Menisitkö neuvolaan 6kk vauvan kanssa jos matkaa 2,5km ja pakkasta -25-30?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
riippuu ihan varusteista. Kunnon lämmin pussi ja sinne alle toppavaatteet sekä villavaatteet - varmasti pärjää. Kuomun alla on huomattavasti lämpimämpää ja sinne voi laittaa vielä suojapeitteen suojelemaan viimalta.

2.5km on tosi lyhyt matka, varsinkin kun rivakasti pistelee jalkaa ees taas. Sen menee jopa reilussa vartissa, jos oikein pistää hien pintaan. Joten asianmukaisesti puettuna ei lapselle tulisi vaunuissa kylmä - vaunut toki kannattaa vielä olla sisällä lämmitetyt.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Onhan tuo aika paljon pakkasta noin pienelle.
Ootteko pitäny jonkumoisii pakkasrajoja?

Mulla hyviä ja huonoja päiviä, huonona en edes harkitsis menemistä.
Kivahan tuollanen matka ois reippailla, mikäli kaikki menis suunnitelmien mukaan.
 
"Jenis"
[QUOTE="jaa";25551713]En menisi. Taidetaan jättää eskarikin väliin ensi viikolla jos paljon alle 20 laskee asteet, vaikkei matkaa ole kuin 700m.[/QUOTE]

Oikeesti? Istutteko te puoli talvea sisällä, vai? Mites ens vuonna, kun kouluun pitäis mennä vaikka sattuiskin olemaan normaali suomalainen talvi?

Veisin, eihän tohon matkaan mee kuin parikyt minsaa reippaasti kävellen. Ei ne lapset nyt mitään orkideoja ole sentään...
 
"mona"
[QUOTE="Jenis";25551752]Oikeesti? Istutteko te puoli talvea sisällä, vai? Mites ens vuonna, kun kouluun pitäis mennä vaikka sattuiskin olemaan normaali suomalainen talvi?

Veisin, eihän tohon matkaan mee kuin parikyt minsaa reippaasti kävellen. Ei ne lapset nyt mitään orkideoja ole sentään...[/QUOTE]

No jos jätän menemättä vaunulenekille yli 20asteen pakkasessa ni ei tarvi olla sisällä talvessa kuin keskimäärin 0-14päivää. Kaikki ei asu susirajan takana.. Täällä ei vielä oo ollu yli 15pakkasta kertaakaan. Ja 15kin vain yhtenä aamuna.
 
"Miimu"
En menisi, tilaisin taksin tai vaihtaisin aikaa.
Kyllähän sitä saa vauvan puettua lämpöisesti, mutta en edelleenkään suostu uskomaan että vaunuissa harson takana hengitysilma olisi tarpeeksi lämmintä noin pienelle.
Peesi!
Vauvan keuhkot ei kestä noin kylmää pakkasilmaa, ja jos on lähemmäs 30 astetta pakkasta, niin liian kylmää on taatusti siellä harson takanakin.
 
"jaa"
[QUOTE="Jenis";25551752]Oikeesti? Istutteko te puoli talvea sisällä, vai? Mites ens vuonna, kun kouluun pitäis mennä vaikka sattuiskin olemaan normaali suomalainen talvi?

Veisin, eihän tohon matkaan mee kuin parikyt minsaa reippaasti kävellen. Ei ne lapset nyt mitään orkideoja ole sentään...[/QUOTE]

On meillä nytkin koululainen ja se kyllä menee kouluun. Mutta eskarilaisen ja pienimmän kanssa voidaan ihan hyvin jäädä aamulla kotiin kun ei ole pakko lähteä. Ja iltapäivällä voidaan sitten käydä ulkona.
 
"Jenis"
[QUOTE="mona";25551779]No jos jätän menemättä vaunulenekille yli 20asteen pakkasessa ni ei tarvi olla sisällä talvessa kuin keskimäärin 0-14päivää. Kaikki ei asu susirajan takana.. Täällä ei vielä oo ollu yli 15pakkasta kertaakaan. Ja 15kin vain yhtenä aamuna.[/QUOTE]

Vaunulenkki on eri asia kuin se, että jätetään -20 asteen pakkasen takia menoja väliin. En ymmärrä miksi ne lapset pitää pumpuliin kääriä. Ja täällä "susirajan takana" oli viime talvena pari kk, ettei ois päästy ulos ollenkaan jos pitäis jotain -15 astetta rajana.
 
"vieras"
No en kyllä tuollaisesta syystä lähtis aikaa vaihtamaan. Kummiskin kyseessä jo puoli vuotias eli ei enää ihan vastasyntynyt. Vaatetta vaan päälle ja kopan suuaukon eteen esim froteepyyhe. Kyllä ois nykysukupolvi ollut täysin hukassa ennen kun ei ollut edes autoja joka talossa.
 
"koppis"
[QUOTE="jaa";25551713]En menisi. Taidetaan jättää eskarikin väliin ensi viikolla jos paljon alle 20 laskee asteet, vaikkei matkaa ole kuin 700m.[/QUOTE]

Meillä pitää koululaisten kävellä kouluun ensi viikolla ainakin kahtena päivänä. Pakkasta luvassa aamuisin 30 ja matka aika pitkä. Minä ihan tosissani mietin, että uskallanko tuota meidän pienempää, laihaa lasta laittaa silloin koulutielle..
 
Minä oon pitkään miettinyt, onko tämä länsimainen ihmissuku oikeasti jo heikentynyt näin pahasti. Siis että vauvat ei kestä talvea? Ennen muinoinhan sitä suunnilleen asuttiin pihalla kesät talvet. :) Toki lapsikuolleisuus oli suurempi, mutta minun käsitykseni mukaan lapset kuoli tauteihin, ei kylmään. Siis sellaisiin tauteihin, joihin nytkin kuoltaisiin ilman rokotuksia ynnä muuta terveydenhuoltoa.

Mutta niin kai se on. Yksi lastenlääkärikin minulle sanoi, että on huomannut selkeän eron valkoisten ja muitten välillä. Kuulemma aboriginaalit ja afrikkalaiset ovat vauvasta asti paljon "kestävämpiä" (oli työskennellyt pitkään Australiassa ja Afrikassa). Liian hyvälle on opittu lämpimissä taloissamme pullamössöä syöden...
 

Yhteistyössä