MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *kesäkuussa*

hepsistä kukkuu akkaset :)

on sitten ollu kiirettä... kun miehen lomailun vuoksi on itsellä mahdollisuus autoa käyttää, on tullut juostua rästissä olleita asioita kaupungilla... mutta sepä on kostautunut päänsärkynä, hartia-jumina, väsymyksenä ja ärsytyksenä :D
lohtua tuo kun rakas muruni tekaisi sinä aikana meille ihanan katetun terassin, jossa saa nyt istuksia vaikka rakeita alas tulisi :)

nälkä on koko ajan.... vaikka syö terveellisesti, parin tunnin välein on jo niin et maha kurnii....nälkä lähtee syömällä ja jano juomalla , nuha niistämällä ja yskä yskimällä :D

ja niin on syksyinen sää, että enpä tiedä mitä päälle laittaa kun illasta tarttis ulkosalla olla...

kesäloman reissaamisesta me ei lähdetä mihinkään :D lapset käy mummolassa kyllä viikon verran, mutta me ollaan niin kotikissoja, tykätään tehdä sitä viihtyvyyttä tänne, niin ei tosiaan kaipaa mitään muualta. ja kun mun tilanne on mikä on, en edes jaksaisi mitään viikon reissuja ajatellakaan...
lomalla kuuluu olla ja nauttia olemisesta, meillä se tehdään ihan kotosalla :) tietty sitten joku päivän keikaus voidaan tehdä johkin huvipuistoon isompien lasten mukavuudeksi, mutta mitään paineita ei oteta siitäkään. mennään mihin nenä näyttää ja mihin inspis iskee :)

unet välillä jos on oikein väsynyt, unet on levottomia. mutta nyt kun oon jättänyt päikkärit pois, en jää yöllä valvomaan vessassa käynnin jälkeen. mutta voi hyvä tavaton sitä väsymyksen määrää, kun se tiettyyn aikaan päivästä sitten iskee..... |O

maha taas yks tuttu kauhisteli kun kysyi laskettua aikaa... KAUHEETA, niinkö kauan vielä, sulla on jo aika iso maha! nii-iin... tiedän :D
on se mokoma edessä kun koittaa kukkapenkkejä kitkeä, saati siivota ala-kaappeja...
mutta ei auta, ei se tästä pienenekkään vähään aikaan :D

lasketun ajan kertominen oon sanonut vaan että marraskuussa, tai marraskuun lopulla... lähin sukus ja lähimmät kaverit tietää päivänkin, mutta muille riittää noin-arvio. saa sitä kuitenkin siellä lokakuun lopulla alkaa selittämään millon-millon-millon :D

jospa hetkeksi oikaisisi itsensä sohvalle........ pienin vielä päiväunilla, mut eikös se siitä herää, kun mä saan roudattua itteni maate ;)

tuulista loppupäivää.... hrrrrr....

Fourth Gift ja pikkupalleroinen 18+0 :heart:
 
Onnea ultrakuulumisista ja ainakin muutamista tyttölupauksista :flower:

Omaa napaa. Kunnollisia liikkeitä en ole vielä tuntenut (potkuja yms.), mutta kylläkin sellaisia pieniä hipaisuja ja sisäistä "mylvintää". - Hurjan tuntuisia näin ensikertalaiselle :D

Eilen olin omalla gynekologilla tarkastuksessa, kun minulle on tehty aikoinaan loop-hoito ja osa kohdunkaulan nupukasta leikattu pois. Tästä syystä pitää minun käydä välillä tilannetta tarkistamassa. Kaikki oli hyvin ja vilkaistiin tietenkin myös mitä kyytiläinen siellä touhusi :D Kovasti siellä pyöri ja hyöri... Kovasti hän oli kasvanut ja vastasi pään ja reiden mittojen mukaan viikkoja (eilen oli 17+6 ja mitat vastasi 17+5 sekä 18+2). Olisi sitä touhuamista mielellään seurannut pidempäänkin :heart: Eli so far so good. - Tuli hieman rauhalisempi olo, kun sinne rakenneultraankin on vielä matkaa monta viikkoa. - Plääh.

Anukkion unet ovat myös meitä naurattaneet :LOL: Itselläni ei ihan noin vilkkaita unet ole.

Ruoat. Kieltolistasta olen noudattanut jä jättänyt syömättä raa'at ruoat, maksan ja hauen. Muutoin olen kyllä syönyt ihan normaalisti.

Täällä oli vielä muitakin huonosta olosta kärsiviä; eli ei ole siis huono olo omalta osaltani vieläkään loppunut :( Johtuisikohan siitä kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja siitä ettei lääkitys ole vielä ihan kohdillaan?

Mukavaa keskiviikon jatkoa ja masun kasvattelu.

Mamma2012 ja kyytiläinen 18+0 *poks, poks*
 
  • Tykkää
Reactions: erika76 ja Idylli
Ihanaa keskiviikkoa mammat!

Tänään rakenneultrassa käyty ja kaikki hienosti. Vastasi täysin viikkoja ja saatiinpa nähdä vilahdus pikku pistoolistakin :heart: eli poikalupaus saatu tälle suunnalle, niinkuin jo aavistinkin ;)
Potkut ovat alkaneet jo tuntua päälle päin ja ultraajakin sai tuntea muutaman osuman. Piti välissä käydä pissalla ja hyppiä ja hytkyä kun ei meinannut sydämmestä saada kunnon näkymää, niin hän sitten vihdoin kääntyi suotuisampaan asentoon :LOL:

Täälläkin on näkynyt ihan armottoman irstaita seksiunia, melkeen kyllä hävettää kun aamulla herää :ashamed:

Nyt iltapuuhille!

Rusina ja ykä 21+0 POKS
 
Hih hih :D Pakko tulla nopeesti kommentoimaan, että allekirjotan ihan kaikki mitä ootte noista unista kirjotelleet :D Häpeää ja hämmennystä välillä aamusin, varsinkin kun tapoihin kuuluu vielä unissa puhuminen ja kävely. Varovasti täytyy aamulla joskus alkaa selvitteleen, että onkohan mies mahdollisesti herännyt, kun mun unet on heittäytyneet liian...sanotaanko nyt sit vaiks toiminnallisiksi :D Ja myös niitä painajaisia löytyy monenlaisia. Oon unohtanut vauvani jos johonkin paikkaan, vetänyt pään täyteen tajuamatta, että oon raskaana ja ihan yks ehdoton suosikki on uni, jossa synnytän joko pari vuotiaan kokosen lapsen tai vaihtoehtosesti jonkun ötökän :)
Kyllä näitä unia kelpaa katella öisin :popcorn:

Tänään takana mitä omituisin neuvola ja huomenna edessä kauan kaivattu rakenneultra! Tänä yönä en siis tule näkemään mitään unia ;)

sisunen ja seve 21+6
 
Repeilen täällä sisusen ötökkävauvalle :LOL:

Hieman ennen ekaa ultraa näin unen, jossa synnytin aikuisen miehen! Tuo miesvauva oli kuitenkin mieleltään ja käytökseltään kuin vauva. Eikä muuten ollut mikään kaunis mies! Pohdin siinä unessa, että noh, tuollainen sitten tuli ja kyllä minun nyt pitää tuota vauvaa rakastaa ihan just tuollaisena. Samaan aikaan olin kuitenkin hirveän pettynyt siihen, että kuin siitä nyt tuommoinen tuli (ja tunsin tästä syyllisyyttä). Sisällöstään huolimatta tämä ei ollut painajainen vaan nauratti jo aamulla herätessäni :)
 
Moi! On ihana lukea teidän onnellisia ultrakuulumisia :D! Täällä odotetaan kuumeisesti ensi viikon keskiviikkoa ja rakenneultraa,toivon sydämeni pohjasta että kaikki on hyvin! Tuntuu etten pysty mitään muuta ajattelemaan:). Maha on niin selkeä vauvamasu,ettei oo epäilystäkään mistä on kysymys :D! Nyt taitaa olla vauvabuumi päällä yli 10 tuttua odottaa nyt tai on just synnyttänyt!

Onko monella täällä todettu istukka etuseinässä? Mulla on, ja selkeitä liikkeitä/ potkuja ei tunnu! onneksi on dopleri jolla voi rauhoitella mieltä <3!

Uskoa täynnä ja muru 19+1
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on kanssa istukka edessä ja ei tunnu liikkeitä kun sillon tällön jotain sisäistä huminaa/möyrinää, nyt on alkanu tuntuu satunnaisia muljuamis-tuntemuksia, oon todennu ne potkuiksi mutta melekosen hiljasta on tällä saralla :) dopplerillakin äänet kuuluu vaan ihan alhaalta kun häpyluuta vasten painaa tai sitten ihan vasemmalta sivulta, keskeltä kuuluu vaan se oma järisyttävä syke - oisko sitten siitä istukasta... Ja samojen päivien korvilla ollaan ;)

Mulla ei tutuissa ole kuin kaksi jotka odottaa, kummankaan kanssa en halua olla missään tekemisissä eivätkä onneksi asu lähellä, pari kaukaista kaveria on juuri saanut lapsen ja koirien sisarusten omistajat odottaa, että sen läheisempiä odottavia/perheellisiä ei meidän läheltä löydy :D

Lumineiti ja Uubo 19+3
 
Iltoja!

Tarkempi kommentointi saattaa nyt jäädä hiukan vajaaksi, kun oli tullut niin paljon tekstiä että osa hävisi muistista juttuja lukiessani.
Harjoitussupparit Mulla on ainakin esiintynyt harjoitussuppareita jo pidemmän aikaa ja tuntuu tosiaan siltä että vatsa kovettuu hetkiseksi ja sitten taas pehmenee. Kivuliasta ei ole, tuntuu enemmänkin venymiseltä/ vetämiseltä.

Ultrakuulumisista onnitteluja kaikille, moni olikin käynyt ultrassa. Meillä ultra on edessä maanantaina klo 14.30. Eilen oli neuvolakäynti ja olimme siellä koko perhe. Neukkatätinä oli hoitaja joka seurasi raskauttani esikoistani odottaessa. Tässä raskaudessa th on eri. Otti mukavasti huomioon myös tulevan isoveljen ja keskusteli että on sillon hänen sydämenlyöntejä kuunnellut kun oli vatsassani.
Painoa oli tullut lisää 800grammaa. Sokerirasitukseen joudun myöskin jossain vaiheessa viikoilla 24-26, verinäytteet otetaan viikoilla 24-26 ja sitten vielä viikoilla 36. Sydämensyke löytyi ja tahti oli rauhallinen. Hemppa oli pysynyt samoissa ja verenpaine hippasen laskenut, mutta oli kuitenkin hyvä.
Liikkeistä kyseli ja kerroin etten ole vielä tuntenut kuin mahdollisesti pari kertaa pienen hipaisun. Sanoi että pian luultavasti alkavat tuntumaan, joten niitä odotellessa. Kelapaperit saan kuulemma ensi kerralla, joka on 24.7

Meidänhän piti lähteä kesälomareissuun tänään, mutta poitsulla nousi eilen illalla kuume, joten suunnitelmat muuttuivat. Näinhän meille aina käy, lomalla sairastellaan! :kieh: Mieskin on sitä mieltä ettei lomaa kannata pitää kun ollaan aina silloin kipeinä... :| Katsellaan josko loppuviikosta pääsisi johonkin reissun päälle.

Sairaslomasta Esikoisen odotusajasta mulla on ainakin sellainen muistikuva ( ja onhan mulla tuolla vanhat palstakirjoitukset ylhäällä joista pystyn tarkistamaan ) että sairaslomaa annetaan hyvinkin helposti erinäisten vaivojen takia. mm. väsymisen ja jaksamattomuuden vuoksi, iskiasvaivat ja erilaiset selkäsäryt, supistukset. Alkuun mulle ainakin annettiin n. viikon pätkiä sitten kahden viikkon pätkiä ja kun äitiysloman alku läheni niin sitten kirjoitettiin sen alkuun saakka. Saikkua olen saanut terveyskeskuksesta, työterveyshuollosta ja äitiysneuvolasta.

Niipa ja Pekka Perunapää 18+3
Täällä mulla on laatikot leviänä pojan vanhoja vauvavaatteita, ihanaa niitä hypistellä :)
 
Istukkaan vielä, että neuvolakortista tarkistin niin myös mulla istukka edessä.

Mullakaan ei lähipiirissä muita odottavia, mutta ennen kesälomalle jäämistä kuulin salaisuuden että mun työkaveri on raskaana.
 
helööy

istukka edessä se oli edellisessä, silti tunsin liikkeet aikaisin. toki silloin olikin kolmas kyseessä.... ekasta ei välttämättä osais tunteakaan.. nytkin varmaan on edessä, kun niin silloin tällöin itestään antaa kuulua.
päivät on vilkkaíta, ja kuten joku kans totesi : hyvä että edes muistaa olevansa raskaana :D
eli en edes pysy päivissä kärryillä, kalenteria vilkuillaan että muista varmasti milloin mikäkin sovittu juttu on... omaa mieltä rauhoittaa sen tietäminen että kohta ollaan puolivälissä :)



saikun saaminen neuvolasta saa helpostikin, ainoa vaan ettei terkka voi kirjoittaa kun sen 3-4 päivää kerrallaan. mutta saa :)
neuvolalääkäri mulla on ihana, se katsoi tilannettani tossa kesäkuun alkupuolella, ja totesi että hän laittaa mahdollisimman monta diagnoosia, niin VARMASTI menee läpi jos kelaankin sitä tarttee :D ihana :D -ja jopa pomo sanoi että saan saikkua hakea niin paljon kuin vaan tartten. henkisesti vastuullinen työ, ja odottajalle suht raskaat olot, niin kiva oli kyllä saada joka puolelta tuki tähän asiaan, eikä itku kurkussa sinnitellä :)

lemmekkäät unet sanoista tekoihin sitten vaan, eikös paineet purkaannu parhaiten itse touhussa :D keski - ja loppuraskaus itelläkin aina olleet niitä himokkaimpia aikoja. kyllä meillä jalkapallo vaan voitti eilen illalla ;) (mun uneliaisuuden kanssahan ei ollu mitään tekemistä asian kanssa :D )

niipa paranemisia sinne, toivotaan että oli vain kuume-piikki, eikä mikään monen päivän sairastelu :hug:

letut ... JUU :popcorn: oi että niitä menis hei vaikka ja kuinka :)

mansikat ostin eilen ihan kotimaista, ja litran satsissa oli ehkä neljä hyvää, oikein mehukasta... muut maistui TOSI kirpeälle, ja sai mun suuni rikki :(
meni ihan inspis noista...

tonnikala no todellakin oon syönyt! eilenkin illalla salaatin joukkoon... se on niin hyvää, halpaa se ei suhteessa ole, mutta ei ruoka tänä päivänä muutenkaan ole... lämppäreissä ihan ehdoton :p

sitten vois alkaa viikonlopun siivousprokkiksta... muut nukkuu vielä, joten kauheasti ei henno alkaa kolistelemaan... jospa värjäisin letin :) ja uudet silmälasitkin on tulossa :) ja eilen hain kukkaset terassin laatikoihin ja sellasta valkoista koristesoraa... nyt vaan odotellaan kesävieraita, ja ai niin, tarvii muurikka käydä ostamassa, että saadaan oikein ISOJA plättyjä :D

torstai on toivoa täynnä :wave:

FG ja :heart:
 
lähipiirissä odottajia meinas vallan unohtua kommentoida, että paras kaverini odottaa, tosin ihan alussa vielä, mutta kuitenkin :) muista en tiedäkään, eikä niin väliäkään :D
nähdään liki päivittäin eikä välimatkaakaan ole juurikaan, joten mikä sen paremmin :) miehetkin on kaverit keskenään, joten on kyllä tosi kiva "yhteisö " :)
toisen odotusta on kiva seurata, esikoinen kyseessä hänellä, ja on kiva olla toisen vertaistukena :)
 
Huomenet! :)

Pikaisesti kommentoin tuota istukka-asiaa ( kunnes päivän hulinat pian kohta alkaa ): Mulla myös istukka etuseinässä. Rv.16 tunsin jotain pientä liikehdintää eka kerran. Sen jälkeen katosi tuntemukset pariksi viikoksi täysin. Rv.18+ aloin sitten taas tuntemaan jotain toimintaa, mutta en niin usein kun esim. kuopusesta jolloin istukka takaseinässä ( vaikka vilkkaampi tapaus tämä tyttönen tuntuisi / näytti olevan ). Rakenne-ultrassa piti aivan kauheaa jumppaa, mutta en tuntenut yhtään mitään, koska majaili istukan takana. Nyt tuntuu jo hyvin ja usein. Kyllä tuo etuseinän istukka vaikuttaa tuntemuksiin/tuntemattomuuteen ja se monesko raskaus on kyseessä vaikuttaa paljon . Itsellä siis kolmas.

Viikonloppua odotellessa... Hyviä vointeja arvon Mammat! :)


Erika76 & Matkaaja 21+3 :heart:
 
Vakuutuksista vielä: Eihän ne istukaa paikkaa kysy mutta kysyvät, oliko ultrisssa jotain normaalista poikkeavaa ja jotkut vakuutusyhtiöt kysyy mm. onko lähtteitä saanut tms. Eteisisukastahan kun joutuu ä-poliseurantaan..

Unista: Mullakin on ollut aika villejä unia, nyt lomalla ollessa onneksi vähemmän. Liekö stressi niitä lisännyt. Tai sitten tämän omituinen alakulo. Synnytyksen jälkeinen masennus on ihan tunnettu juttu, onkohan olemassa raskauden aikaista masennusta..

Liikeitä tuntuu paljon ja usein. :) Onneksi jaksoin sinnitellä ilman doppleria kun nythän sitä ei sitten enää tarvitsisi. Istukka kun on alhaalla ja takana, niin liikeet tuntuu hyvin. Kohta varmana jo niin kovin että alkavat yölläkin herättämään. Viime yönä repäisykivut herättivät taasen pari kertaa kun liian nopsaan yritin kääntyä. Ei sitten muuta kuin mahasta käsillä kiinni ja kyljenvaihto. Nukkua voisi 12 h yössä ja päikkärit vielä päälle.

HilmaVilma 21+1
 
Täällä ilmoittautuu myös yksi rakenneultran jännääjä! :wave: Vielä muutama viikko sitten en osannut yhtään pelätä, mutta nyt kun ensi viikon perjantai lähestyy, on jännitys kasvanut koko ajan.

Mitään hätää ei pitäisi np-ultran perusteella olla (niskaturvotus 0,7 ja kaikki muutenkin kunnossa), mutta toisaalta, kun on lueskellut noita tekstejä, joissa kaikki on ollut np-ultrissa ja veriseuloissa ok, mutta silti on rakenneultrassa ilmennyt esim. raajojen huomattavaa kasvunjätättämää tai pahoja rakennevikoja, niin totta kai se mietityttää. :ashamed: Olen yrittänyt lohduttautua löytämälläni tilastolla, jonka mukaan rakenneultrassa todetaan 5 prosenttia lievempiä ja 1 prosentti vakavia poikkeamia. Eli ei tietenkään mikään kauhean suuri mahdollisuus. Mutta jokuhan se aina on, joka noihinkin prosentteihin osuu...

Mutta jos vain kaikki on kunnossa, niin sitten voi vihdoinkin (toivottavasti) heittää huolet hieman nurkkkaan ja alkaa ihan täysillä nauttia odotuksesta! =)

Ruokarajoituksista on puhuttu myös. Itse olen noudattunut kyllä kaikkia annettuja rajoituksia. Huono puoli on vain se, että neuvolan lista ei kauheasti selitä noita ruoka-aineita tarkemmin. Esim. tuorejuustot on toki mainittu, mutta olisi kiva merkitä myös erikseen, että esim. leipäjuusto, raejuusto ja feta ovat nimenomaan tuorejuustoja eivätkä vain pelkät creambonjourit, jne. Sillä noissahan ei riitä, että ovat tehty pastöroimattomasta maidosta, koska valmistusprosessi on lukemani mukaan sellainen, että listeriabakteeri voi tulla niihin myös myöhemmässä valmistusvaiheessa (kiinnostuneet löytävät lisätietoa netistä). Sama koskee tietysti esim. home- ja vuohenjuustoja. Lisäksi esim. kylmäsavu- ja palvikinkkua ehdin syödä ennen kuin itse löysin tiedon, että tuollainen kylmäkypsennys altistaa tuotteet toksoplasmalle. :( Eli olisi kiva, että asiat olisi kunnolla selitetty niissä neuvolan lapuissa...

Itse en ole joutunut mitenkään ruokarajoituksista stressaamaan, sillä en koe ylivoimaisena sitä, että joudun 9 kuukaudeksi jättämään tiettyjä ruoka-aineita pois, vaikka rakastankin juustoja, graavikalaa, jne. Lisäksi olen ottanut sen linjan, että jos jostakin ruoka-aineesta löytyy ristiriitaista tietoa (esim. parmesan, josta suurin osa tehdään pastöroimattomasta maidosta, mutta kypsytysaika on pitkä), niin olen suosiolla skipannut sen. Ei sitten tarvitse jälkikäteen miettiä.

Loppujen lopuksi raskausaika on niin lyhyt, että olen valmis välttämään niitä riskejä, joihin voin itse vaikuttaa. Mutta ei minua tippaakaan häiritse, jos joku ei näin tee. Esim. paras ystäväni on myös raskaana, eikä yhtään näin tarkka, mutta en ole hänelle "tuputtamassa" omaa tyyliäni. Jokaisella on ihan vapaa valinta. :D

Teille muuten, jotka olette kiinnostuneet tästä tiukemmasta ruokalinjasta vinkiksi, että esim. jenkeissä kieltolistalla ovat myös "salad ja sandwich barit" eli nämä kaupan ja kahviloiden salaattitiskit, subwayt, jne. joissa vihanneksia, kinkkuja, jne. säilytellään tuntikaupalla siinä avonaisessa tilassa. Itse olen näitäkäkin välttänyt (alussa tosin söin pari kertaa subwayssa) juuri siitä syystä, että ei ole tietoa, kauanko ne tarpeet ovat siinä jo seisoskelleet...

Toivottavasti en nyt leimaudu "hysteeriseksi mammaksi", mutta kuten mainitsin, näiden asioiden noudattaminen ei tosiaan tuota itselleni minkäänlaista stressiä vaan ihan hyvillä mielin olen ollut valmis nämä kaikki "uhraukset" tekemään. :D

Itselläni on lähipiiristä raskaana kaksi ystävää, toisella laskettu aika on kuukautta ja toisella 9 päivää ennen. Kivaa, vaikka ei ihan lähekkäin asutakaan!

Ihanaa, kun ei ole nyt viikkoon tarvinnut doppleria käyttää, kun pikkuinen tömpsyttelee ahkerasti masussa jo joka päivä. :heart: Ei täälläkään mitään kauhean vahvoja potkuja ole, mutta tuntuvat kuitenkin.

Neitipippuri ja Pikku-Ipana 18+5
 
Viimeksi muokattu:
Huomentapäivää naiset!

Nukuin taas pienet 10h unoset... edelleenkin täällä sitä energisyyttä ootellaan :) No.. samapa tuo kun lomalla olen. Ois vaan kiva jaksaa tehdäkin jotain! Taidan olla jotenkin jälkeenjäänyt kun tuo raskauspahoinvointikin jatkui 16. viikolle. Ehkä mun energinen keskiraskaus alkaa vkolla 25.. ja synnytän sitten viikolla 60? :D

Rakenneultrapeloista: "mukavaa" kun on muitakin pelkääjiä.. meillähän nt-ultrassa oli kaikki ok, niskaturvotusta oli 2,7mm, josta siitäkin sanottiin että on ok. Mutta sitten muutaman päivän kuluttua tuli ne nt+veriseulatulokset, siinä olivat sekä hcg että papp-a liian alhaiset ja myös tuosta niskaturvotuksesta sanottiin, että se on "koholla". Riskilukemaksi meillä tuli kammottava 1:7, joka oli mulle kuin kuolemantuomio. Tuntui kuin maailma olisi loppunut siihen paikkaan. Siitä seurasi reilun kk mittainen piinallinen odottelu, jonka aikana yritettiin istukkabiopsiaa (ei onnistunut) ja lopulta tehtiin lapsivesipunktio. Siitä tuli kuitenkin onnellisia uutisia - kromosomit ovat terveet. Luulin, että mun pelkääminen olisi loppunut näihin uutisiin, mutta kyllä sitä väkisinkin ajattelee, että mikä muu syy voi olla turvotuksen tai alhaisten hormonien taustalla. Sydänvikaa tai istukan toiminnan häiriötä pelkään kovasti :(
Tuona odotteluaikana kävin vielä yksityisellä ultrassa rv 13+4 ja siellä ei löytynyt sydämestä tai muualtakaan mitään vikaa. Mutta saattaahan se olla ettei noilla viikoilla vielä vika edes näy. Kovasti koitan olla positiivisella mielellä ja painaa näitä synkkiä ajatuksia pois mielestä, mutta eihän se aina onnistu.

istukka edessä: joo täällä on :wave: Liikkeitä olen tuntenut rv 16 asti. Liikkeet eivät ole selkeitä potkuja vaan semmoista suloista pulinaa ja puljausta :heart: Joskus saattaa mennä vaikka koko päivä etten tunne liikkeitä. Kerkeän aina vähän huolestua, kunnes taas tuntuu pieni kalan molskahdus. Hassua on, että aina kun lähden autolla ajelemaan, vauva alkaa liikkumaan :) ai niin, ja ekakertalainen olen. En ehtinyt odottaa liikkeitä näin aikaisin, mutta olen tietysti onnellinen, että niin kävi! Ensimmäiset liikkeet tuntuivat muuten samana päivänä, kun sain nuo hyvät kromosomiuutiset tietää. Liekö multa tulvahtanut jokin onnellisuushormoniryöppy, joka sai Paavon innostumaan? Vai potkiko Paavo äitiään kuin sanoakseen, että "no niin, nyt loppu tuo pelkääminen, hassu äiti!"

Ruoka-ainerajoituksista vielä: Siis häh, raejuustokin?!?!?!? Voi helkkari, sitä olen kyllä syönyt ja välillä paljonkin. Ei ole tätä(kään) minun neuvolani listalla. Ja minä kun olen pitänyt sitä oivana proteiinin ja kalsiumin lähteenä! Palvikinkkua en muista syöneeni, mutta enpä ole sitäkään pitänyt ns. vaarallisena.. Kylläpä taas alkaa otsalohkoa ahistaa nää asiat.

Lähipiirin raskaudet, täällä on raskaana samaan aikaan miehen sisko ja hänellä on LA kuukautta ennen minua. Häätkin oli meillä kuukauden välein :D Ihan hassua ja ihanaa! Pikku serkuksista taitaa tulla hyvät kaverit.

Mitähän sitä tänään tekis? Shoppailemaan ei ainakaan mennä. Mulle tuli eilen pankistani (Sampo) kammottava soitto, että luottokorttini tiedot ovat joutuneet vääriin käsiin :O Kortti on turvasuljettu ja uuden saan viikon päästä. ONNEKSI ylimääräisiä toimintoja ei ainakaan eilen illalla luottokortillani ollut.. toivottavasti niitä ei ilmaannu myöhemminkään! Mitään tietoa ei osattu kertoa, mistä nuo tiedot ovat voineet vääriin käsiin voineet joutua. Mahdollisuuksia on rajattomasti. Jälkikäteen mietin, että mitenhän se on tullut tietoon, että korttini tiedot ovat menneet, kun kerran toimintojakaan ei ollut? Mut tosiaan onneksi ei kukaan roisto ollut vienyt mun lomarahojani :O

aurinkoista päivää ja turvallisempia ostosreissuja!

Anukkio + Poika 18+6
 
:wave:

Itsellä ei lähipiirissä tiettävästi ketään raskaana. Muutama on jotka on pari vuotta yrittäneet raskautua, mutta ei tietoni mukaan ole vielä . Mikä osaltaan vaikeuttavat tätä oman raskauden kertomista sitten heille. Jotenkin vaan tulee sellanen olo...

Istukasta en muutes tiedä missä sijaitsee, ei ultraaja sanonu tai sitten meni ihan ohi. Mut tuntuis kans et vois olla edessä, koska liikkeet on sellaisia "miedompia" ja paremmin tuntuu sitten taasen tuolla alempana. Noh kaippas tuokin selviää:) eipä siellä ainaskaan mitään erikoista voi olla, koska sellanen olis kyl jääny mieleen.

Tonnikala juu kelpaa ja paljonkin, juurikin lämpösiin leipiin aivan must, ja salaattiin njam njam.

Lätyistä ja mansikoista vois sanoo sen verran, et eilen ku kävin kaupassa ja siinä pihassa oli mansikka myynti ni vaik tekikin mieli kovasti mansikkaa ni kyllä jäi ostamatta. en tiiä mitä supermansikkaa oli mut 7€/litra, ei periaatteestakaan.
Tein sitten kotiin päästyä pannaria ja otin pakkasesta mansikoita ja tietty vaniliavaahtoa.

Saikusta vielä. Viime neuvoa käynnillä terkka sano et kun kerran työt nyt alkaa ens viikolla, niin muistaa et jos ei jaksa niin tulla hakeen sitten sairaslomaa. Et ilmeisesti helposti sitä saa. Saas nähä nyt sitten, kun on ollu jotenkin ehkä vaikein raskaus, et kuinka käy.
Muitten raskauksien aikana ei oo tarvinnu olla sairaslomalla, paitsi kolmosesta viimeset kolme päivää ennen äitiyslomaa kun meinas pökrätä hellan ääreen, kun oli niin tosi kuuma kesä vielä. No nyt on tietty eri työkin vielä.
 
Onnea taas kaikille uusille rakenneultrassa käyneille! :)

Itellä hiipinyt pieni pelko, kun eilisen työpäivän jälkeen kaveri ei oo mahassa kauheesti potkinu ja yleensä työpäivän aikana on paljon potkinu..nyt ei mitään.. :( ainoo, et vatsaa polttelee ja tuntuu siltä, et se möyris siä jotenki kummallisesti, mut kuvittelenko vaan..ärsyttävää kun pitää tälleen panikoida, kun ihan hyvin se on voinu nyt kääntyä vaan ihan toisinpäin ja potkut ei enää tunnu kauheesti..
ja HAHA, heti kun tän kirjoitin tähän, niin tuli tökkäys alavatsaan! :D kaveri taitaa lukea ajatuksia tuolla vatsassa.. ;) *syvä helpottunut huokaus*

Eilen mua pyydettiin kummiks pienelle poikavauvalle! :heart: Mulla ei oo ennestään kummilapsia, joten tosi ihanaa saada se ensimmäinen! :) ja tuli kyl ihan puskista eilen, kun kävin kaveria ja vauvaa moikkaamassa..kyllähän siinä itku tuli, kun sellainen pyyntö tuli! Ihanaa! Oon otettu tästä kunniasta! :)

Lähipiirin odottajista.. Mulla on aika montakin tuttua ja kaveria, jotka nyt saa lähiaikoina lapsia tai just on saanu..on kivaa, kun on monia sit, jotka on samaan aikaan äippälomalla! :) Yhdellä kaverilla on viisi päivää ennen mua laskettu aika tai siis itseasiassa kahdella kaverilla on.. :D niillä on laskettu aika samana päivänä.. ja sit joulukuussa on yhden pitkäaikaisimman kaverini laskettu aika.. :) Ja sitten tässä kesällä on saanut tai saa lapsen 3 kaveria.. :)

Ja pakko kans ihmetellä tota raejuustoa?! en oo koko raejuustoa ees aatellu koskaan..oon aina syöny ja syön edelleen joka päivä..en kyl osaa enää ees lopettaa sitä..mä vaan tartten mun aamupuuroon raejuustoa! :)

Nellielli ja pötkö 21+4
 
Viimeksi muokattu:
nellielli aamupuuroon raejuustoa... kuulosta hhmm..aika etovalta :LOL:

RU.ta pitäisi vielä viikko odotella :| ja samoissa peloissa ole joidenki kanssa et josko sieltä tulee huonoja uutisia vaikka nt-ultrassa kaikki oli ok. mukelo möyrii jo niin voimakkaasti ni en haluisi mitään huonoja uutisia saada.

Kavereiden raskauksista. 2 kamua sai jo kesäkuussa muksut, yksi sai nyt maanantaina ja 2 odottaa miun lisäx loppuvuoden vauvaa ja yhdelle sattui "vahinko" juhannuksena ja jännää tuleeko heille kolmas vauva :D että vauvoja tulee :heart:

rontti1 19+4
 
rontti1 Haha.. :LOL: Varmasti kuulostaa..kaikki aina ihmettelee sitä.. :) ja itekin viä puolitoista vuotta sitten aattelin, etten varmana laita sitä puuron sekaan, mut sit kokeilin ja ai että.. :p ei oo meinaa kaurapuuro minkään makuista jos ei joukkoon ennen mikroon laittamista laita raejuustoa.. :) tekee siitä jotenki vaan niin ihanan makuista! Toinen juttu sit, et miltä se näyttää.. ;)

Nellielli ja pötkö 21+4
 
Hauskoja unia on tosiaan porukka täällä nähnyt. Itse en ole mitenkään erikoisia unia nähnyt. Tai jotain outoja kyllä, mutta minun unet nyt on muutenkin aina vähän outoja :D
Ja onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisista ja tyttö/poikalupauksista. Vielä tasan kaks viikkoa odoteltava sitä omaa ultraa.

Täällä myös lähipiirissä raskauksia on monellakin. Paras kaveri saa samoja aikoja kuin minä ja yks toinen tuttu aiemmin syksyllä. Lisäksi serkulle syntyi just vauva ja toiselle serkulle kuulemma kans tulossa, en tiedä milloin, varmaan sitten loppuvuonna. Ja miehen puolelta yks sukulainen kans saa samoja aikoja lapsen. Ja myös yksi kaukaisempi kaverini. Eli marraskuussa odotettavissa useampikin vauva.

Töissä on suhtauduttu oikein hyvin tähän raskauteen ja sairaslomiin, mitä alussa oli. Eilen käytiin työvuoroja miehen kanssa varailemassa siihen ultrapäivään ja hyvin järjestyi molemmille sellaiset iltavuorot, mitkä alkaa vasta ultran jälkeen. Toivon mukaan ei vielä kesän aikana tarvis saikkua pahemmin ottaa, saa nähdä miten tuo selkä sitten jakselee.

Harjoitussupistuksia ei ilmeisesti ole ollut. Ainakaan en ole havainnut tuollaista vatsan kovettumista. Tai muutenkaan ei kipuja ole ollut. Joskus ehkä hetkellisesti tuntuu alapäässä pientä kiristymistä, tiedä sitten mitä se on. Mutta onneksi ei kestä kuin aina hetken. Liitoskipua ilmeisesti oli tuossa aamulla, kun sängyssä makailin. Vasemmalla puolen kipua vähän aikaa tuntui, sillä puolen tuo pikkuinenkin tuntuu majailevan. Ja maha tuntuu varsin pinkeältä, iho varmaan vaan venyy. Rasvaaminen ainakin eilen helpotti tuotakin. Hyvin on masu kasvanut parin viikon aikana.

Istukan paikasta ei ole tietoa, ilmeisesti ei ihan edessä ole, kun liikkeitäkin tuntunut jo jokunen viikko. Ja ensimmäinen kuitenkin tulossa, vähän ihmetellyt, että niinkin aikaisin alkoi jo tuntumaan. Useita kertoja päivässä nyt jo tuntuu kun pikkuinen siellä potkii. Ulospäin ei vielä tunnu.

Täällä myös piti lettuja yks ilta paistaa ja harmitti kun mansikkahilloa ei ollut. Ja tonnikalalämppäreitä myös tullut syötyä. Ja mieli tekis edelleen niitä.

Lomaa vielä reilu viikko jäljellä, sais nyt vähän lämpöisempää edes olla, viittis pihallakin olla.

Tirppana & 18+5
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan piiitkästä aikaa!
En oo jotenki jaksanu avata ees konetta, niin ei oo tullu käytyä täällä hetkeen. Toki välillä yrittäny ottaa kiinni näitä lukemattomia sivuja, mutta kommentoimiselle ei oo sit riittäny aikaa..

Liikkeet vihdoin ja viimein tuntuu möyrimistä! :heart: Mulla kanssa istukka edessä, josta neuvolatäti viime viikolla lohdutteli, että kyllä ne liikkeet alkaa varmasti jo tässä viikon päästä tuntumaan. Ja sieltähän ne ihme muljahdukset on varmistuneetki sitte. Ihan tässä aamulla kun herättiin, niin rupes mönkimään niin, että tuntu jo tuohon mahan päälle. Vetäsinki miehen käden siihen kanssa tunnustelemaan ja tuo tuumasi unenpöpperössään vaan, että eipä paljoa tunnu... Se odottaa vissiin jotain ultimate jalanjälki high five -potkua... Tätä menoa niitäki varmaan tulee vielä!

Ruokajutuista Oon määki aika hyvin noudattanu noita kieltolistoja, mutta en mäkään tienny, että raejuustokin kuuluu sinne! Mies tykkää syyä sitä, niin minäki sitte. Juhannuksena kyllä vähän omatunto kolkutti, kun grillattiin halloum-juustoa, kun se on niin suolastaki ja lisäksi kaikki muut suolaset grilliruuat.. Ihan suullisia oon maistellut oluita ym, kun mies välillä ostaa jotain erikoisia mitä ei oo ennen maistettu. Haikeana katsoin juhannuksen alla Alkon punaviinihyllystyöä ja mietin milloinka sitä taas saisi. Eihän se pahaa tekisi, jos ihan vähän joskus, mutta kun on nyt tämmösellä periaatteella lähteny, niin ei osaa enää muuttaakaan.
Tuoresalaatteihin ja leipiin suhtaudun minäki skeptisesti, mutta silti niitä on tullu joskus syötyä mm. subway ja ravintolassa ja pizzeriassakin menin ottaan sen alkusalaatin.. Välillä oon vähän skeptinen myös itse ostettuihin ja pestyihin kasviksiin, jos en pessykään kunnolla.

Lähipiirin raskaudet Meidän molempien siskopuolethan sai tyttöset tässä kevätpuolella ja samoin yks vanha koulukaveri. Yhdelle kaveripariskunnalle tulee parin kuukauden päästä ja se on siitä kivaa, kun asuvat tuolla kotipaikkakunnalla, mihin mekin muutetaan tässä syssymmällä. Niin ja mun serkulle tulee kuukautta aikaisemmin tyttö kans eli on sitte samanikäiset pikkuserkukset suvussa. Tosi paljon tuntuu tulevan tyttöjä nyt!

Loma Me lähdetään tuossa kolmen viikon päästä kylpylälomaileen yhdeksi yöksi. Kissoille kun ei oo oikein hoitajaa lähipiirissä niin tulee vähän kalliiksi pitää hoitolassa.

Oma liikkuminen Oon nyt huomannu, ettei sitä oikein jaksa tai pysty enää samalla tavalla liikkumaan kuin ennen. Pitäis suosiolla kaupassa ottaa ne kärryt, kun mulla on tapana niiden muutaman pienen ostoksen lisäksi kasata kori täyteen, kuten eilen innostuin ostamaan hedelmiä niin enhän jaksanu ottaa sitte kun yhden maitopurkin matkaan! Ei tuntunu enää kivalta raahata sitä koria taikka sitä raskasta kassia sitten. Nyt joudun oottaan miestä kotiin, että lähetään hakeen multaa kukille ja kissanhiekkaa. Saa nähä miten pitkälle töissä jaksan, kun yks työkollegakin jo tuumaili, että mihinkähän asti pystyn raskaampia laatikoita nostaa. Nyt jo joutuu vielä tarkemmin miettiä liikkeensä jotain raskaampaa nostaessa mm. koiranmakkaralaatikot, joissa 12 kpl 800g pötköä, kun ne vielä yleensä on lastattu lavan alimmaisiks. Oon kumminki aatellu tehä niin pitkästi kun jaksan ja vähän hirvittää kun syyskuussa mun mahdollinen tuleva seuraaja on lomalla toisesta työstään eikä aio sillon tehä mitään muuta. Tosin se ei oo sitte enää mun ongelma, jos saikulle joudun aikasemmin. :headwall:

Tulipa paljon tekstiä... nyt syömään jotain, kauhee nälkä! Mistä tuliki mieleen, että välillä on ollu päiviä, kun on ollu pahoinvointia ja tuntunu että koko ajan pitäis jotain koittaa syödä, mut en tiedä johtuuko se pahoinvointi sitte jostain muusta kuin syömättömyydestä.. *muoks* viikko sitten neuvolakäynnillä hemoglobiini oli niin hyvä, että terkkari käski jättää rautatabletin pois. Oiskohan siinä syy?

Mnica ja möntti 22+0 POKS
 
Viimeksi muokattu:
Vakuutuksia on meillä ruettu vertailemaan. Mies on kysynyt useammalta vakuutusyhtiöltä tarjouksia. On niissä kyllä melko paljon eroja et saa nähdä miten vaikea valinta sit tulee kun pitäis yhteen päätyä. :D Mulla itellä on niin hyvä vakuutus mutta se on otettu joskus niin kauan sitten ettei niin hyviä enää saakaan. Harmi.

Terveydenhoitaja oli vähän sitä mieltä etten mä jokatapauksessa pysty loppuun asti olemaan töissä kun on niin rankka työ. Vaikea vielä mitään saikkuasioita murehtia. Yleensä töissä "unohtaa" olevansa raskaana ja menee nostelemaan raskaitakin potilaita. Työkaverit sit aina muistuttelee et kun on muitakin töissä niin ei mun tarttis kaikista isoimpia mennä hoitelemaan, saati aggressiivisia. Yks päivä olin elvytyksessäkin menossa painelemaan mutta en sit kauaa ehtinytkään. Jälkikäteen vaan mietin että ehkä pitäis rueta omaa terveyttä miettiä ja tehdä niitä kevyempiä hommia jos vaan on mahdollista.

Rakenneultraan olis vielä vajaat 2 vkoa. Jännitys tiivistyy vaan. Terkkari sano ettei kannata ultrassa sukupuolta kysyä kun jotkut on niin nuivia ettei sit ainakaan kerro. :O Sit saa siihenkin ultraajaksi jonkun kesäsijaisen kuitenkin mun tuurilla. :D

Kesäloma alkais ens viikolla ja sais kyllä rueta säätkin näyttämään siltä että vois edes kuvitella että on kesä. Vettä on tullu ihan riittävästi niin vois sit vaikka ollakin sateeton heinäkuu. ;)
 

Yhteistyössä