*MarrasMassutII elokuun tuulissa*

LEP
Onpas tosiaan aika poika voittoista porukkaa tulossa marraskuussa! :D Meillä on nyt joku päivä se ultraus kyssissä taas, niin voisi samalla kysellä sitä onko tyttönä pysynyt edelleen. :p

Neuvolaan soitettu ja nainen lupasi lähetellä huomiseksi mulle ne kelan paperit sekä raskaustodistuksen. Kuulemma valmiina jo oli allekirjoitettuna, mutta unohti antaa vaan. Niinpä niin. Mä meinasin jo sen hakemuksen tekisi netin kautta sitten kelalle. Oletteko muut sitä kautta tehneet? Viedäänkö se todistus sitten suoraan kelaan vaikka netissä hakemuksen muuten tekee?
 
LEP Mulle neuvolassa täti sanoi, että se raskaustodistus täytyy toimittaa sinne kelaan jokatapauksessa, joten mä sitten täyttelin ne neuvolasta saadut kelan paperit ja laitoin postilla menemään. Mutta kyllä kai sitä voi sen kaavakkeen netistäkin täyttää jos vaan toimitat sen raskaustodistuksen kelalle postin kautta tai viet konttoriin. :) Lupasivat kelasta laittaa jo äitiyspakkausasian etiäpäin, vaikka jäivät odottelemaan vielä sitä palkkatodistusta viimeseltä 6kk:lta.. Sen kun saa toimittaa vasta aikasintaan syyskuun lopussa.

Olipas tahmea työpäivä eilen.. jospa se tästä alkais hiljalleen taas löytyä työmotivaatio. Pienen tauon jälkeen huomaa miten kipeytyy niin moni paikka taas ku istuu koko vuoron.. häntäluu vihottelee, hartia on jumissa ja kaikenlisäks vielä joitakin supistuksiakin ilmenee.. Noh, täytyy katsella kauanko tuota sitten kestää... josko pahemmaksi menee. Tai sitten nää on vaan totuttelukipuja taas, ku keho tottu olemaan lomalla - nyt järkyttyny ku joutuu takas töihin :)

Mecu&Möhö 24+3
 
Pikaiset kuulumiset täältäkin!

Tänä aamuna heräsin hiestä märkänä ja raahauduin tapani mukaan vessaan ja ihmettelin kun alavatsaa korvensi. Normaalit liritykset, pyyhintä ja jumantsuma, jostakin ilmestyi hiukan hyytynyttä verta! :eek:

Jäin odottelemaan neuvolan aukeamista ja sain juosta siinä välissä veskissä moneen otteeseen, joten totesin että vissiin sit äkäinen pissatietulehdus ja päätin pinkaista neuvolan oven taakse odottelemaan jotta pääsen pissimään purkkiin.

Meillä on kyllä täyden kympin neuvolantäti, joka kysyi heti minut nähdessään, mikä hätänä ja sanoi että otetaanpas sut tähän väliin jotta saadaan homma rullaamaan ja kuunnellaan samalla sydänäänet. Totesi että masuasukilla kaikki kunnossa, mutta jos verta alkaa tulla enemmän niin sitten lähtö suoraan TAYSiin synnärille ilman arpomisia, jotta ei tule itse töpättyä.

Että pikkasen jännitystä saatiin tähän aamuun ja nyt sitten vaan odotellaan ja kuulostellaan mitä tuleman pitää. Huh, huh! Toivottavasti ei tule vielä lähtöä synnärille... on pikkasen turhan aikaista.

Vähemmän jännittävää päivää teille muille toivotellen


Czarina & Lilliputti rv 25+0
 
Hui kauhistusta Czarina!!! Olis joo hiukan liian aikaista vielä.Itse odottelen niitä harjoitussupistuksia. En ole kyllä vielä niitä omasta mielestäni tuntenut. Lähinnä on siivouksenki jälkeen maha ja selkä ollu rasituksesta kipeä, mutta ei olle kovettunu eikä mitään. Päätin että tästä lähtien saa ukko olla auttelemassa siivouksen kanssa, vaikka mielummin sen ihan itse ja YKSIN ilman lapsia tekisin.Loppuaikana uskaltaa varmaan äitiltäkin pyytää hiukan apua sitten.... ;)
 
Loppuaikana...kuullostaa jo siltä että olisin kuolemaisillani. Tarkoitin siis että raskauden loppupuolella... :LOL: Visainen kysymys...mä en tajuu näitä kuukausia, eli just alko vk 25 niin monennella kuulla olen...Omien laskujen mukaan olisin kuudennella kuulla...entä millä viikolla alkaa se vika kolmannes? Mä tajuaisin sen niin että alkais viikkolla 27???
 
Alkuperäinen kirjoittaja Czarina:
Pikaiset kuulumiset täältäkin!

Tänä aamuna heräsin hiestä märkänä ja raahauduin tapani mukaan vessaan ja ihmettelin kun alavatsaa korvensi. Normaalit liritykset, pyyhintä ja jumantsuma, jostakin ilmestyi hiukan hyytynyttä verta! :eek:

Jäin odottelemaan neuvolan aukeamista ja sain juosta siinä välissä veskissä moneen otteeseen, joten totesin että vissiin sit äkäinen pissatietulehdus ja päätin pinkaista neuvolan oven taakse odottelemaan jotta pääsen pissimään purkkiin.

Meillä on kyllä täyden kympin neuvolantäti, joka kysyi heti minut nähdessään, mikä hätänä ja sanoi että otetaanpas sut tähän väliin jotta saadaan homma rullaamaan ja kuunnellaan samalla sydänäänet. Totesi että masuasukilla kaikki kunnossa, mutta jos verta alkaa tulla enemmän niin sitten lähtö suoraan TAYSiin synnärille ilman arpomisia, jotta ei tule itse töpättyä.

Että pikkasen jännitystä saatiin tähän aamuun ja nyt sitten vaan odotellaan ja kuulostellaan mitä tuleman pitää. Huh, huh! Toivottavasti ei tule vielä lähtöä synnärille... on pikkasen turhan aikaista.

Vähemmän jännittävää päivää teille muille toivotellen


Czarina & Lilliputti rv 25+0
Moi Czarina!
Mä tuolla kirjoittelin mun perjantai illastani. Oltiin päästy mökille ja jonkin aikaa oltu niin vessassa käydessä huomasin kans että verta tulee jostain. No käytiin illalla synnärillä lääkäri ultras ja tutki. Ei ollu vuotoja istukassa eikä kohdussa. Vauva liikkui ihan hyvin. Mulla ei itellä ollu kipuja eikä supistuksia. Kohdunsuu oli hieman pehmentynyt. Mutta muuten kaikki oli ok. Epäili että on jonkinlainen tulehdus emättimessä. Antibioottirasvan sain 7vrk. Verikokeet otti, mutta tuloksista ei ole kuulunut mitään joten kaikki sillä sarallakin tais olla ok.Mutta tuossa illalla tuli ennen synnärillä käyntiä ravattua vessassa ja pyyhkimässä että tuleeko sitä vielä ja kuinka paljon. Nyt onneksi ei ole enää tullut mitään ja eikä ole kipuja eikä supistuksia tullut. Viikon käski olla iisisti, välttää rehkimistä ja nostelua. (on muuten opettelua kun on tottunu tekeen ite mahollisimman paljon)Ja jos jotain tulee niin suoraan takas. Et kai sitä oikeesti tarvii miettiä mitä sitä oikeesti kannattaa tehä ja minkä vois jättää tekemättä. Kuitenkin vielä on liian aikaista.
Mutta tsemppiä sulle ja voidaan hyvin
pinkuvinku ja 24+3

 
Czarina: Huih, onneksi heti asiaan tartuttiin! On tää raskausaika sellaista ennalta-arvaamatonta puuhaa että huokaista taas saa kun viimein meillä marrasmammoilla on nyytit sylissä! =) Itselläni oli just neuvola. Hemppa oli 110. (viimeksi 109) eli ei juuri ole noussut vaikka rautatablettia oon napsinutkin. Vauvan sydän löi 150+. Verenpaine oli 112/60. Kohdunpohjan korkeus oli 23.. Mikä teillä muilla on ollut? (edelleen jännitän sitä jättivauvan tulemista...)
Mutta aivan ok-käynti oli.

Iloista tätä päivää!

T:OnnenOmena-75 ja pikkuinen 25+0
 
onnen omena...mulla oli eilen rv25+3 sf-mitta 24 cm..se saattaa näillä viikoilla vielä mennä käyrissä korkealla, mut tasoittuu viikkojen myötä. mulla on kaikista ollut näillä viikoilla suht sama mitta(nyt hiukan pienempi) ja vauvat ollut rv 37 syntyessään alta kolmen kilon, 2700-2800g. eli normaali kokoisia.
nyt joka puolelta tulee kommenttia, kun kerron et marraskuussa laskettu, missä on sun maha..eilenkin yks vanha tuttu ihmetteli, niin pian laskettu ja missä sun maha..olen jo tottunut siihen, niin mulle on päivitelty joka raskaudessa. ihania pieniä sirpakoita vauvoja on tullut. parempi niin kun iso yli 4kg, joka ei tunnu edes vauvalta...
 
Kiitos kanssasiskoset vastauksistanne! :heart: Manhattan2: Mulla just toisinpäin...eli áina päivitellään kuinka suuri mun masu on ja onhan ne vauvatkin sitten olleet isonkokoisia 4kg:n molemmin puolin. Nyt sit ihmettelen, et voisiko mulle tulla sittenkin aivan "normaalin" kokoinen vauva jos tuo sf on aivan ok. :D
 
LEP
Mulla ei olekkaan nyt viimeksi edes otettu sf-mittaa. Viimeisin on rv21+3 otettu ja sillon se oli 17cm. Mua hiukan jänskättää minkä kokoinen meidän vaavelista tulee, kun itse olen ollut syntyessä reilut 5000g! |O Toivottavasti jäisi vaikka sen 1500g äitiään pienemmäksi syntyessään. :LOL:
 
Meillä oli tänään pojan 1½ v. tarkastus ja mutkin sitten katsottiin siinä samalla. Mulla oli myös 24cm sf-mitta. Sydänäänet kuului hienosti ja painoakin oli taas pari kiloa tullut lisää =).
Ja meidän pikkuriiviö piti huolen siitä, että rauhassa ei äitiä tutkittu :D juoksenteli ja sammutteli valoja ym. :D :ashamed: Olihan mies siinä toki vahtimassa, mutta kun olisi halunnut äidin :p
Noh, selvittiinpä kuitenkin ja kelaan pitäisi laitella lappusta + käydä vielä verikokeessa huomenna. Kaikki vähän sekaisin tän vauvan ylläri-syntymäajan ja terveysaseman vaihtumisen takia, mutta kyllä se tästä =).

Väsyttää aivan mahdottomasti, ja voisinpa hetken nukkuakkin, nyt kun vielä voin pojan ollessa pitkäksi venähtäneillä päikkäreillä. Taisi väsähtää siitä lääkärikäynnistä.. Vaikka tiettypä heti kun pääsen makuulle, niin eiköhän vaan kuulu kitinä poitsun huoneesta, niin tyypillistä. Mutta koitanpa nyt edes hetken saada levättyä..
 
pitkästä aikaa kuulumisia täältäkin suunnalta.

maanantai-iltana tuli nopea lähtö päivystykseen.
makoilin sängyllä ja valittelin miehelle että hankala löytää hyvää asentoa.no sitten tuli ihan järkyttävä kipu mahaan.kipu tuli aaltoina ja aina kun kipu oli kovempi niin maha meni kovaksi.mitään vuotoja ei ollut.ja kipu alkoi olemaan jo alaselässäkin.soitimme päivystykseen ja käskivät heti lähteä tulemaan.matkalla sitten oksensin ja kipu alkoi jonkun ajan päästä siitä hellittämään.sairaalaan kuitenkin mentiin.epäilivät jotain sappijuttua mutta verikokeita otettiin ja kaikki arvot olivat normaalit.kohtu oli kiinteä ja normaalin verran kiinni.eivät osanneet oikein muuta sanoa kuin että kahenlaisia oireita ollut eli jotain sapessa ja supisteluja.ja supisteluja kesti melkein tunnin ja ne olivat todella todella kivuliaita.
aikaisemminkin on ollut kipuja mutta eivät niin kovia.nyt on taas kipeä ja kovana maha mutta ei vielä ainakaan niin kipeä.tulis vaan tuo mies äkkiä töistä jos taas tulee lähtö.nyt pelottaa vaan että vauva ei pysy mahassa.onneks supistukset ei kuitenkaan silloin ollut tehnyt vielä tuhoja kohdulle.ja vauva on todella virkeänä.tuntuu että sen reissun jälkeen ei ole nukkunut juuri yhtään.haluttaisi kuitenkin nyt ultraan että saa vielä varmistuksen että onhan sielä varmasti kaikki kunnossa.
työt alkaisivat maanantaina vähän yli kuukaudeksi mutta saa nähä menenkö.lastenhoitoa olisi.mitään ei kestä enään nostaa vähänkään raskaampaa tai heti tulee kipuja ja maha kovettuu.mutta jospa tämä tästä.

äitiyspakkaus on saatu.meni alle viikko kun saatiin.osa vaatteista ja tavaroista on ihan mahtavia mutta osan sitten värjään.(ranttu värien suhteen) säikähdin kun en kokenut mitään hirveetä "hurmoksen tunnetta" kun miehen kanssa pakettia läpi käytiin.turvaistuin on ostettu ja jotain vaatteita.siinäpä ne hankinnat.lastenhuonetta maalattu joka on vielä kuitenkin hieman kesken.nyt on kuitenkin viimeinkin tullut se tunne että haluaisin että tämä vauva syntyisi jo.olis ihanaa. :heart: pitkään sitä sai odotellakkin.vaikka tietty vielä tulee välillä tunne että ei en haluakkaan. :ashamed:

että tämmöistä tällä kertaa.hyviä vointeja kaikille. :)

suklaapahkina ja poika 25+3
 
Heippatirallaa!! =)
Mamina KASS on nykyään entinen KAKS, lyhenne vaihtunut nähtävästi joidenki maakunta muutosten vuoksi.
Täällä ollaan sitten alku viikko oltu oksennus/vatsataudin kourissa sekä ukko että minä :$ Huh, tänään vasta ollut jo normaalin tuntuinen olo. Vatsa oli kamalan kipeä ja välillä hätäilin vauvankin puolesta että miten se voi kun äiti vaan oksentaa ja mitään ei voi juoda/syödä. Lisäksi vatsa kipu aaltoili kummasti niin panikoin että onkohan ne sittenkin supistuksia (maha ei kyllä kovettunut) mittailin oikeen kellosta aikaa :D uskoin sitten kuitenkin että kyllä se muuta mahan vääntöä taitaa olla :LOL:
Meillä tämä napero on melko rauhallinen tyyppi. Ei kauheasti vielä hötkyile. Iltaisin ja makuulla ollessa tulee potkuja. Istukka kuitenkin on takaseinässä, että ei sekään ole edessä kuitenkaan vaimentamassa. SF-mitta mulla mitattiin viimeks muistaakseen viikoilla 22 ja se oli jo silloin 24cm :whistle: painoarvio oli rakenne-ultrassa 3600g viikolla 20.
Neuvola mulla on seuraavan kerran vasta kuukauden päästä kun neuvola täti sanoi minun olevan olleen niin hyvä vointinen että ei tarvitse tässä kuussa käydä ollenkaan :D Sokerirasitukseen pitäisi herätä huomen aamulla :/ ja neuvolalääkäri on ensi viikolla, kuuleepahan siellä sitten kohdunkaulan tilanteen kun se on alkanut mietityttämään...
huh..nykyään syömisen jälkeen on monta tuntia täysin ähky olo ja tuntuu että ruoka jää jotenkin pallean kohdalle "jumiin", lisäksi oksennus kuplii kurkkuun täyden olon takia :| Ei kivaa... :ashamed: Meille tuli viime viikolla äitiyspakkaus ja tuossa aamulla pesin ja silittelin vaatteita kaappiin, niitä pikku vaatteita voisi hypistellä vaikka kuinka :) :heart: vaikka tosin osa vaatteista kyllä oli melko suuria.. tai omasta mielestäni aika hölmöä ettei pakkauksessa ole yhtään 50-56cm vaatetta!?! Mutta muuten kyllä pidin suurimmasta osasta vaatteita ja värejä :)

funkymama & pikkuinen 26+1
 
suklaapahkina jaksamisia sulle, kuullostaa ikävältä tommoset kipuilut :/

manhattan :eek: sullahan on jo mahtavan kokoinen masu! =)

Blääh, ja väsyttää vieläkin.. pitäisi jaksaa tiskata jne. kunhan saan taaperon nukkumaan tosta. Se on koko ajan jotain vailla.. :/ Pitäisi alkaa taas rautatabletteja napsimaan jos auttaisi vähän, kun oli taas hemoglobiini alhainen..
 
manhattan2 aivan ihana kuva sun masusta. Ja, vastaus sun kysymykseen niin se vaunu paketti maksoi kokonaisuudessaan 750eur. Siinä oli ihan hyvät alennukset, koska Emmaljungalla on just vaihtumassa mallistot ja myyvät ns. vanhoja värejä alta pois. Tänään just oli Hesarissa useampi ilmoitus siitä, että muillakin on Emmaljungan rattaita alennusmyynnissä. Me ostettiin vaunut Mikkelistä.

Czarina ja pinkuvinku onneksi olette saaneet heti apua noihin verenvuotoihin. Jos mulla olisi ollut niitä mä olisin ollut kyllä ihan paniikissa.

Mieheni kertoi eilen, että hänellä oli ollut tosi järkyttävä päivä töissä. Hän oli saanut tosi järkyttäviä uutisia kahdelta työntekijältään. Toinen heistä oli soittanut hänelle aamulla ja kertonut, että hän joutuu olemaan töistä pois yhden päivän. Yleensä hän ei kysele syytä poissaoloon vaan kiittää ilmoituksesta, mutta nyt jostain kumman syystä oli kysynyt, että mikä on syy. Mies kertoi, että vaimo on joutunut sairaalaan, koska oli saanut keskenmenon. No, mieheni tietenkin esitti suruvalittelut ja sanoi, että tottakai hän pitää useamman päivän vapaata asian takia. Heti sen jälkeen hän soitti toiselle työntekijälle ja pyysi tuuraamaan tätä toista miestä hänen työtehtävissään. Hän kertoi syyn tuuraajalle ja heti perään sieltäkin sanottiin, että hänenkin vaimo oli saanut keskenmenon viikonloppuna. Eli 5min sisällä mun mies joutui kuulemaan kaksi keskenmeno ilmoitusta. Hän oli lievästi sanottuna järkyttynyt uutisista ja kovasti oli huolissaan koko illan mun voinnista. :'( :saint:
 
Hohhoijaa... Meikäläinen leipoo sämpylöitä aamupalaksi!!! Oli sen verta aikainen herätys että ajttelin että no hitto, mähän alan leipomaan. Saadaan oikein hyvä aamupala sit tänää. Jos ne vaan onnistuu :/ Välillä ovat ihan hyviä mun sämpylät, mut joskus puuttuu joku maku ja joskus maistuu jollekin liikaa. Noi sämpylät ei sillee oikein oo mun juttu, mut pakkohan tässä on opetella, kun leivänki hinta nousee ihan sikana taas. Täytyis ihan leipääkin alkaa tekemään itse.
Tykkään enemmän leipoo makita juttuja. Mites muilla tuo leipominen?
Tää äiti jumppas eilen illalla kun ukko oli poissa koko illan ja muksut nukahti suht helposti ja ajoissa. Sit kun pidän aina sellaisen rentouttavan hetken siinä jälkeenpäin, niin eiköhän tää lyyli mahassa alkanu pitää kauheeta mekkalaa. Rentoudu nyt sitten siinä :)
Nyt sämpylät uunista...

Jännä 25+1
 
LEP
Jännä- Mä tykkään leipoa, mutta tulee vaan todella harvoin leivottua. Pitäisi ihan alkaa enemmän leipomaan kaikenlaista, kun nyt kotona on ja aikaa riittää. Itse kanssa useammin leivon makeita juttuja, kuten eilen pitkästä aikaa tein mansikka-vaniljapiirakan. Sämpylöitä ja leipää pitäisikin alkaa leipomaan, koska tosiaan tuo leivänhinta vaan nousee ja nousee. :whistle: Ja mikäs herkullisempaa olisikaan, kuin tuoreet itsetehdyt sämpylät ja leivät, jos vaan tosiaan onnistuvat. :LOL:
 
Huomenta

Meillä mies leipoo saaristolaisleipää aina aika ajoin.. ja todella hyvää leipää tekeekin :) Minä sitten joskus, todella harvoin kyllä.. leivon just sämpylöitä tai jonkun makean piirakan. Omenapiirasta tulee varmaan taas syksyllä tehtyä jonkin verran.. :) Mutta harjoittamisen varaa on kyllä täällä suunnalla, jos pullantuoksuiseksi kotiäidiksi meinaan :)

Nyt töihin... Mukavaa päivää kaikille! :)

Mecu&Möhö 24+4
 
Mä tykkään kanssa leipomisesta, just makeita mieluummin. Mutta harvemmin sitä ehtii kaiken keskellä leipoa. Jos olis järkevä niin alkais leipomaan jo nyt pakastimeen asti niin sit marraskuussa/joulukuussa kun setää ja tätiä varmaan lappaa tulemaan niin olis mitä tarjota =) Niin, jos olis järkevä... :D
 

Yhteistyössä