina sanotaa että koita ny vaa kotona levätä joka on helpommi sanottu ku tehty.
 
Merkkailen vaan täällä :wave: kohta pitää lähteä taas liitämään...

Onneksi on Thorilla ja Liinalla asiat kunnossa, ja supistelijoille iso :hug: . mulla supistelee silloin kun rasitan itteeni liikaa, heti kostautuu. mut tähän on tottunut. töitä onneksi enää 3 päivää... (jotka aion ottaa rennosti)

Saisitko sä taaperot sinne jonkun kaitsemaan lapsia välillä? Mulla on sellainen olo että sä oot seuraava joka saa vauvan kainaloon tuolla menolla...

Nunneliini & Papuseni 31+5
 
Rv 34+0 riks raks POKS :heart: hui kun tää aika menee nopeeta, ei montaakaan viikkoa kun pikkuinen beebi saa tulla maailmaan.

Onnittelut muillekkin poksujille :flower:

Hui Thor ja Liina mitä teille tapahtunut, onneksi kuitenkin vaaveilla ja teillä kaikki kunnossa :hug:

(.) ei mitään ihmeitä välillä vähän harkkareita tulee, mut muuten ei mitään oireita lähestyvästä synnytyksestä. Paha olo vaivaa edelleen 24/7 mut siihen on jo totuttu. Edelleen siis kaikki kiintee ruoka tulee ylös. Voi kun odotan jo sitä että pikkuinen saapuu tänne maailmaan ja mä voin taas syödä. Välillä kyl pelko persuksissa, et mitä jos tää olo ei helpota vaan jatkuu, jatkuu, jatkuu vaan, mut kai sen on pakko loppua :ashamed:

Kivunlievityksestä olitte keskustellu. Mulla ois toiveena pärjätä ilman lääkkeitä. Vannomatta kuitenkin paras, riippuu ihan milätä tuntuu, mut jos pärjäis ilman mitään tai korkeintaan ilokaasun avulla niin olisin kovin tyytyväinen. Synnytys ei mitenkään ainakaan vielä jännitä, vaikka ensikertalainen oonki, mut jotenki vain kovin luottavainen mieli et kaikki menee hyvin omalla painollaan.

Tiedoksi kaikille jotka TAYS:iin menossa synnyttään. Jos ette vielä ole kuulleet niin.. Siellä on rajoitettu vierailijamääriä sekä ODOTTAVIEN että SYNNYTTÄNEIDEN osastoilla ja siellä ei saa vierailla kukaan muu kuin lapsen ISÄ ja SISARUKSET, sikainfluenssa vaaran vuoksi.

Kaikki joita supistelee, niin koittakaapa ottaa rauhallisesti jotta pikkuset vielä hetken masuissa jaksais majailla.

Ja lopuksi vielä halituksia kaikille sitä kaipaaville :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :heart:





 
Kuulumisia luettu :)

Täällä myös samainen pissaongelma. Pahinta se, jos yöllä on juuri saanut ähkittyä itsensä hyvään asentoon ja sitten tuleekin mieleen "pissattaako". No arvaatte varmaan... Ja sitten tosiaan saa käytyä tiristämässä sen kolme tippaa. Ja kun muuten olo on nyt hyvä (kiitos sen taivaanaukaisevan närästyslääkkeen) niin öisin on kyllä selän kanssa ähräämistä, joten nuo nousemiset ei ole kovin miellyttäviä.

Hassua muuten, että tänään tuli ensimmäisen kerran mieleen, että tässähän oikeastaan ollaan jo loppuraskaudessa. Jotenkin ollut koko ajan sellainen olo, että vielä on kauheasti matkaa maaliin. Mutta tänään välähti, että vauvahan voi olla jo neljän viikon päästä sylissä (todennäköisemin 6-7, mutta kuitenkin).

Emmama 33+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja marihoo:
Saako ihan vähän hehkuttaa?! Olen viimeistä yötä töissä!!! Jii-haa!!!
saa :D hauskaa lomaa,täältä tullaan itse perässä muutaman päivän päästä =)

Liina ja thor: apua!!! onneksi ei kuitenkaan pahasti käynyt tai vauvoille mitään :hug:

tänään haetaan kaverilta pinnis ja sit tavarat ois siinä,enään puuttuis se Vauva :LOL:

nyt katsoo tytön kans lastenohjelmia :D

hauskaa sunnuntaita kaikille
 
Liina- hui, onneksi teillekään ei käynyt pahemmin!

Pissaongelma vaivana täälläkin ja oikeastaan se on vaivannut läpi koko raskauden. Tuossa keskivaiheilla taisi olla öitä, jolloin ei tarvinnut herätä kertaakaan vessaan, mutta nyt se on taas joka öinen ongelma ja vaivaa useasti yössä. :(

:hug: kaikille sitä tarvitseville!

Esikko77 ja Möhköfantti 31+2
 
31 + 0 B) Sunnuntai aloitettu taas vauvapyykkiä pesemällä ja siskolta saatuja vauvaleluja keittämällä :D Mitäköhän ihmettä sitä tekee sitten äitiyslomalla puolentoista viikon kuluttua...

Täällä myös yksi pissaongelmainen... viime yönäkin rampattu taas 3 kertaa veskissä... Kävin antamassa pissanäytteenkin, ettei ole mitään virtsatietulehdusta ja pikatestien mukaan ei pitäis olla (kuten arvelinkin... mutta lääkäri halusi ottaa näytteen). Vähän kyllä nauratti, kun piti ottaa samana päivänä myös meidän koiralta pissanäyte, kun sillä epäiltiin samaa asiaa. Naureskelinkin, että jos olis näytteet mennyt sekasin, niin olisin halunnut olla näkemässä eläinlääkärin ilmeen, kun se toteaa, että meidän uroskoira on raskaana :LOL:
 
Hyvää sunnuntaita kaikille!

En tiiä mikä tässä sunnuntaissa on kun olen aina silloin jotenkin niin energinen :D Viikot menee kauhean väsymyksen vallassa, mutta kun sunnuntai koittaa niin olen tarmoa täynnä :D Tänäänkin olen saanut siivottua koko kämpän, imuroinut ja pessyt lattiat ja silittänyt verhot olohuoneeseen ja laittanut ne ikkunaan. Suuri saavutus minulta :D


Säikähdin vähän eilen kun pesin olohuoneen ikkunaa tuolin päällä ja horjahdinsiitä sitten. En onneksi kaatunut, mutta vihlaisi mahaa inhottavasti. Tämän jälkeen oli kaksi tosi tuntuvaa ja kipeää supistusta, mutta ei onneksi sitten mitään sen kummempaa. Vauva oli vähän hiljainen koko päivän mutta illalla alkoi sitten tapansa mukaan jumpata, niin en sitten ollut enää huolissani :)
Taidan vain jättää nämä tuolilla seisomiset muille ;)

Jotkut puhuivat aiemmin syömisestä. Minä olen taas alkanut ahmimaan kuin pieni sika :ashamed: Ja herkkyys on palannut!! Itken taas joka asiasta... Onneksi tämä raskaus alkaa olla jo niin pitkällä ettei kauaa enää tarvitse olla näin tunteikas ja herkkä :LOL:

Hyviä vointeja kaikille!

söpöjooseppi ja neiti salamatkustaja 31+5
 
Mukavaa sunnuntaita kaikille! :wave:

Täällä on ollut hassu päivä, kun ei ole kerta kaikkiaan mitään ohjelmaa/tekemistä! Ollaan vissiin aika paljon muuten menossa, kun näin pysähdytti tämä päivä... :D

No, laitettiin sitten takapihaa talvikuntoon koko perheen voimin ja siivoillaan vähän - mies pääasiassa. Mullahan on kielletty kaikki tuollainen (voi harmi) :LOL: ...

Meillä oli tytön nimi keksitty jo silloin kun viime vuonna poikaa odotettiin ja sen piti olla ihan varma. Jostain syystä nyt tehtiinkin ihan täyskäännös ja päätettiin ihan erilainen nimi! :saint: Jotenkin tuli tunne, että just tää vauva ei olekaan sen niminen kun aluksi päätettiin (Kyra) eikä siitä väännetyt versiot nekään toimineet. Alettiin sitten pyöritellä ihan muita listoja ja yksi nimi pomppasi heti esiin, kummatkin tykkäsi siitä kovasti ja nyt sitten päätettiin tytön nimeksi Ida Maria. :heart: Kiva tunne, kun jotenkin muo häiritsi tää keskeneräisyys nimen kanssa, viimeksi poikaa kutsuttiin "omalla" nimellään jo viikolta 22! =)

Eipä ihmeempiä, kiva kuulla Valkoliljasta ja poksujille :hug: :wave: ;) :flower: !

thor ja rinsessa 34+2
 
sunnuntaita!

kiva kuulla että jollaki on energiaa, täälä taas harmittelen kun on niiin kaunispäivä ja millään en olis jaksanu esikon kans touhuta pihalla. nyt esikoinen nukkuu ja minä odotan että pääsen lypsy hommiin.

eilen illalla, niinku monena muunakin iltana on alkanu oleen todella hankala olo, sipistelee koko illan harvakseltaan vaikkaki kivuttomasti mutta saa aina olon tukalan tuntuseksi. pitäs tieten päästä ottaan päivät vähä rennommin mutta ei se onnistu.

yöt on jo todella katkonaisia, joka käännökselle pitää herätä ja selkään satttuu sillon paljon ja yhdellä kyljellä voi nukkua varmaan max tunnin että heräillen menee yöt mutta jospa se koulis sitte niihin yö heräämisiin.

nyt pitääki lähtä ajeleen elukoita robotille

 
Thor: ihanaa että ootte saaneet tollaisen päivän, tekee varmasti hyvää sulle ja pikkuiselle niinkun tietenkin muullekkin perheelle! :)
Ja tuo nimi kuulosti oikein hyvältä.

Mietinkin yks päivä noita nimiä taas vaikka yksi aika vahvoilla on, tytölle. Ja tajusinkin että on tässä yksinodotuksessa hyviäkin puolia; ei ole ketään kenenkanssa tapella mikä nimi on hyvä ja mikä ei vaan saa ihan itse päättää :D

Te jotka olette jo synnyttäneet niin miltä nuo synnytystä ennakoivat supistukset tuntuu? Tai kaikilla varmaan vähän erillaisilta, mutta mistä pitäisi huolestua?
Viime yönä täälä vatsa kovettui oikein kunnolla vähän väliä, ja aina kun vatsa oli kova niin oli sellaista "kuukautiskipua". Yritin kuitenkin ajatella että jos voin nukkua niin ei hätää (?). Ja nukahdinkin sitten viiden aikaan aamulla.. Herättyäni oli vielä muutama mut ne ei ollut kipeitä..
 
Ninni 89 Mullaki oli itse asiassa just äsken eka kerran sellainen olo, että ikään kuin ois menkkakipuja. Tosin vatsa ei tuntunut erityisen kovalle ku se on aika pinkeänä muutenkin. Vauva on liikkunut tänää käytännössä koko ajan ja tosi isoin liikkein. Maha pyörii ihan epämuodostuneena koko ajan.
 

Yhteistyössä