Marraskuun muruset *MEIDÄN KUU!* <3

Heippa vaan taas:wave:

Äippäpolilla eilen käyty ja manteli on nyt 3.8kg ja iso kivi vierähti pois mun harteilta. Ei tarvitse synnyttää 5kg jättivauvaa!! Paikat ovat hyvin kypsyneet ja mantelin pää on lantiossa kiinnittyneenä...mutta missä supistukset?:confused: 3.12 käynnistys jos ei ihmeitä tapahdu sitä ennen. Toisaalta puuduttavaa ajatella,että jos pitää vielä viikko odottaa,mutta toisaalta helpottaa tietää,että joku takarajapäivä päätetty! Ja ihan selkeästi meille on tyttö tulossa:heart: Voi tätä onnen määrää kolmen pojan jälkeen:heart:

Ässiä taas kokeiltu,mutta mulla ei vaikuta mitään. Vihlontoja tulee aika mojovia varsinkin iltasin,mutta ne johtuu vaan siitä kun mantelin pää painaa tuolla alhaalla. Mutta oli tuolla alapäässä sentäs jotain tapahtunut!

Voikaahan hyvin!

LilliM ja manteli 39+4
 
Kaikesta sitä nyt alkaa itselleen huolta keräämään... Mut mä vaan aloin miettimään tuota mun istukankin tilaa. Kun silloin kaksi viikkoa sitten synnytystapa-arviossa puhuttiin että tuo istukkakin alkaa olemaan jo kypsän oloinen (+lisäksi että vettä vähänlaisesti) ja noita omia papereita lukiessani tuolta käynniltä siellä sanotaan että "istukka hyvin kypsymässä, gradus 3"... Napavirtaukset oli tuolloin hyvät eikä sikiön voinnissa muuten mitään huolestuttavaa. Niinkin hyvät ettei lääkärin mielestä edes ktg-käyrää tarvinnut ottaa. Mutta tuo luokka kolmehan on jo se "kypsin" aste ja tässä sit vaan miettii, että miten sitä uskaltaa odotella tuonne 3.12. saakka (jos tämä vauva ei itsestään lähde syntymään), jos jo näinkin kypsä tilanne on... Sit olis kuitenkin jo yli 3 viikkoa edellisestä ultrauksesta. Kyllähän tämä poitsu liikkuu "riittävän" määrän, mutta vähemmän selkeästi kuin aiemmin. Äh, kaipa sitä pitäisi vaan luottaa tuon ultraavan lääkärin arvioon tilanteesta.. :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Kasassa ollaan, joskin eilen mua nippaili mahasta illalla melkosen häijysti. En oo kyllä ihan satavarma, että oliko ne kivuttomia supistuksia + vatsakipua, vai kivuliaita supistuksia :confused: Vähän on alkanu jotain limaa irtoamaan, mutta ei limatulppaa. Toi limakin voi kuitenkin kertoa siitä, että kohdun alaosa valmistautuu synnytykseen. Elän toivossa. Maha ei tunnu laskeutuvan, ja musta tuntuu että ehkä tää on semmonen vauva joka laskeutuukin vasta synnytyksen yhteydessä. Tänään hajos siitä viimesestä päälle mahtuvasta takista vetoketju, joten sais alkaa tapahtumaan.
 
Onnea myös Mibetsylle!

Jep, nyt alkaa jo vähän turhauttaa, olin kovasti elänyt siinä toivossa, että meidän piltti syntyis vähän etuajassa, mutta tässä sitä vaan vietetään LA-päivää.. ja tuntuu supparitkin vähentyneen, vaikka on jaksettu saunoa ja siivota, ja sitä kolmattakin ässää aina välistä. Ehkä pitää tänään taas tsempata sen suhteen, koska en haluais enää ens tiistaina mennä neuvolaan! Mä toivon samaa kuin kojootti, että tää on sit semmonen vauva joka laskeutuu vasta synnytyksessä, koska epäilen, et muuten tän syntymää saadaan ootella kauan...

Ei tää varmaan muuten tuntuis ees mitenkään niin ressaavalta tää odottaminen, mutta koko ajan kaikki kyselee, että onko mitään merkkejä ja etkö oo vieläkään synnyttämässä jne. Jep, mä varmaan ylipäätään vastailisin mihinkään viesteihin tai puheluihin jos ähisisin synnärillä jo!!!! Tai unohtaisin kertoa perheelleni ja lähimmille ystäville, jos vauva ois syntynyt!

Joo, tänään saattaa mennä hermot, koska tekeminen alkaa olla oikeasti vähissä, eikä mitään suunnitelmia koko päivälle.. voi olla, et nyt ollaan vihdoin siinä pisteessä, kun meikäläinen kaivaa sen gradun naftaliinista ja alkaa tehdä jotain sen hyväksi..

Siilinlapsi ja öttis 40+0
 
vaimo85 Mulle sanottiin kans rv 36 tai jotain et istukan gradus 3 ja lapsivettä 4 cm lammikko (eli vissiin vähän??) ja sain kontrolleja 2. Istukan tila pysyi samana ja sanottiin vaan et napavirtaukset ok mut alkaa olla istukka valmis synnytykseen. Lapsivettä oli kontrolleissa 6 ja 10 cm. Silti kaikki oli ok kun poika syntyi rv 40+4. Tosin en tiiä et oisko tuo pojan ilmarinta voinut olla noihin liittyvä vai tuliko se tosiaan vaan synnytyksen jälkeen kun parkaisi niin lujasti?! ei voi tietää. Kätilön pitäis soitella synnytyksestä tänään tai joku päivä tässä lähiaikoina niin ajattelin kyl kysyä tuota asiaa siltä.

Eveny ja Taavi 2,5 vk
 
Meille syntyi maanantaina 22.11 klo 21:00 ihanainen tyttövauva rv 40+2 :) 3355g, 51cm ja py 34,6cm. Eilen päästiin sitten kotiin.
Maanantaina kävinkin valittelemassa tänne että 2 yötä valvottu suppareitten kanssa mutta aina ku liikkuu niin ei mitään. No, sitte n. klo 16 ku mies pääsi töistä niin rupeskin supistaan alle 10min välein. Mies teki ruuan itelleen ja tytölle ja sit vietiin tyttö mummulaan. Sairaalassa oltiin 17:30, tuolloin olin jo 5cm auki. pcb-puudutteen sain joka autto tosi hyvin! 20:50 sain ponnistaa ja tasan 21:00 tyttö syntyi. Napanuora oli kertaalleen kaulan ympäri ja kuulema oli tosi pitkä. Muutaman pienen nirhauman sain,ei olis välttämättä tarvinu ommella mutta opiskelija kun oli mukana synnytyksessä niin sai sitte vähän harjotella ompelua.. :D Kaikenkaikkiaan jäi tosi hyvä mieli synnytyksestä! Synnytyksen kesto 5h 6min.
Nyt siis kotona opetellaan uutta arkea. Nännit kovilla muttei ainakaan vielä haavoilla :)
Voikaa hyvin ja suppareita niitä toivoville!

ziziz ja neiti 2,5vrk
 
Viimeksi muokattu:
Onnea vauvan kotiin hakeneille! :)

Taas kontrollista kotiuduttu. Lääkärin mukaan lapsiveden määrä vähäinen, mutta normaali näille viikoille, kun ylitte on jo kerran menty. Mutta saatiinpa sitten käynnistysaika tiistaiksi jos ei spontaanisti viikonlopun aikana ala syntyä! :) Lääkäri teki aika kovakouraisen sisätutkimuksen ja nyt vessassa käydessä on tullut ruskeaa vuotoa, että olisko mahtanu jotain saada aikaseksi tuolla? Ainakin sen käsityksen oon saanu, että tuommoinen vuoto enteilisi synnytyksen lähestymistä. Toivon kyllä, että tämä nyt itestään päättäisi tulla, ettei tarvittisi käynnistellä. Olis helpompaa viikonloppuna synnyttää, kun ei tarttisi miettiä miehen töitä tai mitään vastaavaa. Vähän kyllä on alkanu tuikkia vatsaan enemmän... Jos nyt parin päivän sisään jotain tapahtuiskin sitten?

Vaimo85 mullahan tosiaan tuo lapsivesi on kanssa ollut synnytystapa-arviosta lähtien syynissä ja silloin sanoivat, että istukkakin on aika kypsän näköinen. Virtaukset kunnossa ja sydänkäyrät hyvät, niin ei pitäisi olla hätää mitään. :) Ja sullakin siellä kuitenkin pieni liikkuu. Ehkä se rauhoittuminen enteilee sitä lähestyvää synnytystä?

Daewen ja Tyyppi 40+4
 
Onnea mibetsylle ja zizizille vauvoista! =) Päivitän tiedot myöhemmin tänään, nyt on just koht vieraita tulossa.

Kiitos vastauksista lapsiveteen ym. liittyen. Niin mäkin nyt oon ajatellut, ettei siinä kai mitään jos vauva kerta liikkuu hyvin. Tiedän myös tuon mut ultranneen lääkärin olevan ihan kunnon asiantuntija, joten hänen suunnitelmaansa luotan :)
 
Huh-huijaa kun meinaa toivo jo loppua ja tekis mieli luovuttaa..niin taidanki tehä. tnään ielä oon ihan yksin viikkosiivouksen puurtanu ja ei mitään kummempaa tuntemusta siitä johtuen! No joulu on nyt laitettu meille koristeineen, valoineen ja verhoineen. Että kyllähän tässä voi jo rentoutuakin kuunvaihdetta ajatellen. Oon jo jopa satunnaisesti leiponut.

Soikku kiitos piristävästä synnytyskertomuksesta. Nimittäin sitä se oikeasti teki! onneksi meni lopulta hyvin. Mua vaan huvitti se loppu tokasu ett "muuta kaunista siinä ei ollu ku selopputulos" :D Anteeks jos nauran.

No se edistys on taas tapahtunut ett limatulppaa on alkanut tulee erittäin runsaasti keskiviikosta lähtien. Ja on ihan paksua ja ihan tosissaan veristä. Jospa tuo enteilis edes jostain. ootan nyt vain kuin kuuta nousevaa sitä tiistain 30 pvä käynnistystä. Meinaavat ihan kalvot samantien puhkasta kun tilanne on täysin kypsä kohdun suulla ja kaulalla.

mutta näin mennään taas petite ja 40+6
 
Onnea vauvautuneille ja siihen samaan kööriin pääsin viime yönä minäkin :) poika (2840g) syntyi klo 01 rv 39+5 ja kaikki meni aivan loistavasti, kertomusta tulee jossain vaiheessa. Tsemppiä kaikille mahan kanssa oleville, lähtö voi yllättää mikä päivä vaan ;)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä maha on edelleen kasassa, pää sen sijaan alkaa hajota...

Eilisiltana alkoi puoli 11 maissa kipeät supistukset jotka tuli melkein alusta asti 3-4 min välein. Ei nyt mitenkään kovin kipeitä olleet mutta kun niitä oli viitisen tuntia noin säännöllisinä kestänyt niin tää hölmö alkoi olla jo sen verran innoissaan että piti lähteä synnärille näytille...vaikka oikeastaan jo mennessä tiesin ettei ole kunnolla käynnissä, olis vaan pitänyt rauhassa odottaa kipeämpiä suppareita. Käyrä oli hyvää ja tulihan siinäkin supistuksia 3-4 min välein ihan nätisti, mutta kohdunkaula vain väljästi sormelle auki ja kanavaa jäljellä eli ei kun kotiin. Ja vielä pari tuntia sitten tuli ihan kivasti supistuksia mutta nyt ne tietysti alkaa taas harveta ja tehot putoaa, että se siitä synnyttämisestä tänäänkään |O Limatulppaa vähän tulee ja siis munhan pitäisi olla iloinen kun jotain edes tapahtuu mutta se pettymys on vaan niin suuri, ja tuntuu niin nololta kun hätäilin tuolla tavalla, mun vanhemmatkin soitin tänne aamuneljältä ihan turhaan :ashamed:. Onneksi mun äiti ymmärtää kun sillä on ollut samanlaisia "vääriä hälytyksiä" aikoinaan useampiakin.

Joten tässä sitä nyt ollaan, pitäis varmaan yrittää ihan normirytmiin palata ja jaksaa puuhata tuon 3v:n kanssa, ihanaa, 20 min yöunilla :kieh: Olo on lohduton, ja ainakin puoli tuntia vikasta kunnon supistuksesta :'(

Ja viikkoja vasta 39+6, jos tässä menee vielä yli 2 vkoa joudun sujetulle ennen kuin synnäriin...
 
Sokeripala :hug:
Tää päivä alko kauheilla itku-potku-raivareilla.. Eiköhän syytä oo jo siinä ihan tarpeeksi että tänään Poks 41 ja viikonloppuna tiedossa sukulaisvierailuja. Sais tosiaan sulkeä tämän mamman suljetulle..ei sitte kiinnostais yhtään nuo sukutapaamiset. Sen tietää että saa kuulla kommentteja "Miten sää vielä oot täällä", "etkö jo aio synnyttää?" ym. ym. Argh!!! Varmaankin jos oisin ite saanu päättää niin istuisin tän tuhannen pallon kaa vielä täällä!!!?!!! Tällä hetkellä mää niin "rakastan" sukulaisia että!!

Ehkä nyt olis jo aika luovuttaa..ja olla vaan tekemättä mitään..4 päivää käynnistykseen kuitenkaan enää. Ei tekis enää mitään, olis vaan. :)

Kuka lähtee mukaan kilpailuun palstan viimeisestä vauvasta? :wave:
 
Kyl mun on varmaan pakko lähteä jo ihan lasketun ajan perusteella tähän Marraskuisten viimeinen vauva -kilpaan! :D Tuntemuksia on täälläkin, mutta enpä mä taida vielä mihkään päästä kun vauva ei ainakaan oo rauhoittunut.
Mulla on nyt tosiaan kolmatta päivää semmonen paineen tunne takapuolessa, ja tänään se yhdistettynä kivuttomiin suppareihin on tehnyt istumisesta epämukavaa. Supistukset kuitenkin edelleen pääsääntöisesti täysin kivuttomia. Suunta kuitenkin oikea, ehkä? Liitoskivut ja olemisen vaikeus on saaneet mut tirauttaa itkuja jo monena iltana, ja kyllä mua pelottaakin. Joka päivä toivon, että synnytys jo käynnistyisi, ja kun se ei käynnisty, alan pelkäämään jättivauvaa. Jos tämä menee yliaikaiseksi, niin eikö ne oikeasti tee tyksissä enää mitään kokoarviota vaan luottavat ihan täysin siihen, mitä mulle on rv 37 sanottu? Mulle on iskenyt joku kuolemanpelko synnytykseen liittyen, mietin niin pimeitä juttuja että ei oo tosikaan..
 
Petite Kisassa ollaan mukana! Mä en varmaan synnytä ikinä!! Limatulppa tullu jo reipas viikko sitte. Supistuksia ei näy eikä kuulu enää jos ei harkka suppareita lasketa. Toivotonta tämä odottelu. Tavallaan toivon, et ens tiistaina sanoisivat sairaalassa, et lapsivettä on sen verran vähän jotta pääsen saman tein käynnistykseen. Mut mun tuurilla synnyttelen käynnistettynä vasta joulukuun puolessa välissä. Blaah!

AaVee ja pikku L 39+3
 
onnea taas kaikille vauvautuneille =)

Soikku: mun synnytys ei menny samalla kaavalla ku sulla, mutta kuvailemasi tunteet oli kuin minun näppäimistöltäni. Karsea kokemus kaikin puolin, mutta onneksi tuo lopputulos on mitä parhain <3

piprane ema ja Lotta 3vkoa 1pvä ja me inhotaan noita d-vitamiinitippoja ja masuvaivoja, jotka niistä tulee :(
 
AaVee jos sattuisit pääsemään tiistaina käynnistykseen, niin oltasiin siellä sitten samaan aikaan ähertämässä jos nyt siihen asti ollaan yhdessä paketissa... :D Lääkäri eilen mulle sanoi, että viimeistään tuolla K-PKS käynnistävät 41+5, mutta usein jo aiemmin jos on vähän lapsivettä valmiiksi.

Eilen oli illalla jo ihan hyvin säännöllisiä, tosin melkosen vähäkipuisia supistuksia. Osaa iloita noistakin ees vähän, kun aiemmin ei oo ollu käytännös mitään. Yöllä heräsin pari kertaa supistukseen ja useamman kerran siihen, että vauvan liikkuessa kohdunsuulle tuntu ihan tajuttoman kipeitä vihlasuja. Vähän on kyllä semmoinen tunne, että välttämättä ei viikonlopun yli mennä yhtenä pakettina, mutta mahtaako olla toiveajattelua. Tiistaina jos käynnistetään, niin isolla mahdollisuudella anoppi saa syntymäpäivälahjan lapsenlapsen muodossa. Hänellä kun on synttärit keskiviikkona.

40+5 plaah.
 
Kiitos tsempeistä petite =)

Täällä alkaa elämä voittaa, vaikka supistukset pysyvät poissa mitä nyt ehkä puolen tunnin välein tulee joku satunnainen vähän kipeänä tuntuva mutta nuohan eivät kohdunsuulle tee mitään. Mut alan itse vähän rauhoittua ja eiköhän se tästä, kyllä tää joskus varmaan lähtee ja onhan tosiaan sentään jotain tapahtunut kohdunsuullakin, kun vikassa nlassa sanoi vielä todella epäkypsäksi ja kiinteäksi ja nyt sentään väljästi sormelle auki.

Kovasti kaikille jaksuja kyselyiden kanssa ja voin mäkin tuohon kisaan tulla, toivon kyllä että häviäisin :)
 
Viimeisessä neuvolassa käyty:

Rv 39+4
Paino +235g/vk
Turvotus +
RR 134/81 (mikä mulle aika korkea tulos)
Pissa puhdas
Rt, vauva laskeutunut ja kiinnittynyt (jeee! nyt sf 34, viime viikolla 35)
Liikkeet ja syke +

Toissailtana alkoi paineen tunne alamahalla, pakaroissa ja alaselässä. Kipua myös. Eilen huomasin, että maha on tipahtanut :) Supisteleekin jo enempi. Pahoinvointia on myös... Voisko tässä jo alkaa toivoa jotain...?? MIehellä sellainen fiilis, että tämä vauva syntyy ihan just koht kuulemma :D Voi kun olisikin näin... :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli mun synttärit ja rv41+2, eikä vauva sitten syntynyt synttäri lahjaksikaan....Esikoinen syntyi näillä viikoilla. Eipä tässä muuta, kuin jatkaa odottelua.

On ollut kiva lukea muiden synnytystarinoita, sitä omaa hetkeä (kauhulla) odotellessa. meinaa nimittäin sitä enemmän alkaa hirvittää ajatus synnyttämisestä ,mitä pidempään tässä ehtii odottaa ja stressata. Vaikka viime synnytyksestä jäikin ihan hyvä maku, niin nyt alkaa jo hienoinen ahdistus hiipiä, kun ajattelee ponnistamista ja kaiken sen kivun kestämistä hengissä. Viimeksi oli niin paljon helpompaa, kun ei tiennyt yhtään mitä odottaa....
 

Yhteistyössä