MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *kesäkuussa*

Tervehdys kaikille pitkästä aikaa!

Täällä on kovasti ollu rakenneultra puheenaiheena. Itsekki kävin siellä tämän viikon alussa ja poikaahan sieltä lupailtiin -kuten ounastelinkin. ;) Kaikki rakenteet mitä nähdä saattoi olivat muutenkin kunnossa. Huojentunein mielin siis etiäpäin.

Tänään oli puolestaan se voimavarakysely-neuvolakäynti. Onhan se hyvä, että moisiakin juttuja kysellään ja kartotetaan, mutta onneksi miehen kanssa tulee puhuttua asioista muutekin kuin tollasten lappusten kanssa! Paino oli noussut yyh ja kääk, mutta kaippa se asiaan kuuluu. Mulla oli ennen raskauttakin hieman ylimääräistä, joten olen aika tarkkana sen suhteen, ettei ihan repsahtaisi. Ja sokerirasitus siis tiedossa rv. 26-28.

Nami78 kysäs tosta vakuutuksesta. Me otettiin lapsivaraus jo nyt ennen syntymää (näin ei syntymän jälkeen voida poissulkea mahdollisia sairauksia). Mää en edes miettiny tuota vakuutusta kahta kertaa vaan katsoin sen melkeimpä välttämättömäksi. Mulla ja miehellä on molemmilla ollut kamalat korvatulehduskierteet pentuna ja omalla kohallani moinen vakuutus oli korvaamaton.

Mulla on myös terveyskeskuksista niin kammottavat kokemukset kun joskus keskellä yötä sinne pienenä jouduin, etten halua sitä samaa kyllä lapselleni. Voi tietysti olla, että käytännöt on ajoistani muuttunut, mutta muistampa yhdenkin kerran kun korvani puhkaistiin puuduttamatta, sillä "lapsi ei tunne kipua". Miten kummassa mun vanhemmat oikein salli sen, en tiedä.. Samoin miehelleni (lapsena) lääkäri määräsi pirtua korvaan, tappaa pöpöt.. Voisihan tätä vielä jatkaa, mutta pointtini taisi tulla selväksi. Ja tarkennettakoon, että varmasti hyviäkin lääkäreitä löytyy tk:sta ja nämä olivat vain minun kokemuksiani. Mutta ite en kyllä aio lähteä venäläistä rulettia pelaamaan.

Voi olla, että en vakuutusta olisi edes miettiny, ellen itte olis niinkin mittavasti pienenä sairastellu. Joten jos perii yhtään näitä alttiuksia niin taitaa vakuutus ittensä maksaa takaisin.

Jep, sellasta tänään.
Mukavaa päivää kaikille!

toiveajatus ja poju 19+3
 
  • Tykkää
Reactions: Idylli
Moi taas pitkästä aikaa :) Niin paljon tullut taas juttua, että en ihan kaikkea jaksa edes lukea, mutta onnea ultrakuulumisista ja tyttö/poikalupauksista kaikille ultrassa käyneille!

Mulla alkoi tänään kesäloma. :) On tätä odotettukin! Eikä yhtään liian aikasin tullut tämä loma, koska suppareita on aika paljon ja joskus todella epämiellyttävän tuntuisia, joskus tullut työpäivän aikanakin, mutta yleensä iltaisin kun on rauhoittunut sohvalle istumaan. Ja alkoi työntekokin olla jo aika tuskaista tämän mahan kanssa. Kävelykin alkaa muistuttaa uhkaavasti vaappumista. :D

Lähipiirin raskauksia ei meillä ole. Tiedän kyllä muutaman kuka on raskaana mutta ei kuulu omaan ystäväpiiriin/sukuun. Joten aika yksin tässä ollaan siinä mielessä, mutta eipä tuo haittaa, kun kuitenkin jo aikaisempaa kokemusta, niin ei sillä tavalla "tarvitse" vertaistukea kuin ekassa raskaudessa.

Ruokarajoituksista Mä olen kyllä ihan hyvällä omalla tunnolla syönyt fetajuustoa, useamman kerran viikossa. Colaa olen myös juonut, mutta vitaminoidut mehut ja muut juomat olen jättänyt rauhaan. Ja niin, myös maksamakkaraa olen muutaman kerran laittanut leivän päälle, muuten en ole maksaa syönyt. En ole muutenkaan yhtä tiukka ollut ruokien suhteen kuin ekassa raskaudessa. Ja se kyllä näkyy.. Kuusi kiloa tullut lisää, nyt siis 23. viikko menossa. Jaiks.. Huomenna neuvola, saa nähdä mitä terkkari tuumaa.. Eilen ja tänään olen ihan epätoivoisesti juoda vettä ja syödä kaikkea nestettä poistavia ruokia, esim. ananasta, mansikoita ja vesimelonia :D Sais ees vähän tätä nestettä pois ennen punnitusta, vaikka tiedänkin että ei sillä kovin suurta vaikutusta ole, pelkkää silmänlumetta.

PikkuA ja poika 22+3
 
ruokasuosituksista halloumia itekin maistoin grillattuna, mutta en edes tykännyt :D mutta sehän kuumenee grillissäkin miljoonaan asteeseen , et ei luulis yhet listeriat enää elävän siinä sen jälkeen.
raejuustoa syön. fetaa pastöroituna syön myös. edelleen muistuttaisin, että LIIKA vahtaaminen ei sekään ole hyvä... ihan maalaisnupilla jos menee...

väsymys ottaa valtaa mutta taidan itsepintaisesti alkaa leipomaan kun isäntäkin on illan poissa...
toivotaan nyt lämpimämpiä kelejä, tuuli on tänäänkin ollut TOSI kylmä... hrrrr ja lapissa tullut lunta... hyi yöksis....

makeaa tekee jatkuvasti mieli... mutta kaupassa äskenkin menin vaan kylmästi herkkujen ohi....

RD-odottaja ja lasketun ajan yli meneminen en nyt muista kuka tästä mainitsi, että jos on RD niin ei päästetä edes lasketun ajan yli. mullapa ei edes luvattu käynnistystä... enkä olisi päässyt kokoarvio-kontrolliinkaan viikolla 36, ellen itse olisi VAATINUT. päätä vaan pyöriteltiin, eikä kukaan välittänyt. edes se, että mun laskettu aika oli kaksi viikkoa pielessäkin....
että kannattaa siitäkin kysyä jo hyvissä ajoin...
 
Raejuustosta on sen verran mainittava että sehän on pastöroidusta maidosta tehtyä ja mulla ainakin terkka kehotti sitä syömään kun muuten tulee maitotuotteita vähän käytettyä. Kalsiumia syön kyllä lisäksi pillerimuodossa kun muuten jäis varmaan saanti vajaaksi. Nellielli mä opin kans raejuusto+puuro yhdistelmän kun alkuvuodesta juttailin. Alkuun se oli aivan kaameeta kun en lämmittäny raejuustoa mut tosiaan kun mikroon laittaa kaikki kerralla niin hyvää on. :p
 
Hihhei, terveiset rakenneultrasta =) Vahva tuntemus pojasta vahvistui edelleen poikalupauksella :heart: Tämä pikkukaveri ei turhia piilotellutkaan :D Kätilö oli mukava, vaikka aluks vaikuttikin hiukan "tuppisuulta", mutta loppua kohden innostui tulostelemaan meille reippaasti kuvia kotiin viemisiksi.

Meidän lähipiirissä taisi olla se vauvabuumi viime vuonna...tänä vuonna ihan lähimpiä ei oo enää vauvoja saamassa. Lähin kaveri sai vauvansa jo toukokuulla.

Tänään tästä raskaudesta tuli virallista myös yhteiskunnalle, kun saatiin käsiimme raskaustodistus kelaa ja vauvavakuutusta varten. Eli vakuutus hankitaan ehdottomasti. Sitähän ei voi ennen kai hankkia ennen kuin on tuo raskaustodistus ja sitten takarajana ainakin meille sanottiin, että 3kk ennen syntymää sitä pitää hakea. Eli, ei mikään mahdottoman pitkä aika pistää asia kuntoon, mutta eiköhän se kätevästi käy :)

Mun ruokavaliossani olis varmaan paljonkin parannettavaa ihan noitten sallittujenkin ruokien suhteen, mutta kiellettyjen listaa olen soveltanut maalaisjärjellä. Juustot eri muodoissa syön kyllä, mikäli on selkeä merkintä pastoroinnista. Ja jos jostain otan take-away salaatin niin paikan valitsen harkiten. Olen syönyt kyllä esim subwayllä, koska siellä uskoisin olevan tarpeeksi kovat vaatimukset salaattien säilytyksen suhteen ja toisaalta kova vaihtuvuus, että tuotteet ei lepää liian kauaa siinä tiskissä.... näin oon ainaki itelleni perustellut :D

Mut mää painun nyt pojun kanssa sohvalle ja annan sen rummuttaa hetken ihan rauhassa, kun tuntuu nyt olevan aktiivisella tuulella :heart:

sisunen ja seve 22+0
 
  • Tykkää
Reactions: Idylli
Moikka

Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tyttö/poikalupauksista :)

Toi nelliellin raejuusto-puuro on oikeasti hyvää, mulla vaan on ollut tapana hauduttaa puuro hyvin kattilassa ja lisätä vasta valmiiseen puuroon raejuustot. Mä en ole nyt raskausaikana syönyt ollenkaan, koska mulla on ollut tapana sotkee myös ruokalusikallinen pellavansiemeniä puuroon ja ne siemenet on nyt pannassa ja ilman niitä puuro ei maistu pellavansiemen-raejuusto-kaura/ruispuurolta :)

(.)Tänään oli neuvola, kaikki hyvin pienellä, vahva sydän :heart: Paino oli pudonnut edellisestä neuvolakäynnistä vajaan kilon, johtunee nyt toista viikkoa jatkuneesta flunssasta ja tukkoisesta olosta. Kesäflunssa on syvältä...

Vielä reilu viikko ultraa, tuntuu ikuisuudelta.

Inari & Juri Kakara 19+6
 
Aktiivisesti oon lukenut teijän juttuja mutta vähemmän aktiivisesti on tullut ite mitään kirjotettua!

Onnea ultrakuulumisista ja tyttö/poika -lupauksista!!! :heart:

Töissä menee ihan mukavasti, vielä jaksaa ihan normaaliin tapaan.. Oon siis hoitoalalla töissä, eli voi olla että meikäläinen ei jaksa äippälomaan asti, sen verran kuitenkin fyysisesti rankkaa työtä on. Sen näkee sitten. :)

Yövuorot mulla alkaa ens viikolla, ja teen koko heinäkuun yövuoroa. Tästä oltiin työpaikalla sovittu jo ennen kun olin raskaana. Vähän on mietittänyt jaksaminen, mutta toisaalta yövuorot on paljon rauhallisempia ja ns. "helpompia", eli ei sisällä mitään nosteluita yms.
Ja pitkän yöputken jälkeen on taas monta vapaata, joka on ihana näin kesä aikaan. :)

Himo on ollut nyt muutamana päivänä pilttiin, ihan älyttömän hyvää toi mango-sose!! :p

Vatsan kasvusta täällä sitä pystyy vielä "peittelemään" ihan hyvin, vaikka mielelläni jo esittelisin nättiä pyöristynyttä vauvamahaa. Näytän vaan lihonneelta ja oikeen ällöttää kun kattoo itseään peilistä, tuntuu että mahaan ois tullut pelkkää läskiä lisää, onhan se kasvanut joo mutta kun ei näytä vauvamahalta.. ei oo semmonen pinkeä.

Tämmöstä omanapailua taasen jälleen, ens maanantaina ois rakenneultra ja en malta odottaa. :heart:

Lily_ 19+3
 
Onnea uusista ultrakuulumisista :flower:

Vakuutuksista Me ollaan ottamassa vauvalle vakuutus ja otetaan se ennen lapsen syntymää. Itseasiassa eilen soitin vakuutusyhtiöön, jossa on meidän muutkin vakuutukset ja nyt on sähköpostissa vakuutuspaperit odottamassa täyttämistä. Mitään raskaustodistusta meiltä ei pyydetty. Pitää vaan täyttää se vakuutuspaperi ja äidin terveysselvitys. Muuten, saako vakuutusta, jos äidillä on todettu/todetaan raskausdiabetes? Mulla siis on se rasituskoe edessä muutaman viikon päästä ja mietin vaan etukäteen jo tota vakuutusasiaa, jos rd todetaan.

Kaverien raskaudet Lähipiiristä todella moni on raskaana, äitiysvapaalla tai hoitovapaalla eli kahvitteluseuraa ja vertaistukea löytyy =)

Ruokasuosituksista Tossa aiemmin joskus kirjoittelin siihen listeriakeskusteluun liittyen, että oon aika tarkasti noudattanut neuvolasta saamiani suosituksia. Maksamakkaraa olen silloin tällöin laittanut leivän päälle, salaatissa käytän tunnettujen suomalaisten valmistajien pastöroidusta maidosta tehtyä fetaa ja pizzan päällä oon syönyt kuumennettua sinihomejuustoa jne. neuvolan ohjeiden mukaan. Mutta esim. jotain pikaruokaketjun fetasalaattia en söisi, kun ei tietäisi valmistajaa, salaatin tuoreutta jne. Graavia kalaa en myöskään oo syönyt ollenkaan ja maksaruokia en syö normaalistikaan. Kahvin juonnin oon vähentänyt pariin kupilliseen päivässä. Loppujen lopuksi tuntuu, ettei juurikaan mistään ole täytynyt luopua, katsonut vaan tarkemmin esim. mitä fetaa ostaa. Lähinnä graavikala ja jotkut ulkomaiset pehmeet juustot on olleet sellaisia, joista olen luopunut kokonaan, mutta normaalistikin söisin niitä vain joskus viikonloppuisin herkutteluruokana, joten ei ne vaikuta mun normaaliin arkiruokavalioon. Herkkuja pystyin välttelemään pitkään, mutta nyt oon repsahtanut ja luulenpa, että nyt on tullut painoakin jo pari kiloa. Maanantaina on neuvola, joten siellä kuulee tuomion :)

Viikko kulunut nopsaan - huomenna taas perjantai! Silti tuntuu, että vauvan syntymään on yhä ikuisuus eikä laskettuaika lähene ollenkaan :)

idylli 21+5 :heart:
 
:wave:

Merkkiä tähän väliin.

Ruokakeskustelusta: Subwaylla olen ravintolapäällikkönä joten pakko vielä kommentoida! =) =) =) Tuotteiden vaihtuvuus, kylmäketjut, First in first out-periaatteet, omavalvonta, kasvisten esivalmistus, tuotteiden tarkat säilytysajat ja lämpötilat ja niiden seuranta, ym. ovat niin tarkkoja että hyvällä omalla tunnolla voi kyllä syöpötellä subeja. :) Ai että kun rupesikin tekemään mieli!!!! Nyt kesälomalla niin ei ole pitkään aikaan saanut kunnon subia!!!! =) =) =)

Mulla on niin kovia harjoitussuppareita, että ihan joka päivä saa voivotella. Heti kun alkaa vähänkin jotain hötkyilemään menee maha ihan kovaksi ja pinkeäksi. Ei tunnu kipua, mutta on tosi epämiellyttävää!

Harakanhattu ja pieni 20+1 <3
 
Idylli: Varmaan eroja vakuutusyhtiöiden käytännöissä. Mää olin hyvissä ajoin liikkeellä (mm.juuri ton rd riskin takia) ja meille vakuutus on jo myönnetty.

Siihen ei siis tarvinu olla mitään raskaustodistuksia. Syntymän jälkeen pitää lapsen sotut ym. ilmoittaa niin homma sillä selvä. Ja tietty varausmaksu on pitäny maksaa.

Mutta olen huojentunu, että se on nyt hoidettu. Multa kun kyseltiin kopioita neuvolakortista ton veritulppageenin takia. Mutta koska lääkitys ei ole katsottu tarpeelliseksi niin kai ne katsoi että vakuutus voidaan myöntää.
 
ihanaa huomenta sain mitä suloisimman herätyksen: tunsin vauvan potkut kädellä ihan kunnolla :heart: "äiti, kahville nyt siitä " :D

harakanhattu KIITOS!!!! juuri tuota mietin eilen, että ei ole mahdollista että tunnetulla ketjulla ei olisi tuoreita raaka-aineita!!! ite olen subia syönyt kanssa, ja oikeastaan, näkeehän siitä tiskiltäkin jo ne kasvikset, et jos joku näyttää kurpahtaneelta, ni vaikka sanoo sitten myyjälle tai ei vaan valitse sitä... oih...kana-teryakihunaja-kaurapatonkipaahdettunajavalkosipulikastikkeellakiitosmulletänneheti :p :D

kebabbilastakin otan salaatin mukaan, koska tiedän paikan että on vuosia pyörinyt laadukasta ruokaa tekevä yritys. mä en vaan jaksa kytätä joka salaatinlehteä, kunhan nuo pahimmat välttää.
graavilohi on munkin herkku, mäti, olut, punkku, ja jos oikein väsy on illasta ni konjakki... mutta elettävä on ilman niitä nyt, ja onnistuu hyvin :)
maistuuvat hei HIUKAN verran hyvälle sitten kun niitä saa syödä :) -tai juoda...
nyt viikonloppuna tulee vieraita, ja kyllä meinaan ruualla lasin viiniä hörppiä.

mun äiti aikoinaan kun kahden ensimmäisen lapsen raskaus-aikoina meinasi tulla keskenmenot, niin meni lääkäriin niin tiedättekös mitä lääkäri määräsi??
-marssia suoraan alkoon, ja ottaa iltaisin supistuksiin tilkan konjakkia. KYLLÄ :) hiukan on ajat muuttuneet.... -eikä niistä kovin pöhköjä edes kasvanutkaan :LOL:
luulenpa että satunnaisella alkoholinkäytölläkään ei ole vaaroja, ehkä sitä vaan rajoitetaan tiukasti siksi, kun ei moni osaa sitä lasilliseen jättää, alkoholin pitkäaikaisella käytöllä odotusaikana kun ei sitten tarkkaan tiedetä miten vaikuttaakaan... mutta joo ..

siitä RD:n lasketun ajan ylittämisestä vielä tuossa mietin et jäi multa sanomatta eilen, että mulle ne selitti, että jos vauva ei ole viikolla 36 kokoarviossa yli-suuri, annetaan mennä parikin viikkoa yli lasketun. ite luulin että se on itsestään selvyys että käynnistykseen menee jos ei laskettuun mennessä ole pihalla. mutta ei ainakaan täällä päin .. kokoarviohan meni mullakin täysin pieleen, synnytyksessäkin kätilö veikkasi ihan pieleen, ja lopulta hämmästeli itekin et ohho, vuosikymmenten kokemus työstä ja näin meni vikaan...
eikä vauva ollut kuin kilon painavampi mitä kaikki arveli... liki 4,6 kg.... että semmosta.. :D

vauva voi jukra, en vaan saa mielestäni sitä miltä se vastasyntynyt iholla tuntuu :heart: kuinka lämmin se on kun sen saa eka kertaa käsilleen... ja tuhina ja vitinä... mene aika jo äkkiä :heart: huoh, pian se aika koittaa, onneksi :) paljon on vielä edessä mutta ne jotka on jo oli puolen välin, olkaa ilosia :D me loppukuun vääntäjät tullaan KOKO ajan perässä kateellisina tietty ;)

välilihan venytyslaite että kaikkee sitä keksitäänki :D googletin ton ja en voinu kun nauraa viimeiselle lauseelle tuotteen sivulta: harjoituksia voi tehdä yksityisesti...
-ai ? :D etteikö ihan mammat ympyrässä kaikki koivet harallaan ja laitteet sisuksiin :D en kestä :LOL:
hiukan vaikuttaa rahastukselta... sata euroa??!! kun ei tommosta välttämättä edes tartte, kun vaikka ois ensisynnyttäjäkin, ei mitään repeämiä edes tule.....
huhheijakkaa :)

perjantai se on sit taas, kuten joku totesi... kyllä aika menee sittenkin äkkiä, vaikka välillä se tuntuu seisovan ihan kokonaan paikallaan....

aurinkokin paistaa, se on parasta nyt :) tästä meikin ja hiuksien laittoon, ja kohti ruokakaupan alennus-tuotteita, eläkeläis-mummojen kanssa samaan ryysikseen ;)
:wave:
 
Vakuutuksista ajateltiin kyllä ottaa vakuutus ennen syntymää. Vielä ei olla tosin vakuutusyhtiöitä vertailtu. Toivotaan kuitenkin ettei kukaan meistä sitä vakuutusta tarvitse ;)

Painosta Apua, joku oli huolissaan että kiloja oli tullut 6 lisää raskausviikkon 23 mennessä. Minulla on tullut jo ne 6 kg ja raskausviikkoja vasta 19...:O Pitäisikö minun olla jotenkin huolissani? Mitään herkkuja en ole mässäillyt, mutta pahoinvoinnin vuoksi kylläkin syönyt aika lailla jatkuvasti (mutta ruisleipää, näkkäriä, yms.)

Onnea Niiskuneidille ultraan :wave:

Mamma 2012 ja kyytiläinen 18+2
 
Neuvolasta kotiuduttiin juuri. Tällä kertaa katseltiin jo Kela lippulappusia ja ihan yhtä hepreaa ne oli kun kaikki muutkin ko. laitoksen paperit. Onneksi täti siinä samalla selitteli tärkeimmät, ja täytteli valmiiksi jo, että mitä kaikkia avustuksia tässä nyt haetaan. :D

Paino oli noussut viime neuvolakäynnistä 4kg! :O Joten nyt meni ruokavalio tiukempaan tarkkailuun. Ja minä kun kuvittelin, että paino on pysynyt hallinnassa paremmin. Neuvolan punnitusten mukaan koko aikana on tullut nyt siis 5kg painoa alusta lisää. Ei nyt ihan mahdoton, mutta silti, kun en haluaisi ihan turbohiivalla lähteä leviämään. :D

Muuten oli masussa tilanne ok, kohtu kasvaa hyvin ja just käyrien keskitasolla. Sykekin löytyi pikkuiselta ja se oli 140. Ennen ollut aina 155 tienoolla, joten pikkuisen hidastunut. Sykettä taas metsästettiin hetken aikaa, kun neukkutädin alkaessa kohdun kokoa arvioimaan alkoi masussa sellainen melskaus, että tätikin sai monosta. :D Toinen ei halunnut olla tökittävänä jo toista kertaa tällä viikolla.

Raejuustosta täällä jotain keskusteltiin. Itse olen syönyt sitä kyllä ihan surutta. Käsittääkseni ei ole millään kieltolistoilla. Muutenkin syön juustoja, esim. fetaa, mutta varmistan kyllä että se on tehty pastöroituun maitoon. Parmesania syön ruoan kanssa jos on pastaruokaa, mutta tuorejuustolevitteisiin en ole juuri koskenut. Pari kertaa kyllä, mutta vain juuri avatusta paketista ja suolakeksin tai patongin päällä pieniä määriä. Kotimaisten suurten valmistajien kuten Valion juustot pitäisi olla turvallisia, ainakin näin sanoi neuvolan täti kun tuli puhe suunnattomasta aurajuustohimostani. Koitankin tunkea sitä välillä salaattiin, mutta hyvin vähän. Lämpimiin ruokiin ja kastikkeisiin sitä on saatava välillä myös.

Subia alkoi tekemään kyllä nyt mieli oikein kunnolla kun se on tullut täällä puheeksi. Mun juttu on paahtopaisti kokojyväleipään ilman oliiveja ja southwest-kastike ja valkosipuli joko kastikkeena tai jauheena. NAMS! Pakko saada subi viikonloppuna. :LOL:

Just just, että välilihan venytyslaite :cool: Tuskinpa tuohon käytän enempää kuin yhden ajatuksen verran aikaani tai varojani. Jos se repeää, niin se repeää, sillehän ei sitten voi mitään. En todellakaan aio maksaa sataa euroa tuollaisesta härpäkkeestä. :D Jos joku sen kokee tarpeelliseksi, niin siitä vaan, mutta itse uskoisin pärjääväni ilmankin :D

Acacia ja pikkuinen 21+3
 
  • Tykkää
Reactions: harakanhattu
Moikka taas kaikille odottajille!

Nopeimmat ovat täällä ehtineet jo rakenneultraankin. Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista kaikille! :) Meillä se on edessä vasta heinäkuun puolivälin jälkeen, taitaa silloin olla viikkoja jo 21+. Oudosti heittelee paikkakunnittain, millä viikolla se järjestetään. Viimeksi ipanaa onkin ultrattu nt-ultrassa, joten toivon mukaan kaikki on kunnossa ja kasvanut olisi niinkuin pitääkin. Yritän olla huolehtimatta, mutta minkäs sille tekee, kun ei vielä kunnolla edes liikkeet tunnu. Maha on kyllä kasvanut niin, että aamumahaakaan ei voi enää piilottaa!

Fb-listalla on ollu viimeisen parin vuoden aikana, ja varsinkin nyt alkuvuonna melkoinen vauvabuumi. Melkeen jokatoinen listalla oleva nainen ikäväliltä 25-35 on saanut lapsen viimeisen vuoden aikana. Ei mikään ihme, että puhutaan vauvabuumeista ihan yleiselläkin tasolla. Meillä sattui sellainen hauska yhteensattuma, että pikkusiskoni laskettu aika on puolitoista kuukautta omani jälkeen. Hän saa toisen, minä ensimmäisen. Ei millään meinannut uskoa puhelimessa muutama viikko sitten, kun kerroin raskausuutiset, koska ei ole tiennyt isosiskon vauvahaaveista mitään. Sitten sai soperrettua, että meilläkin plussattiin :D

Täällä on jotain keskustelua ollut negatiivisista kommenteista, lähinnä työpaikan kommentointeihin liittyen. Onkos lähipiiristä kuulunut millaisia kommentteja? Pikkusiskoni oli kertonut nt-ulransa jälkeen äidillemme saavansa toisen lapsen. Oli kuulemma mennyt vaikeaksi eikä ollut edes onnitellut. Sitten toiselle siskolleni oli myöhemmin kommentoinut, että onko niitä loppuvuoden lapsia pakko tehdä, kun ovat aina vuoden jäljessä muiden kehityksestä!!!! Ja siskollani laskettu aika on kuitenkin tammikuussa, ja toinen siskoni on itsekin syntynyt marraskuussa...

Nyt varmaan ymmärrätte, miksi en jaksa intopiukeena mennä kertomaan suvulle yhtään mitään. Äitini on lapsenlapsilleen tosi hyvä mummu, mutta tuo perusnegatiivisuus jaksaa joskus loukata. Päin naamaa ei voi sanoa, mutta kyllä me siskot toisiamme tiedotetaan... Että onhan meillekin tulossa se "loppuvuoden lapsi, joka on aina vuoden jäljessä kehityksestä" :( Äitini ei edes ymmärrä, miten sen sanat joskus loukkaavat. No, katsotaan heinäkuun lopulla, mitä kommentointia meille "ikuisesti lapsettomaksi" määritellyille kommentoidaan... Anoppi saa tietää huomenna, kun vierailulla ei maha enää pysy piilossa. Sieltä suunnalta on sitten odotettavissa ärsyttävää hössötystä ekan lapsenlapsen takia. Voiskohan isovanhemmilta toivoa kultaista keskitietä asenteissa?

Sori, taas tuli omaa napaa...

Nynaeve + Pp 18+5
 
emmilotta Mulla kans vuonna 2010 tammikuussa alkoi juttailun myötä toi raejuustopuuron syöminen ja se on jääny tavaks.. :) Iltaisin jo valmiiks himoitsen sitä, et saan aamulla taas syödä puuroa! :D

LiLy_ Itellä ihan sama tunne oli viä pari viikkoa sit, et on vaan lihonu ja ällötti oma itsensä..ei todellakaan näyttäny raskaana olevalta..mut nyt on onneks vähä tilanne parantunu! :) Alkaa jo vatsa oleen selkeempi raskausmaha eikä vaan pelkkä läskikasa.. :LOL:

Välilihan venytyslaite :LOL: Ajatuksena naurattaa..mut kaipa se voi toimiakin! Mistäs sen tietää..mut ehkä ny kuitenki jää ostamatta.. ;)

Paino on ekasta neuvolasta noussu jo aikas paljon.. : / Arvioisin nyt, et ehkä sellanen 8 kiloa..huh huh.. ei voi vaan mitään..pahoinvoinnin takia nousi alussa tosi paljon paino, kun söin mitä sattui..ja sit kun aloin taas syömään terveellisesti ja normaalisti, niin se paino nousee edelleen.. :) et tällä mennään..ja katotaan sit synnytyksen jälkeen kuinka paljon sitä ylimääräistä vielä on! :)

Nellielli ja pötkö 21+5
 
No täytyy myöntää, että kyllä se välilihan venytyslaite sai täälläkin päässä aikamoisen naurun remakan aikaan :LOL: Ajattelin kuitenkin ihan neutraalisti sen linkin tänne laittaa, jos vaikka joku onkin ajatellut laitteen hankkia. Kaikkea sitä tosiaan on...
Mutta ehkä jollain todella pahasti synnytyspelkoisella tuosta voisi olla apua ja saisi luottamusta itselleen. Itsellä ei ole synnytyspelkoa, vaikka on ensimmäinen kyseessä. Keskeytyneen keskenmenon jälkeen sikiön saattaminen ulos kropasta oli niin järkyttävä ja kivulias kokemus, että luotan siihen, et vaiks synnytys sattuu varmasti enemmän, niin se on silti erilaista kun palkintona on elävä vauva eikä kuollut =)

toiveajatus Taidan kanssa palauttaa varmuuden vuoksi heti ne vakuutuspaperit, jos kuitenkin käy huono tuuri ja todetaan se RD.

Nynaeve No voi herranjestas, onpas ikävää kommenttia! Jos mun äiti tai anoppi kommentoisi tollai, niin siihen jäisi vierailut siellä. Ihan kuin aina voisi suunnitella milloin se lapsi syntyy. Esim. meidän monta vuotta lasta yrittäneenä olisi täytynyt vissiin sitten pitää aina taukoa yrittämisestä, ettei tule loppuvuoden lapsia. Huh huh. Tsemppiä sulle, kyllä ihmiset osaa olla ajattelemattomia ja ikävää kun vielä oma äiti kyseessä :hug:

idylli 21+6
 
  • Tykkää
Reactions: Nynaeve
Nynaeve No, onpa kommenttia! :( Ei kiva! Ihan kun sen lapsen tulon vois noin vaan päättää! Aargh.. Kyl mäkin aikanaan mietin, et olis kiva saada lapsi sillee, et se syntyis välillä helmi-huhtikuu eli alkuvuodesta.. No, nyt syntyy marraskuussa ja ihan sama!!! Tärkeintä, että se lapsi tulee! :) Ei se lapsen tekeminen oikeesti käy noin vaan!

Nellielli ja pötkö 21+5
 
  • Tykkää
Reactions: Nynaeve
Ruoka-asiaan on pakko kommentoida että kotimaisten isojen meijereiden tuotteita voi syödä. Arla Ingman ja sieltä kohdasta Pastörointi. Näissä virallisissa jutuissakin sanotaan vähän hassusti nämä jutut jotka voi ymmärtää monella tavalla... mutta kuten HUS:n sivuilla sanotaan Elintarvikkeet ja kohta Pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot , eli pastöroimaidottomasta tehdyt tuotteet on ne riski juttu. Samoin täällä on vastattu asiaan tuorejuusto ja raskaus - Verkkolääkärit - Helistin.fi ...

Itse olen syönyt noita suurten kotimaisten valmistajien tuotteita, tosin meillä ei muutenkaan pahemmin noita tuorejuustoja tai fetaa syödä. Oma heikkous on mozzarella ja juustoleipä. Juustoleivän olen jättänyt melko vähiin silti ja mozzarella syön pääasiassa kuumennettuna.

Painosta mulle ei ole tullut painoa juurikaan lisää. Mikä ei kyllä haittaakaan sillä ylimääräistä on muutenkin. Tuossa painon nousussa kannattaa huomioida se että laihemmille yleensä tulee enemmän kuin mitä ylipainoisille.

ipna 20+5
 
Aurinkoista päivää odottelijat!

Mä oon myös joskus lueskellut tuota välilihan venytyskone -ketjua kauhistuneena.. siis lähinnä että jestas pitääkö sitä tuollainenkin olla :) Oon ymmärtänyt että sen toiminta perustuu jonkunlaisiin palloihin, joihin pumpataan ilmaa niiden ollessa emättimessä.. sitten sitä pallon kokoa pikkuhiljaa kasvatetaan.. ja se pallo ilmeisesti ponnistetaan emättimestä ulos (?). Eikö tuollainen ponnistelu ole pahasta? No mene ja tiedä sitten, kaipa tuosta on moni avunkin saanut. Mulla kyllä jää väliin. Kuten varmaan öljyäminenkin ellen sitten kovasti innostu loppumetreillä. Jos repeää niin sitten repeää tai jos pitää leikata niin sittenpä leikataan. Ja niin todennäköisesti myös käy kun olen ensikertalainen. Luotan kyllä siihen että kyllä ne ammattilaiset siellä sairaalassa tietävät mitä tekevät. Moni on myös sanonut että se haava paranee nopeasti vaikka saattaakin olla tosi kipeä.

Vakuutus luultavasti otetaan, mutta odotan sinne rakenneultraan. Mulla se on 13.7.

Mitäs mieltä olette tuosta vanhempien syntymäpainon yhteydestä vauvan syntymäpainoon tai onko joku bongaillut jotain tutkimustakin asiasta? Tuli nimittäin anopin kanssa puhetta mieheni syntymäpainosta... Mieheni oli esikoinen ja painoi syntyessään 4500g!! :O Hänen jälkeensä tuli kaksi pikkusiskoa, jotka painoivat kumpikin kutakuinkin 4700g! :O :O Anoppi-parka! Itse olin syntyessäni pikkanen 2500g. No jos noista keskiarvon vetää niin tulis 3500g.. sekin tuntuu isolta!
Tulipa yhtäkkiä taas enemmän motivaatiota pitää verensokerit kurissa!

Paino: Mullekaan ei ole tullut vielä yhtään lisää, päinvastoin paino oli viimeksi laskenut 5kg. Olen ylipainoinen, mutta en silti toivo että paino nyt laskisi, koska eihän se voi olla hyväksi. Nyt olen syönyt enemmän rd:n takia mutta myös terveellisemmin. saa nähdä mitä neuvolan vaaka ens viikolla näyttää. Kotona en taida käydä vaa'alla koska siitä vaan stressaannun. Ensimmäisessä neuvolassa sanottiin, että mun sopiva painonnousu raskauden aikana on 7kg. Saa nähdä miten käy, voi olla että sen verran lähtee :( Mulla ei ole mitään himoja, mitään ei tee mieli.. kellosta pitää kattoa millon taas on pakko syödä. Enpä osannut tällaista(kaan) odottaa.

Viikonloppuna ois melkonen savotta edessä kun pitäisi vaihtaa nykyisten makuuhuoneen ja miehen työhuoneen paikkaa keskenään. Työhuone on isompi ja sinne mahtuu hoitopöytä ja vauvan sänky, nykyiseen makkariin ei mahdu. Kävin äsken kattomassa miehen työhuonetta ja voi taivas mikä sotku! Helkkari soikoon että tempaisin kurpitsan kokoisen herneen nekkuun. AAARGH! AAAAAARGH! :kieh:
Menee hermot!

Mitähän vielä piti kirjoittaa.. en muista.. alkoi tuo sappi niin taas kiehumaan..

Anukkio ja Poika 19+0 (ainiin oho! poks!)
 
Nynaeve mun äiti on kans sitä mieltä, että loppuvuoden lapset on tyhmiä ja kehityksessä jälessä, jäävät luokalleen yms. Ja moni mun kaveri myös (paitsi ne joilla on itellään/syntymässä loppuvuoden lapsi). Synnytys pitäs ajottaa tammi-toukokuulle niin ois hyvä. Mutta mun äiti on muutenki aika ajattelematon ja suorapuheinen ja pahottaa mun mielen usein..

Paino mulla noussu nyt kaikkiaan n.4kg, mikä neuvolan mielestä on ihan hyvä. Edellisessä raskaudessa oli tähän mennessä jo 10kg. hui!

Vakuutus todennäkösesti otetaan, kun vain ajoissa muistettas hakea. Viimeksikin unohtu.

Mä en oo kuullukkaan tuosta vanhempien syntymäpainon yhteydestä vauvan syntymäpainoon. :O Miehen syntymäpainoa en tiedä, mutta 1kk:n iässä ollut 4850g ja itte olin syntyessäni 2850g. Ja poika oli sitten 3400g (synty rv 41+4). Poika kyllä arvioitiin yli nelikiloseksi, mutta ei onneksi tuon isompi sitten ollutkaan :)

Lähipiirin odottajista muita ei taida olla kuin miehen serkku, jolla on laskettu aika neljä päivää ennen meitä. Se vain harmittaa kun mies ei ole kovin läheinen tämän serkun kanssa (en ole sitten itsekään tutustunut kovin hyvin), niin ei varmaan paljoa tule heidän kanssaan hengailtua. : / Kiva olisi kyllä, kun tulee melkein samanikäset vauvatkin.. ja vissiin vielä samaa sukupuolta.

Nyt täytyy juosta ulos, näkyy aurinko vilahtavan pilven raosta. =) Josko sitä hetken kerkeis ulkoilla ennenkuin sade (taas) alkaa..

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

kiukuttelija 21+4
 
Heipä hei!

Vihdoinkin ollaan ultrasta kotiuduttu, reissuun meni 3 tuntia.
Kätilö rupes ultraa tekemään ja kaikki rakenteet yms muut oli kunnossa, pikkuisella oli kokoajan kädet naamalla, niin huulihalkiota kätilö ei päässyt mittaamaan, puolisen tuntia meni eikä vauva suostunut asentoa vaihtamaan kertaakaan, kätilö vähän huolestui ja käski jäädä odotusaulaan odottamaan niin lääkäri vielä katsoo uudestaan. Noh, sitten pääsin lääkärille ja lääkäri rupes ultraamaan, niin ei ollut vieläkään vauveli liikkunut yhtään. Lääkäri käski mennä kahvioon syömään ja juomaan ja tulla sitten vielä kolmannen kerran niin ylilääkäri ultraa ja tutkii vielä. No sitten olikin pikkupimpula herännyt päikkäreiltä ja liikkui niin kovasti, vähä energiaa sai vauveli ni jaksoi sitten heräillä :) ylilääkäri sai katsottua huulihalkion ja tuumasi, että ihan terveeltä vaikuttaa, ei mitään hätää :D olin niin iloinen ja iso taakka tippui selästä. On vaan isin unenlahjat toisella :p

Ja mullahan on ollu niin vahva poikaolo alusta asti, mutta pieleen meni tän äidin veikkaus, elikkä saatiin tyttölupaus :heart: mulla on sitten 3 ihanaa pientä prinsessaa :heart: painoarvio oli 317g ja kaikki oli siis oikein hyvin, nyt odotellaan vaan viikon 36 ultraa :D

Mies ei meillä haluu, että kerrotaa kellee sukupuolta, mut toi nyt onkii tommonen tuppisuu, ja mä oon tämmönen hölötintin ni miten osaan pitää suuni kiinni??!! :x Tekis miel huutaa koko maailmalle, että masussani on tytön tylleröinen :heart:
Ja nyt saadaan käyttää vielä ihana nimikin tälle muruselle, joka on ollu valmiina jo kauan aikaa :heart:

2 viikon päästä mulla ois seuraava neuvola käynti ja sit saan ne kelan paperit täytettäväks.

Vakuutus
Me otettiin ekalle vakuutus silloin ku neiti oli sen 2kk, toiselle ei olla otettu eikä oteta kolmannellekkaan.
Ei olla vielä kertaakaan tarvittu vakuutusta kummallekkaan, kun molemmat ollut tosi terveitä ja kuitenkii niissä on sen verran isot omavastuut ettei kerkee vuodessa se ees täyttyä jos tulee korvatulehus tai joku perustauti. Tietty koskaanhan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta täytyy toivoa ettei pahempia allergioita tai sairauksia tai tapaturmia tule.

Nyt on ihan pakko mennä tekee jotain syötävää ku alko niin hiukoo :popcorn:

Niiskuneiti-87 ja murunen 20+5 :heart: (ollaan melkee kaikki vauvan vaatteet annettu jo pois ni pääsee rinsessalle kattomaan ihania uusia vaatteita)
 
  • Tykkää
Reactions: Idylli
Mä en pysty ylläpitämään heinäkuun ketjua, oon lupautunut jo toisaalle :)

Joka pestin itselleen ottaa, saa etusivun kopsattua hyvin:
Mene aloitusviestiin, paina lainaa, kopsaa kaikki, aloita uusi viesti, liitä kaikki, poista alusta ja lopusta QUOTEt hakasulkeineen yms. :)
 

Yhteistyössä