Meillä on tuttavan lapsi hoidossa (pph tyyliin) ja heti ensimmäisen kuukauden jälkeen ilmeni ongelma

Teidän pitää sopia asioista paremmin. Kyllä mä sen ymmärrän, että ei haluta maksaa "tyhjästä", mutta sitten ei oo varaa odottaa, että sä olet aina käytettävissä ja hoito valmiudessa.
Jep, samaa mieltä olen itsekin.

Minä en tuota rahaa tai hoitomuksua sinäänsä edes tarvitse, koska puolisoni saa enemmän kasaan parilla ylityöpäivällä = pienemmällä vaivalla. Ihan reiluuttani kaveria jeesaan ja kiillottelen tässä samalla tätä sädekehääni. ;)
 
ja sitten vanhemmat nostavat kotihoidontukea ja nauravat partaansa, kun ovat löytäneet edullisimman tavan hoitaa lasta.

ehdota niille, että hankkivat au pairin. se on vielä halvempaa hoitoa, jos vaan löytyy tytölle huone.
 
"sitä saa mitä tilaa"
Sä teet pimeesti hommia joten et voi vaatia yhtään mitään. Jos et tykkää mee töihin oikeesti. Mitä ajattelit tehdä jos heitä ei huvita maksaa mitään? Et yhtään mitään. Jos on tyhmä, pitää kestää mitä saa.
 
[QUOTE="Kaisa";21941855]Miksi et ala kunnalliseksi pph:ksi, sitte saisit sanella mm. sen montako lasta otat ja vanhemmat on pakotettuja maksamaan tietyn summan/kuukaisi. Se on sit sun ja vanhempien välinen juttu et kuin paljon aikasemmin hotopäivistä pitää ilmoittaa[/QUOTE]

Perhevapaan päättymispäivästä seuraavana alkaa työsoppari kunnallisena. :)
 
"mie"
Eli siis....

Meillä ei ole kirjallista sopimusta, koska tämä oli vähän tällainen ns testi. Itse olen perhevapaalla.

Heille ei anneta kunnallista hoitopaikkaa, koska he tarvitsevat vuorohoitopaikan, mutta saavat parhaillaan tietää työaikansa vasta päivän aikana. Vuoropk vaatii työajat 2kk etukäteen.

Niin ja siis meillä ei ole muuta hoitolasta, passissa ollaan tuota yhtä varten.

Ymmärrän laskukaavan, millä tuo 250e saadaan. Se on 75% siitä 400 eurosta ja 14pv on 75% kuukauden hoitopäivistä. Minä vain olin sitä mieltä, että sovimme köntän ja kaverini vissiin ei. Minä kuitenkin olen mielestäni reilu, kun hoidan heidän lastaan täysin heidän pillinsä mukaan, jolloin odotoin reiluutta myös heiltä.

Kunnallisena saisin/saan 400e+100 e kulukorvaus tai 37e/pv, jos päiviä on epäsäännöllisesti. Että sillain...
Eli teet pimeesti hommia? Et maksaa veroja, sulla ei ole vakuutusta yms? MIten hoito järjestellään, jos olet itse tai lapsesi ovat kipeenä?

Jos ei ole mitään sopimusta, niin on vaikea jotain vaatiakaan. Nyt vaan asia viralliseksi ja sopimusta kehiin. Meillä miehen veli hoiti puoli vuotta muksuamme ollessaan oman pojan kanssa vanheimpain/hoitovapaalla ja hän haki kyllä itsensä virallisesti yksityisekseki perhepäivähoitajaksi. Ei olisi tullut mielekään mitään pimeesti lähteä säätämään. Lisäksi kelan yksityisen hoidon tuki + yksityisen hoidon kuntalisä olivat suuremat kun khh. Ja kyllä me aina koko kuukauden maksoimme, riipputta lapsen todellisista hoitopäivistä.
 
hm
Hm. vaikka mieheni olisi hyvätuloinen, niin en silti ilmaiseksi alkaisi hoitaa muiden lapsia.
ja lähes ilmaiseksi ap hoitaa, jos lapsi alle 3v ja vanhemmat saavat kotihoidontuen.
 
"Hmm"
Minä ainakin laskisin niin (nämä luvut on nyt sinne päin, mutta periaate on tämä sama), että jos vanhemmat veisivät lapsensa kunnalliseen hoitoon, he maksaisivat siitä 250e ja lisäksi menettäisivät kotihoidontukensa, joka on sen vähän reilu 300, eli se kunnallinen hoito tulisi heille maksamaan vähän reilun 550e. Tuota halvemmalla en tekisi hommia ollenkaan, koska tässä järjestelyssä on kuitenkin kysymys siitä, että olet passissa ihan jatkuvasti, koska ilmoittavat niin myöhään, koska hoitoa tarvitaan. Eli tuo 400e on kyllä naurettavan pieni summa! Ja siitä ollaan nyt maksamassa vain osia... Ei näin. Ei ollenkaan...
 
hilailona
Kannattaa varmaan tehdä työsopimus, jossa sovitte palkan. Sittenhän hoitolapsen vanhemmat voi hakea yksityisen hoidon tukea ko. palkan tukemiseksi. Palkan saa varmaan myös vähentää kotitalousvähennyksenä verotuksessa. Minusta perheen olisi pitänyt makaa se sovittu 400 e.
 
hm
Hm. vaikka mieheni olisi hyvätuloinen, niin en silti ilmaiseksi alkaisi hoitaa muiden lapsia.
ja lähes ilmaiseksi ap hoitaa, jos lapsi alle 3v ja vanhemmat saavat kotihoidontuen.
omansa tietty jokainen joutuu hoitaa ilmaiseksi suomessa, ainakinjos lapset yli 3v. ja muutenkin. ei se kotihoidontuki iso ole, jokaisen normituloisen puolison maksaa monta kertaa enemmän veroa.
 
hm
[QUOTE="Hmm";21941996]Minä ainakin laskisin niin (nämä luvut on nyt sinne päin, mutta periaate on tämä sama), että jos vanhemmat veisivät lapsensa kunnalliseen hoitoon, he maksaisivat siitä 250e ja lisäksi menettäisivät kotihoidontukensa, joka on sen vähän reilu 300, eli se kunnallinen hoito tulisi heille maksamaan vähän reilun 550e. Tuota halvemmalla en tekisi hommia ollenkaan, koska tässä järjestelyssä on kuitenkin kysymys siitä, että olet passissa ihan jatkuvasti, koska ilmoittavat niin myöhään, koska hoitoa tarvitaan. Eli tuo 400e on kyllä naurettavan pieni summa! Ja siitä ollaan nyt maksamassa vain osia... Ei näin. Ei ollenkaan...[/QUOTE]

Lisäksi kunnallisessa hoidossa olisi muksuja 4-5 /hoitaja. Eli hoidon taso olisi paljon huonompi kuin ap:lla, joka on vielä ilmeisesti jaksavainen (yksi pieni lapsi ap:lla?).

Aika törkeää alkaa hyötymään itse rahallisesti kaverista, nythän he eivät maksa mitään koko hoidosta, jos ovat maksaneet vaan 250 euroa. saavat kotihoidontuen, ja se on enemmän, ja molemmat lisäksi palkan.
 
riw
Lisäksi kunnallisessa hoidossa olisi muksuja 4-5 /hoitaja. Eli hoidon taso olisi paljon huonompi kuin ap:lla, joka on vielä ilmeisesti jaksavainen (yksi pieni lapsi ap:lla?).

Aika törkeää alkaa hyötymään itse rahallisesti kaverista, nythän he eivät maksa mitään koko hoidosta, jos ovat maksaneet vaan 250 euroa. saavat kotihoidontuen, ja se on enemmän, ja molemmat lisäksi palkan.
Muuten, kotihoidontuki on verotettava etuus!
 
Tämä taisi sitten olla tässä. Missä ajassa kunta on velvollinen hankkimaan lapselle hoitopaikan?

Parempi puoliskoni juuri tuossa sanoi, että tähän loppui tämä, hän tekee mieluummin ne ylityöt. Siihen asti että hotiopaikan saavat, pidämme tietysti muksun meillä.

Näillä ehdoilla (katsoin mallia yhdestä hintataulukosta):

hoitoaika 5-9h: 400e+100/kk tai 37e+5e/pv.
Hoitomaksu suoritetaan päivämaksuna hoitopäivien jäädessä alle 14pv/kk tai ollessa epäsäännöllisiä.
Ja tästälähin meillä noudatetaan meidän ruoka-aikoja. Kymmeneltä ei siis enää ole aamupuuroa tarjolla, vaan klo 8, meidän aamupala-aikaan.
Päiväunivaipat mukaan.

Mitä mieltä? Menikö ihan överiksi tuo "jyrkkä asenne"...?
 
"Hmmm"
Tämä taisi sitten olla tässä. Missä ajassa kunta on velvollinen hankkimaan lapselle hoitopaikan?

Parempi puoliskoni juuri tuossa sanoi, että tähän loppui tämä, hän tekee mieluummin ne ylityöt. Siihen asti että hotiopaikan saavat, pidämme tietysti muksun meillä.

Näillä ehdoilla (katsoin mallia yhdestä hintataulukosta):

hoitoaika 5-9h: 400e+100/kk tai 37e+5e/pv.
Hoitomaksu suoritetaan päivämaksuna hoitopäivien jäädessä alle 14pv/kk tai ollessa epäsäännöllisiä.
Ja tästälähin meillä noudatetaan meidän ruoka-aikoja. Kymmeneltä ei siis enää ole aamupuuroa tarjolla, vaan klo 8, meidän aamupala-aikaan.
Päiväunivaipat mukaan.

Mitä mieltä? Menikö ihan överiksi tuo "jyrkkä asenne"...?
Lisäisin vielä tähän, että maksu etukäteen, koska sulla ei luultavasti ole kamalasti mahiksia periä sitä jälkikäteen, jos jättävätkin maksamatta. Muuten aikalailla OK.
 
[QUOTE="Hmmm";21942091]Lisäisin vielä tähän, että maksu etukäteen, koska sulla ei luultavasti ole kamalasti mahiksia periä sitä jälkikäteen, jos jättävätkin maksamatta. Muuten aikalailla OK.[/QUOTE]

Hyvä pointti!!!
 
Tämä taisi sitten olla tässä. Missä ajassa kunta on velvollinen hankkimaan lapselle hoitopaikan?

Parempi puoliskoni juuri tuossa sanoi, että tähän loppui tämä, hän tekee mieluummin ne ylityöt. Siihen asti että hotiopaikan saavat, pidämme tietysti muksun meillä.

Näillä ehdoilla (katsoin mallia yhdestä hintataulukosta):

hoitoaika 5-9h: 400e+100/kk tai 37e+5e/pv.
Hoitomaksu suoritetaan päivämaksuna hoitopäivien jäädessä alle 14pv/kk tai ollessa epäsäännöllisiä.
Ja tästälähin meillä noudatetaan meidän ruoka-aikoja. Kymmeneltä ei siis enää ole aamupuuroa tarjolla, vaan klo 8, meidän aamupala-aikaan.
Päiväunivaipat mukaan.

Mitä mieltä? Menikö ihan överiksi tuo "jyrkkä asenne"...?
Ei mene mun mielestä överiksi. Pakko tuohon on jotkut säännöt sopia.

Tuota vain ihmettelen, että 2kk aiemmin pitää olla vuoropäiväkodissa työvuorot tiedossa. Eihän se millään onnistu joka työpaikassa. Täällä ei ole vuoropäiväkotia, mutta vuororyhmis. Kyllä sinne on joskus viety lapsi varahoitoon vartin varootusajalla. Ittekin olen työvuoroja sinne ilmootellut parin päivän varootusajalla kun on yllättäen tullut töitä lisää.
 
"vieras"
Tämä taisi sitten olla tässä. Missä ajassa kunta on velvollinen hankkimaan lapselle hoitopaikan?

Parempi puoliskoni juuri tuossa sanoi, että tähän loppui tämä, hän tekee mieluummin ne ylityöt. Siihen asti että hotiopaikan saavat, pidämme tietysti muksun meillä.

Näillä ehdoilla (katsoin mallia yhdestä hintataulukosta):

hoitoaika 5-9h: 400e+100/kk tai 37e+5e/pv.
Hoitomaksu suoritetaan päivämaksuna hoitopäivien jäädessä alle 14pv/kk tai ollessa epäsäännöllisiä.
Ja tästälähin meillä noudatetaan meidän ruoka-aikoja. Kymmeneltä ei siis enää ole aamupuuroa tarjolla, vaan klo 8, meidän aamupala-aikaan.
Päiväunivaipat mukaan.

Mitä mieltä? Menikö ihan överiksi tuo "jyrkkä asenne"...?
Aivan sama millä tiukkuudella ilmottelet, meloonit vetää kumminkin neukkuun ja on entinen kaveri, että jospa otat kunnon korvauksen siihen saakka kun saavat hoitopaikan eli ilmottaisin just sen 550e kuussa ja piste ja nuo sun muut sanomasi ehdot.
 
Ei mene mun mielestä överiksi. Pakko tuohon on jotkut säännöt sopia.

Tuota vain ihmettelen, että 2kk aiemmin pitää olla vuoropäiväkodissa työvuorot tiedossa. Eihän se millään onnistu joka työpaikassa. Täällä ei ole vuoropäiväkotia, mutta vuororyhmis. Kyllä sinne on joskus viety lapsi varahoitoon vartin varootusajalla. Ittekin olen työvuoroja sinne ilmootellut parin päivän varootusajalla kun on yllättäen tullut töitä lisää.
Näin väitti päivähoidon johto. Käytiin juttusilla. En sitten tiedä...
 
"vieras"
Näin väitti päivähoidon johto. Käytiin juttusilla. En sitten tiedä...
Työvuorolistat pitää olla viikkoa aikasemmin näkyvillä ennenkuin listat vaihtuu, että jos asia olisi noin sen pitäisi myös työehtosopimuksessa olla sovittuna että työvuorot pitää tietää noin paljon aikasemmin ja en keksi yhtään alaa jolla olisi noin paljon aikasemmin työvuorot tiedossa, jossa on vuorotyöt ja kiertävä systeemi ja minä sentään olen esimieskoulutuksen saanut immeinen.
 

Yhteistyössä