*MarrasMassutII elokuun tuulissa*

Neuvolakuulumiset:

-pissassa valkuainen kahdella plussalla, labraan kiikutin uuden pissinäytteen ja saapa nyt nähdä löytyykö sieltä mitään
-paino oli noussut +700g/ viikko ja yhteensä jo melkein huimat 10kg :eek: :headwall:
-turvotusta iltaisin
-paineet 108/68
-hb 127
-kohdunpohjankorkeus 25,5cm
-kohdunkaulan tilannekin tarkistettiin ja se oli kiinteä ja kiinni, pituutta 3cm

Molla Maija ja batman rv 26+4 :heart:
 
uuuups, oltiinpas me pudottu!

Masu täynnä Karjalanpaistia ja tässä vielä jälkkäriks Maraboun suklaata mutustan (joku Mitäs nytillä vinkkas K-kaupan tajouksesta, 3 Marabou-levyä 3?:llä, ni pitihän se eilen hakee!). Jännä juttu, kun ei-raskaana en ole yhtään suklaafriikki, mutta molempien raskauksien aikana on suklaa sekä kaakao maistunut ihan kiitettävästi! Kai se sit on joku sellanen 'kroppa tarvii' -juttu. :D (seli-seli...)

Täällä ei mitään ihmettä olon suhteen. Välillä vihloo alaselästä, silleen ettei meinaa toinen jalka alla pitää. Mut se menee aina yhtänopeesti ohi kun alkaakin. :/

Ens viikolla olis toka neuvolalääkäri. Täytyy kysästä siitä lentotodistuksesta.. Kun en muista mille viikoille voi lennellä, jos on se lääkärintodistus, ettei mitään esteitä raskauden vuoksi ole. Mutta toisaalta, haluanko edes lentää.. Se onkin toinen juttu - kuitenkin kun muutenkin lentojen aikana jalat turpoo, ni saati sit nyt! Meillä töiden puoleen kun välillä joutuu lentelemään, nytkin syyskuulle olis ainakin yks keikka, mut koitan, et ne sais järjestettyä Suomeen.

Ääh, taidanpa heitäistä hetkeksi päiväunille, kävi niin ramasemaan, kun on ylitäysi massu!

Sunnuntainjatkoja!
 
Harmaata sunnuntaina kaikille!

Mä täällä synkistelen, kun ilmakin on tollainen sateinen ja harmaa. Kovasti haluaisin lähteä ulkoilemaan, mutta vesisateeseen en kyllä aio mennä. Lisäksi mun mies on vasta kotimatkalla polttareista, jotka alkoi jo perjantaina aamuna. Ihan älyttömiä nämä miesten polttarit :eek:

Perjantaina kävin ystävän luona penkomassa pienen pieniä vauvan vaatteita ja ihan kiva nippu tarttui mukaan. Mun ei todennäköisesti tarvitse ostaa yhtään pientä vaatetta ainakaan alkuun, koska niin hyvin niitä tuntuu kertyvän vaatehuoneen hyllylle :LOL:

Kivuista kysyisin muilta, että onko teillä ollut kipuja ylävatsassa? Mulla tulee ihan älyttömiä kipuja aina ruokailun jälkeen ylävatsaan ja ne ei millään meinaa lähteä pois. Musta se ei ole närästystä, mutta jotenkin sen täytyy liittyä ruokailuun. Todella ikävä fiilis ja pakottaa mut sohvalle makoilee pitkäksi aikaan. Lisäksi huimaukset ovat tulleet takaisin. Plääh, täytyy varmaan mennä käymään lekurissa huomenna, koska tässä olotilassa ei kyllä voi tehdä töitä :ashamed:

Kummiasiat Itse olen miettinyt, että meidän lapsen kummiksi tulisi mun veli ja hänen avovaimo. Ja, sit ehkä mahdollisesti hyvä ystäväpariskunta, jonka lapsille me molemmat ollaan jo kummeja. Mutta sitä ehtii kyllä miettiä sen jälkeenkiin, kun lapsi on syntynyt. Enemmän mua stressaa miten me löydetään sopiva nimi meidän lapselle. En halua mitään "erikoista" nimeä, mutta toisaalta en myöskään mitään top5-nimeä. Hankalaa... :p
 
Huomenta!

Täälä on pyöritty koko yön ja nyt väsyttää.
Kädet puutuu öisin, ihan koko ajan heräilee siihen, eikä helpota millään. Onko muut huomannu tuommosta vaivaa? Taitaa nämä vaivat vaan lisääntyä loppua kohden :D
Nivuskivut on nykyään todella pahat, mä en ymmärrä kuinka mä myöhemmin pystyn edes kävellä. Aamusta on vähä parempi, mutta jo päivällä kävely on täyttä tuskaa. Iltaisin sitte mies saa taluttaa mut vessaan, ku en pysty kunnolla seisomaan, enkä laittamaan painoa jaloille, kun sattuu niin kovaa :|

Kummeiksi suunniteltiin miehen veljeä ja sen avokkia, haluan semmosen turvallisen parin, joiden kanssa sitte varmasti yhteydenpito säilyy. Meillä kaikki ystäväpariskunnat on vähä semmosia, ettei tiedä onko ne tulevaisuudessa yhdessä... vaikeaa :D

Tänään ajattelin maalailla sitä pinnasänkyä, se on paloina ja hiottuna tuola parvekkeella.
Eilen ostin vauvalle talvihaalarin, vaatetta on niin paljon, ettei tarvi ostaa mitään pakollista, vaan jotain ihanuuksia mitä tulee vastaan :heart:

Nyt laittamaan herroille aamupalaa! Hyvää maanantaita, vaikka tämä onkin aina niin tuskallinen päivä :D
 
Huomenia!
Tääl olis tänää lääkärineuvola, jokohan ne näkis kumpaa lupailee :D
Lauantai vietettiin wasalandiassa, ei ollukaa niin raskas reissu ku kuvittelin, lapsilla oli hauskaa siihen asti ku piti lähteä, poika huus ku syötävä, mut nukahti kyllä sit ja nukkuki sen kax tuntia kotia asti :heart:
Ja mieski anto mun sunnuntai aamuna nukkua =)
Itekseni olen kummeja miettiny, ei viel mitää päätöksiä tehty, katotaa sit...

myöhemmin lisää :flower:
 
Huomenta

MissMaisa Mulla on ollut tota käsien puutumisongelmaa jo kans joitakin viikkoja. Se on niin kummallista, ku ne puutuu, vaikka ei edes nuku käsien päällä mitenkään! :) Oon kans ajatellut, että kuulunee raskauden ihaniin oikkuihin.. joku verenkiertohäiriö tms :)

Täällä on koitettu taas alottaa hieman aktiivisempi jakso, meinasin pyöräillen mennä töihin taas. Ulkona tosin näyttää siltä, että matkalla saattaa hyvinkin kastua, mutta toivotaan parasta! :)

Tämän viikon loppupuolella olis miehen siskolla laskettu aika.. saa nähdä koska syntyy :) Sitten on jo kaksi pikkuista toukkaa ihan lähellä. Omalla siskolla 6 vkon ikäinen ja kohta ihan vaavi, oma vauvakuume vaan kasvaa ja alkaa käydä sietämättömäksi tämä odotus :)

Nyt aamuhommeleihin ja kohta pyörän selkään!

Mukavaa päivää kaikille marrasmammoille masuineen :)

Mecu&Möhö 26+1
 
Viimenen kesälomaviikko läx käyntii B) Paljoo ei enää säästä voi nauttia mut kuitenki....

Mulla on alkanu iltasin hirvee närästys, inhottavaa :snotty:
Onko kellää muulla tullu pahoinvointia takas??? Mulla saattaa välillä tulla huono olo :x kuten nyt vaikka söin aamupalan vähä aikaa sitte, täytyy vissii ostaa taas pakastin täytee mehujäitä....... :p
 
MissMaisa ja MarrasVaavi, en halua pelotella mutta monella tulee raskaudenaikana verisuonitukoksia kun verta on niin paljon normaalia enempi, ja varsinkin jos on paksu veri. Kannattaa puhua neuvolassa asiasta, koska veritulpat voi ennaltaehkäistä.

Itselläni alkoi sillon joskus tukos tuntua käden puutumisena ja siitä se vain paheni, lopulta sellaiseksi pakotukseksi etten voinut enää nukkua. Käsi oli turvoksissa niin ettei sormetkaan enää koukistuneet, ja punertava. Terveyskeskuksessa sain ravata useaan otteeseen ennenkuin tajusivat laittaa keskussairaalaan, jossa asia sitten selvisi. Siellä onneksi tutkittiin perinpohjaisesti mistä on kyse, myös spr:n verikokeilla, ja selvisi et miula on se geenivirhe joka vielä altistaa noille tukoksille.
Tuolloin EN siis ollut raskaana, vaan tukos tuli yhdistelmäpillereiden vaikutuksesta (niitä en saisi käyttää ). Nyttemmin raskaana saan siis sitä verenohennuslääkitystä jolla ehkäistään tukokset, koska miula on geenivirheen takia suurentunut riski saada tukos raskausaikana.

Oon lukenut jostain että raskauden aikanen tukos ei ole ollenkaan harvinaista terveelläkään naisella, mut voihan käsi/kädet toki puutua muustakin syystä kun tukoksesta :D
Mielestäni silti aina kannattaa ottaa huomioon mistä voi olla kyse, koska on tuollainen pikkunen rakas masussa kehittymässä :heart:
 
samir05 Mulla tuli pahoinvointi takas pari viikkoa sitten, usein iltaisin on niin oksettava olo, että on pakko mennä nukkumaan... Eikö voisi olla edes yksi päivä ilman vaivoja :whistle:

*muoks* Onko kukaan mittaillu mahanympärystä? Eilen päätin mahani mitata ja se oli 110cm :eek: Kamala pötsi :kieh:
 
LEP
Täällä kanssa meinaa välillä tulla pahoivointi takaisin! :x Ihan yht'äkkiä alkaa tuntua, että kaikki mitä suuhun on laittanut tulee kohta takaisin. Ja välillä tuossa ei ollut mitään. Närästys on kanssa hyvänä lisänä, eli rennietä menee kyllä ja kohta saisi hakea lisää näköjään apteekista.

Käsien puutumista oli täälläkin yhdessä vaiheessa, mutta näyttäs menneen taas ohi kokonaan ja nimenomaan öisin tätä esiintyi. Muuten vaan meinaa mennä aina yöunet hieman harakoille. En tiiä mikä se oikein valvottaa. Nyt vkl aikaa ainakin tuo miehen poika hieman stressannut, kun en tiiä missä pellossa se siellä kotona kasvatetaan. Äitinsä kanssa oli puhelimessakin, niin kielenkäyttö oli kyllä sellaista jota ei muuten minun muksut tule käyttämään vanhemmilleen eikä muillekkaan ihmisille. Äitinsä vaan nauroi tämän jutuille, joita pitivät olevinaan hauskoinakin "vitseinä"! :whistle: Mutta minusta 4-vuotaan suuhun ei kuulu haukkua muita ihmisiä hulluiksi, tyhmiksi yms yms. Ilman seuraamuksia. Huusi ja komensikin kuin hyeena äitiään. Täällä on kyllä otettu tiukkalinja, että ihmisille ei puhuta miten sattuu.
 
Mahanympärys 100 cm. Toisilla vaan kasvaa enemmän eteenpäin maha ja ympärysmitta siksi suurempi. Johtuu niin monesta tekijästä. Voi tietysti tulla läskipainoakin. Mulla ei ole tullut vielä yhtään painoa edelleen tuo 65 kg, ekas nlapunnitukses 66 kg. Mulla poikatunne voimakas, en tiedä kuitenkaan kumman saan. Jospa jossain ultrassa suostuisi näyttämään. ;)
 
LEP
DoB- Heh, vastailen tuossa kuhan ehdin hieman. :D

Arvatkaas kenellä alkaa hermot mennä tuohon neuvolaan?? :kieh: Tänään ajelin toiselle paikkakunnalle viemään kelanlappuja ja samalla, että tarkistavat onko ne varmasti oikein kanssa. Muistatte varmaan kun sain niiden raskaustodistusten kanssa ensin tapella, kun neuvolassa muista niitä ollenkaan laittaa ja lopulta sain kaksikin, kun ei toista alkanut postissa kuulua ja toisen menin hakee suoraan käteen, että asiat alkaa hoitumaan. No en niitä sen enempää katsellut, kun ajattelin että kai nyt neuvolassa osaavat asiansa noiden täytön suhteen. VÄÄRIN!! Kelalla tarkemmin alettiin lappuja katsella ja kappas, toisessa lapussa on laskettuaika väärin laitettuna eli että ois vasta joulukuun lopussa. Ja toisesta puuttui leimat yms. :kieh: No eihän ne kumpikaan käy sitten kelaan. Voi jumaliste ja huomenna saan taas neuvolaan marssia, että tänne nyt ne laput ja mielellään oikein laitettuna jo vihdoin!

Uskomattoman huolimatonta tuolla tuo touhu jo!
 
moikka kaikki pitkästä aikaa! :wave: kauhian hektistä tämä elo nykyään,en ole kerenny koneella kuin laskuja maksella,ja nyt selailin pikapikaa teitin muitten kuulumisia tältä kuulta..edellisviikolla käytiin 4d-ultrassa ja viimeviikolla oli mulla lääkärineuvola ja mulle laitettiin jo kahdenviikon välein neuvola-ajat kun mulla on niin paljon turvotusta jaloissa...ettei pääse raskausmyrkytystä päälle salakavalasti...toki mun työ on edelleen sitä samaa about 9h/päivässä seisomista ja pakko myöntää et nyt alkaa ottaa aika voimille!!mut ilosempia kuuulumisia vähäsen,eli 4d-ultrassa mein pieni prinsessainen oli kyyl niin hyvissä asennoissa et saatiin tosi kivasti nähdä kaik kasvonpiirteet ja kaik :heart: :heart: ..lpainoa hällä oli jo kilon verran ja pituutta 35cm...ultraava lääkäri sanoikin että tän mukaan laskettuaika ois 12.11 eikä 21 pvä..jeps.sellaasella kysymyksellä vielä vaivaisin että onko teillä muilla oikeen vaan paljolti ollu tuota turvotusta jaloissa?entä onko siihen mitään muuta kikkaa kun jalat ylös,vesi konsteja jotta sais nesteitä liikkeelle??oukei ja hyvävointista viikkoa kaikki!
 
Moikka. Mä ajattelin kokeilla tohon närästykseen samaa mitä kokeilin jo silloin ku kahvi aiheutti pahaa närästystä. Nimittäin actimelia. Ja oon nyt muutaman päivän juonu ja on kyllä auttanu. Paljon harvemmin närästää ja ei läheskään yhtä kovaa. Kait se sitten rauhottaa sitä vatsaa niin paljon että ei sit närästä. En tiedä, mutta jatkan kyllä sen juomista, koska rennie on jotenki ällö nykyään suussa. Tahtoo oksennus tulla. Ja onhan se närästys hyvä ehkäistä ennen ku se tulee, niin ei tarvii sitä vähääkään sit kärsiä.
Vatsanympärystä en uskalla mitata. Lääkärin kehotuksesta olen nyt jättäny makeat pois. Otan sit ku mies menee kalastusreissuun kuukauden päästä sen karkkipäivän. Vuokraan sitten vaikka jonku hyvän leffan ja oikein nautin. Nyt on tullu syötyä sitä makeeta vaan sen takia kun on ihan pakko saada. Kaupassa en osannu kävellä karkkihyllyn ohi ilman että edes joku pätkis olis tarttunu kouraan. Nyt oon kohta ollu viikon ihan ilman. Täähän on ku röökinpolton lopettamista....kauhiaa :eek:
 
Heippati hei kaikille tasapuolisesti! :) tuosta käsien puutumisesta kommentoisin: Mulla oli sitä aikaisemmin ja kun kuljin niskoistani fysikaalisessa niin kerroin hänelle samalla niistä käsien puutumisista etenkin öisin. Fysioterapeutti sanoi, että naisen hormonitoiminta kulkee myös käsien kautta raskauden aikana. Hän antoi hyviä jumppaohjeita käsille ja niin ongelmat hävisivät! Joten ei muuta kuin pyörittelemään ranteita ja taivutella käsivarresta taaksepäin että veri alkaa kiertää kunnolla! =)

Kävelyongelmia mulla edelleen...ei jaksaa pitkälti kävellä kun on jo pakko istuskella, niin alkaa jomottaa nivusia yms. tai sit vaappuen kuljen ympäri taloa..heh. Viime aikoina vauva on ollut paljon hiljaisempi/rauhallisempi. Aiemmin otti kovat jytinät aina yöaikaan ja nyt tuntuu nukkuvan melkein koko ajan.

Eipä tässä kummempia! Mukavia päivien jatkoja kaikille! :hug

T: OnnenOmena ja vauveli 26+5
 
Tohon vois vielä lisätä että lääkäri sen takia mainitsi kun painoa oli tullu 580g viikossa, nyt viime kerrasta ja meinasi että kannattaa katsoa mitä syön ja kuinka paljon, sen takia että viimeksi vauva oli suht iso. Niin mä ajattelin että olishan se mukava synnyttää hieman pienempi vaaveli. En siis laihduta...vaan katon tarkemmin mitä suuhuni pistän.
 
Iltaa

Täytynee neuvolassa ottaa tuo puutumisasia puheeksi.. meillä on keskiviikkona neuvolalääkäri. Mulla on tullut myös ihan outoja kipuja jalkapöydän jänteisiin, johtuvatkohan tästä painosta mitä raskauden myötä tullut? Onko kellään muulla havaittavissa samaa? Ensin olin ihan varma, että jalkapöydässä on kamalan iso mustelma tai varvas on hiusmurtunut.. mutta asiaa tutkittuani tajusin, että se onkin isovarpaan jänne molemmista jaloista, mikä on tosi kipeä :( Enkä ole kyllä käyttänyt nyt mtn uusia kenkiä tai kävellyt tavallista pidempiä lenkkejä tms..

Yep, kai sitä täytyy yöpuulle lähteä :D

Mecu&Möhö 26+1
 
No niin, Kreikan matka on nyt ohi ja paluu arkeen koittaa :D

Matka meni todella mukavasti, onneksi ei ollut mitään ongelmia. Sen kyllä huomasin, että en kestänyt aurinkoa samaan malliin kuin aikaisemmin, joten rannalla makoilu jäi huomattavasti vähemmälle kuin normaalisti. Ja lisäksi minä hikoilin reissun aikana varmasti yli kymmenen litraa, jo parin metrin kävelyn jälkeen olin ihan hiestä märkänä :LOL:

Masu päätti sitten ottaa matkan aikana oikein kunnon kasvuspurtin :D Nyt ei todellakaan ole enää kenelläkkään epäselvää, että olenko raskaana
:) Vertasin tuossa just ennen lomaa otettua masukuvaa tänä aamuna nappaamaani kuvaan ja ero on valtava. Niinhän sitä sanotaan, että auringossa kaikki kasvaa paremmin, nähtävästi se sanonta pätee myös meikäläisen masuun :LOL:

Kohta pitäisi lähteä neuvolaan, pikkasen kauhistuttaa kuinka paljon paino on noussut loman aikana ja mitä terkkari siihen sanoo :saint: Eipä siellä reissussa tullut hirveästi herkuteltua, mutta kotivaaka näytti 4 kiloa enemmän kuin ennen reissua :headwall: Toivottavasti ainakin osa siitä on turvotusta, aamulla oli sormet ja jalat aika turvoksissa, mutta kyllä se siitä laskee parin teekupin voimalla :)

Sain muuten varmasti reisussa yliannostuksen appelsiinimehua, light cokista ja tonicia
:D Vettäkään ei jaksanut juoda niin paljon kuin tarvitsi nestettä päivän aikana, joten sitten tuli juotua noita limppareita ja mehuja lisäksi
vähän liikaakin. Yök, nyt ei tosiaan tee yhtään mieli mitään muuta kuin vichyä...


Hurjasti oli tullut tekstiä mun loman aikana, lueskelin kaikki kyllä läpi, mutta en millään jaksa muistaa oliko siellä jotain mihin olisi pitänyt kommentoida, täytyy vielä yrittää lueskella jutut läpi uudemman kerran.

Minä kävin viemässä kelan paperit silloin ennen lomaa ja todella nopeasti olivat käsitelleet mun hakemuksen. Vein paperin kelaan 8.8. ja päätös oli tullut jo 13.8. Ihan mukava yllätys oli se äitiysrahan määrä, kyllä voiN hyvillä mielin nauttia äitiyslomasta :) Nyt sitten vaan odotellaan äitiyspakkausta, eiköhän sekin sieltä kohta tule :)

Ja vaunutkin on jo lähteneet Saksasta kohti suomea, ovat tällä hetkellä Tanskassa, joten eiköhän nekin sieltä vielä tämän viikon aikana ehdi tulla tänne suomeen asti :)
 
Äityspakkauksen sain eilen ja kaikki vaatteet ja liinavaatteet nyt pestynä ja kuivamassa. Oikein kivan värisiä vaatteita ja tykkäsin varsinkin ulkohaalarista. :heart:

Odottelen nyt torstain lääkärineuvolaa ja siellä pääsee myös ultraan. Supisteluja ollu aika paljon, mutta toivotaan että kaikki vaavilla hyvin. Kovasti potkiskelee. :heart:

Pojalla kerhopäivä ja täytyy mennä laittamaan kerhoeväät valmiiksi.

Mukavaa päivänjatkoa teille! :heart: TeSuLah ja Pikkukolmonen rv 27+0 :heart:
 
Eiliset neuvolakuulumisest!

RV. 28+2
Paino +907/vko :whistle:
RR 121/72
HB122 rauta auttanut, pitää jatkaa
Kohdunpohjankorkeus 24
painoarvio 1204g
Kohdunsuu kiinte, kiinni 4cm
Keskikäyriä mennään :)

muoks. tyttöä lupailivat :heart:
 
Moikkamoi täältäkin pitkästä aikaa!

Nopeasti kommentoin tota närästystä eli mulla myös samoja vaivoja ja olen nyt huomannut että maidonjuonti auttaa. Joku neuvoi, että piimää kannattaisi myös juoda, pitäis auttaa senkin. Ja niin omituiselta kun saattaa kuulostaa juoda hiilihappojuotavaa, niin Vichyn pitäis myös auttaa närästykseen... Se saa myös kuona-aineet mukavasti liikkeelle, niin luulis jotenkin auttavan tohon turvotukseen... Tosin siin on sitä suolaa jonkun verran, etten sitten tiiä... Mutta toi maitokuuri on meikän olotilaa helpottanut nyt. Renniet ei auta mihinkään... harmi.

Omaan napaan taas sen verran, että meillä on aikamoinen vilske mahassa ihan 24/7! =) Ei vielä turvotusta ja vointi muutenkin hyvä. Ainoa miinus on toi selän kipeytyminen ja lonkkakipu! Sekä pienet vihlonnat tuolla alakerrassa mutta edes harjoitussuppareita en oo vielä kokenut, tai sitten en oo tajunnu niitä nipistyksiä suppareiksi :LOL: Ens viikon neuvolalääkäriä odotellessa...
 

Yhteistyössä